m
a
r
4 i går71 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
Men jag vill ha mer

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

Äntligen är de här! I blått och guld. Nya BMW M3 och M4 som M3 coupé numera går under. Effekten har skruvats upp ytterligare men man har skalat bort två cylindrar. V8:an är alltså ett minne blott vilket rör upp en del känslor hos entusiaster. Men hur påverkar det körglädjen egentligen? En bil med över 430 hästar måste göra något riktigt dåligt för att anses som tråkig och de som verkligen vill köra V8 kan ju nu med glädja börja hänga på begagnatmarknaden där priserna förhoppningsvis sjunker något i och med dessa introduceringar. Jag har testkört både nya M3 och M4 och även om de båda är rätt så fantastiska skapelser bjuder de tyvärr inte på några direkta överraskningar.

Inledning
Missförstå mig rätt nu. Det är sällan en ny bil i den här kategorin är dålig, men de tenderar att vara ganska så platta och hyfsat likadana varandra. Mercedes, Audi och BMW kämpar hela tiden mot varandra och det gör det nästan svårt för dom att sticka ut åt något håll. Det är ingen som riktigt vågar gå sin egna väg och slutprodukterna har i princip alltid samma effekt, förbrukning och prislapp. Det blir inte särskilt spännande. I slutändan handlar det lite om vad du som kund vill att det ska vara för emblem i fronten och på bakluckan. Jag vill ha mer! Jag vill att en bil för dessa pengar ska göra att jag går ner på knä och börjar gräva efter guld för att kunna köpa den. En bil som talar till mig, nästan skriker efter mig. Som jag bara måste ha, oavsett hur det går till. Inte för att impa på någon annan, utan för att jag och bilen blivit förälskade i varandra.

Körkänsla
Personbilar med stora motorer eller sportbilar med personbilsutseende? M3 och M4 är garanterat det senare av de påståendena även om de har syskon som ser ungefär likadana ut. Dessa två i de mest skrikiga färgerna är knappast något man kan vara diskret i och efter bara några minuter i varje bil åkte det upp kameror som fotade och filmade min framfärd. Bilarna är inte oväntat heta som bara den och det är många som har väntat på efterföljarna till E90 och E92 och nu är de äntligen här. Lättare, styvare, två cylindrar färre men mer effekt, lite mer attityd och väldigt mycket mer avancerad teknik.

M3 och M4 är för vem som helst - med mycket pengar då vill säga. Alla kan köra dessa bilar och många skulle nog vara helt nöjda med att aldrig ens koppla ur något system eller låta motorn varva ur. Det är verkligen bilar som fungerar för alla vardagliga tillfällen. De lastar bra, har godkända platser för fyra personer, är bekväma och är man inte så tung med högerdojjan blir det heller ingen löjlig förbrukning. Detta är bilar som du kan köra ner till Ringen, avverka några varv, och sen köra hem igen. Och det är också tanken.

De officiella siffrorna säger 431 hästar och 550 Nm men BMW ljuger. Fast åt fel håll. Det har nämligen visat sig att motorn ger mer effekt än så, och att BMW:s siffror var lite för blygsamma. 465 hk och runt 580 Nm är det som egentligen gäller. Rätt mycket skillnad och en viktig detalj när man står och snackar vid bensinpumpen. Om jag hade kunnat känna skillnad på 431 eller 465 hästar? Tveksamt, men det är ju alltid trevligt när det är mer än vad man trott från början. De hästar som finns där under huven vet i alla fall vad de sysslar med. Bilen trycker på riktigt bra vid gaspådrag och känns oerhört stabil på vägen. Som väntat. Motorn vill bara ha nästa växel hela tiden och när man tror att det är dags för nästa finns det några varv till att utnyttja. Växlingarna i M-lägena är lite oväntat rätt markanta, även om de inte direkt är i Lamborghini Aventador-klass. Men det känns när nästa kugg slängs i och det ger en bekräftelse som är rätt så tillfredställande. Det ska kännas när man kör bil och det gör det här. Det känns inte att man kör en turbomotor och något turbolagg märker man inte av. Motorn svarar direkt och känns hela tiden alert.

När man börjar komma upp i högre hastigheter försvinner känslan dock lite. Det är i de lägre farterna när man drar på hastigt som man verkligen känner kraften. Står man still och trampar iväg sätter sig bilen på ett sätt som bara strikt bakhjulsdrivna bilar gör. Det känns som att den gräver sig ner i asfalten för att hitta fäste och visst går det lite på sniskan iväg. Barnsligt kul och här är det härligt att inte massa elektronik går in och sabbar det roliga. Visst tillåts inte vad som helst och datorerna backar givetvis upp om det börjar barka åt fanders men lite lekstuga då och då har ju ingen tagit någon skada av. Det finns till och med en burnout-funktion som ska hjälpa dig att få till snygga rökmoln efter bilen. Detta testades dock aldrig och nu så här i efterhand ångrar jag det bittert. Så ja, det går att busa lite med bilen men det är nästintill alltid den som bestämmer hur det ska gå till.

Svänga bör man annars kan det gå illa. Som tur är gillar både M3 och M4 att göra detta. Det är nästan omöjligt att känna någon skillnad mellan bilarna, M4:an väger bara marginellt mer och de beter sig i mina ögon exakt likadant. De svarar bra på varje rattrörelse och känns enkla att placera på vägen. Fjädringen kan kännas lite hård i längden kanske men man vet ju vad man köper när man införskaffar en sån här. Den måste ju funka på bana också och då får man ta att det blir lite sämre komfort ibland. De stora hjulen med sina två lager med eltejp runt gör ju sitt också.

Ljud
Ja. Nya M3 och M4 låter som ett tvspel inifrån men där kan vi sluta klaga. När jag hörde de första ljudklippen i samband med att bilarna presenterades blev jag besviken och tyckte att de lät på tok för lite, och för konstigt. V8-mullret var ju som väntat borta men när man tänker tillbaka på E46 M3 minns man ju hur ljuvligt den sexan lät, så varför skulle dessa vara så mycket sämre? Turbo. Dessa stressfläktar tenderar att suga i sig mer än luft - ljud. Och så är även fallet här, men det som kommer ur de fyra piporna där bak är ändå inte så illa pinkat.

Vid kallstart är det ett rått fladdrande rätt så burkigt ljud som kanske inte är så charmigt, men när motorn väl jobbat upp sig i temperatur kan den få ur sig en hel del sköna toner. Responsen på gasen är riktigt rapp och står man och torrgasar lite blir man glad att man nästan kan motorcykelgasa. I bilarna var knappen M1 på ratten där man tryckte för att ställa dem på tårna - antispinnen stängdes av, gasresponsen rampades upp och växellådan ställde in sig på att få attacksmälla i växel efter växel. Tryckte man på den öppnades även spjällen i avgassystemet - något som också var extra tydligt om man gjorde det vid stillastående. Bilarna låter mysigt utan knappen intryckt men jättemysigt när man väl går in i M Mode så att säga. Det ganska rispiga ljudet blev genast mycket mullrigare, dovare och framförallt argare. Det fick motorn att låta större än vad den faktiskt är.

Under färd är bilen relativt tyst men kuggar man ner ett par växlar morrar den gott när man drar på igen. Ibland bjöds man även på sköna avgasknallar vid hastiga nedväxlingar med mycket motorbroms, mycket likt de man får i nya M5 även om den sitter inne med en V8:a. Här ger motorn även mellangas helt automatiskt, så det behöver du inte tänka på. Den absolut bästa ljudupplevelsen fick jag mellan ett par husväggar med M4:an när jag jämsides med en annan bil fällde ner gaspedalen rätt så hastigt. Det kompakta utrymmet mellan husen, bilen bredvid och det faktumet att jag körde med rutorna nere förhöjde ljudet såpass att jag höll på att kissa på mig av glädje. Helt plötsligt lät bilen som en M3 CSL! Vad hände?! Från att ha låtit bra men inte "som förr" ljöd det nostalgiska toner utan dess like från rören och jag misstänker att alla runt omkring hoppade av glädje. Det gjorde åtminstone jag inuti bilen. Så synd att jag inte fick detta på film eller kan dela med mig av upplevelsen i mer än ord.

Turboaggregaten gör ju sig självklart påminda även ljudmässigt. Det är ett jäkla visslande när man gasar på och det känns lite konstigt att sitta i en ny och modern bil med denna Fast & Furious-känsla. Man sitter nästan och väntar på dumpljudet och letar febrilt efter kranen till lustgasen. Men det är väl bara att vänja sig. Nya Mini Cooper S låter som den är toktrimmad och ingen har väl missat att Pagani Huayra låter som den nyser varje sekund? Men ljudet gör även att det känns mer som att motorn jobbar, man hör den tydligt och kan se lite förbi den förstärkta klangen som ljuder ur högtalarna.

Exteriör
En 428i med M-Paket stod bredvid vid rödljuset. Paketet är rätt så tjockt men visst skiljer det sig mot M4 som man direkt ser att det är något extra med. Den djupa fronten sväljer det mesta - lösa hundar, okopplade barn och en och annan grävling. De fyra piporna där bak, de breda höfterna, kolfibertaket och de gula oken som avslöjar att det sitter keramiska bromsar (69 000 kronor extra) är också givna saker som avslöjar bilen. När det kommer till M3:an känns den nästan tjockare på något vis, man blir glad i själen när man kikar i backspeglarna och ser de breda skärmarna över bakhjulen - detta utmärker sig inte lika mycket på M4 i mina ögon. Sen ser nästan M4:an lite hög ut jämfört med det större syskonet och jag som vanligtvis föredrar en coupé tycker att det är mer harmoni i linjerna hos M3:an.

Interiör
Relativt sparsmakat som det brukar vara i en BMW. Lite kolfiberdetaljer här och var, den smäckra lilla växelspaken som nästan ser underdimensionerad ut och en treekrad tjock ratt att hålla fast i. Lägg till ett par skålade sportstolar (med porriga M-emblem som lyser när det är mörkt!) till ingredienserna och du har det du behöver. Heads-up-displayen är underbar - speciellt i M-läge. I övrigt finns allt annat man kan förvänta sig, och givetvis hundra roliga extra M-saker att pilla med. Mängder av inställningar gör att man nästan inte orkar ändra på något utan låter allt vara i standardläge. Sport på allt om man trycker på M2 på ratten, och Sport Plus på allt om man trycker på M1. Det räcker.

Som vanligt lämpar sig M-lägena bäst på bana, men fungerar såklart även vid stadskörning om man håller lite koll och inte blir för hungrig på gasen vid rödljusen. Manuellt läge känns tryggast och det är också då man har bäst kontroll så att inte växellådan helt plötsligt får för sig att växla upp i en kurva eller liknande. Paddlarna fungerar prima eller spaken om man föredrar att växla med en sådan - och till skillnad från många andra har BMW fattat att det är växla upp genom att dra spaken mot dig som gäller. Ingen av bilarna hade manuell låda men detta går att få för den som vill vispa runt själv.

Avslutning
Nykomlingarna är bättre på alla möjliga vis. Som väntat alltså. Det är bara att ta att tillverkarna kommer att klippa bort cylindrar och börja turbomata, det går inte att förhindra. Prestandan blir ju bara bättre på alla plan ändå - så om man vill ha det som det var förr får man väl helt enkelt köpa det som tillverkades förr. Framtiden går inte att stoppa. Med det sagt hade jag nog ändå hoppats på att bilarna skulle bjuda på något extra, för nu är de lite som komplicerade maskiner där du som förare har som enda uppgift att hålla i dig i ratten och styra. Resten sköts automatiskt åt dig. Jag gillar att bli utmanad av bilar och inte att köra simulatorer där mycket har tappat sin känsla. Nya BMW M3 och M4 är fantastiska skapelser men de får det tyvärr inte att kittla i min köptarm. Även om jag skulle ha pengarna. Det här lär vara de bästa som byggts men frågan är om de är de roligaste?

Fakta BMW M3:
Motor: Rak sexa, 3.0 liter, dubbelturbo, 431 hästkrafter, 550 Newtonmeter.
Växellåda: Dubbelkopplingslåda med sju växlar.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.1 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Keramiska skivor i okänd dimension.
Däck: 255/40 ZR19 fram och 275/40 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.81 meter, längd 4.67 meter, bredd 1.87 meter, höjd 1.43 meter, vikt 1 595 kilo, bensintank 60 liter, förbrukning 0.83 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 194 gram per kilometer.
Pris: 686 000 kronor.

Fakta BMW M4:
Motor: Rak sexa, 3.0 liter, dubbelturbo, 431 hästkrafter, 550 Newtonmeter.
Växellåda: Dubbelkopplingslåda med sju växlar.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.1 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Keramiska skivor i okänd dimension.
Däck: 255/40 ZR19 fram och 275/40 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.81 meter, längd 4.67 meter, bredd 1.87 meter, höjd 1.38 meter, vikt 1 572 kilo, bensintank 60 liter, förbrukning 0.83 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 194 gram per kilometer.
Pris: 699 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
241kg
0

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska

Men jag vill ha mer

Jeff Koons pratar om sin skapelse Play-Doh
Snart auktioneras den ut

Konstnären Jeff Koons är känd för att göra saker vi känner igen fast i mycket större skala. Hans verk Play-Doh är inget undantag och den över tre meter höga skapelsen består av 27 stycken olika aluminiumbitar som verkligen ser ut som leran vi nog alla lekte med när vi var små. Här pratar han lite om konstverket som kommer att säljas på auktionsbyrån Christiex27s i New York den 17 maj. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Adam Sandler framför karantänlåt
Tillägnad all sjukvårdspersonal

För att visa lite uppskattning för doktorer och sjukpersonal världen över har Adam Sandler gjort en karantänlåt som han framför här. Bonusklipp nedan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Happy Socks släpper SvampBob Fyrkant-kollektion
Herr Krabba approves

Idag släpper Happy Socks en ny kollektion och denna gång är temat SvampBob Fyrkant. Strumpor är i fokus men det finns även badkläder för den som gärna sportar den fyrkantiga figuren på stranden i sommar. Det finns sju par strumpor för vuxna och fyra par för barn. Ett par kostar 139 respektive 89 kronor. Badshortsen kostar 599 kronor medan baddräkten kostar 699 kronor. Tumnagel
-30kg
+
Bobby Green
0

Master of Puppets på stylofon
Det svänger ju

Här får vi höra när en YouTube-användare river av Metallicas monsterhit Master of Puppets på stylofon. Originalet har ni nedan. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Lundhags och Crud har tagit fram känga
Tillverkas endast på beställning

Många förknippar troligtvis namnet Lundhags med kängor och nu presenterar de en ny sådan. Denna är framtagen tillsammans med Crud Sweden och tillverkas endast på beställning. Kängan som heter Gränsland är helt handgjord och inspirerad av den klassiska alpinkängan. Ska fungera lika bra till vandring på fjället som till vardags. Den 20 april öppnas sidan på länken nedan för förbeställning. Ett par kommer att kosta 500 euro. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Nya solglasögon från Svenska Spektrum
Utvecklade för dig som sportar

Spektrum lanserar nu SS20 Performance Eyewear som är en ny kollektion med solglasögon framtagna för exempelvis löpare och cyklister. De är tillverkade i Bio-Grilamid som är ett lätt, hållbart och flexibelt material. Modellerna heter Blank (1399 - 1599 kronor), Blankster (1399 - 1599 kronor), Kall (999 - 1599 kronor) och Anja (999 - 1599 kronor) och du hittar samtliga på länken nedan. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Steve-O lagar omelett med Gordon Ramsay
Nej, inte en sån där Jackass-omelett

Tokfransen Steve-O har hälsat på Gordon Ramsay för att snacka lite och samtidigt laga till en omelett. Steve-O kände även att det vore vettigt att hälla lite stark sås i ögat. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green
0

Whiskey Sour på tre olika sätt
Alla verkar goda!

I det här klippet berättar David Kringlund om tre olika sätt man kan göra Whiskey Sour på. Recepten hittar ni på länken nedan. Tumnagel
148kg
+
Bobby Green
0

Yung Lean körde live i en lastbil
Ingen publik gav annorlunda stämning

Yung Lean är kanske det finaste som Sverige har exporterat i musikväg på länge. Han är lite av en vattendelare, antingen gillar man honom eller så gör man det inte. Helt klart är att han är unik och det kan ta ett tag innan man förstår honom. Hur som helst verkar han ha tröttnat på att inte spela, så i går kväll körde han live utan publik i en lastbil. Utan publiken blev det en lugnare och lite annorlunda spelning, men det lugna tycker jag blev magiskt. Har du aldrig lyssnat på Yung Lean, skrolla fram till 34.30 och lyssna på Red Bottom Sky. Tumnagel
73kg
+
Roger Åberg
0

Långfilm med synthmusik som tema
Utspelar sig i sverige på 80-talet

Düsseldorf, Skåne är en långfilm som just nu ligger på Kickstarter där man ber om draghjälp för att förverkliga den. Filmen handlar om kärlek, död, tonårskänslor och såklart synthmusik - allt utspelat i Sverige på 80-talet. Så här beskrivs handlingen: "The film is about a boy (Fredrik) and a girl (Nina), both aged 18. They live in a small village in rural Sweden (Smedstorp, Skåne, inhabitants 363). The year is 1984 and they are both new romantics, heavily into synth music and Fredrik is the singer in the local synth band. The film takes place from Friday to Sunday. Fredriks synth band will play their debut gig in the village on Saturday evening, but things happen that will completely turn Fredriks life upside down." Läs mer om projektet på länken nedan. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Daryl Hall - Someone Like You
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och då ska man slänga på något bra på grammofonspelaren och kanske även grillen. Denna vecka kör vi Daryl Halls klassiker Someone Like You som med fördel spelas väldigt högt på en bra musikanläggning. Trevlig helg! Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Bibimbap av saker du kanske har i kylen
Gäller att vara kreativ

Här visar kocken Deuki Hong ett Bibimbap-recept med saker du kanske redan har ståendes i kylen. Plus i kanten om du har en riskokare. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Ny trailer för dokumentären The Last Dance
Om Michael JOrdan och Chicago Bulls

På 90-talet var det Michael Jordan och Chicago Bulls som gällde i basket-världen. Michael såg till att ta NBA till en ny nivå och göra sporten världskänd, samtidigt som han själv blev världens mest kända idrottare. ESPN har gjort en dokumentär om detta i tio delar som har premiär den 19 april och här har vi en färsk trailer. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Knasiga Hawaii-skjortor från Wacko Maria
Med tryck från Basquiat

Om man gillar knasiga mönster som påminner lite om de som finns på Hawaii-skjortor presenterar Wacko Maria nu tre stycken nyheter. Dessa är fyllda med tryck från konstnären Basquiats tre mest kända verk. Släpps den 4 april och varje kostar 325 dollar. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green
0

Så skördar Khaled honung
Har pysslat med detta sedan 1992

Här får vi hänga med och se hur biodlaren Khaled Almaghafi skördar honung från tio miljoner bin. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green
0

Amber Mark släpper Nirvana-cover
Här är hennes version av Heart-Shaped Box

Amber Mark sitter isolerad i sitt hem i New York men istället för att bara rulla tummarna gjorde hon den här riktigt sköna covern av Nirvanas låt Heart-Shaped Box. Originalet har ni nedan. Tumnagel
57kg
+
Bobby Green
0

Trailer för dokumentär om sneakers-kulturen
Det här You Ain't Got These

Den 6 april har dokumentären You Ainx27t Got These premiär på streamingtjänsten Quibi och i den får vi lära oss lite mer om hur sneakers-kulturen ser ut idag och vad den innebär för folk. Tumnagel
43kg
+
Bobby Green
0

Jocke Berg sjunger "igen" i 6 minuter
Inte nu igen

Har ni tänkt på hur ofta Jocke Berg sjunger "igen" i sina låtar? Inte? Titta på det här klippet så kommer ni inte kunna tänka på annat. Bonusklipp nedan. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0