m
a
r
4 i går67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
Men jag vill ha mer

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

Äntligen är de här! I blått och guld. Nya BMW M3 och M4 som M3 coupé numera går under. Effekten har skruvats upp ytterligare men man har skalat bort två cylindrar. V8:an är alltså ett minne blott vilket rör upp en del känslor hos entusiaster. Men hur påverkar det körglädjen egentligen? En bil med över 430 hästar måste göra något riktigt dåligt för att anses som tråkig och de som verkligen vill köra V8 kan ju nu med glädja börja hänga på begagnatmarknaden där priserna förhoppningsvis sjunker något i och med dessa introduceringar. Jag har testkört både nya M3 och M4 och även om de båda är rätt så fantastiska skapelser bjuder de tyvärr inte på några direkta överraskningar.

Inledning
Missförstå mig rätt nu. Det är sällan en ny bil i den här kategorin är dålig, men de tenderar att vara ganska så platta och hyfsat likadana varandra. Mercedes, Audi och BMW kämpar hela tiden mot varandra och det gör det nästan svårt för dom att sticka ut åt något håll. Det är ingen som riktigt vågar gå sin egna väg och slutprodukterna har i princip alltid samma effekt, förbrukning och prislapp. Det blir inte särskilt spännande. I slutändan handlar det lite om vad du som kund vill att det ska vara för emblem i fronten och på bakluckan. Jag vill ha mer! Jag vill att en bil för dessa pengar ska göra att jag går ner på knä och börjar gräva efter guld för att kunna köpa den. En bil som talar till mig, nästan skriker efter mig. Som jag bara måste ha, oavsett hur det går till. Inte för att impa på någon annan, utan för att jag och bilen blivit förälskade i varandra.

Körkänsla
Personbilar med stora motorer eller sportbilar med personbilsutseende? M3 och M4 är garanterat det senare av de påståendena även om de har syskon som ser ungefär likadana ut. Dessa två i de mest skrikiga färgerna är knappast något man kan vara diskret i och efter bara några minuter i varje bil åkte det upp kameror som fotade och filmade min framfärd. Bilarna är inte oväntat heta som bara den och det är många som har väntat på efterföljarna till E90 och E92 och nu är de äntligen här. Lättare, styvare, två cylindrar färre men mer effekt, lite mer attityd och väldigt mycket mer avancerad teknik.

M3 och M4 är för vem som helst - med mycket pengar då vill säga. Alla kan köra dessa bilar och många skulle nog vara helt nöjda med att aldrig ens koppla ur något system eller låta motorn varva ur. Det är verkligen bilar som fungerar för alla vardagliga tillfällen. De lastar bra, har godkända platser för fyra personer, är bekväma och är man inte så tung med högerdojjan blir det heller ingen löjlig förbrukning. Detta är bilar som du kan köra ner till Ringen, avverka några varv, och sen köra hem igen. Och det är också tanken.

De officiella siffrorna säger 431 hästar och 550 Nm men BMW ljuger. Fast åt fel håll. Det har nämligen visat sig att motorn ger mer effekt än så, och att BMW:s siffror var lite för blygsamma. 465 hk och runt 580 Nm är det som egentligen gäller. Rätt mycket skillnad och en viktig detalj när man står och snackar vid bensinpumpen. Om jag hade kunnat känna skillnad på 431 eller 465 hästar? Tveksamt, men det är ju alltid trevligt när det är mer än vad man trott från början. De hästar som finns där under huven vet i alla fall vad de sysslar med. Bilen trycker på riktigt bra vid gaspådrag och känns oerhört stabil på vägen. Som väntat. Motorn vill bara ha nästa växel hela tiden och när man tror att det är dags för nästa finns det några varv till att utnyttja. Växlingarna i M-lägena är lite oväntat rätt markanta, även om de inte direkt är i Lamborghini Aventador-klass. Men det känns när nästa kugg slängs i och det ger en bekräftelse som är rätt så tillfredställande. Det ska kännas när man kör bil och det gör det här. Det känns inte att man kör en turbomotor och något turbolagg märker man inte av. Motorn svarar direkt och känns hela tiden alert.

När man börjar komma upp i högre hastigheter försvinner känslan dock lite. Det är i de lägre farterna när man drar på hastigt som man verkligen känner kraften. Står man still och trampar iväg sätter sig bilen på ett sätt som bara strikt bakhjulsdrivna bilar gör. Det känns som att den gräver sig ner i asfalten för att hitta fäste och visst går det lite på sniskan iväg. Barnsligt kul och här är det härligt att inte massa elektronik går in och sabbar det roliga. Visst tillåts inte vad som helst och datorerna backar givetvis upp om det börjar barka åt fanders men lite lekstuga då och då har ju ingen tagit någon skada av. Det finns till och med en burnout-funktion som ska hjälpa dig att få till snygga rökmoln efter bilen. Detta testades dock aldrig och nu så här i efterhand ångrar jag det bittert. Så ja, det går att busa lite med bilen men det är nästintill alltid den som bestämmer hur det ska gå till.

Svänga bör man annars kan det gå illa. Som tur är gillar både M3 och M4 att göra detta. Det är nästan omöjligt att känna någon skillnad mellan bilarna, M4:an väger bara marginellt mer och de beter sig i mina ögon exakt likadant. De svarar bra på varje rattrörelse och känns enkla att placera på vägen. Fjädringen kan kännas lite hård i längden kanske men man vet ju vad man köper när man införskaffar en sån här. Den måste ju funka på bana också och då får man ta att det blir lite sämre komfort ibland. De stora hjulen med sina två lager med eltejp runt gör ju sitt också.

Ljud
Ja. Nya M3 och M4 låter som ett tvspel inifrån men där kan vi sluta klaga. När jag hörde de första ljudklippen i samband med att bilarna presenterades blev jag besviken och tyckte att de lät på tok för lite, och för konstigt. V8-mullret var ju som väntat borta men när man tänker tillbaka på E46 M3 minns man ju hur ljuvligt den sexan lät, så varför skulle dessa vara så mycket sämre? Turbo. Dessa stressfläktar tenderar att suga i sig mer än luft - ljud. Och så är även fallet här, men det som kommer ur de fyra piporna där bak är ändå inte så illa pinkat.

Vid kallstart är det ett rått fladdrande rätt så burkigt ljud som kanske inte är så charmigt, men när motorn väl jobbat upp sig i temperatur kan den få ur sig en hel del sköna toner. Responsen på gasen är riktigt rapp och står man och torrgasar lite blir man glad att man nästan kan motorcykelgasa. I bilarna var knappen M1 på ratten där man tryckte för att ställa dem på tårna - antispinnen stängdes av, gasresponsen rampades upp och växellådan ställde in sig på att få attacksmälla i växel efter växel. Tryckte man på den öppnades även spjällen i avgassystemet - något som också var extra tydligt om man gjorde det vid stillastående. Bilarna låter mysigt utan knappen intryckt men jättemysigt när man väl går in i M Mode så att säga. Det ganska rispiga ljudet blev genast mycket mullrigare, dovare och framförallt argare. Det fick motorn att låta större än vad den faktiskt är.

Under färd är bilen relativt tyst men kuggar man ner ett par växlar morrar den gott när man drar på igen. Ibland bjöds man även på sköna avgasknallar vid hastiga nedväxlingar med mycket motorbroms, mycket likt de man får i nya M5 även om den sitter inne med en V8:a. Här ger motorn även mellangas helt automatiskt, så det behöver du inte tänka på. Den absolut bästa ljudupplevelsen fick jag mellan ett par husväggar med M4:an när jag jämsides med en annan bil fällde ner gaspedalen rätt så hastigt. Det kompakta utrymmet mellan husen, bilen bredvid och det faktumet att jag körde med rutorna nere förhöjde ljudet såpass att jag höll på att kissa på mig av glädje. Helt plötsligt lät bilen som en M3 CSL! Vad hände?! Från att ha låtit bra men inte "som förr" ljöd det nostalgiska toner utan dess like från rören och jag misstänker att alla runt omkring hoppade av glädje. Det gjorde åtminstone jag inuti bilen. Så synd att jag inte fick detta på film eller kan dela med mig av upplevelsen i mer än ord.

Turboaggregaten gör ju sig självklart påminda även ljudmässigt. Det är ett jäkla visslande när man gasar på och det känns lite konstigt att sitta i en ny och modern bil med denna Fast & Furious-känsla. Man sitter nästan och väntar på dumpljudet och letar febrilt efter kranen till lustgasen. Men det är väl bara att vänja sig. Nya Mini Cooper S låter som den är toktrimmad och ingen har väl missat att Pagani Huayra låter som den nyser varje sekund? Men ljudet gör även att det känns mer som att motorn jobbar, man hör den tydligt och kan se lite förbi den förstärkta klangen som ljuder ur högtalarna.

Exteriör
En 428i med M-Paket stod bredvid vid rödljuset. Paketet är rätt så tjockt men visst skiljer det sig mot M4 som man direkt ser att det är något extra med. Den djupa fronten sväljer det mesta - lösa hundar, okopplade barn och en och annan grävling. De fyra piporna där bak, de breda höfterna, kolfibertaket och de gula oken som avslöjar att det sitter keramiska bromsar (69 000 kronor extra) är också givna saker som avslöjar bilen. När det kommer till M3:an känns den nästan tjockare på något vis, man blir glad i själen när man kikar i backspeglarna och ser de breda skärmarna över bakhjulen - detta utmärker sig inte lika mycket på M4 i mina ögon. Sen ser nästan M4:an lite hög ut jämfört med det större syskonet och jag som vanligtvis föredrar en coupé tycker att det är mer harmoni i linjerna hos M3:an.

Interiör
Relativt sparsmakat som det brukar vara i en BMW. Lite kolfiberdetaljer här och var, den smäckra lilla växelspaken som nästan ser underdimensionerad ut och en treekrad tjock ratt att hålla fast i. Lägg till ett par skålade sportstolar (med porriga M-emblem som lyser när det är mörkt!) till ingredienserna och du har det du behöver. Heads-up-displayen är underbar - speciellt i M-läge. I övrigt finns allt annat man kan förvänta sig, och givetvis hundra roliga extra M-saker att pilla med. Mängder av inställningar gör att man nästan inte orkar ändra på något utan låter allt vara i standardläge. Sport på allt om man trycker på M2 på ratten, och Sport Plus på allt om man trycker på M1. Det räcker.

Som vanligt lämpar sig M-lägena bäst på bana, men fungerar såklart även vid stadskörning om man håller lite koll och inte blir för hungrig på gasen vid rödljusen. Manuellt läge känns tryggast och det är också då man har bäst kontroll så att inte växellådan helt plötsligt får för sig att växla upp i en kurva eller liknande. Paddlarna fungerar prima eller spaken om man föredrar att växla med en sådan - och till skillnad från många andra har BMW fattat att det är växla upp genom att dra spaken mot dig som gäller. Ingen av bilarna hade manuell låda men detta går att få för den som vill vispa runt själv.

Avslutning
Nykomlingarna är bättre på alla möjliga vis. Som väntat alltså. Det är bara att ta att tillverkarna kommer att klippa bort cylindrar och börja turbomata, det går inte att förhindra. Prestandan blir ju bara bättre på alla plan ändå - så om man vill ha det som det var förr får man väl helt enkelt köpa det som tillverkades förr. Framtiden går inte att stoppa. Med det sagt hade jag nog ändå hoppats på att bilarna skulle bjuda på något extra, för nu är de lite som komplicerade maskiner där du som förare har som enda uppgift att hålla i dig i ratten och styra. Resten sköts automatiskt åt dig. Jag gillar att bli utmanad av bilar och inte att köra simulatorer där mycket har tappat sin känsla. Nya BMW M3 och M4 är fantastiska skapelser men de får det tyvärr inte att kittla i min köptarm. Även om jag skulle ha pengarna. Det här lär vara de bästa som byggts men frågan är om de är de roligaste?

Fakta BMW M3:
Motor: Rak sexa, 3.0 liter, dubbelturbo, 431 hästkrafter, 550 Newtonmeter.
Växellåda: Dubbelkopplingslåda med sju växlar.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.1 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Keramiska skivor i okänd dimension.
Däck: 255/40 ZR19 fram och 275/40 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.81 meter, längd 4.67 meter, bredd 1.87 meter, höjd 1.43 meter, vikt 1 595 kilo, bensintank 60 liter, förbrukning 0.83 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 194 gram per kilometer.
Pris: 686 000 kronor.

