m
a
r
3 i går60 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
Men jag vill ha mer

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

Äntligen är de här! I blått och guld. Nya BMW M3 och M4 som M3 coupé numera går under. Effekten har skruvats upp ytterligare men man har skalat bort två cylindrar. V8:an är alltså ett minne blott vilket rör upp en del känslor hos entusiaster. Men hur påverkar det körglädjen egentligen? En bil med över 430 hästar måste göra något riktigt dåligt för att anses som tråkig och de som verkligen vill köra V8 kan ju nu med glädja börja hänga på begagnatmarknaden där priserna förhoppningsvis sjunker något i och med dessa introduceringar. Jag har testkört både nya M3 och M4 och även om de båda är rätt så fantastiska skapelser bjuder de tyvärr inte på några direkta överraskningar.

Inledning
Missförstå mig rätt nu. Det är sällan en ny bil i den här kategorin är dålig, men de tenderar att vara ganska så platta och hyfsat likadana varandra. Mercedes, Audi och BMW kämpar hela tiden mot varandra och det gör det nästan svårt för dom att sticka ut åt något håll. Det är ingen som riktigt vågar gå sin egna väg och slutprodukterna har i princip alltid samma effekt, förbrukning och prislapp. Det blir inte särskilt spännande. I slutändan handlar det lite om vad du som kund vill att det ska vara för emblem i fronten och på bakluckan. Jag vill ha mer! Jag vill att en bil för dessa pengar ska göra att jag går ner på knä och börjar gräva efter guld för att kunna köpa den. En bil som talar till mig, nästan skriker efter mig. Som jag bara måste ha, oavsett hur det går till. Inte för att impa på någon annan, utan för att jag och bilen blivit förälskade i varandra.

Körkänsla
Personbilar med stora motorer eller sportbilar med personbilsutseende? M3 och M4 är garanterat det senare av de påståendena även om de har syskon som ser ungefär likadana ut. Dessa två i de mest skrikiga färgerna är knappast något man kan vara diskret i och efter bara några minuter i varje bil åkte det upp kameror som fotade och filmade min framfärd. Bilarna är inte oväntat heta som bara den och det är många som har väntat på efterföljarna till E90 och E92 och nu är de äntligen här. Lättare, styvare, två cylindrar färre men mer effekt, lite mer attityd och väldigt mycket mer avancerad teknik.

M3 och M4 är för vem som helst - med mycket pengar då vill säga. Alla kan köra dessa bilar och många skulle nog vara helt nöjda med att aldrig ens koppla ur något system eller låta motorn varva ur. Det är verkligen bilar som fungerar för alla vardagliga tillfällen. De lastar bra, har godkända platser för fyra personer, är bekväma och är man inte så tung med högerdojjan blir det heller ingen löjlig förbrukning. Detta är bilar som du kan köra ner till Ringen, avverka några varv, och sen köra hem igen. Och det är också tanken.

De officiella siffrorna säger 431 hästar och 550 Nm men BMW ljuger. Fast åt fel håll. Det har nämligen visat sig att motorn ger mer effekt än så, och att BMW:s siffror var lite för blygsamma. 465 hk och runt 580 Nm är det som egentligen gäller. Rätt mycket skillnad och en viktig detalj när man står och snackar vid bensinpumpen. Om jag hade kunnat känna skillnad på 431 eller 465 hästar? Tveksamt, men det är ju alltid trevligt när det är mer än vad man trott från början. De hästar som finns där under huven vet i alla fall vad de sysslar med. Bilen trycker på riktigt bra vid gaspådrag och känns oerhört stabil på vägen. Som väntat. Motorn vill bara ha nästa växel hela tiden och när man tror att det är dags för nästa finns det några varv till att utnyttja. Växlingarna i M-lägena är lite oväntat rätt markanta, även om de inte direkt är i Lamborghini Aventador-klass. Men det känns när nästa kugg slängs i och det ger en bekräftelse som är rätt så tillfredställande. Det ska kännas när man kör bil och det gör det här. Det känns inte att man kör en turbomotor och något turbolagg märker man inte av. Motorn svarar direkt och känns hela tiden alert.

När man börjar komma upp i högre hastigheter försvinner känslan dock lite. Det är i de lägre farterna när man drar på hastigt som man verkligen känner kraften. Står man still och trampar iväg sätter sig bilen på ett sätt som bara strikt bakhjulsdrivna bilar gör. Det känns som att den gräver sig ner i asfalten för att hitta fäste och visst går det lite på sniskan iväg. Barnsligt kul och här är det härligt att inte massa elektronik går in och sabbar det roliga. Visst tillåts inte vad som helst och datorerna backar givetvis upp om det börjar barka åt fanders men lite lekstuga då och då har ju ingen tagit någon skada av. Det finns till och med en burnout-funktion som ska hjälpa dig att få till snygga rökmoln efter bilen. Detta testades dock aldrig och nu så här i efterhand ångrar jag det bittert. Så ja, det går att busa lite med bilen men det är nästintill alltid den som bestämmer hur det ska gå till.

Svänga bör man annars kan det gå illa. Som tur är gillar både M3 och M4 att göra detta. Det är nästan omöjligt att känna någon skillnad mellan bilarna, M4:an väger bara marginellt mer och de beter sig i mina ögon exakt likadant. De svarar bra på varje rattrörelse och känns enkla att placera på vägen. Fjädringen kan kännas lite hård i längden kanske men man vet ju vad man köper när man införskaffar en sån här. Den måste ju funka på bana också och då får man ta att det blir lite sämre komfort ibland. De stora hjulen med sina två lager med eltejp runt gör ju sitt också.

Ljud
Ja. Nya M3 och M4 låter som ett tvspel inifrån men där kan vi sluta klaga. När jag hörde de första ljudklippen i samband med att bilarna presenterades blev jag besviken och tyckte att de lät på tok för lite, och för konstigt. V8-mullret var ju som väntat borta men när man tänker tillbaka på E46 M3 minns man ju hur ljuvligt den sexan lät, så varför skulle dessa vara så mycket sämre? Turbo. Dessa stressfläktar tenderar att suga i sig mer än luft - ljud. Och så är även fallet här, men det som kommer ur de fyra piporna där bak är ändå inte så illa pinkat.

Vid kallstart är det ett rått fladdrande rätt så burkigt ljud som kanske inte är så charmigt, men när motorn väl jobbat upp sig i temperatur kan den få ur sig en hel del sköna toner. Responsen på gasen är riktigt rapp och står man och torrgasar lite blir man glad att man nästan kan motorcykelgasa. I bilarna var knappen M1 på ratten där man tryckte för att ställa dem på tårna - antispinnen stängdes av, gasresponsen rampades upp och växellådan ställde in sig på att få attacksmälla i växel efter växel. Tryckte man på den öppnades även spjällen i avgassystemet - något som också var extra tydligt om man gjorde det vid stillastående. Bilarna låter mysigt utan knappen intryckt men jättemysigt när man väl går in i M Mode så att säga. Det ganska rispiga ljudet blev genast mycket mullrigare, dovare och framförallt argare. Det fick motorn att låta större än vad den faktiskt är.

Under färd är bilen relativt tyst men kuggar man ner ett par växlar morrar den gott när man drar på igen. Ibland bjöds man även på sköna avgasknallar vid hastiga nedväxlingar med mycket motorbroms, mycket likt de man får i nya M5 även om den sitter inne med en V8:a. Här ger motorn även mellangas helt automatiskt, så det behöver du inte tänka på. Den absolut bästa ljudupplevelsen fick jag mellan ett par husväggar med M4:an när jag jämsides med en annan bil fällde ner gaspedalen rätt så hastigt. Det kompakta utrymmet mellan husen, bilen bredvid och det faktumet att jag körde med rutorna nere förhöjde ljudet såpass att jag höll på att kissa på mig av glädje. Helt plötsligt lät bilen som en M3 CSL! Vad hände?! Från att ha låtit bra men inte "som förr" ljöd det nostalgiska toner utan dess like från rören och jag misstänker att alla runt omkring hoppade av glädje. Det gjorde åtminstone jag inuti bilen. Så synd att jag inte fick detta på film eller kan dela med mig av upplevelsen i mer än ord.

Turboaggregaten gör ju sig självklart påminda även ljudmässigt. Det är ett jäkla visslande när man gasar på och det känns lite konstigt att sitta i en ny och modern bil med denna Fast & Furious-känsla. Man sitter nästan och väntar på dumpljudet och letar febrilt efter kranen till lustgasen. Men det är väl bara att vänja sig. Nya Mini Cooper S låter som den är toktrimmad och ingen har väl missat att Pagani Huayra låter som den nyser varje sekund? Men ljudet gör även att det känns mer som att motorn jobbar, man hör den tydligt och kan se lite förbi den förstärkta klangen som ljuder ur högtalarna.

Exteriör
En 428i med M-Paket stod bredvid vid rödljuset. Paketet är rätt så tjockt men visst skiljer det sig mot M4 som man direkt ser att det är något extra med. Den djupa fronten sväljer det mesta - lösa hundar, okopplade barn och en och annan grävling. De fyra piporna där bak, de breda höfterna, kolfibertaket och de gula oken som avslöjar att det sitter keramiska bromsar (69 000 kronor extra) är också givna saker som avslöjar bilen. När det kommer till M3:an känns den nästan tjockare på något vis, man blir glad i själen när man kikar i backspeglarna och ser de breda skärmarna över bakhjulen - detta utmärker sig inte lika mycket på M4 i mina ögon. Sen ser nästan M4:an lite hög ut jämfört med det större syskonet och jag som vanligtvis föredrar en coupé tycker att det är mer harmoni i linjerna hos M3:an.

Interiör
Relativt sparsmakat som det brukar vara i en BMW. Lite kolfiberdetaljer här och var, den smäckra lilla växelspaken som nästan ser underdimensionerad ut och en treekrad tjock ratt att hålla fast i. Lägg till ett par skålade sportstolar (med porriga M-emblem som lyser när det är mörkt!) till ingredienserna och du har det du behöver. Heads-up-displayen är underbar - speciellt i M-läge. I övrigt finns allt annat man kan förvänta sig, och givetvis hundra roliga extra M-saker att pilla med. Mängder av inställningar gör att man nästan inte orkar ändra på något utan låter allt vara i standardläge. Sport på allt om man trycker på M2 på ratten, och Sport Plus på allt om man trycker på M1. Det räcker.

Som vanligt lämpar sig M-lägena bäst på bana, men fungerar såklart även vid stadskörning om man håller lite koll och inte blir för hungrig på gasen vid rödljusen. Manuellt läge känns tryggast och det är också då man har bäst kontroll så att inte växellådan helt plötsligt får för sig att växla upp i en kurva eller liknande. Paddlarna fungerar prima eller spaken om man föredrar att växla med en sådan - och till skillnad från många andra har BMW fattat att det är växla upp genom att dra spaken mot dig som gäller. Ingen av bilarna hade manuell låda men detta går att få för den som vill vispa runt själv.

Avslutning
Nykomlingarna är bättre på alla möjliga vis. Som väntat alltså. Det är bara att ta att tillverkarna kommer att klippa bort cylindrar och börja turbomata, det går inte att förhindra. Prestandan blir ju bara bättre på alla plan ändå - så om man vill ha det som det var förr får man väl helt enkelt köpa det som tillverkades förr. Framtiden går inte att stoppa. Med det sagt hade jag nog ändå hoppats på att bilarna skulle bjuda på något extra, för nu är de lite som komplicerade maskiner där du som förare har som enda uppgift att hålla i dig i ratten och styra. Resten sköts automatiskt åt dig. Jag gillar att bli utmanad av bilar och inte att köra simulatorer där mycket har tappat sin känsla. Nya BMW M3 och M4 är fantastiska skapelser men de får det tyvärr inte att kittla i min köptarm. Även om jag skulle ha pengarna. Det här lär vara de bästa som byggts men frågan är om de är de roligaste?

Fakta BMW M3:
Motor: Rak sexa, 3.0 liter, dubbelturbo, 431 hästkrafter, 550 Newtonmeter.
Växellåda: Dubbelkopplingslåda med sju växlar.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.1 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Keramiska skivor i okänd dimension.
Däck: 255/40 ZR19 fram och 275/40 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.81 meter, längd 4.67 meter, bredd 1.87 meter, höjd 1.43 meter, vikt 1 595 kilo, bensintank 60 liter, förbrukning 0.83 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 194 gram per kilometer.
Pris: 686 000 kronor.

Fakta BMW M4:
Motor: Rak sexa, 3.0 liter, dubbelturbo, 431 hästkrafter, 550 Newtonmeter.
Växellåda: Dubbelkopplingslåda med sju växlar.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.1 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Keramiska skivor i okänd dimension.
Däck: 255/40 ZR19 fram och 275/40 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.81 meter, längd 4.67 meter, bredd 1.87 meter, höjd 1.38 meter, vikt 1 572 kilo, bensintank 60 liter, förbrukning 0.83 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 194 gram per kilometer.
Pris: 699 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
241kg
0

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska

Men jag vill ha mer

Red Hot Chili Peppers ger sig ut på turné
Kommer åka världen runt 2022

Rockbandet Red Hot Chili Peppers meddelar nu att de nästa år kommer att ge sig ut på en världsturné. Det här kommer att bli de första nya spelningarna med gitarristen John Frusciante som åter är med i bandet efter ett uppehåll på tio år. Turnén drar igång i juni nästa år men några exakta spelningsdatum och platser har inte avslöjats än. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Crème brûlée-munkar
Mums med gofika!

