m
a
r
4 i går61 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Neo-EX är världens första digitala kollektion

Neo-EX är världens första digitala kollektion
Få nya outfits att visa upp för dina följare

Garderoben / Accessoarer

Neo-Ex är ett nytt påhitt från Carlings där man utforskar framtidens mode. Man säger att det här är världens första digitala kollektion och den lanseras tillsammans med den artificiella influencern Perl.www. Kollektionen existerar endast digitalt och tanken är att man ska hitta nya sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön.

Det du gör är alltså att ladda upp en bild med den posering du vill att plagget ska sitta på och sedan ser Carlings 3D-designers till att "klä" på dig kläderna. När de är klara får du bilden skickad till dig och sedan är det bara att publicera den i dina kanaler och invänta like-stormarna. Exakt hur man tänker ser ni i videon här nedan.

I kollektionen finns 19 stycken olika produkter och priserna ligger mellan 100 och 300 kronor. Alla intäkter från projektet går direkt till WaterAid.

Play
Visa
Pressmeddelande
Carlings lanserar Neo-EX – Världens första digitala kollektion!

Carlings utforskar framtidens mode genom att lansera kollektionen Neo- Ex tillsammans med den artificiella influencern Perl.www, en kollektion som endast existerar digitalt.

Kollektionen Neo-Ex möjliggör ett nytt sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön. Instagram har i hög grad förändrat modevärlden de senaste åren, och kan nu ses som den viktigaste plattformen för modekreativitet. Hashtagen #OOTD (outfit of the day) har använts över 216 miljoner gånger och studier visar att många modeprodukter köps bara för att visas upp på Instagram en gång. Unga människor älskar att visa och utrycka sin kreativitet inom mode och stil online, det är en stor del av att uttrycka vilka de är. De lever i en värld där en oskriven moderegel är att inte visa upp sig själv i samma outfit två gånger på sociala medier. Samtidigt är de den mest upplysta generationen i historien, vilket betyder att de är väl medvetna om den negativa påverkan klädesindustrin har på den värld vi lever i. Faktum är att klädesindustrin ensam står för 10% av världens koldioxidutsläpp.

Carlings ställde sig själva frågan ”Hur kan vi hjälpa unga att uttrycka sin kreativitet online utan att skada miljön?” Resultatet blev världens första digitala kollektion där de utforskar framtiden inom mode. ”Carlings har alltid uppmuntrat människor att uttrycka sig själva och sin egen stil genom kläder. I och med Neo-Ex hoppas vi kunna utmana oss själva och hela branschen att ta nästa steg för att utforska hur mode kan existera i den inte så avlägsna digitala framtiden”, säger Ronny Mikalsen, VD på Carlings.

Med hjälp av digitala skräddare (3D-designers) har Carlings utformat och producerat klädkollektionen Neo-Ex, som endast existerar digitalt, en kollektion helt utan negativ miljöpåverkan. Kollektionen är inspirerad av den virtuella världen, som dataspel, anime och cyberpunk. Neo-Ex är framtagen i samarbete med den digitala influencern ”Perl.www” (https://www.instagram.com/perl.www/ ). Precis som kollektionen Neo-Ex, finns bara ”Perl.www” digitalt, där hennes närvaro som människa suddar ut linjerna mellan digitalt och verkligt liv. Alla intäkter från kollektionen går direkt till WaterAid för att uppmärksamma problematiken kring den enorma vattenförbrukningen klädesindustrin står för: drygt 7 miljarder liter varje år.

”Framtiden är här och vi behöver anpassa oss och vara relevanta för våra kunder och nästa generation. Här har vi hittat inspiration från gamingvärlden, som alltid är ett steg före. Vi har köpt ’Skins’ på Fortnite ett tag nu, detta är vår take på det” säger Ingeline Gjelsnes, Marketing Manager Carlings.

Så, hur fungerar det?
1. Du köper en produkt från den digitala klädkollektionen Neo-Ex.
2. Du laddar upp en bild med den posering du vill att klädesplagget ska sitta på.
3. Carlings 3D-designers monterar kläderna på bilden, så det ser ut som du bär klädesplagget i det verkliga livet.
4. Du får bilden skickad till dig, klar att publicera online.