Fakta BMW M4:
Motor: Rak sexa, 3.0 liter, dubbelturbo, 431 hästkrafter, 550 Newtonmeter.
Växellåda: Dubbelkopplingslåda med sju växlar.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.1 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Keramiska skivor i okänd dimension.
Däck: 255/40 ZR19 fram och 275/40 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.81 meter, längd 4.67 meter, bredd 1.87 meter, höjd 1.38 meter, vikt 1 572 kilo, bensintank 60 liter, förbrukning 0.83 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 194 gram per kilometer.
Pris: 699 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
241kg
0

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska

Men jag vill ha mer

Weezer har irrat bort sig i skogen
Låt från Frozen 2

Förra Frost-filmen var det låten Let It Go som spelades på repeat. Kan Weezers bidrag till Frozen 2, Lost In The Woods, skapa samma effekt månntro? Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Häng med Valentino Rossi på cross
Hej vad det går!

Roadracing-föraren Valentino Rossi kör inte bara tvåhjulingar på fina asfaltsvägar och här får vi hänga med honom på cross när han körde en tävling i Tavullia i Italien nyligen. Vann gjorde Valentino tillsammans med en kille till som delade på körningen. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Årets nominerade till Grammis 2020
Vilka som vinner får vi reda på i februari

Den 6:e februari nästa år arrangeras musikpriset Grammis i Annexet i Stockholm och totalt handlar det om 21 stycken olika kategorier som ska få pris. Nu får vi reda på vilka de nominerade är och ett axplock är Einár i kategorin Årets artist, Avicii - SOS (feat. Aloe Blacc) i Årets låt och Victor Leksell i Årets nykomling. Alla nominerade hittar ni under "Läs mer". Tumnagel
76kg
+
Bobby Green
0

Pringles släpper Rick And Morty-chips
Gott!

I den knasiga animerade serien Rick And Morty förvandlar Rick sig till en pickle i ett avsnitt för att slippa gå på en session familjeterapi. Det här är en grej som blivit ganska stor i Internet-kretsar och nu hakar Pringles på tåget och presenterar chips på temat. Dock dröjer det till 2 februari nästa år innan de lanseras och om de kommer till Sverige återstår bara att se. Tumnagel
121kg
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Nikes nya Dior-skor
Inget för skogen

Förra veckan presenterade Dior ett sko-samarbete med Jordan Brand och det handlade om ett par exklusiva Nike Air Jordan 1. Här får vi en genomgång av skorna av Thibo som är huvuddesigner för skor hos Dior. Tumnagel
70kg
+
Bobby Green
0

Årets julkort från Banksy
Hemlösa i Birmingham

I årets julkort från Banksy har han valt att fokusera på hemlösa i Birmingham genom att måla ett par renar som drar bänken en man sover på. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Tyska J. Meyer nu på Systembolaget
Ett prisvärt Pinot Noir

Nu har J. Meyer Pinot Noir 2015 lanserats på Systembolaget i beställningssortimentet. Det är enligt uppgift ett prisvärt vin från Pfalz i Tyskland som ska passa utmärkt till pasta eller som sällskapsdryck. Vinet har jäst på temperaturkontrollerade ståltankar och därefter delvis lagrats på ståltank och icke-rostade ekfat. Det här är en typisk tysk metod som ger ett vin med mjuka tanniner, smak av svarta körsbär, svarta vinbär och ett avslut som dröjer sig kvar länge. Artikelnumret är 72606. Alkoholhalten ligger på 13,5 procent och för en flaska får man betala 90 kronor. Tumnagel
43kg
+
Bobby Green
0

Motoriserad mountain bike för 200 dollar
Bygg en själv!

Om man är trött på att trampa men inte vill lägga massa pengar på en elcykel och kan leva med en liten förbränningsmotor istället kan man ju alltid bygga sig något eget, som den här snubben gjorde. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Carlings lanserar Augmented Reality-t-shirt
Byt design i den digitala världen

Förra året lanserade modekedjan Carlings den digitala klädkollektionen NEO-EX och nu är man tillbaka med nästa påhitt i typ samma kategori. Här handlar det istället om en augmented reality-t-shirt som man kallar för The Last Statement T-shirt. Man använder sig av samma teknik som ligger bakom Instagrams filters och stickers och man kan då med hjälp av telefonen digitalt placera nya designalternativ och budskap på t-shirten. Du kan alltså ändra designen utan att köpa en ny t-shirt. The Last Statement T-shirt kostar 399 kronor och för varje sålt exemplar doneras 100 kronor till organisationen WaterAid. Tumnagel
68kg
+
Bobby Green
0

