m
a
r
6 i går50 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Nya Mini har nästan blivit för bra
Vilket gör att vi faller för mellanmodellen...

Nya Mini har nästan blivit för bra
Garaget / Bilen

Som gammal Minivän, det ska kanske göras klart redan här att jag kör en Mini Cooper S Cabrio till vardags, är jag så klart extra nyfiken när Mini släpper nytt, så när frågan kom om jag ville komma och provköra nya Cooper och Cooper S sa jag så klart ja på direkten. Intresset för nya Mini finns inte bara hos mig utan även i högsta grad hos BMW som storsatsar. Mini är viktigt för dem och småbilar är viktigt för dem - så viktigt att man har byggt en helt ny fabrik och skeppar 350 journalister till Puerto Rico för provkörning. Vi européer har redan förstått och kommer inte direkt i första hand här - USA och Kina verkar vara fokus.

Nya Mini bygger på BMWs nya plattform UKL1 som inte bara kommer att användas av Mini. Den lilla bilen är det nya svarta och BMW kommer inte att lita helt och hållet på Mini utan kommer även att bygga små bilar med BMW-märke men det gör inte Mini oviktig. Det betyder dock att några beslut med Minin är tagna med tanke på vad som komma skall för BMW.

Två nya motorer för plattformen fick vi känna på under provkörningen, dels en med tre cylindrar på 1.5 liter för Cooper och dels en med fyra cylindrar på 2.0 liter för Cooper S. Förra generationens Cooper S fick ut 175 hästar ur 1.6 liter (11 hästar per dl) och nya får ut 192 hästar ur 2.0 liter (9.6 hästar per dl) så man stressar inte direkt motorn. Min gissning är att vi kommer att få se en riktigt, riktigt skön JCW-version och att man främst byggt motorn för att driva fram tyngre BMW-modeller i framtiden. En rak sexa ska komma till plattformen men den kommer inte att komma till Mini.

Fyran må vara en riktigt trevlig motor men det är trean som är intressantast av de här två. Och roligast visar det sig. Storheten med Mini är körglädjen och körglädje för mig är att man får bråka lite, att man ska få kämpa lite. De 136 hästarna som kommer ur de tre cylindrarna räcker gott och väl till och framförallt finns vridet där hela tiden. 220 Nm (230 Nm med sportknappen intryckt) levereras från 1250 varv vilket är fantastiskt, det spelar ingen roll om du egentligen borde ha tvåan istället för fyran ilagd, iväg kommer du ändå när du gasar. Samma sak gäller för Cooper S, men här är det 280 respektive 290 Nm som gäller.

Vi sätter oss i en Cooper och trycker på startknappen och den helt nya motorn snurrar igång. Tre cylindrar, 1.5 liter och 0-100 på 7.9 sekunder. Det är rätt snabbt marscherat och vi upptäcker snabbt att Cooper - som förut var den klart tristaste i gänget - nu räcker gott och väl. Visst får man arbeta med den men det är ju å andra sidan precis det som är charmen med en Mini.

Snabb lunch och sedan byte till Cooper S. Nu är den stora frågan - som gammal Cooper S-vän - om det kommer att bli någon skillnad. Jag har många gånger tidigare testat två versioner av en bil på det här sättet och så fort man satt sig i den snabbare har den långsammare blivit ointressant. Men inte här.

Visst, Cooper S är riktigt bra. Problemet är att den är för bra. Vi testar den tillsammans med Minis nya automat som tidigare har varit riktigt trist men nu också är för bra. Kombinationen är perfekt men vill man verkligen ha perfekt? Vi som sitter bakom ratten kommer rätt snabbt fram till att hela grejen med Mini är att det inte ska vara perfekt och smärtfritt. Det ska vara gokart, och det är inte smärtfritt. Man vill känna när man växlar, man vill känna att man pressar motorn, man vill känna att man har mer kraft än bilen och att man kan låta den springa iväg lite för att sedan komma tillbaka och bete sig.

Men den här motorn är för bra och växellådan är för bra och alla system är för bra och resultatet är lite tråkigt. Den är snabb som tusan, men lite för snabb. Jag har alltid sagt att det fina med min egen Mini är att den är roligast upp till 70. Inte att den är tråkigare sen men roligast av nästan alla andra bilar i världen just upp till 70. Nya Cooper S med nya automaten är uppe i 70 innan du hinner blinka och eftersom du inte får bråka på vägen betyder det faktiskt att man inte har maximalt med skoj.

Vi testar Cooper med den nya manuella lådan och Cooper S med den nya automatlådan. Min Mini av första generationen har en riktigt tung manuell låda som man får slita och kämpa med, vilket är roligt men jobbigt i köer. Den nya manuella lådan från Mini är fantastisk - den är exakt och väldigt lättjobbad. Man riktigt vill pilla med den, man sitter nästan och byter växel lite mer än vad som behövs vilket är ett riktigt bra betyg från någon som mig som älskar paddlar och hatar koppling.

Med automat går det lite snabbare till 100, man spar en hundradel på både Cooper (7.8/7.9 sek) och Cooper S (6.7/6.8 sek) så på pappret känns automat givet men jag skulle nog faktiskt valt manuell och sparat 16 000 kronor.

Och det är unikt för mig, jag väljer i princip alltid automat över manuell. Att Cooper och manuell skulle bli favoriten var jag verkligen inte beredd på när jag åkte ner…

Man kan ställa bilen i tre lägen, Eco, normal och Sport. Skillnaden är riktigt stor, väljer du till ställbart chassi så känns det även där men även utan chassit märks skillnaden, framförallt på gasen där det inte händer mycket på ecoläget (men tillräckligt) och i sportläget är det tvärtom, här reagerar bilen direkt och växlarna ligger redo hela tiden med automaten. Som det ska vara med andra ord.

Eftersom det är en helt ny plattform så är tredje generationen av Mini ny från botten och upp även om mycket känns igen både på in- och utsidan.

Det var länge sedan “Mini” betydde “liten”. En limousine-variant av det gamla originalet är kortare än nutidens Clubman så BMW jobbar istället på att fylla varumärket med andra värden. I princip tycker jag att man har lyckats väldigt bra, förutom med Countryman som inte alls har någon gocart-känsla.

Nya generationen av Mini har så klart växt på alla håll och kanter och det är inte lite. På längden är den hela 9.8 cm längre vilket är mycket - tyvärr är sju av de centimetrarna i fronten av bilen och inte inuti bilen. Hjulbasen har blivit 2.8 cm längre och 2.3 cm av dessa har används i baksätet. Där var det så trångt tidigare att 2.3 cm är klart välkommet men knappast gör det så speciellt stor skillnad när allt kommer omkring. Plågsamt har blivit ok.

Så varför har bilen blivit så lång där fram? Anledningen stavas fotgängare och det faktum att de ibland blir påkörda. Om man blir påkörd av den nya Minin är chansen att må bra efteråt betydligt större än tidigare, men den långa fronten har ställt till det för designern som fått jobba hårt. Helt klart är att bilen inte hade sett ut som den gör i dag utan de där sju extra centimetrarna i fronten. Står man vid sidan av bilen, ungefär vid framdäcket, och kollar mot motorhuven ser bilen helt vanskapt ut, men från alla andra vinklar funkar det. Och den nya formen växer faktiskt på en!

Överlag känns nya Mini lite lyxigare på utsidan vilket också gäller insidan. Här är det premium som gäller, inte riktigt på Audi-nivå men klart bra.

I förarsätet känns först allt igen men när man börjar kolla närmare är saker och ting lite annorlunda. Hastighetsmätaren har flyttat från mitten av instrumentbrädan till framför föraren vilket jag tycker är tråkigt. Det har man gjort för att folk som kör andra bilar inte ska bli vilse när de hoppar in i en Mini, en dålig anledning tycker jag. Varvräknaren har blivit betydligt mindre, vad säger det om körglädjen? Jag hade hellre sett en stor varvräknare och en digital hastighetsmätare i mitten av den.

Till höger om hastighetsmätaren sitter en gigantisk bensinmätare som man kunde ha jobbat lite hårdare på. Det finns lite inbyggda “tävlingar” inlagda i färddatorn när man kör på eco-läget och dessa borde ha synts på bensinmätaren istället - med lite kreativitet kunde man också fått in en snygg växlingsindikator för sportläget.

En anpassning dels till folks vanor från andra bilar men framförallt för att man snart kommer att släppa en Mini med fem dörrar är att knapparna för vindrutorna har flyttats från mitten till dörrarna. Trist - speciellt eftersom de på kuppen har blivit rätt fula och trista.

En nyhet är också att man flyttat startknappen som nu sitter mycket trevligt placerad i mitten - och faktiskt inte är någon knapp utan ett vippreglage. Man behöver inte längre stoppa in den runda, snygga nyckeln vid ratten.

Skillnaden mellan Cooper och Cooper S är också annorlunda när det kommer till utseendet jämfört med förra generationen. Förr var Cooper dödstråkig och S egentligen det enda alternativet. Nu är Cooper den snälla och trevliga och Cooper S den bråkiga och "tuffa". Och jag är inte säker på att "tuff" är min pryl, så om en gubbe på snart 40 ska beställa en S gäller det att välja rätt, exempelvis inte gul kanske.

Om jag hade beställt en Mini i dag - vilket jag kommer att vänta med tills det kommer en med fem dörrar - så skulle jag välja en Cooper med manuell och använda pengarna som skiljer till att smeta den full med godsaker som panoramatak och navigator och sportstolar (som för övrigt är mycket trevliga) och allt annat gott. Rätt färg, lite större fälgar och rätt tillbehör så är man hemma och kanske även lyckligare än Cooper S-ägaren.

Det enda jag saknar med S-versionen under själva körningen är egentligen ljudet.

Mini är och har aldrig varit en billig historia så att välja Coopern är ingen dum idé ur den synvinkeln heller. En Cooper går loss på 179 000 kronor och när jag väljer min perfekta bil landar extrautrustningen på runt 90 000 kronor - men då är det inklusive navigator och panoramatak och hej och hå, en normal beställning lär hamna långt under detta.

En Cooper S börjar på 215 000 kronor vilket gör att den fetaste Minin kostar nästan 300 000 kronor - i och för sig fullutrustad men ändå.

Nya Mini kommer också i en One-version som kommer att kosta från 159 000 kronor. Två dieslar kommer också, liksom en femförrarsversion och en cabriolet.

Läs mer
185kg
0

Nya Mini har nästan blivit för bra

Vilket gör att vi faller för mellanmodellen...

Agnes släpper nytt album
Lyssna på Magic Still Exists här

Det har gått nästan tio år sedan Agnes senaste album men nu är det återigen dags för ett nytt. Detta heter Magic Still Exists och innehåller elva stycken spår. Musiken är mer disco än tidigare och Agnes har låtit sig inspireras av Giorgio Moroder, Sun Ra och Sylvester under skapandet av albumet. Genren kallar hon för Spiritual disco. Så här säger hon om det: "Att blanda spirituella texter med disco kändes både lockande och nödvändigt. Disco står för frihet, att utrycka sig själv och inte skämmas. Men musiken var också något jag behövde göra för att växa spirituellt och stärka mig själv. En möjlighet att ta det jag har inom mig, multiplicera det och leka med det." Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Ny singel från Abba
Just a Notion

Den 5 november släpper Abba sitt nya Album Voyage. Nu har ytterligare en singel släppts från plattan och den heter Just a Notion. Egentligen är det en gammal låt som har fått nytt liv igen. Så här säger Björn Ulvaeus om den: "Wikipedia says this track was recorded in September 1978, which sounds about right. That puts it in between ABBA the Album and Voulez-Vous, and it would have been included in the latter had we not decided against it. Why did we decide against it? In hindsight, I don’t have a clue. It’s a good song with great vocals. I know that we played it to a publisher in France and a couple of other people we trusted and as far as I can remember they liked it very much. So it’s a mystery and will remain a mystery. Now Benny has recorded a new backing track to which we’ve added drums and guitars, but all vocals are from the original 1978 tracks. In a way, it demonstrates what we plan to do with ABBA Voyage in 2022. There, we will have a live band playing, but all vocals will be from the old recordings. Just a Notion’ is a ridiculously happy song and hopefully it will cheer you up in these dark times!" Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Oumph! börjar med kebab
Gjord på ärtprotein

Oumphs Döner Style Kebab har tidigare under hösten lanserats i Storbritannien till reaktioner som ”Your best product yet” och ”Game changer” från personer som testat den växtbaserade kebaben. Oumph! Döner Style Kebab är gjord på ärta, grillad och skuren från spett, precis som traditionell kebab. Man släpper även Oumph! Crispy Buffalo Bites som är saftiga bitar gjorda på soja marinerade i en het, syrlig buffalosås och panerade i en krispig cornflakes-coating. Den veganska kebaben ska ha funnits på hyllorna sedan vecka 39 och ett paket på 400 g kostar cirka 54 kr. Tumnagel
88kg
+
Hugo Engström
0

Tut i luren! Idag är det Champagne Day!
Grattis!

