m
a
r
1 i dag2 i går64 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Nya Mini har nästan blivit för bra
Vilket gör att vi faller för mellanmodellen...

Nya Mini har nästan blivit för bra
Garaget / Bilen

Som gammal Minivän, det ska kanske göras klart redan här att jag kör en Mini Cooper S Cabrio till vardags, är jag så klart extra nyfiken när Mini släpper nytt, så när frågan kom om jag ville komma och provköra nya Cooper och Cooper S sa jag så klart ja på direkten. Intresset för nya Mini finns inte bara hos mig utan även i högsta grad hos BMW som storsatsar. Mini är viktigt för dem och småbilar är viktigt för dem - så viktigt att man har byggt en helt ny fabrik och skeppar 350 journalister till Puerto Rico för provkörning. Vi européer har redan förstått och kommer inte direkt i första hand här - USA och Kina verkar vara fokus.

Nya Mini bygger på BMWs nya plattform UKL1 som inte bara kommer att användas av Mini. Den lilla bilen är det nya svarta och BMW kommer inte att lita helt och hållet på Mini utan kommer även att bygga små bilar med BMW-märke men det gör inte Mini oviktig. Det betyder dock att några beslut med Minin är tagna med tanke på vad som komma skall för BMW.

Två nya motorer för plattformen fick vi känna på under provkörningen, dels en med tre cylindrar på 1.5 liter för Cooper och dels en med fyra cylindrar på 2.0 liter för Cooper S. Förra generationens Cooper S fick ut 175 hästar ur 1.6 liter (11 hästar per dl) och nya får ut 192 hästar ur 2.0 liter (9.6 hästar per dl) så man stressar inte direkt motorn. Min gissning är att vi kommer att få se en riktigt, riktigt skön JCW-version och att man främst byggt motorn för att driva fram tyngre BMW-modeller i framtiden. En rak sexa ska komma till plattformen men den kommer inte att komma till Mini.

Fyran må vara en riktigt trevlig motor men det är trean som är intressantast av de här två. Och roligast visar det sig. Storheten med Mini är körglädjen och körglädje för mig är att man får bråka lite, att man ska få kämpa lite. De 136 hästarna som kommer ur de tre cylindrarna räcker gott och väl till och framförallt finns vridet där hela tiden. 220 Nm (230 Nm med sportknappen intryckt) levereras från 1250 varv vilket är fantastiskt, det spelar ingen roll om du egentligen borde ha tvåan istället för fyran ilagd, iväg kommer du ändå när du gasar. Samma sak gäller för Cooper S, men här är det 280 respektive 290 Nm som gäller.

Vi sätter oss i en Cooper och trycker på startknappen och den helt nya motorn snurrar igång. Tre cylindrar, 1.5 liter och 0-100 på 7.9 sekunder. Det är rätt snabbt marscherat och vi upptäcker snabbt att Cooper - som förut var den klart tristaste i gänget - nu räcker gott och väl. Visst får man arbeta med den men det är ju å andra sidan precis det som är charmen med en Mini.

Snabb lunch och sedan byte till Cooper S. Nu är den stora frågan - som gammal Cooper S-vän - om det kommer att bli någon skillnad. Jag har många gånger tidigare testat två versioner av en bil på det här sättet och så fort man satt sig i den snabbare har den långsammare blivit ointressant. Men inte här.

Visst, Cooper S är riktigt bra. Problemet är att den är för bra. Vi testar den tillsammans med Minis nya automat som tidigare har varit riktigt trist men nu också är för bra. Kombinationen är perfekt men vill man verkligen ha perfekt? Vi som sitter bakom ratten kommer rätt snabbt fram till att hela grejen med Mini är att det inte ska vara perfekt och smärtfritt. Det ska vara gokart, och det är inte smärtfritt. Man vill känna när man växlar, man vill känna att man pressar motorn, man vill känna att man har mer kraft än bilen och att man kan låta den springa iväg lite för att sedan komma tillbaka och bete sig.

Men den här motorn är för bra och växellådan är för bra och alla system är för bra och resultatet är lite tråkigt. Den är snabb som tusan, men lite för snabb. Jag har alltid sagt att det fina med min egen Mini är att den är roligast upp till 70. Inte att den är tråkigare sen men roligast av nästan alla andra bilar i världen just upp till 70. Nya Cooper S med nya automaten är uppe i 70 innan du hinner blinka och eftersom du inte får bråka på vägen betyder det faktiskt att man inte har maximalt med skoj.

