m
a
r
3 i dag45 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Eldriven mountainbike blir klass på Gotland
Gotland Grand National alltså

Eldrivna cyklar är inget konstigt längre, men kan man tävla med dem? Faller inte hela grejen då? Nä, el är här för att stanna tydligen för i somras så bestämde Svenska Cykelförbundet och Svenska Motorsportförbundet att mountainbikes med batterier ska bli en klass. Nu är det också bestämt att man kommer att kunna tävla med batteri på Gotland Grand National. Tre olika klasser kommer att finnas. Två av dessa är med "vanliga" elcyklar där begränsningen kommer att vara 250w och hjälp upp till 25 km/h och där kommer det att finnas en motion och en elitmotionsklass. Sen kommer det att finnas en klass för cyklar över 250w och denna tävling kommer att ligga under Svenska Motorsportförbundet (Svemo). Det är alltså rätt luddigt nu för tiden var som är cykling och vad som är motorsport... Oavsett om man tycker att detta är cykling eller motorsport så verkar det rätt skoj och det blir nog ännu mer aktion! Tumnagel
114kg
+
Roger Åberg
0

Åk elbåt till Fotografiska
Museum öppnar upp sjövägen

Fotografiska Museet i Stockholm har det tufft just nu. Dels så har vi hela covid-skiten, men museet ligger också vid det stora Slussen-bygget vilket gör att det är krångligt och otrevligt att ta sig dit. Men nu öppnar man upp sjövägen till museet. Det är ett samarbete med Eco Sightseeing Sthlm som har en eldriven passagerarbåt och som kan ta dig från Nybrokajen till Fotografiska. Resan kostar 50 kronor enkel för alla över 12 år och båten går alla dagar i juli mellan 12 och 20. Avgång är en gång i halvtimmen. Tumnagel
138kg
+
Roger Åberg
0
2019

En lampa inspirerad av Mini:s ikoniska design
Specialversion av Heart Lamp

På tisdag nästa vecka kommer biltillverkaren Mini att presentera en helt eldriven modell. För att hylla Minis: ikoniska design och det faktum att en elbil snart är här har man tillsammans med designstudion Färg&Blanche och Nordiska Galleriet tagit fram en unik version av deras lampa Heart Lamp. Varje exemplar tillverkas för hand och är inte det andra likt. Den går på batteri och den 21 augusti lanseras den på Nordiska Galleriet till ett pris av 9000 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0
2018

Ural visar eldriven sidovagnsmotorcykel
Ingen kommer undan elen

Nu visar även den anrika ryska motorcykeltillverkaren Ural upp en eldriven version av deras klassiska sidovagnsmotorcykel. Än så länge är bygget endast en prototyp och det är mycket möjligt att det här är den första i sitt slag. Bakom designen står det amerikanska företaget ICG och den elektriska drivlinan med batteripack har man hämtat från Zero Motorcycles. I slutet av veckan kommer hojen att ställas ut på mässan Progressive Motorcycle Show i Long Beach. Om den kommer att gå i produktion återstår att se. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Kymco överraskar med eldrivna SuperNEX
Har manuell låda och ljudförstärkare

När jag tänker på tillverkaren Kymco så är det genast billiga scootrar som dyker upp i tankarna. Men på årets EICMA visade de upp något helt annat - en eldriven sporthoj döpt till SuperNEX. Den gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,5 och toppfarten som ligger på 250 km/h ska ta 10,9 sekunder att nå. För att även den som är nybörjare ska kunna hantera kraften finns det något man kallar för Full Engagement Performance (FEP) ombord och så här beskriver man det: "With FEP, riders can always perform a perfect launch. During hard acceleration, FEP ensures there is no wheelie or wheel slippage. During hard braking, FEP prevents rear wheel lifting. When riding through uneven or wet surfaces, FEP provides maximum traction." Trots att hojen är eldriven har den en växellåda med sex stycken växlar. Man valde bland annat att ha detta för att bibehålla känslan av att man kör en sporthoj och för att just växlandet är en del av hela upplevelsen. Det finns dock inget kopplingshandtag utan du petar bara i växlarna med foten direkt. För att ytterligare krydda upplevelsen finns något man kallar för Active Acoustic Motor. Detta ser till att förstärka elmotorns vinande ytterligare så att du fortfarande kan torrgasa vid rödljusen. Tyvärr berättar man inte vad det sitter för elmotorn i ramen och inte heller vad hojen har för räckvidd. Bromsarna ska komma från Brembo och stötdämparna från Öhlins. När man kommer att kunna köpa SuperNEX och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

Eldrivna Arc Vector är presenterad
Komplett med smart klädsel och hjälm

Vi har tidigare skrivit om den nya motorcykeltillverkaren Arc och deras eldrivna projekt Vector. Nu är hojen uppvisad på EICMA-mässan och förutom denna finns det även ett tillhörande skinnställ med en inbyggd haptisk sensor och en hjälm med inbyggd Head Up Display. Den förstnämnda kallar man för Origin och den kan alltså "prata" med din kropp. Exempelvis vibrera till om en fara skulle dyka upp på vägen. Hjälmen kallar man för Zenith och den lilla displayen ska påminna om de som finns i stridsflygplan. Baktill sitter det en kamera som automatiskt hoppar igång om den upptäcker något i förarens döda vinkel och du ser då detta på skärmen. Hjälmen har har även wifi och röststyrning. Batteripacket ska räcka för 19,3 mil motorvägskörning och 27,4 mil om man bara susar omkring inne i stan. Motorn ska ge omkring 130 hästar och 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, toppfarten anges till 241 km/h. Precis som i moderna sportbilar bygger den här runt en kolfibermonocoque och det materialet har man även använt i svingen. Vector ska därför vara omkring 25 procent lättare än motsvarande vanlig sporthoj. Prislappen för ett exemplar ligger på styva 117.000 dollar. Endast 355 stycken exemplar kommer att tillverkas och det ska gå bra att beställa nu. När man får sin hoj levererad är dock oklart för tillfället. Det står även klart att Jaguar Land Rover investerat i företaget via sin investeringsfond InMotion Ventures. Arc är grundat av den förra Jaguar-chefen Mark Truman och de verkar alltså tro på hans produkt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Eldriven retro-motorcykel från Sverige
Ska kosta under 10.000 dollar

Innovationsstudion Annevo från Göteborg presenterar nu en motorcykel från det nystartade företaget Regent Motorcycles. Den heter Regent No.1, har ett klassiskt retro-utseende och går helt och hållet på el. Inspirationen kommer från 60- och 70-talet och detta blandas alltså upp med modern teknik. Räckvidden på en laddning ska ligga på mellan 15 till 20 mil och att ladda fullt ska ta tre timmar. Elmotorn sitter i navet bak och den är på 8.000 watt. Effekten anges till mellan 12 och 18 hästar och vridet till 210 newtonmeter. Batteripacket är på 30Ah och det är det som sitter under "tanken". Fjädringen kommer från Öhlins medan skivbromsarna är från ISR. Torrvikten ska ligga på 110 kilo. Framför sig kommer föraren att ha en liten "infotainment"-skärm som bland annat kommer kunna köra Apple CarPlay och Spotify. Premiär blir det på MC-mässan i januari nästa år. Några priset eller tänkt lansering vet vi tyvärr inte för tillfället. Målet är att prislappen ska hamna under 10.000 dollar. Tumnagel
217kg
+
Bobby Green
0

Tarform är ytterligare en eldriven Café racer
Har 3D-printade delar

Tarform är en nystartad motorcykeltillverkare som håller på med en eldriven café racer. Den är designad av entreprenören Taras Kravtchouk och den ska delvis vara byggd med 3D-printade delar. Man beskriver bygget med följande meningar: "A classic form for the future. We looked to revive the classic form, and unite it with modern day technology to create a new riding experience. An electric vehicle that embodies the spirit of craftsmanship, advanced manufacturing, and clean technology." Enligt uppgifter ska batteripacket ska vara tillräckligt för att ge hojen en räckvidd på 14,5 mil. Att ladda fullt ska ta omkring fyra timmar. Vad hojen har för prestanda i övrigt är oklart för tillfället. Företaget ska ta emot förhandsbeställningar nu och det snackas om en prislapp kring 18.000 dollar. Tillverkningen ska dra igång i slutet av 2019. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Arc har eldriven café racer på gång
Visas på EICMA

Arc Vehicle är ett litet brittiskt företag som startades för 1 1/2 år sedan. På årets EICMA-mässa i November kommer de att ställa ut sin motorcykel Vector. Det är en café racer som enbart går på el, och företaget beskriver den med följande meningar: "The Vector is more than just the worldx27s most premium electric motorcycle; it’s the world’s first motorcycle with integrated multi-sensory HMI (Human Machine Interface), it’s an innovative heads-up display helmet, and it’s a tactile riding suit – all making up the most involving motorcycle experience on the market today." Det här verkar alltså bli något som man bara sett i filmer tidigare, om Arc kan leverera återstår dock som vanligt att se. Tills dess har vi bara den här dunkla teaserbilden på vad som komma skall. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Ryobi släpper batteridriven geringsåg
Klipp sladden!

Ryobi släpper nu vad man säger ska vara den första batteridrivna geringsågen för konsumentmarknaden och man kallar denna för 18V KAP-/GERSÅG 18MS216-0. Sågen klarar av att såga prylar med maxmåtten 70x270 mm och det finns även inbyggd laser som ska säkerställa att man följer rätt linje när man sågar. Hastigheten ligger på 3200 rpm och sågen är kompatibel med Ryobis batteripaket på 18W som även används i andra av deras runt 70 stycken ONE+-produkter. Vad en Ryobi 18V KAP-/GERSÅG 18MS216-0 kommer att kosta finns det just nu inga uppgifter om. Tumnagel
114kg
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida