m
a
r
1 i går66 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Några timmar med Aston Martin Rapide S

Några timmar med Aston Martin Rapide S
Garaget / Bilen

Det finns bilar och så finns det bilar. En del tillverkas på löpande band i en rasande fart och har en prislapp som faktiskt inte avskräcker från nybilsköp. Man får vad man betalar för oftast och många nöjer sig med en bil som kan transportera dem från A till B. Det räcker att bilen har fyra hjul, ett par dörrar och en motor i princip. Funktion före form är helt okej, och man bryr sig helt enkelt inte om hur bilen man kör ser ut. Se Fiat Multipla. Sen finns det bilar som Aston Martin. Bilar som inte härstammar från 3D-skrivare och där mänskliga händer varit lika mycket delaktiga i processen som maskiner. Handsydda sömmar i skinnet, tanke bakom varenda designlinje och ett plakat på motorn som berättar vem som har gjort den sista touchen och översynen av maskinen. Bilar som dessa kostar inte helt oväntat också mer än andra, men de ska de göra också. Det kommer alltid att finnas de som mer än gärna betalar för gediget hantverk, och jag förstår om deras val av bil då hamnar på något från Aston Martin.

Inledning

Säg hejdå till Rapide och hej till Rapide S. Det här är versionen som tar över och det går alltså inte längre att få den effektsvagare versionen. Nej, ska det vara så ska det vara. 80 hästar upp från föregångaren, mer banapassad fjädring och som alltid, ett helt makalöst fantastiskt motorljud. Men behöver man allt det här? Självklart inte, men man vill ha det.

Interiör

För er som aldrig har entrat en Aston Martin kan jag berätta att det är en ganska så speciell upplevelse. För det första öppnas dörrarna genom en slags spak som man trycker in i ena änden och sedan tar tag i och drar. Men man får vara med på vad man gör, för det är ingen lätt pjäs man fångar upp med handen. Dörren är tjock och tung och öppnas snett uppåt. Inte som en Lambo-dörr men med ganska så brant vinkel ändå, allt för att undvika att skada den mot de där dumma trottoarkanterna. Smart drag.

När man väl har tagit sig igenom processen att öppna och studera dörrens konstruktion och hantverk, för det gör man de första gångerna, så kryper man in i den mysiga och ombonade kupén. Låt dock inte storleken på en Rapide lura er, det är inte överdrivet gott om plats här inne. En Porsche Panamera känns enorm i jämförelse. I den här är framrutan mycket brantare vilket gör att taket sitter lägre och att allt kommer mycket närmre. Men det är ingen nackdel, det gör bara att bilen känns ännu tajtare och att man ganska så snabbt glömmer av att det faktiskt är över fem meter bil man baxar omkring på.

Väl på plats möts man alltså av mycket trevliga materialval och det skulle nog utan problem gå att lägga några timmar på att bara studera allt, och hur det är utfört. Det är verkligen ett hantverk man beskådar och att känna och trycka på alla olika knappar ger en inre tillfredsställelse, även om mittkonsolens knappar fortfarande osar lite Volvo. Varje knapp har dock rätt motstånd i sig och svarar tillbaka till personen som trycker på ett angenämt vis. Paddlarna bakom ratten är fast monterade och följer alltså inte med när man svänger utan stannar snällt på sin plats. Ibland gillar jag detta och ibland inte, men här tyckte jag att det passade faktiskt. Man vet alltid vilken paddel som är till för att växla ned eller upp oavsett hur man rattar. Paddlarna är dock kanske inget som Rapide-föraren använder dagligen då bilen sköter växlingarna alldeles utmärkt själv och det inte är en racerbil man framför.

Denna läckerbit var utrustad med oxblodsrött läder, en ganska så stor kontrast till bilens lack som var ganska så anonym. Jag trodde att det röda skulle sticka lite väl mycket i ögon men efter en stund kom jag överens med det och det slutade faktiskt med att jag gillade att interiören var lite mer vågad än utsidan. Lädret blandas med mocka och det är här jag älskar hur Aston Martin inte tummar på upplevelsen. Efter att ha suttit och fingrat lite på handtaget i dörren upptäckte jag att det glipar lite och liksom är en bit ut från själva dörren. Självklart var då baksidan på handtaget klätt med mocka. Ett ställe som köparna kanske aldrig kommer att klämma på eftersom de nog inte är lika klåfingriga som jag är, men att det ändå inte har lämnats åt slumpen tycker jag är trevligt. De är de små detaljerna som gör det.

Baksätet bjuder på två separata stolar och inte helt pjåkigt med plats. I denna fanns även underhållning i form av skärmar i framstolarnas nackstöd och trådlösa lurar så att man kan titta på film utan att bli störd, eller störa någon annan. Precis som där fram är även dessa stolar både ventilerade och uppvärmda när man vill det. Får man inte turen att köra ska man alltså inte ha det sämre än någon annan. Med ett knapptryck på vardera sida fäller man ena halvan av stolarna och får på så vis ett plant golv att lasta in prylar på. Den lilla väggen i bagageutrymmet går alltså att fälla ned. Helt okej lastutrymme för golvklubborna.

Exteriör

För det otränade ögat är det kanske svårt att se att det här är en lyft version av Rapide. Men den ännu mer enorma grillen avslöjar, även om vi i Sverige måste smacka dit en oerhört ful registreringsplåt som förstör allt. Baklamporna är också de något uppfräschade, samt att bakluckan har fått sig en liten ankstjärt. Ett par speciellt framtagna fälgar till det och mer behöver man inte. Designen är i mina ögon redan komplett och Rapide har sedan dag ett fungerat i mina ögon.

Körkänsla

Den alltid lika trevliga klossen till nyckel i glas stoppas in i mittkonsolen och hålls nere tills motorn ryter igång. Det är ett gällt skall som möter föraren och genast blir det tydligt att någon eller några har ägnat lite tid till att stämma av det här avgassystemet rätt. I med första växeln med antingen paddeln eller knappen som lyder "D" högst upp på instrumentpanelen och iväg. Ett härligt och dovt muller sprider sig mellan husväggarna när jag sakta glider fram utan att röra gasen, och bara låter bilen driva på växeln. Det är något graciöst över att bara smyga fram med vetskapen om att det finns effekt i överflöd. De enorma fälgarna speglas fint när jag passerar ett skyltfönster och det är här man lägger märke till hur ofantligt stor den här bilen faktiskt är. Att Aston Martin ändå har lyckats nästintill maskera dessa bakdörrar är enligt mig helt fantastiskt. Det är mer än en gång jag har misstagit just Rapide för att vara en DBS. Det är inget dåligt betyg det.

Innan jag lär känna bilen tar jag det väldigt försiktigt och det är extra mycket avstånd till både bilar och olika hinder innan jag vet var jag har den på vägen. Väl inne i stan märker jag förutom dess storlek hur populär den är. Nackar vrids ur led och långa suktande blickar följer bilens alla vinklar och vrår. En del tar sig till och med extra tid för att spana in emblemet i fronten, för de vet helt enkelt inte vad det är för bil de tittar på. Aston Martins är inte ovanliga i Stockholm men de sticker verkligen ut när de passerar. Ståtliga, maffiga och med någon gasglad bakom ratten även extremt svåra att inte höra. Och det känns som att Aston Martins bilar nästan är lite mer accepterade än en illröd Ferrari eller tokgul Lamborghini.

När V12:an i nosen väl kommit upp i lite temperatur är det dags att låta de något diskret tilltagna mistlurarna där bak jobba lite, och skenet bedrar. Trots sin storlek är de inga trötta sommarjobbare som ljuder. Ett rätt oväntat bröl lägger sig som en matta för att sedan svälja sig själv i någon slags konstig och bisarr munvattens-gurgling som gått fel. Innan 3 000 varv byggs en ganska jämn ljudridå upp för att sedan tystna och helt plötsligt smacka på en vägg av buller. När nästa växel läggs i sugs allt ljud in igen och det låter på riktigt som ett förstärkt ljud av ditt värsta magkurr någonsin. Ett mycket märkligt men oerhört beroendeframkallande ljud som säkerligen låter riktigt trevligt utifrån. Det där med ljud är intressant alltså, hur man direkt kan höra vilket bilmärke det är som susar förbi. Här skiljer sig Aston Martin från många andra och är ganska så enkla att urskilja. Och det är bra tycker jag, för man vill ju inte låta som alla andra? Sen tycker jag att deras ljud är bland de vackraste som finns också, oavsett V8:a eller V12:a.

Till motorn kopplas den sexstegade automatlådan Touchtronic 2. Ingen dubbelkoppling här men det känns lite overkill i denna typen av bil. Den har visserligen nu ännu vassare inställningar av fjädringen som kan ställas in i tre olika lägen, Normal, Sport och Track. Mer lämpad för barnkörning nu alltså, även om det inte känns som att det är där den kommer att snurra runt mest. Det kommer nog istället att bli på de ställen jag körde, i stan och på motorväg, dock inte Autobahn där toppfarten på över 300 km/h nog känner sig hemma. Växlingarna sker som tidigare nämnt med en ljudupplevelse och de skickas i med klart godkänd hastighet. I den här bilen behöver allt inte ske på F1-tid, det får ta den tid det tar och så ser man till att njuta av färden under tiden. Och det gör man garanterat. Accelerationen om man varvar ut lite är enorm, och trots bilens vikt skjutsas man på rejält i stolen. Men det märks att det är en sugmotor och inte något överladdat som sitter där framme. Och att det är en stor motor man har att göra med. Med treans växel i manuellt läge med paddlarna och rejäl press på gasen kastas man inte framåt, utan det är en rätt så tillbakadragen motor som sakterligen börjar mosa på all sin kraft. Det är alltså inte en Lamborghini-V12:a vi har att göra med här, som knäcker till en kota eller två när man trycker på. Kraften levereras på ett lika elegant vis som resten av bilen är utförd på, även i det mer sportigare läget som aktiveras när man tryckt in knappen märkt med "Sport".

Vill man köra fort rakt fram med Rapide S är det inga som helst problem, den är byggd för det. Men den är även byggd för att svänga med, och även om jag inte tog ut den på någon bana fick jag känslan av att den inte skulle göra bort sig där. Den tajta kupén gör att det känns som att man sitter i just en coupé vilket gör att man också kör därefter. Att det är ett baksäte, två dörrar och ett rätt så stort bagageutrymme där bakom glömmer man bort ganska så omgående. Att lira runt Rapide S på kurviga vägar är alltså inga som helst problem, utan snarare något man bör göra för att imponeras över dess kanske något oväntade spänst.

Avslutning

Underbart är kort. Ett par intensiva timmar under en dag bakom ratten på en Aston Martin lämnar sina spår, oavsett vilken modell det är man kör. Rapide S i detta fall bevisar för mig att jag inte behöver sitta i en Vantage för att känna sportbilskänslan, den finns starkt närvarande även här. Storleken kan till en början avskräcka vissa men den här är precis lika lättkörd som alla andra bilar. Skillnaden är bara att den inte är som alla andra bilar, utan nästintill en egen individ. Detaljnivå på topp och en känsla i varje moment som gör att man känner att man lever, och att bilen lever. Aston Martins bilar har verkligen ett eget liv och jag hoppas att ni alla någon gång får ta del av det.

Fakta Aston Martin Rapide S

Motor: V12, 6.0 liter, 558 hästkrafter, 620 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad Touchtronic 2.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.9 sekunder, toppfart 306 km/h.
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionerna 398 millimeter fram med sexkolvsok.
Däck: 245/35 ZR20 fram, 295/30 ZR20 bak.
Mått: Hjulbas 2.98 meter, längd 5.02 meter, bredd 2.14 meter, höjd 1.35 meter, vikt 1 990 kilo, bensintank 90.5 liter, förbrukning 1.43 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 332 gram per kilometer.
Pris: 2 045 045 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Visa
Pressmeddelande
The Aston Martin Rapide S: more power, more beauty, same soul

Rapide S is the most powerful four-door Aston Martin to date

Peak output jumps 17% as new 6.0-litre V12 engine produces 558 PS

More assertive new look emphasises Rapide S’ sports car character

The stunning new Aston Martin Rapide S is making its debut with yet more luxury and yet more power on offer in its quintessentially elegant four-door silhouette. The iconic British car maker’s new luxury GT has been sympathetically redesigned and painstakingly re-engineered to reassert its position as the world’s most beautiful, and beautifully balanced, four-seat sports car. Aside from the extensive design and engineering improvements, the luxurious new Rapide S – which replaces the outgoing Rapide in markets worldwide – is now even more refined thanks to a range of additions to the four-seater’s sumptuous interior.

Still instantly recognisable as an Aston Martin, of course, the new Rapide S now boasts an imposing and assertive new ‘face’, created by virtue of the impressive and striking new full grille. Imbuing the new car with an even more sporting, forceful demeanour, the revised front end design is matched at the back by a striking new rear deck profile which includes a more pronounced boot lid ‘flip’. The aerodynamic and aesthetic upgrades
both reinforce the sporting nature of new Rapide S and work to counteract lift at higher speeds.

Aston Martin Chief Executive Officer, Dr Ulrich Bez said: “The Rapide S is to me, without doubt, the most beautiful four-door sports car on the market today. This is, very clearly, the power of luxury in action.
“The car’s stunning visual appeal is now matched by a much more powerful and yet more efficient engine – our exceptional new AM11 V12 – which increases massively both the excitement and performance potential of the Rapide S.“It is a four-door sports car that uniquely combines luxury, style and sporting excitement in Aston Martin’s most flexible and accommodating silhouette. Purity of proportion and exceptional elegance are mixed with truly sensational dynamic performance – this is the four-door sports car in its most versatile form and I am sure our customers around the world are going to love it!”

Engineered to excel

Changes under the new Rapide’s skin are comprehensive, with a version of the new AM11 naturally-aspirated 6.0-litre V12 powerplant delivering unprecedented power and improved in-gear acceleration. Power from the new engine jumps significantly versus that of its predecessor: up by 17% or a massive 81 PS from 477 PS at 6,000 rpm to a now very substantial 558 PS at 6,750 rpm. Peak torque increases, too, up from 600 Nm to 620 Nm at 5,000 rpm. Meanwhile an even more marked improvement in torque occurs lower down the rev range, as pulling power rises by more than 40 Nm between idle and 4,000 rpm with an additional 50 Nm available at 2,500 rpm. Naturally, increases in power and torque lead to even swifter performance as befits a four-door sports car. New Rapide S shaves 0.3 seconds off its 0-100km/h time, which drops from the 5.2 seconds of the current car to just 4.9 seconds for the new model. Top speed climbs, meanwhile, to 306km/h. The 5,935 cc naturally aspirated V12 boasts race car technology – developments derived directly from Aston Martin Racing’s successful WEC GT campaign – to maximise both performance and efficiency. The new AM11 engine thus boasts fully CNC machined combustion chambers and lighter, hollow, cam shafts. Dual variable camshaft timing, knock sensing, even the fully catalysed stainless steel exhaust system – these are all engineering advances developed to preserve the V12’s position as a mainstay of the Aston Martin range.

The engine is now even more efficient, too. Despite the very significant increase in peak power and torque, the Rapide S is appreciably more economical than before. CO2 emissions drop by seven per cent – from 355 g/km to 332 g/km – while fuel economy now stands at 14,3 l/100km on the official EU combined cycle. A product of the latest generation of Aston Martin’s world-renowned VH engineering philosophy, which debuted in 2003, the new car of course benefits from many elements of the current Gen4 VH architecture.

The carefully conceived engineering changes continue as the new Rapide now offers even sharper agility and even quicker responses to driver input. The new AM11 engine – a key Gen4 component – has been lowered by 19 mm versus the position of the powerplant in the previous car, with a corresponding reduction in the sports
car’s centre of gravity.The changes also lead to a tangible improvement in front end turn-in – no mean feat for a car that was already acknowledged as a leader in dynamic performance. Aston Martin engineers at the company’s global HQ in Gaydon have worked to revise the car’s dynamic stability control (DSC) in line with its significant increases in both power and torque.

As befits the more sporting nature of new Rapide S the car benefits from the latest Gen4 iteration of Aston Martin’s hi-tech Adaptive Damping System (ADS). The system now offers three distinct settings: ‘Normal’, ‘Sport’ and ‘Track’, with the character of each being tailored to the nature of Rapide S. The ADS automatically alters the suspension settings to ensure the driver has high levels of control at all times, with the ability to respond quickly to different driving conditions. The different damping modes help to significantly broaden the character of the Rapide S, adapting its set-up to suit the driver’s precise requirements. Thus it can be a luxurious GT car in Normal mode with the capacity to morph into a more assertive sports car in Sport and Track modes. The damper settings are determined by an electronic control unit which takes sensor readings from the car’s systems, including throttle position, brake position, steering wheel rotation and vehicle speed. This data establishes the prevailing driving conditions and the demands the driver is making on the car. Head of Product Development at Aston Martin, Ian Minards, explains: “Growing the power in a luxury sports car is all very well, but maximising control and ‘usability’ of that increased power is, just as much, the engineers’ challenge. “Balance, poise and control are the keys to a successful sports car and the dynamic improvements we have made with Rapide S showcase our efforts to make this not just the most beautiful, but also the most beautifully balanced, car in its class.”He added: “Transmission calibration, ADS refinement, braking capability and engine output optimisation are among the many ‘ingredients’ which the team here at Gaydon have used to create a sports car of unerring quality and excitement.”

Meanwhile, as with the new DB9, the new Rapide S achieves compliance with the latest European pedestrian protection regulations courtesy of its innovative new front grille design. The lowered engine, new bonnet, new front bumper construction and new grille combine to deliver a uniquely innovative approach to pedestrian impact protection. The patent-pending design – which features a unique ‘keystone’ construction – enables the grille to move rearwards on impact, whilst the central and outboard chin stiffeners give rigidity to the lower structure and support achievement of the leg impact regulations. Cut-outs on the front wing catwalks contribute to the achievement of the headform regulation. The solution means Aston Martin can remain true to its design ethos, and avoid the use of plastic grilles and nose cone bumpers that stretch up in front of the bonnet.

First class cabin

As luxurious as it is thrilling, the new car now boasts a host of new luxury- or sportsorientated options, allowing buyers to more precisely tailor the car to their specific style. The new optional Carbon Exterior Pack, for instance, immediately dials up the Rapide’s sporting attitude. Front splitter, rear diffuser, mirror caps and rear lamp infills all fashioned from carbon fibre clearly signal the sporting nature of this 558 PS four-seater. More pronounced luxury, on the other hand, comes from the new piano black interior pack that adds a deep, rich, mirror-like shine to the facia, transmission tunnel centre plate and door handles of the Rapide S. A darker surround in the instrument binnacle and steering wheel with black horn-push surround round off the pack’s sumptuous additions. Luxurious blend headlinings in either tan or grey emphasise the luxury still
further inside.

As would be expected of a modern Aston Martin, handcrafting is the order of the day in the Rapide S with the standard-fit pure glass transmission selector switches in the centre console one small yet important example of the truly authentic, bespoke, nature of the car’s cabin.However those with a desire for a more sporting ambience in their sports car will not be disappointed. Optional duotone perforated red and black leather makes its Aston Martin debut here – delivering a captivating visual combination that’s unique to the new Rapide S.

Luxury is enhanced by the removal of extraneous ‘noise’ and the enhancement of desirable ‘sound’ – a fine distinction but one that helps the new car deliver an aural experience like no other. Improved NVH (noise, vibration and harshness) characteristics are derived from the likes of the new bonnet lining and revised
windscreen cowl.

Flexibility comes in the form of four seats – the rearmost two capable of accommodating adults in a uniquely sporting setting – while at the touch of a button the individual back seats fold down to almost triple the Aston Martin’s load space. Options to further enhance the luxurious look and feel of the Rapide S include, subject to market, a reversing camera and twin screen rear seat entertainment system with wireless headphones, remote control and six-disc DVD changer. Those seeking the ultimate in luxury and personalisation can also consider the ‘Q by Aston Martin’ service which offers uniquely-tailored options for individualisation. The Q service focuses on fashioning colour and materials with limitless boundaries precisely to customer choice and specification, enabling owners to give free rein to the creativity and indulge their desire for bespoke luxury.
202kg
0

Några timmar med Aston Martin Rapide S

Kaffe runt om i världen
Det svarta guldet

Över hela världen dricks det kaffe. Mycket och ofta. Varje dag häller vi i oss mer än två miljarder koppar. I det här klippet får vi besöka fem stycken olika länder för att se hur man dricker kaffe just där. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Nya Polo Bear-klockor från Ralph Lauren
Smoking och jeans

För ett år sedan släppte Polo Ralph Lauren ett gäng klockor med björn-motiv. Nu presenteras tre stycken nyheter i kollektionen och det handlar om Bedford Bear, Denim Flag Bear och välklädda Tuxedo Bear. Den första fångar den brittiska elegansen hos Ralph Laurens herrgård i New York medan nummer två är inspirerad av den klassiska bilden tagen på Ralph Laurens ranch i Colorado där han bar en denimjacka med matchande byxor och en tröja med poloflaggan på. Sist ut är björnen som bär Smoking. Priserna är 21.900 kronor för de två första och 24.300 kronor för Tuxedo. Tumnagel
47kg
+
Bobby Green
0

