m
a
r
4 i går64 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Tut i luren! Heinz fyller 150 år i år

Tut i luren! Heinz fyller 150 år i år
Delar med sig av historien

Strupen / Mat

1869 grundade Henry John Heinz varumärket Heinz vilket innebär att det i år fyller hela 150 vilket givetvis är något att fira. Heinz gör det bland annat genom att dela med sig av den här bilden där vi får se en tidslinje från början fram till idag.

Heinz är väl mest kända för sin ketchup som jag personligen älskar men det finns även andra saker i sortimentet som exempelvis senap, majonnäs och bönor.

Visa
Pressmeddelande
HEINZ FIRAR 150 ÅR

Det folkkära varumärket Heinz som är mest känt för sin ketchup, grundades redan år 1869 av Henry John Heinz. Sedan varumärkets start har de varit en del av många innovationer genom exempelvis nya produkter och förpackningar. I år firar varumärket att de har varit med och gjort livet bättre för människor i 150 år.

Heinz är idag välkänt och älskat av människor över hela världen. Men det är inte alla som känner till den fascinerande historien bakom företaget och grundaren Henry John Heinz. Hans önskan om att "göra en vanlig sak ovanligt bra" och hitta små sätt som förbättrar livet är fortfarande hjärtat i Heinz och något som gjort företaget till ett av världens mest kända varumärken. Nu har det gått 150 år och Heinz firar sitt bestående arv och innovation.

Hur resan startade

Grundaren Henry John Heinz föddes i Pittsburgh, USA. Redan vid åtta års ålder sålde han egenodlade grönsaker från sin mammas trädgård och några år senare, 1869, grundade han livsmedelsföretaget som nu är känt över hela världen. Redan från start hade Heinz stor passion för kvaliteten och var noga med att hans produkter skulle vara unika. Här är bara några av de saker som Henry John Heinz gjorde under sin livstid som satte prägeln för företaget:

• Han bestämde sig för att sälja sina produkter i genomskinliga flaskor för att visa kvalitet och renhet. Till skillnad från hans konkurrenter som vid denna tidpunkt sålde dem i bruna ogenomskinliga flaskor.

• Han utvecklade sina egna tomatfrön och odlade Heinz läckra, solmogna tomater. Så i linje med hans tro på om man ska förbättra produkten i burk eller glas, måste du förbättra den när den fortfarande är i marken.

• I flera år investerade han i forskning för att hitta recept på en konserveringsfri Heinz Tomatketchup. När Henry John Heinz dog 1919, var Heinz-namnet redan allmänt känt i köken och produkterna exporterades världen runt.

• Kvalitet och innovation

Långt efter Henry John Heinz bortgång har arvet för kvalitet och innovation levt vidare och stått i centrum för det varumärket gör. Några exempel på hur Heinz har anpassat sig efter sin samtid är:

• Den första självuppvärmningsburken utvecklades under andra världskriget för att säkerställa att militära trupper hade tillgång till god, näringsrik mat, oavsett omständigheter.

• Utvecklat de mest populära produkterna, Heinz Tomatketchup och Heinz Beanz är fortsatt fria från konserveringsmedel och erbjuds även som ekologiska alternativ.

• Sedan 1985 har Heinz sakta reducerat socker- och salthalten i sina produkter utan att äventyra Heinz goda smak.

• På 1980-talet var Heinz ett av de första livsmedelsföretagen att leverera en innovation där man istället har förpackningen upp och ner för en lättare användning.

Företaget Kraft Heinz som äger varumärket Heinz idag, tar också hållbarhetsfrågan på allvar och är passionerade om att ligga i framkant när det gäller att skydda vår planet. Företaget meddelade nyligen att målet 2025 är att förpackningarna ska vara 100 % återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara. De vill även öka användningen av återvunnet material i företaget globalt sett.

Heinz idag

Varje år säljs 650 miljoner flaskor runt om i världen av varumärkets mest ikoniska produkt, Heinz Tomatketchup och finns idag överallt från vägkaféer till Michelin- stjärniga restauranger. När Henry John Heinz startade företaget, trodde han nog inte att det 150 år senare skulle vara ett av världens största livsmedelsmärken som säljer mer än 5 700 produkter i 200 länder.

– Tack vare vårt populära sortiment och konstanta nyfikenhet är Heinz ett mycket älskat varumärke världen över. Vi är mycket glada över att fira Heinz 150 års dag med en global marknadsföringskampanj, Clean Plates. Kampanjen framhäver det faktum att våra produkter har hjälpt till att göra människors måltider ännu godare runt om i världen i 150 år. Detta kommer att stödjas av olika lanseringar och spännande budskap under hela 2019, berättar Sara Andersson, Marketing Manager för Kraft Heinz Sverige.
103kg
0

Tut i luren! Heinz fyller 150 år i år

Delar med sig av historien

Trailer för Ugly Delicious 2
Ännu mera mat på gång

I den andra säsongen av Ugly Delicious fortsätter kocken David Chang att resa jorden runt för att smaka på allt världen har att erbjuda. Kommer till Netflix den 6 mars. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

James Corden får nys om Nanne Grönwalls låt
Var väl bara en tidsfråga

I årets upplaga av Melodifestivalen tävlade Nanne Grönvall med låten Carpool Karaoke men kom sist i den fjärde deltävlingen. I låten sjunger hon om att hon vill träffa James Corden och vara med i just karaoke-segmentet och det här är hans reaktion på det. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

Svenska Snoh Aalegra kör liten kontorskonsert
Det svänger ju

Den svenska sångaren och låtskrivaren Snoh Aalegra är den senaste att besöka NPR:s kontor för att riva av en liten kontorskonsert. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green
0

Får det lov att vara lite sushi-korv?
Allt kan bli korv, om man bara vill

Om man har en köttkvarn och lite fjälster är det bara fantasin som sätter gränserna när det gäller vad som kan bli korv. Ovan sushi-korv, nedan Big Mac-korv och massa annat. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
0

The Hellacopters kommer till Sweden Rock
Tolv nya akter annonserade

Sweden Rock Festival har presenterat tolv stycken nya akter som kommer att uppträda i år och en av dessa är The Hellacopters. Andra klara band hittar ni på länken nedan. Festivalen anordnas mellan den 3 och 6 juni i Sölvesborg. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Så gör man spanska kyckling-kroketter
Mumsigt

Här lagar kocken Katie Button till en omgång med spanska kyckling-kroketter. Receptet hittar ni på länken nedan. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Våningssängar i ekonomiklass
Air New Zealand testar nytt

Flygbolaget Air New Zealand presenterar nu Skynest som är en prototypidé de har jobbat på ett tag. Det handlar om våningssängar i en liten avskild avdelning tillhörande ekonomiklass. Du måste alltså inte köpa den flådigaste förstaklass-biljetten för att kunna sträcka ut benen och vila ut vågrätt. Hur det hela är tänkt att fungera i praktiken om man nu börjar implementera detta i flygplan är oklart. Bokar man en säng för en viss period eller är det först till kvarn som gäller? Vi får helt enkelt vänta och se, men idén är god eftersom det i princip är omöjligt att försöka vila i ett ekonomisäte. Tumnagel
131kg
+
Bobby Green
0

Oakley uppdaterar klassiska solglasögon
Party like it's 1984

1984 lanserade Oakley modellen Eyeshade som hade ventilerade linser för att optimera luftflödet. Nu gör modellen comeback i form av Oakley Sutro Vented som vi kan se här. Brillorna kommer i flera olika färgglada färger och för ett par får du betala 1770 kronor. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green
0

Den äldsta videofilms-uthyraren
Ett besök hos 20th Century Flicks

I Bristol, England finns den lilla butiken 20th Century Flicks. Den sägs vara den äldsta kvarlevande butiken där man kan hyra film. I hyllorna finns över 20.000 stycken filmer att välja mellan och här får vi en liten titt in i ägarnas värld. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green
0

