m
a
r
3 i går45 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

BMW i3 är ett steg i rätt riktning

BMW i3 är ett steg i rätt riktning
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

BMW har tillverkat elbilsprototyper i ett helt gäng med år men det är först nu de har en modell som är här på allvar - i3. En smidig liten bil för stadskörning som enligt papprena ska komma de mil en vanlig person kör varje dag. Som alltid är ju räckvidden det man pratar om när det kommer till en elbil, och så även här. För vad händer om man får för sig att ta en längre tur? Hur mycket måste man planera och hur omständigt är det att ha en bil som rätt så ofta måste matas med el? En sak är säker - om du tänker köpa en i3, köp den med Range Extender.

Körkänsla

Bilen plockades ut på en måndag och efter den sedvanliga synkningen av mobiltelefon, ratt- och stolsinställning och okulärbesiktning av alla knappar, vred och spakar bar det iväg. Och det tar nog inte mer än fem minuter innan jag slutar tänka på att jag sitter i en elbil. Jag sitter i en BMW. Komforten är som den ska, styrningens respons är som vilken annan modern bil som helst och ljudnivån är lagom dämpad. Det enda som saknas är motorljudet, men i den här bilen kan jag inte säga att man direkt saknar ljudet av den surrande Range Extendern - en 120 kilo tung motorcykelmotor på 650 kubik som fungerar som räckviddsförlängare. Denna motor är inte kopplad till drivhjulen utan fungerar endast som generator för att ladda upp batterierna igen. När den väl hoppar igång så påminner ljudet nästan om det där man fick fram när man som yngling plågade maskinerna i syslöjden. I rent elläge är bilen tyst, men inte jättetyst. De stora och smala hjulen på i3:an gör sin beskärda del för att hålla ljudnivån uppe så att man inte somnar och bilens högbyggda kaross är inte främmande för att ta emot vinden på ett susande vis. Men sen så hör man ju mer av vägen och omgivningen när det inte är en motor som surrar också, vilket förmodligen gör att man lägger märke till fler saker. Men jag trodde att det skulle vara tystare.

Som sagt så känns bilen som vilken BMW som helst att köra, och det är ett rejält plus. BMW är kända för att bygga körglada bilar och den här hamnar också i detta fack. Inga rullningar i karossen när man svänger tvärt, inget sladder i ratten och en vändcirkel som verkligen imponerade. Bilen känns rejäl trots att den är liten, och den får plats i princip överallt.

Eftersom bilen bara har en växel och man inte kan motorbromsa som på en vanlig bil så gör elmotorn detta åt dig. Så fort du släpper gasen så bromsar den upp ganska så kraftigt faktiskt, mer ju snålare läge du kör i. Ser du bara till att planera din körning bra så behöver du nästan aldrig ens flytta foten från gaspedalen, vilket är mycket bekvämt och något man vänjer sig vid väldigt snabbt. Det första som slog mig när jag utövade detta var att bilen stannade till så kort efter att jag släppt gasen och att bakomvarande då inte uppfattade att jag helt plötsligt stod i princip helt still. Detta har ju BMW såklart tänkt på, och så fort man släpper gasen så tänds bromsljusen upp. Allt samtidigt som bromsandet omvandlas till energi till batteriet. Briljant.

Det finns tre olika körlägen att välja mellan, Comfort, Eco-Pro och Eco-Pro+. När man startar bilen är det alltid Comfort som är aktiverat och man får manuellt själv byta körläge via en knapp till höger om stolen. I Comfort är bilen riktigt kvick och trampar man på trycks man faktiskt bak i sätet en bit. Alla som har åkt med har beskrivit bilen som pigg och den känns faktiskt alert. I vanlig trafikrytm är man alltid först iväg om man så vill, men genast kickar snålheten in och man blir lite ledsen när man ser hur mycket el som går åt när man gasar hårt. Då kan man flippa över till Eco-Pro vilket direkt gör att bilen optimeras och blir snålare. Gaspedalen blir trögare och det händer helt enkelt mindre när man trampar på. I det snålaste läget, Eco-Pro+, stängs till och med klimatanläggningen av och nu så här i vintertid blev det snabbt kallt i kupén. Ett bra läge för sommarens varma dagar, men inte nu på vintern. I detta snåla läget begränsas även toppfarten till 90 km/h, men om man vill kan man manuellt gå in och ändra detta i infotainmentsystemet.

Range Extendern kopplas in när strömmen är slut eller när man manuellt via displayen väljer att den ska hoppa igång. Detta går dock inte att göra förrän batterinivån har sjunkit under 75 %. Första gången när den kopplades in på motorvägen var det oklart om den levde men på displayen hade stapeln för räckvidden hoppat från el till bensin så allt verkade vara i sin ordning. Elförbrukningen la sig stabilt medan bensinen sakta men säkert började ticka nedåt. Först när hastigheten blev lite lägre hörde man ljudet som jag tidigare nämnt, och baksätespassagerarna tyckte att det lät ganska så mycket faktiskt. Range Extendern gjorde sitt jobb i alla fall och såg till att elen hölls på en stabil nivå. Men. Den lilla bensintanken på nio liter räcker inte länge. I motorvägsfart sörplar motorn i sig bra mycket mer bränsle än vad man kan tro och vi kom nog inte längre än nio mil innan det var dags att tanka igen. 0.6 liter per mil som uppges är mycket svårt att komma ner till.

Interiör

När man slår upp framdörren och "självmordsdörren" möts man av framtiden. Här ser det nästan ut som en konceptbil, fast på ett bra sätt. Inget överdrivet fantasifullt utan fungerande och nytänkande. Den som har ögonen med sig noterar den blottade kolfibern vid trösklarna, en häftig detalj som man gärna lyfter fram när någon kommer fram vid laddstolpen och snackar. Det man också direkt möts av är de ljusklädda stolarna. Tjockleken eller snarare avsaknaden av den på framstolarna imponerar och man ställer sig genast frågan om de är bekväma att sitta i, och svaret är ja. Känns precis som vilka andra välbyggda stolar som helst, och de ger ingen träsmak trots rätt så många mils körning. Den bakhängda bakdörren underlättar insteget till baksätet men den går endast att öppna om framdörren är öppen, och framdörren är lång. Det kan bli lite trixigt om man står tajt till att skyffla in alla människor som ska in, men man vänjer sig.

Eftersom bilens kaross består av en balja i kolfiber så kan man bygga inredningen lite annorlunda. Det finns exempelvis ingen kardantunnel som tar massa plats och golvet kan göras helt platt. Det gör att man får lite "käcka" förvaringsställen lite här och var, bland annat kan man ställa påsar eller väskor som man snabbt vill ha tillgång till där växelspaken brukar vara. Takluckorna gör att interiören känns ännu rymligare och den breda instrumentpanelen framför föraren och passageraren gör att det känns oerhört luftigt i kupén. Ett fack för diverse junk har placerats under infotainmentsystemet men i övrigt känns faktiskt all denna plats fram till rutan rätt så onödig. Man kan och ska ju inte lägga massa saker som skymmer sikten där, och det blir liksom bara massa luft som inte gör någon nytta. Visst ser det ganska så häftigt ut och vetskapen om att materialet som använts är återvunnet på något vis gör ju att man blir lite glad. Dörrsidornas klädsel är till exempel tillverkade av kenaf-fiber från en malvaväxt och läderklädseln är naturligt garvat skinn. 25 % av interiörens vikt ska också vara av återvunnen plast.

Men. Nu kommer vi till det stora "menet". Vita mattor. Ungefär 16 sekunder efter att jag svängt ut från BMW hade de gått från att vara fräscha och vita till att se ut som något en zombie svalt och sedan kräkts upp. Jag försökte i den mån det gick att skotta av mig allt utomhusäckel innan jag steg in i bilen och att sedan inte sätta ned fötterna på mattan utan endast ha dem på pedalerna. Men det äckel som fanns kvar på skorna droppade då istället från pedalerna ner på mattan och det var bara att acceptera läget. Det går inte att ha såna här mattor i Sverige, om än i något land. Så fort de blir smutsiga drar de ner helhetsintrycket i en annars så fin och städad bil och det ser riktigt tråkigt ut. Vi försökte rädda lite genom att lägga in papperskassar på golvet men det ska man ju inte behöva hålla på och mecka med. Nej svart ska det vara, helst gummimattor även om dessa oftast inte är särskilt snygga att se på.

En sak som baksätesåkarna noterade var att det var kallt om fötterna. Inte Ötzi-kallt men att det ändå var kyligare där än på övriga kroppen. Eftersom förbränningsmotorn endast driver generatorn till batterierna spottar den inte in sin överskottsvärme in i bilen och därför måste det "tillverkas" värme. Där fram blev det varmt men värmen räckte helt enkelt inte ända bak. Och ju mer du vrider på värmen ju mer el förbrukas, och när man kör en elbil blir man i vissa mån rätt snål av sig, och vill spara in på det mesta. På infotainmentdisplayen kan man dessutom hela tiden se vad som drar mest el - stänger man av sätesvärmen får man si och så mycket längre räckvidd och där kan man då även se hur mycket el fläkten behöver. Alla dessa saker sparas i det lilla minnet i huvudet och gör att man tänker till både en och två gånger extra innan man slår på något, som kanske för tillfället är lite onödigt. Via skärmen gör man allt och det finns hur mycket kul att pilla med som helst. Vettiga saker är exempelvis att man kan ställa om strömstyrkan för laddningen, så att man inte drar sönder alla säkringar i huset där man precis har lånat ström.

Framför föraren har man istället för ett stort mätarhus en liten display som kanske inte ser så mycket ut för världen. Men den räcker. Där ser man hastigheten digitalt, hur lång räckvidd man har på el och hur långt man klarar sig på bensinreserven. Det blir mycket enkelt att slå ihop dessa siffror och man kan alltså direkt se hur långt man kommer att komma totalt. Växelväljaren har också flyttats till ratten vilket gör att man snabbt utan att behöva flytta armen så långt kan lägga i växeln, backa eller parkera. Ett tryck på start-knappen ger ett litet pling och när allt går från att lysa orange till blått (tar cirka en sekund) är man reda att köra. Vrid till D, släpp den elektroniska handbromsen och far iväg ljudlöst.

Exteriör

Designen på i3 känns något blandad. Fronten är rätt aggressiv med sina mörka ögon medan baken ser ut som en glad leksaksbil. I profil är det den lägre rutan på bakdörren som fångar blicken och antingen älskar eller så hatar man det. Jag gillar helheten men hade gärna sett att den såg lika arg ut bak som fram. 19-tummarna sitter fint i hjulhusen men däcken de är skodda med ser ordentligt barnsliga ut. Som cykeldäck och inget som man tror ska orka bära upp en bil. Funktion före form gäller här. Formgivningen beskrivs som rolig av en vän, och det kan nog sammanfatta designen. Man blir glad när man ser bilen, och intresserad. Folk pekar, tar kort och ställer frågor. Det är en av fördelarna med i3:an - den ser inte ut som något annat.

Avslutning

Bra BMW. Ni har byggt en bil som känns som er egna, och som inte liknar någon annan bil. Den är rolig att köra, snygg att se på, tillräckligt stor för fyra och en frisk fläkt i elbilssegmentet. Men den fungerar bara för en viss typ av människor. För de som bor och jobbar i stan och som inte behöver göra några längre utflykter - där är den perfekt. Och det är väl egentligen dessa personer den är framtagen för också, för om du skulle behöva göra en längre resa så måste du ha ytterligare en bil. 12-15 mil på bara el ser helt okej ut på pappret, men det är mycket svårt att översätta detta till verklighet, hur snålt du än kör. Du ska komma upp till 34 mil i det snålaste läget men då får du också sitta och huttra utan klimatanläggning på vintern och säkerligen även hålla andan. Sen om man bara klarar sig på el är det ju fantastiskt, och det blir inte dyrt att ha bilen. Å andra sidan kompenseras detta upp av att bilen är dyr att köpa.

Köp en i3 om du vet dess begränsningar och är sugen på att testa något nytt och spännande. Men välj absolut inte en ljus inredning. Någonsin.

Fakta BMW i3 med Range Extender:

Drivlina 1: Elmotor på 125 kW/170 hästar, 250 Newtonmeter.
Drivlina 2: Tvåcylindrig bensinmotor, 650 kubik, 34 hästar, 55 Newtonmeter.
Växellåda: Enväxlad automat.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 7.9 sekunder, elektroniskt begränsad till 150 km/h.
Räckvidd: Upp till 34 mil.
Laddningstid: 8 timmar i vanligt vägguttag.
Hjul: 155/70 R19 fram, 175/65 R19 bak.
Mått: Längd 3.99 meter, bredd 1.77 meter, höjd 1.57 meter, hjulbas 2.57 meter, vikt 1 390 kilo, förbrukning Drivlina 1: 13,5 kWh/100 kilometer, Drivlina 2: 0.6 liter per mil.
Pris: 375 900 kronor.

Läs mer
239kg
0

BMW i3 är ett steg i rätt riktning

Veganska prinskorvar
Nytt från Vegme – gjort på ärta och solrosfrö

Nu är julen typ här och så är även julborden. Vilket innebär att det blir en del prinskorv. Här är ett alternativ på den gamla klassiska kött-prinskorven, nämligen Vegmes växtbaserade prinskorv gjord på ärta och solrosfrö. Sedan tidigare finns även växtbaserad prinskorv från bland annat Anamma och Peas of heaven. Vegmes prinskorv finns i butik från vecka 45 till 11. De tillverkas i Sverige. Tumnagel
15kg
+
Hugo Engström
0

Ny rom från Kiss
Börjar säljas idag

Nu släpper rockgruppen Kiss tillsammans med dryckesproducenten Brands For Fans sin tredje rom. Det här är också den mest exklusiva i trion och den heter Kiss Monstrum Ultra Premium Rum. Den är lagrad i 14 år på 800-liters arraksfat och den ska ha en komplex smak med en naturlig sötma. Det ska finnas tydliga fattoner med mycket vanilj, fudge och mogen banan. Doften ska vara arrak, kokos och salt karamell. Släpps idag i Systembolagets beställningssortiment och för en flaska får du betala 1499 kronor. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green
0

Möt kringel-mästaren Ludwig
Bakar 4000 stycken om dagen

Neulinger Bakery i München ägs och drivs av Ludwig Neulinger och här vevar han tillsammans med sina kollegor ihop inte mindre än 4000 stycken salta kringlor om dagen. Ludwig gick i sina föräldrars fotspår och säger att han har bakat sedan han var ett barn. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Billie Eilishs femte likadana intervju
Hur svarar hon på frågorna i år?

Under fem års tid har Vanity Fair gjort samma slags intervju med Billie Eilish. Här är den senaste. Tumnagel
122kg
+
Frode Wikesjö
0

Musikvideo till Little Things
Abbas nya jullåt

En av låtarna på Abbas nya platta Voyage är Little Things. Det är en jullåt som handlar om glädjen som kan infinna sig på julaftons morgon. Vinsten från låten kommer att skänkas till Unicef för att hjälpa till med deras Global Child Protection Fund. Nu släpps musikvideon och den kan ni spana in här ovan. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
0

Drottningen av Pad Thai
Pim visar hur hon gör

I Berlin finns ett matstråk som heter Thai Park och där jobbar Te Gu De (Pim) - eller drottningen av Pad Thai som hon också kallas. Sedan början av 90-talet har thailändska kvinnor träffats i parken Preußen Park för att äta tillsammans, hänga och laga mat. Tyskarna blev så småningom nyfikna vilket har lett till att stället nu huserar en av de största asiatiska marknaderna i landet. Pim har varit med sen hon var liten och har lagat mumsig thailändsk mat till tyskarna under lång tid nu. Pad Thai är hennes specialitet och här får vi lära oss mer om hur hon gör den. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Ny singel från Electric Banana Band
Rör inte vår fina skog

Idag släpper Electric Banana Band den nya singeln Rör inte vår fina skog. Det är en långsam låt som är skriven av Lasse Åberg tillsammans med Janne Schaffer och den framförs av bananflugorna Magnus och Henrik Rongedahl. Som titeln avslöjar handlar låten om att man inte ska skövla skog i onödan. Låten är avslutningsballaden i familjemusikalen Trazan & Banarne – Banankontakt som hade turnépremiär 5 november och som just nu rullar landet runt. Musikalen är skriven av Lasse Åberg med musik av både Lasse och Janne och innehåller alla Electric Banana Bands stora hits genom tiderna. Trazan spelas av Christian Åkesson och Banarne av Nassim Al Fakir. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Film om Göteborgs historia i 360 grader
Mitt i Bältespännarparken

I år fyller staden Göteborg 400 år vilket man givetvis har uppmärksammat på olika vis under årets som har gått. Men det är inte slut än och det finns mer att göra. Imorgon klockan 17.00 är det exempelvis invigning av en filmvisningen i 360 grader mitt i Bältespännarparken. Genom att kliva in i en åtta meter hög och 30 meter i diameter bred duk kan du ta del av Göteborgs 400-åriga historia via en filmupplevelse i 360 grader med 3D-ljud. Filmen är tolv minuter lång och den rullar nonstop varje dag mellan klockan 17.00–21.30 fram till och med den 19 december. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Resterande tävlande i Melodifestivalen 2022
28 stycken totalt

Förra veckan skrev vi om de 14 första deltagarna i Melodifestivalen 2022. Nu får vi reda på vilka de 14 resterande artisterna är. Namn som har tillkommit är bland andra Lisa Miskovsky, Tone Sekelius, Robin Bengtsson och Lancelot. Tävlingsproducenten Karin Gunnarsson säger följande: "De första 14 artisterna släpptes i förra veckan och nu adderar vi fler tidigare segrare, spännande återseenden och en glädjande återförening. Dessutom gör operapopen ett återintåg och nya stjärnskott kommer att beröra. Det är en musikalisk mångfald som möter tittare och publik i Mello 2022 – och som jag längtar att se dem alla på scenen." Alla tävlande har ni här nedan. Tumnagel
-111kg
+
Bobby Green
0

Den här telefonen såldes för 360.000 kronor
En tidig LM Ericsson

Crafoord Auktioner i Lund har precis klubbat iväg den här tidiga LM Ericsson-telefonen och det högsta budet blev 360.000 kronor. Summan var tolv gånger högre än den ursprungliga värderingen och budgivare världen över var med och "slogs" om att kamma hem den. Modellen heter AC 220 men kallades även för Kaffekvarnen, och den är ett stycke telefonhistoria. Det här var det hetaste man kunde ha i slutet av 1800-talet och givetvis något som bara rikingar hade i sina hem. Fler bilder hittar ni på länken nedan. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Max öppnar i McDonald's gamla lokaler
Kungsgatan 4 är och förblir en burgaradress

Den 7 oktober 1973 öppnade McDonaldx27s sin allra första restaurang i Sverige på Kungsgatan 4 i Stockholm. Den 22 augusti i år slog man igen portarna efter lång och trogen tjänst. Lokalen var i stort behov av renovering men burgarkedjan kände inte att det var lönt att lägga pengar på det, och valde därför istället att stänga helt och hållet. Men snart ska det stekas burgare på platsen igen eftersom det nu står klart att hamburgerkedjan Max tar över lokalerna. En totalrenovering står på schemat och hösten 2022 öppnar man igen. Lokalen är på 551 kvadratmeter och här kommer 60 stycken anställda att jobba. Förutom Kungsgatan 4 kommer Max även att öppna nya restauranger på Odenplan och Sergels Torg i Stockholm. Den på Sergels Torg är också en lokal man tagit över från en annan hamburgerkedja - nämligen Burger King. Tumnagel
151kg
+
Bobby Green
0

Här är vinnarna från Apple Music Awards
The Weeknd är årets artist

Nu har Apple presenterat vinnarna av årets Apple Music Awards. Detta är tredje året som priserna till bland annat årets artist och årets album delas ut av streamingtjänsten. Apple Music Awards kommer att fortsätta firas 7 december, då kommer det nämligen finnas intervjuer och annat nytt innehåll på Apple Music och Apple TV-appen. Här är årets vinnare... Global Artist of the Year: The Weeknd Breakthrough Artist of the Year, Album of the Year, and Song of the Year: Olivia Rodrigo Songwriter of the Year: H.E.R. Artist of the Year (Africa): Wizkid Artist of the Year (France): Aya Nakamura Artist of the Year (Germany): RIN Artist of the Year (Japan): OFFICIAL HIGE DANDISM Artist of the Year (Russia): Scriptonite Tumnagel
66kg
+
Hugo Engström
0

Vit alkoholfri julöl belyser problem
Våld i nära relationer ökar under julhelgen

Reklambyrån Familjen Sthlm ligger bakom En vit julöl. Det är en alkoholfri julöl till förmån för Alla Kvinnors Hus och är ett initiativ för att belysa det ökade antalet anmälningar om våld i nära relationer under julhelgen. Folk dricker mer under julen jämfört med en vanlig helg och det kan tyvärr leda till bråk. Alla Kvinnors Hus är en ideell och partipolitiskt obunden organisation som erbjuder samtalsstöd, rådgivning och skyddat boende åt kvinnor, barn, män och icke-binära utsatta för psykiskt, fysiskt eller sexuellt våld. Ölen som bryggs av Ekerö Brygghus AB är av typen radler och har en frisk smak av citrusfrukt och juliga toner av saffran. Ett fyrpack kostar 250 kronor och all vinst går oavkortat till Alla Kvinnors Hus. Tumnagel
142kg
+
Bobby Green
0

Spelfilm om Gyllene Tider på gång
Och en TV-serie

Produktionsbolaget Nevis ska i samarbete med bandmedlemmarna göra en spelfilm om popgruppen Gyllene Tider. Manus har Pernilla Oljelund skrivit och hon har tidigare jobbat med Fröken Frimans krig och Wallander. I filmen får vi följa ett gäng unga killar som blir kompisar i studion och vuxna i rampljusets sken. Vi kommer även få se motgångar, konflikter och tragiska händelser som har inträffat. 2019 firade bandet 40 år och då släpptes även studioalbumet Samma skrot och korn. Inspelningen av filmen drar igång någon gång nästa år. Det ska även släppas en TV-serie men ingen information kring denna har släppts. Tumnagel
63kg
+
Bobby Green
0

Champagne i kolfiber hyllar Bugatti-modell
En flaska du kan tappa i stengolvet

Våren 2019 presenterade Bugatti La Voiture Noire som är en Chiron i ett annat ännu exklusivare, och svart, skal. En bil som endast tagits fram i ett exemplar. För att hylla denna har Champagne Carbon och Bugatti tillsammans tagit fram champagnen La Bouteille Noire. Flaskan, som givetvis är i kolfiber, kommer i en låda som också den är i kolfiber. Flaskan tog 150 timmar att ta fram och den rymmer 15 liter. Lådan har inte mindre än 14 stycken fläktar i sig som alla cirkulerar runt kall luft så att bubblet håller optimal temperatur hela tiden. Insidan är klädd med Havana Brown-läder och upplyst med hjälp av LED-lampor. Något pris på skapelsen vet vi tyvärr inte än. Så här säger Alexandre Mea som är vd för Champagne Carbon: "On this occasion, we have chosen a 2000 Vintage blend of 60% Chardonnay and 40% Pinot Noir. Celebrating the beginning of a new millennium, the year 2000 was marked by a relatively mild winter followed by a succession of summer temperatures throughout the flowering period. It’s characterized by rich notes of vegetables, pepper, and white fruits – the result of the finest Grands Crus that the Champagne vineyards offer us. Each one brings its own surprises to magnify this cuvee." Flaskan och dess låda står just nu utställd tillsammans med bilen i London. Bonusklipp nedan. Tumnagel
65kg
+
Bobby Green
0

Kläddesignern Virgil Abloh är död
Fuck cancer

Kläddesignern Virgil Abloh är död. Han dog i går efter två års kamp på cancern. Han är kanske en av de största stjärnorna de senaste åren, speciellt på den manliga sidan och för alla som gillar street-mode. Han har utsetts till en av de 100 mest inflytelserika personerna i världen. Han började 2009 på Fendi och gjorde där saker bland annat med Kanye West. 2013 startade han sitt bolag Off-White, som har gjort en hel hög samarbeten med massor av bolag. Det mest kända är kanske det med Nike som oftast har texten "AIR" på sidan, men Virgil och Off-White har även gjort samarbeten med Ikea och massor av andra. Till vardags har Virgil sedan 2018 varit chefsdesigner på Louis Vuitton. Virgil Abloh blev endast 41 år gammal. Tumnagel
38kg
+
Roger Åberg
0

Julgran för 19.995 kronor
Pengarna går till Läkare Utan Gränser

En julgran för 19.995 kronor är kanske inte något som alla brukar köpa till jul. Men den som Interflora säljer är framtagen för att dra in pengar till Läkare Utan Gränser och det är ju alltid bra. Julgranen som heter Flora levereras av mästerflorister på utvalda orter i landet och kläs med färska blommor på plats hos kunden. Louisa Blomstrand som är marknads- och e-handelschef på Interflora AB säger följande: "Vi tror och hoppas att Flora ska vara populär hos våra företagskunder, som både kan skänka pengar till Läkare Utan Gränser och samtidigt ge sin personal en floristisk upplevelse utöver det vanliga. Julen handlar om omtanke, traditioner och att väcka minnen såväl om sinnen. Vi är mycket stolta över att ha möjlighet att visa upp ett mästerligt hantverk och samtidigt vara med och bidra till viktiga hjälpinsatser runt om i världen." Vill man inte köpa en julgran finns det även fyra stycken andra produkter som säljs till förmån för organisationen. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Detta är årets Grammy-nomineringar
Grammy 2022 sänds live 31 januari

Under veckan släpptes listan med de artister, album och låtar som är nominerade för en Grammy. Detta är den 64:e Grammygalan och vinnare får vi veta den 31 januari. Nedan listas de viktigaste och populäraste kategorierna, för att se samtliga kategorier, besök Grammys hemsida. Artister som är nominerade inkluderar bland annat ABBA, Jon Batiste, Billie Eilish, Kanye West, Lil Nas X, Silk Sonic och Taylor Swift. Tumnagel
74kg
+
Hugo Engström
0