m
a
r
1 i dag62 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Nya Audi RS6 går som en skållad R8

Nya Audi RS6 går som en skållad R8
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

Nu i veckan stack jag till München en sväng för att provköra helt nya Audi RS6 och S3 (mer om den bilen i en annan artikel). Det jag visste att jag hade att vänta mig var en fläskig toksnabb kombi, eftersom RS6 nu endast finns i Avant-utförande, och att det i Tyskland finns en väg som heter Autobahn. En kombination som är svårslagen och en plats där man alltså för en gångs skull kan testa en bils toppfart. Om det inte vore för att det regnade förstås...

Inledning

Att dyka genom molntäcket med planet och se att regnet öser ner var ju inte det roligaste direkt, men inte mycket att göra åt. Efter en kort genomgång fick vi springa ut på lekplatsen och välja bilar, jag och min co-driver siktade in oss på en av de få mattlackerade RS6:orna som fanns och hoppade in. Jag började i passagerarstolen för ovanlighetens skull. Vi följde den inprogrammerade rutten och efter en stund var både vi och motorn varma och det var dags att börja testa vad bilen gick för. Dynamic Mode on.

Körkänsla

Som passagerare upplever man ju åkturen på ett något annorlunda vis än som förare. Jag upplevde ett ordentligt sug i magen vid varje gaspådrag, vilket oftast inte är lika framträdande när jag själv är den som sitter bakom ratten. Det märktes redan i Comfort-läget att den här bilen ruvar på mängder av kraft som bara ville släppas lös och givetvis skulle vi bevilja detta. 560 hästar kom sparkandes i ryggen och kraften känns nästan oändlig. Det matar på hela tiden, växel efter växel, tills den åttonde kuggar i och hastigheten bara fortsätter att stiga. Det våtstänkta underlaget gjorde att vi av säkerhetsskäl höll tillbaks lite trots att det var fri fart, men hade det bara varit torrt hade det inte varit några som helst problem att segla upp till toppfarten på 305 km/h. Utan att det hade blivit obekvämt.

Åkturen rakt fram är så fantastiskt väl maskerad och odramatiskt att man snabbt blir oerhört fartblind. Helt plötsligt körde vi i 250 km/h, och samtalade i vanlig samtalston som om vi "fiskörde" i 130 km/h på svensk motorväg. Inte ens motorn gav ifrån sig något ljud, så länge man inte var tung på gasen. Bilen bara sköt fram som en missil på räls. Som väntat. Men det är just det här med fartblindheten, och hur sjukt snabbt man kommer upp i olagliga hastigheter med den här bilen.

Turen fortsatte av från motorvägen och in på lite mindre vägar, och det är här man märker att RS6 Avant är ett stort åbäke. Lite småbyar passerades och man fick på sina ställen hålla koll på var däcken befann sig vid möte, för att repa de där 21 tum stora fälgarna skodda med 285-däck (runtom) var inget någon utav oss ville. På dessa vägar kändes bilen nästan lite för stor, och för snabb. Vid lite mer aktiv körning kommer man helt enkelt upp i fart alldeles för snabbt, och måste då stå på bromsen igen. Och när man väl gör det stannar bilen, direkt. Testexemplaret var utrustad med keramiska bromsar (tillval, 100 300 kronor extra) som tog upp hela utrymmet innanför framfälgarna och som bettade något otroligt bra. Totalt överdrivet att ha ett par såna här bromsar på en bil av denna sort, men det såg fett ut, och funkade riktigt bra.

Trots sin storlek ligger bilen dikt an mot vägen. Det fick mina inälvor känna på när snabba filbyten testades. Det är smått fantastiskt att en kärra med en tjänstevikt på över två ton (-90 kilo jämfört med föregångaren) kan förflytta sig såpass snabbt, utan någon som helst rullning i karossen eller liknande. Som ett magnetsuddi på en whiteboard. Den monstruösa effekten, samma som i R8 GT, är ju också det en smått bisarr sak. Den här bilen gör alltså 0-100 km/h på bara 3.9 sekunder, vilket är samma som för R8 V10 Coupé. Det är lite svårt för hjärnan att ta in. Men det märks när man trycker på. Du trycks framåt av effekten samtidigt som kroppen trycks bakåt i stolen. Och allt detta samtidigt som du är omgiven av massa lyx, sitter i bekväma stolar, kan ha ett gäng ungar i baksätet och shoppingpåsar i bagage-utrymmet. Gotta love 2013.

