m
a
r
1 i dag62 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

BMW i3 är ett steg i rätt riktning

BMW i3 är ett steg i rätt riktning
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

BMW har tillverkat elbilsprototyper i ett helt gäng med år men det är först nu de har en modell som är här på allvar - i3. En smidig liten bil för stadskörning som enligt papprena ska komma de mil en vanlig person kör varje dag. Som alltid är ju räckvidden det man pratar om när det kommer till en elbil, och så även här. För vad händer om man får för sig att ta en längre tur? Hur mycket måste man planera och hur omständigt är det att ha en bil som rätt så ofta måste matas med el? En sak är säker - om du tänker köpa en i3, köp den med Range Extender.

Körkänsla

Bilen plockades ut på en måndag och efter den sedvanliga synkningen av mobiltelefon, ratt- och stolsinställning och okulärbesiktning av alla knappar, vred och spakar bar det iväg. Och det tar nog inte mer än fem minuter innan jag slutar tänka på att jag sitter i en elbil. Jag sitter i en BMW. Komforten är som den ska, styrningens respons är som vilken annan modern bil som helst och ljudnivån är lagom dämpad. Det enda som saknas är motorljudet, men i den här bilen kan jag inte säga att man direkt saknar ljudet av den surrande Range Extendern - en 120 kilo tung motorcykelmotor på 650 kubik som fungerar som räckviddsförlängare. Denna motor är inte kopplad till drivhjulen utan fungerar endast som generator för att ladda upp batterierna igen. När den väl hoppar igång så påminner ljudet nästan om det där man fick fram när man som yngling plågade maskinerna i syslöjden. I rent elläge är bilen tyst, men inte jättetyst. De stora och smala hjulen på i3:an gör sin beskärda del för att hålla ljudnivån uppe så att man inte somnar och bilens högbyggda kaross är inte främmande för att ta emot vinden på ett susande vis. Men sen så hör man ju mer av vägen och omgivningen när det inte är en motor som surrar också, vilket förmodligen gör att man lägger märke till fler saker. Men jag trodde att det skulle vara tystare.

Som sagt så känns bilen som vilken BMW som helst att köra, och det är ett rejält plus. BMW är kända för att bygga körglada bilar och den här hamnar också i detta fack. Inga rullningar i karossen när man svänger tvärt, inget sladder i ratten och en vändcirkel som verkligen imponerade. Bilen känns rejäl trots att den är liten, och den får plats i princip överallt.

Eftersom bilen bara har en växel och man inte kan motorbromsa som på en vanlig bil så gör elmotorn detta åt dig. Så fort du släpper gasen så bromsar den upp ganska så kraftigt faktiskt, mer ju snålare läge du kör i. Ser du bara till att planera din körning bra så behöver du nästan aldrig ens flytta foten från gaspedalen, vilket är mycket bekvämt och något man vänjer sig vid väldigt snabbt. Det första som slog mig när jag utövade detta var att bilen stannade till så kort efter att jag släppt gasen och att bakomvarande då inte uppfattade att jag helt plötsligt stod i princip helt still. Detta har ju BMW såklart tänkt på, och så fort man släpper gasen så tänds bromsljusen upp. Allt samtidigt som bromsandet omvandlas till energi till batteriet. Briljant.

Det finns tre olika körlägen att välja mellan, Comfort, Eco-Pro och Eco-Pro+. När man startar bilen är det alltid Comfort som är aktiverat och man får manuellt själv byta körläge via en knapp till höger om stolen. I Comfort är bilen riktigt kvick och trampar man på trycks man faktiskt bak i sätet en bit. Alla som har åkt med har beskrivit bilen som pigg och den känns faktiskt alert. I vanlig trafikrytm är man alltid först iväg om man så vill, men genast kickar snålheten in och man blir lite ledsen när man ser hur mycket el som går åt när man gasar hårt. Då kan man flippa över till Eco-Pro vilket direkt gör att bilen optimeras och blir snålare. Gaspedalen blir trögare och det händer helt enkelt mindre när man trampar på. I det snålaste läget, Eco-Pro+, stängs till och med klimatanläggningen av och nu så här i vintertid blev det snabbt kallt i kupén. Ett bra läge för sommarens varma dagar, men inte nu på vintern. I detta snåla läget begränsas även toppfarten till 90 km/h, men om man vill kan man manuellt gå in och ändra detta i infotainmentsystemet.

Range Extendern kopplas in när strömmen är slut eller när man manuellt via displayen väljer att den ska hoppa igång. Detta går dock inte att göra förrän batterinivån har sjunkit under 75 %. Första gången när den kopplades in på motorvägen var det oklart om den levde men på displayen hade stapeln för räckvidden hoppat från el till bensin så allt verkade vara i sin ordning. Elförbrukningen la sig stabilt medan bensinen sakta men säkert började ticka nedåt. Först när hastigheten blev lite lägre hörde man ljudet som jag tidigare nämnt, och baksätespassagerarna tyckte att det lät ganska så mycket faktiskt. Range Extendern gjorde sitt jobb i alla fall och såg till att elen hölls på en stabil nivå. Men. Den lilla bensintanken på nio liter räcker inte länge. I motorvägsfart sörplar motorn i sig bra mycket mer bränsle än vad man kan tro och vi kom nog inte längre än nio mil innan det var dags att tanka igen. 0.6 liter per mil som uppges är mycket svårt att komma ner till.

Interiör

När man slår upp framdörren och "självmordsdörren" möts man av framtiden. Här ser det nästan ut som en konceptbil, fast på ett bra sätt. Inget överdrivet fantasifullt utan fungerande och nytänkande. Den som har ögonen med sig noterar den blottade kolfibern vid trösklarna, en häftig detalj som man gärna lyfter fram när någon kommer fram vid laddstolpen och snackar. Det man också direkt möts av är de ljusklädda stolarna. Tjockleken eller snarare avsaknaden av den på framstolarna imponerar och man ställer sig genast frågan om de är bekväma att sitta i, och svaret är ja. Känns precis som vilka andra välbyggda stolar som helst, och de ger ingen träsmak trots rätt så många mils körning. Den bakhängda bakdörren underlättar insteget till baksätet men den går endast att öppna om framdörren är öppen, och framdörren är lång. Det kan bli lite trixigt om man står tajt till att skyffla in alla människor som ska in, men man vänjer sig.

Eftersom bilens kaross består av en balja i kolfiber så kan man bygga inredningen lite annorlunda. Det finns exempelvis ingen kardantunnel som tar massa plats och golvet kan göras helt platt. Det gör att man får lite "käcka" förvaringsställen lite här och var, bland annat kan man ställa påsar eller väskor som man snabbt vill ha tillgång till där växelspaken brukar vara. Takluckorna gör att interiören känns ännu rymligare och den breda instrumentpanelen framför föraren och passageraren gör att det känns oerhört luftigt i kupén. Ett fack för diverse junk har placerats under infotainmentsystemet men i övrigt känns faktiskt all denna plats fram till rutan rätt så onödig. Man kan och ska ju inte lägga massa saker som skymmer sikten där, och det blir liksom bara massa luft som inte gör någon nytta. Visst ser det ganska så häftigt ut och vetskapen om att materialet som använts är återvunnet på något vis gör ju att man blir lite glad. Dörrsidornas klädsel är till exempel tillverkade av kenaf-fiber från en malvaväxt och läderklädseln är naturligt garvat skinn. 25 % av interiörens vikt ska också vara av återvunnen plast.

Men. Nu kommer vi till det stora "menet". Vita mattor. Ungefär 16 sekunder efter att jag svängt ut från BMW hade de gått från att vara fräscha och vita till att se ut som något en zombie svalt och sedan kräkts upp. Jag försökte i den mån det gick att skotta av mig allt utomhusäckel innan jag steg in i bilen och att sedan inte sätta ned fötterna på mattan utan endast ha dem på pedalerna. Men det äckel som fanns kvar på skorna droppade då istället från pedalerna ner på mattan och det var bara att acceptera läget. Det går inte att ha såna här mattor i Sverige, om än i något land. Så fort de blir smutsiga drar de ner helhetsintrycket i en annars så fin och städad bil och det ser riktigt tråkigt ut. Vi försökte rädda lite genom att lägga in papperskassar på golvet men det ska man ju inte behöva hålla på och mecka med. Nej svart ska det vara, helst gummimattor även om dessa oftast inte är särskilt snygga att se på.

En sak som baksätesåkarna noterade var att det var kallt om fötterna. Inte Ötzi-kallt men att det ändå var kyligare där än på övriga kroppen. Eftersom förbränningsmotorn endast driver generatorn till batterierna spottar den inte in sin överskottsvärme in i bilen och därför måste det "tillverkas" värme. Där fram blev det varmt men värmen räckte helt enkelt inte ända bak. Och ju mer du vrider på värmen ju mer el förbrukas, och när man kör en elbil blir man i vissa mån rätt snål av sig, och vill spara in på det mesta. På infotainmentdisplayen kan man dessutom hela tiden se vad som drar mest el - stänger man av sätesvärmen får man si och så mycket längre räckvidd och där kan man då även se hur mycket el fläkten behöver. Alla dessa saker sparas i det lilla minnet i huvudet och gör att man tänker till både en och två gånger extra innan man slår på något, som kanske för tillfället är lite onödigt. Via skärmen gör man allt och det finns hur mycket kul att pilla med som helst. Vettiga saker är exempelvis att man kan ställa om strömstyrkan för laddningen, så att man inte drar sönder alla säkringar i huset där man precis har lånat ström.

Framför föraren har man istället för ett stort mätarhus en liten display som kanske inte ser så mycket ut för världen. Men den räcker. Där ser man hastigheten digitalt, hur lång räckvidd man har på el och hur långt man klarar sig på bensinreserven. Det blir mycket enkelt att slå ihop dessa siffror och man kan alltså direkt se hur långt man kommer att komma totalt. Växelväljaren har också flyttats till ratten vilket gör att man snabbt utan att behöva flytta armen så långt kan lägga i växeln, backa eller parkera. Ett tryck på start-knappen ger ett litet pling och när allt går från att lysa orange till blått (tar cirka en sekund) är man reda att köra. Vrid till D, släpp den elektroniska handbromsen och far iväg ljudlöst.

Exteriör

Designen på i3 känns något blandad. Fronten är rätt aggressiv med sina mörka ögon medan baken ser ut som en glad leksaksbil. I profil är det den lägre rutan på bakdörren som fångar blicken och antingen älskar eller så hatar man det. Jag gillar helheten men hade gärna sett att den såg lika arg ut bak som fram. 19-tummarna sitter fint i hjulhusen men däcken de är skodda med ser ordentligt barnsliga ut. Som cykeldäck och inget som man tror ska orka bära upp en bil. Funktion före form gäller här. Formgivningen beskrivs som rolig av en vän, och det kan nog sammanfatta designen. Man blir glad när man ser bilen, och intresserad. Folk pekar, tar kort och ställer frågor. Det är en av fördelarna med i3:an - den ser inte ut som något annat.

Avslutning

Bra BMW. Ni har byggt en bil som känns som er egna, och som inte liknar någon annan bil. Den är rolig att köra, snygg att se på, tillräckligt stor för fyra och en frisk fläkt i elbilssegmentet. Men den fungerar bara för en viss typ av människor. För de som bor och jobbar i stan och som inte behöver göra några längre utflykter - där är den perfekt. Och det är väl egentligen dessa personer den är framtagen för också, för om du skulle behöva göra en längre resa så måste du ha ytterligare en bil. 12-15 mil på bara el ser helt okej ut på pappret, men det är mycket svårt att översätta detta till verklighet, hur snålt du än kör. Du ska komma upp till 34 mil i det snålaste läget men då får du också sitta och huttra utan klimatanläggning på vintern och säkerligen även hålla andan. Sen om man bara klarar sig på el är det ju fantastiskt, och det blir inte dyrt att ha bilen. Å andra sidan kompenseras detta upp av att bilen är dyr att köpa.

Köp en i3 om du vet dess begränsningar och är sugen på att testa något nytt och spännande. Men välj absolut inte en ljus inredning. Någonsin.

Fakta BMW i3 med Range Extender:

Drivlina 1: Elmotor på 125 kW/170 hästar, 250 Newtonmeter.
Drivlina 2: Tvåcylindrig bensinmotor, 650 kubik, 34 hästar, 55 Newtonmeter.
Växellåda: Enväxlad automat.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 7.9 sekunder, elektroniskt begränsad till 150 km/h.
Räckvidd: Upp till 34 mil.
Laddningstid: 8 timmar i vanligt vägguttag.
Hjul: 155/70 R19 fram, 175/65 R19 bak.
Mått: Längd 3.99 meter, bredd 1.77 meter, höjd 1.57 meter, hjulbas 2.57 meter, vikt 1 390 kilo, förbrukning Drivlina 1: 13,5 kWh/100 kilometer, Drivlina 2: 0.6 liter per mil.
Pris: 375 900 kronor.

Läs mer
239kg
0

BMW i3 är ett steg i rätt riktning

Extra Life är en ny bok om varför vi lever längre
Bland annat på grund av en svensk uppfinning

De senaste hundra åren har människans livslängd fördubblats och mycket av det har vi olika tekniska och medicinska framsteg att tacka för. I boken "Extra Life: A Short History of Living Longer" har journalisten och författaren Steven Johnson tittat lite närmare på en del av dessa. I bokens beskrivning står bland annat: "This book is Steven Johnson’s attempt to understand where that progress came from. How many of those extra twenty thousand days came from vaccines, or the decrease in famines, or seatbelts? What are the forces that now keep us alive longer? Behind each breakthrough lies an inspiring story of cooperative innovation, of brilliant thinkers bolstered by strong systems of public support and collaborative networks." Säkerhetsbältet till bilar uppfanns av svenske Nils Bohlin och vill ni läsa ett utdrag från boken där Johnson skriver om detta så hittas det här. "Extra Life: A Short History of Living Longer" av Steven Johnson släpptes förra veckan och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och pappersbok. Priserna ligger på 16 - 30 dollar beroende på i vilket format man vill ta del av boken. Tumnagel
95kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Epic Meal Time äter stark pizza
Verkar inte jättegod

Snubbarna från Epic Meal Time fixar här till en riktigt stark pizza för att sedan äta den. Verkar inte direkt vara det bästa eller smaskigast beslutet men vad gör man inte för att få litta lajks? Tumnagel
58kg
+
Frode Wikesjö
0

Garrix, Bono och The Edge släpper EM-låt
We Are The People

Snart är det dags för Fotbolls-EM och idag presenterades den officiella låten inför det. Det handlar om Garrix låt "We Are The People" där även de gamla U2-rävarna Bono och The Edge medverkar. Årets Fotbolls-EM kommer att spelas i elva städer och drar igång 11 juni. Här ovan hittas videon till "We Are The People". Tumnagel
40kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Gröna Lund och Liseberg öppnar i juni
Snart är pandeminstängningen över

Båda Gröna Lund och Liseberg har nu meddelat att de kommer att slå upp portarna till sina nöjesfält i början av juni. Detta är något man gör efter det att regeringen i förra veckan meddelade att pandemirestriktionerna kommer att lättas något 1 juni. Båda nöjesfälten kommer dock att öppnas med vissa restriktioner. I Gröna Lunds fall innebär det att man som max kommer att släppa in 3100 besökare per dag och att alla besök måste förbokas. Det kommer inte heller att finnas några åkband och åkkuponger. Istället kommer besökarnas entrebiljett, som kallas för "Ticker to Ride", gälla för att åka alla attraktioner ett obegränsat antal gånger. Vad som gäller för Liseberg är än så länge inte klart. I ett pressmeddelande skriver nöjesfältet att detaljer kring besöken kommer att presenteras i samband med att biljetterna släpps inom kort. Gröna Lund har när man öppnar onsdagen 2 juni varit nedstängt i 576 dagar medan Liseberg kommer att ha varit nedstängt i 520 dagar när man återigen öppnar upp torsdagen 3 juni. Tumnagel
117kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in videon till Electric
Katy Perrys Pokémon-video

I år firar Pokémon 25 år och i samband med det har man bland annat inlett ett samarbete med artisten Katy Perry. The Pokémon Company presenterade något som man kallade för "P25 Music" tidigare i år där Katy Perry skulle fungera som en slags ambassadör. Katy Perrys video till "Electric" verkar vara det första resultatet av Perry samarbete med The Pokémon Company och i videon dyker Pikacu såväl som bebis-pikachu Pichu upp. När The Pokemon Company presenterade "P25 Music" i januari så uppgav man även att andra artister skulle inkluderas i detta. Vilka andra artister det handlar om är dock än så länge okänt men det är väl inte helt omöjligt att det kommer att dyka upp pokémons även i andra musikvideos som släpps under året. Tumnagel
70kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Klassisk öl-kepa börjar säljas igen
Det är fint med varg

För typ hundra år sedan gjorde Norrlands Guld en väldigt lyckad nylansering där man tog den klassiska burken och gjorde den hipp igen med lite filmer om Ingemar som tog det rätt lugnt i livet. Nu släpper man kepsen till försäljning, så här en massa år senare. Den finns så klart i begränsat upplaga i deras webbshop och kostar 289 kronor. Tumnagel
134kg
+
Roger Åberg
0

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
96kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Interflora lanserar Mästerflorist
Blomsterdesign från Sveriges bästa florister

Interflora lanserar nu tjänsten Mästerflorister vilken kommer att erbjuda blombuketter som designats av några av Sveriges främsta florister. Nina Lindvall, vd på Interflora, säger om den nya satsningen: "Med denna kategori vill vi visa på det mästerliga hantverkets skapande, ge våra mästerflorister samma status som konstnärer och kockar och kunna erbjuda våra kunder ett lyxigare alternativ. Det finns så oändligt mycket talang inom vår bransch och det känns så roligt att äntligen få visa och lyfta fram det även i vår onlinebutik. Vi ser också en stor efterfrågan på mer unika och exklusiva produkter" Först ut är floristen Johan Munter som till vardags arbetar på Floristkompaniet. Under det kommande året kommer ytterligare fem florister som vunnit tävlingstitlar och utmärkelser eller gjort avtryck i blomstervärlden med sin kreativitet och skicklighet att designa buketter till Interflora Mästerflorist. Buketterna finns i lite olika alternativ och priserna ligger på mellan 1300 - 4000 kronor per arrangemang. Ni kan kolla in några exempel i bildspelet här nedanför. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Lite burgartips från burgarexperter
Det är ju aldrig fel

Snabbmatsburgaren har ett rätt dåligt rykte här i Sverige, men på andra sidan Atlanten finns det en och annan hamburgeria som serverar riktigt klassiska hamburgare. Som Double Double på In-N-Out, White Castle-slidern och förstås Big Mac på McDonalds. I ett nytt avsnitt av The Burger Show får vi reda på hur vi kan återskapa dessa klassiker i våra hem och får i samma veva lite burgar-historia. Tumnagel
85kg
+
André Stray
0

Lys upp hemmet med tjusiga Sfär
Lite rymdig ljushållare

Är du på jakt efter en ljushållare som inte bara är tjusig, utan även visar att du är lite intresserad av Rymden™? Då kanske Sfär från JLM Form kan vara något för dig. Denna svensktillverkade ljushållare är en keramiksfär som är delad av en glasskiva som inte bara ger hållaren ett fint utseende, utan ljuset från den tända veken överförs via glasskivan och lyser upp omgivningen. Sfär finns tillgänglig via JLM Form i tre olika färger, White Sand, Dark Knight och Red Earth, och priset ligger på 995 kronor styck. Tumnagel
96kg
+
André Stray
0

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg
0

Faith No More kommer till Sverige nästa sommar
Biljettsläpp nu på fredag

San Francisco-baserade bandet Faith No More kommer spela på Partille Arena i Göteborg torsdagen den 23 juni 2022. Konserten kommer bjuda på fyra decennier av hits och förhoppningsvis får vi höra Easy, Epic och Midlife Crisis. Biljetterna släpps nu på fredag 14 maj klockan 09:00 via LiveNation.se. Tumnagel
89kg
+
Frode Wikesjö
0

SJ lanserar nytt tågluffarkort
Res runt med tåg i Sverige i sommar

SJ lanserar nu en ny variant på det klassiska tågluffarkortet som kanske passar lite bättre i pandemi-tider som dessa. Med SJ:s nya tågluffarkort blir det inte möjligt att ta tåget ut i Europa men däremot kommer innehavarna att kunna resa obegränsat med SJ:s tåg i Sverige. Korten går att köpa för sju, femton eller trettio dagar och är giltiga under perioden 14 juni – 15 augusti. Lava Mahmod, ansvarig för tågluffarkortet på SJ, säger i ett pressmeddelande om det nya tågluffarkortet: "Det här kortet har varit efterfrågat hos många resenärer och vi tror att intresset för att tågluffa kommer vara stort under många år framöver. Vi lanserar nu tre prisvärda kort för alla som är sugna på att få sig en rejäl dos av Sverige i sommar." SJ:s nya tågluffarkort börjar säljas 31 maj och priserna startar på 1145 kronor. Tumnagel
317kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Hotellrum med vattenrutschbana
Lyxigt värre

YouTube-kanalen Tokidoki Traveller bestämde sig för att på ett kärlekshotell i Japan där rummet har en alldeles egen vattenrutschbana. Tumnagel
91kg
+
Frode Wikesjö
0

Timbuktu släpper vaggvisor
Tillsammans med Mapei

Artisterna Timbuktu och Mapei släpper nu ett antal vaggvisor som de tagit fram tillsammans med producenten Pontus Winnberg samt psykologen och sömnexperten Helena Kubicek Boye, författaren bakom boken Sömnsagor. Albumet Lullabies innehåller en några vaggvisor i lite olika versioner, både på engelska och svenska, vilka man säger ska representera en modern vaggvisa. Ni hittar "Lullabies" på Spotify, Spotify Kids eller så kan ni lyssna på det direkt här nedanför. Tumnagel
39kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är trailern för Dancing Queens
Helena Bergströms danskomedi

Nu har Netflix släppt trailern för Helena Bergströms kommande dramakomedi Dancing Queens där Bergströms dotter Molly Nutley spelar huvudrollen. Filmen handlar om den unga skärgårds-tjejen Dylan (Molly Nutley) som drömmar om en karriär som dansare. När hon väl kommer till Stockholm blir hon upptäckt men för att få medverka i en föreställning måste hon spela man, det är nämligen en dragshow-föreställning hon blivit castad till. Dancing Queens börjar sändas på Netflix 3 juni. Tumnagel
-5kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Oakley släpper nya sportglasögon
Ett glas som täcker näsan

Oakley har ju länge gjort snabba brillor och nu har de gjort en ännu snabbare modell. Man kallar den för Kato och som ni ser så har modellen bara ett glas utan ram som dessutom sitter över näsan. Under glaset vid näsan finns det en kudde som sitter tätt runt näsan. Man får med tre olika varianter så att man ska kunna hitta sin favorit. Skalmarna går att justera så att vinkeln på glaset mot ansiktet blir som man vill att det ska vara. Kato finns i tre varianter och kostar 3070 kronor. Tumnagel
79kg
+
Roger Åberg
0

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
289kg
+
Wille Wilhelmsson
0