m
a
r
2 i dag3 i går46 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Så har Porsche 911 förändrats på 50 år
En enda lång facelift

I år fyller världens mest ikoniska sportbil hela 53 år. Porsche 911 presenterades för första gången 1963 och även om det har hänt mycket under skalet har modellen inte förändrat sin form så värst mycket, det ser vi tydligt i den här animationen som tar oss med genom alla åren. Vilken gillar du bäst? Själv hade en tidig 911, en 930, en 993 och en 997 suttit väldigt fint i garaget. Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0
2014

Jag tävlade mot Bobby och Bobby vann
Så var det att åka med i Audis självkörande RS7

Det bästa med att köra bil är att just köra bil. Man har kontrollen över en maskin och bestämmer vart man vill åka och hur fort eller långsamt det ska gå. Det är väldigt enkelt att känna sig fri när man kör bil. En trevlig vägsträcka, vackert väder, nedvevad ruta och ingen tid att passa - då mår man. Sedan lång tid tillbaka har vi människor förutspått att vi i framtiden inte skulle köra bil - utan bara åka bil. En dator skulle alltså ta över körningen och vi skulle förpassas till passagerare som bara åkte med på turen. Framtiden har varit här en stund och vi har sett allt från självbromsande bilar till de som håller dig i rätt körfält. Audi tog nyligen ett steg till när de presenterade RS7 Concept - en helt självkörande bil kapabel till att blåsa på i full fart på en racerbana. Det låter ju helt galet men det här är bara början. Jag begav mig till varmare nejder för att åka med i konceptbilen som det visade sig att jag hade mer gemensamt med än jag trodde - den heter nämligen Bobby. Tumnagel
178kg
+
Bobby Green
0

BMW uppdaterar sporthojen S 1000RR
Först med farthållare

På Intermot visade BMW förra veckan upp en uppdaterad version av deras sportigaste hoj - S 1000RR. Utseendemässigt finns skelögdheten fortfarande där men den har blivit lite bättre, det viktigaste har istället hänt under skalet där man har bantat bort lite vikt och vridit upp lite effekt. Och den får farthållare - vilket är premiär för en sporthoj. Effekten höjs med sex hästar till 199 och vridet ligger numera på 112 Nm. Fyra kilo har man bantat bort genom ett nytt avgassystem, så torrvikten hamnar nu på 204 kilo. Vidare har man justerat fjädringen en del samtidigt som det eldrivna Dynamic Damping Control-systemet har fått ny programvara. Annat godis på tekniksidan är bland annat elektronisk justering av gasen, launch control, farthållare och en sensor för att känna av hur mycket man lutar. Priser och lanseringsdatum är inte klart för tillfället. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Vilken är den bästa Porschen att leva med?
En finstämd 997 kanske?

När jag drömmer om bilar jag skulle vilja ha finns det ju givetvis ett gäng Porschar med i bilden. En Carrera GT på grund av dess sinnessjuka ljud, en tidig 911 för dess charm och sist men inte minst en faceliftad 997 Carrera 4S för dess snygga linjer och härliga motor. Men vilken är egentligen bäst att ha till vardags? RPM Technik tycker att det är deras CSR - en finstämd 997:a. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Bilen för dig som älskade A1 Quattro

I början av veckan begav jag mig så långt norrut man kan komma från Stockholm - till Åre. Där hade Audi fixat snö och is och det var dags för den internationella presskörningen av den nya modellen S1. Men visst låter namnet väldigt bekant? Audi har använt det förut, men då på rallybilen Sport Quattro S1. Nya S1 är inte riktigt av samma kaliber då den har 309 hästar färre än originalet, men man kommer ändå rätt långt på fyrhjulsdrift och ettrig turbo. Och alla ni som inte hann eller hade råd med en A1 Quattro har äntligen fått en värdig ersättare. Tumnagel
173kg
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Diavel är ingen cruiser

Ducati visar nu upp en faceliftad version av modellen Diavel. Och i samma veva är företaget tydliga med att det här inte är någon cruiser - det här är en badass på två hjul som tål att smiskas. Motorn är den senaste Testastretta-snurran och den ger precis som förra Diavel 162 hästar och ett vrid på 130 Nm. Låg- och mellanregistret ska dock ha förbättrats. Styret har höjts en aning och designen på strålkastaren är ny. Instrumenteringen och designen på de feta ljuddämparna tillhör också nyheterna. Som avrundning har vi ett fläskigt bakdäck i storlek 240. När cykeln börjar säljas i Sverige och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0
2013

Dubbelt upp gånger två

För lite mer än ett år sedan kom den så äntligen, den uppdaterade versionen av Audis superbil R8. En modell som alltid legat mig varmt om hjärtat men som kanske nu började bli lite till åren. Konkurrenterna närmar sig både teknik- och designmässigt och det var så dags att göra något åt saken. Lyftet blev dock hyfsat blygsamt och en del kanske blev besvikna då de önskat något mer. Men faktum är att det viktigaste, som alltid, inte är utsidan, utan vad som finns på insidan. Bilen hade försetts med en helt ny dubbelkopplingslåda, och bara det gav bilen i sin nuvarande form ytterligare ett par år att leva. Och även om själva ansiktslyftet kanske går många förbi, gör sannerligen inte lyftet av växellåda det. Nu har äntligen R8 fått mekaniken den förtjänar. Tumnagel
236kg
+
Bobby Green
0

Volvo släpper facelift-bomb
S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80 uppdateras

Volvo har ett par modeller i sin park nu och att alla skulle få ett ryck utseendemässigt samtidigt var väl kanske inte helt väntat men så blev det i alla fall. Här är nya och uppfräschade S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80. Presentationen av bilarna äger rum just idag i Göteborg och alla kommer även att finnas på plats i Genève. Störst förändringen och späckade med flest nyheter blir S60, V60 och XC60. Det syns tydligast i fronten där strålkastarna har fått sig en ännu modernare look. De övriga har uppdaterats på ett lite mildare vis och ser ungefär ut som vi är vana vid. Alla motoralternativ har putsats till och blivit ännu effektivare. V60 Plug-in Hybrid blir snällast i gänget när det gäller utsläpp med sina 48 gram per kilometer. Under huven sitter fortfarande samma dieselsnurra på 2.4 liter, 215 hästar och 440 Nm kopplad till en elmotor på 70 hästar och 200 Nm. I S60 är alternativet D2 inte heller särskilt törstigt och ska dra så lite som 0.4 liter per mil och släppa ut 107 gram. Bland nyheterna finns även växelpaddlar bakom ratten för den som kör med automatlåda, helljus som stänger av sig automatiskt och kurvljus även vi låga hastigheter. Allt om de uppdaterade kärrorna hittar ni hos Teknikens Värld, som även har varit på plats och klämt och känt på bilarna. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
Slut på artiklar...