Välkommen!
Skaffa Feber+
Björn Frantzen öppnar nytt vid Stureplan
Ska grillas
Björn Frantzen har en massa trevliga ställen och är ensam i världen om att ha tre trestjärniga krogar. Nästa år kommer han att öppna ett nytt ställe där man kommer att grilla över öppen eld. Och nu vet vi vart det kommer att ligga. I ett inlägg på Threads och Instagram visar han var det kommer att ligga och adressen blir Stureplan 8, alltså mitt på Stureplan i Stockholm. På adressen har det tidigare aldrig funnits en restaurang och personligen så tror jag att platsen kommer att bli ett snäpp trevligare med en krog där. Konceptet är nytt och gästerna ska börja i en raw bar där man serverar crudos, sushi och sashimi. Sedan äter man huvudrätten från den öppna elden, där man grillar kött, fisk, skaldjur och grönsaker. Avslutar gör man med saker från glassvagnen. Restaurangen, som kanske kommer att heta Grillhouse, väntas öppna år. Förutom att ha en restaurangdel så kommer man att ha en stor bar och man kommer att ha öppet sent.
132kg
Tut i luren! Idag är det kanelbullens dag!
Igen!
År 1769 tågade Herman Kan El in i Sverige från Baltikum. Väl på plats snubblade han med sin kruka full med kanel så denna föll ner i en deg som knådades hemma hos "Bull-Stina" Larsson i Evertsbruk. Stina knådade vidare och vips hade de allra första kanelbullarna skapats, och resten är historia. Detta är bara dravel såklart och helt osant, men vad som är sant är att det är kanelbullens dag idag så fira gärna denna genom att moffa några exemplar av detta bakverk. Alla är dock inte helt nöjda med att kanelbullens dag alltid infaller den 4 oktober. När dagen landar på en helg, som i år, försvinner nämligen många av de bullar som bagerierna hade sålt till arbetsplatser. Därför finns det de som vill flytta firandet till en fast vardag istället så att fler kan få sin bulle till kaffet på jobbet och bagerierna få lite extra deg. Trevlig helg!
106kg
Nya riktigt ostiga burgare hos Burger King
Med nötkött eller kyckling
Med den klassiska cheddarosten i fokus lanserar Burger King nu två nya burgare. Dessa kallas för Ultimate Cheddar och som väntat är det ost i mängder som gäller. Du kan få burgaren med antingen nötkött eller kyckling och till detta kommer ett mjukt potatisbröd, två skivor smält cheddarost, bacon, lök, pickles och massa av Burger Kings egna ostsås. Till detta kan man även köpa en Cheddar XXL-dip för att verkligen maxa ostigheten. Släpps på alla Burger King-restauranger i Sverige från och med idag. Bonusklipp nedan.
88kg
Max börjar med Impossible burger
Går att äta redan idag
Max inleder ett nytt samarbete med det amerikanska företaget Impossible Foods och lanserar en ny växtbaserad burgare kallad Unicorn Burger. Burgaren blir en europeisk premiär för Impossible Foods och den går att köpa redan idag den 2 oktober på 31 utvalda Max-restauranger i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Burgaren innehåller Impossible Foods köttliknande växtbaserade protein, het gochujangmajonnäs, cheddarsmältost och serveras i ett Friscobröd. På de utvalda restaurangerna kommer även det nuvarande "Plant Beef"-alternativet att bytas ut mot Impossibles växtbaserade kött.
109kg
Wilmer X släpper öl
Rock’n’Roll Lager
Tillsammans med Sibbarps Husbryggeri presenterar nu den svenska rockgruppen Wilmer X en öl. Den har döpts till Wilmer X Rock’n’Roll Lager och ölen är framtagen i ett samarbete mellan Wilmer X-profilerna Nisse Hellberg och Jalle Lorensson och Malmö FF:s legendariske målvakt Janne Möller. Ölen som har en alkoholhalt på 5,3 procent beskrivs som en maltig lager där tradition möter modern humlekaraktär. Nisse Hellberg från Wilmer X säger följande: "Det känns som vi härmed kryssar av ännu en dröm! Ett helt eget öl framtaget tillsammans med en av min ungdoms stora idoler, Janne Möller. Det är dessutom en stor ära att få göra det tillsammans med just Sibbarps Husbryggeri. För alla som inte vet är ju Limhamn, där Sibbarp ligger, platsen där jag växte upp, började spela gitarr och fotboll, leka cowboy och fick min första kyss. " Janne Möller säger: "Nisse och jag har haft en bra kontakt genom åren. Efter dokumentären ”Wilmer X - när tiden står still” föddes idén att Wilmer X också borde ha en egen öl precis som MFFs 79-or . Starka företrädare för Malmö. Resten är nu historia med en riktig god Rock ’n’ Roll Lager." Lanseras idag på flertal krogar i och omkring Malmö och från den 4 november finns ölen även på Systembolaget.
65kg
Skum smak på Annas Pepparkakor i år
Tomte!
Annas Pepparkakor släpper nu årets smak och det är skumtomte. Pepparkakan ska ha fått sig en tydlig och len smak av jordgubb och vanilj. Varje år äter vi svenskar över 330 miljoner skumtomtar och det motsvarar ungefär 30 stycken per person under julsäsongen. Galet, men gott. Släpps nu under oktober och för en förpackning på 150 gram får man betala runt 21,95 kronor. I samma veva presenterar man även ett samarbete i form av en tillfällig utgåva av den klassiska plåtburken som prytts med mumintroll. I år är det nämligen 80 år sedan Tove Jansson skapade Mumintrollet vilket man med denna burk vill hylla. Ska också hitta ut i butik nu och för en burk som rymmer 280 gram får man betala 69,90 kronor.
72kg
Smålands öl får ny design
För första gången
2003 lanserades ölvarumärket Småland och nu är det dags för detta att få sig en ny varumärkesdesign. Den nya designen hyllar det småländska arvet genom illustrationer av röda hus med vita knutar, skog och gärdesgårdar. "Med den nya designen vill vi modernisera Smålands uttryck, utan att tappa varumärkets rötter. Det uppdaterade manéret framhäver den småländska känslan och stärker varumärkets identitet, vilket i sin tur bidrar till att ölet står starkare på den svenska dryckesmarknaden." Småland är bryggt på vatten, malt, humle och tjeckisk jäst och det är en pilsner med en maltig och fyllig smak och som har en tydlig nyans av smörkola.
