m
a
r
2 i dag58 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Tut i luren! Heinz fyller 150 år i år

Tut i luren! Heinz fyller 150 år i år

Delar med sig av historien

Strupen / Mat

1869 grundade Henry John Heinz varumärket Heinz vilket innebär att det i år fyller hela 150 vilket givetvis är något att fira. Heinz gör det bland annat genom att dela med sig av den här bilden där vi får se en tidslinje från början fram till idag.

Heinz är väl mest kända för sin ketchup som jag personligen älskar men det finns även andra saker i sortimentet som exempelvis senap, majonnäs och bönor.

Visa
Pressmeddelande
HEINZ FIRAR 150 ÅR

Det folkkära varumärket Heinz som är mest känt för sin ketchup, grundades redan år 1869 av Henry John Heinz. Sedan varumärkets start har de varit en del av många innovationer genom exempelvis nya produkter och förpackningar. I år firar varumärket att de har varit med och gjort livet bättre för människor i 150 år.

Heinz är idag välkänt och älskat av människor över hela världen. Men det är inte alla som känner till den fascinerande historien bakom företaget och grundaren Henry John Heinz. Hans önskan om att "göra en vanlig sak ovanligt bra" och hitta små sätt som förbättrar livet är fortfarande hjärtat i Heinz och något som gjort företaget till ett av världens mest kända varumärken. Nu har det gått 150 år och Heinz firar sitt bestående arv och innovation.

Hur resan startade

Grundaren Henry John Heinz föddes i Pittsburgh, USA. Redan vid åtta års ålder sålde han egenodlade grönsaker från sin mammas trädgård och några år senare, 1869, grundade han livsmedelsföretaget som nu är känt över hela världen. Redan från start hade Heinz stor passion för kvaliteten och var noga med att hans produkter skulle vara unika. Här är bara några av de saker som Henry John Heinz gjorde under sin livstid som satte prägeln för företaget:

• Han bestämde sig för att sälja sina produkter i genomskinliga flaskor för att visa kvalitet och renhet. Till skillnad från hans konkurrenter som vid denna tidpunkt sålde dem i bruna ogenomskinliga flaskor.

• Han utvecklade sina egna tomatfrön och odlade Heinz läckra, solmogna tomater. Så i linje med hans tro på om man ska förbättra produkten i burk eller glas, måste du förbättra den när den fortfarande är i marken.

• I flera år investerade han i forskning för att hitta recept på en konserveringsfri Heinz Tomatketchup. När Henry John Heinz dog 1919, var Heinz-namnet redan allmänt känt i köken och produkterna exporterades världen runt.

• Kvalitet och innovation

Långt efter Henry John Heinz bortgång har arvet för kvalitet och innovation levt vidare och stått i centrum för det varumärket gör. Några exempel på hur Heinz har anpassat sig efter sin samtid är:

• Den första självuppvärmningsburken utvecklades under andra världskriget för att säkerställa att militära trupper hade tillgång till god, näringsrik mat, oavsett omständigheter.

• Utvecklat de mest populära produkterna, Heinz Tomatketchup och Heinz Beanz är fortsatt fria från konserveringsmedel och erbjuds även som ekologiska alternativ.

• Sedan 1985 har Heinz sakta reducerat socker- och salthalten i sina produkter utan att äventyra Heinz goda smak.

• På 1980-talet var Heinz ett av de första livsmedelsföretagen att leverera en innovation där man istället har förpackningen upp och ner för en lättare användning.

Företaget Kraft Heinz som äger varumärket Heinz idag, tar också hållbarhetsfrågan på allvar och är passionerade om att ligga i framkant när det gäller att skydda vår planet. Företaget meddelade nyligen att målet 2025 är att förpackningarna ska vara 100 % återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara. De vill även öka användningen av återvunnet material i företaget globalt sett.

Heinz idag

Varje år säljs 650 miljoner flaskor runt om i världen av varumärkets mest ikoniska produkt, Heinz Tomatketchup och finns idag överallt från vägkaféer till Michelin- stjärniga restauranger. När Henry John Heinz startade företaget, trodde han nog inte att det 150 år senare skulle vara ett av världens största livsmedelsmärken som säljer mer än 5 700 produkter i 200 länder.

– Tack vare vårt populära sortiment och konstanta nyfikenhet är Heinz ett mycket älskat varumärke världen över. Vi är mycket glada över att fira Heinz 150 års dag med en global marknadsföringskampanj, Clean Plates. Kampanjen framhäver det faktum att våra produkter har hjälpt till att göra människors måltider ännu godare runt om i världen i 150 år. Detta kommer att stödjas av olika lanseringar och spännande budskap under hela 2019, berättar Sara Andersson, Marketing Manager för Kraft Heinz Sverige.
103kg
0

Tut i luren! Heinz fyller 150 år i år

Delar med sig av historien

fler
Populäraste
Håkan Hellström återvänder till Ullevi
Firar 20 år som solo-artist 
Tumnagel
-71kg
+
Bobby Green
0
Imorgon öppnar Muji sin flaggskeppsbutik
Finns på Åhléns City i Stockholm 
Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0
Heinz-flaskor med Ed Sheerans tatuering
Det senaste i reklamkampanjen 
Tumnagel
-36kg
+
Bobby Green
0
Kajak som du fäller ihop på två minuter
Väger under tio kilo 
Tumnagel
116kg
+
Bobby Green
0
Köp dig ett par genomskinliga shorts i plast
För dig som gärna skyltar med paketet 
Tumnagel
38kg
+
Bobby Green
0
Lizzo gör kontorskonsert
Det svänger ju 
Tumnagel
40kg
+
Bobby Green
0
Flingor är onda
Intressant om paketen fyllda med socker 
Tumnagel
107kg
+
Roger Åberg
0
En bra dag startar med en pizza och cola
Så även Way out West dag två 
Tumnagel
-102kg
+
Alex Picha
0
Göteborg bjuder på sol!
Första dagen av årets Way Out West 
Tumnagel
-100kg
+
Alex Picha
0
Marques Brownlee shoppar sneakers
Med Joe La Puma 
Tumnagel
-118kg
+
Roger Åberg
0
Nikes nya skor är fyllda av kulor
Skönare än luft? 
Tumnagel
-65kg
+
Roger Åberg
0
Coca-Colas nya maskot är en tunga
Äckligt eller härligt? 
Tumnagel
-72kg
+
Roger Åberg
0
fler
Senaste
Gatumat i Pakistan
Det här äter man i staden Karachi 
Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0
Alla referenser i Kill Bill vol 1
Över 50 stycken 
Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0
Håkan Hellström återvänder till Ullevi
Firar 20 år som solo-artist 
Tumnagel
-71kg
+
Bobby Green
0
Real Life - Send Me An Angel
Fredagsklassikern 
Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0
Alex lär sig göra dumplings
Helen betygsätter 
Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0
Ghostbusters-strumpor
Piffa fötterna lite 
Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0
Lover - nytt från Taylor Swift
Här är lyric-videon 
Tumnagel
72kg
+
Bobby Green
0
Kan hängmörning rädda billigt kött?
Kul experiment 
Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0
Imorgon öppnar Muji sin flaggskeppsbutik
Finns på Åhléns City i Stockholm 
Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0
Heinz-flaskor med Ed Sheerans tatuering
Det senaste i reklamkampanjen 
Tumnagel
-36kg
+
Bobby Green
0
Den galna vattenrutschkanan Verrückt
Därför var den en så korkad idé 
Tumnagel
64kg
+
Bobby Green
0
Kajak som du fäller ihop på två minuter
Väger under tio kilo 
Tumnagel
116kg
+
Bobby Green
0
r