m
a
r
4 i dag3 i går67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

En lampa inspirerad av Mini:s ikoniska design
Specialversion av Heart Lamp

På tisdag nästa vecka kommer biltillverkaren Mini att presentera en helt eldriven modell. För att hylla Minis: ikoniska design och det faktum att en elbil snart är här har man tillsammans med designstudion Färg&Blanche och Nordiska Galleriet tagit fram en unik version av deras lampa Heart Lamp. Varje exemplar tillverkas för hand och är inte det andra likt. Den går på batteri och den 21 augusti lanseras den på Nordiska Galleriet till ett pris av 9000 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0
2018

Ural visar eldriven sidovagnsmotorcykel
Ingen kommer undan elen

Nu visar även den anrika ryska motorcykeltillverkaren Ural upp en eldriven version av deras klassiska sidovagnsmotorcykel. Än så länge är bygget endast en prototyp och det är mycket möjligt att det här är den första i sitt slag. Bakom designen står det amerikanska företaget ICG och den elektriska drivlinan med batteripack har man hämtat från Zero Motorcycles. I slutet av veckan kommer hojen att ställas ut på mässan Progressive Motorcycle Show i Long Beach. Om den kommer att gå i produktion återstår att se. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Kymco överraskar med eldrivna SuperNEX
Har manuell låda och ljudförstärkare

När jag tänker på tillverkaren Kymco så är det genast billiga scootrar som dyker upp i tankarna. Men på årets EICMA visade de upp något helt annat - en eldriven sporthoj döpt till SuperNEX. Den gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,5 och toppfarten som ligger på 250 km/h ska ta 10,9 sekunder att nå. För att även den som är nybörjare ska kunna hantera kraften finns det något man kallar för Full Engagement Performance (FEP) ombord och så här beskriver man det: "With FEP, riders can always perform a perfect launch. During hard acceleration, FEP ensures there is no wheelie or wheel slippage. During hard braking, FEP prevents rear wheel lifting. When riding through uneven or wet surfaces, FEP provides maximum traction." Trots att hojen är eldriven har den en växellåda med sex stycken växlar. Man valde bland annat att ha detta för att bibehålla känslan av att man kör en sporthoj och för att just växlandet är en del av hela upplevelsen. Det finns dock inget kopplingshandtag utan du petar bara i växlarna med foten direkt. För att ytterligare krydda upplevelsen finns något man kallar för Active Acoustic Motor. Detta ser till att förstärka elmotorns vinande ytterligare så att du fortfarande kan torrgasa vid rödljusen. Tyvärr berättar man inte vad det sitter för elmotorn i ramen och inte heller vad hojen har för räckvidd. Bromsarna ska komma från Brembo och stötdämparna från Öhlins. När man kommer att kunna köpa SuperNEX och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

Eldrivna Arc Vector är presenterad
Komplett med smart klädsel och hjälm

Vi har tidigare skrivit om den nya motorcykeltillverkaren Arc och deras eldrivna projekt Vector. Nu är hojen uppvisad på EICMA-mässan och förutom denna finns det även ett tillhörande skinnställ med en inbyggd haptisk sensor och en hjälm med inbyggd Head Up Display. Den förstnämnda kallar man för Origin och den kan alltså "prata" med din kropp. Exempelvis vibrera till om en fara skulle dyka upp på vägen. Hjälmen kallar man för Zenith och den lilla displayen ska påminna om de som finns i stridsflygplan. Baktill sitter det en kamera som automatiskt hoppar igång om den upptäcker något i förarens döda vinkel och du ser då detta på skärmen. Hjälmen har har även wifi och röststyrning. Batteripacket ska räcka för 19,3 mil motorvägskörning och 27,4 mil om man bara susar omkring inne i stan. Motorn ska ge omkring 130 hästar och 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, toppfarten anges till 241 km/h. Precis som i moderna sportbilar bygger den här runt en kolfibermonocoque och det materialet har man även använt i svingen. Vector ska därför vara omkring 25 procent lättare än motsvarande vanlig sporthoj. Prislappen för ett exemplar ligger på styva 117.000 dollar. Endast 355 stycken exemplar kommer att tillverkas och det ska gå bra att beställa nu. När man får sin hoj levererad är dock oklart för tillfället. Det står även klart att Jaguar Land Rover investerat i företaget via sin investeringsfond InMotion Ventures. Arc är grundat av den förra Jaguar-chefen Mark Truman och de verkar alltså tro på hans produkt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Eldriven retro-motorcykel från Sverige
Ska kosta under 10.000 dollar