151kg
Nu finns Jägermeister Orange i Sverige
Med smak av apelsin och mandarin
Nu lanserar Jägermeister en ny smak i Sverige och det handlar om Jägermeister Orange. Den har extrakt från sicilianska apelsiner och mandariner vilket ska ge en mjukare smak än originalet. Ska passa bra som shot eller som bas i drink. Alkoholhalten ligger på 33 procent och för en flaska på 70 centiliter får man betala 309 kronor.
95kg
Fyra praliner tackar för sig
Detta händer i Aladdin- och Paradisaskarna
Det lackar mot jul och då ska chokladaskarna staplas på höjd i vardagsrummet. Två klassiker är Aladdin- och Paradisaskarna och nu får vi reda på några förändringar som kommer att ske med dessa i år. Man har tidigare berättat att storlekarna på askarna kommer att minska från 500 till 410 gram vilket man säger är nödvändigt grund av kraftigt ökade produktionskostnader vid fabriken i Upplands Väsby. "Vi ser att kakaopriserna är volatila och rör sig upp och ibland ner, men att de fortsatt ligger på historiskt höga nivåer. Genom att justera storleken på Aladdin har vi skapat förutsättningar för ett mer överkomligt pris – precis som när Marabou chokladkakorna storleksjusterades. Det är viktigt att komma ihåg att handeln sätter priserna i butik, men det är vår stora förhoppning att justeringen av Aladdin och Paradis i slutändan också kommer resultera i ett mer överkomligt styckpris. Vi vill att våra pralinaskar ska förbli en självklar del av julen för svenskarna, som de varit i generationer." Nu är det dags att meddela vilka bitar som flyttar ut och vilka som flyttar in. Vi kommer få säga hej då till Jordgubbskrisp, Apelsinkanel, Höstnougat och Romrussin. Och eftersom man minskat på vikten finns det bara plats för två ersättare och dessa är Drömkrisp (fylld med gräddig nougat med krisp, inslagen i Marabou mjölkchoklad) och Vaniljfudge (fylld med mjuk fudge med smak av vanilj och täckt i mörk choklad). De nya askarna ska finnas ute i butik nu. Vilken eller vilka chokladaskar brukar finnas hemma hos dig på jul?
-380kg
I jul smakar Tomteglassen polkagris
Och är en glassbåt
För nionde året i rad lanserar Sia en Tomteglass och i år smakar denna polkagris och är i form av en glassbåt. I båten hittar vi gräddglass med smak av polka och vanilj med en kärna av polkarippel - allt doppat i vit choklad. "Vi ville hylla en riktig favorit och skapa något som känns både nostalgiskt och nytt. Glassbåt Polkagris tar tillbaka en av våra mest önskade smaker i en helt ny tappning – och är vår julklapp till alla glassbåtsälskare där ute." Släpps i butik från och med nästa vecka och kommer bara att säljas under en begränsad period.
111kg
Blossa lanserar starkvinsglögg med gin
Nyhet i trestjärniga sortimentet
Blossa har under 30 år haft ett trestjärnigt sortiment med glöggar som kombineras med spritsorter som exempelvis cognac eller rom. Nu släpps en nyhet i serien och det är Blossa Trestjärnig Frost. Frost är en starkvinsglögg spetsad med gin och den får sin karaktär från enbär och har toner av citronskal. Kommer i flaska på 500 milliliter, har alkoholhalt på 21 procent och kostar 135 kronor. Finns i Systembolagets beställningssortiment och har artikelnummer 78336-02.
93kg
Nu kommer Sia Skogsbär i storpack
Glass i stora lass
Bara för att det har börjat bli minusgrader på natten och frost på morgonen betyder inte det att sommaren är över riktigt än. Sia vill att den hänger kvar ett tag till och lanserar därför nu glassen Skogsbär i storpack. Det är en gräddglass med smak av hallon, blåbär och jordgubbar vilket givetvis för tankarna till lata sommardagar i trädgårdsmöblerna. Förpackningen är på 1,5 liter så den borde räcka till dig själv och kanske ytterligare en familjemedlem. Lanseras i butik från och med nästa vecka.
92kg
James May testar några energidrycker
Somnar inte
Varför ska man trycka i sig massa energidrycker när man istället kan äta ostig pasta, mackor med stekt ägg eller bara gå och lägga sig tidigare? James May förstår sig inte riktigt på dessa drycker.
87kg
Kavlis mjukost-tuber får ny design
Mjukt, modernt och fullt av energi
Nu rullar Kavli ut en ny design på sina mjukostförpackningar. Formspråket beskrivs som mjukt, modernt och fullt av energi vilket ska spegla varumärkets stolthet över äkta råvaror, passionen för rik smak och löftet om att alltid vara pålitliga och nära. Loggan har uppdaterats samtidigt som man har tagit fram en symbol som representerar Kavlis ägarsyfte. Denna knyter an till budskapet "Kavli gör världen mjukare" och förtydligar att hela överskottet går till goda ändamål. "Det nya designmaneret har gått i en modern lekfull riktning med tydlig smakdifferentiering, samtidigt som vi lyckats bevara det hundraåriga arvet. Vi lyfter också vårt varumärkeslöfte ännu tydligare på förpackningen." Vilken mjukost är din favorit?
94kg
Lidls färdiga pizzadeg imponerar
Pizzaakademin har provat
Pizza-ugnar har blivit väldigt populära, och med dem kan man rätt enkelt göra bra pizza. Om man har bra deg. Det kan man ordna med specialmjöl och en massa kunskap. Eller så köper man färdigt. Men det kan väl inte vara bra? Pizzaakademin har testat Lidls egna pizzadeg och är riktigt imponerad. Han misstänker att det kanske är samma som Pop Bakery säljer.