Motor

Att Audi bytt ut V10:an mot en dubbelturbo-V8:a kanske grämer vissa. Men det är bara att leva med. Och när den nya spisen dessutom är bättre på alla möjliga sätt och vis (förutom då att man inte länge kan säga att man har en V10:a) så finns det ju egentligen inget att klaga på. Visst, den här har 20 hästar mindre än föregångaren, men den både går snabbare, drar mindre och släpper ut mindre. Det kan det vara värt i mina ögon. Förbrukningen har sänkts med 30 % och en RS6 Avant drar nu på pappret så lite som 0.98 liter per mil och släpper ut 229 gram CO2 per kilometer. Siffror som köparen av en RS-modell kanske inte bryr sig överdrivet mycket om, men det är ju en klar förbättring. Motorn är dessutom mindre vilket ger en lägre tyngdpunkt och i sin tur en bättre viktfördelning. De små turbo-snurrorna sitter placerade ovanpå motorn vilket gör att avgasrören fram till dessa kan göras mycket kortare. Det här gör att fläktarna börjar snurra tidigare och man slipper ketchup-effekten. Gasresponsen är blixtsnabb men om man bråkade lite och körde växellådan i manuellt läge på någon av de högre växlarna hände det inte mycket om man tryckte fullt i lägre hastigheter. Då behövdes det ett par sekunder innan motorn vaknade till liv igen. Detta var också märkbart när man inte körde i Dynamic-läget och hade såsat en stund, och sedan trampade fullt. Då var det precis som om att man petade på en sovande björn med en pinne, och det tog några ögonblick innan den började frusta.

Ljudet

RS-modellerna låter alltid trevligt men nu för tiden är ljudet delvis "fejkat". Motorljudet förstärks nämligen via högtalarna då bilen i sig är så bra ljudisolerad. Lite tråkigt tycker jag och i vissa lägen låter det hela lite väl artificiellt. Den här motorn har cylinderavstängning så när man inte trycker på stängs halva cylinderbanken av. Men för att man inte ska skämmas kompenseras ljudet upp så att det fortfarande ska låta som en V8:a. Det gör det inte, utan blir istället något slags konstigt buller istället för skön motorsång. Ett ljud man som tur är inte upplever allt för ofta men när det väl dyker upp är det inte så roligt. Bilen låter mest i Dynamic-läget och då morrar den på riktigt gött. Det går att få till rätt rejäla knallar vid nedväxlingar och vid stadigt tryck på gaspedalen rasar det ner härligt ljud även vid uppväxlingar. Vi tog reda på om det här bara gällde när man satt inne i bilen men som tur är låter den lika trevligt utifrån. Dock är den på tok för tyst vid långsam körning och när man ligger på en högre växel. Här ligger Mercedes med sina AMG-bilar ljusår före, och jag hoppas att tillverkare som Audi och BMW någon gång tar rygg och gör samma med sina prestandamodeller. Jag menar, ljudet finns ju där, så varför dölja det?

Avslutning

Återigen levererar Audi en komplett familjeracer för den som vill kunna åka toksnabbt utan att kompromissa på vare sig komfort eller utrymme. En lyxpralin att nöta hundratals mil i, utan att behöva veckla ihop sin kropp och få skavsår på skinkorna. Utseendemässigt ett stort kliv jämfört med föregångaren, som i sin tur var ganska så lik bilen den efterträdde. Enkelt att beskåda då alla tre generationer fanns uppställda på plats där vi hämtade bilarna. I mina ögon är den första generationen en riktigt kaxig sleeper, den här nya kan du inte gömma dig i. Speciellt inte med full-led-strålkastarna (21 900 kronor extra) som är argare än den där björnen vi väckte förut, ett ansikte man ska passa sig för om det dyker upp i backspegeln.

Bilen går att beställa nu och den kommer till Sverige i juni. Hur många som är sålda är oklart, men bli inte förvånade om de till hösten ändå rullar ett par på gatorna. Eller varför inte banan, sportdiff är nämligen standard i Sverige. Som vi vet så finns det alltid människor med gott om pengar.

Och nej, Quattro-loggan måste man inte ha där nere i grillen, den är tillval. Och den matta lacken kostar nästan 50 000 kronor extra.

