m
a
r
4 i dag6 i går51 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

The Secret Speyside Collection lanseras i Sverige
En samling single malt-whiskys

The Secret Speyside Collection lanseras i Sverige
Strupen / Sprit

The Secret Speyside Collection är en samling med Speyside-regionens mest sällsynta och exklusiva malt-whiskys. Den 4 februari lanseras samlingen här i Sverige och den innehåller 15 stycken utvalda single malt whiskys från fyra stycken destillerier i Speyside, Skottland. De är lagrade mellan 18 till 30 år och allt kring släppet finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
The Secret Speyside Collection från Chivas Brothers lanseras nu i Sverige

Efter en framgångsrik lansering på taxfree sommaren 2019, får svenska single malt-konnässörer nu möjlighet att upptäcka några av den ikoniska Speyside-regionens mest sällsynta och exklusiva malter. The Secret Speyside Collection består av 15 utvalda single malt whiskys från fyra relativt okända men mycket eftertraktade destillerier i Speyside, Skottland.

Sedan den internationella lanseringen 2019 har kollektionen, som består av 15 olika flaskor, lovordats av branschexperter som i recensioner gett flera av utgåvorna mycket höga betyg. I prestigefulla International Spirits Competition 2020, tilldelades hela serien guld och såväl Caperdonich unpeated 25YO som Glen Keith 25YO förärades dubbelguld.

The Secret Speyside Colletion är en noga utvald kollektion bestående av 18- till 30-åriga whiskys som kommer från Speysides mest speciella destillerier. Varje destilleri har en unik historia som svenska single malt-älskare nu ges möjlighet att upptäcka. Kollektionen består av tre numrerade och sällsynta single malts från Glen Keith, Longmorn och Braes of Glenlivet, tillsammans med tre peated och tre unpeated uttryck från Caperdonich, som destillerade sin sista single malt 2002, innan destilleriet slog igen portarna och nedmonterades sten för sten 2011.

- Speyside har en otroligt rik whiskyhistoria som sträcker sig över århundraden. Arbetet med denna omfattande kollektion är en kärleksförklaring till denna plats och vi är otroligt glada att få lansera dessa handplockade och unika utgåvor i Sverige. Konnässörer kan nu ta del av detta sällsynta och världsunika hantverk, som gestaltar Speysides omfång av smak, historia och unika karaktär, säger Johanna Elshult, Senior Brand Manager, Pernod Ricard Sweden.

The Secret Speyside Collections 15 uttryck lanseras på Systembolaget i olika omgångar 2021.

