m
a
r
71 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
Men jag vill ha mer

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

Äntligen är de här! I blått och guld. Nya BMW M3 och M4 som M3 coupé numera går under. Effekten har skruvats upp ytterligare men man har skalat bort två cylindrar. V8:an är alltså ett minne blott vilket rör upp en del känslor hos entusiaster. Men hur påverkar det körglädjen egentligen? En bil med över 430 hästar måste göra något riktigt dåligt för att anses som tråkig och de som verkligen vill köra V8 kan ju nu med glädja börja hänga på begagnatmarknaden där priserna förhoppningsvis sjunker något i och med dessa introduceringar. Jag har testkört både nya M3 och M4 och även om de båda är rätt så fantastiska skapelser bjuder de tyvärr inte på några direkta överraskningar.

Inledning
Missförstå mig rätt nu. Det är sällan en ny bil i den här kategorin är dålig, men de tenderar att vara ganska så platta och hyfsat likadana varandra. Mercedes, Audi och BMW kämpar hela tiden mot varandra och det gör det nästan svårt för dom att sticka ut åt något håll. Det är ingen som riktigt vågar gå sin egna väg och slutprodukterna har i princip alltid samma effekt, förbrukning och prislapp. Det blir inte särskilt spännande. I slutändan handlar det lite om vad du som kund vill att det ska vara för emblem i fronten och på bakluckan. Jag vill ha mer! Jag vill att en bil för dessa pengar ska göra att jag går ner på knä och börjar gräva efter guld för att kunna köpa den. En bil som talar till mig, nästan skriker efter mig. Som jag bara måste ha, oavsett hur det går till. Inte för att impa på någon annan, utan för att jag och bilen blivit förälskade i varandra.

Körkänsla
Personbilar med stora motorer eller sportbilar med personbilsutseende? M3 och M4 är garanterat det senare av de påståendena även om de har syskon som ser ungefär likadana ut. Dessa två i de mest skrikiga färgerna är knappast något man kan vara diskret i och efter bara några minuter i varje bil åkte det upp kameror som fotade och filmade min framfärd. Bilarna är inte oväntat heta som bara den och det är många som har väntat på efterföljarna till E90 och E92 och nu är de äntligen här. Lättare, styvare, två cylindrar färre men mer effekt, lite mer attityd och väldigt mycket mer avancerad teknik.

M3 och M4 är för vem som helst - med mycket pengar då vill säga. Alla kan köra dessa bilar och många skulle nog vara helt nöjda med att aldrig ens koppla ur något system eller låta motorn varva ur. Det är verkligen bilar som fungerar för alla vardagliga tillfällen. De lastar bra, har godkända platser för fyra personer, är bekväma och är man inte så tung med högerdojjan blir det heller ingen löjlig förbrukning. Detta är bilar som du kan köra ner till Ringen, avverka några varv, och sen köra hem igen. Och det är också tanken.

De officiella siffrorna säger 431 hästar och 550 Nm men BMW ljuger. Fast åt fel håll. Det har nämligen visat sig att motorn ger mer effekt än så, och att BMW:s siffror var lite för blygsamma. 465 hk och runt 580 Nm är det som egentligen gäller. Rätt mycket skillnad och en viktig detalj när man står och snackar vid bensinpumpen. Om jag hade kunnat känna skillnad på 431 eller 465 hästar? Tveksamt, men det är ju alltid trevligt när det är mer än vad man trott från början. De hästar som finns där under huven vet i alla fall vad de sysslar med. Bilen trycker på riktigt bra vid gaspådrag och känns oerhört stabil på vägen. Som väntat. Motorn vill bara ha nästa växel hela tiden och när man tror att det är dags för nästa finns det några varv till att utnyttja. Växlingarna i M-lägena är lite oväntat rätt markanta, även om de inte direkt är i Lamborghini Aventador-klass. Men det känns när nästa kugg slängs i och det ger en bekräftelse som är rätt så tillfredställande. Det ska kännas när man kör bil och det gör det här. Det känns inte att man kör en turbomotor och något turbolagg märker man inte av. Motorn svarar direkt och känns hela tiden alert.

När man börjar komma upp i högre hastigheter försvinner känslan dock lite. Det är i de lägre farterna när man drar på hastigt som man verkligen känner kraften. Står man still och trampar iväg sätter sig bilen på ett sätt som bara strikt bakhjulsdrivna bilar gör. Det känns som att den gräver sig ner i asfalten för att hitta fäste och visst går det lite på sniskan iväg. Barnsligt kul och här är det härligt att inte massa elektronik går in och sabbar det roliga. Visst tillåts inte vad som helst och datorerna backar givetvis upp om det börjar barka åt fanders men lite lekstuga då och då har ju ingen tagit någon skada av. Det finns till och med en burnout-funktion som ska hjälpa dig att få till snygga rökmoln efter bilen. Detta testades dock aldrig och nu så här i efterhand ångrar jag det bittert. Så ja, det går att busa lite med bilen men det är nästintill alltid den som bestämmer hur det ska gå till.

Svänga bör man annars kan det gå illa. Som tur är gillar både M3 och M4 att göra detta. Det är nästan omöjligt att känna någon skillnad mellan bilarna, M4:an väger bara marginellt mer och de beter sig i mina ögon exakt likadant. De svarar bra på varje rattrörelse och känns enkla att placera på vägen. Fjädringen kan kännas lite hård i längden kanske men man vet ju vad man köper när man införskaffar en sån här. Den måste ju funka på bana också och då får man ta att det blir lite sämre komfort ibland. De stora hjulen med sina två lager med eltejp runt gör ju sitt också.

Ljud
Ja. Nya M3 och M4 låter som ett tvspel inifrån men där kan vi sluta klaga. När jag hörde de första ljudklippen i samband med att bilarna presenterades blev jag besviken och tyckte att de lät på tok för lite, och för konstigt. V8-mullret var ju som väntat borta men när man tänker tillbaka på E46 M3 minns man ju hur ljuvligt den sexan lät, så varför skulle dessa vara så mycket sämre? Turbo. Dessa stressfläktar tenderar att suga i sig mer än luft - ljud. Och så är även fallet här, men det som kommer ur de fyra piporna där bak är ändå inte så illa pinkat.

Vid kallstart är det ett rått fladdrande rätt så burkigt ljud som kanske inte är så charmigt, men när motorn väl jobbat upp sig i temperatur kan den få ur sig en hel del sköna toner. Responsen på gasen är riktigt rapp och står man och torrgasar lite blir man glad att man nästan kan motorcykelgasa. I bilarna var knappen M1 på ratten där man tryckte för att ställa dem på tårna - antispinnen stängdes av, gasresponsen rampades upp och växellådan ställde in sig på att få attacksmälla i växel efter växel. Tryckte man på den öppnades även spjällen i avgassystemet - något som också var extra tydligt om man gjorde det vid stillastående. Bilarna låter mysigt utan knappen intryckt men jättemysigt när man väl går in i M Mode så att säga. Det ganska rispiga ljudet blev genast mycket mullrigare, dovare och framförallt argare. Det fick motorn att låta större än vad den faktiskt är.

Under färd är bilen relativt tyst men kuggar man ner ett par växlar morrar den gott när man drar på igen. Ibland bjöds man även på sköna avgasknallar vid hastiga nedväxlingar med mycket motorbroms, mycket likt de man får i nya M5 även om den sitter inne med en V8:a. Här ger motorn även mellangas helt automatiskt, så det behöver du inte tänka på. Den absolut bästa ljudupplevelsen fick jag mellan ett par husväggar med M4:an när jag jämsides med en annan bil fällde ner gaspedalen rätt så hastigt. Det kompakta utrymmet mellan husen, bilen bredvid och det faktumet att jag körde med rutorna nere förhöjde ljudet såpass att jag höll på att kissa på mig av glädje. Helt plötsligt lät bilen som en M3 CSL! Vad hände?! Från att ha låtit bra men inte "som förr" ljöd det nostalgiska toner utan dess like från rören och jag misstänker att alla runt omkring hoppade av glädje. Det gjorde åtminstone jag inuti bilen. Så synd att jag inte fick detta på film eller kan dela med mig av upplevelsen i mer än ord.

Turboaggregaten gör ju sig självklart påminda även ljudmässigt. Det är ett jäkla visslande när man gasar på och det känns lite konstigt att sitta i en ny och modern bil med denna Fast & Furious-känsla. Man sitter nästan och väntar på dumpljudet och letar febrilt efter kranen till lustgasen. Men det är väl bara att vänja sig. Nya Mini Cooper S låter som den är toktrimmad och ingen har väl missat att Pagani Huayra låter som den nyser varje sekund? Men ljudet gör även att det känns mer som att motorn jobbar, man hör den tydligt och kan se lite förbi den förstärkta klangen som ljuder ur högtalarna.

Exteriör
En 428i med M-Paket stod bredvid vid rödljuset. Paketet är rätt så tjockt men visst skiljer det sig mot M4 som man direkt ser att det är något extra med. Den djupa fronten sväljer det mesta - lösa hundar, okopplade barn och en och annan grävling. De fyra piporna där bak, de breda höfterna, kolfibertaket och de gula oken som avslöjar att det sitter keramiska bromsar (69 000 kronor extra) är också givna saker som avslöjar bilen. När det kommer till M3:an känns den nästan tjockare på något vis, man blir glad i själen när man kikar i backspeglarna och ser de breda skärmarna över bakhjulen - detta utmärker sig inte lika mycket på M4 i mina ögon. Sen ser nästan M4:an lite hög ut jämfört med det större syskonet och jag som vanligtvis föredrar en coupé tycker att det är mer harmoni i linjerna hos M3:an.

Interiör
Relativt sparsmakat som det brukar vara i en BMW. Lite kolfiberdetaljer här och var, den smäckra lilla växelspaken som nästan ser underdimensionerad ut och en treekrad tjock ratt att hålla fast i. Lägg till ett par skålade sportstolar (med porriga M-emblem som lyser när det är mörkt!) till ingredienserna och du har det du behöver. Heads-up-displayen är underbar - speciellt i M-läge. I övrigt finns allt annat man kan förvänta sig, och givetvis hundra roliga extra M-saker att pilla med. Mängder av inställningar gör att man nästan inte orkar ändra på något utan låter allt vara i standardläge. Sport på allt om man trycker på M2 på ratten, och Sport Plus på allt om man trycker på M1. Det räcker.

Som vanligt lämpar sig M-lägena bäst på bana, men fungerar såklart även vid stadskörning om man håller lite koll och inte blir för hungrig på gasen vid rödljusen. Manuellt läge känns tryggast och det är också då man har bäst kontroll så att inte växellådan helt plötsligt får för sig att växla upp i en kurva eller liknande. Paddlarna fungerar prima eller spaken om man föredrar att växla med en sådan - och till skillnad från många andra har BMW fattat att det är växla upp genom att dra spaken mot dig som gäller. Ingen av bilarna hade manuell låda men detta går att få för den som vill vispa runt själv.

Avslutning
Nykomlingarna är bättre på alla möjliga vis. Som väntat alltså. Det är bara att ta att tillverkarna kommer att klippa bort cylindrar och börja turbomata, det går inte att förhindra. Prestandan blir ju bara bättre på alla plan ändå - så om man vill ha det som det var förr får man väl helt enkelt köpa det som tillverkades förr. Framtiden går inte att stoppa. Med det sagt hade jag nog ändå hoppats på att bilarna skulle bjuda på något extra, för nu är de lite som komplicerade maskiner där du som förare har som enda uppgift att hålla i dig i ratten och styra. Resten sköts automatiskt åt dig. Jag gillar att bli utmanad av bilar och inte att köra simulatorer där mycket har tappat sin känsla. Nya BMW M3 och M4 är fantastiska skapelser men de får det tyvärr inte att kittla i min köptarm. Även om jag skulle ha pengarna. Det här lär vara de bästa som byggts men frågan är om de är de roligaste?

Fakta BMW M3:
Motor: Rak sexa, 3.0 liter, dubbelturbo, 431 hästkrafter, 550 Newtonmeter.
Växellåda: Dubbelkopplingslåda med sju växlar.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.1 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Keramiska skivor i okänd dimension.
Däck: 255/40 ZR19 fram och 275/40 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.81 meter, längd 4.67 meter, bredd 1.87 meter, höjd 1.43 meter, vikt 1 595 kilo, bensintank 60 liter, förbrukning 0.83 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 194 gram per kilometer.
Pris: 686 000 kronor.

Fakta BMW M4:
Motor: Rak sexa, 3.0 liter, dubbelturbo, 431 hästkrafter, 550 Newtonmeter.
Växellåda: Dubbelkopplingslåda med sju växlar.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.1 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Keramiska skivor i okänd dimension.
Däck: 255/40 ZR19 fram och 275/40 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.81 meter, längd 4.67 meter, bredd 1.87 meter, höjd 1.38 meter, vikt 1 572 kilo, bensintank 60 liter, förbrukning 0.83 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 194 gram per kilometer.
Pris: 699 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
241kg
0

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska

Men jag vill ha mer

En rundtur i Gudfadern-huset
Kan bli ditt för endast 90 000 000 dollar

Här får vi följa med på en rundtur runt huset som bland annat användes för att spela in Gudfadern och Bodyguard. Huset är värderat till 89 750 000 dollar vilket ju är väldigt mycket pengar för ett hus. Men för det får du ett 2 694 kvadratmeter stort hus med nio sovrum, 15 badrum och en tomt på dryga 14 000 kvadratmeter. Om du är sugen kan du anmäla dig till en IRL-visning via länken nedan. Bonushus nedan. Tumnagel
80kg
+
Frode Wikesjö
0

Omnipollo har perfekta ölen till nubben
O.P. och alkoholfri öl i kombination

O.P. Anderson är riktigt gott på till exempel midsommar, men det är ju också gott att dricka en öl till. Sprit + starköl är ju dock sällan en lysande kombination kanske, men nu har O.P. och Omnipollo gjort ett intressant samarbete som löser det. Omnipollo har nämligen tagit fram en alkoholfri snapsöl. Antingen så tar man nubben i nubbeglaset och ölen i ölglaset eller så häller man i nubben i ölen, det är valfritt. Den beskrivs vara i "gränslandet mellan en pale ale och en IPA med blommiga och fruktiga karaktärer där tydliga inslag av citrus, grapefrukt och aprikos samsas med en blommig humlekaraktär". – Det blommiga från ölet och det kryddiga från O.P. Anderson blir en superspännande kombination där två omsorgsfulla drycker möts på ett fint sätt, säger Henok Fentie. Vi älskar att jobba med varumärken som har en lång historia och i det här samarbete har det varit jättekul att se våra energier smälta ihop rent bokstavligen. Ölen börjar säljas i morgon och eftersom den är alkoholfri (0,3 procent) så kommer den att säljas i dagligvaruhandeln men även på ett antal restauranger. Tumnagel
116kg
+
Roger Åberg
0

Ny bok om svensk gin
Vi är riktigt bra på den goda drycken

Vi är riktigt bra på gin här i Sverige och det bör ju uppmärksammas. I dag släpps boken Svensk gin, drinkar, destillerier och drömmare som verkar vara en perfekt bok för den som vill få kunskap om gin men framförallt upptäcka de svenska tillverkarna. Huvudförfattare är Jens Josefsson och boken fokuserar inte så mycket på historien utan snarare nutiden och framtiden eftersom detta händer just nu. Författarna villa tt boken ska vara som en reseguide för de som vill ta den av svensk och samtida sprithistoria, men den innehåller även drinkar och massor av fakta. Och den handlar inte bara om gin, för gin ses ju oftast med tonic och man besöker även svenska tonicproducenter. Boken släpps i dag. Tumnagel
111kg
+
Roger Åberg
0

Prince släpper nytt
Platta kommer i juli

Det är snart fem år sedan Prince gick bort och han är saknad av många. Ryktet säger att han hade väldigt, väldigt mycket inspelade låtar och sista juli kommer det faktiskt en ny platta. Den heter Welcome 2 America och från den kommer den här singeln som heter Born 2 die. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg
0

Neil Young klar med sin scifi-roman Canary
Verkar bli en rätt märklig historia

Den gamle rockern Neil Young uppger att han nu har skrivit klart scifi-romanen "Canary", en bok som han har arbetat i fyra år med att färdigställa. På sin webbplats skriver han att han precis lämnat in manuskriptet till boken till sin förläggare. 2018 beskrev Young handlingen i "Canary" för Rolling Stone: "It’s kind of a sci-fi thing about a guy who gets busted for a crime. He works for a power company and there’s corruption in the power company and he wants to expose it, so he figures out a way to expose it and shuts down the grid a couple of times. He gets busted for doing that, and the cops come and take him out of his office, put him in a van, drug him, and he goes to a hospital somewhere. Then he wakes up and he’s on a mission to pay his debt to society. That’s all he cares about. Then he puts on these glasses, and they broadcast everything that he sees and he goes into different places and interacts with the people there and he’s just a regular guy, but these people in this room downtown are watching everything he’s doing and listening to everything. He discovers the solar company he works for is a hoax. And they’re not really using solar. They’re using this shit – the guy who’s doing this has come up with a way to make bad fuel, the bad energy, this really ugly terrible stuff, and he’s figured out a way to genetically create these animals that shit that gives the energy to make the [fuel]. So he’s created this new species. But the species escapes. So it’s a fuckin’ mess." Det verkar med andra ord som om Neil Youngs scifi-bok kanske inte blir helt olik ett sammanfattning av tv-serien Rick and Morty. När eller om "Canary" kommer att dyka upp i bokhandeln framgår inte. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson
0

ASAP Rocky gör filmen Stockholm Syndrome
Dokumentär om när han greps i Sverige

Musikern ASAP Rocky kommer snart att släppa filmen Stockholm Syndrome vilken kommer att handla om när han kom i klammeri med den svenska rättvisan. Det var sommaren 2019 som ASAP Rocky greps i Stockholm efter att ha varit inblandad i ett bråk. Han dömes senare till villkorlig dom för misshandel. Förutom ASAP Rocky själv kommer bland andra Kim Kardashian, Nicki Minaj, Naomi Campbell och Tyler the Creator medverka i filmen skriver Dazed. Stockholm Syndrome kommer att ha premiär på amerikanska Tribeca Film Festival 13 juni. När vi eventuellt kan få se den här i Sverige finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
-505kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Burger King slutar med plastleksaker
Nu blir det svenska böcker istället

Att hamburgerrestauranger slutar med plastsugrör upprör, framförallt känns det otroligt töntigt när man använder plastlock, delar ut plastleksaker och så vidare. Nu tar Burger King i alla fall ett steg i rätt riktning och slutar med plastleksaker i sina barnmål. Istället blir det Svanenmärkta böcker som produceras i Lettland. Man lovar att alla böcker ska skrivas av svenska författare. Om det blir några klassiker återstår att se, men pressbilden säger nog att det inte blir så... Tumnagel
225kg
+
Roger Åberg
0

Seinabo Sey släpper ny EP
Sweet life

I dag släpper Seinabo Sey en ny EP med fyra låtar. Seinabo har hängt mycket på Gotland under karantänen, så stämningen sägs vara en mix av r&b, afrobeats och just lugnet från Gotland. Efter en snabb lysning kan jag i alla fall konstatera att det finns ett lugn där, ett stämningsfullt sådan. Men eftersom det är Seinabo finns det så klart också en nerv. Demosarna till låtarna skrevs av Isak Alverus vilket är lite annorlunda mot hur Seinabo brukar jobba eftersom hon brukar skriva allt själv. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg
0

Fyra nya, snygga, finska hotell
Tips till sommaren?

Finland mailade och tipsade om lite nyöppnade och kommande hotell och några av dem verkar riktigt läckra! Här ovanför hittar vi Majamaja som ligger i skärgården utanför Helsingfors. Här är det avkoppling som gäller, det finns bara ett hus att bo i och de kallar det snarare retreat än hotell. Du sover nästan i havet eftersom huset ligger på en klippa. Det tar tio minuter med båt (eller 40 minuter med cykel) från Helsingfors att ta sig hit och man kan beställa både frukost och middagspaket om man vill. från 190 euro natten och går att boka nu. Kolla in filmen nedan, visst verkar det coolt? Majamaja living: the intro from Majamaja on Vimeo. Nästa ställe är Barö skärgårdshotell som ligger i en av Finlands största ekskogar, men även här är det nära havet eftersom hotellet är placerat på klipporna. Ligger en timme från Helsingfors och man slog upp dörrarna i veckan så helt nytt. Här är man inte helt ensam, det finns 20 rum, men det går helt klart att få vara för sig själv. Vill du inte prata med personalen fixar du incheckning, matbokning och sånt i appen. Bokar du en svit får du bastu och bubbelpool på rummet. Från 260 euro natten. Spegelhusen i Haasi verkar riktigt coola. Här finns det varma källor, badtunnor, bastu och allt man vill ha om man inte hoppar i havet så klart. Ett ställe att hänga på, men det ska finnas fina ställen att vandra på i närheten! Sist ut är Kuru som är en privat resort med 16 villor som ligger i vildmarken. I husen finns bastu och det finns ett gemensamt spa. Om man tröttnar på att sitta på altanen och njuta kan man åka på fisketur eller sälsafari. För att vara säkra på att gästerna somnar gott har man tagit fram en sömnritual tillsammans med forskare. Öppnar i augusti. Tumnagel
152kg
+
Roger Åberg
0

Idag firar vi World Bicycle Day
Ut och cykla!

Idag, 3 juni, firas den så kallade "World Bicycle Day" på många platser runt om i världen. Det var FN som 2018 instiftade World Bicycle Day. Tanken bakom det hela är att allmänheten en dag om året ska uppmärksamma det miljövänliga och hälsosamma transportsättet. FN skriver på sin webbplats om World Bicycle Day: "World Bicycle Day draws attention to the benefits of using the bicycle — a simple, affordable, clean and environmentally fit sustainable means of transportation. The bicycle contributes to cleaner air and less congestion and makes education, health care and other social services more accessible to the most vulnerable populations." Kommer du att uppmärksamma World Bicycle Day idag? Svara gärna på vår enkät nedan och/eller skriv i kommentarerna hur du kommer att uppmärksamma dagen. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborgsoperan kör Håkan Hellström-musikal
Kärlek skonar ingen

I höst är de premiär för musikalen "Kärlek skonar ingen" vilket är en musikal som är baserad på en del av Håkan Hellströms låtar. Inte helt oväntat så är urpremiären av "Kärleken skonar ingen" på Göteborgsoperan. Musikalen är skriven av regissören Victoria Brattström, musikern Simon Ljungman, artisten Håkan Hellström och författaren Mirja Unge. Göteborgsoperan skriver om musikalen: "Ett poetiskt och skitigt drömspel som utspelar sig på platser som Håkan Hellström för alltid skrivit in i Göteborgs stadskarta." Den tre timmar långa musikalen "Kärlek skonar ingen" har premiär på Göteborgsoperan 9 oktober och biljetterna släpps 2 september. Dessa kommer att kosta 150 - 895 kronor. Tumnagel
-17kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Swatch släpper klockor i keramik
Snällare mot miljön

Klocktillverkaren Swatch har lanserat en ny serie klockor som är tillverkade i biokeramik, ett keramikbaserat material som inte är riktigt lika ömtåligt som vanlig keramik. Swatch är antagligen mest kända för sina plastklockor men verkar med satsningen på sin biokeramiska Big Bold-serie vilja profilera sig som lite mer miljövänliga. Swatch skriver att deras variant av biokeramik innehåller två tredjedelar keramik och en tredjedel bioplast. Swatch Big Bold-klockor går att få i fem olika färger och kostar cirka 200 dollar styck. Tumnagel
143kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Diskhandsken som är snäll mot händerna
Ny svensk uppfinning

