m
a
r
4 i dag3 i går66 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Bra räckvidd i Peugeots senaste elcykel
Upp till 14 mil

Peugeot presenterar nu en ny elcykel för offroad-körning och man kallar den för eM01 FS PowerTube. e för electric, M för mountain, 01 för high-end, FS för full suspension och PowerTube för att batteriet är integrerat i ramen. Eldriften står Boschs nya Performance CX-motor för och den bjuder på 75 newtonmeter i vrid. Enligt Peugeot ska denna ge cykeln en "explosiv" acceleration samtidigt som motorn är nästintill vibrationsfri i hastigheter över 25 km/h. Batteriet är på 62 Wh och fulladdat ska det räcka i upp till 14 mil. Cykeln släpps tidigt nästa år i fem stycken olika versioner och kostar från 3699 euro. Tumnagel
123kg
+
Bobby Green
0
2018

Ural visar eldriven sidovagnsmotorcykel
Ingen kommer undan elen

Nu visar även den anrika ryska motorcykeltillverkaren Ural upp en eldriven version av deras klassiska sidovagnsmotorcykel. Än så länge är bygget endast en prototyp och det är mycket möjligt att det här är den första i sitt slag. Bakom designen står det amerikanska företaget ICG och den elektriska drivlinan med batteripack har man hämtat från Zero Motorcycles. I slutet av veckan kommer hojen att ställas ut på mässan Progressive Motorcycle Show i Long Beach. Om den kommer att gå i produktion återstår att se. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Harley-Davidson LiveWire i produktionskläder
Första Harleyn som låter som en symaskin

Harley-Davidson. Motorcykeltillverkaren som har patent på det smattrande ljudet deras motorer ger ifrån sig. Världen ser lite annorlunda ut idag, och det innebär att även såna här gamla anrika namn måste anpassa sig. Och det är det man har gjort med modellen LiveWire - Harleys första helt eldrivna hoj. Den visades för första gången upp som koncept sommaren 2014 och nu är den äntligen här i produktionsutförande. Vad mina ögon kan se har dock inget förändrats från den versionen man visade upp i början av september. Och vad vill man veta när en produkt är officiell? I detta fall givetvis saker som räckvidd, laddtid, kraft och vad priset är. Inget av detta får vi dock än, vilket är synd. En sak bjuder Harley på i alla fall, och det är en video där vi får höra hur hojen låter. Det är något märkligt med att se en Harley som låter som en symaskin. Produktionen ska dra igång nästa år. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

Kymco överraskar med eldrivna SuperNEX
Har manuell låda och ljudförstärkare

När jag tänker på tillverkaren Kymco så är det genast billiga scootrar som dyker upp i tankarna. Men på årets EICMA visade de upp något helt annat - en eldriven sporthoj döpt till SuperNEX. Den gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,5 och toppfarten som ligger på 250 km/h ska ta 10,9 sekunder att nå. För att även den som är nybörjare ska kunna hantera kraften finns det något man kallar för Full Engagement Performance (FEP) ombord och så här beskriver man det: "With FEP, riders can always perform a perfect launch. During hard acceleration, FEP ensures there is no wheelie or wheel slippage. During hard braking, FEP prevents rear wheel lifting. When riding through uneven or wet surfaces, FEP provides maximum traction." Trots att hojen är eldriven har den en växellåda med sex stycken växlar. Man valde bland annat att ha detta för att bibehålla känslan av att man kör en sporthoj och för att just växlandet är en del av hela upplevelsen. Det finns dock inget kopplingshandtag utan du petar bara i växlarna med foten direkt. För att ytterligare krydda upplevelsen finns något man kallar för Active Acoustic Motor. Detta ser till att förstärka elmotorns vinande ytterligare så att du fortfarande kan torrgasa vid rödljusen. Tyvärr berättar man inte vad det sitter för elmotorn i ramen och inte heller vad hojen har för räckvidd. Bromsarna ska komma från Brembo och stötdämparna från Öhlins. När man kommer att kunna köpa SuperNEX och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

