1 i går50 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Det här är världens lättaste ihopfällbara elcykel Väger 10,3 kilo Förra året presenterade den brittiska cykeltillverkaren Hummingbird världens lättaste ihopfällbara cykel. Den vägde bara 6,9 kilo. Nu visar man en eldriven version av samma koncept, och den här ska med sina 10,3 kilo vara den lättaste ihopfällbara elcykeln. Namnet är självklart Hummingbird Electric och den bjuder på en borstlös motor på 250 watt som matas av ett litiumbatteri på 160 Wh. Toppfarten ska ligga på 25 km/h och räckvidden anges till tre mil. En laddning ska ta två och en halv timme. Både motor och batteri sitter i det bakre hjulnavet. Priset för ett exemplar börjar på 4.495 pund. Tumnagel
90kg
0
Curtiss visar elhojen Zeus Första bygget under nytt namn Vi har tidigare skrivit om Confederate Motorcycles som bygger motorcyklar som inte liknar några andra. I samband med att de bytte namn till Curtiss meddelade de också att de enbart skulle bygga eldrivna motorcyklar i framtiden. Nu är den första här och den heter Zeus. Hojen är än så länge endast en prototyp. Batteripacket är på 14 kWh och i ramen finns två stycken elmotorer och den sammanlagda effekten ska vara 170 hästar och 393 newtonmeter. Fälgarna ska vara i kolfiber, bromsarna kommer från Beringer och både fram och bak ska det sitta dämpare från Race Tech. Planen är att börja sälja Zeus år 2020. Tumnagel
89kg
0
Eldriven klassisk Vespa om Giulio får bestämma Rätt former Den italienska designern Giulio Iacchetti har tagit fram de här renderingarna på hur en klassisk Vespa med elmotor skulle kunna se ut. Det är enkla och rena linjer som gäller och att inte gå för långt från originalet har varit målet. Han kallar sin skapelse för Vespampère och visst får man känslan av att det här skulle kunna vara något som lanserades på 40-talet precis som tillverkarens allra första modell. Om man bortser från skivbromsen och platsen där man har sin smarta telefon då. Tumnagel
222kg
0
2017
Retrodesign på Energicas senaste elhoj Det måste inte se framtid ut Den italienska tillverkaren Energica har nu presenterat sin senaste helt eldrivna motorcykel Eva EsseEsse9 och så här ser den ut. Den har lite retroinspiration och ser faktiskt ut som vilken hoj som helst, inte något framtidspåhitt som vissa verkar tro att det måste vara så fort något är eldrivet. Under kåporna finns en elmotor på 80 kW som ger 108 hästar. Den matas i sin tur av ett batteripack på 11,7 kWh som vid en full laddning som ska räcka för 15 mils körning. Hojens toppfart anges till 200 km/h. Vill man ska man även kunna få den med en starkare elmotor på 107 kW. För bromsandet står dubbla Bremboskivor på 330 millimeter fram. Vad hojen kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
124kg
0
Kalashnikovs nyhet smattrar ingenting En eldriven motorcykel för polis och militär Ryska Kalashnikov som antagligen är mest kända för automatkarbinen AK-47 har nu presenterat en eldriven motorcykel som de tagit fram för militär och polis. Även om drivlinan kanske är modern är hojen i övrigt rätt så sparsmakad på prylar. Här finns inga digitala displayer eller smarta appar man kan koppla till telefonen, utan det är hederliga strömbrytare som gäller. Räckvidden för polishojen ska ligga på 15 mil medan den för militären bara klarar sig 10 mil innan det är dags för en laddning av batteriet. Tillverkningen står IZH för och 50 stycken av polisversionen kommer att användas vid nästa års upplaga av World Cup i Ryssland. Tumnagel
106kg
0
Honda visar ny version av Riding Assist Nu eldriven Till årets upplaga av CES-mässan hade Honda med sig en självbalancerande motorcykel som de kallade för Riding Assist. Snart är det dags för nästa stora mässa, Tokyo Motor Show, och dit kommer Honda att ta med sig en eldriven version av påhittet som de kort och gott kallar för Riding Assist-e. Vad det handlar om för drivlina får vi dock inte reda på för tillfället, mer information lär dyka upp när mässan väl öppnar vilket är i slutet på månaden. Tumnagel
126kg
0
Shiny Hammer har byggt om en Vectrix Eldriven scooter fick nytt utseende Polska Vectrix bygger eldrivna scootrar och de har en modell som heter VX-1. En sådan har Shiny Hammer fått tag i och byggt om den till något helt eget med ett väldigt speciellt utseende. Under skalet sitter en elmotor som får ekipaget att toppa 120 km/h och batteriet är tillräckligt för en räckvidd på 28 mil. Designen är långt från originalet som är ganska tråkigt och det är Samuel Aguiar som har chefat över den i detta fall. Så här förklarar han hur han har tänkt: "I was looking for a design that you would want to hug, without any aggressive shapes. Like a blend between a pre-A Porsche 356, an iPhone and a Pokémon. The original scooter from Vectrix is not really my thing, but when you take off all the secondary elements on it, you find a very cool and well-built base. It is all made of aluminum and the frame itself is very strong and light." Bygget tog fyra år att få till och fler bilder på skapelsen hittas via länken nedan. Tumnagel
82kg
0
Ny Winnebago-husbil för äventyr Baseras på fyrhjulsdriven Mercedes Sprinter Husbilstillverkaren Winnebago presenterar nu Winnebago Revel - en bil baserad på Mercedes Sprinter med fyrhjulsdrift. Med den ska man kunna ta sig till platser utanför de traditionella ställplatserna för husbilar. Bilen har hög och lågväxel, ett hill descent-läge och som vi kan se rätt okej markfrigång. Under huven sitter det en turbodiesel på 3,0 liter med ett vrid på 440 newtonmeter. Bilen har en stege upp till taket där man kan förvara grejer och där även solpaneler sitter monterade. Det finns en induktionshäll, kylskåp, en eldriven säng som man kan köra upp i taket och ett litet badrum som även kan användas för förvaring. Priset börjar på 135 000 dollar. Bonusklipp bland klippen nedan. Tumnagel
120kg
0
Elektrisk motorcykel framtagen av veterinär Alan bygger saker på sin fritid Alan Cross är veterinär i Atlanta och på sin fritid tar han fram skapelser som ExoDyne vi ser här. Alan har även utbildning inom ingenjörsskap och är som vi kan se inte helt ovan vid att jobba med metall. Bygget tog nio månader att färdigställa och han har gjort precis allting själv - förutom pulverlacken och sätesklädseln. I ramen som även är batteripacket sitter det 48 lithium polymer (LiPo)-celler som klarar av att skicka ut 600 ampere men som är begränsade till 200 ampere. Packet må se rätt biffigt ut men det väger inte mer än 21 kilo. Elmotorn sitter i bakhjulet och den är på 11 kW med en toppeffekt på 30 kW. Framgaffeln kommer från en Suzuki RMZ 250 och svingen är från en Suzuki RM 125. Även frambromsen är från Suzuki. Det på hojen som behöver mest stabilitet och styrka är tillverkat i titan men här finns även aluminium och kolfiber. Vikten på hela ekipaget landar på 112 kilo. Toppfarten anges till 96 km/h och räckvidden till 3,2 mil. Tumnagel
156kg
0
Nästa år kan du köra Vätternrundan på elcykel Nytt lopp på tio mil öppnas Nästa år får Vätternrundan en nyhet och det är att ett nytt lopp på tio mil där det är tillåtet med elcykel. Loppet kommer att gå samma dag som Halvvättern, den 10 juni, och det är öppet för både män och kvinnor. Du väljer själv om du vill trampa fram på en konventionell stålhäst eller om du vill swisha förbi på en eldriven cykel. Vätternrundans vd Gunilla Brynell-Johansson säger följande: "Att cykla är kul och det är en stor vinst för både hälsan och miljön om fler cyklar. Vätternrundan vill minska tröskeln och få så många som möjligt att välja cykeln för både transporter och motion." Tumnagel
70kg
0
Nästa sida