Jag gillar att diska med diskmaskin, men en del gillar att diska manuellt med diskhandskar. Om man har känslig hy och/eller eksem är det en trist upplevelse, vilket Wilhelm Bäckström fått erfara. Så för att lösa detta hittade han på Hud, en diskhandske som håller bort väta men som andas. – Vanliga diskhandskar är till för att skydda händerna, men är samtidigt inte utformade med huden i åtanke - eller miljön heller för den delen. Jag tror starkt på att komma ur beroendet av billiga engångsprodukter, eller produkter som bara går att använda ett fåtal gånger, och istället skapa något mer påkostat och anpassat som kan användas under längre tid, avslutar Wilhelm Bäckström. Egentligen består handsken av två handskar. Den inre fångar upp svett och skyddar på så sätt handen, den övre håller vätan borta. Hud finns nu som Kickstarter och prislappen ligger på 420 kronor. Lite dyrt jämfört med vanliga diskhandskar kanske, men denna går och andra sidan att använda om och om igen. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg
0

Kolla in berg-och-dalbanan Velocicoaster
Med tillhörande dinosaurier

Snart kommer Universal Orlando I Florida öppna upp sin nya berg-och-dalbana Velocicoaster och här kan ni kolla in hur det är att åka den. Velocicoaster har hämtat sitt tema från Jurassic World-filmerna vilket innebär att åkaren kan få se lite dinosuari-statyer här och där under åkturens gång. Bortsett från det så verkar det handla om en förhållandevis ordinär men ganska häftig berg-och-dalbana. Velocicoaster kommer att köra sitt premiäråk på Universal Orlando 10 juni. Här nedan hittas ett åk med berg-och-dalbanan där man filmat det hela ur åkarens synvinkel. Tumnagel
123kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Portabel grill med stil
Istället för engångsgrillen

Att grilla är najs och ibland vill man grilla om man inte är hemma med sin vanliga grill. Engångsgrillar är en dum grej (RIP) så då får man hitta bättre alternativ. Som den här snygga och portabla grillen. Lite dyr, 129 euro, men verkar väldigt smidig både att bära med sig men också att rengöra när man kommer hem. Finns i ett gäng olika färger. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg
0

Video visar hur Simpsons sett ut genom åren
Rätt mycket har hänt på 30 år

Världen blev introducerade till familjen Simpsons 1987 i The Tracey Ullman Show och sedan dess har vi fått massvis med nya avsnitt av serien. Med tiden har seriens visuella stil ändrats en aning och i video från Insider får vi se hur utvecklingen sett ut de senaste 30 åren. Tumnagel
96kg
+
André Stray
0

Det här är den officiella pizzan för fotbolls-EM
Blir du sugen?

Snart är det dags för EM i fotboll och då kanske det ska ätas lite pizza. Det tycker i alla fall landslaget och deras sponsor Coca-Cola som har tagit fram den officiella EM-pizzan. Spelarna har rösta om ingredienserna och landslagskockarna Mats Broström och Gustaf Sandfridsson har satt ihop den. Ingredienserna är tomatsås, kebabkött, färska champinjoner, riven mozzarella, färska tomater, gul lök, inlagd chili eller feferoni och vitlökssås. En vegetarisk version finns där det istället är kebabkryddad ostronskivling istället för kött. Toppas gör den med rucola, koriander eller mynta. Pizzan ska finnas på 500 pizzerior men går så klart att göra själv Vad tycker du, blir du sugen? Tumnagel
-35kg
+
Roger Åberg
0

Kelloggs släpper flingautomat
Få den perfekta flingfrukosten

Flingtillverkaren Kelloggs har tillsammans med företaget Chowbotics tagit fram en robotiserad automat som man säger ska kunna leverera den perfekta flingfrukosten. Automaten kan förse sina kunder med en skål med flingor som mjölk eller yoghurt samt andra ingredienser som till exempel frukter och nötter. Kunderna beställer sin flingskål via automatens inbyggda pekskärm eller via en tillhörande app. Beroende på vad kunden vill ha i skålen förutom flingor så varierar priserna från 3 till 6,50 dollar. Chowbotics är ett automatföretag som numera är en del av DoorDash, den amerikanska onlinetjänsten för mathemkörning. Företaget har tidigare utvecklar en automat där det går att mixa ihop sin egen sallad. Kelloggs Bowl Bot finns i dagsläget bara i två exemplar och dessa står nu uppställda på University of Wisconsin-Madison samt Florida State University. Tumnagel
76kg
+
Wille Wilhelmsson
0