108kg
Ny bulle på Ikea
Falafel ansluter till menyn
Fyrtio år efter att köttbullen introducerades lanserar Ikea en ny rund maträtt på sina restaurangmenyer: falafel. Den nya rätten ska möta den ökande efterfrågan på växtbaserad mat. Från och med den 1 oktober kommer alla svenska IKEA-varuhus att servera en falafeltallrik med couscous och aioli för 59 kronor. Själva falafeln är gjord på kikärtor, zucchini, lök och kryddor. För att hylla Malmös rykte som Sveriges falafel-huvudstad kommer Ikea i Malmö även att erbjuda en speciell falafelrulle i sin bistro för 29 kronor.
101kg
Juliga smaker från Fun Light
Fun fun fun
Nu presenterar Fun Light två nya smaker med jultema. Det handlar om Santa’s Strawberry Marshmallow och Santa’s Frosty Cola och de ska alltså ha smak av jordgubb och cola. Den första säger man även ska ha en godisliknande smak med en twist av vanilj som ska föra tankarna till skumtomte. Colan ska påminna om glassen Calippo. Kommer till butik i slutet av månaden och kommer bara att säljas i begränsad upplaga. Flaskan rymmer en liter men vad det står på prislappen framgår inte just nu.
87kg
Ny het mjukost från Kavli
Blir starkast i gänget
Kavlis heta mjukostar på tub får nu ytterligare en medlem och det är i form av Flamin’ Chorizo Cheddar. Precis som namnet avslöjar så är det en cheddarost med smak av het chorizo-korv, chili och cayenne. Denna blir även starkast i serien och beskrivs som något man kan ha för att sätta lite sting på sin matiga macka eller liknande. När den lanseras och vad den då kommer att kosta är fortfarande oklart. Har ni testat de andra i serien?
96kg
Tacokedjan Taco bell kommer till Sverige
Magen jublar
Vi behöver fler alternativ när det kommer till snabbmat i Sverige (tydligen) och nu står det klart att den amerikanska tacokedjan Taco Bell ska etablera sig här. Inte helt oväntat kommer det första stället att öppna i hufvudstaden men exakt var är fortfarande oklart. Ryktet säger dock Mall of Scandinavia i Solna. Planen är att därefter expandera över hela Sverige. Sedan 2017 finns Taco Bell även i Finland där det numera finns tio ställen. Taco Bell grundades i Kalifornien 1962 och sålde till en början korv och hamburgare, för att senare istället fokusera på mat inspirerad av Mexiko. Idag finns kedjan i över 30 länder fördelat på 8500 restauranger. Bonusklipp nedan.
54kg
Oatly lanserar färdigblandad matcha latte
Finns i butik nu
Oatly kapitaliserar på matcha-trenden och börjar nu sälja en drickfärdig matcha latte i både 1-liters och 250 ml-förpackningar. Den nya drycken, Oatly Matcha Oat Drink, baseras på företagets iKaffe-havredryck, fast denna gång med matchapulver och en touch av vanilj. Drycken serveras bäst väl kyld över is, men kan även skummas eller värmas. Den nya matchalatten finns i butik från och med vecka 37. Det rekommenderade priset är cirka 30 kronor för 1-litersförpackningen och 20 kronor för den mindre 250 ml-förpackningen.
76kg
Dags för glögg-nyheter
Från Blossa och Saturnus
Nu presenterar både Blossa och Saturnus årets glögg-nyheter. Från Blossas håll kommer årets inspiration från Alperna. Här har vi en röd starkvinsglögg som får sin karaktär av pomerans, granskott, citronzest och enbär och med denna vill man hylla något som ofta dricks i just Alperna - glühwein. Detta blir första gången som Blossas årgångsglögg är gjord på rödvin. I samband med släppet lanseras även en glöggmugg framtagen av Rörstrand. Denna har samma motiv som flaskan, släpps i 2-pack på Cervera den 16 oktober och kostar 595 kronor. Glöggen med 15 procent alkohol i släpps i Systembolagets beställningssortiment från 10 september för 149 kronor och den alkoholfria ska finnas i affärerna från 1 november för 95 kronor. När det kommer till Saturnus så presenterar de en alkoholfri glögg med smak av blåbär. Med denna vill man hylla både sommarens skogspromenader och värmande blåbärssoppa under vintern. Man säger att den kan serveras varm, kall eller som ingrediens i en drink - glöggen med lite bubbel i är en av rekommendationerna här. Släpps i dagligvaruhandeln från oktober och kommer då att kosta runt 40 kronor för en flaska.
155kg
Två nya smaker från God Morgon
Kommer till butik denna vecka
Nu presenterar God Morgon två nyheter i juice- och shotskategorin. Först har vi Fruit Crush Äpple, jordgubb & passionsfrukt som beskrivs som en fruktig törstsläckare för hela familjen utan tillsatt socker. Shoten är istället en energikick med naturligt koffein från guarana och extra vitaminer med smak av äpple, drakfrukt, ingefära och chili. Båda lanseras denna vecka och för juicen får du betala mellan 25 till 29 kronor medan shoten ligger på 40 till 45 kronor.
83kg
Nu kommer Pepsi Max utan koffein
Lanseras denna vecka
Carlsberg Sverige börjar denna vecka att skicka ut Pepsi Max som koffeinfri här i Sverige. Två storlekar erbjuds och det är PET på 50 eller 150 centiliter som gäller. "Med lanseringen av Pepsi Max Koffeinfri stärker vi vårt erbjudande inom hälsomedvetna dryckesval och möter en bred målgrupp som söker fler valmöjligheter i vardagen. Med samma goda smak som Pepsi Max, men utan koffein, möter lanseringen en tydlig efterfrågan från konsumenter som vill ha fler alternativ att välja mellan." Något för dig?
123kg
Nu har julmusten börjat komma till butikerna
För tidigt?
Då var det tillbaka till vardagen igen efter sommaren för de allra flesta och ni vet ju vad det innebär? Dags att börja preppa för julen! Det har i alla fall en butik i Östersund gjort då de redan har börjat sälja julmust till kunderna. Vad tycker ni om det?
