Quantcast
m
a
r
1 i dag58 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Några timmar med Aston Martin Rapide S

Några timmar med Aston Martin Rapide S
Garaget / Bilen

Det finns bilar och så finns det bilar. En del tillverkas på löpande band i en rasande fart och har en prislapp som faktiskt inte avskräcker från nybilsköp. Man får vad man betalar för oftast och många nöjer sig med en bil som kan transportera dem från A till B. Det räcker att bilen har fyra hjul, ett par dörrar och en motor i princip. Funktion före form är helt okej, och man bryr sig helt enkelt inte om hur bilen man kör ser ut. Se Fiat Multipla. Sen finns det bilar som Aston Martin. Bilar som inte härstammar från 3D-skrivare och där mänskliga händer varit lika mycket delaktiga i processen som maskiner. Handsydda sömmar i skinnet, tanke bakom varenda designlinje och ett plakat på motorn som berättar vem som har gjort den sista touchen och översynen av maskinen. Bilar som dessa kostar inte helt oväntat också mer än andra, men de ska de göra också. Det kommer alltid att finnas de som mer än gärna betalar för gediget hantverk, och jag förstår om deras val av bil då hamnar på något från Aston Martin.

Inledning

Säg hejdå till Rapide och hej till Rapide S. Det här är versionen som tar över och det går alltså inte längre att få den effektsvagare versionen. Nej, ska det vara så ska det vara. 80 hästar upp från föregångaren, mer banapassad fjädring och som alltid, ett helt makalöst fantastiskt motorljud. Men behöver man allt det här? Självklart inte, men man vill ha det.

Interiör

För er som aldrig har entrat en Aston Martin kan jag berätta att det är en ganska så speciell upplevelse. För det första öppnas dörrarna genom en slags spak som man trycker in i ena änden och sedan tar tag i och drar. Men man får vara med på vad man gör, för det är ingen lätt pjäs man fångar upp med handen. Dörren är tjock och tung och öppnas snett uppåt. Inte som en Lambo-dörr men med ganska så brant vinkel ändå, allt för att undvika att skada den mot de där dumma trottoarkanterna. Smart drag.

När man väl har tagit sig igenom processen att öppna och studera dörrens konstruktion och hantverk, för det gör man de första gångerna, så kryper man in i den mysiga och ombonade kupén. Låt dock inte storleken på en Rapide lura er, det är inte överdrivet gott om plats här inne. En Porsche Panamera känns enorm i jämförelse. I den här är framrutan mycket brantare vilket gör att taket sitter lägre och att allt kommer mycket närmre. Men det är ingen nackdel, det gör bara att bilen känns ännu tajtare och att man ganska så snabbt glömmer av att det faktiskt är över fem meter bil man baxar omkring på.

Väl på plats möts man alltså av mycket trevliga materialval och det skulle nog utan problem gå att lägga några timmar på att bara studera allt, och hur det är utfört. Det är verkligen ett hantverk man beskådar och att känna och trycka på alla olika knappar ger en inre tillfredsställelse, även om mittkonsolens knappar fortfarande osar lite Volvo. Varje knapp har dock rätt motstånd i sig och svarar tillbaka till personen som trycker på ett angenämt vis. Paddlarna bakom ratten är fast monterade och följer alltså inte med när man svänger utan stannar snällt på sin plats. Ibland gillar jag detta och ibland inte, men här tyckte jag att det passade faktiskt. Man vet alltid vilken paddel som är till för att växla ned eller upp oavsett hur man rattar. Paddlarna är dock kanske inget som Rapide-föraren använder dagligen då bilen sköter växlingarna alldeles utmärkt själv och det inte är en racerbil man framför.

Denna läckerbit var utrustad med oxblodsrött läder, en ganska så stor kontrast till bilens lack som var ganska så anonym. Jag trodde att det röda skulle sticka lite väl mycket i ögon men efter en stund kom jag överens med det och det slutade faktiskt med att jag gillade att interiören var lite mer vågad än utsidan. Lädret blandas med mocka och det är här jag älskar hur Aston Martin inte tummar på upplevelsen. Efter att ha suttit och fingrat lite på handtaget i dörren upptäckte jag att det glipar lite och liksom är en bit ut från själva dörren. Självklart var då baksidan på handtaget klätt med mocka. Ett ställe som köparna kanske aldrig kommer att klämma på eftersom de nog inte är lika klåfingriga som jag är, men att det ändå inte har lämnats åt slumpen tycker jag är trevligt. De är de små detaljerna som gör det.

Baksätet bjuder på två separata stolar och inte helt pjåkigt med plats. I denna fanns även underhållning i form av skärmar i framstolarnas nackstöd och trådlösa lurar så att man kan titta på film utan att bli störd, eller störa någon annan. Precis som där fram är även dessa stolar både ventilerade och uppvärmda när man vill det. Får man inte turen att köra ska man alltså inte ha det sämre än någon annan. Med ett knapptryck på vardera sida fäller man ena halvan av stolarna och får på så vis ett plant golv att lasta in prylar på. Den lilla väggen i bagageutrymmet går alltså att fälla ned. Helt okej lastutrymme för golvklubborna.

Exteriör

För det otränade ögat är det kanske svårt att se att det här är en lyft version av Rapide. Men den ännu mer enorma grillen avslöjar, även om vi i Sverige måste smacka dit en oerhört ful registreringsplåt som förstör allt. Baklamporna är också de något uppfräschade, samt att bakluckan har fått sig en liten ankstjärt. Ett par speciellt framtagna fälgar till det och mer behöver man inte. Designen är i mina ögon redan komplett och Rapide har sedan dag ett fungerat i mina ögon.

Körkänsla

Den alltid lika trevliga klossen till nyckel i glas stoppas in i mittkonsolen och hålls nere tills motorn ryter igång. Det är ett gällt skall som möter föraren och genast blir det tydligt att någon eller några har ägnat lite tid till att stämma av det här avgassystemet rätt. I med första växeln med antingen paddeln eller knappen som lyder "D" högst upp på instrumentpanelen och iväg. Ett härligt och dovt muller sprider sig mellan husväggarna när jag sakta glider fram utan att röra gasen, och bara låter bilen driva på växeln. Det är något graciöst över att bara smyga fram med vetskapen om att det finns effekt i överflöd. De enorma fälgarna speglas fint när jag passerar ett skyltfönster och det är här man lägger märke till hur ofantligt stor den här bilen faktiskt är. Att Aston Martin ändå har lyckats nästintill maskera dessa bakdörrar är enligt mig helt fantastiskt. Det är mer än en gång jag har misstagit just Rapide för att vara en DBS. Det är inget dåligt betyg det.

Innan jag lär känna bilen tar jag det väldigt försiktigt och det är extra mycket avstånd till både bilar och olika hinder innan jag vet var jag har den på vägen. Väl inne i stan märker jag förutom dess storlek hur populär den är. Nackar vrids ur led och långa suktande blickar följer bilens alla vinklar och vrår. En del tar sig till och med extra tid för att spana in emblemet i fronten, för de vet helt enkelt inte vad det är för bil de tittar på. Aston Martins är inte ovanliga i Stockholm men de sticker verkligen ut när de passerar. Ståtliga, maffiga och med någon gasglad bakom ratten även extremt svåra att inte höra. Och det känns som att Aston Martins bilar nästan är lite mer accepterade än en illröd Ferrari eller tokgul Lamborghini.

När V12:an i nosen väl kommit upp i lite temperatur är det dags att låta de något diskret tilltagna mistlurarna där bak jobba lite, och skenet bedrar. Trots sin storlek är de inga trötta sommarjobbare som ljuder. Ett rätt oväntat bröl lägger sig som en matta för att sedan svälja sig själv i någon slags konstig och bisarr munvattens-gurgling som gått fel. Innan 3 000 varv byggs en ganska jämn ljudridå upp för att sedan tystna och helt plötsligt smacka på en vägg av buller. När nästa växel läggs i sugs allt ljud in igen och det låter på riktigt som ett förstärkt ljud av ditt värsta magkurr någonsin. Ett mycket märkligt men oerhört beroendeframkallande ljud som säkerligen låter riktigt trevligt utifrån. Det där med ljud är intressant alltså, hur man direkt kan höra vilket bilmärke det är som susar förbi. Här skiljer sig Aston Martin från många andra och är ganska så enkla att urskilja. Och det är bra tycker jag, för man vill ju inte låta som alla andra? Sen tycker jag att deras ljud är bland de vackraste som finns också, oavsett V8:a eller V12:a.

Till motorn kopplas den sexstegade automatlådan Touchtronic 2. Ingen dubbelkoppling här men det känns lite overkill i denna typen av bil. Den har visserligen nu ännu vassare inställningar av fjädringen som kan ställas in i tre olika lägen, Normal, Sport och Track. Mer lämpad för barnkörning nu alltså, även om det inte känns som att det är där den kommer att snurra runt mest. Det kommer nog istället att bli på de ställen jag körde, i stan och på motorväg, dock inte Autobahn där toppfarten på över 300 km/h nog känner sig hemma. Växlingarna sker som tidigare nämnt med en ljudupplevelse och de skickas i med klart godkänd hastighet. I den här bilen behöver allt inte ske på F1-tid, det får ta den tid det tar och så ser man till att njuta av färden under tiden. Och det gör man garanterat. Accelerationen om man varvar ut lite är enorm, och trots bilens vikt skjutsas man på rejält i stolen. Men det märks att det är en sugmotor och inte något överladdat som sitter där framme. Och att det är en stor motor man har att göra med. Med treans växel i manuellt läge med paddlarna och rejäl press på gasen kastas man inte framåt, utan det är en rätt så tillbakadragen motor som sakterligen börjar mosa på all sin kraft. Det är alltså inte en Lamborghini-V12:a vi har att göra med här, som knäcker till en kota eller två när man trycker på. Kraften levereras på ett lika elegant vis som resten av bilen är utförd på, även i det mer sportigare läget som aktiveras när man tryckt in knappen märkt med "Sport".

Vill man köra fort rakt fram med Rapide S är det inga som helst problem, den är byggd för det. Men den är även byggd för att svänga med, och även om jag inte tog ut den på någon bana fick jag känslan av att den inte skulle göra bort sig där. Den tajta kupén gör att det känns som att man sitter i just en coupé vilket gör att man också kör därefter. Att det är ett baksäte, två dörrar och ett rätt så stort bagageutrymme där bakom glömmer man bort ganska så omgående. Att lira runt Rapide S på kurviga vägar är alltså inga som helst problem, utan snarare något man bör göra för att imponeras över dess kanske något oväntade spänst.

Avslutning

Underbart är kort. Ett par intensiva timmar under en dag bakom ratten på en Aston Martin lämnar sina spår, oavsett vilken modell det är man kör. Rapide S i detta fall bevisar för mig att jag inte behöver sitta i en Vantage för att känna sportbilskänslan, den finns starkt närvarande även här. Storleken kan till en början avskräcka vissa men den här är precis lika lättkörd som alla andra bilar. Skillnaden är bara att den inte är som alla andra bilar, utan nästintill en egen individ. Detaljnivå på topp och en känsla i varje moment som gör att man känner att man lever, och att bilen lever. Aston Martins bilar har verkligen ett eget liv och jag hoppas att ni alla någon gång får ta del av det.

Fakta Aston Martin Rapide S

Motor: V12, 6.0 liter, 558 hästkrafter, 620 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad Touchtronic 2.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.9 sekunder, toppfart 306 km/h.
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionerna 398 millimeter fram med sexkolvsok.
Däck: 245/35 ZR20 fram, 295/30 ZR20 bak.
Mått: Hjulbas 2.98 meter, längd 5.02 meter, bredd 2.14 meter, höjd 1.35 meter, vikt 1 990 kilo, bensintank 90.5 liter, förbrukning 1.43 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 332 gram per kilometer.
Pris: 2 045 045 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Några timmar med Aston Martin Rapide S
Visa
Pressmeddelande
The Aston Martin Rapide S: more power, more beauty, same soul

Rapide S is the most powerful four-door Aston Martin to date

Peak output jumps 17% as new 6.0-litre V12 engine produces 558 PS

More assertive new look emphasises Rapide S’ sports car character

The stunning new Aston Martin Rapide S is making its debut with yet more luxury and yet more power on offer in its quintessentially elegant four-door silhouette. The iconic British car maker’s new luxury GT has been sympathetically redesigned and painstakingly re-engineered to reassert its position as the world’s most beautiful, and beautifully balanced, four-seat sports car. Aside from the extensive design and engineering improvements, the luxurious new Rapide S – which replaces the outgoing Rapide in markets worldwide – is now even more refined thanks to a range of additions to the four-seater’s sumptuous interior.

Still instantly recognisable as an Aston Martin, of course, the new Rapide S now boasts an imposing and assertive new ‘face’, created by virtue of the impressive and striking new full grille. Imbuing the new car with an even more sporting, forceful demeanour, the revised front end design is matched at the back by a striking new rear deck profile which includes a more pronounced boot lid ‘flip’. The aerodynamic and aesthetic upgrades
both reinforce the sporting nature of new Rapide S and work to counteract lift at higher speeds.

Aston Martin Chief Executive Officer, Dr Ulrich Bez said: “The Rapide S is to me, without doubt, the most beautiful four-door sports car on the market today. This is, very clearly, the power of luxury in action.
“The car’s stunning visual appeal is now matched by a much more powerful and yet more efficient engine – our exceptional new AM11 V12 – which increases massively both the excitement and performance potential of the Rapide S.“It is a four-door sports car that uniquely combines luxury, style and sporting excitement in Aston Martin’s most flexible and accommodating silhouette. Purity of proportion and exceptional elegance are mixed with truly sensational dynamic performance – this is the four-door sports car in its most versatile form and I am sure our customers around the world are going to love it!”

Engineered to excel

Changes under the new Rapide’s skin are comprehensive, with a version of the new AM11 naturally-aspirated 6.0-litre V12 powerplant delivering unprecedented power and improved in-gear acceleration. Power from the new engine jumps significantly versus that of its predecessor: up by 17% or a massive 81 PS from 477 PS at 6,000 rpm to a now very substantial 558 PS at 6,750 rpm. Peak torque increases, too, up from 600 Nm to 620 Nm at 5,000 rpm. Meanwhile an even more marked improvement in torque occurs lower down the rev range, as pulling power rises by more than 40 Nm between idle and 4,000 rpm with an additional 50 Nm available at 2,500 rpm. Naturally, increases in power and torque lead to even swifter performance as befits a four-door sports car. New Rapide S shaves 0.3 seconds off its 0-100km/h time, which drops from the 5.2 seconds of the current car to just 4.9 seconds for the new model. Top speed climbs, meanwhile, to 306km/h. The 5,935 cc naturally aspirated V12 boasts race car technology – developments derived directly from Aston Martin Racing’s successful WEC GT campaign – to maximise both performance and efficiency. The new AM11 engine thus boasts fully CNC machined combustion chambers and lighter, hollow, cam shafts. Dual variable camshaft timing, knock sensing, even the fully catalysed stainless steel exhaust system – these are all engineering advances developed to preserve the V12’s position as a mainstay of the Aston Martin range.

The engine is now even more efficient, too. Despite the very significant increase in peak power and torque, the Rapide S is appreciably more economical than before. CO2 emissions drop by seven per cent – from 355 g/km to 332 g/km – while fuel economy now stands at 14,3 l/100km on the official EU combined cycle. A product of the latest generation of Aston Martin’s world-renowned VH engineering philosophy, which debuted in 2003, the new car of course benefits from many elements of the current Gen4 VH architecture.

The carefully conceived engineering changes continue as the new Rapide now offers even sharper agility and even quicker responses to driver input. The new AM11 engine – a key Gen4 component – has been lowered by 19 mm versus the position of the powerplant in the previous car, with a corresponding reduction in the sports
car’s centre of gravity.The changes also lead to a tangible improvement in front end turn-in – no mean feat for a car that was already acknowledged as a leader in dynamic performance. Aston Martin engineers at the company’s global HQ in Gaydon have worked to revise the car’s dynamic stability control (DSC) in line with its significant increases in both power and torque.

As befits the more sporting nature of new Rapide S the car benefits from the latest Gen4 iteration of Aston Martin’s hi-tech Adaptive Damping System (ADS). The system now offers three distinct settings: ‘Normal’, ‘Sport’ and ‘Track’, with the character of each being tailored to the nature of Rapide S. The ADS automatically alters the suspension settings to ensure the driver has high levels of control at all times, with the ability to respond quickly to different driving conditions. The different damping modes help to significantly broaden the character of the Rapide S, adapting its set-up to suit the driver’s precise requirements. Thus it can be a luxurious GT car in Normal mode with the capacity to morph into a more assertive sports car in Sport and Track modes. The damper settings are determined by an electronic control unit which takes sensor readings from the car’s systems, including throttle position, brake position, steering wheel rotation and vehicle speed. This data establishes the prevailing driving conditions and the demands the driver is making on the car. Head of Product Development at Aston Martin, Ian Minards, explains: “Growing the power in a luxury sports car is all very well, but maximising control and ‘usability’ of that increased power is, just as much, the engineers’ challenge. “Balance, poise and control are the keys to a successful sports car and the dynamic improvements we have made with Rapide S showcase our efforts to make this not just the most beautiful, but also the most beautifully balanced, car in its class.”He added: “Transmission calibration, ADS refinement, braking capability and engine output optimisation are among the many ‘ingredients’ which the team here at Gaydon have used to create a sports car of unerring quality and excitement.”

Meanwhile, as with the new DB9, the new Rapide S achieves compliance with the latest European pedestrian protection regulations courtesy of its innovative new front grille design. The lowered engine, new bonnet, new front bumper construction and new grille combine to deliver a uniquely innovative approach to pedestrian impact protection. The patent-pending design – which features a unique ‘keystone’ construction – enables the grille to move rearwards on impact, whilst the central and outboard chin stiffeners give rigidity to the lower structure and support achievement of the leg impact regulations. Cut-outs on the front wing catwalks contribute to the achievement of the headform regulation. The solution means Aston Martin can remain true to its design ethos, and avoid the use of plastic grilles and nose cone bumpers that stretch up in front of the bonnet.

First class cabin

As luxurious as it is thrilling, the new car now boasts a host of new luxury- or sportsorientated options, allowing buyers to more precisely tailor the car to their specific style. The new optional Carbon Exterior Pack, for instance, immediately dials up the Rapide’s sporting attitude. Front splitter, rear diffuser, mirror caps and rear lamp infills all fashioned from carbon fibre clearly signal the sporting nature of this 558 PS four-seater. More pronounced luxury, on the other hand, comes from the new piano black interior pack that adds a deep, rich, mirror-like shine to the facia, transmission tunnel centre plate and door handles of the Rapide S. A darker surround in the instrument binnacle and steering wheel with black horn-push surround round off the pack’s sumptuous additions. Luxurious blend headlinings in either tan or grey emphasise the luxury still
further inside.

As would be expected of a modern Aston Martin, handcrafting is the order of the day in the Rapide S with the standard-fit pure glass transmission selector switches in the centre console one small yet important example of the truly authentic, bespoke, nature of the car’s cabin.However those with a desire for a more sporting ambience in their sports car will not be disappointed. Optional duotone perforated red and black leather makes its Aston Martin debut here – delivering a captivating visual combination that’s unique to the new Rapide S.

Luxury is enhanced by the removal of extraneous ‘noise’ and the enhancement of desirable ‘sound’ – a fine distinction but one that helps the new car deliver an aural experience like no other. Improved NVH (noise, vibration and harshness) characteristics are derived from the likes of the new bonnet lining and revised
windscreen cowl.

Flexibility comes in the form of four seats – the rearmost two capable of accommodating adults in a uniquely sporting setting – while at the touch of a button the individual back seats fold down to almost triple the Aston Martin’s load space. Options to further enhance the luxurious look and feel of the Rapide S include, subject to market, a reversing camera and twin screen rear seat entertainment system with wireless headphones, remote control and six-disc DVD changer. Those seeking the ultimate in luxury and personalisation can also consider the ‘Q by Aston Martin’ service which offers uniquely-tailored options for individualisation. The Q service focuses on fashioning colour and materials with limitless boundaries precisely to customer choice and specification, enabling owners to give free rein to the creativity and indulge their desire for bespoke luxury.
202kg
0

Några timmar med Aston Martin Rapide S

Tokig reklamfilm för en stege
Den enda stegen du behöver?

Att göra en reklamfilm för ett eldrivet verktyg eller en gräsklippare känns ju inte jättesvårt, men hur gör man reklam för en stege egentligen? Så här tydligen. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

På besök på japansk fiskmarknad
Diverse läckerheter tas omhand

Här får vi följa med till en fiskmarknad i Okinawa, Japan och se när olika läckerheter tas om hand. Vi får se mussla, tonfisk och en del annat. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg
0

Stiligt dörrhandtag
För innerdörrar

Buster & Punch gör en hel del coola inredningssaker, bland annat en hög olika saker till innerdörrar. Nu har man släppt ett nytt dörrhandtag som kanske mer ska klassas som vridbar knopp eller något. Stilen är klassisk Buster & Punch och handtaget är skapat från ett solitt block av metall. Tre olika versioner finns, stål, mässing och svart. Prislappen ligger på 97 pund för den svarta och 126 pund för stål och mässing. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg
0

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
175kg
+
Wille Wilhelmsson
0

En flip med en cykelvagn
Inga barn skadades!

Här får vi se Danny MacAskill leka runt på cykel, men den här gången med en vagn bakpå. Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg
0

En lite snyggare cykelhjälm
Håller du med?

Cykelhjälmar är sällan snygga, de är liksom sportiga men sällan snygga. Bern har en del snygga och så har vi ju Hövding som inte syns alls. Men snygga cykelhjälmar är sällsynta, dels för att de kräver sin stoppning och då hamnar rätt höjd på huvudet. De här från thousand försöker i alla fall vara snygga och modellen heritage finns i ett antal olika färger. Lyckas de? Tumnagel
52kg
+
Roger Åberg
0

Nu kan du dofta som rymden!
EAu de Space

Rätt många saker kan man beskriva hur de doftar, men vissa saker känns inte som att de doftar även om de så klart gör det. Som rymden, hur doftar oändligt med tomrum? Faktum är att rymden tydligen doftar och NASA tog fram en parfym för att göra astronauter redo för den doften. Ju mer man vet och så vidare. Nu har ett gäng lyckats få loss information om den där parfymen som NASA tog fram och skapat en parfym av det som de ska sälja. I skrivande stund har deras Kickstarter dragit in över tre miljoner kronor, så projektet lär bli av. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg
0

The Pharcyde - Drop
Fredagsklassikern

1995 släppte gruppen The Pharcyde låten Drop. Musikvideon till den är lite speciell eftersom gruppen rörde sig baklänges och sjöng låten baklänges när man spelade in. Sen när allt var klart spelade man även upp materialet baklänges vilket gör att allt går åt rätt håll, fast ändå inte. Ett lustigt resultat som regissören Spike Jonze ligger bakom. Bonusklipp nedan. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Nils Oscar återlanserar dubbel-IPAn Hop Yard
Med finslipat recept

Öltillverkaren Nils Oscar återlanserar nu klassikern Hop Yard som släpptes för första gången 2010. Det är en dubbel-IPA som förutom generösa mängder humle nu får ett finslipat recept och ny grafik på etiketten. Ska passa bra att dricka bara som den är eller till grillat kött eller lagrad hårdost. Finns att köpa nu. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0

Nytt allt är en remix-klipp
Vad gör sociala medier med oss egentligen?

Kirby Ferguson har i många år snackat om att världen saknar originalitet och att allt bara går runt och runt hela tiden. I hans Everything is a Remix-klipp pratar han om allt från filmer, music och teknik som bara kopierar saker som redan finns om och om igen. Nu har han släppt ett nytt klipp och i det snackar han om hur sociala medier och Internet remixar våra personligheter. Han berättar även hur man ska undvika att hamna i den fällan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Nya regnkläder från Explorer Vodka
Hyllar den svenska sommaren

Imorgon släpps Medvind och det är en kollektion med regnkläder från sprittillverkaren Explorer som hyllar den svenska sommaren. Här finns en klassisk regnjacka, en vattentät bucket hat och en väska i slitstarkt regnjacketyg. Namnet Medvind är inspirerat av skeppet som finns på flaskans etikett - en etikett som för övrigt designades av Sigvard Bernadotte redan 1958. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Idrottare om viktiga händelser i deras liv
Trailer för Greatness Code

I den nya serien Greatness Code som är i sju delar får vi träffa idrottarna LeBron James, Tom Brady, Alex Morgan, Usain Bolt, Shaun White, Katie Ledecky och Kelly Slater som alla berättar om det som varit mest avgörande för deras karriärer. Serien har premiär den 10 juli. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Konstnären som designat Radioheads omslag
Det här är Stanley Donwood

Stanley Donwood, eller Dan Rickwood som han egentligen heter, har sedan 1994 varit den som skapat alla Radioheads albumomslag och affischer. I det här klippet pratar han lite om sina verk genom åren. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Xanté nu med karibisk rom
"Modern lyx och elegans"

Päronlikören Xanté kommer nu i en ny version som heter Xanté Rum & Pear. Här har man blandat i karibisk rom och den ska fungera att dricka precis som den är med is eller som ingrediens i en rom-baserad drink. "Med Xanté Rum & Pear adderar vi en modern lyx och elegans till Xantéfamiljen, utan att bli dammiga och traditionsbundna. Vi fortsätter göra saker på vårt sätt och skulle aldrig låta idéer om hur saker och ting ”borde” göras hindra oss. Nu utvecklade vi en lyxig likör med smak av päron och karibisk rom, den blev en lysande, och då ska folket få ta del av den." Artikeln har nummer 82861-02 och för en flaska på 500 milliliter får man betala 254 kronor. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

James Blake gör cover på Come As You Are
Lugn och skön

En av James Blakes följare på Instagram efterfrågade en lugn cover på Nirvanas klassiker Come As You Are och James levererade då detta. Originalet har ni nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Tre spelbord i ett
Tar upp rimligt med plats

Drömmen är att äga en Ferrari, ha en pool och kanske ett eget flygplan. Eller bara kunna bo så stort så att man kan ha ett rum för en onödigt stor sak att umgås kring. Men ska man välja biljard, pingis eller shufflepuck? Med det här bordet från Triumph behöver man inte välja. Prislappen, på Walmart av alla ställen, ligger på 858 dollar så man ska kanske inte tro att det ersätter det bästa av biljardbord och pingisbord, men det duger nog åt glada amatörer. Tumnagel
119kg
+
Roger Åberg
0

Ny chans att köpa legendariska sneakers
Klarna och HighSnobiety kör raffle

Har ni varit inne och nosat på sneakersvärlden de senaste åren så har ni troligtvis stött på åtråvärda skor som Adidas Yeezy Boost 750 OG, Acronym x Nike Presto Mid och Virgil Abloh x Nike Air Jordan 1 Chicago. Skorna släpptes i ett väldigt begränsat antal och folk köpte skorna som galningar och sålde vidare dessa för tusentals dollar. Nu har Klarna och HighSnobiety meddelat att de kommer ge sneakerfans en ny chans att lägga vantarna på de legendariska skorna i en ny raffle som kommer dra igång på torsdag. Mer specifikt kommer det gälla dessa modeller som du kommer ha chans att lägga vantarna på för butikspris: Adidas Originals Yeezy Boost 750 OG (2015) Acronym x Nike Presto Mid (2016) Virgil Abloh x Nike Air Jordan 1 Chicago (2017) Sean Wotherspoon x Nike Air Max 97/1 (2017) Daniel Arsham x Adidas Futurecraft 4D (2018) Utlottningen kommer starta på torsdag 14:00 och kommer vara öppen fram till 6 juli. De som vinner lottdragningen kommer meddelas 30 juli. Tumnagel
30.9°
+
André Stray

Under Armour släpper mask för träning
Sålde slut på en timme

I Sverige pågår diskussionen om mask är nödvändigt eller inte men i många andra länder är det tvång på mask. Om man ska träna är det viktigt att hitta en som verkligen passar och nu släpper Under Armour sitt alternativ. Enligt dem så är deras mask bra för luftflödet, ska sitta bra och inte kännas så varm. Den går också att tvätta och därmed återanvända, vilket är bra med tanke på att den kostar 30 dollar. Första omgången sålde hur som helst slut på en timme och de finns just nu bara på förhandsorder i USA. Tumnagel
76kg
+
Roger Åberg
0