m
a
r
71 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Nya Mini har nästan blivit för bra
Vilket gör att vi faller för mellanmodellen...

Nya Mini har nästan blivit för bra
Garaget / Bilen

Som gammal Minivän, det ska kanske göras klart redan här att jag kör en Mini Cooper S Cabrio till vardags, är jag så klart extra nyfiken när Mini släpper nytt, så när frågan kom om jag ville komma och provköra nya Cooper och Cooper S sa jag så klart ja på direkten. Intresset för nya Mini finns inte bara hos mig utan även i högsta grad hos BMW som storsatsar. Mini är viktigt för dem och småbilar är viktigt för dem - så viktigt att man har byggt en helt ny fabrik och skeppar 350 journalister till Puerto Rico för provkörning. Vi européer har redan förstått och kommer inte direkt i första hand här - USA och Kina verkar vara fokus.

Nya Mini bygger på BMWs nya plattform UKL1 som inte bara kommer att användas av Mini. Den lilla bilen är det nya svarta och BMW kommer inte att lita helt och hållet på Mini utan kommer även att bygga små bilar med BMW-märke men det gör inte Mini oviktig. Det betyder dock att några beslut med Minin är tagna med tanke på vad som komma skall för BMW.

Två nya motorer för plattformen fick vi känna på under provkörningen, dels en med tre cylindrar på 1.5 liter för Cooper och dels en med fyra cylindrar på 2.0 liter för Cooper S. Förra generationens Cooper S fick ut 175 hästar ur 1.6 liter (11 hästar per dl) och nya får ut 192 hästar ur 2.0 liter (9.6 hästar per dl) så man stressar inte direkt motorn. Min gissning är att vi kommer att få se en riktigt, riktigt skön JCW-version och att man främst byggt motorn för att driva fram tyngre BMW-modeller i framtiden. En rak sexa ska komma till plattformen men den kommer inte att komma till Mini.

Fyran må vara en riktigt trevlig motor men det är trean som är intressantast av de här två. Och roligast visar det sig. Storheten med Mini är körglädjen och körglädje för mig är att man får bråka lite, att man ska få kämpa lite. De 136 hästarna som kommer ur de tre cylindrarna räcker gott och väl till och framförallt finns vridet där hela tiden. 220 Nm (230 Nm med sportknappen intryckt) levereras från 1250 varv vilket är fantastiskt, det spelar ingen roll om du egentligen borde ha tvåan istället för fyran ilagd, iväg kommer du ändå när du gasar. Samma sak gäller för Cooper S, men här är det 280 respektive 290 Nm som gäller.

Vi sätter oss i en Cooper och trycker på startknappen och den helt nya motorn snurrar igång. Tre cylindrar, 1.5 liter och 0-100 på 7.9 sekunder. Det är rätt snabbt marscherat och vi upptäcker snabbt att Cooper - som förut var den klart tristaste i gänget - nu räcker gott och väl. Visst får man arbeta med den men det är ju å andra sidan precis det som är charmen med en Mini.

Snabb lunch och sedan byte till Cooper S. Nu är den stora frågan - som gammal Cooper S-vän - om det kommer att bli någon skillnad. Jag har många gånger tidigare testat två versioner av en bil på det här sättet och så fort man satt sig i den snabbare har den långsammare blivit ointressant. Men inte här.

Visst, Cooper S är riktigt bra. Problemet är att den är för bra. Vi testar den tillsammans med Minis nya automat som tidigare har varit riktigt trist men nu också är för bra. Kombinationen är perfekt men vill man verkligen ha perfekt? Vi som sitter bakom ratten kommer rätt snabbt fram till att hela grejen med Mini är att det inte ska vara perfekt och smärtfritt. Det ska vara gokart, och det är inte smärtfritt. Man vill känna när man växlar, man vill känna att man pressar motorn, man vill känna att man har mer kraft än bilen och att man kan låta den springa iväg lite för att sedan komma tillbaka och bete sig.

Men den här motorn är för bra och växellådan är för bra och alla system är för bra och resultatet är lite tråkigt. Den är snabb som tusan, men lite för snabb. Jag har alltid sagt att det fina med min egen Mini är att den är roligast upp till 70. Inte att den är tråkigare sen men roligast av nästan alla andra bilar i världen just upp till 70. Nya Cooper S med nya automaten är uppe i 70 innan du hinner blinka och eftersom du inte får bråka på vägen betyder det faktiskt att man inte har maximalt med skoj.

Vi testar Cooper med den nya manuella lådan och Cooper S med den nya automatlådan. Min Mini av första generationen har en riktigt tung manuell låda som man får slita och kämpa med, vilket är roligt men jobbigt i köer. Den nya manuella lådan från Mini är fantastisk - den är exakt och väldigt lättjobbad. Man riktigt vill pilla med den, man sitter nästan och byter växel lite mer än vad som behövs vilket är ett riktigt bra betyg från någon som mig som älskar paddlar och hatar koppling.

Med automat går det lite snabbare till 100, man spar en hundradel på både Cooper (7.8/7.9 sek) och Cooper S (6.7/6.8 sek) så på pappret känns automat givet men jag skulle nog faktiskt valt manuell och sparat 16 000 kronor.

Och det är unikt för mig, jag väljer i princip alltid automat över manuell. Att Cooper och manuell skulle bli favoriten var jag verkligen inte beredd på när jag åkte ner…

Man kan ställa bilen i tre lägen, Eco, normal och Sport. Skillnaden är riktigt stor, väljer du till ställbart chassi så känns det även där men även utan chassit märks skillnaden, framförallt på gasen där det inte händer mycket på ecoläget (men tillräckligt) och i sportläget är det tvärtom, här reagerar bilen direkt och växlarna ligger redo hela tiden med automaten. Som det ska vara med andra ord.

Eftersom det är en helt ny plattform så är tredje generationen av Mini ny från botten och upp även om mycket känns igen både på in- och utsidan.

Det var länge sedan “Mini” betydde “liten”. En limousine-variant av det gamla originalet är kortare än nutidens Clubman så BMW jobbar istället på att fylla varumärket med andra värden. I princip tycker jag att man har lyckats väldigt bra, förutom med Countryman som inte alls har någon gocart-känsla.

Nya generationen av Mini har så klart växt på alla håll och kanter och det är inte lite. På längden är den hela 9.8 cm längre vilket är mycket - tyvärr är sju av de centimetrarna i fronten av bilen och inte inuti bilen. Hjulbasen har blivit 2.8 cm längre och 2.3 cm av dessa har används i baksätet. Där var det så trångt tidigare att 2.3 cm är klart välkommet men knappast gör det så speciellt stor skillnad när allt kommer omkring. Plågsamt har blivit ok.

Så varför har bilen blivit så lång där fram? Anledningen stavas fotgängare och det faktum att de ibland blir påkörda. Om man blir påkörd av den nya Minin är chansen att må bra efteråt betydligt större än tidigare, men den långa fronten har ställt till det för designern som fått jobba hårt. Helt klart är att bilen inte hade sett ut som den gör i dag utan de där sju extra centimetrarna i fronten. Står man vid sidan av bilen, ungefär vid framdäcket, och kollar mot motorhuven ser bilen helt vanskapt ut, men från alla andra vinklar funkar det. Och den nya formen växer faktiskt på en!

Överlag känns nya Mini lite lyxigare på utsidan vilket också gäller insidan. Här är det premium som gäller, inte riktigt på Audi-nivå men klart bra.

I förarsätet känns först allt igen men när man börjar kolla närmare är saker och ting lite annorlunda. Hastighetsmätaren har flyttat från mitten av instrumentbrädan till framför föraren vilket jag tycker är tråkigt. Det har man gjort för att folk som kör andra bilar inte ska bli vilse när de hoppar in i en Mini, en dålig anledning tycker jag. Varvräknaren har blivit betydligt mindre, vad säger det om körglädjen? Jag hade hellre sett en stor varvräknare och en digital hastighetsmätare i mitten av den.

Till höger om hastighetsmätaren sitter en gigantisk bensinmätare som man kunde ha jobbat lite hårdare på. Det finns lite inbyggda “tävlingar” inlagda i färddatorn när man kör på eco-läget och dessa borde ha synts på bensinmätaren istället - med lite kreativitet kunde man också fått in en snygg växlingsindikator för sportläget.

En anpassning dels till folks vanor från andra bilar men framförallt för att man snart kommer att släppa en Mini med fem dörrar är att knapparna för vindrutorna har flyttats från mitten till dörrarna. Trist - speciellt eftersom de på kuppen har blivit rätt fula och trista.