-46kg
Ooni lanserar ny inomhuspizzaugn
Med AI så klart
Ooni har presenterat sin nya inomhuspizzaugn, Volt 2, som nu är utrustad med AI! De kallar "AI-funktionen" för "Pizza Intelligence" som då i sin tur använder sig av data från ugnens olika sensorer så den kan automatiskt justera värmeelementen för att få en jämnare och mer konsekvent temperatur under tillagningen. Enligt Ooni ska det resultera i en bättre och mer perfekt pizza varje gång. Volt 2 kan tillaga pizzor upp till 33 centimeter i diameter och ska vara tillräckligt liten för att den ska få plats på köksbänken. Ugnens maxtemperatur är 450°C, vilket ju gör att den funkar för neapolitansk pizza, vilket ju alla män över en viss ålder vill göra. Den har även förinställda program för olika pizzatyper som New York och deep-pan, samt möjlighet att skapa egna inställningar.
40.6°
Brämhults lanserar två nya smaker
En utan kött
Från och med nästa vecka kommer två nyheter från Brämhults att hitta in i kyldiskarna på affären. Det handlar om nypressad apelsin utan fruktkött vilket kanske är välkommet samt kombon äpple, grapefrukt och yuzu. Den sistnämnda är i serien "Våra utvalda" och den första i den som saknar ingefära i sig.
86kg
Vi äter mer frukt och grönt
Banana!
Siffror från Svensk Dagligvaruhandel visar att svenska hushåll äter mer frukt och grönt än tidigare. Under årets första sex månader ökade försäljningen av dessa ting med 1,6 procent jämfört med samma period förra året. Och det hela har ökat sex kvartal i rad nu. En rapport finns att läsa på länken nedan. Karin Brynell som är vd på Svensk Dagligvaruhandel säger följande: "Det är glädjande att vi sett en uppgång under flera kvartal. Att fler väljer frukt och grönt är positivt både för folkhälsan och för branschen. Det tyder på en viss konsumtionsförändring när konsumenternas köpkraft sakta börjar återhämtar sig. Den positiva tillväxten under det andra kvartalet innebar det sjätte kvartalet i rad med ökade volymer. För att nå Livsmedelsverkets rekommendation krävs däremot att den här uppåtgående trenden håller i sig under lång tid framöver." Livsmedelsverkets näringsrekommendationer är 500 gram frukt och grönsaker per person och dag.
117kg
Bryggmästarens öl får ny design
Bättre eller sämre?
Idag lanseras Bryggmästarens Bästa Pilsner på 50 centiliters glasflaska i Systembolagets fasta sortiment. Det här är en klassisk pilsner med tydlig humlekaraktär och lätta citrustoner. Brygd med de traditionella tyska humlesorterna Herkules, Perle och Spalter Select. I samma veva som lanseringen uppdateras designen på förpackningarna och man säger att man har gjort detta för "att modernisera uttrycket och tydliggöra varumärkets premiumposition på den svenska ölmarknaden". Gillar du Bryggmästarens öl?
100kg
McDonalds släpper guldsås
Utan riktigt guld
I USA kommer McDonalds om några dagar att släppa en guldsås. Det är en vinägrig barbecue-sås i North Carolina-stil som har smak av honung, senap och rökighet. Såsen kommer att kunna köpas som den är att dippa i, men kommer även med lite kycklingrätter. En burgare, en lite udda snack-wrap och så McCrispy strips. Låter det spännande?
22kg
Nu blir julmusten vuxen
Herrljunga lanserar mellan- och starkmust
Dryckesföretaget Herrljunga Drycker lanserar vad de kallar världens första starka julmust, alltså en lite mer vuxen version av den klassiska svenska juldrycken. En "mellanmust" med 2,2 procent alkohol kommer att säljas i vanliga matbutiker från början av september. En starkare version, "starkmust" med 4,5 procent alkohol, kommer sedan att dyka upp på Systembolaget och restauranger från början av oktober. Mellanmusten beskrivs som något mindre söt och mer balanserad än traditionell julmust, medan starkmusten är fylligare med tydligare malttoner. Mellanmusten kostar 16,90 kronor för 33 cl och starkmusten kostar 22,90 kronor per 33 cl. Den säljs dock i 6-pack.
383kg
Nu finns Oatly iKaffe med Popcorns-smak
Ska funka i varm och kall kaffe
Oatly började tidigare i år att sälja iKaffe i smakerna vanilj och karamell – nu utökas det med ännu en smak: iKaffe Popcorn. Den nya smaken beskrivs som en "nostalgitripp" som ska föra tankarna till karamelliserade popcorn. Den har smöriga toner av karamell och rostad majs som balanseras med en gnutta sälta. Den ska passa i både varma och kalla kaffedrycker. Oatly iKaffe Popcorn kommer att finnas i enlitersförpackningar i butiker från och med mitten av september
70kg
Max släpper beaburgare
Lär inte se ut som på bilden
Max släpper nu en ny burgare som på pappret ser riktigt bra ut. Man kallar den för Bearnaise Deluxe och den ska smaka som en grillkväll. Förutom kött (eller alternativ) och bea så hittar vi rösta ovanpå burgaren en lite udda kombination som ska bli intressant att testa. På burgaren finns även cheddar, picklade rödlök, isbergssallad och Max Sweet Heat-sås. Men den lär inte se ut som på bilden. De senaste tre gångerna jag har ätit på (olika) Max-restauranger har burgarna verkligen sett skit ut och det har varit nära Falling Down-scener. Tur att man är psykiskt stabil och är svensk så att man bara knyter näven i fickan. Och skriver artiklar. Bearnaise Deluxe finns nu hos Max.
-80kg
Five Guys öppnar två nya restauranger
Uppsala och Mall of Scandinavia
Många var pepp när Five Guys öppnade i Stockholm, men sedan kom det en flod av artiklar och videos om hur sjukt dyrt det var. Five Guys säger att snittnotan ligger på 243 kronor och att man minsann får en burgare, pommes och läsk för det. Men det är ju rätt dyrt, även om man nog blir mätt. Hur som helst verkar det ha gått bra för kedjan. Man säger sig ha 20.000 gäster i månaden och har hittills sålt 140.000 burgare. Och nu ska man bli en kedja på riktigt även i Sverige, för den 1 september öppnar man i centrala Uppsala och vid årsskiftet i Mall of Scandinavia. Man siktar på att ha 5-6 restauranger i Sverige inom ett år.