Eldrivna Arc Vector är presenterad
Komplett med smart klädsel och hjälm

Vi har tidigare skrivit om den nya motorcykeltillverkaren Arc och deras eldrivna projekt Vector. Nu är hojen uppvisad på EICMA-mässan och förutom denna finns det även ett tillhörande skinnställ med en inbyggd haptisk sensor och en hjälm med inbyggd Head Up Display. Den förstnämnda kallar man för Origin och den kan alltså "prata" med din kropp. Exempelvis vibrera till om en fara skulle dyka upp på vägen. Hjälmen kallar man för Zenith och den lilla displayen ska påminna om de som finns i stridsflygplan. Baktill sitter det en kamera som automatiskt hoppar igång om den upptäcker något i förarens döda vinkel och du ser då detta på skärmen. Hjälmen har har även wifi och röststyrning. Batteripacket ska räcka för 19,3 mil motorvägskörning och 27,4 mil om man bara susar omkring inne i stan. Motorn ska ge omkring 130 hästar och 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, toppfarten anges till 241 km/h. Precis som i moderna sportbilar bygger den här runt en kolfibermonocoque och det materialet har man även använt i svingen. Vector ska därför vara omkring 25 procent lättare än motsvarande vanlig sporthoj. Prislappen för ett exemplar ligger på styva 117.000 dollar. Endast 355 stycken exemplar kommer att tillverkas och det ska gå bra att beställa nu. När man får sin hoj levererad är dock oklart för tillfället. Det står även klart att Jaguar Land Rover investerat i företaget via sin investeringsfond InMotion Ventures. Arc är grundat av den förra Jaguar-chefen Mark Truman och de verkar alltså tro på hans produkt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Eldriven retro-motorcykel från Sverige
Ska kosta under 10.000 dollar

Innovationsstudion Annevo från Göteborg presenterar nu en motorcykel från det nystartade företaget Regent Motorcycles. Den heter Regent No.1, har ett klassiskt retro-utseende och går helt och hållet på el. Inspirationen kommer från 60- och 70-talet och detta blandas alltså upp med modern teknik. Räckvidden på en laddning ska ligga på mellan 15 till 20 mil och att ladda fullt ska ta tre timmar. Elmotorn sitter i navet bak och den är på 8.000 watt. Effekten anges till mellan 12 och 18 hästar och vridet till 210 newtonmeter. Batteripacket är på 30Ah och det är det som sitter under "tanken". Fjädringen kommer från Öhlins medan skivbromsarna är från ISR. Torrvikten ska ligga på 110 kilo. Framför sig kommer föraren att ha en liten "infotainment"-skärm som bland annat kommer kunna köra Apple CarPlay och Spotify. Premiär blir det på MC-mässan i januari nästa år. Några priset eller tänkt lansering vet vi tyvärr inte för tillfället. Målet är att prislappen ska hamna under 10.000 dollar. Tumnagel
215kg
+
Bobby Green
0

Tarform är ytterligare en eldriven Café racer
Har 3D-printade delar

Tarform är en nystartad motorcykeltillverkare som håller på med en eldriven café racer. Den är designad av entreprenören Taras Kravtchouk och den ska delvis vara byggd med 3D-printade delar. Man beskriver bygget med följande meningar: "A classic form for the future. We looked to revive the classic form, and unite it with modern day technology to create a new riding experience. An electric vehicle that embodies the spirit of craftsmanship, advanced manufacturing, and clean technology." Enligt uppgifter ska batteripacket ska vara tillräckligt för att ge hojen en räckvidd på 14,5 mil. Att ladda fullt ska ta omkring fyra timmar. Vad hojen har för prestanda i övrigt är oklart för tillfället. Företaget ska ta emot förhandsbeställningar nu och det snackas om en prislapp kring 18.000 dollar. Tillverkningen ska dra igång i slutet av 2019. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Arc har eldriven café racer på gång
Visas på EICMA

Arc Vehicle är ett litet brittiskt företag som startades för 1 1/2 år sedan. På årets EICMA-mässa i November kommer de att ställa ut sin motorcykel Vector. Det är en café racer som enbart går på el, och företaget beskriver den med följande meningar: "The Vector is more than just the worldx27s most premium electric motorcycle; it’s the world’s first motorcycle with integrated multi-sensory HMI (Human Machine Interface), it’s an innovative heads-up display helmet, and it’s a tactile riding suit – all making up the most involving motorcycle experience on the market today." Det här verkar alltså bli något som man bara sett i filmer tidigare, om Arc kan leverera återstår dock som vanligt att se. Tills dess har vi bara den här dunkla teaserbilden på vad som komma skall. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Harleys eldrivna motorcykel
Livewire ser nu produktionsklar ut

Nästa år kommer Harley-Davidson att hoppa på ett tåg de aldrig åkt med förut - eldriften. Modellen som blir den första heter Livewire och konceptet visades för första gången upp 2014. Nu får vi ett par färska bilder och en video som visar hur den uppdaterade versionen ser ut. Hojen är än så länge endast en prototyp men ett steg närmare produktion och designmässigt ser den ju faktiskt ut att vara färdig för gatan. Fjädringen kommer från Showa och bromsarna från Brembo. Tumnagel
186kg
+
Bobby Green
0

Curtiss visar elhojen Zeus
Första bygget under nytt namn

Vi har tidigare skrivit om Confederate Motorcycles som bygger motorcyklar som inte liknar några andra. I samband med att de bytte namn till Curtiss meddelade de också att de enbart skulle bygga eldrivna motorcyklar i framtiden. Nu är den första här och den heter Zeus. Hojen är än så länge endast en prototyp. Batteripacket är på 14 kWh och i ramen finns två stycken elmotorer och den sammanlagda effekten ska vara 170 hästar och 393 newtonmeter. Fälgarna ska vara i kolfiber, bromsarna kommer från Beringer och både fram och bak ska det sitta dämpare från Race Tech. Planen är att börja sälja Zeus år 2020. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Eldriven klassisk Vespa om Giulio får bestämma
Rätt former

Den italienska designern Giulio Iacchetti har tagit fram de här renderingarna på hur en klassisk Vespa med elmotor skulle kunna se ut. Det är enkla och rena linjer som gäller och att inte gå för långt från originalet har varit målet. Han kallar sin skapelse för Vespampère och visst får man känslan av att det här skulle kunna vara något som lanserades på 40-talet precis som tillverkarens allra första modell. Om man bortser från skivbromsen och platsen där man har sin smarta telefon då. Tumnagel
222kg
+
Bobby Green
0
2017

Kalashnikovs nyhet smattrar ingenting
En eldriven motorcykel för polis och militär

Ryska Kalashnikov som antagligen är mest kända för automatkarbinen AK-47 har nu presenterat en eldriven motorcykel som de tagit fram för militär och polis. Även om drivlinan kanske är modern är hojen i övrigt rätt så sparsmakad på prylar. Här finns inga digitala displayer eller smarta appar man kan koppla till telefonen, utan det är hederliga strömbrytare som gäller. Räckvidden för polishojen ska ligga på 15 mil medan den för militären bara klarar sig 10 mil innan det är dags för en laddning av batteriet. Tillverkningen står IZH för och 50 stycken av polisversionen kommer att användas vid nästa års upplaga av World Cup i Ryssland. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Elektrisk motorcykel framtagen av veterinär
Alan bygger saker på sin fritid

Alan Cross är veterinär i Atlanta och på sin fritid tar han fram skapelser som ExoDyne vi ser här. Alan har även utbildning inom ingenjörsskap och är som vi kan se inte helt ovan vid att jobba med metall. Bygget tog nio månader att färdigställa och han har gjort precis allting själv - förutom pulverlacken och sätesklädseln. I ramen som även är batteripacket sitter det 48 lithium polymer (LiPo)-celler som klarar av att skicka ut 600 ampere men som är begränsade till 200 ampere. Packet må se rätt biffigt ut men det väger inte mer än 21 kilo. Elmotorn sitter i bakhjulet och den är på 11 kW med en toppeffekt på 30 kW. Framgaffeln kommer från en Suzuki RMZ 250 och svingen är från en Suzuki RM 125. Även frambromsen är från Suzuki. Det på hojen som behöver mest stabilitet och styrka är tillverkat i titan men här finns även aluminium och kolfiber. Vikten på hela ekipaget landar på 112 kilo. Toppfarten anges till 96 km/h och räckvidden till 3,2 mil. Tumnagel
155kg
+
Bobby Green
0

SeaBubbles visar ny prototyp av vattentaxi
Snart klar för produktion

SeaBubbles är en fransk startup som vill bli Uber fast på vattnet, och nu visar de upp en ny båtprototyp. Den är nästan klar för produktion och kommer att visas upp på konferensen Viva Technology i Paris nästa månad. Båten som är av bärplanstyp är eldriven och har en räckvidd på mellan 8-10 mil. Medgrundare är den svenska vindsurfaren Anders Bringdal. Den franska försäkringsgruppen MAIF har nyligen gått in med tio miljoner euro i företaget. Läs mer om projektet på länken nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Vattenskotern Gratis X1 går på el
Är dock inte gratis

Gratis X1 från företaget Free Form Factory sägs vara den första eldrivna vattenskotern av den typen där man står upp. Den har en elmotor på 46 hästar som låter dig brumma omkring utan brum i upp till en timme innan det är dags att ladda igen. Den toppar 40 knop och en laddning ska ta max fyra timmar. Företaget tar emot förhandsbeställningar nu via länken nedan och ett exemplar blir ditt för 17 990 dollar. Lansering sker i höst. Tumnagel
153kg
+
Bobby Green
0
2016

Can-Am Spyder nu även med eldrift
Tar sig 17 mil på en laddning

Trehjulingen Can-Am Spyder tar nu också ett kliv in i framtiden med konceptet EVS29 som är helt eldrivet. På en laddning ska man kunna ta sig omkring 17 mil. Batteripacket är på 16 kWh och elmotorn har en effekt på 68 hästar och 200 Newtonmeter. Tyvärr får vi för tillfället varken information kring några prestandasiffror eller om den kommer att sättas i produktion. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Lådcykeln du faktiskt har råd med
Taga 2.0 kostar inte skjortan

Lådcyklar blir allt populärare med rätta. Den kanske största anledningen till att man inte ser dem överallt är priset, den klassiska Christianiacykeln kostar mellan 13.000 och 18.000 kronor som exempel. Det är mycket för att ha något att frakta lite saker i eller skjutsa barnen till skolan. Taga 2.0 är en lite ny typ av lådcykel som kanske inte är lika snygg som hipsterlådcyklarna men den verkar minst sagt praktiskt. Det absolut finaste är priset, om man backar projektet så får man cykeln för 599 dollar. När den kommer i affären sedan kommer den att kosta inte riktigt lika attraktiva 999 dollar. Det går att köpa eldrift, barnsäten och en massa andra tillbehör. Kickstarterprojektet ville ha in 100.000 dollar men har just nu fått in 1,9 miljoner dollar. Tumnagel
117kg
+
Roger Åberg
0

Liten elmotor gör din cykel eldriven
Slipp köpa en elcykel

Om du redan har en cykel du gillar kan det kännas lite overkill att köpa ytterligare en bara för att du vill ha lite hjälp av en elmotor. Det har ett par tillverkare fattat och därför presenterat elmotorer i olika utföranden som du hänger på din vanliga cykel, och den vi ser här är ytterligare en sådan. Produkten är utvecklad av Semcon som just nu letar investerare för att göra den till en kommersiell produkt. Prototypen som finns i dag kostar omkring 100 euro att tillverka, men tanken är att den färdiga produkten ska bli billigare än så. Tumnagel
188kg
+
Bobby Green
0

Nu kan du även få din gamla Folkabuss med eldrift
Förvandlingen kostar dock 130 000 dollar

Företaget Zelectric Motors visade för två år sedan en Volkswagen Bubbla som de hade byggt om till eldrift. Nu gör företaget även samma sak med den kära Folkabussen, men det kostar 130 000 dollar. Då ska du även ragga tag i en buss värd att rädda också, något som nu för tiden är enklare sagt än gjort. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0
2015

Gammal postmoppe blir ashärlig elmoppe
Snyggt!

Deus Ex Machina höll en motorcykelbyggartävling och vinnaren blev lite oväntat en ombyggd Honda C90 Cub som används för att dela ut post. Bygget är gjort av Joe Fisher och Ryan Mischkulnig och förutom att snygga till den så har man tagit bort den gamla bensinmotorn och gett den eldrift. Gulligt och coolt på en och samma gång! Tumnagel
131kg
+
Roger Åberg
0

Eldriven sparkcykel med dämpning
Smidig transport i stan!

Sparkcyklar kan vara oerhört smidiga fordon i stan eftersom de går alldeles utmärkt att ta med på tunnelbanan eller bussen. Det är också ett grymt alternativ för den som inte har någonstans att ställa cykeln hemma eller på jobbet. Som vuxen måste man bara se till att köpa en i vettig storlek och är man lat så köper man en med eldrift. Ecoreco M5 är en modell som dessutom har dämpning både bak och fram så att åkningen blir betydligt skönare. Man kommer tre mil på en laddning och sedan laddar man den fullt på 4,5 timmar, snabbladdning på 2,5 timmar. Prislappen ligger på 1250 dollar och jag blir faktiskt lite sugen... Tumnagel
106kg
+
Roger Åberg
0

Elektrisk longboard med motorerna i hjulen
Ser nästan ut som en vanlig longboard

Att cykla och åka bräda är roligt, men det blir ännu roligare med lite hjälp från motorer. Longboards och skateboard med eldrift har funnits ett tag och de har gått från stora och klumpiga till att vara marginellt tjockare än en vanlig bräda. Den här kallas för the Monolith och den har elmotorerna inbyggda i hjulen vilket gör att formen på resten av brädan blir väldigt slank, det är bara batterierna som gör att den blir lite tjockare. Snygg lösning som nu finns på Kickstarter där billigaste alternativet nu kostar 1099 dollar. Tumnagel
118kg
+
Roger Åberg
0
2014

Ni har rätt BMW, det här är framtidens sportbil
Vi har kört BMW i8

Det är inte varje dag man får tillfälle att köra en bil som verkligen inte ser ut som något annat där ute på vägarna. En bil som trots sitt mycket speciella utseende inte är fast i konceptstadiet utan faktiskt är helt färdig för produktion och helt laglig att köra omkring med. En bil som det är helt omöjligt att vara diskret i, för jag har nog aldrig fått så mycket blickar, kommentarer och glada tillrop som i den här. Och även om den ser ut som en supersportbil så hatar folk den inte. Jag talar givetvis om BMW:s nya hybridmodell i8. Ett kliv in i framtiden redan idag. Men är i8 endast en Toyota Prius med snyggare skal? Inte alls visade det sig. Tumnagel
271kg
+
Bobby Green
0

Så fungerar tekniken i en Formula E
En liten titt under skalet

Craig Scarborough förklarar i den här videon tekniken i en Formula E-bil. Vad är det som finns där under skalet och hur fungerar det egentligen? Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Gi-Bike - Eldriven och ihopfällbar

Gi-Bike är en eldriven och ihopfällbar liten cykel som nu söker backning på Kickstarter. Den smarta cykeln viks ihop på bara en sekund och tar då väldigt lite plats och kan förvaras lite vart som helst. Tack vare att den är byggd i aluminium väger den inte ett ton utan istället hyfsat lätta, med tanke på vad det är för något, 17 kilo. På bara eldrift ska man kunna rulla lite över sex mil och hjälper du bara till lite med pedalerna kommer du som väntat betydligt längre. Toppfarten anges till 25 km/h och det ska ta fyra timmar att ladda från tomt batteri. Cykeln går att koppla ihop med smarta telefoner och speciella appar som kan göra din cykling lite roligare. Gänget bakom söker 400 000 dollar och med 28 dagar kvar har de lyckats skramla ihop 35 000. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0
2013

En Velociped för framtiden

Den höghjulade velocipeden var den första pedaltrampade cykeln som fanns. Den har sedan länge fasats ut och ersatts av något mer ergonomiska varianter med två hjul som är lika stora. DING3000 och BASF väljer dock att gå tillbaka till rötterna för cyklar och de har nu tillsammans byggt en klassisk velociped för framtiden, komplett med eldrift. Concept 1865 som prototypen kallas för är helt och hållet byggd i plast och den har bland annat trampor utan kullager och punkteringsfria däck. Anledningen till bygget sägs vara att man vill utforska nya material på nya ställen, och hela konceptet går under sloganen "Rethinking Materials". Tumnagel
71kg
+
Bobby Green
0

Chris Harris på ställ med eldriven SLS

Fler och fler superbilar med ren eldrift presenteras. Mercedes vill ju självklart inte vara sämre och släpper därför SLS AMG Electric Drive. Den har Chris Harris nu fått provköra. Spana in hur 740 elhästar och ett vrid på 1 000 Nm uppför sig om man är tung i högerfoten här ovan. Tumnagel
53.3°
+
Bobby Green