Fabian Von Hauske jobbar på Wildair och Contra i New York och nyligen var han i Munchies testkök för att vispa ihop något riktigt smarrigt - Crème brûlée-munkar. Receptet hittar ni på länken nedan. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Ozzy Osbourne släpper gin
På PET-flaska

Umida Group AB har ingått ett samarbetsavtal med Ozzy Osbourne och tillsammans kommer de att släppa en gin. Det är en klassisk London Dry Gin på 47 procent som fått namnet Ozzy Osbourne The Ultimate Gin. 1986 släppte Ozzy plattan The Ultimate Sin så det är det namnet man har lekt med. Ginen kommer i en PET-flaska på 700 milliliter och kommer att kosta 299 kronor. Lanseras på alla Systembolag den 1 december. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Jimmy Kimmel mumsar starka kycklingvingar
Klarar han hettan?

Det senaste avsnittet av Hot Ones gästades av pratshowvärden Jimmy Kimmel som fick svara på diverse intressanta frågor samtidigt som han mumsar i sig starka kycklingvingar. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö
0

Så blir Maker's Marks bourbon till
Buteljerar 24 miljoner flaskor om året

I det senaste avsnittet av Dan Does åker Daniel till Makerx27s Mark för att se hur deras bourbon blir till. I fabriken som har funnits i 60 år tillverkas 24 miljoner stycken flaskor varje år så det är lite ruljans på grejerna. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Lyssna på Guns N' Roses nya singel
Det här är Hard Skool

Efter singeln Absurd i början av augusti är det nu dags för Guns Nx27 Roses att släppa ytterligare en ny låt - Hard Skool. I mitt tycke började den lite segt men sen när Axl drar igång hör man att han i alla fall har kvar lite av det där gamla soundet som vi alla älskar. Just nu är bandet på turné och går allt vägen kommer gänget att uppträda på Sweden Rock nästa år. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Så görs produkter för att undvika tullavgifter
Är Converse tofflor?

I denna video från Cheddar kollar man lite på hur företag på ganska finurliga sätt designar sina produkter för att slippa extra tullavgifter som endast gäller för en viss produktkategori. Det ska vara okej att ändra produkter för att passa in under en viss produktkategori, men det är olagligt att på ett uppenbart sätt ljuga om vad en produkt är för något. Tumnagel
83kg
+
Hugo Engström
0

Nytt från Thåström
Tillsammans med Titiyo

Joakim Thåström har släppt en ny singel som heter Papperstunna väggar och på den medverkar Titiyo. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0

Världsstjärnor deltar i global klimatkonsert
Äger rum på lördag

Nu på lördag kommer Global citizen live att äga rum. Det är en global konsert som ska öka medvetenheten om klimathotet och vara för en jämlik vaccinering. Allt sänds live och det kommer att hållas konserter samtidigt i Lagos, Paris New York, Rio, Sydney och Bombay under ett dygn. Några av artisterna som kommer att uppträda är Jennifer Lopez, Billie Eilish, Coldplay, Ed Sheeran, Elton John, Black Eyed Peas, Duran Duran, Kylie Minogue med flera. Hur du följer spektaklet hittar du på länken nedan. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green
0

Virvelvinden försvinner från Liseberg
Har funnits i 92 år

1923 öppnades portarna till nöjesparken Liseberg i Göteborg. 1929 presenterade man åkattraktionen Virvelvinden för alla de som inte som mig har anlag för åksjuka och gärna snurrar runt. Nu, 92 år senare, kommer attraktionen att tacka för sig och plockas bort. I helgen körs den för sista gången och när den är borta kommer två nya än så länge hemliga attraktioner att stå på dess plats. Vad det handlar om kommer att presenteras nu under hösten. Den som vill ta en sista tur med Virvelvinden får göra det gratis. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av Liseberg AB (@lisebergab) Tumnagel
46kg
+
Bobby Green
0