Dubbel cheeseburgare vs dubbel cheeseburgare
Billgaste kostar 7 dollar, dyraste 25

BuzzFeedVideo har släppt en ny video i serien Worth it där man jämför samma saker som har olika pris. Denna gång står det dubbel cheeseburgare på menyn. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Sneaker-shopping med Jeff Goldblum
Det blev några par

Den senaste kändisen Complex har tagit med och shoppat sneakers med är skådespelaren Jeff Goldblum. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green
0

Vans Destruct SF i nya färger
Grönt och svart

Vans skomodell Destruct SF presenteras nu med två nya färger - grönt och svart. Att man valde just dessa färger kommer efter att Vans atleter önskade just dessa. Proffs-surfaren Kyuss King som är med i Vans atletteam tycker att de surf-inspirerade skorna funkar perfekt på stranden, i en studiosession eller var som helst däremellan. Skorna finns att köpa nu och för ett par får man betala 70 dollar. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

Tony Hawk ger Jack Black skateboard-tips
Två legendarer möts

I det här klippet får vi se när tokfransen Jack Black får lite tips och råd av skateboard-legendaren Tony Hawk - både i rampen och i TV-spelet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Saffran-fest i Iran
Inga lussebullar här inte

Jul är lika med saffran för många. Allehanda bakelser skapas och givetvis har lussebullarna en stor roll. Men saffran användas också väldigt mycket i matlagning, som i Iran som The Food Ranger nyligen besökte. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Coca-Cola-flaskor med lysande ljussablar
Sablar vad de lyser!

Alla är ombord på Star Wars-hypetåget och Coca-Cola tänker inte stå och se på när de andra åker förbi. Deras bidrag till allt är en specialversion av plastflaskorna som har ljussablar på sig - som kan lysa! Rey och Kylo Ren är avbildade och när du rör etiketten börjar alltså deras sablar att glöda. I etiketten finns ett inbyggt batteri och sedan fixar ett gäng dioder ljuset. Varje etikett ska kunna lysa upp till 500 gånger innan batteriet är slut. För närvarande går det dock endast att få tag i flaskorna i Singapore och man får bara tag i dem om man deltar i en "Galactic Hunt" som pågår mellan 6 och 22 december. Mer om flaskans teknik finns att läsa här. Den senaste filmen i Star Wars-sagan - The Rise of Skywalker, har biopremiär den 20 december Tumnagel
65kg
+
Bobby Green
0

Artisterna som kommer till Lollapalooza
Fest!

Idag gick Lollapalooza ut och delade med sig av lite fler artister som kommer att uppträda på festivalen som äger rum mellan den 26 och 28 juni på Gärdet i Stockholm nästa år. Post Malone, Pearl Jam, Kendrick Lamar, The Killers, Ellie Goulding och Zara Larsson är några av de största namnen och alla ser ni på postern här ovan. Ska du gå? Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Jordan Brand och Dior börjar samarbeta
Skor släpps i april nästa år

Jordan Brand och Dior presenterar nu ett nytt samarbete och den första frukten av detta är skorna Air Jordan 1 High OG Dior. De kommer att släppas i en begränsad upplaga i april i utvalda Dior-butiker nästa år men vad de kommer att kosta är oklart för tillfället. Skorna tillverkas i Italien i fint kalvläder och den ikoniska Jumpman Wings-logotypen är omgjord och där står nu "AIR DIOR". Swooshen präglas av Dior Oblique Jacquard. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green
0

Ny spektakulär klocka från MB&F
Fräsig design

Max Büsser and Friends eller MB&F som namnet förkortas presenterar nu den rätt så spektakulära klockan Legacy Machine Thunderdome Triple-Axis Tourbillon. Det känns nästan som att tiden är det sista man tittar på när man slänger en blick på armen, det är liksom så mycket annat som håller på samtidigt. Klockan är designad tillsammans med Eric Coudray och Kari Voutilainen och den kommer att tillverkas i en begränsad upplaga om 43 stycken exemplar. Varje har en prislapp på 280.000 dollar. Se mer av klockan i klippen och läs allt om den på länken nedan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0