m
a
r
3 i dag50 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Ni har rätt BMW, det här är framtidens sportbil
Vi har kört BMW i8

Ni har rätt BMW, det här är framtidens sportbil
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

Det är inte varje dag man får tillfälle att köra en bil som verkligen inte ser ut som något annat där ute på vägarna. En bil som trots sitt mycket speciella utseende inte är fast i konceptstadiet utan faktiskt är helt färdig för produktion och helt laglig att köra omkring med. En bil som det är helt omöjligt att vara diskret i, för jag har nog aldrig fått så mycket blickar, kommentarer och glada tillrop som i den här. Och även om den ser ut som en supersportbil så hatar folk den inte. Jag talar givetvis om BMW:s nya hybridmodell i8. Ett kliv in i framtiden redan idag. Men är i8 endast en Toyota Prius med snyggare skal? Inte alls visade det sig.

Inledning
När BMW för första gången visade upp i8 som konceptbilen Vision EfficientDynamics 2009 var det nog många som tyckte att bilen var häftig, men att den troligtvis var för extrem för att någonsin hamna i produktion. I alla fall i det utförandet som den visades upp i. Men tji fick vi, för mycket av konceptbilen fanns faktiskt kvar när produktionsbilen visades upp förra hösten. Ett stort plus när så många andra konceptbilar aldrig mynnar ut i något ordentligt, utan bara känns trötta när de väl visas upp i produktionsform.

Det räcker dock inte bara med att ha ett fint yttre, man måste även ha något på insidan. Och det har i8. Här hittar vi det senaste inom hybridtekniken och faktiskt när det kommer till hållbarhetstänk - att använda sig av återvunnet material och att se till att produktionen är så snäll mot miljön den kan vara. Faktum är att 95 procent av de material som används vid tillverkningen av i8 är återvinningsbart.

Efter ett par dagar med bilen börjar jag äntligen att förstå att hybridbilar är rätt väg att gå, och att dagarna när dessa hade töntstämpel verkligen är över. Samtidigt får i8 vanliga bilar som jag själv tidigare höjt på ögonbrynen åt att se ut som fossiler.

Körkänsla
Det bästa med den här bilen är att även den med en timme gammalt körkort kan hoppa in och köra den. För en oerfaren kanske bilen till en början ser lite skräckinjagande och besvärlig ut men faktum är att den är som vilken annan bil som helst att köra. Och det är för att den sköter allt åt dig. När elmotorn vill jobba så gör den det, när bensinmotorn vill jobba så gör den det. Du behöver inte stanna bilen, lyfta på huven och sedan koppla om ett gäng kablar för att det ska fungera. Allt är automatiserat. Hybridtekniken är inte direkt ny och något annat hade man väl kanske inte väntat sig, men som sagt, vem som helst kan köra den här bilen.

Utgångsläget när man trycker på start är alltid ren eldrift, under förutsättning att det finns någon kräm kvar i batteriet vill säga. Sen som på så många andra BMW-modeller finns det ett läge som kallas för Eco Pro, och det är ett snålläge som exempelvis stänger av AC:n och ger dig tips på hur du ska köra så effektivt som möjligt. Vill man tvinga bilen att bara köra på el trycker man istället på knappen märkt eDrive som då begränsar accelerationen en hel del och toppfartsspärrar bilen till 120 km/h för att spara på det lilla man har. BMW uppger att man ska kunna köra 3.5 mil på bara el, men verkligheten säger något annat. På displayen står det strax över två mil när bilen är fulladdad (upp till 80% tar 2.5 timmar att ladda) och dessa förbrukas snabbt vill jag lova. Det finns bromskraftsåtervinning och även om den gör det den ska får man inte jättemycket el tillbaka. Faktum är att jag fick mest el när jag körde i sportläget och motorbromsade kraftigt, men det är inget man kan hålla på med i längden. Det rena elläget är alltså bara till för väldigt korta sträckor, resten av jobbet har man bensinmotorn till. Och det är väl där vi kommer att befinna oss ett par år framöver nu, förutom i Teslas värld. Först när det går snabbt som attan att ladda batterierna och det finns många platser som klarar av detta kommer vi få fler elbilar, fram tills dess är det hybrid som gäller.

