1 i dag2 i går52 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Vad är en Koenigsegg? Christian von Koenigsegg förklarar
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vad är en Koenigsegg?

För oss svenskar är det nog ganska så självklart vad en Koenigsegg är, och jag tror att världen också börjar förstå det vid det här laget. Christian von Koenigsegg vill ändå ta tillfället i akt och berätta för oss vad han och hans företag handlar om.

Garaget, Bilen, Koenigsegg, Christian von Koenigsegg, entreprenör
Det här är Koenigseggs galna nyhet Regera Plug-in hybrid utan växellåda med 1 500 hästar Förutom Agera RS har Koenigsegg som vi redan skrivit om med sig en helt ny bil till mässan i Genève. Den heter Regera och nu får vi bilder på skapelsen och mer information om vad som döljer sig under skalet. Koenigsegg hakar på trenden med att kombinera stora förbränningsmotorer med elmotorer och i denna har man lyckats plocka fram hela 1 500 hästar totalt. Ett recept som ska ge den snabbast accelererande produktionsbilen i världen. Förbränningsmotorn är en V8:a med dubbla turbo på 5.0 liter. Den ger 1 100 hästar på vanlig pumpsoppa. Till den kopplas inte mindre än tre stycken elmotor - en i vardera bakhjul som ger 260 Nm och en på vevaxeln som ger 300 Nm. Totalt ska man alltså plocka ut 1 500 hästar och ett vrid på 2 000 Nm. Batteripacket är utvecklat och producerat i samarbete med Mate Rimac som bland annat ligger bakom elsportbilen Rimac One. På bara el ska man kunna köra omkring 3.5 mil. Till motorerna kopplas inte en vanlig växellåda utan något man istället kallar för "Koenigsegg Direct Drive Transmission (KDD)". Exakt hur detta fungerar får vi återkomma till. Prestandamässigt ska Regera göra 0-400 km/h under 20 sekunder och mellan 150 och 250 km/h ska det bara ta 3.2 sekunder. Torrvikten anges till 1 420 kilo. Endast 80 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen ska det stå 1.9 miljoner dollar. Bilder från mässgolvet hittas på länken nedan. Tumnagel
127.8°
0
Christian von Koenigsegg berättar om Regera Spännande Christian von Koenigsegg berättar för Shmee150 om sin nya baby - modellen Regera. Tumnagel
77.3°
0
Koenigsegg Agera RS I skuggan av Regera Koenigsegg får faktiskt skylla sig själva. När man presenterar en ban-version av inte helt purfärska Agera vid sidan av den helt nya modellen Regera får man räkna med att den förstnämnda hamnar lite i skymundan. Men den stod där i alla fall, klädd i en mörk kolfiberkostym. Motorn är en V8:a på 5.0 liter som ger 1 160 hästar på vanlig macksoppa. Den kan dock även gå på E85 och får då ännu mer effekt, ungefär i samma liga som One:1 med sina 1 340 hästar. I övrigt får den ett lite fetare kjolpaket än sina vanliga Agera-syskon där det mest utstickande är en ny splitter framtill, små vingar på stötfångaren och på sidokjolarna och en stor vinge där bak som automatiskt ställer in sig för att ge rätt marktryck. 25 stycken exemplar kommer att byggas och tio av dessa ska redan vara sålda. Prislappen sägs ligga på strax över 1.1 miljon Euro. Tumnagel
58.0°
0
Två analoga superbilar Koenigsegg CCR och Ford GT 720 Mirage Bilar som inte har 100 miljoner datorer och hjälpmedel i sig brukar benämnas som analoga. Här är det körglädjen och känslan i varje rörelse föraren gör som är grejen, inte hur snyggt bilen kan fickparkera eller hur många cylindrar den kan stänga av själv. Bilarna vi får bekanta oss mer med i detta nya avsnittet av Analogue Supercars är Koenigsegg CCR och Ford GT 720 Mirage. Ett äldre avsnitt med två andra trevliga åk hittas nedan. Tumnagel
129kg
0
220kg 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 5 mar 2015, 15:30
Vad är en Koenigsegg? Christian von Koenigsegg förklarar
220kg
0