En dag i The Mountains liv
Hafþór Júlíus Björnsson är nu boxare

Islänningen Hafþór Júlíus Björnsson är strongman, starkast i världen, skådespelare och före detta professionell basketspelare. Sedan förra året blev det känt att han ska ta sig an en annan gren - boxning. Målet är att knocka strongman-rivalen Eddie Hall och här får vi se lite hur han tränar inför matchen som troligtvis kommer utspela sig tidigt nästa år. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Svenska skor med sula av hampa
Icebug släpper nytt

Icebug är ett svenskt skoföretag som vill att skobranschen ska bli mer hållbar. Nu släpper man en ny skomodell som heter Larvik och den har en sula gjord av hampa. Hampan växer snabbt, binder koldioxid och behöver bara en tredjedel av den vattenmängd som krävs för att odla bomull. Marie Thomasson som är head of demand på Icebug säger följande: "Att hela tiden ifrågasätta standardmaterial för att se om de kan ersättas med nya, innovativa lösningar är vardag för oss. Vi använder sedan tidigare till exempel alger från övergödda sjöar i våra mellansulor, vilket är bra både för planeten och funktionen. Hampa är en slitstark fiber, vilket förstås är eftertraktat när man gör outdoorskor, men det jag personligen gillar mest är att det gör skorna så sköna för fötterna. Hampa andas riktigt bra och reglerar temperaturen så att det värmer när det är kallt och kyler när det är varmt." Ett par blir dina för 1799 kronor. Modellen finns även i 100 procent nubuckläder för 1999 kronor. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Lil Nas X kör Joline
Dolly Parton-klassiker i ny tappning

Lil Nas X besökte nyligen BBC Radio 1 Live Lounge för att där framföra Dolly Parton klassiska dänga Joline. Tumnagel
97kg
+
Frode Wikesjö
0

Vans och ryska Rassvet tar fram sko
Och lite kläder

För första gången har Vans och Rassvet (PACCBET) samarbetat och resultatet är en sko (Vans Skate Bold) i två stycken färgskalor och en premiumkollektion av plagg och accessoarer. Rassvet grundades 2016 av en grupp skateboardåkare och företaget leds av skaparen Gosha Rubchinskiy och proffs-åkaren Tolia Titaev. PACCBET betyder gryning eller soluppgång på ryska och varumärket vill vara "det ledande ljuset för den nya vågen av den ryska skate-scenen". Kollektionen släpps den 23 september. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

Gin inspirerad av Natthimlen
Har smak av jasmin och viol

Hendrickx27s presenterar nu den andra upplagan ur serien "Cabinet of Curiosities" och det är Lunar Gin. Den är inspirerad av natthimlen och har smak av jasmin och viol. Här finns även angelikarot, kummin och enbär. Ska dofta tallbarr och kaprifol. Flaskan rymmer 70 centiliter, ginen innehåller 43,4 procent alkohol och för en flaska får du betala 470 kronor. Artikelnumret är 41018. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Triwa presenterar samarbete med Sea Shepherd
Även denna är tillverkad av havsplast

Klocktillverkaren Triwa presenterar nu ett samarbete med Sea Shepherd som är en ideell miljöorganisation som vill skydda och bevara marina ekosystem och djurarter. Klockan är tillverkad av återvunnen plast från haven och är framtagen för att påvisa hur våra hav faktiskt mår. Förra året släppte Triwa klockan Time for Oceans som även den är tillverkad av havsplast. Klockan lanseras den 21 september och kostar 1395 kronor. 15 procent av varje såld klocka skänks till Sea Shepherd. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Ny färdig cocktail från Hernö Gin
Det här är Martinez!

Den andra produkten i serien Hernö Gin Cocktails är Martinez!. Här har man blandat Mancino Vermouth Rosso Amaranto, maraschinolikör och några stänk bitter. Det är twist på den klassiska cocktail som skapades som en variant på Manhattan i slutet på 1800-talet. Martinez! släpps i en upplaga om 1250 stycken flaskor den 27 september klockan 10.00. Flaskan är på 500 milliliter, alkoholhalten på 35 procent och på prislappen står det 482 kronor. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Beavis and Butt-Head-kläder från Études
Snart på en Wille nära dig

Det franska klädmärket Études presenterar nu en ny kollektion kläder med MTV-ikonerna Beavis and Butt-Head på. Det finns t-shirts, jeansjackor, hoodies, skjortor och kepsar att välja mellan. Priserna sträcker sig från 90 euro till 650 euro och allt som erbjuds hittar ni på länken nedan. Tumnagel
65kg
+
Bobby Green
0