Innovationsstudion Annevo från Göteborg presenterar nu en motorcykel från det nystartade företaget Regent Motorcycles. Den heter Regent No.1, har ett klassiskt retro-utseende och går helt och hållet på el. Inspirationen kommer från 60- och 70-talet och detta blandas alltså upp med modern teknik. Räckvidden på en laddning ska ligga på mellan 15 till 20 mil och att ladda fullt ska ta tre timmar. Elmotorn sitter i navet bak och den är på 8.000 watt. Effekten anges till mellan 12 och 18 hästar och vridet till 210 newtonmeter. Batteripacket är på 30Ah och det är det som sitter under "tanken". Fjädringen kommer från Öhlins medan skivbromsarna är från ISR. Torrvikten ska ligga på 110 kilo. Framför sig kommer föraren att ha en liten "infotainment"-skärm som bland annat kommer kunna köra Apple CarPlay och Spotify. Premiär blir det på MC-mässan i januari nästa år. Några priset eller tänkt lansering vet vi tyvärr inte för tillfället. Målet är att prislappen ska hamna under 10.000 dollar. Tumnagel
215kg
+
Bobby Green
0

Tarform är ytterligare en eldriven Café racer
Har 3D-printade delar

Tarform är en nystartad motorcykeltillverkare som håller på med en eldriven café racer. Den är designad av entreprenören Taras Kravtchouk och den ska delvis vara byggd med 3D-printade delar. Man beskriver bygget med följande meningar: "A classic form for the future. We looked to revive the classic form, and unite it with modern day technology to create a new riding experience. An electric vehicle that embodies the spirit of craftsmanship, advanced manufacturing, and clean technology." Enligt uppgifter ska batteripacket ska vara tillräckligt för att ge hojen en räckvidd på 14,5 mil. Att ladda fullt ska ta omkring fyra timmar. Vad hojen har för prestanda i övrigt är oklart för tillfället. Företaget ska ta emot förhandsbeställningar nu och det snackas om en prislapp kring 18.000 dollar. Tillverkningen ska dra igång i slutet av 2019. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Arc har eldriven café racer på gång
Visas på EICMA

Arc Vehicle är ett litet brittiskt företag som startades för 1 1/2 år sedan. På årets EICMA-mässa i November kommer de att ställa ut sin motorcykel Vector. Det är en café racer som enbart går på el, och företaget beskriver den med följande meningar: "The Vector is more than just the worldx27s most premium electric motorcycle; it’s the world’s first motorcycle with integrated multi-sensory HMI (Human Machine Interface), it’s an innovative heads-up display helmet, and it’s a tactile riding suit – all making up the most involving motorcycle experience on the market today." Det här verkar alltså bli något som man bara sett i filmer tidigare, om Arc kan leverera återstår dock som vanligt att se. Tills dess har vi bara den här dunkla teaserbilden på vad som komma skall. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Ryobi släpper batteridriven geringsåg
Klipp sladden!

Ryobi släpper nu vad man säger ska vara den första batteridrivna geringsågen för konsumentmarknaden och man kallar denna för 18V KAP-/GERSÅG 18MS216-0. Sågen klarar av att såga prylar med maxmåtten 70x270 mm och det finns även inbyggd laser som ska säkerställa att man följer rätt linje när man sågar. Hastigheten ligger på 3200 rpm och sågen är kompatibel med Ryobis batteripaket på 18W som även används i andra av deras runt 70 stycken ONE+-produkter. Vad en Ryobi 18V KAP-/GERSÅG 18MS216-0 kommer att kosta finns det just nu inga uppgifter om. Tumnagel
114kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är världens lättaste ihopfällbara elcykel
Väger 10,3 kilo

Förra året presenterade den brittiska cykeltillverkaren Hummingbird världens lättaste ihopfällbara cykel. Den vägde bara 6,9 kilo. Nu visar man en eldriven version av samma koncept, och den här ska med sina 10,3 kilo vara den lättaste ihopfällbara elcykeln. Namnet är självklart Hummingbird Electric och den bjuder på en borstlös motor på 250 watt som matas av ett litiumbatteri på 160 Wh. Toppfarten ska ligga på 25 km/h och räckvidden anges till tre mil. En laddning ska ta två och en halv timme. Både motor och batteri sitter i det bakre hjulnavet. Priset för ett exemplar börjar på 4.495 pund. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Curtiss visar elhojen Zeus
Första bygget under nytt namn

Vi har tidigare skrivit om Confederate Motorcycles som bygger motorcyklar som inte liknar några andra. I samband med att de bytte namn till Curtiss meddelade de också att de enbart skulle bygga eldrivna motorcyklar i framtiden. Nu är den första här och den heter Zeus. Hojen är än så länge endast en prototyp. Batteripacket är på 14 kWh och i ramen finns två stycken elmotorer och den sammanlagda effekten ska vara 170 hästar och 393 newtonmeter. Fälgarna ska vara i kolfiber, bromsarna kommer från Beringer och både fram och bak ska det sitta dämpare från Race Tech. Planen är att börja sälja Zeus år 2020. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Eldriven klassisk Vespa om Giulio får bestämma
Rätt former

Den italienska designern Giulio Iacchetti har tagit fram de här renderingarna på hur en klassisk Vespa med elmotor skulle kunna se ut. Det är enkla och rena linjer som gäller och att inte gå för långt från originalet har varit målet. Han kallar sin skapelse för Vespampère och visst får man känslan av att det här skulle kunna vara något som lanserades på 40-talet precis som tillverkarens allra första modell. Om man bortser från skivbromsen och platsen där man har sin smarta telefon då. Tumnagel
222kg
+
Bobby Green
0
2017

Retrodesign på Energicas senaste elhoj
Det måste inte se framtid ut

Den italienska tillverkaren Energica har nu presenterat sin senaste helt eldrivna motorcykel Eva EsseEsse9 och så här ser den ut. Den har lite retroinspiration och ser faktiskt ut som vilken hoj som helst, inte något framtidspåhitt som vissa verkar tro att det måste vara så fort något är eldrivet. Under kåporna finns en elmotor på 80 kW som ger 108 hästar. Den matas i sin tur av ett batteripack på 11,7 kWh som vid en full laddning som ska räcka för 15 mils körning. Hojens toppfart anges till 200 km/h. Vill man ska man även kunna få den med en starkare elmotor på 107 kW. För bromsandet står dubbla Bremboskivor på 330 millimeter fram. Vad hojen kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Kalashnikovs nyhet smattrar ingenting
En eldriven motorcykel för polis och militär

Ryska Kalashnikov som antagligen är mest kända för automatkarbinen AK-47 har nu presenterat en eldriven motorcykel som de tagit fram för militär och polis. Även om drivlinan kanske är modern är hojen i övrigt rätt så sparsmakad på prylar. Här finns inga digitala displayer eller smarta appar man kan koppla till telefonen, utan det är hederliga strömbrytare som gäller. Räckvidden för polishojen ska ligga på 15 mil medan den för militären bara klarar sig 10 mil innan det är dags för en laddning av batteriet. Tillverkningen står IZH för och 50 stycken av polisversionen kommer att användas vid nästa års upplaga av World Cup i Ryssland. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Honda visar ny version av Riding Assist
Nu eldriven

Till årets upplaga av CES-mässan hade Honda med sig en självbalancerande motorcykel som de kallade för Riding Assist. Snart är det dags för nästa stora mässa, Tokyo Motor Show, och dit kommer Honda att ta med sig en eldriven version av påhittet som de kort och gott kallar för Riding Assist-e. Vad det handlar om för drivlina får vi dock inte reda på för tillfället, mer information lär dyka upp när mässan väl öppnar vilket är i slutet på månaden. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Shiny Hammer har byggt om en Vectrix
Eldriven scooter fick nytt utseende

Polska Vectrix bygger eldrivna scootrar och de har en modell som heter VX-1. En sådan har Shiny Hammer fått tag i och byggt om den till något helt eget med ett väldigt speciellt utseende. Under skalet sitter en elmotor som får ekipaget att toppa 120 km/h och batteriet är tillräckligt för en räckvidd på 28 mil. Designen är långt från originalet som är ganska tråkigt och det är Samuel Aguiar som har chefat över den i detta fall. Så här förklarar han hur han har tänkt: "I was looking for a design that you would want to hug, without any aggressive shapes. Like a blend between a pre-A Porsche 356, an iPhone and a Pokémon. The original scooter from Vectrix is not really my thing, but when you take off all the secondary elements on it, you find a very cool and well-built base. It is all made of aluminum and the frame itself is very strong and light." Bygget tog fyra år att få till och fler bilder på skapelsen hittas via länken nedan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Ny Winnebago-husbil för äventyr
Baseras på fyrhjulsdriven Mercedes Sprinter

Husbilstillverkaren Winnebago presenterar nu Winnebago Revel - en bil baserad på Mercedes Sprinter med fyrhjulsdrift. Med den ska man kunna ta sig till platser utanför de traditionella ställplatserna för husbilar. Bilen har hög och lågväxel, ett hill descent-läge och som vi kan se rätt okej markfrigång. Under huven sitter det en turbodiesel på 3,0 liter med ett vrid på 440 newtonmeter. Bilen har en stege upp till taket där man kan förvara grejer och där även solpaneler sitter monterade. Det finns en induktionshäll, kylskåp, en eldriven säng som man kan köra upp i taket och ett litet badrum som även kan användas för förvaring. Priset börjar på 135 000 dollar. Bonusklipp bland klippen nedan. Tumnagel
118kg
+
Bobby Green
0

Elektrisk motorcykel framtagen av veterinär
Alan bygger saker på sin fritid

Alan Cross är veterinär i Atlanta och på sin fritid tar han fram skapelser som ExoDyne vi ser här. Alan har även utbildning inom ingenjörsskap och är som vi kan se inte helt ovan vid att jobba med metall. Bygget tog nio månader att färdigställa och han har gjort precis allting själv - förutom pulverlacken och sätesklädseln. I ramen som även är batteripacket sitter det 48 lithium polymer (LiPo)-celler som klarar av att skicka ut 600 ampere men som är begränsade till 200 ampere. Packet må se rätt biffigt ut men det väger inte mer än 21 kilo. Elmotorn sitter i bakhjulet och den är på 11 kW med en toppeffekt på 30 kW. Framgaffeln kommer från en Suzuki RMZ 250 och svingen är från en Suzuki RM 125. Även frambromsen är från Suzuki. Det på hojen som behöver mest stabilitet och styrka är tillverkat i titan men här finns även aluminium och kolfiber. Vikten på hela ekipaget landar på 112 kilo. Toppfarten anges till 96 km/h och räckvidden till 3,2 mil. Tumnagel
155kg
+
Bobby Green
0

Nästa år kan du köra Vätternrundan på elcykel
Nytt lopp på tio mil öppnas

Nästa år får Vätternrundan en nyhet och det är att ett nytt lopp på tio mil där det är tillåtet med elcykel. Loppet kommer att gå samma dag som Halvvättern, den 10 juni, och det är öppet för både män och kvinnor. Du väljer själv om du vill trampa fram på en konventionell stålhäst eller om du vill swisha förbi på en eldriven cykel. Vätternrundans vd Gunilla Brynell-Johansson säger följande: "Att cykla är kul och det är en stor vinst för både hälsan och miljön om fler cyklar. Vätternrundan vill minska tröskeln och få så många som möjligt att välja cykeln för både transporter och motion." Tumnagel
70kg
+
Bobby Green
0