Nytt vitt vin från Nya Zeeland
Släpps på systemet den 22 november

Den 22 november släpps Church Road Grand Reserve Chardonnay Vintage 18 på Systembolaget i en upplaga om 528 stycken flaskor. Det här ett smakrikt vin från vinparadiset Hawke’s Bay på Nya Zeeland. Det är ett kraftfullt och krämigt vin som ska passa lika bra till fisk som till skaldjur och fågelrätter. Vinet är ett guldfärgat Chardonnay med smaker av rostade nötter, rostad brioche och det har en antydan av lätt rökig efterton. Vinet har artikelnumret 9620701. Alkoholhalten ligger på 13,5 procent och för en flaska får man betala 199 kronor. Tumnagel
66kg
+
Bobby Green
0

Vilka kaffe-prylar på IKEA är något att ha?
James testar!

Kaffe är gott, speciellt om det är gott kaffe som bryggs på ett gott sätt. IKEA har en del kaffe-prylar och det spontana från kaffe-snobben är ju så klart att dissa dessa. Men för att veta på riktigt så drog James Hoffmann till IKEA, köpte det mesta de har i kaffeväg och började testa. Det mesta är rätt dåligt, men några av sakerna är rätt bra! Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg
0

Så bygger du en arkitekturmodell
Intressant

Eric Reinholdt har 22 års erfarenhet av att skapa specialbyggda bostäder och på sin YouTube-kanal 30X40 Design Workshop delar han med sig av olika tips för den som är intresserad. I klippet ovan visar han hur man bygger en fysisk modell i mindre skala och i klippet nedan hur man skissar på pappret. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

13 år gammal och proffs på skidor
Kai Jones är född i backen

13-årige Kai Jones är född och uppvuxen i bergen Tetons vid Jackson Hole, Wyoming, USA. Ända sedan han har varit ett spädbarn har det varit skidåkning som har gällt, och det visar sig nu när han blivit en riktig stjärna i sporten. Han är på väg att bli den yngsta professionella sponsrade friåkaren i världen och här får vi se ett inslag om honom. Bonusklipp nedan på den 9-åriga svenska killen Melvin som också är helgrym på att åka skidor. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Den psykedeliska looken på 60-talet
Var kom den från?

På 60-talet var det psykedeliska former som gällde för hela slanten. I det här klippet från Vox berättar man var detta kom från. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Billig gatumat i Japan
Detta får man för 2 dollar

Om man befinner sig i Japan och bara har två dollar på fickan är detta mat man ändå skulle ha råd med. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Dr. Dre pratar om hur 2001 blev till
Ett episkt album

1999 släppte Dr. Dre albumet 2001 och det innehåller superhitar som Still D.R.E. och Forgot About Dre. Tiden går fort och det är nu alltså hela 20 år sedan som plattan kom. I det här klippet snackar Dr. Dre och Jimmy Iovine om hur albumet blev till och hur dess arv har sett ut. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Idag öppnar jul på Liseberg
20 miljoner har investerats

För 20:e gången öppnar Liseberg idag klockan 16.00 sina portar till Jul på Liseberg. Totalt har man investerat 20 nya miljoner och bland annat har slantarna gått till den nya musikaliska isshowen En Julsaga, det nya området Midvinter, julkonserter varje dag på Lilla Scenen och en helt ny upplevelse vid huvudentrén. Förra året utsåg svenska folket Liseberg till Sveriges bästa julmarknad och i år satsar man på att höja nivån ytterligare ett snäpp. Lisebergstornets ljusslingor har tänts och man har ställt ut 1500 stycken ekologiska granar i parken. På taken ligger det tre ton konstgjord snö och totalt finns det över fem miljoner ljuskällor som ser till att skapa stämning. Julen på Liseberg är öppen 15-17, 22-24 och 28-30 november och 1, 4–8, 10–23 och 26–30 december. Entrén kostar 120 kronor, barn under 110 centimeter går in gratis. Det finns 30 stycken öppna attraktioner för den som inte bara vill gå runt och julmysa. Tumnagel
150kg
+
Bobby Green
0

David Hasselhoff - Looking for Freedom
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och det är ju som ni alla vet veckans allra bästa dag. Sån frihet! Precis den känslan som David Hasselhoffs låt Looking for Freedom ger. Här från en livespelning 1989 och självklart är KITT med på scenen och showar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Ost-rätter du måste testa i Frankrike
Det är ett krav

Inget Frankrike utan ost, så är det bara. Så har du planer att besöka landets norra delar bör du först kika på detta klipp som visar vilka ost-rätter du måste sätta i dig när du är där. Bonusklipp nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Klockor av återvunna sportbilar
Ferrari 348 TB och Aston Martin Rapide

Klockor och bilar har alltid hört ihop. Oftast handlar det om någon form av exklusiv sportbil parad med en dyr och detaljerad klocka. Företaget Fuoriserie kombinerar detta på ett lite annorlunda vis genom att återvinna delar från sportbilar i sina klockor. De två första som lanseras är gjorda av delar från en skrotad Ferrari 348 TB och en skrotad Aston Martin Rapide. I Ferrarins fall handlar det om en dörr och för Rapiden är det huven som nu har fått nytt liv. Endast 150 stycken exemplar av varje tillverkas och som väntat blir alla klockor unika och olika varandra. På insidan sitter ett japanskt Miyota 203A-urverk, glaset är ett reptåligt K1-glas och armbandet är av läder. Nästa batch med klockor som också kommer att vara 150 stycken är tillverkade av Alfa Romeo Montreal-delar. En klocka kostar 450 australiensiska dollar vilket i svenska pengar är strax under 3000 kronor. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Så gör Impossible Foods sin köttlösa burgare
Ett besök på fabriken

Impossible Foods är en av alla nya tillverkare som har dykt inom den köttlösa industrin. De har skapat Impossible Burger som är en burgare som ser ut som kött, smakar som kött och som blöder som kött. Men hur lyckas de med detta? Här får vi hänga med till fabriken för att se hur det går till. Tumnagel
174kg
+
Bobby Green
0

Infinity Run - Nya löparskor från NIke
Ska minska skador och smärta i knä och fötter

Nike presenterar nu de nya löparskorna Infinity Run. Dessa ska ha visat sig minska skador, och smärta i knä och fötter hos de som har testat jämfört med liknande Nike-skor som släppts tidigare. I Infinity Run har man slagit samman fördelarna med Nike Zoom Vaporfly 4% och Nike React och resultatet är något som ska vara perfekt anpassat för medeldistanslöp. Är du Nike-medlem får du tillgång till skorna den 3 januari, övriga den 16 januari. Prislappen ligger på 160 dollar paret. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Provsmakning av olika julöl
Hemma hos Edward Blom

Kring jul dricker många julöl och en som dricker många är Edward Blom. Johan åkte hem till honom för att tillsammans testa 14 stycken olika som passar bra till högtiden. Tumnagel
43kg
+
Bobby Green
0

Veganska Regnbågsbitar och Vattenmelonbitar
Nytt från Candy People

Candy People breddar sitt veganska sortiment genom att lansera Sura Regnbågsbitar och Sura Vattenmelonbitar i vegansk form. De ska smaka precis som de andra men alltså passa dig som vill äta på ett annat vis. Lanseras denna vecka på bland annat City Gross, Willys, Hemköp, Tempo, Pressbyrån och 7-Eleven. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green
0

Burgerdudes rankar världens 50 bästa burgare
Sverige har många bra

Borta är den tid när vi endast fick nöja oss med gatukök om vi ville ha en burgare. Över hela landet har det öppnat ställen med riktigt bra burgare och dessa hittar ständigt på nya saker för oss att mumsa på. Nu är det grym kvalitet på kött och övriga ingredienser som gäller och inte prefabbade frysta gråa biffar med noll smak. Burgerdudes som är Sveriges största burgarsajt fyllde precis fem år och under denna tid har de recenserat över 400 stycken burgarställen i 50 olika länder. För att fira milstolpen har de rankat vilka de tycker är de 50 bästa burgarna i hela världen och i Sverige är dessa följande: Hela Sverige: Bastard Burgers Höganäs: Garage Bar Göteborg: Burgersson Växjö/Kalmar: Grilleriet Västerås: RibHaus Stockholm: Franky’s, Bun Meat Bun, Barrels, Funky Chicken Food Truck och Flippinx27 Burgers. Resten av listan hittar ni på länken nedan. Saknar du något ställe får du gärna fylla på bland kommentarerna. Tumnagel
219kg
+
Bobby Green
0