m
a
r
4 i går52 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
Men jag vill ha mer

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

Äntligen är de här! I blått och guld. Nya BMW M3 och M4 som M3 coupé numera går under. Effekten har skruvats upp ytterligare men man har skalat bort två cylindrar. V8:an är alltså ett minne blott vilket rör upp en del känslor hos entusiaster. Men hur påverkar det körglädjen egentligen? En bil med över 430 hästar måste göra något riktigt dåligt för att anses som tråkig och de som verkligen vill köra V8 kan ju nu med glädja börja hänga på begagnatmarknaden där priserna förhoppningsvis sjunker något i och med dessa introduceringar. Jag har testkört både nya M3 och M4 och även om de båda är rätt så fantastiska skapelser bjuder de tyvärr inte på några direkta överraskningar.

Inledning
Missförstå mig rätt nu. Det är sällan en ny bil i den här kategorin är dålig, men de tenderar att vara ganska så platta och hyfsat likadana varandra. Mercedes, Audi och BMW kämpar hela tiden mot varandra och det gör det nästan svårt för dom att sticka ut åt något håll. Det är ingen som riktigt vågar gå sin egna väg och slutprodukterna har i princip alltid samma effekt, förbrukning och prislapp. Det blir inte särskilt spännande. I slutändan handlar det lite om vad du som kund vill att det ska vara för emblem i fronten och på bakluckan. Jag vill ha mer! Jag vill att en bil för dessa pengar ska göra att jag går ner på knä och börjar gräva efter guld för att kunna köpa den. En bil som talar till mig, nästan skriker efter mig. Som jag bara måste ha, oavsett hur det går till. Inte för att impa på någon annan, utan för att jag och bilen blivit förälskade i varandra.

Körkänsla
Personbilar med stora motorer eller sportbilar med personbilsutseende? M3 och M4 är garanterat det senare av de påståendena även om de har syskon som ser ungefär likadana ut. Dessa två i de mest skrikiga färgerna är knappast något man kan vara diskret i och efter bara några minuter i varje bil åkte det upp kameror som fotade och filmade min framfärd. Bilarna är inte oväntat heta som bara den och det är många som har väntat på efterföljarna till E90 och E92 och nu är de äntligen här. Lättare, styvare, två cylindrar färre men mer effekt, lite mer attityd och väldigt mycket mer avancerad teknik.

M3 och M4 är för vem som helst - med mycket pengar då vill säga. Alla kan köra dessa bilar och många skulle nog vara helt nöjda med att aldrig ens koppla ur något system eller låta motorn varva ur. Det är verkligen bilar som fungerar för alla vardagliga tillfällen. De lastar bra, har godkända platser för fyra personer, är bekväma och är man inte så tung med högerdojjan blir det heller ingen löjlig förbrukning. Detta är bilar som du kan köra ner till Ringen, avverka några varv, och sen köra hem igen. Och det är också tanken.

De officiella siffrorna säger 431 hästar och 550 Nm men BMW ljuger. Fast åt fel håll. Det har nämligen visat sig att motorn ger mer effekt än så, och att BMW:s siffror var lite för blygsamma. 465 hk och runt 580 Nm är det som egentligen gäller. Rätt mycket skillnad och en viktig detalj när man står och snackar vid bensinpumpen. Om jag hade kunnat känna skillnad på 431 eller 465 hästar? Tveksamt, men det är ju alltid trevligt när det är mer än vad man trott från början. De hästar som finns där under huven vet i alla fall vad de sysslar med. Bilen trycker på riktigt bra vid gaspådrag och känns oerhört stabil på vägen. Som väntat. Motorn vill bara ha nästa växel hela tiden och när man tror att det är dags för nästa finns det några varv till att utnyttja. Växlingarna i M-lägena är lite oväntat rätt markanta, även om de inte direkt är i Lamborghini Aventador-klass. Men det känns när nästa kugg slängs i och det ger en bekräftelse som är rätt så tillfredställande. Det ska kännas när man kör bil och det gör det här. Det känns inte att man kör en turbomotor och något turbolagg märker man inte av. Motorn svarar direkt och känns hela tiden alert.

När man börjar komma upp i högre hastigheter försvinner känslan dock lite. Det är i de lägre farterna när man drar på hastigt som man verkligen känner kraften. Står man still och trampar iväg sätter sig bilen på ett sätt som bara strikt bakhjulsdrivna bilar gör. Det känns som att den gräver sig ner i asfalten för att hitta fäste och visst går det lite på sniskan iväg. Barnsligt kul och här är det härligt att inte massa elektronik går in och sabbar det roliga. Visst tillåts inte vad som helst och datorerna backar givetvis upp om det börjar barka åt fanders men lite lekstuga då och då har ju ingen tagit någon skada av. Det finns till och med en burnout-funktion som ska hjälpa dig att få till snygga rökmoln efter bilen. Detta testades dock aldrig och nu så här i efterhand ångrar jag det bittert. Så ja, det går att busa lite med bilen men det är nästintill alltid den som bestämmer hur det ska gå till.

Svänga bör man annars kan det gå illa. Som tur är gillar både M3 och M4 att göra detta. Det är nästan omöjligt att känna någon skillnad mellan bilarna, M4:an väger bara marginellt mer och de beter sig i mina ögon exakt likadant. De svarar bra på varje rattrörelse och känns enkla att placera på vägen. Fjädringen kan kännas lite hård i längden kanske men man vet ju vad man köper när man införskaffar en sån här. Den måste ju funka på bana också och då får man ta att det blir lite sämre komfort ibland. De stora hjulen med sina två lager med eltejp runt gör ju sitt också.

Ljud
Ja. Nya M3 och M4 låter som ett tvspel inifrån men där kan vi sluta klaga. När jag hörde de första ljudklippen i samband med att bilarna presenterades blev jag besviken och tyckte att de lät på tok för lite, och för konstigt. V8-mullret var ju som väntat borta men när man tänker tillbaka på E46 M3 minns man ju hur ljuvligt den sexan lät, så varför skulle dessa vara så mycket sämre? Turbo. Dessa stressfläktar tenderar att suga i sig mer än luft - ljud. Och så är även fallet här, men det som kommer ur de fyra piporna där bak är ändå inte så illa pinkat.

Vid kallstart är det ett rått fladdrande rätt så burkigt ljud som kanske inte är så charmigt, men när motorn väl jobbat upp sig i temperatur kan den få ur sig en hel del sköna toner. Responsen på gasen är riktigt rapp och står man och torrgasar lite blir man glad att man nästan kan motorcykelgasa. I bilarna var knappen M1 på ratten där man tryckte för att ställa dem på tårna - antispinnen stängdes av, gasresponsen rampades upp och växellådan ställde in sig på att få attacksmälla i växel efter växel. Tryckte man på den öppnades även spjällen i avgassystemet - något som också var extra tydligt om man gjorde det vid stillastående. Bilarna låter mysigt utan knappen intryckt men jättemysigt när man väl går in i M Mode så att säga. Det ganska rispiga ljudet blev genast mycket mullrigare, dovare och framförallt argare. Det fick motorn att låta större än vad den faktiskt är.

Under färd är bilen relativt tyst men kuggar man ner ett par växlar morrar den gott när man drar på igen. Ibland bjöds man även på sköna avgasknallar vid hastiga nedväxlingar med mycket motorbroms, mycket likt de man får i nya M5 även om den sitter inne med en V8:a. Här ger motorn även mellangas helt automatiskt, så det behöver du inte tänka på. Den absolut bästa ljudupplevelsen fick jag mellan ett par husväggar med M4:an när jag jämsides med en annan bil fällde ner gaspedalen rätt så hastigt. Det kompakta utrymmet mellan husen, bilen bredvid och det faktumet att jag körde med rutorna nere förhöjde ljudet såpass att jag höll på att kissa på mig av glädje. Helt plötsligt lät bilen som en M3 CSL! Vad hände?! Från att ha låtit bra men inte "som förr" ljöd det nostalgiska toner utan dess like från rören och jag misstänker att alla runt omkring hoppade av glädje. Det gjorde åtminstone jag inuti bilen. Så synd att jag inte fick detta på film eller kan dela med mig av upplevelsen i mer än ord.