Fakta Audi RS6 Avant:

Motor: V8, 4.0 liter, dubbla turbo, 560 hästkrafter, 700 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3.9 sekunder, toppfart 250 km/h (305 km/h med Dynamic plus-paketet).
Bromsar: Kolfiberkeramiska skivor i dimensionerna 420 millimeter (fram).
Däck: 285/30 R 21 bak och fram.
Mått: Hjulbas 2.91 meter, längd 4.97 meter, bredd 1.93 meter, höjd 1.46 meter, vikt 2 010 kilo, bensintank 75 liter, förbrukning 0.98 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 229 gram per kilometer.
Pris: 1 050 000 kronor.

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
Revolutionerande prestanda:

Nya Audi RS 6 Avant
• Kraftfull V8 med dubbelturbo: 4.0 TFSI på 560 hk och 700 Nm
• Lägre vikt för ännu bättre effektivitet och prestanda
• 0 - 100 km/h på 3,9 sekunder – topphastighet 305 km/h

Nya Audi RS 6 Avant levererar revolutionerande prestanda. Bilen har blivit både lättare och effektivare jämfört med föregångaren och prestandan har förbättrats ytterligare. 0 till 100 km/h går på 3,9 sekunder och topphastigheten ligger på 305 km/h. 4.0 TFSI utvecklar hela 560 hk med en imponerande snittförbrukning på endast 9,8 liter per 100 kilometer.

Nya Audi RS6 Avant är en högprestandabil för vardagsbruk. För bilens kompromisslösa sportiga karaktär och egenskaper svarar quattro GmbH, ett helägt dotterbolag till AUDI AG. Företagets RS-modeller utgör själva spjutspetsen i modellprogrammet där förkortningen ”RS” är beteckningen på de mest kraftfulla versionerna i en modellserie. Det innebär quattro permanent fyrhjulsdrift, extremt goda vägegenskaper, en diskret design och full funktion i vardagen. 4.0 TFSI, som introducerades i fjol, är ett perfekt exempel på Audis downsizingteknik i högprestandaklassen. I nya Audi RS 6 Avant levererar dubbelturbo-V8:an med sin cylindervolym på 3.993 cm3
inspirerande kraft i alla körsituationer. Den maximala uteffekten på 560 hk uppnås i varvtalsområdet 5.700 till 6.600 v/min och vridmomentet ligger på 700 Nm hela vägen från 1.750 till 5.500 v/min. Motorresponsen är omedelbar, främst tack vare de två stora turboladdarna med sina dubbla inloppskanaler. Turboaggregaten sitter tillsammans med laddluftkylaren monterade i V:et mellan cylinderbankarna. Topplockens avgassida sitter också de på insidan, och inloppssidan utvändigt. Det här resulterar i en kompakt konstruktion och korta gasvägar med minimala strömningsförluster.Den specifika RS-motorstyrningen bidrar tillsammans med det ostrypta insugssystemet till den resoluta responsen från de 8 cylindrarna. 4.0 TFSI bjuder på ett sportigt, maffigt ljud. Med hjälp av de omställbara klaffarna i avgasröret kan man, när man så önskar,få ljudet ännu fylligare. Som tillval erbjuds också ett sportavgassystem.

Med den kraftfulla V8-dubbelturbon accelererar nya Audi RS 6 Avant från 0 till 100 km/h på klassbästa 3,9 sekunder. I standardkonfiguration är topphastigheten elektroniskt begränsad till 250 km/h. Med Dynamic-paketet (tillval) höjs denna till 280 km/h, och med Dynamic plus-paketet till hela 305 km/h.

Mätt enligt den vanliga europeiska körcykeln, drar RS 6 Avant i snitt endast 9,8 liter bränsle per 100 km. Det standardmonterade start/stopp-systemet och den innovativa temperaturhanteringen bidrar till den låga förbrukningen som sänkts med ca 40 % jämfört med den tidigare modellen.En banbrytande effektivitetsteknologi i Audi RS 6 Avant är det s.k. cylinder-ondemand-systemet (eller kort och gott COD). Då belastningen på motorn endast är låg eller medelhög, kopplar systemet bort insugs- och avgasventilerna till cylindrarna 2, 3, 5 och 8. 4.0 TFSI fungerar då som en 4-cylindrig motor, till dess föraren accelererar tillräckligt kraftigt igen. De verksamma cylindrarnas effektivitet ökar, eftersom arbetspunkterna förskjuts mot högre belastning. Övergången mellan 4- och 8-cylindersdrift tar endast ett par hundradelar av en sekund. Det enda man som förare märker av detta är en indikering på instrumentpanelen. COD-tekniken sänker bränsleförbrukningen enl. ECE med ca 5%. Ännu större besparingar – på ca 10% – är möjliga när man kör i lite lugnare hastigheter. Aktiva motorlager med fasförskjutna motsvängningar kompenserar för de vibrationer som uppstår vid 4-cylindersdrift. 4.0 TFSI är kopplad till en 8-stegad tiptronic-växellåda med extra korta växlingstider. Automatväxellådan har två lägen: D och S. Vill man växla själv kan man använda växlingspaddlarna på ratten eller växelspaken som har en unik RSdesign. De lägre växlarna är korta för verkligt sportig prestanda, medan de långa utväxlingsförhållandena i de högre växlarna sänker bränsleförbrukningen. RS 6 Avant är utrustad med quattro permanent fyrhjulsdrift där själva hjärtat i den vektorbaserade momentfördelningen utgörs av en självspärrande mellandifferential med ett förhöjt spärrvärde. Temperaturen regleras av en oljekylare. Om man så vill, kan sportdifferentialen steglöst fördela motorns drivkraft mellan bakhjulen för att öka smidigheten och stabiliteten ytterligare.

Nya RS 6 Avant är den första RS-modellen från Audi som är utrustad med en speciellt anpassad luftfjädring som standard. Den dynamiska inställningen för den adaptiva luftfjädringen på RS 6 sänker karossen med 20 mm. Systemet kombinerar luftfjädring med dämpningsreglering och anpassar sig efter vägförhållandena, körstilen och det läge som valts på Audi drive select med vilket föraren själv iflera steg kan påverka bilens köregenskaper. Audi erbjuder också det styvare systemet ”sportfjädring plus” med Dynamic Ride Control (DRC) som ett alternativ till den adaptiva luftfjädringen. Systemet består av stålfjädrar och justerbara 3-vägs-stötdämpare som via en central ventil sitter kopplade diagonalt via oljeledningar för minskade karossrullningsrörelser. Ett annat tillval är den dynamiska styrningen som har steglös styrkraft och utväxling. Detta system kan också integreras i Audi drive select och är precis som den standardmonterade elektromekaniska servostyrningen anpassad speciellt för RS 6 Avant.

Bromsarna bjuder på kompromisslös prestanda. De fyra ventilerade bromsskivorna är av en viktbesparande konstruktion och har en vågliknande kontur. Skivorna fram har en diameter på 390 millimeter med svartlackerade 6-kolvs bromsok som även kan väljas röda. Som tillval finns dessutom kolfiberarmerade keramikbromsar med en diameter på 420 mm. Bromsoken är då lackerade i antracitgrått. Den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) har ett speciellt sportläge och kan även kopplas ur helt.

Nya Audi RS 6 Avant levereras som standard med smidda, högglanspolerade 20"-fälgar med dubbel 7 ekersdesign. Som tillval finns gjutna 21"-fälgar i tre olika utföranden: högglanspolerade silver, polerade svarta, resp. polerade titanlook. Karossen består till 20% av aluminium och innehåller många komponenter av höghållfast stål. Nya Audi RS 6 Avant väger ca 100 kg mindre än den förra modellen. Det förbättrade effekt/vikt-förhållandet bidrar till ännu bättre köregenskaper med högre prestanda och lägre förbrukning.

Ett antal speciella RS-designdetaljer framhäver det distinkta utseendet. Det man lägger märke till först är de matta aluminiumdetaljerna på karossen, den svarta högglanspolerade kylargrillen, stötfångarna, skärmarna, tröskelbreddarna och den stora takspoilern. En diffusor och två stora, elliptiska avgasrör ger bakpartiet dess
speciella karaktär.

Två stylingpaket – Matt aluminium eller Carbon – gör det möjligt att individualisera ytterligare. Nya Audi RS 6 Avant kan fås i nio olika lacker, däribland exklusiva Daytonagrå matt. Tillval från Audi Exclusive erbjuder ännu fler möjligheter till individualisering. Den sportiga och eleganta förarplatsen i nya Audi RS 6 Avant är helt inriktad på föraren. Instrumenten är svarta med vita tavlor och röda visare. Den treekrade multifunktionsratten med sin platta nederdel, de belysta instegslisterna, varvräknaren, MMI-displayerna och förarinformationssystemet pryds alla av ett RSemblem.

En nyhet i förarinformationssystemets RS-meny är växlingsstapeln. Ju högre varvtal, desto fler gröna segment tänds upp. Stapeln går över i rött och börjar att blinka när varvtalet börjar närma sig det röda strecket. Displayer för växelläge, turbotryck och oljetemperatur avrundar tillsammans med en digital hastighetsmätare det speciella förarinformationssystemet för RS 6.

Fotstödet, pedalerna och reglagen på MMI navigation har aluminiumoptik. Den dekorativa ramen runt den infällbara monitorn går i pianolacksvart, och de invändiga dörrhandtagen har en läcker design med dubbla lister – en klassisk RSfiness. Kolfiberinlägg är standard – som tillval finns ytterligare sex material att välja mellan. Det standardlevererade svarta innertaket kan också fås i månsilver eller svart Alcantara.

Sportstolar med utökade sidostöd, integrerade nackskydd och RS 6-emblem är standard. De är klädda i en kombination av svart Alcantara och läder, och mittsektionerna pryds av diamantmönstrade sömmar. Sätena kan också fås klädda i högklassigt, rutmönstrat Valcona-läder i svart eller månsilver. Som tillval erbjuds elmanövrerade deluxsäten med minnesfunktion. Audi RS 6 Avant levereras som standard med två sportigt skålade baksäten. Som tillval finns ett baksäte med plats för tre personer. Lastutrymmet har en volym på upp till 1.680 liter.

Nya Audi RS 6 Avant levereras med en generöst tilltagen standardutrustning bl.a. innehållande xenon plus-strålkastare, LED-bakljus, däcktryckskontroll, belysta instegslister och det vanliga förarinformationssystemet. Med ombord finns även parkeringssystem plus, farthållare, automatisk luftkonditionering med 4 zoner, MMI
navigation plus med MMI touch och Audi sound system med 10 högtalare. Som tillval finns LED-strålkastare med unik design, keramiska bromsar fram och bak, sportdifferential på bakaxeln liksom sportchassi plus med Dynamic Ride Control (DRC). Även Dynamic-, Dynamic plus- och komfortpaketen liksom praktisk taget alla topptillval i modellserien kan också fås till RS 6 Avant. Hit hör en head-up display, de avancerade förarhjälpsystemen och även Bang & Olufsen Advanced Sound System som har 15 högtalare och en total uteffekt på 1.200 Watt. Bluetooth biltelefon online – det perfekta komplementet till MMI navigation plus – ger
tillgång till Internetbaserade Audi connect-tjänster i bilen.
347kg
0

Nya Audi RS6 går som en skållad R8

Extra Life är en ny bok om varför vi lever längre
Bland annat på grund av en svensk uppfinning

De senaste hundra åren har människans livslängd fördubblats och mycket av det har vi olika tekniska och medicinska framsteg att tacka för. I boken "Extra Life: A Short History of Living Longer" har journalisten och författaren Steven Johnson tittat lite närmare på en del av dessa. I bokens beskrivning står bland annat: "This book is Steven Johnson’s attempt to understand where that progress came from. How many of those extra twenty thousand days came from vaccines, or the decrease in famines, or seatbelts? What are the forces that now keep us alive longer? Behind each breakthrough lies an inspiring story of cooperative innovation, of brilliant thinkers bolstered by strong systems of public support and collaborative networks." Säkerhetsbältet till bilar uppfanns av svenske Nils Bohlin och vill ni läsa ett utdrag från boken där Johnson skriver om detta så hittas det här. "Extra Life: A Short History of Living Longer" av Steven Johnson släpptes förra veckan och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och pappersbok. Priserna ligger på 16 - 30 dollar beroende på i vilket format man vill ta del av boken. Tumnagel
97kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Epic Meal Time äter stark pizza
Verkar inte jättegod

Snubbarna från Epic Meal Time fixar här till en riktigt stark pizza för att sedan äta den. Verkar inte direkt vara det bästa eller smaskigast beslutet men vad gör man inte för att få litta lajks? Tumnagel
58kg
+
Frode Wikesjö
0

Garrix, Bono och The Edge släpper EM-låt
We Are The People

Snart är det dags för Fotbolls-EM och idag presenterades den officiella låten inför det. Det handlar om Garrix låt "We Are The People" där även de gamla U2-rävarna Bono och The Edge medverkar. Årets Fotbolls-EM kommer att spelas i elva städer och drar igång 11 juni. Här ovan hittas videon till "We Are The People". Tumnagel
39kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Gröna Lund och Liseberg öppnar i juni
Snart är pandeminstängningen över

Båda Gröna Lund och Liseberg har nu meddelat att de kommer att slå upp portarna till sina nöjesfält i början av juni. Detta är något man gör efter det att regeringen i förra veckan meddelade att pandemirestriktionerna kommer att lättas något 1 juni. Båda nöjesfälten kommer dock att öppnas med vissa restriktioner. I Gröna Lunds fall innebär det att man som max kommer att släppa in 3100 besökare per dag och att alla besök måste förbokas. Det kommer inte heller att finnas några åkband och åkkuponger. Istället kommer besökarnas entrebiljett, som kallas för "Ticker to Ride", gälla för att åka alla attraktioner ett obegränsat antal gånger. Vad som gäller för Liseberg är än så länge inte klart. I ett pressmeddelande skriver nöjesfältet att detaljer kring besöken kommer att presenteras i samband med att biljetterna släpps inom kort. Gröna Lund har när man öppnar onsdagen 2 juni varit nedstängt i 576 dagar medan Liseberg kommer att ha varit nedstängt i 520 dagar när man återigen öppnar upp torsdagen 3 juni. Tumnagel
117kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in videon till Electric
Katy Perrys Pokémon-video

I år firar Pokémon 25 år och i samband med det har man bland annat inlett ett samarbete med artisten Katy Perry. The Pokémon Company presenterade något som man kallade för "P25 Music" tidigare i år där Katy Perry skulle fungera som en slags ambassadör. Katy Perrys video till "Electric" verkar vara det första resultatet av Perry samarbete med The Pokémon Company och i videon dyker Pikacu såväl som bebis-pikachu Pichu upp. När The Pokemon Company presenterade "P25 Music" i januari så uppgav man även att andra artister skulle inkluderas i detta. Vilka andra artister det handlar om är dock än så länge okänt men det är väl inte helt omöjligt att det kommer att dyka upp pokémons även i andra musikvideos som släpps under året. Tumnagel
70kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Klassisk öl-kepa börjar säljas igen
Det är fint med varg

För typ hundra år sedan gjorde Norrlands Guld en väldigt lyckad nylansering där man tog den klassiska burken och gjorde den hipp igen med lite filmer om Ingemar som tog det rätt lugnt i livet. Nu släpper man kepsen till försäljning, så här en massa år senare. Den finns så klart i begränsat upplaga i deras webbshop och kostar 289 kronor. Tumnagel
134kg
+
Roger Åberg
0

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
96kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Interflora lanserar Mästerflorist
Blomsterdesign från Sveriges bästa florister

Interflora lanserar nu tjänsten Mästerflorister vilken kommer att erbjuda blombuketter som designats av några av Sveriges främsta florister. Nina Lindvall, vd på Interflora, säger om den nya satsningen: "Med denna kategori vill vi visa på det mästerliga hantverkets skapande, ge våra mästerflorister samma status som konstnärer och kockar och kunna erbjuda våra kunder ett lyxigare alternativ. Det finns så oändligt mycket talang inom vår bransch och det känns så roligt att äntligen få visa och lyfta fram det även i vår onlinebutik. Vi ser också en stor efterfrågan på mer unika och exklusiva produkter" Först ut är floristen Johan Munter som till vardags arbetar på Floristkompaniet. Under det kommande året kommer ytterligare fem florister som vunnit tävlingstitlar och utmärkelser eller gjort avtryck i blomstervärlden med sin kreativitet och skicklighet att designa buketter till Interflora Mästerflorist. Buketterna finns i lite olika alternativ och priserna ligger på mellan 1300 - 4000 kronor per arrangemang. Ni kan kolla in några exempel i bildspelet här nedanför. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Lite burgartips från burgarexperter
Det är ju aldrig fel

Snabbmatsburgaren har ett rätt dåligt rykte här i Sverige, men på andra sidan Atlanten finns det en och annan hamburgeria som serverar riktigt klassiska hamburgare. Som Double Double på In-N-Out, White Castle-slidern och förstås Big Mac på McDonalds. I ett nytt avsnitt av The Burger Show får vi reda på hur vi kan återskapa dessa klassiker i våra hem och får i samma veva lite burgar-historia. Tumnagel
85kg
+
André Stray
0