Tvingar man bilen att gå på bara eldrift händer inte jättemycket när man trycker på. Man tuffar på men gaspedalen är lite trög och här märker man att tanken är att det ska snålköras. Rör man ingenting utan låter bilen bestämma själv känner man genast att det finns resurser eftersom både elmotorn och bensinmotorn samarbetar när man kommit upp i ungefär 60 km/h. Bilen svarar riktigt snabbt på gasen och man tänker inte på att man kör omkring i en hybrid. Om man sen slänger över spaken i sportläget ändras displayen från babyblått till djävulsrött och helt plötsligt finner man sig själv sitta i något som verkligen matchar utseendet på bilen. Alla 362 hästar ställer sig på tårna och gör allt för att behaga mig, och det funkar. Det tillhörande ljudspåret triggar sinnena och får mig att tro att det egentligen handlar om dubbla effekten under kåporna. Vridet på 570 Nm gör att jag trycks bak i stolen när jag står på. Mycket av det finns tillgängligt redan från noll vilket i alla fall inte jag är så van vid, en fullgasacceleration i den här känns så mycket mer än i andra bilar. Och det är verkligen vridet som är grejen med den här bilen. Hästkrafter är alltid kul att snacka när man står på macken, men vridet är det som gör att det knyter sig så där gött i magen. Och som får mig att fånle varje gång jag gasar.

Bensinmotorn är samma som sitter i nya Minin och att man fått ur såpass mycket effekt och vrid ur den är riktigt imponerande. Den sitter gömd under det lilla bagagerummet där bak (rymmer 154 liter) och man måste plocka bort en panel om man skulle vilja ha en skymt av den. Elmotorn som sitter där fram kan man inte ens kika på, men jag vet att båda gör sina jobb i sina skrymslen så det behövs inte. Det här är ingen bil man slänger upp motorhuven på och sedan står och skryter om hur stor turbon är, man bjuder istället folk på en åktur så att de själva kan få känna vad motorerna gör i praktiken. Och efter en sådan åktur spelar det ingen roll vad det är som sitter där under alla kåpor.

BMW hävdar en blandad förbrukning på 0.21 liter per mil och ett utsläpp på 49 gram per kilometer. Löjligt låga siffror, och att få till dessa vid en testkörning är i praktiken omöjligt. Men helt klart är att bilen drar lite. Efter ett par dagar med, låt oss säga, mycket inspirerad körning stod förbrukningen på omkring 0.7 liter per mil.

Det går rykten om att det ska komma en ännu vassare version av i8, med över 500 hästar. Onödigt enligt mig, den här har effekt så det räcker och blir över. 0-100 km/h går på 4.4 sekunder vilket faktiskt är snabbare än en Porsche 911 Carrera S - vem behöver mer än det? Visst går det alltid att slipa siffror men det känns inte som att i8:an behöver det, den går som ett skållat troll redan nu. Styrningen är som på väntat i moderna tider elektronisk och väldigt rapp och precis. Bilen ligger dikt an mot underlaget och när man börjar gasa samtidigt som man svänger förstår man hur mycket den aerodynamiska formen på karossen gör - man trycks ner mot marken och greppet blir bara bättre ju mer man pressar på. Bromsarna är känsliga och de gör ett riktigt bra jobb när man behöver få ner farten. Ingen konstig motorbroms på grund av regenereringen av el eller liknande, där var i3:an nästintill jobbig med sitt automatiska bromsande så fort man släppte gasen.

i8 är lätt för att vara en ny bil men ingen lättviktare för det med sina 1 560 kilo. Ändå känns den enkel att kasta omkring, och att det lurkar ett batteripack på över 200 kilo i golvet är inget man tänker på eller känner av. Viktfördelningen är 50/50 och det bidrar givetvis till den fina balansen och nätta intrycket när man tar kvicka böjar. Fjädringen är på sportbilsmanér ganska hårt satt men ändå inte obekväm på något vis, mer bestämd skulle jag vilja säga. Bilen är försedd med relativt smala däck för att hjälpa till att få ned förbrukningen och vanligtvis brukar man ju på en sportbil vilja ha breda och feta sulor för bra grepp - men jag saknar inte det här. Nu har jag inte snurrat runt bilen på bana i och för sig, men däckdimensionen känns i alla fall inte för feg för vanliga vägar.

Ljudupplevelse
Ja den här bilen har förstärkt motorljud i kupéns högtalare, något jag inte alls är ett fan av. Men det är fortfarande nästan helt obegripligt hur BMW har fått det att låta som det gör. Tidigare har jag tyckt att ljudet låtit som ett datorspel och att det mest har varit störande, men här är det i en helt annan liga. Att man kan få ur såpass fint ljud ur en liten trecylindrig mikromotor är helt magiskt. Ovanpå det dova och tjocka gurglandet ligger ett elmotorssus som får det att kännas som att man kör ett rymdskepp. Eller att man är Lenina Huxley i Demolition Man. Det vinande ljudet påminner nästan om en kompressor och det är riktigt beroendeframkallande. Och det bästa är att det inte bara är på insidan det hörs, bilen låter faktiskt en hel del på utsidan också - om sportläget är aktiverat vill säga.

I rent elläge låter det inte så mycket och det känns mest som att man svävar fram. Kupén är bra dämpad men ibland kommer det något litet vindsus från dörren. Man hör direkt när bensinmotorn hoppar igång och hjälper till och sätter man bilen i sportläget morrar den till ännu mer. Men det här med att smyga runt på eldrift mellan husväggarna är faktiskt oväntat mysigt, och jag försökte så fort jag körde långsamt att se till att jag endast körde på el. Många som kliar sig i huvudet när en sådan här bil susar förbi dem nästintill ljudlöst på gatan vill jag lova.

Exteriör
Titta på den! Vad är det för något? Vingar till höger och vänster, vindtunnlar, saxdörrar, ett helt galet bakparti med svepande blinkers som knappt syns när de inte är tända. Det finns verkligen inget liknande på marknaden idag. Men det är såklart inte bara för att det ser coolt ut som den ser ut som den gör, det hela handlar om aerodynamik. Ett veck där, en glipa där. Allt spelar in när det handlar om att få skalet att susa fram i vinden så fint det bara går. Och vill man ta det till sin yttersta spets måste designen få komma i andra hand. I vissa vinklar tycker jag att bilen ser råball ut, i andra som en stor klump smält plast. Men alla tycker vi olika såklart, som tur är.

Hur som helst så går det inte att undvika att det ser ut som om bilen går i 900 miljoner km/h. Det gör den inte, men det spelar heller ingen roll. Den har en superbilslook och det räcker. Jag har aldrig fått så mycket blickar i en bil någonsin. Folk är nyfikna, gör tummen upp och ser faktiskt glada och överraskade ut när de ser den. En liten tjej drog i sin mamma och utbrast "Kolla hur dörren öppnas mamma!" när jag klev in och en annan ropade "Jag älskar din bil!" när hon såg den. i8 är helt klart ett uppskattat inslag i trafiken och det märks att folk inte har koll på vad de precis har sett susa förbi. Och det gör det hela lite roligare. Ingen verkar i alla fall tro att att de precis har sett en hybrid.

Interiör
För att komma in hit måste man alltså ta sig förbi ett par ganska så tjocka saxdörrar. Kul grej såklart och det får bilen, om det är möjligt, att sticka ut ännu mer. Men det är knappast en smidig historia som utspelar sig när man ska i och ur bilen. Jag själv har ungefär koordinationsförmåga och smidighet som en get så det jag började med var att peta in höger ben vilket resulterade i att jag råkade stämpla instrumentpanelen med mina skor. Gör om gör rätt. I en bil med den här typen av dörrar sätter man sig först på tröskeln med benen utåt, sedan låter man fläsket i rumpan skapa friktion mot underlaget som i detta fall var ren kolfiber för att sedan bara snurra sig in i bilen. Som en handske när man väl fick in rutinen. Men det är trots det ändå en ganska så tajt öppning man ska ta sig in i, så det där lilla hålet jag hade i grenen på byxorna liknar numera hur det såg ut när Moses delade Röda Havet.