Turboaggregaten gör ju sig självklart påminda även ljudmässigt. Det är ett jäkla visslande när man gasar på och det känns lite konstigt att sitta i en ny och modern bil med denna Fast & Furious-känsla. Man sitter nästan och väntar på dumpljudet och letar febrilt efter kranen till lustgasen. Men det är väl bara att vänja sig. Nya Mini Cooper S låter som den är toktrimmad och ingen har väl missat att Pagani Huayra låter som den nyser varje sekund? Men ljudet gör även att det känns mer som att motorn jobbar, man hör den tydligt och kan se lite förbi den förstärkta klangen som ljuder ur högtalarna.

Exteriör
En 428i med M-Paket stod bredvid vid rödljuset. Paketet är rätt så tjockt men visst skiljer det sig mot M4 som man direkt ser att det är något extra med. Den djupa fronten sväljer det mesta - lösa hundar, okopplade barn och en och annan grävling. De fyra piporna där bak, de breda höfterna, kolfibertaket och de gula oken som avslöjar att det sitter keramiska bromsar (69 000 kronor extra) är också givna saker som avslöjar bilen. När det kommer till M3:an känns den nästan tjockare på något vis, man blir glad i själen när man kikar i backspeglarna och ser de breda skärmarna över bakhjulen - detta utmärker sig inte lika mycket på M4 i mina ögon. Sen ser nästan M4:an lite hög ut jämfört med det större syskonet och jag som vanligtvis föredrar en coupé tycker att det är mer harmoni i linjerna hos M3:an.

Interiör
Relativt sparsmakat som det brukar vara i en BMW. Lite kolfiberdetaljer här och var, den smäckra lilla växelspaken som nästan ser underdimensionerad ut och en treekrad tjock ratt att hålla fast i. Lägg till ett par skålade sportstolar (med porriga M-emblem som lyser när det är mörkt!) till ingredienserna och du har det du behöver. Heads-up-displayen är underbar - speciellt i M-läge. I övrigt finns allt annat man kan förvänta sig, och givetvis hundra roliga extra M-saker att pilla med. Mängder av inställningar gör att man nästan inte orkar ändra på något utan låter allt vara i standardläge. Sport på allt om man trycker på M2 på ratten, och Sport Plus på allt om man trycker på M1. Det räcker.

Som vanligt lämpar sig M-lägena bäst på bana, men fungerar såklart även vid stadskörning om man håller lite koll och inte blir för hungrig på gasen vid rödljusen. Manuellt läge känns tryggast och det är också då man har bäst kontroll så att inte växellådan helt plötsligt får för sig att växla upp i en kurva eller liknande. Paddlarna fungerar prima eller spaken om man föredrar att växla med en sådan - och till skillnad från många andra har BMW fattat att det är växla upp genom att dra spaken mot dig som gäller. Ingen av bilarna hade manuell låda men detta går att få för den som vill vispa runt själv.

Avslutning
Nykomlingarna är bättre på alla möjliga vis. Som väntat alltså. Det är bara att ta att tillverkarna kommer att klippa bort cylindrar och börja turbomata, det går inte att förhindra. Prestandan blir ju bara bättre på alla plan ändå - så om man vill ha det som det var förr får man väl helt enkelt köpa det som tillverkades förr. Framtiden går inte att stoppa. Med det sagt hade jag nog ändå hoppats på att bilarna skulle bjuda på något extra, för nu är de lite som komplicerade maskiner där du som förare har som enda uppgift att hålla i dig i ratten och styra. Resten sköts automatiskt åt dig. Jag gillar att bli utmanad av bilar och inte att köra simulatorer där mycket har tappat sin känsla. Nya BMW M3 och M4 är fantastiska skapelser men de får det tyvärr inte att kittla i min köptarm. Även om jag skulle ha pengarna. Det här lär vara de bästa som byggts men frågan är om de är de roligaste?

Fakta BMW M3:
Motor: Rak sexa, 3.0 liter, dubbelturbo, 431 hästkrafter, 550 Newtonmeter.
Växellåda: Dubbelkopplingslåda med sju växlar.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.1 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Keramiska skivor i okänd dimension.
Däck: 255/40 ZR19 fram och 275/40 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.81 meter, längd 4.67 meter, bredd 1.87 meter, höjd 1.43 meter, vikt 1 595 kilo, bensintank 60 liter, förbrukning 0.83 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 194 gram per kilometer.
Pris: 686 000 kronor.

Fakta BMW M4:
Motor: Rak sexa, 3.0 liter, dubbelturbo, 431 hästkrafter, 550 Newtonmeter.
Växellåda: Dubbelkopplingslåda med sju växlar.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.1 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Keramiska skivor i okänd dimension.
Däck: 255/40 ZR19 fram och 275/40 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.81 meter, längd 4.67 meter, bredd 1.87 meter, höjd 1.38 meter, vikt 1 572 kilo, bensintank 60 liter, förbrukning 0.83 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 194 gram per kilometer.
Pris: 699 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
241kg
0

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska

Men jag vill ha mer

Ett besök på Hammond's Candies godisfabrik
Här gör man snasket för hand

I 100 år har nu Hammondx27s Candies tillverkat godis för hand i Denver. I det här klippet får vi hänga med till fabriken och se hur några av gottigheterna blir till. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Yes - Owner Of A Lonely Heart
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och då ska man dansa och lyssna på bra musik. Här har vi något som gör det möjligt att kombinera dessa två saker. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Kygo och Sandro Cavazza hyllar Avicii med ny låt
Det här är Forever Yours

För några år sedan på en festival spelade Avicii upp en demolåt gjord av Sandro Cavazza. Nu har han och Kygo tillsammans färdigställt låten som heter Forever Yours (Avicii Tribute). Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Fixa kartbild av din stad eller ditt område
Hemort ftw!

Om du har en plats som du gillar kan du enkelt fixa en bild av den med den här tjänsten. Sök bara efter ett område eller en stad och så får du upp den som karta. Saker runtomkring tas bort på ett snyggt sätt och du kan välja färger på bakgrund och linjer. Sedan kan du spara ner bilden eller trycka det på en mugg. Tumnagel
238kg
+
Roger Åberg
0

Keith äter allt på Shake Shack
Lyckost!

Varför nöja sig med att bara äta en grej på Shake Shack när man kan äta allt som finns på menyn? Keith från The Try Guys ger sig på just detta och han verkar sjukt nöjd. Tumnagel
67kg
+
Bobby Green
0

Seth Meyers kör en dagsfylla med Jonas Brothers
Alla är ganska törstiga

Dricka alkohol mitt på dagen?! Kan man göra det? Givetvis. Här gör Seth Meyers det tillsammans med Jonas Brothers, Jack McBrayer och Seths bror Josh. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green
0

TAG Heuer firar 160 år
Med specialversion av Carrera

1860 grundades klocktillverkaren TAG Heuer vilket gör att man i år firar hela 160 år. Detta gör man bland annat genom att lansera en specialversion av märkets mest ikoniska modell - TAG Hauer Carrera. Den släpptes för första gången 1964 och inspirationen kom från en av världens farligaste biltävlingar - Carrera Panamericana i Mexiko. Specialversionen heter TAG Heuer Carrera 160 Years Silver Limited Edition och den får en något större boett än originalet, 39 millimeter istället för 36. På insidan är det också nytt och här sitter urverket Caliber Hauer 02. Originalet har ett Valjoux 72. Istället för plexiglas täcks även urtavlan av safirglas. Baksidan är också öppen så att man kan se hur klockan jobbar. Endast 1860 stycken exemplar kommer att tillverkas och prislappen ligger på 6450 dollar. Lanseras i juni och ska gå att förhandsbeställa nu. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Häng med på en flygtur över Hawaii
Finns mycket vackert att se

I det här klippet får vi hänga med på en drönartur över vackra Hawaii. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Hantverksbryggeriet Omaka öppnar restaurang
Med bar och ölträdgård

I november skrev vi om det nya hantverksbryggeri Omaka som startats upp av Hedda Spendrup. Nu har man bryggt det första ölet som döpts till Mother och i april slår man upp portarna till en restaurang och bar i anslutning till bryggeriet. Man ska även ha en uteservering och en ölträdgård. Maten på restaurangen kommer givetvis att passa Omakas öl men man ska också brygga nya öl som matchar enskilda rätter. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Idag är det internationella vindagen
Win!