Vi testar Cooper med den nya manuella lådan och Cooper S med den nya automatlådan. Min Mini av första generationen har en riktigt tung manuell låda som man får slita och kämpa med, vilket är roligt men jobbigt i köer. Den nya manuella lådan från Mini är fantastisk - den är exakt och väldigt lättjobbad. Man riktigt vill pilla med den, man sitter nästan och byter växel lite mer än vad som behövs vilket är ett riktigt bra betyg från någon som mig som älskar paddlar och hatar koppling.

Med automat går det lite snabbare till 100, man spar en hundradel på både Cooper (7.8/7.9 sek) och Cooper S (6.7/6.8 sek) så på pappret känns automat givet men jag skulle nog faktiskt valt manuell och sparat 16 000 kronor.

Och det är unikt för mig, jag väljer i princip alltid automat över manuell. Att Cooper och manuell skulle bli favoriten var jag verkligen inte beredd på när jag åkte ner…

Man kan ställa bilen i tre lägen, Eco, normal och Sport. Skillnaden är riktigt stor, väljer du till ställbart chassi så känns det även där men även utan chassit märks skillnaden, framförallt på gasen där det inte händer mycket på ecoläget (men tillräckligt) och i sportläget är det tvärtom, här reagerar bilen direkt och växlarna ligger redo hela tiden med automaten. Som det ska vara med andra ord.

Eftersom det är en helt ny plattform så är tredje generationen av Mini ny från botten och upp även om mycket känns igen både på in- och utsidan.

Det var länge sedan “Mini” betydde “liten”. En limousine-variant av det gamla originalet är kortare än nutidens Clubman så BMW jobbar istället på att fylla varumärket med andra värden. I princip tycker jag att man har lyckats väldigt bra, förutom med Countryman som inte alls har någon gocart-känsla.

Nya generationen av Mini har så klart växt på alla håll och kanter och det är inte lite. På längden är den hela 9.8 cm längre vilket är mycket - tyvärr är sju av de centimetrarna i fronten av bilen och inte inuti bilen. Hjulbasen har blivit 2.8 cm längre och 2.3 cm av dessa har används i baksätet. Där var det så trångt tidigare att 2.3 cm är klart välkommet men knappast gör det så speciellt stor skillnad när allt kommer omkring. Plågsamt har blivit ok.

Så varför har bilen blivit så lång där fram? Anledningen stavas fotgängare och det faktum att de ibland blir påkörda. Om man blir påkörd av den nya Minin är chansen att må bra efteråt betydligt större än tidigare, men den långa fronten har ställt till det för designern som fått jobba hårt. Helt klart är att bilen inte hade sett ut som den gör i dag utan de där sju extra centimetrarna i fronten. Står man vid sidan av bilen, ungefär vid framdäcket, och kollar mot motorhuven ser bilen helt vanskapt ut, men från alla andra vinklar funkar det. Och den nya formen växer faktiskt på en!

Överlag känns nya Mini lite lyxigare på utsidan vilket också gäller insidan. Här är det premium som gäller, inte riktigt på Audi-nivå men klart bra.

I förarsätet känns först allt igen men när man börjar kolla närmare är saker och ting lite annorlunda. Hastighetsmätaren har flyttat från mitten av instrumentbrädan till framför föraren vilket jag tycker är tråkigt. Det har man gjort för att folk som kör andra bilar inte ska bli vilse när de hoppar in i en Mini, en dålig anledning tycker jag. Varvräknaren har blivit betydligt mindre, vad säger det om körglädjen? Jag hade hellre sett en stor varvräknare och en digital hastighetsmätare i mitten av den.

Till höger om hastighetsmätaren sitter en gigantisk bensinmätare som man kunde ha jobbat lite hårdare på. Det finns lite inbyggda “tävlingar” inlagda i färddatorn när man kör på eco-läget och dessa borde ha synts på bensinmätaren istället - med lite kreativitet kunde man också fått in en snygg växlingsindikator för sportläget.

En anpassning dels till folks vanor från andra bilar men framförallt för att man snart kommer att släppa en Mini med fem dörrar är att knapparna för vindrutorna har flyttats från mitten till dörrarna. Trist - speciellt eftersom de på kuppen har blivit rätt fula och trista.

En nyhet är också att man flyttat startknappen som nu sitter mycket trevligt placerad i mitten - och faktiskt inte är någon knapp utan ett vippreglage. Man behöver inte längre stoppa in den runda, snygga nyckeln vid ratten.

Skillnaden mellan Cooper och Cooper S är också annorlunda när det kommer till utseendet jämfört med förra generationen. Förr var Cooper dödstråkig och S egentligen det enda alternativet. Nu är Cooper den snälla och trevliga och Cooper S den bråkiga och "tuffa". Och jag är inte säker på att "tuff" är min pryl, så om en gubbe på snart 40 ska beställa en S gäller det att välja rätt, exempelvis inte gul kanske.

Om jag hade beställt en Mini i dag - vilket jag kommer att vänta med tills det kommer en med fem dörrar - så skulle jag välja en Cooper med manuell och använda pengarna som skiljer till att smeta den full med godsaker som panoramatak och navigator och sportstolar (som för övrigt är mycket trevliga) och allt annat gott. Rätt färg, lite större fälgar och rätt tillbehör så är man hemma och kanske även lyckligare än Cooper S-ägaren.

Det enda jag saknar med S-versionen under själva körningen är egentligen ljudet.

Mini är och har aldrig varit en billig historia så att välja Coopern är ingen dum idé ur den synvinkeln heller. En Cooper går loss på 179 000 kronor och när jag väljer min perfekta bil landar extrautrustningen på runt 90 000 kronor - men då är det inklusive navigator och panoramatak och hej och hå, en normal beställning lär hamna långt under detta.

En Cooper S börjar på 215 000 kronor vilket gör att den fetaste Minin kostar nästan 300 000 kronor - i och för sig fullutrustad men ändå.

Nya Mini kommer också i en One-version som kommer att kosta från 159 000 kronor. Två dieslar kommer också, liksom en femförrarsversion och en cabriolet.

Läs mer
185kg
0

Nya Mini har nästan blivit för bra

Vilket gör att vi faller för mellanmodellen...

Triwa presenterar samarbete med Sea Shepherd
Även denna är tillverkad av havsplast

Klocktillverkaren Triwa presenterar nu ett samarbete med Sea Shepherd som är en ideell miljöorganisation som vill skydda och bevara marina ekosystem och djurarter. Klockan är tillverkad av återvunnen plast från haven och är framtagen för att påvisa hur våra hav faktiskt mår. Förra året släppte Triwa klockan Time for Oceans som även den är tillverkad av havsplast. Klockan lanseras den 21 september och kostar 1395 kronor. 15 procent av varje såld klocka skänks till Sea Shepherd. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Ny färdig cocktail från Hernö Gin
Det här är Martinez!

Den andra produkten i serien Hernö Gin Cocktails är Martinez!. Här har man blandat Mancino Vermouth Rosso Amaranto, maraschinolikör och några stänk bitter. Det är twist på den klassiska cocktail som skapades som en variant på Manhattan i slutet på 1800-talet. Martinez! släpps i en upplaga om 1250 stycken flaskor den 27 september klockan 10.00. Flaskan är på 500 milliliter, alkoholhalten på 35 procent och på prislappen står det 482 kronor. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Beavis and Butt-Head-kläder från Études
Snart på en Wille nära dig

Det franska klädmärket Études presenterar nu en ny kollektion kläder med MTV-ikonerna Beavis and Butt-Head på. Det finns t-shirts, jeansjackor, hoodies, skjortor och kepsar att välja mellan. Priserna sträcker sig från 90 euro till 650 euro och allt som erbjuds hittar ni på länken nedan. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
0

Matgeek har börjat sälja sås
Snart tillgängligt i hela landet

YouTube-profilen och mannen med en endast medelmåttig riskokare, Johan "Matgeek" Hedberg, ska har börjat sälja färdiga såser i flertalet matkedjor. Detta för att han länge jobbat med en digital produkt och saknat att jobba med en konkret vara. Därför började han, tillsammans med en ännu okänd samarbetspartner, tillverka burkar med sås. Under sommaren har man kunnat hitta dessa såser i utvalda ICA-butiker men tillgången har varit begränsad. Nu har man skalat upp produktionen och från nästa vecka ska dessa Matgeek-såser kunna hittas i alla Citygross-butiker i hela landet. I klippet ovan kan man se när Johan åker till fabriken i Motala för att provsmaka de nya såserna. Tumnagel
-117kg
+
Frode Wikesjö
0

Ett besök hos Russell's General Store
Har New Yorks bästa bacon- och äggmacka

Russellx27s General Store är en liten mysig mataffär och restaurang som ligger i den lilla staden Bovina. Här jobbar Maggie som gör goda pajer och Antonio som sägs veva ihop New Yorks bästa bacon- och äggmacka. Inget avancerat men det måste det ju heller inte alltid vara. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Lil Nas X föder sitt debutalbum MONTERO
Så det är så albumsläpp fungerar?

Artisten Lil Nas X, som först blev populär med sin låt Old Town Road, har idag släppt fött sitt debutalbum MONTERO. Albumet består av 15 låtar och är 41 minuter långt. Ovan kan ni observera födseln av Lil Nas X album. Med sig på albumet har han Miley Cyrus, Elton John, Megan Thee Stallion, Doja Cat och Jack Harlow. Tumnagel
92kg
+
Hugo Engström
0

Aretha Franklins Respect är världens bästa låt
Svänger fortfarande bra

250 stycken musiker, kritiker och branschfolk har sagt sitt och efter en omröstning stod det klart att Aretha Franklins Respect är världens bästa låt. På plats nummer två hittar vi Public Enemys Fight the power och på plats tre Sam Cookes A change is gonna come. På 20:e plats hittar vi Robyn med Dancing on my own. Hela listan med 500 stycken låtar hittar ni på länken nedan. Vilken är världens bästa låt enligt dig? Tumnagel
70kg
+
Bobby Green
0

Årets julknäcke från Leksands smakar glögg
Inte knäck

För mig är det vörtbröd som gäller på jul men många äter även knäckebröd. Leksands presenterar nu årets julknäcke och det ska smaka glögg. Brödet har fått smak av de klassiska smakerna pomerans, kanel och nejlika och det börjar säljas från och med vecka 43. En förpackning är på 220 gram och kostar runt 20 kronor. Förutom glöggknäcket släpps även de klassiska julbröden Julknäcke Original och Tre kullor Julkryddor och Vört. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Nu finns Stauning Rye på Systembolaget
Ung whisky från Danmark

Stauning är ett whiskymärke från Danmark. Nu har deras Stauning Rye släppts på Systembolaget och den ska fungera lika bra som den är eller i drinkar. Företaget grundades av nio stycken vänner som alla har en passion för whisky, men ingen kunskap om hur man producerar den. Målet har dock alltid varit att göra whisky i världsklass. Stauning Rye är av klassisk amerikansk stil med 51% råg och 49% korn. Alex Munch som är en av grundarna till Stauning Whisky säger följande: "Vi tråkar inte ut vår whisky med lång lagring på fat för att uppnå en viss ålder. Whisky som inte har något att dölja vågar visa sig naken för världen. Vi är bara intresserade av modernisering om det ger vår whisky en bättre karaktär, annars håller vi fast vid den gamla traditionen. Vi eldar under våra kopparpannor, vi golvmältar lokal säd och använder torv från Jylland. Vi producerar småskaligt. Det vi däremot inte gör är att lagra ihjäl vår whisky, vi vill att fatkaraktären ska addera men inte ta över alla subtila smaker i vår new make. Det är lite som med het sås, rätt mängd förhöjer smaken men blir det för mycket brinner det mest i munnen." Du hittar whiskyn på länken nedan. För en flaska på 70 centiliter får man betala 599 kronor. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Volvo och Casca släpper skor
Inspirerade av XC40 Recharge

Den 22 september är det World Car Free Day och för att uppmärksamma detta har Volvo tillsammans med skotillverkaren Casca tagit fram ett par skodon. Dessa ska vara inspirerade av den helt eldrivna modellen XC40 Recharge och har då alltså en klassisk skandinavisk design. Tio procent av sulan ska vara tillverkad av återvunna däck och ovansidan av återvunna PET-flaskor. Ett par blir dina för 168 dollar. Tumnagel
62kg
+
Bobby Green
0

Arket och Tretorn släpper nytt samarbete
Regnkappor och accessoarer

Arket och Tretorn presenterar nu ett nytt samarbete som består av en funktionell och minimalistisk kollektion med regnkappor och accessoarer. Och det finns grejer till alla i familjen, även hunden. Inspirationen kommer från gamla fiskarparkas och robusta regnkappor. Anna Teurnell som är Designchef hos Arket säger följande: "Det nordiska klimatet kan vara mycket oförutsägbart, men det hindrar inte nödvändigtvis människor från att leva sina liv och att vara ute i naturen så länge de har lämpliga kläder. Den här kollektionen firar regnkläder genom att ta med beprövade element från klassiska plagg och integrera dem i nya stilar för den moderna familjen." Allt släpps den 7 oktober och priserna sträcker sig från 200-1500 kronor. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Ny serie magra ostar från Arla
Släpps vecka 39

Arla presenterar nu en serie med näringsrika magra hårdostar. De ska ha ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink. Tre olika varianter erbjuds och två av dessa kommer även som färdigskivade. Släpps i butik vecka 39. Bonusklipp nedan. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green
0

Saturnus presenterar årets glögg
Snart är det jul igen!

Den första snön har fallit i Sverige och snart är det dags att börja koka glögg, typ. Nu presenterar Saturnus deras glögg för i år och det är alkoholfria Vintermojito som kan drickas både kall eller varm. Kanel, ingefära, kardemumma och pomerans ska blandas med smakerna limejuice och mynta. Kommer på 50-centilitersflaska till dagligvaruhandeln från och med slutet av oktober. Något pris har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Nu kan du sitta på en nallebjörn
Från sofacompany

Nallebjörnar är ju mysiga, det vet ju alla. Nu kommer Sofa Company med stora nallebjörnar för oss som kanske inte vågar kela med en i soffan. Nu finns några av deras produkter i ett tyg som är teddyliknande och som finns i den karamellbruna på bilderna. Soffan heter Paula och har plats för tre och kostar 11.999 kronor och den divanliknande soffan heter Rose och kostar 7999 kronor. Fåtöljen heter Otis och kostar 4999 kronor och Puffen heter No.9 och kostar 1499 kronor. Tumnagel
98kg
+
Roger Åberg
0

Emirates lanserar VR-app
Kolla in deras första klass-svit

Flygbolaget Emirates har lanserat en VR-app för alla dem som är intresserade av att ta sig en närmare titt inuti Emirates kabiner innan det är dags att flyga. I appen kan användaren ta del av hur det ser ut i Emirates så kallade sviter på deras flygplan samt hur det det ser ut i första klass. För många är det antagligen så nära man kommer dessa upplevelser om man inte är beredd att langa upp en herrans massa tusenlappar eller bonuspoäng, något som krävs för att testa på den äkta varan. Emirates VR-app går att använda med Oculus Rift och går att ladda ner gratis från Oculus Store. Här ovan hittas en trailer för Emirates nysläppta VR-app. Tumnagel
78kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Biograf Rigoletto öppnar med nytt koncept
Har nu 18-årsgräns

Den 30 september öppnar den anrika biografen Rigoletto på Kungsgatan i Stockholm upp återigen med ett helt nytt koncept. Nu kommer man förutom bio ha bistro och bar och det sistnämnda gör att man inför 18-årsgräns på stället. Till din film kommer du här alltså att kunna få både mat och alkoholhaltig dryck och eftersom den första filmen som visas är nya Bond-rullen No Time To Die kanske en Dry Martini passar bra, eller en Heineken. Biljetter till de första visningarna släpps imorgon. Tumnagel
197kg
+
Bobby Green
0

Nya Michelin-stjärnor till sverige
Fyra nya restauranger fick plats i guiden

Årets Guide Michelin har släppts och i den kan man se att fyra svenska restauranger har fått nya stjärnor. Restaurangerna som nu kan flasha med en stjärna är Aira i Stockholm, Project i Göteborg, Äng i Tvååker och Hotell Borgholm på Öland. Den enda restaurangen i Sverige som tidigare hade tre Michelin-stjärnor, Frantzén i Stockholm, fick behålla dessa i årets guide. Enligt guiden finns det nu en trestjärnig, fyra tvåstjärniga och 14 enstjärniga restauranger i Sverige. Tumnagel
113kg
+
Frode Wikesjö
0

Swedish House Mafia och The Weeknd teasar
Släpper snart låten Moth to a Flame

Ryktena kring en låt från Swedish House Mafia och The Weeknd stämde och på årets MTV Video Music Awards visade man följande teaser inför låten Moth to a Flame som väntas släppas snart. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av @swedishhousemafia Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0