m
a
r
3 i dag5 i går64 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Varför är Fjällräven så dyrt?
Och är de miljövänliga?

Fjällräven är ett klassiskt svenskt märke som man ofta ser i andra delar av världen. För 10-15 år sedan var det nästan alltid en svensk person som bar en Kånken om man såg den utomlands, men i dag kan det lika gärna vara en amerikan eller tysk eller japan. Om man hänger på Times Square i New York är det i dag inte omöjligt att man ser reklam för bolaget tillsammans med andra multinationella bolag. I den här filmen får vi dels en liten historielektion om Fjällräven men man går också genom om deras pris verkligen är rimligt och framförallt om man lever upp till sin ekologiska aura. Tumnagel
137kg
+
Roger Åberg
0
2019

Pharrell och Rick Rubin har ett samtal
Lite samtalsterapi

Pharrell Williams och Rick Rubin är båda legendarer på olika sätt, eller Rick är en legendar och Pharrell är på god väg att bli en. Här har ett nästan 50 minuter långt samtal som är väldigt skönt. Inga jobbiga klipp, lugn miljö och tid att få tänka till och lägga ut tankarna. Det blir, bland annat, ett samtal mellan generationer där samma historia ses från två olika perspektiv. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg
0

Sugrör av pasta borde ju vara en geni-idé
Nu finns de att köpa

Klimatkrisen är ett faktum och vi människor väljer att fokusera på rätt konstiga saker under en kris. En sån sak är sugrör, vi använder sjuka mängder plast i förpackningar varje dag men just sugrören ska utrotas. På många ställen ersätts de med sugrör av papp vilket är en dålig idé. En bättre idé om man ska suga i sig söta saker är att ha sugrör av godis, riktigt gott! Bamburör är också härligt, speciellt i en kokosdrink. Nu kommer också Stroodles som är sugrör av pasta. Tänk en lång makaron typ. Fördelarna är att det är relativt billigt (eller borde kunna vara), det är miljövänligt och de håller ungefär en timme vilket borde räcka för att hinna suga i dig din dricka. Ett brittiskt företag har börjat sälja dem och de är tyvärr lite dyra fortfarande, 13 pund för 100 stycken. Och pasta-trista i färgen, den borde ju gå att lösa. Tumnagel
129kg
+
Roger Åberg
0

Atomik Vodka är gjord på vete från Tjernobyl
Är dock inte radioaktiv

Forskare från Ukraina och Storbritannien har tagit fram en vodkasort som man framställt av vete som växt runt kärnkraftverket Tjernobyl, ett kärnkraftverk som drabbades av en allvarlig härdsmälta 1986 vilken ledde till att hela området fick evakueras. Man kallar vodkan för Atomik och man försäkrar att den inte innehåller några farliga doser av radioaktivitet. Det enda radioaktiva ämne man kunde uppmäta efter vodkan destillerats var små mängder av kol-14 men dessa halter var inte högre än vad de skulle varit i någon annan typ av drink enligt forskarna. Man siktar nu på att eventuellt börja sälja Atomik och planerar att 75 procent av överskottet från försäljningen ska gå tillbaka till Tjernobyl för att bidra till arbetet med miljön där. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Kaffekoppar och muggar av kaffe
Smart!

Vad händer med kaffebönorna efter att man har fått sin kopp med kaffe? Julian Lechner kände att man kunde göra något av dessa istället för att bara slänga på komposten, så han startade Kaffeeform. De ser till att återvinna bönorna till koppar och muggar, så att man är lite snällare mot miljön samtidigt som man njuter av det svarta guldet. Tumnagel
181kg
+
Bobby Green
0

Ralph Lauren lanserar Earth Polo
En helt hållbar kollektion

Idag lanserar Ralph Lauren kollektionen Earth Polo som är helt hållbar. Det man har gjort är att ta fram den ikoniska piké-tröjan med tråd av återvunna plastflaskor och sedan färgat tröjorna i en helt vattenlös färgningsprocess. Det här är starten på ett större hållbarhetsprojekt från Ralph Lauren i samarbete med miljöorganisationen First Mile. Målet är bland annat att ha tagit tillvara på sammanlagt 170 miljoner plastflaskor år 2025. Pikén finns för både dam och herr och i färgerna grön, vit, marinblå och ljusblå. Priset är 800 kronor. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Rein tolkar Leila K:s Electric
Ny kampanj från Volkswagen

Volkswagen satsar hårt på elbilar just nu och 2025 är målet att man ska ha lanserat fler än 20 stycken helt eldrivna modeller. För att lyfta detta har man tagit in artisten Rein som gjort en nytolkning av Leila K:s klassiker Electric. Låten är producerad av Joakim Åhlund från banden Teddybears och Caesars. Rein säger följande: "Jag och Joakim pratade om att "Electric" har en grym klassisk typ av synthbasgång, liknande Giorgio Moroders i ”I Feel Love” med Donna Summer. Vi ville ha den vibben i refrängen och lite "Ix27m yours to keep if you want to" med Teddybears. Sen ville jag addera Rein i verserna och då ville jag ha den hård och minimalistisk med energi. Jag fick genom det här samarbetet en möjlighet att få bidra till att göra något för miljön och samtidigt få hylla Leila K som artist." Bonusklipp nedan. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0
2018

McDonald's McVegan fyller ett år
Populär i Stockholm

Nu har det gått ett år sedan McDonaldx27s lanserade sin första veganska burgare McVegan. Folk verkar gilla den och bäst säljer den i Stockholm, på McDonaldx27s Folkungagatan. Man äter den tydligen helst på lördag eller söndagar. André Singh som är franchisetagare för restaurangen som ligger på Folkungagatan säger följande: "Det är väldigt roligt att vi kan erbjuda våra gäster en riktigt god, vegansk burgare. Vi ser att allt fler vill kunna variera sig hos oss, vare sig det gäller ett miljömedvetet val eller bara för att det är godare med variation. Och för oss på McDonaldx27s är det viktigt att kunna erbjuda en bred meny med många valmöjligheter, något som våra gäster uppskattar." Har du testat och vad tyckte du i så fall om burgaren? Tumnagel
44kg
+
Bobby Green
0

Neo-EX är världens första digitala kollektion
Få nya outfits att visa upp för dina följare

Neo-Ex är ett nytt påhitt från Carlings där man utforskar framtidens mode. Man säger att det här är världens första digitala kollektion och den lanseras tillsammans med den artificiella influencern Perl.www. Kollektionen existerar endast digitalt och tanken är att man ska hitta nya sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön. Det du gör är alltså att ladda upp en bild med den posering du vill att plagget ska sitta på och sedan ser Carlings 3D-designers till att "klä" på dig kläderna. När de är klara får du bilden skickad till dig och sedan är det bara att publicera den i dina kanaler och invänta like-stormarna. Exakt hur man tänker ser ni i videon här nedan. I kollektionen finns 19 stycken olika produkter och priserna ligger mellan 100 och 300 kronor. Alla intäkter från projektet går direkt till WaterAid. Tumnagel
42kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida