Xanté satsar på ny målgrupp med Sour
"sommarens hetaste partystarter"
Under 90-talet hade varumärket Xanté sin storhetstid och det dracks mängder av drinken "Lennart". Nu lanseras Xanté Sour som ska vara utvecklad för att möta en yngre målgrupps behov. Den beskrivs även som "sommarens hetaste partystarter". Den klassiska päronsmaken är kvar men har här som väntat fått sig en syrligare ton med inslag av citron. Sanna Sundin som är Brand Manager för Xanté säger följande:
"På 90-talet var Xanté Original närmast en institution i krog- och klubbmiljö liksom på hemmafesten. Det ligger inte för oss att vara blygsamma, tvärtom, och därför säger jag det nu: Xanté Sour kommer att bli en av de hetaste produkterna på sommarens klubbar, festivaler och hemmafester. Det är bara ett par månader sedan vi fick idén och nu är den här! Xanté är ett varumärke som står för att tänja på gränser och utmana det etablerade. Allt är tillåtet i Xantés värld, så när idén kom upp att göra en sour sa vi självklart - varför inte? Vi ser också en shotstrend med fokus på syrliga produkter, en större efterfrågan på lägre alkoholhalter och att man attraheras av det unika, insikter som vi fångat upp både i produktutvecklingen och i designen av flaskan."
Alkoholhalten ligger på 15 procent och för en flaska som rymmer 500 milliliter får man betala 159 kronor. Artikelnumret är 80436.

Xanté är varumärket med den stora hypen under 90-talet då originalprodukten, som i folkmun kallas “päroncognac”, och drinken Lennart hade sin absoluta storhetstid. Nu väntar ytterligare en framgångssaga med nya produkten Xanté Sour, utvecklad för att möta en yngre målgrupps behov.
I grunden har Xanté Sour samma stora, karaktäristiska päronsmak som Xanté Original, men Sour har också fått en syrlig twist av citron. Med sin lägre alkoholhalt på 15% passar den perfekt på såväl uteserveringen som på hemmafesten och dansgolvet.
– På 90-talet var Xanté Original närmast en institution i krog- och klubbmiljö liksom på hemmafesten. Det ligger inte för oss att vara blygsamma, tvärtom, och därför säger jag det nu: Xanté Sour kommer att bli en av de hetaste produkterna på sommarens klubbar, festivaler och hemmafester, berättar Sanna Sundin, Brand Manager för Xanté.
Produkten är framtagen utifrån både trender och målgruppsinsikter, men också med den impulsivitet, energi och vilja att ständigt utmana som finns i Xantés DNA.
– Det är bara ett par månader sedan vi fick idén och nu är den här! Xanté är ett varumärke som står för att tänja på gränser och utmana det etablerade. Allt är tillåtet i Xantés värld, så när idén kom upp att göra en sour sa vi självklart - varför inte? berättar Sanna och fortsätter:
– Vi ser också en shotstrend med fokus på syrliga produkter, en större efterfrågan på lägre alkoholhalter och att man attraheras av det unika, insikter som vi fångat upp både i produktutvecklingen och i designen av flaskan.
Den som köper en Xanté Sour får nämligen sin alldeles unika och numrerade flaska. De olika mönstren som täcker flaskan vrids och zoomas i tryckprocessen så att ingen flaska är den andra lik.
– Vi har tagit fram ett antal mönster på temat “When pear meets sour”, som berättar historien om produkten från päronträdet till nattklubben. Mönstren kombineras i all oändlighet, så att varje flaska är unik, berättar Arina Pauli, Art Director för Xanté.
Det finns inga regler för hur Xanté Sour ska avnjutas. Servera den iskall som shot eller testa att komponera ihop en Skinny Lennart, bestående av Xanté Sour, sodavatten och lime - en blinkning till den klassiska 90-talsdrinken.
Xanté Sour har en alkoholhalt på 15% och finns nu att hitta i Systembolagets beställningssortiment. En flaska à 500 ml kostar 159:- och har artikelnr 80436.