Idag är det inte bara en vanlig onsdag utan faktiskt internationella vindagen. Vad innebär det då? Att vi ska fira en av de allra äldsta dryckerna vi känner till såklart! Kanske med ett glas rött till middagen ikväll? Eller något bubbligt framför favoritprogrammet på TV? Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Breitling lanserar ny Navitimer Rattrapante
Flådig

Breitling presenterar nu en ny Navitimer Rattrapante som man har valt att döpa till Navitimer B03 Chronograph Rattrapante 45. Klockan har en boett i 18 karat rött guld och på insidan sitter urverket Manufacture Caliber B03. Klockan blir din för 273.050 kronor. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Så här ser SAS nya plan ut på insidan
Airbus A350 visar upp sig

SAS är på gång att addera nya Airbus A350 till sin flotta och förutom att ha 33 procent lägre bränsleförbrukning än A340 (rätt imponerande sänkning...) så har planet en ny och uppdaterad insida med ny inredning. Nu har SAS släppt en film och en webbplats om denna för de som är nyfikna på om det är någon skillnad. Tumnagel
326kg
+
Roger Åberg
0

Scotch & Soda lanserar glasögon
För första gången

Klädkedjan Scotch & Soda lanserar nu för första gången en kollektion med glasögon. Dessa kommer i flera olika modeller och finns för både dam och herr. Allt från klassiska som passar till vardags till premiumglasögon för när man vill matcha till sin bästa outfit. Kollektionen släpps den här månaden och ska finnas i Scotch & Sodas butiker, på webben och hos utvalda optiker. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green
0

Daniel Craig kommer alltid att vara James Bond
Det blir svårt att släppa rollen

Daniel Craig har nu spelat James Bond i hela 15 år och även om den kommande filmen No Time To Die blir hans sista kommer han fortfarande att vara Bond för väldigt många. Något som Heineken påminner om i den här reklamfilmen. Tumnagel
149kg
+
Bobby Green
0

Mauri säger sig ha hittat Sveriges bästa pizzeria
Testar tre populära ställen

Vi har tidigare bland annat sett Mauri i jakten på Sveriges bästa hamburgare och nu är det dags att besöka stället som gör den bästa pizzan i landet. Då borde man ju såklart testa alla pizzerior som finns men det tar ju en väldans massa tid så här handlar det bara om tre ställen - Meno Male i Stockholm, Pizzeria Maestro i Norrköping och Lilla Napoli i Falkenberg. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

Nike berättar mer om löparskorna Infinity Run
De som ska minska skador

I november skrev vi om Nikes nya löparskor Infinity Run som var speciellt framtagna för att minska skador och smärtor löpningen annars kan bidra med. I det här klippet berättar man hur skorna kan hjälpa till med just detta. Tumnagel
-29kg
+
Bobby Green
0

Vegan och köttätare betygsätter veganmat
Från KFC, Subway, McDonald's och Pizza Hut

Det är mer populärt än någonsin tidigare att äta vegansk mat och givetvis har snabbmatskedjorna hoppat på tåget och erbjuder nu lite olika saker man kan stoppa i sig. Här testar Megan som är vegan och Harry som är köttätare hur några av måltiderna smakar. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Lyssna på Green Days nya singel Oh Yeah!
Nytt album släpps den 7 februari

Den 7 februari släpper Green Day den nya plattan Father of All Motherfuckers och med på den finns bland annat singeln Oh Yeah! som vi kan höra och se här. Tumnagel
70kg
+
Bobby Green
0