m
a
r
2 i dag55 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Vasa Bryggeri återlanserar Sundsvalls Öl

Vasa Bryggeri återlanserar Sundsvalls Öl
Har anor från 1858

Strupen / Öl

Bryggeriet Vasa Bryggeri kör mycket på nostalgi och nu återlanserar de varumärket Sundsvalls Öl. Det är lokal klassiker i Sundsvall med omnejd som har anor från 1858. Ölet är ett ekologiskt, ljust och balanserat helmaltsöl som ska ha en frisk och fyllig karaktär. Niclas Nilsson som är vd på VASA Bryggeri säger följande:

"Det är en högtidlig känsla att nu även kunna erbjuda öl i vårt sortiment. Och inte vilken öl som helst, Sundsvalls Öl som verkligen är en nostalgisk klassiker av rang här i Sundsvall. Det passar in perfekt i vårt nostalgikoncept av drycker. För oss är det en självklarhet att lyssna till våra kunder. Förutom färgen på flaskan ser vi även att många önskar ett ekologiskt öl, något som passar väl in med våra egna värderingar där miljö är ett av våra kärnvärden. Därför är det viktigt för oss att kunna erbjuda Sundsvalls Öl med ekologisk malt och humle."

Sundsvalls Öl kommer till en början av finnas hos restauranger och butiker runt om i Sundsvall. Från mitten av juli ska produkten även finnas i Systembolagets beställningssortiment. Kommer i en glasflaska på 33 centiliter och finns med procenthalterna 0,5, 3,5 och 4,5.

Visa
Pressmeddelande
VASA Bryggeri börjar med öl; återlanserar det gamla varumärket Sundsvalls Öl

VASA Bryggeri återlanserar nu det nostalgiframkallande och lokala varumärket Sundsvalls Öl. Precis som namnet avslöjar är det historiskt en lokal klassiker i Sundsvall med omnejd. Detta innebär premiär för öl i bryggeriets sortiment, som främst arbetat med att tillverka läskedrycker från förr. Produkten är ekologisk och kommer att finnas i 33 cl, som alkoholfri 0,5 % och med alkoholhalterna 3,5 % och 4,5 %. Officiell lanseringsdag är 20/6 2018.

Sundsvalls Öl är ett ekologiskt, ljust och balanserat helmaltsöl med en frisk och fyllig karaktär. Det är en lokal klassiker med anor så långt tillbaka som slutet av 1858, då Sundsvalls Ölbryggeri grundades av bl.a. André Oscar Wallenberg. Men numera är det alltså VASA Bryggeri i Njurunda söder om Sundsvall som äger och marknadsför detta anrika ölmärke.

- Det är en högtidlig känsla att nu även kunna erbjuda öl i vårt sortiment. Och inte vilken öl som helst, Sundsvalls Öl som verkligen är en nostalgisk klassiker av rang här i Sundsvall. Det passar in perfekt i vårt nostalgikoncept av drycker, säger Niclas Nilsson, VD på VASA Bryggeri.

Omfattande arbete för att säkerställa originalsmaken
VASA Bryggeri äger ölmärket sedan millennieskiftet och har länge haft tankar på att återlansera Sundsvalls Öl när tiden blir rätt. En utmaning har varit att träffa rätt smakmässigt och säkerställa att det verkligen smakar som originalet. Detta har inneburit många smaktester och detektivarbete för bryggeriet, men nu har man alltså äntligen träffat rätt. Att det blir just sommaren 2018 som Sundsvalls Öl återlanseras är också mycket tack vare det stora marknadsintresset och engagemanget som varit tydligt i digitala kanaler. Att flaskan till Sundsvalls Öl blir grön och inte brun, som även den var en vanlig färg när den sist producerades på 1970-talet, är till exempel ingen slump. Det beslutet baseras helt på den feedback som kommit in till bryggeriet från konsumenter.

- För oss är det en självklarhet att lyssna till våra kunder. Förutom färgen på flaskan ser vi även att många önskar ett ekologiskt öl, något som passar väl in med våra egna värderingar där miljö är ett av våra kärnvärden. Därför är det viktigt för oss att kunna erbjuda Sundsvalls Öl med ekologisk malt och humle, säger Niclas Nilsson.

Ambition att börja med ölbryggning och tappning
Initialt samarbetar bryggeriet med Krönleins Bryggeri för att brygga ölet. Detta för att snabbt komma ut med produkten på marknaden och få en miljöeffektiv produktion. Valet av bryggeri avgjordes när pastörisering kunde erbjudas för att få en ljus lageröl med jämn kvalitet och genom det en dubbelt så lång hållbarhet. Likväl har de den produktionskapacitet som krävs för att försörja marknaden med den volym som kommer att krävas. Ambitionen är dock att kunna komma igång med ölbryggning och tappning i det egna bryggeriet så snart som möjligt, men tills marknaden visat sitt intresse för Sundsvalls Öl och allt är på plats så sker alltså produktionen hos den etablerade branschkollegan.

- Vi har i ett tidigt stadium sett över möjligheterna att tillverka ölet i våra egna lokaler eller hos mindre mikrobryggerier lokalt. Men då det är viktigt för oss att Sundsvalls Öl blir pastöriserat och ekologiskt samt finns tillgängligt i varianterna alkoholfri och alkoholstark, behövde vi höja blicken och kolla utanför Sundsvall. Det känns väldigt roligt att få samarbeta med en så väletablerad bryggare av öl som Krönleins som har anor ända tillbaka till 1836, och vi ser fram emot att inom en snar framtid själva hålla med ölbryggningen i våra lokaler i Njurunda, säger Niclas Nilsson.

Sundsvalls Öl kommer inledningsvis att finnas hos restauranger och butiker runt om i Sundsvall redan innan midsommar och som beställningsvara hos Systembolaget troligast från mitten av juli. Tillgången kan variera beroende på butik.

VASA Bryggeri, även känt som nostalgibryggeriet, startades för över 20 år sedan. Vår ambition har varit tydlig ända från start; att skapa drycker av allra högsta standard där kvaliteten aldrig får kompromissas.

Vi framställer i huvudsak klassiska gamla drycker efter originalrecept, med produktion i Njurunda strax utanför Sundsvall. Vår verksamhet genomsyras av kärnvärdena; nostalgi, kvalitet, unikhet, trygghet och miljö.

Läs gärna mer om oss på vår hemsida: http://vasabryggeri.se/
136kg
0

Vasa Bryggeri återlanserar Sundsvalls Öl

Har anor från 1858

Smallhold odlar sällsynta svampar
Till restauranger i New York

I Eaters senaste klipp får vi hänga med till företaget Smallhold som har skapat artificiella miljöer som de odlar sällsynta svampar i. Svamparna skickas därefter till lokala restauranger och affärer. Målet är att få folk att använda mer svamp i sin matlagning och samtidigt uppmärksamma hur man kan skapa hållbara odlarsamhällen i städer. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Gert Wingårdh designar klocka
Tillsammans med sin son

Den välkända arkitekten Gert Wingårdh har tillsammans med sin son Rasmus Wingårdh designat en klocka för det svenska klockvarumärket Bravur. Man har utgått från modellen Scandinavia och sedan satt sin prägel på den. Inspirationen ska komma från den svenska västkusten och resultatet är vad skandinavisk design är för Wingårdhs. Wingårdh Limited Edition lanseras idag och du hittar den på länken nedan. Endast 50 stycken exemplar tillverkas och på prislappen står det 1088 euro. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

The Pouges klassiska jullåt censureras i England
"Faggot" och "slut" byts ut

Varje jul spelas det julmusik till höger och vänster. The Pouges låt Fairytale Of New York från 1987 är en som många säkert sätter på i juletider. I år kommer den dock att låta lite annorlunda på brittiska BBC Radio 1. När den spelas där har man nämligen valt att censurera lite och det handlar om orden "faggot" och "slut" som myntas i texten. "Faggot" kommer att bytas ut mot "haggard" och "slut" kommer att tystas ned. Radiokanalen Radio 2 verkar dock inte bry sig särskilt mycket och där kommer man köra versionen i sitt originalutförande. De som är DJ:s på radiokanalen 6 Music kommer själva att få välja vilken version de spelar upp. Det är inte första gången det har varit rabalder kring orden i denna låt utan det började redan året den släpptes. Sedan dess har orden bytts ut ett flertal gånger och radiostationer har skippat att spela den. Tumnagel
-37kg
+
Bobby Green
0

Timberland släpper färgglada kängor
Tillsammans med Billionaire Boys Club

Timberland x BBC Bee Line är namnet på ett nytt samarbete mellan Timberland och Billionaire Boys Clubs dottermärke Bee Line. Temat är som vi kan se färg och här har man pimpat upp den klassiska kängan 6-inch Boot med färgglada sulor. Sulan finns i fem olika färger så det är bara välja vilken som passar din stil bäst. Joseph Au som är Creative Director och Designer hos Billionaire Boys Club säger följande: "The 2020 Bee Line x Timberland 6-inch Boot är inspirerad av tåliga material, och av de personer som dagligen bär Timberlands ikoniska kängor. Gummisulan är en hyllning till funktionella arbetskläder, och färgerna är inspirerade av naturen. Skon är hållbart producerad, och framtagen för att utstråla personligt uttryck och kreativitet hos den som bär dem." För tillfället finns skorna endast i Billionaire Boys Club Icecream-butiker i New York, London och Tokyo. Imorgon släpps de globalt och för ett par får man betala 2000 kronor. Tumnagel
59kg
+
Bobby Green
0

Simon Stålenhag regisserar Duvchis video
Kolla in Geronimo här

Här kan ni kolla in den senaste videon från Duvchi vilken har regisserats av den svenske konstnären Simon Stålenhag. Stålenhag är sannolikt mest känd för sina scifi-målningar som visar upp dystopiska 90-talslandskap uppblandat med robotar, rymdskepp och andra scifi-prylar. Hans konst låg även till grund för Amazons scifi-serie Tales from the Loop vilken baserades på Stålenhags konstbok med samma namn. Här ovanför kan ni kolla in musikvideon till "Geronimo" med Duvchi och Nadia Nair, en låt som återfinns på Duvchis nya album "This Kind of Ocean". Tumnagel
215kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Stone Temple Pilots - Plush
Fredagsklassikern

Idag är det fredag (igen) och dags att slänga på en bra låt eller två. Här har vi Stone Temple Pilots med hiten Plush som släpptes 1992. Bonusklipp nedan. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Tamnavulin Vintage 2000 i begränsad upplaga
199 flaskor av whiskyn släpps snart

Tamnavulin Vintage 2000 är en single malt-whisky lagrad på First Fill Bourbonfat, 30år gamla Oloroso Sherry, Matusalem och Oloroso Amoroso Sherry-fat i totalt 18 år. Alkoholhalten ligger på 45 procent och den ska dofta honung, karamell, kanel och tropiska frukter och ha smak av kanderat äpple, vanilj, hasselnötter och smörkola. Den 24 november släpps 199 stycken flaskor av whiskyn på Systembolaget. Artikelnumret är 12656 och för en flaska får du betala 1499 kronor. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Burger King ersätter brödet med kött
Börjar säljas i Japan imorgon

Från den 20 november till och med den 3 december kommer Burger King Japan att servera Extreme Chou. Det är en burgare där man ersatt brödet med kött. Perfekt för den som vill ha i sig lite extra protein och som tycker att det här med bröd för att hålla alla ingredienser på plats bara är slöseri. Burgaren väger in på 510 gram och innehåller förutom de fyra kötten även ost, tomat, sallad, rå lök, gurka och ketchup. Alla som köper får även ett klistermärke där det står "I did it. Extreme Chou One Pound Beef Burger" så att man kan skryta för sina kompisar och så vidare. Tumnagel
142kg
+
Bobby Green
0

Donuts med Chef John
Mumsigt

Här fixar John till ett gäng donuts med äppelcider. Men istället för att fritera gräddar han dem i ugnen, vilket är betydligt mindre stökigt. Receptet hittar ni på länken nedan. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Ginpodden - en svensk podcast om gin
Sverige är bland de bästa i världen på gin

Svensk gin är mer populär än någonsin. 2017 fanns det 58 stycken svenskproducerade gin i Systembolagets beställningssortiment - idag finns det 124 stycken. Eftersom intresset är såpass stort bestämde sig Joacim Lundin för att lansera Ginpodden. I den intervjuar han några av världens bästa ginproducenter som var och en får berätta sin historia. Du hittar podden på länken nedan. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green
0

Snoop Dogg gör julreklam åt Sodastream
Fokusera på de små sakerna i livet

SodaStream lanserar nu sin största globala kampanj någonsin och i den har Snoop Dogg huvudrollen. Han uppmuntrar människor att fokusera på de små sakerna i livet under den här kommande julen som troligtvis ser rätt annorlunda ut för de flesta. Och det viktiga är enligt SodaStream att bubbla eget vatten eller dryck istället för att köpa i affären. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Unemployed Wine Guy testar alkoläsk
"It's like liquid Ritalin, mixed with Coca Cola"

Här får vi se när Unemployed Wine Guy testar Four Lokos alkoläsker Watermelon och Gold. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Eldorado har skickat upp en tofu i rymden
Rimligt!

Nära den svensk-norska gränsen skickade Eldorado den 7 november upp sin nya ekologiska tofu i rymden. Det hela gjordes tillsammans med raketföreningen ASEIR på Kungliga Tekniska Högskolan och det var med hjälp av en väderballong som tofun seglade 3,3 mil upp i stratosfären. Det gör den till världens första ekologiska tofu i rymden, vilket säkerligen kommer öka produktens försäljning med cirka 1000 procent. Tofuns färd mot skyarna kommenterades av Lisa Fuglesang som är fru till Christer Fuglesang. Tumnagel
23kg
+
Bobby Green
0

Freerunning med parkour-atleten Jason Paul
Hoppar runt i Hamburg

I den här kortfilmen får vi se när parkour-atleten Jason Paul "tappar sin telefon" och sedan måste hoppa omkring på massa platser i Hamburg för att få tag i den igen. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
0

Lär dig lite mer om Wagyukött
Intressant

I det här klippet snackar Adam Ragusea lite om historian, vetenskapen och smaken på Wagyukött. Har du inte testat än rekommenderar jag att du gör det! Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Subway lanserar veganversion av Chicken Teriyaki
Ska smaka som kyckling

En av Subways storsäljare är mackan Chicken Teriyaki. Nu presenteras den i ett veganskt alternativ - Tastes Like Chicken Teriyaki. Man lovar att den ska smaka precis som originalet men istället för kyckling så innehåller den en ny vegansk proteinprodukt gjord på sojaprotein. Ska finnas att köpa nu och man kan få den som 15 eller 30 centimeter, wrap eller sallad. Tumnagel
122kg
+
Bobby Green
0

Skidglasögon för dig som vill se ut som en fluga
Nytt märke från Sverige

Fluga Sports är namnet på ett nytt svenskt glasögonmärke som erbjuder glasögon för alla äventyrare där ute. Inspirationen till designen kommer inte helt oväntat från insekterna och den första modellen som heter Rovfluga får dig nästan att se ut som en fluga när du bär dem. De har linser som går att byta ut om ljuset och förhållandena ändrar sig. Det ska även vara enkelt att över tid uppdatera dem med en ny rem, nya linser och ny ram istället för att köpa ett par helt nya. Glasögonen tillverkas i Italien och de utbytbara linserna kommer från Zeiss. Modellen ligger just nu uppe som ett projekt på Kickstarter där man söker strax över två miljoner kronor för att göra verklighet av den. Ett par ska bli dina för 99 euro. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
0kg
+
Bobby Green
0

Leif GW Persson släpper Bubbel
Lanseras idag

Leif GW Persson har lanserat inte mindre än fyra stycken viner. Och det går bra, hans grejer är numera Sveriges mest sålda vinvarumärke. Tillsammans med Tegner Spirits & Wine lanserar han nu ett franskt torrt mousserande vin som är producerat på 100 procent Chardonnay. Givetvis heter det GW:s Bubbel och det ska ha en doft av citrus med mogen citron och höstmogna äpplen och en hint av smörstekt brioche. Leif säger följande: "Det är något med bubblor som gör att man blir rätt glad. I champagne, och andra mousserande viner – eller ”bubbel” som vi säger i dagligt tal – är det väldigt gott om dem. Upp till en miljon i en vanlig butelj när de är som flest och de förhöjer både smaken på vinet och stämningen hos den som dricker det. Det är utav denna enkla anledning som jag har valt att döpa mitt senaste vin till GW:s Bubbel. Ett vin avsett för det festliga tillfället." Bubblet släpps idag och för en flaska får du betala 109 kronor. Tumnagel
66kg
+
Bobby Green
0