-262kg
Fridas glass smakar bröstmjölk
Årets smak?
Ett amerikanskt företag som heter Frida, som vanligtvis säljer babyprodukter, har nu släppt glassförpackningar vars glass man säger ska smaka som bröstmjölk. Glassen innehåller inte bröstmjölk men Frida uppger att smaken ska ligga riktigt nära den äkta varan, något som innebär att glassen smakar "lätt sött, lite salt, med inslag av honung och en skvätt råmjölk". Fridas bröstmjölksglass serveras i Fridas popup-butik i Brooklyn, New York, men har även gått att köpa för hemleverans för 13 dollar per förpackning. Ni hittar bröstmjölksglassens varudeklaration här nedanför.
-202kg
Pressbyråns Glassbarometer 2025
GB Sandwich i top för tredje gången
I dag släppte Pressbyrån Glassbarometer 2025 där man visar vilka glassar som var populärast här i Sverige under sommaren. För tredje året i rad ligger GB Sandwich på första plats, tätt följd av den vanliga Daimstruten och Piggelin. Barometern visar också att försäljningen av glass ökade med 15 procent i juli jämfört med förra året, vilket antagligen beror på att vädret under juli månad i år var betydligt bättre än under 2024. En rolig detalj är att torsdag är den dag då flest svenskar äter glass, medan lördag är den minst populära dagen i veckan för glasskonsumtion. Hela top 10-listan kan hittas i faktarutan nedan.
192kg
Nya tortillachips smakar som batterier
Nytt från Santa Maria
Kryddföretaget Santa Maria har lanserat tortillachips som man säger ska smaka som 9V-batterier. De nya tortillachipsen säljs under varumärket "Rewind" och man hoppas de ska tilltala dem, bland annat jag själv, som gillade att slicka på 9V-batterier som barn. Mattias Larsson, en kock som tagit fram smaken till chipsen säger: "We used a blend of citric acid and sodium bicarbonate to create the tongue-tingling effect, and balanced it out with mineral salts, which give the chips a metallic tang. The result is surprisingly tasty and it’s definitely a flavour that sparks curiosity." Rewinds tortillachips ska lanseras i Nederländerna och andra europeiska länder. Om de är på gång till Sverige är oklart. Förutom batterismaken kommer Rewinds tortillachips säljas i smaker som paprika, krämig ost, bbq & honung samt sriracha.
13kg
Fazer minskar chokladkakornas storlek
Blir nu 10 procent mindre
Finska godistillverkaren Fazer har bestämt sig för att minska storleken på flera av sina chokladkakor med ungefär tio procent. Det innebär att kakorna nu kommer att väga 180 gram istället för 200 gram. Anledningen till förändringen är bland annat ökade kostnader för råvaror och produktion. Fazer menar att den mindre storleken gör att de kan hantera de högre priserna utan att behöva höja priset för konsumenterna. De anser också att detta är ett sätt att fortsätta kunna erbjuda choklad av hög kvalitet.
-466kg
Estrella släpper två nya chipssmaker
Dock inget jättespännande
Estrella lanserar nu två nya smaker av chips som de påstår passar perfekt till mysiga kvällar. Den ena nya smaken är Brynt Smör Vitlök & Havssalt, vilket enligt Estrella har en fyllig samt smakrik profil med nötiga men också vitlöksaktiga toner. Den andra smaken är kantarellsmak för deras Västkustchips. Denna tycker de är perfekt för hösten när man ska njuta av skogssmaker. Den ska leverera en varm och fyllig smak, dock kommer denna endast att finnas under en begränsad period. Brynt Smör Vitlök & Havssalt släpps i butik den 18 augusti och Västkustchips Kantarell dyker upp den 1 september.
92kg
iKoffy EdiBot kan skriva på mat
Om du vill göra din mat lite roligare
Ett företag som heter iKoffy har tagit fram en liten handhållen skrivare som går att använda för att skriva ut olika saker ovanpå olika typer av mat och dryck. I en demonstrationsvideo visas hur skrivaren "EdiBot" skriver ut meddelanden och illustrationer i färg på caffe latte, pannkakor och annat ätbart. Enligt iKoffy kan skrivaren dock användas för att skriva grejer även på textilier och till och med direkt på huden. Skrivaren använder sig av ätbart bläck som godkänts av den amerikanska mat- och läkemedelsmyndigheten FDA. Meddelandet som ska skrivas ut designas i EdiBots tillhörande app. Appen har givetvis en inbyggd AI-assistent som kan hjälpa till med förslag på illustrationer om användaren skulle behöva det. iKoffy EdiBot finansieras just nu via en kampanj på Kickstarter. Hoppar man på den kampanjen kan man få matskrivaren och en bläckkassett för cirka 200 dollar. Leveranserna ska börja i september 2025. Här nedanför hittas iKoffys egen demonstrationsvideo för EdiBot.
33kg
Estrella lanserar trekantiga chips
Utmanar Doritos
Om jag säger "krispiga och trekantiga majschips" vad tänker du på då? Doritos såklart. Den amerikanska chipstillverkaren dök först upp i vissa specialbutiker, men finns nu att få tag på utan någon större ansträngning. Nu lanserar Estrella sin version, som man har döpt till Corners. – Äntligen kan vi presentera våra nyheter Corners, snacks som verkligen har extra allt. Så mycket krisp, sprödhet och smak i varje tugga, säger Catharina Arnbert, Brand Manager på Estrella. Tre smaker kommer. Cheese är en klassisk ostsmak. Chili cheese är helt enkelt ostsmak kryddad med chili, och chili & lime har smak av chili och syrlig lime. Alla smaker kommer till Hemmakväll den 31 juli. Övriga butiker får dem den 19 augusti.
169kg
Trump uppger att Coca-Cola ska ändra recept
Ska börja använda riktigt socker
USA:s president uppgav igår att man kommit överens med Coca-Cola om att ändra receptet på drycken på den amerikanska marknaden, något som innebär att företaget kommer att börja använda sackaros från rörsocker i drycken. I dagsläget använder Coca-Cola majssirap som framställs genom att glukos omvandlas till fruktos på den amerikanska marknaden. I USA debatteras det om att det eventuellt kan öka risken för diabetes, men medicinska experter uppger att man inte hittat några större skillnader mellan rörsocker och majssirap i den frågan. Den amerikanska majsindustrin verkar inte nöjda med att Coca-cola ska byta sötningsmedel och John Bode, ordförande och vd för Corn Refiners Association, sa i en kommentar: "Replacing high fructose corn syrup with cane sugar doesn’t make sense. Replacing high fructose corn syrup with cane sugar would cost thousands of American food manufacturing jobs, depress farm income, and boost imports of foreign sugar, all with no nutritional benefit." På den svenska marknaden, och i resten av Europa, använder Coca-Cola sackaros som utvunnits från sockerbetor som sötningsmedel.
187kg
GB:s nya storpack synas av Äkta Vara
Samma namn, men annat innehåll
Äkta Vara har synat GB:s nya storpack av sin klassiska glass Gammaldags Vanilj. Trots samma namn och design som den gamla versionen skiljer sig innehållet i den nya förpackningen enligt den ideella konsumentföreningen. Den ursprungliga glassen, som är gjord på skummjölk, grädde, äggula och vaniljstång, ska ha en naturlig smak utan tillsatser. Men det nya storpacket, som marknadsförs som samma produkt, innehåller mindre grädde, ingen äggula och har tillsatt stabiliseringsmedel, emulgeringsmedel och glukos-fruktossirap. Enligt Äkta Vara är det inte tydligt på förpackningen att innehållet har förändrats, vilket de inte är helt nöjda med. Det är inte första gången GB gör liknande förändringar; för tio år sedan bytte man innehållet i den ursprungliga förpackningen, men fick då återgå till det gamla efter kritik. Om det blir så denna gång återstår att se.
-372kg
McDonalds i Danmark blir dyrare nattetid
Inför nattpriser på burgare och annat
En del McDonalds-restauranger i Danmark kommer nu att införa nattpriser på vissa av sina produkter, något som innebär att till exempel cheeseburgaren, kycklingburgaren och chili cheese tops blir dyrare efter midnatt. Nattpriserna på McDonalds-maten kommer att gälla mellan 00:00–06:00 på de restauranger som väljer att införa differentierad prissättning. Anledningen till att McDonalds i Danmark inför nattpriser beror på att det är dyrare att driva restaurangerna då. Michael John Munk Kristiansen, som driver en McDonalds-restaurang i Esbjerg, säger till JyskeVestkysten. – Alla vill gärna ha tillgänglighet, och det finns en stigande efterfrågan på att kunna få något att äta i stan på natten. Men det har ett pris och det måste kunna löna sig för oss. Nattpriser verkar vara något som kan finnas på en del McDonalds-restauranger i Sverige men inget som McDonalds Sverige planerar att införa på "bred front". McDonalds presstalesperson Hampus Knutsson säger till Expressen: "Nattpriser är inget nytt och inget vi har planer på att införa på bred front i Sverige. Majoriteten av våra McDonaldx27s restauranger ägs och drivs lokalt av våra franchisetagare. Det är även de som sätter priserna. Det gör att det finns lite olika prissättningar i olika delar av Sverige och våra andra nordiska länder. Det finns därför naturligt några restauranger även i Sverige som har nattpriser."
26kg
Här har vi smaken på årets Juleskum
175 dagar kvar till julafton
Det börjar bli sommar över landet och ni vet ju vad det innebär? Att det är dags att boka upp julbord, kolla över julpyntet på vinden och planera årets julklappar. Det ska ju även moffas en väldans massa snarr när denna period väl kommer och en klassiker bland gotteskålarna är ju Juleskum. Sedan några år tillbaka har de vid sidan om originalet även erbjudit "Årets smak" och nu får vi reda på vilken det blir i år. Juleskum Orange Caramel heter den och då ska de sega tomtarna alltså ha smak av karamellkola och apelsin. Kommer ut i butik vecka 37 så börja tagga redan idag! Nu är det vecka 27 så snart är vi där igen.
30kg
Fazer släpper chokladbit utan kakao
What?
Choklad är gott, men tillgången på kakao är inte oändlig. Det har väl speciellt märkts på senare till då kakao-priset har dragit iväg. Under initiativet Taste the Future försöker Fazer hitta alternativ och nu har man börjat tillverka den första produkten. Man har gjort detta tidigare i handgjord skala, men nu rullar det i fabriken i Finland. Det handlar om en produkt som heter Raspberry Dream. Det är ett rån som har lager av hallon- och vaniljfyllning men istället för choklad har man mältad råg. – Det här är en smak av framtiden. Vi har använt spannmål för att skapa en god produkt utan kakao. Vi är stolta över den här utvecklingen som visar vårt engagemang för att skapa nya matlösningar, utan att kompromissa med smaken, säger Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden. Förutom detta så har man även lyckats cellodla kakao. Det ligger dock långt fram i tiden innan det hamnar i godishyllan, men man jobbar på det. Raspberry Dream kommer trots att det är en fabriksprodukt vara en limiterad upplaga som kommer att börja säljs på Pressbyrån under vecka 28, alltså nästa vecka. Produkten är vegansk.
165kg
Koskenkorva med salmiak och citron
Lakritsshots 3.0?
Häromdagen pratade jag och en kompis om lakritsshots. Det var otroligt stort runt år 2000 och vi var väl lite oense om den svarta shoten fortfarande var något att ha. Koskenkorva gillar lakrits och nu släpper man sin tredje variant. Först kom bara salmiakki, sedan salmiakki med hallon och nu kommer en variant med citron. Koskenkorva Salmiakki Lemon har en intensiv och tydlig karaktär av salmiak och lakrits med en frisk smak av citron. Smaken är lång, kryddig och intensiv med en fin blandning av sött, salt och syrligt från citronen. Kombinationen kan jämföras med det populära finska citronlakrits godiset, citronfylld salmiaklakrits. Salmiaksmaken kommer från lakritsrot och salmiak. Det där godiset är ju gott så detta kan kanske vara något. Kommer i det tillfälliga sortimentet den 18 juli och kostar 229 kronor för 700 ml.
160kg
Omnipollo och Budvar har gjort öl tillsammans
Drömming kombo?
Två favoriter för mig är Budvar och Omnipollo. De är bra på lite olika sätt, men nu har de slagit sina påsar ihop. Ölen bryggs hos Omnipollo i deras kyrka i Sundbyberg och den kallas för Triple Saaz Czech Style Lager. Precis som namnet antyder så används tre olika varianter av saaz-humlen och Budvars jäst. Men kombineras med malt från Sverige. – Vi kombinerar det med en svensk ekologisk premiummalt som heter Balder, odlat i Sörmland – cirka en timme från Stockholm, säger Henok Fentie, bryggmästare på Omnipollo. Ölen finns på vissa krogar, bland annat på Bishops Arms. Den kommer även till bolaget om en vecka, alltså den 7 juli. Gillar du glaset så går det att köpa för 15 euro från Omnipollo.
187kg
Finländarnas alkoholkonsumtion minskar
Trots att vin nu säljs i butik
Det har gått ett år sedan Finland tillät försäljning av vin och starkare öl i vanliga matbutiker. När man bestämde sig för att tillåta detta väcktes farhågor om att finländarna skulle börja dricka mycket mer. Men enligt färska siffror från Institutet för hälsa och välfärd (THL) har alkoholkonsumtionen istället minskat hos våra grannar. Under 2024 sjönk konsumtionen med 4 procent, att jämföra med 2 procent åren innan. Minskningen syns både i dagligvaruhandeln och på Alko, Finlands motsvarighet till Systembolaget. TT rapporterar att det enligt branschen handlar om ett skifte i attityd: allt fler finländare väljer drycker med lägre alkoholhalt eller ingen alkohol alls. Den enda kategori som ökade hos Alko var alkoholfritt, och i butikerna har försäljningen av alkoholfri öl vuxit mest.
374kg
Ihopknycklad burk med DNA från Ozzy Osbourne
Såldes för 450 dollar styck
Dryckesföretaget Liquid Death har släppt ett samarbete med Ozzy Osbourne. Det är väl inte så konstigt i sig men det som gör det hela lite unikt är att burkarna har DNA från Ozzy på sig. Han har nämligen druckit ur burkarna, signerat och sedan knycklat ihop dem. Företaget har därefter placerat burkarna, som bara är tio till antalet, i genomskinliga glasburkar som givetvis gick åt i ett nafs när de släpptes - trots att de kostade 450 dollar styck.
-9kg
Hernö Gin släpper ny sipping gin
Hyllar Höga Kusten
För tionde gången lanserar nu Hernö Gin en Sipping Gin. En gin man med fördel sippar lite på, utan att blaska ut den med tonic eller liknande. Årets upplaga hyllar Höga Kusten. Det började 2016 när första Hernö Sipping Gin släpptes. Den lagrades på ett fat som först haft amerikansk bourbon i sig och därefter Box Whiskys rökiga destillat i fyra och ett halvt år. Därefter fyllde man detta med Hernö Gin som legat där sedan dess. Nu har man kombinerat den ginen med gin som fått vila 35 dagar på ombundna Oloroso-sherryfat från High Coast Whisky, och då fått årets version. "Vi ville bevara den klassiska Hernö-profilen med enbär och citrus i centrum, med ett finstämt djup från försiktig fatlagring. Det långlagrade ginet bär på en diskret rökighet medan ginet från sherryfaten tillför fruktighet, kryddighet och en rund struktur som binder ihop allt på ett elegant sätt. Det här är inte en gin som skriker, det är en gin som viskar." Det finns 601 flaskor och de släpptes i Systembolagets beställningssortiment idag. Artikelnumret är 82520 och för en flaska som rymmer 500 milliliter får man betala 656 kronor. Alkoholhalten ligger på 44 procent.
90kg
Hernö öppnar gin-bar i Göteborg
Välkommet
2021 öppnade gintillverkaren Hernö en gin-bar på Södermalm i Stockholm. Där har jag varit några gånger och det är ett väldigt trevligt ställe. Nu utökar man och kommer även att öppna en gin-bar i Göteborg vilket givetvis är välkommet då det numera är närmare för min del än hufvudstaden. Här kommer det också att finnas klassiska cocktails, kreativa smakkombinationer, kunnig personal och en atmosfär som ska få alla att känna sig som hemma. Det kommer även att finnas provningar av olika slag med gin i centrum. Emma Edfors som är vd på Hernö Gin säger följande: "Vi har letat länge efter rätt plats och nu har vi äntligen hittat den. Göteborg är en fantastisk stad som vi älskar, full av karaktär, liv och glada människor. Placeringen i Göteborg är strategisk och markerar en viktig närvaro på västkusten. Det känns helt rätt att det är just här vi tar nästa steg på vår resa. Vi har full respekt för att alla inte har möjlighet att resa till Härnösand och besöka oss. Genom våra barer vill vi skapa mindre ambassader på andra platser där människor får chansen att ta del av vårt gin och vårt hantverk. Det handlar om att komma ännu närmare våra gäster och bjuda in till den upplevelse som Hernö Gin står för." Exakt var i Göteborg man kommer att husera sägs inte nu, bara att det kommer att bli centralt. Öppning kommer att ske någon gång i december. Under förra året hade gin-baren i Stockholm 32.000 gäster och över 75.000 drinkar serverades. Har du varit där?
172kg
Ät och drick Fantastiska Fyran
Mat-merch från Fantastic Four på ingång
Det ser ut som om Marvel och Disney har inlett en herrans massa merch-samarbeten i samband med att den nya Fantastic Four-filmen The Fantastic Four: First Steps snart har premiär. Vi har tidigare skrivit om popcorn-skålar och annat med Fantastic Four-tema som kommer att säljas på biografer. Nu har Gizmodo sammanställt en lista med annan mat och snacks som kommer att säljas med hjälp av Fantastic Fours varumärke. Det handlar bland annat om den Quattro staggioni-liknande pizzan som syns på bilden ovan. Annan mat som kommer att säljas i USA med hjälp av Fantastic Four är tee, mjölk, flingor och kakor, något som ni hittar bilder på i bildspelet nedan. The Fantastic Four: First Steps har svensk biopremiär den 23 juli. Om det kommer att dyka upp någon Fantastic Four-mat på den svenska marknaden har vi inte hittat några uppgifter om.
-26kg
Tre nya Michelinstjärnor till Sverige
Grattis!
Igår kväll var det Michelinguide-ceremoni i Odsherred i Danmark. På eventet skulle det delas ut stjärnor och nu står det klart att Sverige fått tre nya stjärnor. Innan hade 22 restauranger i Sverige stjärnor och som vi har skrivit tidigare har Frantzén i Stockholm tre vilket är imponerande. Fyra andra restauranger har två och de resterande 17 har varsin. Nya på listan är Ergo i Stockholm som öppnade på Östermalm för ett år sedan - detta ställe får en stjärna. Ytterligare ett ställe som får en stjärna är Hoze i Göteborg. Sen får Signum i Mölnlycke ytterligare en stjärna och har nu alltså två. Stället får även grön stjärna som står för hållbarhetsengagemang.
181kg
Man grävde i lösgodiset med händerna
Butiken tvingades slänga allt godis
En man i Halmstad-trakten står åtalad efter att ha grävt runt med bara händerna i en lösgodisbehållare i en butik. Händelsen inträffade i februari i år, och nu kräver butiken mannen på skadestånd på cirka 1 500 kronor. Enligt åtalet till Halmstads tingsrätt innebar mannens agerande att allt godis i behållaren fick kasseras eftersom de ansåg att det inte längre gick att sälja vidare av hygieniska skäl. Brottet rubriceras som skadegörelse, och handlar alltså inte om stöld, utan om att varor förstörts på grund av oaktsamhet eller avsiktlig handling.
81.5°
Två nya Wasabi-burgare på Burger King
Och några inspirerade av Caesarsallad
Nu finns det några nyheter på Burger King och bland annat handlar det om två nya hamburgare med wasabisås på. Det handlar om Wasabi Beef som förutom bröd innehåller nötkött, sallad, lök och den nya wasabisåsen då. Sen har vi Crispy Chicken Wasabi som är samma sak fast med friterad kyckling. Båda ska hämta inspiration från den japanska wasabins intensiva hetta och ska ge en unik smakupplevelse. Förutom dessa två burgare lanseras även nya hamburgare och wraps inspirerade av den klassiska Caesarsalladen. Allt ska finnas att köpa nu.
74kg
Chokladfri "chokladcheesecake"
Gjord på helt ny ingrediens
Nu presenterar Stockholmsbaserade Urban Deli och danska Endless Food Co vad de säger är världens första chokladfria "chokladcheesecake". Denna är gjord på den helt nya ingrediensen THIC (This Isn’t Chocolate) som tillverkas av drav som är en restprodukt från ölbryggning och andra återanvända ingredienser som förädlats till något nytt. Så trots att den här kakan inte innehåller en endaste kakaoböna lovar man att den ska ha en tydlig chokladsmak. Den nya desserten lanseras på alla kvällsmenyer på Urban Deli Sveavägen, Sickla, Nytorget och Hagastaden idag.
81kg
Champagne firar 10 år som Unesco världsarv
Det skålar vi för!
Den 4 juli är det tio år sedan Champagne-regionen upptogs på Unescos världsarvslista vilket givetvis är något värt att fira! Bäst gör man det med ett glas bubblor såklart samtidigt som man kan uppskatta och hylla det unika landskapet, den levande traditionen och det djupa kulturarvet kring champagne. Världsarvs-statusen sträcker sig över tre kärnområden och innefattar 320 städer och byar. Det är ett erkännande av dryckens internationella betydelse, av terroirens historia, de underjordiska kalkkällarna och det unika hantverket bakom varje flaska Champagne. Den 4 juli anordnas en stor fest på Coteaux de Champillon. Om du inte är där går det minst lika bra att fira hemma i soffan eller liknande. Vilken flaska väljer du när det ska drickas champagne?
134kg
Labbodlad lax får godkänt i USA
Första någonsin
Det amerikanska livsmedels- och läkemedelsverket (FDA) har för första gången någonsin gett grönt ljus för försäljning av labbodlad fisk på den amerikanska marknaden. Företaget bakom fisken heter Wildtype och tillverkar odlad silverlax. Detta gör dem till det fjärde företaget i USA som fått tillstånd att sälja cellodlade animaliska produkter och det första någonsin för fisk. Wildtypes odlade lax, som framställs från celler från laxyngel i bioreaktorer och blandas med växtbaserade ingredienser för att skapa rätt textur, har redan börjat serveras på den haitiska restaurangen Kann i Portland, Oregon, som drivs av kocken Gregory Gourdet.
173kg
Five Guys öppnar i Uppsala i augusti
Kommer du besöka?
I februari öppnade hamburgerkedjan Five Guys i Stockholm. Stället fick mycket uppmärksamhet men troligtvis mest för att det var så dyrt och inte för att det här serverades fantastiska burgare. Hur som helst så är ytterligare en restaurang på gång och den kommer att ligga i Uppsala. Man har tagit över Burger Kings lokaler på Dragarbrunnsgatan i centrala Uppsala och öppningen kommer att ske i augusti, men något exakt datum har vi inte för tillfället. Innan öppning ska hela stället renoveras från topp till tå.
-334kg
Svensk Starköl får ny kostym
Åbro vill att det ska bli hela Sveriges öl
Svensk Starköl är en ljus lager i pilsnerstil som jag har gått förbi på Systembolaget sedan 2003. Jag visste helt ärligt inte att den fanns. Så ett nytag var kanske på sin plats. – Med den här re-brandingen vill vi lyfta fram Svensk Starköl som en riktig klassiker på ölhyllan. Den nya designen är framtagen för att återknyta kontakten med våra trogna kunder och samtidigt väcka nyfikenhet hos en ny publik, säger Sofia Sandelius, Varumärkeschef på Åbro Bryggeri. Förutom en ny burk i enkel design med de svenska färgerna som bas har man tagit fram kommunikationskonceptet "Hela Sveriges öl". Det är designbyrån KNAK som står för båda. En kortburk kostar 9,50 kronor och den nya burken ska dyka upp under juni.
122kg
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration