1 i går50 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Vi har provkört Volkswagen XL1 Bilen som drar 0.09 liter milen!
Vi har provkört Volkswagen XL1

Den som säger att lagar och regler inte kan förändra någonting har inte tittat på bilindustrin. När man i olika delar av världen bestämde sig för att låga utsläpp från bilar var det som nu var melodin följde bilindustrin snabbt efter och har verkligen levererat, varje år blir utsläppen mindre och mindre men motorerna blir inte tråkigare utan tar oss snabbare fram än någonsin tidigare. Ok, för oss som gillar ljudet av V8:or och V12:or ser framtiden kanske inte så ljus ut, men annars blir det bara bättre och bättre.

XL1 från Volkswagen är kanske inte framtiden utan mer de senaste 15 årens utveckling, tankar och ideér i en produkt - för samtidigt som XL1 känns oerhört futuristisk känns det också oerhört omodernt att i dag köpa en bil för 1.1 miljoner som knappt har ett bagageutrymme och har plats för två personer och som toppar 160 km/h. Speciellt omodernt känns det när man växlar mellan en XL1 och en e-Golf, en bil som i och för sig inte har världens längsta räckvidd men som är en helt vanlig Golf men som släpper ut noll och kostar en tredjedel.

Men skit i det nu, XL1 är roligare och det är fantastiskt roligt att Volkswagen kommer att sälja denna - även om de bara bygger 250 exemplar. Prislappen ligger alltså på i runda slängar 1.1 miljoner men du får helt klart någonting unikt.

Garaget, Bilen, volkswagen, vw, xl1

Sagan om enlitersbilen från Volkswagen började redan 2002 få Dr. Ferdinand Piech körde en prototyp mellan Wolfsburg och Hamburg. Redan då hade man tagit bort de klassiska backspeglarna för att göra luftmotståndet lägre, något som lever kvar än i dag. I stället för två biffiga speglar hittar man två stycken kameror på dörrarna och på insidan av dörren hittar man en skärm. Detta är så klart lite läskigt - speciellt eftersom det inte finns någon backspegel i mitten. Kamerorna har inte heller så mycket vidvinkel som man skulle önska så det finns en blind yta bakom bilen. Men man vänjer sig.

Det första man gör är så klart att fälla upp måsvingedörrarna och hoppa in. Eller ner snarare - XL1 är lägre än en Porsche Boxster och man sitter verkligen på marken. Inget för tjocka gubbar med andra ord. När man satt sig på plats känns rätt mycket igen från från resten av VW-familjen, det är faktiskt inte alls så spejsigt inne i kabinen som man skulle kunna tro. Ratten är dock fantastisk och med ett riktigt skönt grepp. Kabinen är ganska så lång så den som sitter som passagerare kan dra bak sin stol en bra bit mot föraren och få finfint med benutrymme. Bakom föraren får det plats med lite mindre bagage - längst bak i bilen finns det plats för ytterligare 80 liter bagage.

XL1 drar som sagt extremt lite - på pappret drar den 0,09 liter milen och på dagens testrunda utan snålkörning landade den på 0,14 liter per mil, inte många droppar det. Detta uppnår man så klart med lågt luftmotstånd men också med låg vikt, hela bilen väger bara 795 kilo. Detta gör att när man har fått upp bilen i 100 km/h så behöver den bara 8,4 hästkrafter för att behålla den där och kör man på el går det åt 1 kWh per mil. CO2-värdet hamnar på 21 g/km.

Rent tekniskt är XL1 en pluginhybrid. Förutom elmotorn på 20 kW/27 hk, 140 Nm finns en tvåcylindrig dieselmotor på 48 hästar - som låter allt annat än sexigt. Tillsammans tar de den lilla bilen till 100 km/h på 12.7 sekunder och har man fulladdat batteri (5,5 kWh, laddas med vanlig 220-voltsuttag) och fullt i tanken (vilket betyder 10 liter) kommer man maximalt 550 kilometer. Vill man bara köra på el - vilket är fullt möjligt - är räckvidden 50 kilometer i teorin.

Det är ungefär 200 mil till Paris, en sträcka som i teorin alltså kostar 600 kronor i bränsle. I praktiken mer så klart, men ändå - det är imponerande.

Ingen vettig människa köper en XL1 för att ha som enda bil men jag tycker som sagt att det är riktigt roligt att Volkswagen verkligen säljer den här testbädden till allmänheten.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vi har provkört Volkswagen XL1
314kg 0 Roger Åberg Roger Åberg
tis. 20 maj 2014, 19:00
Vi har provkört Volkswagen XL1 Bilen som drar 0.09 liter milen!
314kg
0