McDonald's lanserar Dubbel Bic Mac
Och Jalapeño Cheese Fries

Om du gillar Big Mac men tycker att den är lite för pluttig till storleken kommer här en nyhet som kanske glädjer. Idag lanseras nämligen Dubbel Big Mac som ger dig dubbelt så mycket kött. Tyvärr snålar man fortfarande med bara en ostskiva så nyheten skulle nog må bra av en grillorder där man lägger till två extra ostskivor som placeras mellan varje kött. Till denna skapelse kan man även få nästa nyhet - Jalapeño Cheese Fries. Det är precis vad det låter som - pommes garnerade med jalapenosar och chili cheese-sås. Tumnagel
128kg
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Idag är det Fettisdagen!
Smäll i er ett gäng semlor

Sedan året slog över till nytt har man kunnat köpa semlor men egentligen är det idag, på Fettisdagen, som det är mest legit att äta denna skapelse. Så om ni inte redan har sänkt några till frukost eller tidig lunch är det hög tid nu. Grattis på semmel-dagen! Tumnagel
321kg
+
Bobby Green
0

Raketforskare sadlade om och gör nu grytor
En resa till Frankrike förändrade allt

Bara för att man jobbar med en sak måste man inte fortsätta med det hela livet. Jim Hamann jobbade som raketforskare vilket låter rätt så ballt men när han hittade en gammal gryta i Frankrike för länge sedan förändrades allt. De senaste 15 åren har han ägnat sig åt sitt företag Duparquet Copper Cookware som tillverkar exklusiva grytor och stekpannor i koppar. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Dave lirar Black på Brit Awards
Snygg projicering på pianot

Här får vi se när rapparen Dave uppträder på Brit Awards och framför sin låt Black samtidigt som massa saker projiceras ovanför pianot han spelar på. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

David C. Roy visar upp sina vackra skulpturer
Hypnotiserande

David C. Roy är en självlärd skulptör som i nästan 40 år nu har byggt vackra och hypnotiserande skulpturer i trä. De är mekaniska och kan snurra och hålla på i upp till två dygn efter att man har vridit upp dem. Spana in flera av hans verk på länken nedan. Tumnagel
131kg
+
Bobby Green
0

Kxng Crooked intervjuar Eminem
Hiphop-snack

Rapparen Kxng Crooked har en podcast som heter Crookx27s Corner och den gästades nyligen av Eminem. Bland annat snackades det om hur Marshall ser på sig själv i hiphop-världen. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

Skivad majonnäs börjar säljas i Japan
När du inte orkar trycka fram det ur tuben

Skivat bröd och skivad ost har vi sedan länge vant oss att se i våra butiker men nu har det japanska företaget Bourbon börjat sälja skivad majonnäs. Den färdigskivade majonnäsen kan man slänga på burgaren, pastan eller annat vid de tillfällen man känner att man inte riktigt orkar krama fram majonnäs ur en tub. Majonnäsen har smak av antingen lax eller torsk skriver Gizmodo. Den kommer snart att börja säljas på den japanska marknaden och ett fyrpack majo-skivor kommer där att kosta motsvarande cirka 18 kronor. Företaget Bourbon som har tagit fram den färdigskivade majonnäsen har tidigare bland annat släppt färdigskivat jordnötssmör i Japan. Tumnagel
64kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Teaser för ny Ozzy Osbourne-låt
Men vem är det som sjunger egentligen?

Ozzy Osbourne har nu släppt den nya plattan Ordinary Man och med på den finns en låt som heter Scary Little Green Men. Innan albumet skickades ut delade man med sig av det här teaserklippet där vi får höra lite av låten och se den sjungas av... ja inte är det Ozzy i alla fall. Albumet kan ni lyssna på här nedan. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Fixa McDonalds-doften där hemma
Quarter Pounder är gott!

Hamburgare är gott och en favorit för mig är en helt nygjord QP. Nu släpps ett paket med doftljus som tillsammans gör att det kan dofta just QP där hemma. De sex ljusen doftar bröd, ketchup, pickle, ost, lök och biff och tillsammans blir det just en QP. Nu kanske det blir lite väl att tända alla sex samtidigt, men rolig idé! Tumnagel
-156kg
+
Roger Åberg
0