Väl på plats känns det ungefär som i vilken annan ny BMW som helst. Man känner igen spakar och reglage. Men en del saker skiljer sig såklart, bland annat de extra knapparna och symbolerna för eldriften och instrumenteringen som är en enda stor skärm som ändrar sig beroende på i vilket körläge man befinner sig i. Man har en ganska så kramgo och trevlig ratt i precis rätt storlek och paddlar att växla med fastsatta på baksidan. Överblicken över det man behöver är bra och det man vill pilla på finns nära till hands hela tiden. iDrive-systemet fungerar mycket bra och det är enkelt att navigera omkring i menyer och liknande. Att kunna skriva med fingret ovanpå joysticken är guld, och något alla bilar borde ha.

Kupén är även snyggt ombonad av både fina material och stämningsfullt ljus. Plus i kanten för att kolfibermonocoquen inte har lackerats utan stolt visar upp sig i dörröppningen. Stolarna är sköna men rätt så tunna, och även om jag inte genomförde några långturer kan de här nog bjuda på lite träsmak efter en stund. Baksätet är som väntat ett skämt och ett straff för den som drar nitlotten och blir förpassad dit. Om man inte är barn, för då funkar det och ungarna älskar att åka något som ser ut som en Batmobile så då tänker de inte på komforten. Bakåtsikten är usel och a-stolparna stjäl ovälkommet mycket sikt, men man vänjer sig och får helt enkelt ha lite bättre uppsikt.

Avslutning
Att susa omkring på ren eldrift i en sån här typ av bil är ganska så surrealistiskt, men väldigt trevligt. Min inställning mot hybrider har definitivt ändrats i och med i8, för det här är verkligen en riktigt rolig bil att köra på alla sätt. Nu ska bara konkurrenterna få ut liknande saker så att det finns något att jämföra med, för just nu finns det inget som liknar den här på marknaden.

För tillfället är väntelistan för bilen hela 18 månader. Intresset har varit över förväntan och BMW kikar på om de ska behöva rampa upp produktionen för att möta efterfrågan. Det handlar givetvis om mängder av pengar för att komma över ett exemplar, men jämfört med superhybriderna Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder bjuder BMW i8 ändå på något som kanske inte är helt ouppnåeligt. Nu har den ju dock inte samma prestanda, men nog så det räcker för någon som bara vill köra omkring i en sportig hybrid med ett häftigt utseende.

Jag som bara brukar hurra för sportbilar med sugmotorer och mycket motorbröl blir fascinerad av i8:an och glad över att det erbjuds ett roligt alternativ även i detta segment. BMW säger att det här är framtidens sportbil och jag är verkligen benägen att hålla med dem i det uttalandet. Lätt den coolaste bilen jag har kört i år.

Fakta BMW i8:
Motor 1: Trecylindrig TwinPower Turbo, 1,5 liter, 231 hästkrafter, 320 Newtonmeter. Driver bakhjulen.
Motor 2: Elmotor på 96 kW (131 hästar) och 250 Nm. Driver framhjulen.
Växellåda: 6-stegad Steptronic.
Drivning: Fram- bak- eller fyrhjulsdrift beroende på hur motorerna används.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.4 sekunder, toppfart 250 km/h (120 km/h på el).
Bromsar: Ventilerade skivor i okänd dimension.
Däck: 215/45 R20 fram och 245/40 R20 bak.
Mått: Hjulbas 2.8 meter, längd 4.68 meter, bredd 1.94 meter, höjd 1.29 meter, vikt 1 560 kilo, bensintank 42 liter, förbrukning 0.21 liter per mil blandad körning (kWh/10 mil = 11.9), CO2-utsläpp 49 gram per kilometer. Kombinerad räckvidd 60 mil.
Pris: 1 359 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Ni har rätt BMW, det här är framtidens sportbil
271kg
0

Ni har rätt BMW, det här är framtidens sportbil

Vi har kört BMW i8

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
64kg
+
Bobby Green
0

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
80kg
+
Frode Wikesjö
0

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Så blir traditionell italiensk gelato till
180 år gammal familjetradition

Det finns mycket gott man inte får missa när man är i Italien. Glassen är en av grejerna. Här får vi se hur traditionell gelato i den lilla staden Ruvo di Puglia blir till. Endast tre ingredienser behövs - mjölk, socker och ägg. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Nytt och färgglatt från Timberland
Återigen med Billionaire Boys Club

Timberland och Billionaire Boys Club följer upp de färgglada skorna som presenterades i november med en ny kollektion som fått namnet Hyper Natural. I denna finns det hiking-plagg och två stycken nytolkningar på Garrison Trail-kängan. Skorna är tillverkade i ett material som består av minst 50 procent plast från återvunna PET-flaskor. Kläderna är i 100 procent ekologisk bomull. Kollektionen släpps den 26 februari och priserna ligger på mellan 600 och 1800 kronor. Tumnagel
63kg
+
Bobby Green
0

Romen The Real McCoy släpptes idag
Helt utan tillsatser

Idag släpptes The Real McCoy 12 Years Single Cask på Systembolaget. Det är en rom helt utan tillsatser producerad hos det familjeägda företaget Foursquare på Barbados. Endast lokal jäst, melass och källvatten från Barbados används. Romen destilleras i små batcher i kopparpanna och kolonnbrännare innan den lagras på hårt rostade amerikanska bourbonfat. Dofterna ska vara smörig ek och kryddig mörk choklad. Smaken beskrivs som smörkaramell tillsammans med fattoner, apelsinzest och tobak. För en flaska på 70 centiliter får man betala 599 kronor. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Den perfekta Steakhouse-burgaren
Tjock och mumsig

I sitt senaste klipp visar George Motz hur man fixar till den perfekta steakhouse-burgaren. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Teaser för Tina
HBO:s dokumentär om Tina Turner

Här kommer en teaser för HBO:s kommande dokumentär om den amerikanska artisten Tina Turner. Tina handlar om Tina Turners karriär och förutom artisten själv kommer bland andra Angela Basett och Oprah Winfrey medverka i dokumentären. Tina har premiär på amerikanska HBO Max 27 mars och kommer sannolikt att börja sändas på HBO Nordic någon gång efter det. Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny officiell klockpartner för Aston Martin
Anrika Girard-Perregaux

Aston Martin meddelar nu att den anrika schweiziska klocktillverkaren Girard-Perregaux blir officiell klockpartner åt biltillverkaren. Girard-Perregaux har tillverkat klockor sedan 1791 och erbjuder idag modeller som kostar mellan 17.000 dollar och 463.000 dollar. Partnerskapet kommer att mynna ut i flera klockor i begränsade upplagor i framtiden och den första ska presenteras senare i år. Girard-Perregaux kommer även att fungera som sponsor för Aston Martins nybildade F1-team. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Victorinox-knivar med halkfria handtag
Kommer nu till Sverige

Victorinox har en serie med knivar som heter Swiss Modern. En version av dessa har syntetiska handtag i svart som ska vara halkfria. Nu kommer dessa knivar till Sverige och mer specifikt till alla Kitch’n-butiker runt om i landet. Knivarna klarar diskmaskin och är enkla att underhålla. Bladet är i rostfritt stål. De fyra knivarna som lanseras är stekkniven, santokukniven, kockkniven och brödkniven. Alla kostar 599 kronor styck. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Ny whisky från Macallan
Inspirerad av naturen

Macallan presenterar nu den nya whiskyn The Macallan Edition No.6. Här ska man ha hämtat inspiration från naturen och i synnerhet den berömda floden Spey som omger The Macallan Estate. Det är en single malt som ska ha aromer av färsk frukt, muskot, kola, ek, plommon, apelsiner och kanel. Smakerna beskrivs som kryddiga med inslag av färska frukter, krämig choklad och rostad havre. Släpps på Systembolaget den 4 mars och för en flaska får man betala 1100 kronor. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0