En nyhet är också att man flyttat startknappen som nu sitter mycket trevligt placerad i mitten - och faktiskt inte är någon knapp utan ett vippreglage. Man behöver inte längre stoppa in den runda, snygga nyckeln vid ratten.

Skillnaden mellan Cooper och Cooper S är också annorlunda när det kommer till utseendet jämfört med förra generationen. Förr var Cooper dödstråkig och S egentligen det enda alternativet. Nu är Cooper den snälla och trevliga och Cooper S den bråkiga och "tuffa". Och jag är inte säker på att "tuff" är min pryl, så om en gubbe på snart 40 ska beställa en S gäller det att välja rätt, exempelvis inte gul kanske.

Om jag hade beställt en Mini i dag - vilket jag kommer att vänta med tills det kommer en med fem dörrar - så skulle jag välja en Cooper med manuell och använda pengarna som skiljer till att smeta den full med godsaker som panoramatak och navigator och sportstolar (som för övrigt är mycket trevliga) och allt annat gott. Rätt färg, lite större fälgar och rätt tillbehör så är man hemma och kanske även lyckligare än Cooper S-ägaren.

Det enda jag saknar med S-versionen under själva körningen är egentligen ljudet.

Mini är och har aldrig varit en billig historia så att välja Coopern är ingen dum idé ur den synvinkeln heller. En Cooper går loss på 179 000 kronor och när jag väljer min perfekta bil landar extrautrustningen på runt 90 000 kronor - men då är det inklusive navigator och panoramatak och hej och hå, en normal beställning lär hamna långt under detta.

En Cooper S börjar på 215 000 kronor vilket gör att den fetaste Minin kostar nästan 300 000 kronor - i och för sig fullutrustad men ändå.

Nya Mini kommer också i en One-version som kommer att kosta från 159 000 kronor. Två dieslar kommer också, liksom en femförrarsversion och en cabriolet.

Läs mer
185kg
0

Nya Mini har nästan blivit för bra

Vilket gör att vi faller för mellanmodellen...

Hur verkliga är scener med musikproduktion?
Jack Antonoff ger sin åsikt

Jack Antonoff, som producerat album med artister som Lana Del Rey och Lorde samt är frontman i bandet Bleachers, kollar i denna video in hur realistiska scener med musikproduktion är i filmer. De kikar på scener från filmerna Bohemian Rhapsody, Love & Mercy, Pitch Perfect 2, Straight Outta Compton och Josie and the Pussycats. Tumnagel
84kg
+
Hugo Engström
0

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
101kg
+
Frode Wikesjö
0

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
79kg
+
Hugo Engström
0

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
76kg
+
Hugo Engström
0

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
38kg
+
Hugo Engström
0

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg
0

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
76kg
+
Roger Åberg
0

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
82kg
+
Hugo Engström
0

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
18kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
3kg
+
Frode Wikesjö
0

David Harbour äter heta kycklingvingar
Klarar Red Guardian hettan?

Skådespelaren David Harbour gästade kycklingvingprogrammet Hot Ones i veckan för att prata lite om sitt liv och sin karriär samtidigt som han äter starka kycklingvingar. Tumnagel
104kg
+
Frode Wikesjö
0

Ny låt från Swedish House Mafia
"It Gets Better"

Swedish House Mafia släppte under torsdagskvällen en ny låt med titeln It Gets Better. Detta är deras första nya singel sedan 2012. Den svenska trion ska tillsammans med Ty Dolla $ign och 070 Shake medverka i The Tonight Show med Jimmy fallon den 19 juli. Tumnagel
-25kg
+
Hugo Engström
0

Casio släpper ny version av klassiskt digitalur
Stål, guld eller pac-man

Casios modell F-100 är kanske mest känd för att vara Ripleys klocka i Alien-filmen. Nu släpper man en ny version av klockan som denna gång är i stål med stålarmband. Det kommer även en gråare version, en guldversion och en Pac-Man-version. Stålversionen heter A100WE-1A och prislappen ligger på runt 700 kronor (jämför priser). Den gråare versionen heter A100WEGG-1A och guldversionen heter A100WEG-9A. Pac-Man-versionen heter A100WEPC-1B. Det är klurigare att hitta guld och Pac-Man-versionen på ett rimligt köpställe, om ni gör det så lägg gärna länken bland kommentarerna. Tumnagel
106kg
+
Roger Åberg
0

Nu öppnar Gröna Lund på natten
Festa och åk!

I vanliga fall stänger Gröna Lund 22.00 och då är det bara att gå hem. Men under sex kvällar i augusti och september kommer man att fortsätta ha öppet och då ha fest. Night rider kallar man konceptet som Gröna Lund kör tillsammans med Heineken. Är du över 23 år är du alltså välkommen in efter 22.00 för att åka och festa. Vill du förfesta går det bra från 19.30. Slut är det redan klockan 00.00 tyvärr. Åldersgränsen är 23 år och biljetterna börjar säljas i morgon. Tre olika biljetter finns. För 295 kronor får komma in och fritt åka och köra 5-kamp. För 395 kronor får man även komma in 19.30 och har en reserverad plats i en förfestbar. Man får även en mat- och dryckvoucher på 100 spänn. För 695 får man även middag. De attraktioner som är öppna är MonsterEclipse, Ikaros, Jetline, Katapulten, Lustiga Huset, Kättingflygaren, Pop-Expressen och Twister. Det hela kommer att hända under tre helger, 19-20 augusti, 26-27 august och 2-3 september. Tumnagel
111kg
+
Roger Åberg
0

Ikea öppnar planeringsstudio i Bromma
Fler citybutiker är på gång

Ikea har traditionellt alltid varit något som legat utanför stan, men nu börjar man flytta inåt. Nästa sommar öppnar man ett cityvaruhus på 8000 kvadratmeter och i dag slår man upp portarna en planeringsstudio i Bromma Blocks. De flesta saker på Ikea kan man ju enkelt plocka själv på tag-själv-lagren, men ska man planera ett kök krävs det kanske lite hjälp. Planeringshjälp har funnits på varuhusen ett tag nu och nu öppnar man alltså en planeringsstudio där man inte kan shoppa på traditionellt sätt utan istället få hjälp med att sätta ihop ett kök men också med sovrum, badrum och förvaring. Förutom Gallerian och Bromma-butikerna så kommer man att öppna två till i Stockholm innan 2025. I planeringsbutiken jobbar 25 anställda men totalt kommer Ikea att anställa 500 personer de närmsta åren. Tumnagel
98kg
+
Roger Åberg
0

Nu kan du ta Tinderdejten på padel
Är det en för- eller nackdel?

Padel är ju årets sport verkar det som och ska man på dejt så ska man tydligen inte längre "ta en öl" utan göra något aktivt. Därför har Tinder satt upp en padelbana lite temporärt på Clarion hotel på Södermalm i Stockholm, faktiskt ett rätt coolt läge med vy mot Globen. Är man sugen att ta dit en dejt behöver man ett Tinder-konto, en dejt och så bokar man på länken nedan. Tips från coachen är väl att låta dejten vinna matchen. Tumnagel
24kg
+
Roger Åberg
0

Pang Pang släpper öl med whiskeyvibb
Rolig crossover, typ

Pang Pang har släppt en ny och rätt rolig suröl som de kallar för Tully. När jag först hörde om storyn och sedan smakade den fattade jag ingenting. En öl som lagrats på whiskeyfat som smakar ananas? Hur går det ihop? Men Tully försöker bli kompis med Tullamore D.E.W. XO Caribbean Rum Cask Finish, en whiskey som delvis har lagrats på romfat. Och då är ju en öl som smakar ananas som har lagrats på whiskeyfat rätt logiskt. Eller jag vet inte. Det är ganska så krystat men gott är det. Jag gillar suröl och den här är inte för sur men samtidigt inte för fjösig. Och ananas är en frukt som funkar fint i suröl tycker jag och Pang Pang lyckas hålla ihop det fruktiga med något som faktiskt känns öligt. Tully börjar säljas 19 juli på bolaget och är rackarns dyr, 45 spänn för 250 milliliter vilket motsvarar 60 spänn för en 33:a. Tumnagel
68kg
+
Roger Åberg
0

Theneedledrop ger sin sjätte fullpoängare
Till albumet The Turning Wheel

Musikkritikern Anthony Fantano med YouTube-kanalen theneedledrop gav förra veckan ut sin sjätte fullpoängare någonsin, något som är anmärkningsvärt då han recenserat album i elva år. Albumet i fråga är artisten Spelllings tredje studioalbum The Turning Wheel. Har ni lyssnat? Tumnagel
80kg
+
Hugo Engström
0