Den limiterade kollektionen består av 19 produkter och kostar mellan 100 – 300 SEK. Neo- Ex kommer endast gå att köpa på Carlings webbshop www.carlings.com från och med den 14 november klockan 11.00. Alla intäkter från projektet går direkt till Water Aid.
42kg
0

Neo-EX är världens första digitala kollektion

Få nya outfits att visa upp för dina följare

Levi's släpper Star Wars-kläder
May the clothes be with you

Levix27s senaste samarbete är med Star Wars och tillsammans släpper de en kollektion med kläder den 1 november. Kläderna har tryck med de ikoniska karaktärerna från den ursprungliga Star Wars-trilogin och det finns t-shirts, hoodies, jeans och mössor. Allt som erbjuds ser ni bland bilderna här. Tumnagel
-21kg
+
Bobby Green
0

Sällsynt klocka från Audemars Piguet till salu
Lär inte finnas många exemplar kvar

Den 12 november anordnas klockauktionen Important Timepieces och då kommer Bukowskis bland annat att klubba iväg den här klockan. Det är en Audemars Piguet kronograf i stål från 1960 med referens 5518. Enligt uppgifter tillverkades endast 307 stycken armbandsur med kronograf under företagets första verksamma sekel och endast 52 av dessa var tillverkades i stål. Hur många av dessa som finns kvar idag är oklart, men här är alltså en av dem. Den har ägts av backhopparen Bengt "Silver-Bengt" Eriksson som fick den efter hans seger i Le Brassus 1960. Visning sker den 7-11 november i Berzelii Park i Stockholm och sedan är auktionen den 12 november på Arsenalsgatan 2 i Stockholm. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Austin äter bara Mac & Cheese
Har gjort så de senaste 17 åren

Varierad och nyttig kost som gör att kroppen mår bra är inget för 20-årige Austin Davis. De senaste 17 åren har han bara ätit Mac & Cheese. Alltså inget annat, bara detta. Han lider av något som kallas för Selective Eating Disorder vilket gör att man får ångest om äter viss specifik mat och liknande. För honom är Mac & Cheese det alternativet som fungerar bäst, vilket har gjort att han inte har intresserat sig för något annat i matväg. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Här skördas havssalt för hand
En teknik från Japan

Ryoichi Toya är en saltmakare från staden Suzu i Japan. Hans fabrik är en av de sista att använda sig av stilen "Agehama" när saltet ska skördas vilket innebär att man gör allt för hand. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Mannen bakom världens starkaste chilipeppar
Ed Currie ger sig aldrig

Ed Currie är mannen bakom den otroligt starka chilipepparn Carolina Reaper som ni säkert har hört talas om någon gång, och kanske även provat. Men det räcker inte, han vill hela tiden hitta något som är starkare. Det har varit hans mål ända sedan han började att labba med olika chilis 1981. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green
0

Paul Rudd äter heta kycklingvingar
Starkt jobbat!

Nästa person i den heta kyckling-stolen är skådespelaren Paul Rudd som förutom att smaska på starka vingar även berättar om sin kärlek till David Letterman. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Rozalla - Everybody's Free
Fredagsklassikern

Det här med nostalgi är ju ganska roligt ändå. Det var säkert 15 år sedan jag senast hörde Rozallas hitlåt Everybodyx27s Free men oj vilka minnen den väcker! Kanonlåt som håller än idag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Milkshaken från Pulp Fiction
Binging with Babish fixar till

1994 var en milkshake för fem dollar något jättedyrt som troligtvis kändes helt orimligt. Men det var precis det som dracks i Pulp Fiction, och vilken milkshake det var sen! Här ger sig Binging with Babish på att göra en kopia av denna, och sen givetvis en egen version - dock en som kostar betydligt mer än fem dollar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

G-Star firar 30 år med ny kollektion
Blickar bakåt i tiden

Denna månad fyller klädtillverkaren G-Star hela 30 år och detta firar man bland annat genom att lansera en kollektion där man blickar bakåt i tiden. Grejerna finns endast i en begränsad upplaga och det finns tolv stycken klassiska plagg i ny tappning att välja mellan. Vad som erbjuds ser ni bland bilderna och på länken nedan. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green
0

Färdig Gin & Tonic-glögg från Swedish Tonic
Dricks varm

I oktober förra året släppte Swedish Tonic en syrup så att man kunde blanda till sig en Gin & Tonic-glögg. Nu presenteras även en färdig glögg-dryck. Man har utgått från syrupen och sen tillsatt gin och därefter smaksatt med kryddor som kanel, kryddpeppar och stjärnanis. Den har en alkoholhalt på 12 procent och priset ligger på 169 kronor. Släpps i Systembolagets beställningssortiment den 28 oktober klockan 10:00 och har artikelnummer 77859. Det kommer även att släppas en lågalkoholhaltig variant i dagligvaruhandeln och den kostar istället 59 kronor. Tumnagel
112kg
+
Bobby Green
0

Nya burgare hos Max från idag
Crunchy Nacho gör comeback

Från och med idag kan man köpa nyheterna Grilled Chicken, Crunchy Nacho och Habanero Cheese hos Max. Crunchy Nacho har dock funnits tidigare och gör nu comeback. Den innehåller sweet salsa, picklad rödlök, nachochips och nyheten jalapeno-majonnäs. Burgaren går att få med kött, halloumi eller Delifresh Plant Beef. Grilled Chicken ersätter Delifresh kycklingburgare och den serveras med rostat sesambröd, emmentalersmältost, tomat, rödlök, isbergssallad och aioli-dressing. Habanero Cheese är en sideorder som består av cheddarsmältost och habanero chili som friterats till frasiga små bollar. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Därför blev Sriracha-såsen en sån succé
Ett besök på fabriken

Sriracha-sås kan man ha till i princip vad som helst. Jag använder den istället för ketchup och den ger precis lagom hetta till maten. Att den finns kan vi tacka David Tran för. Han kom till USA från Vietnam för 40 år sedan som flykting och lyckades där dra igång företaget Huy Fong Foods som säljer den mycket populära såsen. I det här klippet får vi hänga med till fabriken där den tillverkas. Tumnagel
158kg
+
Bobby Green
0

Eames Lounge Chair av återvunna skateboards
Skön version av klassikern

Eames Loung Chair är en av de allra mest ikoniska fåtöljerna som finns där ute. Jag har en hemma (dock en kopia eftersom originalet kostar omkring 70.000 kronor) men ändå, fantastisk design som även är trevlig att sitta i. Andrew Szeto som är snickare i Ottawa bestämde sig för att bygga en egen version av klassikern av gamla skateboards, och så här gick det hela till. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Bra räckvidd i Peugeots senaste elcykel
Upp till 14 mil

Peugeot presenterar nu en ny elcykel för offroad-körning och man kallar den för eM01 FS PowerTube. e för electric, M för mountain, 01 för high-end, FS för full suspension och PowerTube för att batteriet är integrerat i ramen. Eldriften står Boschs nya Performance CX-motor för och den bjuder på 75 newtonmeter i vrid. Enligt Peugeot ska denna ge cykeln en "explosiv" acceleration samtidigt som motorn är nästintill vibrationsfri i hastigheter över 25 km/h. Batteriet är på 62 Wh och fulladdat ska det räcka i upp till 14 mil. Cykeln släpps tidigt nästa år i fem stycken olika versioner och kostar från 3699 euro. Tumnagel
118kg
+
Bobby Green
0

Krabburgar-tävling
Matty Matheson mot Alvin Cailan

Sommaren 2017 gav sig Binging with Babish på att göra en "krabburgare" så som Herr Krabba i Svampbob Fyrkant gör den. Nu är det dags igen, fast denna gång har han istället bjudit in Matty Matheson och Alvin Cailan som får tävla mot varandra om vem som gör den bästa krabburgaren av de två. Bonusklipp nedan. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Bilutställningen som samlar Mad Max-fans
Fin lack är förbjudet

Wasteland Weekend är en bilutställning/festival där Mad Max-fans samlas för att visa upp sina post-apokalyptiska bilbyggen, sina matchande utstyrslar och för att hänga med likasinnade. Vice besökte stället och så här såg det ut. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Omega öppnar museum i Biel
Med historia från 1848

Klocktillverkaren Omega har nu öppnat sitt första museum i den schweiziska kommunen Biel vid La Cité du Temps. Här kommer historia som sträcker sig ända bak till 1848 att ställas ut för allmänheten. Byggnaden som är i glas, betong och schweiziskt trä är designad av den prisbelönta arkitekten Shigeru Ban. Läs mer om stället på länken nedan. Tumnagel
112kg
+
Bobby Green
0

Mario Kart-kläder hos Uniqlo
Släpps i januari

Uniqlo presenterar nu en ny kollektion med Mario-kläder för barn. Den här kallar man för Mario Kart Friendship och som väntat handlar det alltså om kläder med bilder hämtade från det populära TV-spelet. Det finns t-shirts och huvtröjor och allt kommer att släppas i januari nästa år. Om man kommer att kunna hitta grejerna här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0