Volvo Ocean Race drar igång på lördag
Starten går från Alicante

Nu på lördag är det dags för den 12:e upplagan av Volvo Ocean Race. Sju stycken båtar kommer att lägga ut från Alicante och innan tävlingen är avslutad i Göteborg i juni nästa år har man angjort elva stycken hamnar på fem olika kontinenter.
Lagen som deltar är Team SCA (Sverige), Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten), Dongfeng Race Team (Kina), Team Brunel (Nederländerna), Team Alvimedica (USA och Turkiet), ett spanskt lag (officiellt lagnamn kommer att meddelas), och Team Vestas Wind (Danmark). Rutten är följande: Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten, Sanya i Kina, Auckland i Nya Zeeland, Itajaí i Brasilien, Newport i Rhode Island, USA, Lissabon i Portugal, Lorient i Frankrike innan det är dags för den sista etappen mot Göteborg.
Den 12:e upplagan av Volvo Ocean Race inleds i oktober. Sju båtar lägger ut från spanska Alicante den 11 oktober 2014 och ska angöra 11 hamnar på fem kontinenter innan tävlingen avslutas i Göteborg i juni 2015. Tävlingsrutten sträcker sig 38 739 distansminuter över alla världshav - den ultimata mänskliga utmaningen.
För Volvo Car Group (Volvo Cars) har 2014-15 års Volvo Ocean Race en naturlig koppling till den globala varumärkesstrategin "Designed Around You". Samma människofokuserade synsätt på formgivning, säkerhet och teknik och samma kontinuerliga strävan att minska verksamhetens miljöpåverkan genomsyrar både tävlingen och Volvo Cars varumärkesutveckling.
– Här inom Volvo Cars utgår allt vi gör från människor - från vårt engagemang för säkerheten till innovationsarbetet. Volvo Ocean Race är ett utmärkt tillfälle för oss att skapa och stärka relationer med människor runt om i världen. Tävlingen är i sig också ett enastående äventyr som kräver passion, fokus, engagemang och lagarbete - samma känslor och egenskaper som återspeglas i konstruktionen av våra bilar, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Car Group.
Nya båtar
De nya kappseglingsbåtarna i tävlingen understryker att allt utgår från människan. Volvo Ocean 65 är en radikal, högpresterande och robust båtmodell i världsklass. De sju båtarna i Volvo Ocean 65-flottan är likadana - och byggda enligt en enda noggrant kontrollerad uppsättning ritningar. Därmed blir det besättningarnas skicklighet, strategi och lagarbete som kommer att fälla avgörandet.
Affärsmöjligheter
Volvo Ocean Race öppnar viktiga affärsmöjligheter för Volvo Cars. En paviljong i varje hamn längs tävlingssträckan - Race Village - delas av alla Volvobolag och presenterar Volvos varumärke och produkter för allmänhet och företagsgäster. Under 2014-15 års tävling kommer fokus att ligga på helt nya Volvo XC90. Denna premium-SUV kommer att visas i paviljongerna under hela tävlingen. Den mobila utställningen kommer också att visa upp fordonsteknik och säkerhetsfunktioner. Bland annat demonstreras Park Assist Pilot.
Volvo Ocean Race är ett bra verktyg för att bygga, stärka och stimulera affärsrelationer. Strandhuggen under tävlingen erbjuder en unik miljö för att samverka med olika intressenter - som nuvarande och framtida kunder, återförsäljare, partners och media. Via tävlingsspecifika marknadsföringskampanjer, aktiv mediekontakt och digital kommunikation nås en större publik.
Tonvikt på kärnvärden
Volvo Cars kärnvärden - säkerhet, kvalitet och miljöomsorg - är naturligt invävda i Volvo Ocean Race. I nya Volvo Ocean 65 döljer sig en rad innovationer som tillsammans inte bara gör båten snabbare utan även gör den robust nog att segla i världens tuffaste farvatten. Säkerheten ombord på segelbåtarna är högt prioriterad, precis som den alltid har varit inom Volvo sedan den allra första bilen tillverkades 1927.
Global exponering
Volvo Ocean Race får enorm internationell mediabevakning. Miljontals entusiaster kommer att följa de professionella seglarna som tävlar mot varandra i sina tekniskt avancerade farkoster över vidsträckta och oförlåtande havsvidder. Webbkameror och avancerad telekommunikation gör det möjligt att följa tävlingen i detalj på tv, datorer och mobila enheter. Hundratusentals människor besöker också Volvos Race Villages i varje besökt hamn. De får se tävlingen från första parkett, får information om Volvo Cars varumärke och får njuta av underhållning och gästfrihet.
Under 2011-12 års tävling följde 1,55 miljarder människor den i tv, och Volvos Race Villages räknade totalt in 2,9 miljoner besökare. Ytterligare många miljoner människor följde tävlingen via digitala kanaler eller globala medier.
Volvo Ocean Race Edition
Volvo Cars firar också tävlingen med en annan specialutgåva av seglingsinspirerade bilar. Den femte generationen av Volvo Ocean Race Edition, som omfattar Volvo V40, V40 Cross Country, V60 och XC60, lanserades vid 2014 års bilsalong i Genève.
40 års tävlande
Idag, 40 år efter den första upplagan av Volvo Ocean Race, fortsätter denna enastående kombination av risker, mod och mänsklig uthållighet att fascinera åskådare och attrahera såväl nya som erfarna seglare.
Sju lag har anmält sig till 2014-15 års Volvo Ocean Race: Team SCA (Sverige), Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten), Dongfeng Race Team (Kina), Team Brunel (Nederländerna), Team Alvimedica (USA och Turkiet), ett spanskt lag (officiellt lagnamn kommer att meddelas), och Team Vestas Wind (Danmark).
Tävlingarna inleds den 4 oktober 2014 med ett heat i Alicantes hamn i Spanien. Den första havsetappen börjar den 11 oktober. Lagen lämnar Alicante för att segla cirka 6487 distansminuter till Kapstaden i Sydafrika. Rutten fortsätter därefter österut till Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten,Sanya i Kina, Auckland i Nya Zeeland, Itajaí i Brasilien, Newport i Rhode Island, USA, Lissabon i Portugal och Lorient i Frankrike - innan de gör den sista etappen som avslutas i Volvos hemmahamn Göteborg.