Sparkcykel med elhjälp
Nyhet från BMW Motorrad

X2City är namnet på BMW:s senaste sparkcykel. Den fungerar som alla andra sparkcyklar men tack vare en liten elmotor kan man få lite skjuts när man inte orkar sparka längre. Toppfarten anges till 25 km/h och när den är fulladdad ska man kunna ta sig 2,5 till 3,5 mil innan batteriet är slut. Att ladda upp det igen ska ta omkring 2,5 timmar via ett vanligt vägguttag. Vikten på ekipaget anges till 20 kilo och styret med tillhörande framhjul ska gå att fälla ned så att det hela tar mindre plats. Scootern väntas dyka upp i cykelbutiker i slutet av året och även om priset inte är satt än väntas det bli under 2 500 euro i alla fall. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Den här båten har batteripacket från BMW i3 i sig
BMW samarbetar med Torqeedo

BMW och båttillverkaren Torqeedo har nu inlett ett samarbete och det första resultatet av detta ser vi här. Inuti den här båten sitter nämligen ett likadant batteripack som man hittar i BMW i3. Torqeedo har eldrivna båtar sedan tidigare men breddar nu alltså utbudet med ny teknik. Batteripacket är på 33 kWh och det har man parat ihop med Torqeedos elmotorsystem Deep Blue 80i och det hela har monterats på test i båtmodellen Kaiser K-625 som vi ser här ovan. Vad drivlinan kostar är oklart för tillfället. Tumnagel
159kg
+
Bobby Green
0

Engadget testar elektriskt cykelhjul
Värt 1 000 dollar?

För lite mer än ett år sedan skrev vi om GeoOrbital. Det är ett lite speciellt framhjul du sätter på din cykel och som då gör den eldriven. Rätt smart grej, men dyr - för ett hjul får du nämligen betala 1 000 dollar. Engadget har testat för att se om det är värt pengarna. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green
0

Det här är världens snabbaste gokart
Gör 0-100 km/h på 1,6 sekunder

Den kanadensiska firman Daymek presenterar nu sin nya gokart C5 Blast Ultimate. Det som gör den här så speciell är inte bara att den kostar 60 000 dollar utan även att den sägs vara världens snabbaste. På bara 1,6 sekunder tar man sig från stillastående till 100 km/h och karten är helt eldriven. Förutom en pigg elmotor har den inte mindre än tolv stycken små turbiner som hjälper den att bli supersnabb. Åtta av dem sitter på sidorna och ger lite lyftkraft för mindre vikt mot backen, och fyra baktill ser till att skjuta på när man trycker ned gaspedalen. Vill man ha något som är lite billigare finns även C5 Blast Standard för 9 999 dollar. Den här versionen gör istället 0-100 km/h på fyra sekunder och är något mildare än sitt vilda syskon. Kartarna är än så länge bara på prototypstadiet och det är lite oklart när produktionsklara versioner rullas ut. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Futuristiskt scooter-koncept från BMW
Har smart säte och pekskärm

Förutom nya 8-serien hade BMW med sig den här till Villa dx27Este. Det är en eldriven scooter man kallar för BMW Motorrad Concept Link som har lite roliga prylar att bjuda på. Bland annat kan sätet byggas om för att passa en person eller två, du kan förvara din hjälm i ett fack under sadeln och på den lilla orangea plastbiten framför föraren projiceras instrumenten och navigatorn. Under denna finns det även en pekskärm där man kan styra olika saker. Än så länge är det här bara ett showoff-bygge som BMW tagit fram för att visa lite vad man skulle kunna hitta på i framtiden. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green
0

SeaBubbles visar ny prototyp av vattentaxi
Snart klar för produktion

SeaBubbles är en fransk startup som vill bli Uber fast på vattnet, och nu visar de upp en ny båtprototyp. Den är nästan klar för produktion och kommer att visas upp på konferensen Viva Technology i Paris nästa månad. Båten som är av bärplanstyp är eldriven och har en räckvidd på mellan 8-10 mil. Medgrundare är den svenska vindsurfaren Anders Bringdal. Den franska försäkringsgruppen MAIF har nyligen gått in med tio miljoner euro i företaget. Läs mer om projektet på länken nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Ny eldriven cykel från Weebot
Aero är smidig och går att fälla ihop