Man kan dricka champagne varje dag om man så vill det, men kanske lite extra mycket idag eftersom det är Champagne Day. Sen att det även är fredag är väl alltid en bonus. Så korka upp någon trevlig flaska som du har haft liggandes länge och som hamnat i facket "för fin för att dricka just nu" och njut. Skål! Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Årets tomteglass från Sia är här
Vit Chokladbräck med Polka

Affärerna är fulla med julprylar redan och mängder av olika godsaker börjar släppas inför den kommande mysperioden. Glass kanske inte alla äter när det börjar bli kallt men även här ska det julas såklart. Sia presenterar nu årets tomteglass och det är Vit Chokladbräck med Polka. Den innehåller vit chokladgräddglass med polkakulor och bitar av vit choklad. Kommer till butik från vecka 44. Tidigare Tomteglassmaker är Skumtomte (2017), Lussebulle (2018), Marsipangris (2019) och Glöggmys (2020). Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Swedish House Mafia och The Weeknd släpper låt
Moth To A Flame

Efter en kort teaserkampanj är nu Swedish House Mafia och The Weeknds låt Moth To A Flame släppt och så här låter den i sin helhet. Vad tycker ni? Bonus-intervju nedan. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Tesla ska börja sälja öl
Giga Beer ska säljas i Cybetruck-flaskor

Under en presentation av Teslas Gigafactory i Berlin förra veckan så meddelade företagets vd Elon Musk att man nu även kommer att börja sälja öl. Tesla har registrerat de båda varumärkena "Giga Beer" samt "Giga Bier" för de ölen man planerar att börja sälja. Som synes i videoklippet ovan så planerar Tesla att sälja sitt öl i flaskor vars design verkar vara inspirerade av företagets futuristiska modell Cybertruck. Elon Musk sa under presentationen att han hoppas att Tesla kan börja sälja öl någon gång under nästa år. Tumnagel
81kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Mapei och Rusiak bildar gruppen MOR
Med producenten Fredrik Okazaki

Tanken var att Fredrik Okazaki och Thomas Rusiak skulle skriva lite saker till Mapeis kommande platta, men istället blev det en ny grupp som kom att kallas MOR. Första låten från den nya konstellationen kallas för Spitfire och här blandas Mapeis fantastiska röst med harpa och stråkorkester. Rått och vackert på en och samma gång. Rusiak är en legendar i hiophop-sverige, Fredrik har jobbat med Robyn, FKA Twigs, Yung Lean och Royksopp och Mapei har vi tidigare hört bland annat med superhiten Donx27t wait. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg
0

Klocka som matchar din Pininfarina Battista
Från Bovet

Det är klart att du måste matcha din nya Pininfarina Battista med en fet klocka på armen. Därför har Pininfarina gått samman med den anrika urtillverkaren Bovet och tagit fram det vi ser här - Battista Tourbillon. Faktiskt den första Bovet har tillverkat med asymmetriska visare. På insidan sitter ett helt nytt urverk som har en kraftreserv på tio dagar. Klockan är i samma färg (Iconica Blu) som Anniversario-versionen av bilen. Endast 90 stycken exemplar kommer att tillverkas - 30 i titan, 30 i rött guld och 30 i platina. Prislappen börjar på 265.000 euro. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green
0

Ny kudde som leder bort värme
Ska göra att du somnar fortare

Emma - The Sleep Company är ett tyskt företag som säljer madrasser, sängar och andra sov-relaterade saker. Nu lanserar de en ny produkt i deras Diamond Degree-serie och det är en kudde som ska hjälpa till att sänka kroppstemperaturen och leda bort värme under natten - något som ska göra att du somnar fortare och förbättrar djupsömnen. Kudden är 70 centimeter lång, 40 hög och 12 centimeter tjock. Den har tre justerbara lager bestående av Diamond Degree-skum, stödjande HRX-skum och Memory-skum. Släpps den 22 oktober här och kostar 1799 kronor. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Saudiarabien bygger hotell på oljeplattform
Om man vill turista till havs

Saudiarabiens Public Investment Fund (PIF) kommer att investera i ett hotellbygge till havs där det är tänkt att turister ska bo på en ombyggd oljeplattform. Resorten kallas för "The Rig" och de tre hotellen på plattformen kommer att ha 800 rum för uthyrning tillsammans. Sammanlagt kommer resorten att uppta en yta på 150.000 kvadratmeter och även inkludera elva restauranger, berg-och-dalbana, pariserhjul, vattenrutschbana, go cart-bana, bungy jump-torn, flera pooler, scener och annat. När The Rig kommer att vara färdigbyggt och börja kunna ta emot turister finns det än så länga inga uppgifter om. Här nedan hittas en reklamfilm för det hela. Tumnagel
71kg
+
Wille Wilhelmsson
0

IWC och Hot Wheels släpper klocka
Kommer i en liten verktygslåda

I samband med den 78:e upplagan av Goodwood Members Meeting har klocktillverkaren IWC Schaffhausen tillsammans med leksakstillverkaren Hot Wheels tagit fram en klocka och en liten leksaksbil i form av en klassisk Mercedes 300 SL. Endast 50 stycken exemplar kommer att bli till och det första auktioneras iväg av Bonhams, pengarna kommer gå till välgörenhet. Allt kommer förpackat i en snygg verktygslåda. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Idag är det Internationella gin och tonic-dagen
Gin & tisdag

Tänk vad härligt ändå när man får reda på att denna regniga och kyliga tisdag också råkar vara internationella gin och tonic-dagen. En GT värmer ju alltid så varför inte liva upp veckan lite med denna traditionella och utomordentliga drink. Hur blandar du din? Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Foodboats kan komma till Stockholm
Säljer mat från vattnet

Efter foodtrucks kommer nu foodboats till Stockholm. Det är den grönblå majoriteten som i nästa års budget vill utreda frågan om båtserveringar. Idén kommer från Italien där det i flera italienska städer finns flytande restauranger som serverar mat. Tanken är att båtarna både ska ha fasta platser och kunna tuffa runt när det behövs. De ska kunna lägga till vid kajer och vid promenadstråk. Trafikkontoret, exploateringskontoret och Stockholm Hamnar har fram till nästa sommar på sig att utreda frågan. Vad tror ni om idén? Klippet visar en foodboat i Washington för några år sedan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Porsche Design ska börja designa lyxhotell
Kommer att ha minst 150 rum

Porsche Design och den tyska hotellkedjan Deutsche Hospitality har ingått ett partnerskap vilket gör att du inom kort kommer att kunna bo på ett hotell designat av just Porsche Design. Ett antal Steigenberger Porsche Design Hotels kommer att slå upp portarna runt om i världen och alla kommer att vara i lyx-segmentet. Marcus Bernhardt som är chief executive hos Deutsche Hospitality säger följande: "Our two companies unite the very best of both worlds. Porsche Design brings a unique design philosophy to the partnership. And there is scarcely any company in the hotel business other than Steigenberger which has brought so much quality, service and passion to bear over a period of more than 90 years. With these strengths, we create a new and exciting product that will encourage people to rediscover the hotel sector." När det första hotellet öppnar är dock oklart för tillfället. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green
0

Vinet Pasqua Hey French släpps
Har tidigare bara funnits på restaurang

Vinet Pasqua Hey French (You could have made this but you didnx27t) har man tidigare bara kunnat få på restaurang, men nu släpps det i en begränsad upplaga (120 stycken flaskor) i Systembolagets beställningssortiment. Hey French Edizione II heter det där och det är gjort på druvorna garganega, pinot bianco och sauvignon blanc från vingårdar i östra Soave - ett italienskt vinområde. Vinet är även en blend gällande årgång och innehåller fyra utvalda årgångar från 2010-talet: 2015, 2016, 2017, 2018. Alkoholhalten ligger på 13,5 procent och för en flaska på 750 milliliter får man betala 370 kronor. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Babish lagar poke bowls
Så du också kan göra det

I det här avsnittet av Basics with Babish får vi lära oss hur man lagar till några smarriga poke bowls på ett rätt så bra sätt. Bonus-poke bowls nedan. Tumnagel
80kg
+
Frode Wikesjö
0

Heinz släpper blodig variant till halloween
Ett lakan och du har din outfit till festen

Det enklaste fuskblodet att få tag på är så klart lite gammal hederlig ketchup. Det har Heinz slagit fasta på och släpper nu en tillfällig förpackning, men tyvärr inte i Sverige. Det finns många varianter på att göra sin produkt lite hetare inför olika högtider, om halloween nu räknas som en, och den här var riktigt snygg tycker jag. Tumnagel
81kg
+
Roger Åberg
0