Longmorn 18YO

Lansering: 4 mars 2021, 240 flaskor

Art. nr.: 40424

Pris: 1 170 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 48,0%

Longmorn 23YO

Lansering: 4 mars 2021, 36 flaskor

Art. nr.: 40462

Pris: 3 375 kr för 75cl

Alkoholhalt: 48,0%

Longmorn 25YO

Lansering: 4 februari 2021, 24 flaskor

Art. nr.: 40871

Pris: 5 240 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 52,2%

Caperdonich unpeated 21YO

Lansering: 4 februari 2021, 24 flaskor

Art. nr.: 11247

Pris: 2 910 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 48,0%

Caperdonich unpeated 25YO

Lansering: 4 mars 2021, 24 flaskor

Art. nr.: 11279

Pris: 5 590 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 48,0%

Caperdonich unpeated 30YO

Lansering: 4 februari 2021, 12 flaskor

Art. nr.: 40870

Pris: 11 525 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 51,1%

Caperdonich peated 18YO

Lansering: 4 mars 2021, 120 flaskor

Art. nr.: 40877

Pris: 1 515 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 48,0%

Caperdonich peated 21YO

Lansering: 4 februari 2021, 12 flaskor

Art. nr.: 11278

Pris: 3 375 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 48,0%

Caperdonich peated 25YO

Lansering: 4 februari 2021, 12 flaskor

Art. nr.: 40868

Pris: 6 400 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 45,5%

Glen Keith 21YO

Lansering: 4 mars 2021, 24 flaskor

Art. nr.: 40876

Pris: 2 095 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 43,0%

Glen Keith 25YO

Lansering: 4 februari 2021, 12 flaskor

Art. nr.: 11291

Pris: 4 425 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 43,0%

Glen Keith 28YO

Lansering: 4 februari 2021, 12 flaskor

Art. nr.: 245309

Pris: 5 820 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 43,0%

Braes of Glenlivet 25YO

Lansering: 4 februari 2021, 24 flaskor

Art. nr.: 40874

Pris: 4 655 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 48,0%

Braes of Glenlivet 27YO

Lansering: 4 februari 2021, 12 flaskor

Art. nr.: 11740

Pris: 5 240 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 48,0%

Braes of Glenlivet 30YO

Lansering: 4 februari 2021, 12 flaskor

Art. nr.: 40869

Pris: 6 990 kr

Volym: 700ml

Alkoholhalt: 50,3%
105kg
0

The Secret Speyside Collection lanseras i Sverige

En samling single malt-whiskys

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
103kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Le Creuset släpper ny serie med ugnstillbehör
Med nonstick

Le Creuset är kända för sina färgglada köksprylar men nu släpper man en serie med ugnstillbehör som inte är så färgglada. Tillverkade av hårdanodiserat aluminium och med PRFE-beläggning och man lovar att de ska tåla hårda dag så de går att diska i maskin och köras i ugn upp till 260 grader. De olika plåtarna och formarna kostar mellan 409 och 789 kronor och köper man flera så går de att förvaras i varandra. De finns i butik från 1 maj. Tumnagel
84kg
+
Roger Åberg
0

Patagonia skippar företagsloggor på sina kläder
För att kläderna ska få längre livslängd

Klädmärket Patagonia har beslutat att framöver tacka nej till företag som vill köpa Patagonia-kläder försedda med företagens egna logotyper. Detta är något man gör av miljöhänsyn då man tror att livslängden på ett klädesplagg blir kortare om detta är försett med en företagslogotyp. I ett blogginlägg skriver Patagonia: "What we’ve learned is that adding an additional non-removable logo reduces the life span of a garment, often by a lot, for trivial reasons. People change jobs, and the extra logo makes for an awkward re-gift. People tend not to pass logoed gear down to their kids, and not everyone wants to be an advertisement on weekends, even if they’re proud to go into work on weekdays. The result? Perfectly good gear ends up forgotten in the closet—or worse, gets tossed in the trash." Enligt Patagonia så slängdes bara 2018 11,3 miljoner ton kläder på soptippen, något som man hoppas minska med initiativet att inte längre tillåta företagslogotyper på sina kläder. Tumnagel
139kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Fredrika har fixat Marabous nya smak
Brownie, kokos och kaffe

Förra året höll Marabou en tävling där folket fick ge förslag på nya smaker. I januari släppte man smaken popcorn och nu är det dags för smak nummer två. Det är Fredrika som har kommit på smaken brownie, kokos och kaffe eller as we call it in Sweden - fika! Den nya smaken är på 185 grams-förpackning och kommer i butik 10 maj. Tumnagel
113kg
+
Roger Åberg
0

Kopparbergs börjar göra vodka
Smaksatt så klart

Kopparberg är kända för sin cider men förra året gav man sig på att smaksätta gin. Nu är det vodka som står på tur och självklart är det smaksatt. Premiärsmaken är jordgubb och lime. Är man lat funkar det att blanda den med soda och garnera med jordgubbar och lime (så klart) men annars föreslår Kopparberg att man gör en vodka mojito på den. I med mynta, jordgubbar, limejuice och sockerlag i ett highballglas och se till att det blandas. Sedan på med is, vodka och sodavatten. Finns från och med i dag på beställningssortimentet för 249 spänn. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg
0

Arc'teryx lanserar ryggsäcken Aerios
För vandraren

Arcx27teryx lanserar nu ryggsäckarna Aerios vilka primärt är utvecklade för de som är intresserade av att ge sig ut på en- eller flerdagsvandringar. Ryggsäckarna kommer i tre olika storlekar på 15, 30 och 45 liter styck. De är försedda med justerbart midjebälte, två sidofickor samt hållare för vandringsstavar. Bärremmarna innehåller två fickor med dragkedjor medan det finns sidorfickor, en toppficka och en intern ficka i själva ryggsäcken. Arcx27teryx Aerios dyker upp i butik i ma. Priserna kommer att landa på 1600 kronor för 15L-modellen, 2200 kronor för 30L-modellen och 2800 kronor för 45L-modellen. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Dag två av Grammisnomineringar
Årets album, hiphop, elektro

Dag två av Grammis-nomineringar är här och i dag handlar det om årets album, kompositör, elektro/dans, jazz, klassiska, hiphop och soul/rnb. Bland årets album hittar vi Ana Diaz, Ane Brun, Hov1, Victor Leksell och kontroversiella Yasin. Ana och Ane är också nominerade till årets kompositör och det är också Ludwig Göransson! Tumnagel
65kg
+
Roger Åberg
0

Taco Truck släpper fler produkter i butik
Ja tack!

Taco Truck är den foodtruck som startade foodtruck-trenden, i Stockholm i alla fall, och sedan en tid har man lite produkter i vanliga matvarubutiker. Älskar verkligen deras Chipotle Mayo och Chipotle Salsa, rekommenderas varmt. Kommer dessutom i bra förpackning som går att återanvända till dressing och egna såsblandningar. Hur som helst så släpper man nu lite nya produkter. Två olika sorters chips (salted white corn och beet root corn), två sorters kryddmixar (classic space och smokey spice) samt majstortillas finns nu i butik. Priserna är 15 spänn för kryddmixarna, 28 respektive 33 spänn för chipsen och 35 spänn för tortillas. Allt finns att köpa på MatHem och majstorillas finns även att köpa på ICA och Hemköp. Tumnagel
101kg
+
Roger Åberg
0

Iron Maiden ställer in årets turné
Kommer till Ullevi 2022 istället

Det brittiska bandet Iron Maiden meddelade igår att deras planerade sommarturné nu ställs in. Det innebär med andra ord att konserten på Ullevi som skulle gått av stapeln 3 juli inte heller den blir av. Tanken var att Iron Maiden skulle spelat på Ullevi redan 2020 men detta fick ställas in på grund av pandemin. När nu även årets sommarturné ställs in så får Iron Maiden-fansen vänta tills nästa år för att kolla in bandet live i Europa. En ny sommarturne är planerad med start 4 juni 2022 i Finland och avslut i Portugal 31 juli. Till Ullevi kommer Iron Maiden 22 juli 2022 enligt den nya turnéplanen. Danska D-A-D och australiensiska Airbourne kommer då att lira förband. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
171kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Veva ihop en hollandaisesås på en minut
Mikael Göransson visar hur

Förra vecka körde vi ett klipp där Mikael Göransson visade hur man redde ihop "världens snabbaste" bearnaisesås. Den här veckan är han tillbaka med ett klipp där han visar hur man kan göra en äkta Hollandaisesås på en minut. Göransson använder sig vare sig av vattenbad eller tekniken med sous vide för hollandaise. Istället har han tagit en stavmixer till hjälp och varför han gör det kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
87kg
+
Wille Wilhelmsson
0

H&M gör reklam med Maisie Williams
För återvinningskonceptet Looop

H&M har lanserat en ny reklamkampanj tillsammans med Maisie Williams, skådespelerskan som kanske främst är känd för sin roll som Arya Stark i HBO:s fantasyepos Game of Thrones. Williams själv och en avatarversion av henne används i reklamfilmen för att uppmärksamma H&M:s återvinningskoncept "Looop" och hon kommer även att representera H&M i rollen som "Global Sustainability Ambassador". Williams säger själv om samarbetet med H&M: "I am excited to finally share the news of my partnership with H&M as Global Sustainability Ambassador and cannot wait for you all to see what we have been working on. In this role, I will be working closely with experts within H&M to drive sustainability initiatives and shape the path towards an accessible and circular fashion future. The longterm goal is to use 100 percent recycled or other sustainably sourced materials for textiles across the full H&M Group brands by 2030. It’s time to take action and create more viable production circuits in fashion to protect our planet for the next generation." Förutom i reklamfilmen kommer den digitala versionen av Maisie Williams även att dyka upp på något som kallas för "H&M Looop Island" vilket är en ö som hittas i Nintendos populära spel Animal Crossing från och med idag. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Första omgången av Grammis-nomineringar
Årets pop, årets video, årets hårdrock etc

Årets Grammis-nomineringar kommer att presenteras under tre dagar och i dag kom det första gånget. I dag nominerades årets pop, årets alternativa pop, årets dansband, årets musikvideo (ni ser alla dessa här nedan), årets textförfattare, årets hårdrock/metal och årets barnmusik. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg
0

Dome är en ny pizzaugn från Gozney
Kan den slå Zio Ciro?

Dome är en ny vedeldad utomhusugn från Gozney. Det första man tänker på när man ser den är kanske antalet goda pizzor man kan göra i den men den funkar självklart även för andra maträtter som kräver lite värme. Ugnens dimensioner är 660mm x 630mm x 732mm och väger ungefär 58 kilo. Dome kommer släppas i två varianter, en som endast är vedeldad och en som man även kan värma upp med gas. Den vedeldade ugnen kostar 1 099 euro medan den som även kan använda gas kommer kosta 1 269 euro. Ugnen lanserades i ett fåtal regioner förra månaden och kommer börja säljas i Europa inom kort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
99kg
+
Frode Wikesjö
0

Idrotter förklaras
Dags att prova något nytt?

Det finns många konstiga idrotter och olympiska spelen brukar vara ett ypperligt tillfälle att upptäcka dessa. I brist på OS får vi ta hjälp av Ninhs fantastiska kanal där han helt enkelt förklarar hur sporter går till, som den underliga sporten cricket eller det senaste årets toksuccé padel. Fler finns på länken nedan. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg
0

Folk gillade inte ölen Kitty Butthole
Folk är så känsliga

En kompis till mig beställde en öl med det fina namnet Kitty Butthole, producerad av Skellefteå Bryggeri. Han fick den till butik och hämtade ut den men i kassan blev han stoppat. Han fick helt enkelt inte köpa den eftersom den var säljstoppat på grund av namnet. Vi var så klart tvungna att kolla om det stämde, och det gjorde det. Enligt Systembolaget har det kommit in incidenter till Systembolaget sedan den lanserades förra veckan. Namnet anses väcka anstöt och är nu säljstoppat tills dess namnet är korrigerat. Inget kul ska man få ha. Vad tycker ni, tramsigt eller korrekt? Tumnagel
-237kg
+
Roger Åberg
0

Ung Cancer kampanjar på Sveriges golfbanor
Så att vi ska kolla våra bollar

Ung Cancers "Kolla Bollarna"-kampanj fortsätter och i år kommer man att promota den på Sveriges golfbanor skriver man i ett pressmeddelande. I kampanjen "Slå ett slag för testikelcancer" uppmanas män att kontrollera sina testiklar för att upptäcka om det kan eventuellt kan finnas några otäckheter där. Kampanjen innehåller information om hur självexaminering av pungen går till för att upptäcka symptom, samt var man kan söka hjälp och vilka steg en eventuell behandling omfattar. Emma Tonnes, Generalsekreterare Ung Cancer, säger om deras senaste kampanj: "Via golfbanorna når vi ut med ett viktigt budskap som annars riskerar att hamna i skymundan. Dessutom på ett sätt som når nya grupper av människor och avdramatiserar ett ämne som kan vara känsligt." Ung Cancer samarbetar med MoreGolf Mastercard Tour i "Slå ett slag för testikelcancer"-kampanjen och kampanjen är framtagen av reklambyrån Volt. Tumnagel
113kg
+
Wille Wilhelmsson
0