Lys upp hemmet med tjusiga Sfär
Lite rymdig ljushållare

Är du på jakt efter en ljushållare som inte bara är tjusig, utan även visar att du är lite intresserad av Rymden™? Då kanske Sfär från JLM Form kan vara något för dig. Denna svensktillverkade ljushållare är en keramiksfär som är delad av en glasskiva som inte bara ger hållaren ett fint utseende, utan ljuset från den tända veken överförs via glasskivan och lyser upp omgivningen. Sfär finns tillgänglig via JLM Form i tre olika färger, White Sand, Dark Knight och Red Earth, och priset ligger på 995 kronor styck. Tumnagel
98kg
+
André Stray
0

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg
0

Faith No More kommer till Sverige nästa sommar
Biljettsläpp nu på fredag

San Francisco-baserade bandet Faith No More kommer spela på Partille Arena i Göteborg torsdagen den 23 juni 2022. Konserten kommer bjuda på fyra decennier av hits och förhoppningsvis får vi höra Easy, Epic och Midlife Crisis. Biljetterna släpps nu på fredag 14 maj klockan 09:00 via LiveNation.se. Tumnagel
89kg
+
Frode Wikesjö
0

SJ lanserar nytt tågluffarkort
Res runt med tåg i Sverige i sommar

SJ lanserar nu en ny variant på det klassiska tågluffarkortet som kanske passar lite bättre i pandemi-tider som dessa. Med SJ:s nya tågluffarkort blir det inte möjligt att ta tåget ut i Europa men däremot kommer innehavarna att kunna resa obegränsat med SJ:s tåg i Sverige. Korten går att köpa för sju, femton eller trettio dagar och är giltiga under perioden 14 juni – 15 augusti. Lava Mahmod, ansvarig för tågluffarkortet på SJ, säger i ett pressmeddelande om det nya tågluffarkortet: "Det här kortet har varit efterfrågat hos många resenärer och vi tror att intresset för att tågluffa kommer vara stort under många år framöver. Vi lanserar nu tre prisvärda kort för alla som är sugna på att få sig en rejäl dos av Sverige i sommar." SJ:s nya tågluffarkort börjar säljas 31 maj och priserna startar på 1145 kronor. Tumnagel
317kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Hotellrum med vattenrutschbana
Lyxigt värre

YouTube-kanalen Tokidoki Traveller bestämde sig för att på ett kärlekshotell i Japan där rummet har en alldeles egen vattenrutschbana. Tumnagel
91kg
+
Frode Wikesjö
0

Timbuktu släpper vaggvisor
Tillsammans med Mapei

Artisterna Timbuktu och Mapei släpper nu ett antal vaggvisor som de tagit fram tillsammans med producenten Pontus Winnberg samt psykologen och sömnexperten Helena Kubicek Boye, författaren bakom boken Sömnsagor. Albumet Lullabies innehåller en några vaggvisor i lite olika versioner, både på engelska och svenska, vilka man säger ska representera en modern vaggvisa. Ni hittar "Lullabies" på Spotify, Spotify Kids eller så kan ni lyssna på det direkt här nedanför. Tumnagel
39kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är trailern för Dancing Queens
Helena Bergströms danskomedi

Nu har Netflix släppt trailern för Helena Bergströms kommande dramakomedi Dancing Queens där Bergströms dotter Molly Nutley spelar huvudrollen. Filmen handlar om den unga skärgårds-tjejen Dylan (Molly Nutley) som drömmar om en karriär som dansare. När hon väl kommer till Stockholm blir hon upptäckt men för att få medverka i en föreställning måste hon spela man, det är nämligen en dragshow-föreställning hon blivit castad till. Dancing Queens börjar sändas på Netflix 3 juni. Tumnagel
-5kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Oakley släpper nya sportglasögon
Ett glas som täcker näsan

Oakley har ju länge gjort snabba brillor och nu har de gjort en ännu snabbare modell. Man kallar den för Kato och som ni ser så har modellen bara ett glas utan ram som dessutom sitter över näsan. Under glaset vid näsan finns det en kudde som sitter tätt runt näsan. Man får med tre olika varianter så att man ska kunna hitta sin favorit. Skalmarna går att justera så att vinkeln på glaset mot ansiktet blir som man vill att det ska vara. Kato finns i tre varianter och kostar 3070 kronor. Tumnagel
79kg
+
Roger Åberg
0

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
289kg
+
Wille Wilhelmsson
0