Franska Weebot är ett företag som bygger eldrivna cyklar, scootrar och hoverboards. Nu presenterar de den nya modellen Aero som är en kompakt eldriven cykel som ska gå att fälla ihop och vara enkel att förvara när man inte använder den. Cykeln har en räckvidd på sju mil och när batteriet är slut ska det ta mellan 2,5 till tre timmar att ladda det. Toppfarten är 24 km/h men det finns en ännu sportigare version som ska klara av 35 km/h och ändå ha kvar samma räckvidd. För en Aero Plus som är standardversionen får man betala 849 dollar och för den sportigare Aero S ligger priset istället på 949 dollar. Beställer du nu ska du få din nya leksak levererad i sommar. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Vattenskotern Gratis X1 går på el
Är dock inte gratis

Gratis X1 från företaget Free Form Factory sägs vara den första eldrivna vattenskotern av den typen där man står upp. Den har en elmotor på 46 hästar som låter dig brumma omkring utan brum i upp till en timme innan det är dags att ladda igen. Den toppar 40 knop och en laddning ska ta max fyra timmar. Företaget tar emot förhandsbeställningar nu via länken nedan och ett exemplar blir ditt för 17 990 dollar. Lansering sker i höst. Tumnagel
153kg
+
Bobby Green
0

Morgan har byggt en trehjuling för barn
Går på el och kostar en slant

När föräldrarna rullar in med sin nya eldrivna trehjuling från Morgan är det klart att barnen blir avundsjuka. Morgan har löst detta genom att ta fram en trehjuling för barn som även den går på el och som liknar originalet. Den kostar dock en slant, 10 000 dollar närmare bestämt. EV3 Junior som den heter tar sig 1,6 mil på en laddning och har en toppfart på 16 km/h. En laddning tar omkring fyra timmar. Karossen är i kolfiber och i nosen är det riktigt trä, så även på instrumentpanelen. Den har riktig fjädring och äkta läder i sittbrunnen. Vill man kan man specialbeställa sin lilla leksak hur man vill. Bland annat kan du välja mellan Morgans 40 000 stycken olika färgalternativ. Tumnagel
118kg
+
Bobby Green
0

Energica visar eldriven café racer
Samarbete med Apache Custom Motorcycles

Italienska Energica bygger eldrivna motorcyklar och Apache Custom Motorcycles bygger om vanliga hojar till avskalade café racers och liknande. Nu har de båda företagen slagit sina huvud ihop och tagit fram en eldriven café racer. Resultatet kallar man för Midnight Runner och den är troligtvis inget som kommer att skrivas in i böckerna som den vackraste skapelsen direkt. Under det nya skalet återfinns en Energica Eva som Apache sedan satt tänderna i. Vad tycker ni om bygget? Tumnagel
14kg
+
Bobby Green
0
2016

Ortega visar ny eldriven ubåt med plats för tre
Utforska livet under vattenytan med Mk.1C

Ortega Submersible bygger eldrivna mini-ubåtar och deras senaste modell Mk.1C har plats för tre. Men du måste vara bekväm med dykarutrustning om du vill använda en, eftersom du sitter ute i det fria. Ombord finns fyra stycken egenutvecklade batterier som man kallar för Hancell 378i. Dessa matar i sin tur två stycken elmotorer som gör att ubåten klarar en ythastighet på 9 knop medan den under vattnet kan susa fram i upp till 11 knop. Räckvidden anges till 80 nautiska mil. Lufttuber och regulatorer finns i båten så det behöver man inte plocka med sig. Ombord finns även utrymme att förvara 250 liter packning. Läs mer om ubåten på länken nedan. Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0

Bloomberg tar sig en titt på Johammer J1
Är detta den tvåhjuliga Teslan?

Vi har tidigare skrivit om Johammer J1 - en eldriven motorcykel från Österrike med ett minst sagt speciellt utseende. Pete Norman från Bloomberg har besökt fabriken för att kika närmare på skapelsen, och för att testköra den. Sedan lanseringen 2014 har man sålt 60 stycken hojar och nästan allt tillverkas av företaget själva. Räckvidden anges till mellan 20 och 30 mil beroende på hur och var du kör. En full laddning via ett vanligt eluttag ska ta 3,5 timmar. Toppfarten är begränsad till 130 km/h. Priset för ett exemplar börjar på 22 900 euro. Tumnagel
112kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida