m
a
r
4 i går66 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

En gammal moped får nytt liv
Som caféracer

I det här klippet som består av inte mindre än 5.000 stycken bilder får vi se när en gammal trött moped får ett nytt liv. Tumnagel
159kg
+
Bobby Green
0

Ett gammalt skruvstäd får nytt liv
Härligt att se

Varje garage behöver ett rejält skruvstäd men man måste inte alltid köpa ett nytt. Här får vi se när ett gammalt Gressel renoveras och resultatet blir kanon. Tumnagel
293kg
+
Bobby Green
0

Härligt modifierad Mini från 1973
Har haft många olika liv

I denna veckas film från Petrolicious får vi hänga med till racerbanan Circuito del Jarama där Antonio Albacete visar upp Minin hans pappa byggde på 70-talet. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Nytt Bobber-koncept från Royal Enfield
Med inspiration från 1938

Den indiska motorcykeltillverkaren Royal Enfield hade bland annat med sig konceptet KX till EICMA-mässan och så här ser den ut. Hojen är en Bobber som blandar detaljer från 1938-års version av KX med modern teknik. För tillfället är det här endast ett koncept och inget som kommer att gå i produktion, i alla fall inte som det ser ut nu. Några specar får vi tyvärr inte men det sitter helt klart en V-twin i ramen och markeringen på sidan skvallrar om att den är på 838 kubik. Ryktena säger att maskinen är ett samarbete med Polaris. Tumnagel
179kg
+
Bobby Green
0

Kylig tur med klassisk vattenskoter
Fungerar som isbrytare

I mitt huvud vill man bara köra vattenskoter när det är sommar och varmt ute, men så tänker inte alla. Här får vi se en påpälsad herre ta sig en tur med en gammal klassisk Sea-doo där det på vissa ställen ligger is på vattnet. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Ural visar eldriven sidovagnsmotorcykel
Ingen kommer undan elen

Nu visar även den anrika ryska motorcykeltillverkaren Ural upp en eldriven version av deras klassiska sidovagnsmotorcykel. Än så länge är bygget endast en prototyp och det är mycket möjligt att det här är den första i sitt slag. Bakom designen står det amerikanska företaget ICG och den elektriska drivlinan med batteripack har man hämtat från Zero Motorcycles. I slutet av veckan kommer hojen att ställas ut på mässan Progressive Motorcycle Show i Long Beach. Om den kommer att gå i produktion återstår att se. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Harley-Davidson LiveWire i produktionskläder
Första Harleyn som låter som en symaskin

Harley-Davidson. Motorcykeltillverkaren som har patent på det smattrande ljudet deras motorer ger ifrån sig. Världen ser lite annorlunda ut idag, och det innebär att även såna här gamla anrika namn måste anpassa sig. Och det är det man har gjort med modellen LiveWire - Harleys första helt eldrivna hoj. Den visades för första gången upp som koncept sommaren 2014 och nu är den äntligen här i produktionsutförande. Vad mina ögon kan se har dock inget förändrats från den versionen man visade upp i början av september. Och vad vill man veta när en produkt är officiell? I detta fall givetvis saker som räckvidd, laddtid, kraft och vad priset är. Inget av detta får vi dock än, vilket är synd. En sak bjuder Harley på i alla fall, och det är en video där vi får höra hur hojen låter. Det är något märkligt med att se en Harley som låter som en symaskin. Produktionen ska dra igång nästa år. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

Husqvarna Vitpilen 701 med kåpa
Det här är Aero Concept

Den senaste tiden har jag fått dille på kåphojar. Inte nya direkt utan gamla klassiska racers. Husqvarnas senast koncept har visserligen inte helkåpa men i alla fall något litet man kan smyga ner bakom när det ska köras fort. Det är modellen Vitpilen 701 som fått kåpan och man kallar den i detta fall för Vitpilen 701 Aero Concept. Det hela ger hojen en skön caféracer-känsla och personligen diggar jag den hårt. I kåpan sitter också en TFT-skärm där allt viktigt visas. I övrigt är konceptet väldigt mycket som en vanlig Vitpilen 701 men enligt Husqvarna ska den bjuda på en sportigare körställning. För två år sedan visades även Vitpilen 401 Aero Concept upp, men om någon av dessa Aero-hojar kommer att gå i produktion är oklart för tillfället. Inte mig emot. Förutom detta koncept visade man även upp produktionsversionen av Svartpilen 701. Tumnagel
128kg
+
Bobby Green
0

Den första bilen att bära Alpine-loggan
A106 är en härlig liten kärra

Alpine A110 och A310 har ni säkert hört talas om innan, men Alpine A106? Den kände i alla fall inte jag till men faktum är att det är den första som bar Alpine-loggan. Det här exemplaret från 1957 ägs av Mark Geessink. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Kymco överraskar med eldrivna SuperNEX
Har manuell låda och ljudförstärkare

När jag tänker på tillverkaren Kymco så är det genast billiga scootrar som dyker upp i tankarna. Men på årets EICMA visade de upp något helt annat - en eldriven sporthoj döpt till SuperNEX. Den gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,5 och toppfarten som ligger på 250 km/h ska ta 10,9 sekunder att nå. För att även den som är nybörjare ska kunna hantera kraften finns det något man kallar för Full Engagement Performance (FEP) ombord och så här beskriver man det: "With FEP, riders can always perform a perfect launch. During hard acceleration, FEP ensures there is no wheelie or wheel slippage. During hard braking, FEP prevents rear wheel lifting. When riding through uneven or wet surfaces, FEP provides maximum traction." Trots att hojen är eldriven har den en växellåda med sex stycken växlar. Man valde bland annat att ha detta för att bibehålla känslan av att man kör en sporthoj och för att just växlandet är en del av hela upplevelsen. Det finns dock inget kopplingshandtag utan du petar bara i växlarna med foten direkt. För att ytterligare krydda upplevelsen finns något man kallar för Active Acoustic Motor. Detta ser till att förstärka elmotorns vinande ytterligare så att du fortfarande kan torrgasa vid rödljusen. Tyvärr berättar man inte vad det sitter för elmotorn i ramen och inte heller vad hojen har för räckvidd. Bromsarna ska komma från Brembo och stötdämparna från Öhlins. När man kommer att kunna köpa SuperNEX och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

BMW presenterar ny S 1000 RR
Går nu att få med M Performance-delar

En helt ny version av BMW:s värstinghoj S 1000 RR är här. Den har blivit lättare, snabbare och mer avancerad än någonsin tidigare. Det här blir den tredje generationen och maskinen bjuder nu på hela 207 hästar vid 13.500 varv. Vridet anges till 113 newtonmeter vid 11.000 varv. Nytt är också att man nu kan utrusta hojen med M Performance-delar. Motorcykeln väger in på 197 kilo men med M-grejer som kolfiberfälgar och lättare batteri sänks vikten till 193,5. Hjälpmedel som motverkar både hjulspinn och överstegring finns, precis som ABS-bromsar och hjälp när man ska starta i backe. På tillvalslistan finns prylar som de elektroniska stötdämparna Dynamic Damping Control DDC och justerbar DTC Wheelie-funktion som hjälper dig att slanga snyggt. Motorbroms som du kan justera och ABS Pro-bromsar är standard. Lansering blir nästa vår/sommar och prislappen börjar på 196.400 kronor. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0

Eldrivna Arc Vector är presenterad
Komplett med smart klädsel och hjälm

Vi har tidigare skrivit om den nya motorcykeltillverkaren Arc och deras eldrivna projekt Vector. Nu är hojen uppvisad på EICMA-mässan och förutom denna finns det även ett tillhörande skinnställ med en inbyggd haptisk sensor och en hjälm med inbyggd Head Up Display. Den förstnämnda kallar man för Origin och den kan alltså "prata" med din kropp. Exempelvis vibrera till om en fara skulle dyka upp på vägen. Hjälmen kallar man för Zenith och den lilla displayen ska påminna om de som finns i stridsflygplan. Baktill sitter det en kamera som automatiskt hoppar igång om den upptäcker något i förarens döda vinkel och du ser då detta på skärmen. Hjälmen har har även wifi och röststyrning. Batteripacket ska räcka för 19,3 mil motorvägskörning och 27,4 mil om man bara susar omkring inne i stan. Motorn ska ge omkring 130 hästar och 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, toppfarten anges till 241 km/h. Precis som i moderna sportbilar bygger den här runt en kolfibermonocoque och det materialet har man även använt i svingen. Vector ska därför vara omkring 25 procent lättare än motsvarande vanlig sporthoj. Prislappen för ett exemplar ligger på styva 117.000 dollar. Endast 355 stycken exemplar kommer att tillverkas och det ska gå bra att beställa nu. När man får sin hoj levererad är dock oklart för tillfället. Det står även klart att Jaguar Land Rover investerat i företaget via sin investeringsfond InMotion Ventures. Arc är grundat av den förra Jaguar-chefen Mark Truman och de verkar alltså tro på hans produkt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Eldriven retro-motorcykel från Sverige
Ska kosta under 10.000 dollar

Innovationsstudion Annevo från Göteborg presenterar nu en motorcykel från det nystartade företaget Regent Motorcycles. Den heter Regent No.1, har ett klassiskt retro-utseende och går helt och hållet på el. Inspirationen kommer från 60- och 70-talet och detta blandas alltså upp med modern teknik. Räckvidden på en laddning ska ligga på mellan 15 till 20 mil och att ladda fullt ska ta tre timmar. Elmotorn sitter i navet bak och den är på 8.000 watt. Effekten anges till mellan 12 och 18 hästar och vridet till 210 newtonmeter. Batteripacket är på 30Ah och det är det som sitter under "tanken". Fjädringen kommer från Öhlins medan skivbromsarna är från ISR. Torrvikten ska ligga på 110 kilo. Framför sig kommer föraren att ha en liten "infotainment"-skärm som bland annat kommer kunna köra Apple CarPlay och Spotify. Premiär blir det på MC-mässan i januari nästa år. Några priset eller tänkt lansering vet vi tyvärr inte för tillfället. Målet är att prislappen ska hamna under 10.000 dollar. Tumnagel
215kg
+
Bobby Green
0

25 år med skateboardaren Keith Hufnagel
Firas med ny kollektion

Den professionella skateboardaren Keith Hufnagel grundade år 2002 varumärket HUF som säljer skatekläder, streetwear och sneakers. Sedan 1993 är Keith medlem i REALs proffslag för brädåkning vilket innebär att han i år firar hela 25 år med gänget. Detta firas med den gemensamma kollektionen 25 Years of Falling Down som ni kan spana in på länken nedan. I klippet ovan har man samlat det bästa från skatefilmerna Keith medverkat i. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Har du sett en Sinthesis 2000 Berlinetta tidigare?
Inte jag heller

Många bilintresserade drömmer nog någon gång om att skapa sin alldeles egna bil. Vilken känsla det skulle vara. Peter Giacobbi drömde, och sen gjorde han slag i saken. Tillsammans med sin kompis Tom Tjaarda, som var designer på Ghia, skapade han Sinthesis 2000 Berlinetta. En fantastisk blandning av delar i ett eget skal. Precis så som Peter ville ha det. Italiensk design möter amerikanskt ingenjörsskap i harmoni. Bilen bjuder fortfarande 40 år senare på samma härliga gokart-känsla och den vinner fortfarande både priser och uppskattning när den ställs ut. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Skejta med en Tesla-dörr?
Klart man kan, om man vill

Braille Skateboarding fortsätter att testa orimliga skateboards. Det senaste är att de fått tag i en bakdörr till Tesla Model S som de sätter hjul på och skejtar med. Tumnagel
53kg
+
Bobby Green
0

Motorcykel i Bob-bana
Små marginaler för felsteg

Här ser vi när den professionella stuntföraren Denis Rybalko tar ut sin stuntpreppade Kawasaki Ninja ZX6R i en Bob-bana. Som mest kom han upp i 90 km/h men han säger att med mer träning skulle han kunna köra mycket snabbare. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Skate med Andy Anderson
Kort men gott

I den här lilla kortfilmen får vi hänga med Andy Anderson när han skejtar lite. Tumnagel
135kg
+
Bobby Green
0

Mark visar upp sin moddade BMW M3 E30
Vågat med extraljusen

I Petrolicious senaste film får vi bekanta oss lite med Mark Browns BMW M3 E30 som han har moddat så som han vill ha den. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green
0

Tarform är ytterligare en eldriven Café racer
Har 3D-printade delar

Tarform är en nystartad motorcykeltillverkare som håller på med en eldriven café racer. Den är designad av entreprenören Taras Kravtchouk och den ska delvis vara byggd med 3D-printade delar. Man beskriver bygget med följande meningar: "A classic form for the future. We looked to revive the classic form, and unite it with modern day technology to create a new riding experience. An electric vehicle that embodies the spirit of craftsmanship, advanced manufacturing, and clean technology." Enligt uppgifter ska batteripacket ska vara tillräckligt för att ge hojen en räckvidd på 14,5 mil. Att ladda fullt ska ta omkring fyra timmar. Vad hojen har för prestanda i övrigt är oklart för tillfället. Företaget ska ta emot förhandsbeställningar nu och det snackas om en prislapp kring 18.000 dollar. Tillverkningen ska dra igång i slutet av 2019. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Konsten att smida japanska yxknivar
Inget man lär sig på en dag

När Yu Kikuchi var 30 år gammal tröttnade han på sitt jobb. Han arbetade med att montera ihop turbiner och längtade efter att göra något annat här i livet. Han fick då nys om den 80-åriga smeden Kosaku Matsumura som tillverkade "Nata" - något som troligtvis enklast kan beskrivas som en yxkniv. Han sa då upp sig från sitt jobb, flyttade ut på landet och frågade om han kunde få bli Kosakus lärling. Så blev det och en dag hoppas Yu att han kan bli lika duktig på hantverket som Kosaku. Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0

Arc har eldriven café racer på gång
Visas på EICMA

Arc Vehicle är ett litet brittiskt företag som startades för 1 1/2 år sedan. På årets EICMA-mässa i November kommer de att ställa ut sin motorcykel Vector. Det är en café racer som enbart går på el, och företaget beskriver den med följande meningar: "The Vector is more than just the worldx27s most premium electric motorcycle; it’s the world’s first motorcycle with integrated multi-sensory HMI (Human Machine Interface), it’s an innovative heads-up display helmet, and it’s a tactile riding suit – all making up the most involving motorcycle experience on the market today." Det här verkar alltså bli något som man bara sett i filmer tidigare, om Arc kan leverera återstår dock som vanligt att se. Tills dess har vi bara den här dunkla teaserbilden på vad som komma skall. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Dokumentär om Sven Thorgren
Snowboardåkarens väg tillbaka

Den svenske snowboardåkaren Sven Thorgren tog som första svenska snowboardåkare medalj i X Games 2015 när han fick brons i slopestyle. Förra året tog han guld i X Games Snowboard Slopestyle Final. I år såg det inte lika ljust ut dock. Envisa skador gjorde att han missade OS, X Games och alla andra stora tävlingar som ägde rum under året. I den här minidokumentären får vi följa hans väg tillbaka. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Tony äger nu bilen han drömde om
En Austin Healey 100S

Vi är nog många som hade fräsiga bilar upptejpade på väggarna i pojkrummet. Bilar som var det sista man tittade på innan man somnade, och sedan drömde om. Tänk vad häftigt att få äga och köra någon av dem en vacker dag. Precis så var det även för Tony Parkinson. Hans absoluta drömbil var en Austin Healey 100S, och nu äger han en från 1955. Så, följ dina drömmar! Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Suzuki Katana gör comeback
Den klassiska motorcykeln från 80-talet

Gillar man gamla klassiska motorcyklar har man troligtvis koll på Suzukis modell Katana som släpptes 1981. Precis som många andra tillverkare kör Suzuki på retro-spåret och nästa år kommer man att återintroducera klassikern igen, om än i ett uppdaterat utförande. Den nya versionen baseras på modellen GSX-S1000 och får samma motor på 150 hästar. Den får även bromsar från Brembo, dubbla LED-strålkastare, ABS, slirkoppling och traction control. Vikten på ekipaget anges till 215 kilo. Lansering sker under våren 2019 men vad priset kommer att ligga på är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Indian presenterar FTR 1200 Street Tracker
Men vad hände?

I november förra året visade Indian upp koncepthojen Scout FTR1200. Nu har den blivit verklighet i form av det vi ser här - FTR 1200 Street Tracker. Men vad hände? Från att ha varit en busig och cool båge som stack ut till en Ducati Diavel-kopia med avgaskanoner inte ens en mor kan älska. Synd, för konceptet var verkligen häftigt i mina ögon. Den nya hojen kommer som FTR 1200 och FTR 1200 S. Oavsett val får man en ny V-twin på 1.203 kubik som ger omkring 120 hästar. S-versionen bjuder på mer godis i form av körlägena Sport, Standard, Rain och fullt justerbara dämpare fram och bak. Båda får LED-strålkastare, USB-laddport, ABS-bromsar och farthållare. Priset för FTR 1200 börjar på 12.999 dollar och den går endast att få i färgen Thunder Black. FTR 1200 S kostar från 14.999 dollar och den erbjuds i färgerna Indian Motorcycle Red over Steel Gray och Titanium Metallic over Thunder Black Pearl. Hojen börjar säljas nästa vår. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Cykelhjälmen som ser ut som en keps
Skapad av SpaceX-ingenjörer

När du färdas på en cykel, skateboard, rullskridskor eller liknande bör du ha hjälm. Egentligen borde det vara ett krav, för i huvudet finns det ju faktiskt ett gäng med viktiga saker som man inte vill skada om man skulle ramla eller så. Trots detta är det många som skippar hjälm och anledningen brukar oftast vara för att de är fula, eller sabbar frisyren. Det sistnämnda löser tyvärr inte den här, men du kanske gillar utseendet bättre än hur övriga hjälmar brukar se ut. Den här ska både se ut och kännas som en keps, och det brukar ju de flesta vara trygga med. Den ska vara utvecklad av före detta SpaceX-ingenjörer så det kan man ju alltid säga till de som frågar om vad det är för kruka du har på skallen. Hjälmen går även att vika ihop om du skulle behöva förvara den i exempelvis en liten väska. Om du förhandsbeställer nu får du den för 79 dollar. Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0

Stratosen bjuder på mest känslor bakom ratten
Racerföraren Érik har kört en del

Den franska racerföraren Érik Comas har kört många olika bilar i sina dagar. Allt från Skylines i Japan till 911:or på Le Mans. Det är dock den här Lancia Stratosen från 1974 som ger honom mest känslor när han sitter där bakom ratten. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

McLaren 600LT för alla plånböcker
I skala 1:43 eller 1:18

Att köpa en ny McLaren 600LT kostar 240.000 dollar. Det är väldigt mycket pengar. Om man ändå vill ha en sån bil i garaget och kan tänka sig att ha den i en mycket mindre skala än original kan man komma betydligt billigare undan. De här nya från McLaren finns i skalorna 1:43 eller 1:18 och de kostar 85 respektive 263 dollar. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green
0

Två sjukt snabba cyklister
Det nya världsrekordet är 296 km/h

Cyklisterna Denise Mueller-Korenek och Neil Campbell har båda nyligen cyklat extremt snabbt på cyklar. Denise slog världsrekord då hon kom upp i hela 296 km/h på Bonneville Salt Flats i Utah på ett specialbygge. Hon bogserades upp till 80 km/h av en dragster innan hon började trampa själv och farten drogs upp till rekordhastigheten. Neil Campbell satte europeiskt rekord då han gjorde en liknande grej fast han trampade bakom en Porsche Cayenne Turbo istället. Han nådde till slut 239 km/h vilket också är sjukt imponerande, dock är han inte nöjd och siktar nu på att slå det rekordet Denise satte. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green
0