m
a
r
72 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Mer Porsche åt folket!
Vi har kört Macan

Mer Porsche åt folket!
Foto: Roger Åberg
Garaget / Bilen

Hur följer man upp en sådan solskenshistoria som Cayenne? Folket började få dille på lyxiga prestandasuvar och Porsche var inte sena med att leverera. Succén var ett faktum och idag kan man knappt befinna sig ute på vägen utan att stöta på ett exemplar. Men vad är nästa steg? Att följa trenden såklart och analysera köpbeteende hos konsumenterna. Många hade nog insett att de inte behövde en stor suv utan att det räckte med ett mellanting för att ta sig fram och tillbaks till jobbet och kanske några meter på grusvägen ut till landstället. Porsche ruvade på steken en stund men presenterade för inte så längesen sin medlem i kompakt-suv-genren - Macan. Vi fångade dieselversionen och försökte ta reda på om den här är så mycket mer än en Audi Q5 för det finare folket.

Inledning
Macan är alltså inte en modell som skapats från grunden utan den delar mycket med Audi Q5. Designen är såklart mycket Porsche och taklinjen har skruvats ner rejält jämfört med Q5, men under skalet delar de båda mycket. Med det sagt är det dock ingen Q5 med Porsche-märken på, Porsches ingenjörer har jobbat mycket för att få till en sportig kompaktsuv som ska ge rätt känsla, vara kul att köra och sticka ut i mängden. Och det har de lyckats med. Har nog aldrig sett så många Cayenne-ägare vrida på huvudet när man har passerat. Vid ett snabbt ögonkast kan man lätt förväxla lillebror med storebror men baktill går det inte att ta miste på att det här är en Macan och ingen Cayenne.

En Audi Q5 är knappast billig och en Macan är ännu dyrare - runt 100.000 kronor får man betala i "Porsche-skatt" - och den stora frågan är om det är värt det. Testbilen kostar 935.500 kronor och då sitter det tillbehör för 350.000 kronor på den, grundpriset är 595.000 kronor. Det är väldigt mycket pengar och på pappret känns det nästan larvigt att betala miljonen för en liten diesel-suv.

Körkänsla
Vi båda skakade lite på huvudet åt prislappen men efter några mil bakom ratten ändrade sig Roger snabbt och skickade ett SMS till Bobby med texten "säger du till Porsche att de inte får tillbaka den här?".

Man sitter ju lite högre i denna bil än i andra bilar (och Porschar) vilket gör att man kanske väntar sig att den ska kränga mer eller vara lite jobbigare att hantera i snabba farter - men icke. Bilen känns oerhört välbalanserad och tillsammans med den elektroniska servon glömmer man också snabbt av vad det är för storlek på bilen man kuskar omkring. Styrningen har hämtats från 911 och det här med kuggstång känns så stenålder. Den här är rapp, har rätt motstånd och svarar på minsta lilla vink. Och det går verkligen inte att känna någon skillnad mot riktig kuggstång. Då får man gå tillbaka till en bil utan servo för att verkligen känna skillnaden.

Motorn i den här är som sagt en diesel men det gör faktiskt inte så mycket. Inget alls faktiskt, motorn passar bilen oerhört bra. Utifrån hörs det tydligt att det är just en diesel men inne i kupén är det befriande tyst från motorljud. 258 hästar och ett vrid på 580 Nm räcker gott och väl till och tar en - tillsammans med automatlådan - till 100 km/h på 6.3 sekunder och resan dit är väldigt len och fin. Mycket vill alltid ha mer och vi ser fram emot att man stoppar ner den ännu vassare dieseln som sitter i Audi SQ5 även i Macan, men den behövs verkligen inte.

Exteriör
Det är bara i trånga utrymmen som bilens form blir ett problem, speciellt framåt. Motorhuven med lysena i hörnen är verkligen en box och vi hade faktiskt inte tackat nej till en kamera även i fronten som lite hjälp när det är dags att parkera. Just fronten är som sagt maffig med skön blingkänsla utan att bli för vräkig. Man ser tydligt att bilen tillhör den exklusivare skaran och att det är något speciellt med den. Baken är i våra ögon riktigt lyckad, om än osmart för innerutrymmena i bilen. De djupa baklysena som går in i karossen lyser mysigt på kvällen och ser rätt så konceptmässiga ut i sitt utförande. Att man sedan smart monterat knappen till bakluckan i den bakre vindrutetorkaren (lite hemligt och briljant) gör att man slipper ett fult handtag och annat som stör luckans annars släta yta.

Trots att det är en diesel får man fyra feta avgaspipor bak och inget som avslöjar att det är just denna versionen man kör omkring i. En del bilar har ett diesel-emblem på framskärmarna men skippar man det är det lätt att förväxla denna med bensinbrodern Macan S - som det även står på bakluckan på denna.

Frågan är varför den har fått namnet Macan S eftersom motorn inte är något extravagant - och väljer du en Audi SQ5 får du en betydligt fetare diesel. Vi tycker gott att den kunde fått heta Macan utan S, ska man göra en snålare version av den här hoppas vi att man blandar in el.

Interiör
Porsche-mysigt som vanligt. Många knappar men alla känns logiskt placerade och fyller sina funktioner. Bra känsla i alla reglage och allt är enkelt att förstå - navskärmen med touch fungerar faktiskt förvånansvärt bra och den är snabb. Ratten är fantastisk och får en att tro att man snarare sitter i en Cayman än i en suv. Denna bil var utrustad till tänderna men det var inget som riktigt stack ut. Läderklädd instrumentbräda är ju givetvis trevligt men frågan är om det är så nödvändigt?

I bagagerummet ska man få in 500 liter och fäller man baksätet utökas detta till 1 500. Helt okej siffror men när det ska in människor istället för bagage blir det lite värre. Den kraftigt sluttande taklinjen i kombination med panoramataket som stjäl fyra centimeters takhöjd gör sig väl påmind här. Är du över 180 centimeter lång kommer du garanterat att få problem med hur du ska hålla huvudet, för här är det trångt. Man vill inte åka tre vuxna i det här baksätet utan här passar det bäst med två normalstora vuxna - eller barn. Ha inga förhoppningar om att Macan är en laståsna eller att du kan frakta ett litet fotbollslag i den så blir du inte besviken.

Avslutning
Även Macan känns som en given succé för Porsche. Bilarna som finns är slutsålda och eftersom väntetiden på ett nytt exemplar nu dragit iväg till ett par månader erbjuder Porsche (i USA) de kunder som skrivit på papprena att låna sportmodellerna Cayman eller Boxster fram tills dess att deras bilar är klara. I Sverige sägs köparna av Macan vara personer som inte varit bekanta med Porsche tidigare - och som vill testa något nytt och spännande. Det finns även de som i dagsläget har en Cayenne och vill uppgradera vagnparken - men inte genom att byta ut den stora suven utan med att komplettera med en Macan. De kanske i dagsläget har en mellansuv av annat märke men vill att det ska vara enhetligt på uppfarten. Och det förstår man ju.

Men oj vad tusenlapparna flyger iväg när man börjar kryssa i prylar i extrautrustningslistan. Frånpriset på 595.000 kronor för Macan S Diesel kanske inte verkar så farligt när man börjar jämföra med andra tillverkare och tar i beaktning att det faktiskt är en Porsche det handlar om - men du ska vara riktig osugen på bekvämligheter om du ska lyckas köpa en bil för det priset. Porsche är duktiga på att ta betalt för grejerna, ta en titt på listan här under. Förhoppningsvis är Porsche-köparen med på att smakar det så kostar det, men de som är nya för märket bör nog förbereda sig mentalt för hur mycket det faktiskt kostar att köpa en sån här bil, och äga den.

Men som vi sagt så många gånger tidigare - det kommer alltid att finnas folk med gott om pengar. Och Macan kommer att fortsätta att gå åt som mjukglass i bastuvärme. Och modellen kommer göra att det kommer att rulla ännu fler Porschar på våra gator, för även om en Boxster eller Cayman ligger i samma prisklass så är det här ett vettigare alternativ och något du faktiskt kan använda i det långa loppet. Det här är Porschen för folket och att äga en Porsche är inte längre en ouppnåelig dröm.

Fakta Porsche Macan S Diesel:
Motor: V6, 3.0 liter, turbo, 258 hästkrafter, 580 Newtonmeter.
Växellåda: PDK dubbelkopplingslåda med sju växlar.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 6.3 sekunder, toppfart 230 km/h.
Bromsar: 350 millimeter fram och 330 millimeter bak.
Däck: 235/60 R 18 fram och 255/55 R 18 bak.
Mått: Hjulbas 2.8 meter, längd 4.68 meter, bredd 1.92 meter, höjd 1.62 meter, vikt 1 880 kilo, bensintank 60 liter, förbrukning 0.61 liter per mil blandad körning.
Pris: 595 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mer Porsche åt folket!
192kg
0

Mer Porsche åt folket!

Vi har kört Macan

Hur man bäst får bort kroppshår
Matt ger lite tips

Här får man lite stalltips för hur man tar bort kroppshår från lite svårare ställen. Det bjuds på tips om vilka verktyg man bör använda och vilka tekniker bör använda för att vaxning, trimning och rakning. av överkroppen. Tumnagel
45kg
+
Frode Wikesjö
0

Wes Anderson stjäl en del från andra filmer
Fast på ett smakfullt sätt

I denna video går Thomas Flight igenom hur regissören Wes Anderson tagit stark inspiration från andra filmer i många scener, och varför det är helt ok. Som Ingmar Bergman en gång sa: I’m not one of those who believe that an artist grows up out of nothing and starts to bloom with no nourishment at all. I believe we’re all part of a great hodgepodge, so we take from each other, and I’ve always been completely uninhibited in that regard. If I see something good, I steal it and make it my own. Tumnagel
112kg
+
Hugo Engström
0

Billie Eilish "Happier Than Ever" ute nu
Den 19-åriga artistens andra studioalbum

Idag släppte Billie Eilish sin senaste skiva Happier Than Ever. Hela albumet är både skrivet och producerat av Billie och hennes bror Finneas Ox27Connell. Hennes första album When We All Fall Asleep, Where Do We Go? vann bland annat en Grammy för bästa album. Nedan är musikvideon för singeln NDA. Regisserad av henne själv. Tumnagel
79kg
+
Hugo Engström
0

Hur verkliga är scener med musikproduktion?
Jack Antonoff ger sin åsikt

Jack Antonoff, som producerat album med artister som Lana Del Rey och Lorde samt är frontman i bandet Bleachers, kollar i denna video in hur realistiska scener med musikproduktion är i filmer. De kikar på scener från filmerna Bohemian Rhapsody, Love & Mercy, Pitch Perfect 2, Straight Outta Compton och Josie and the Pussycats. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström
0

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
102kg
+
Frode Wikesjö
0

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström
0

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
77kg
+
Hugo Engström
0

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
31kg
+
Hugo Engström
0

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg
0

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
76kg
+
Roger Åberg
0

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström
0

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
16kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
4kg
+
Frode Wikesjö
0

David Harbour äter heta kycklingvingar
Klarar Red Guardian hettan?

Skådespelaren David Harbour gästade kycklingvingprogrammet Hot Ones i veckan för att prata lite om sitt liv och sin karriär samtidigt som han äter starka kycklingvingar. Tumnagel
103kg
+
Frode Wikesjö
0

Ny låt från Swedish House Mafia
"It Gets Better"

Swedish House Mafia släppte under torsdagskvällen en ny låt med titeln It Gets Better. Detta är deras första nya singel sedan 2012. Den svenska trion ska tillsammans med Ty Dolla $ign och 070 Shake medverka i The Tonight Show med Jimmy fallon den 19 juli. Tumnagel
-26kg
+
Hugo Engström
0

Casio släpper ny version av klassiskt digitalur
Stål, guld eller pac-man

Casios modell F-100 är kanske mest känd för att vara Ripleys klocka i Alien-filmen. Nu släpper man en ny version av klockan som denna gång är i stål med stålarmband. Det kommer även en gråare version, en guldversion och en Pac-Man-version. Stålversionen heter A100WE-1A och prislappen ligger på runt 700 kronor (jämför priser). Den gråare versionen heter A100WEGG-1A och guldversionen heter A100WEG-9A. Pac-Man-versionen heter A100WEPC-1B. Det är klurigare att hitta guld och Pac-Man-versionen på ett rimligt köpställe, om ni gör det så lägg gärna länken bland kommentarerna. Tumnagel
107kg
+
Roger Åberg
0

Nu öppnar Gröna Lund på natten
Festa och åk!

I vanliga fall stänger Gröna Lund 22.00 och då är det bara att gå hem. Men under sex kvällar i augusti och september kommer man att fortsätta ha öppet och då ha fest. Night rider kallar man konceptet som Gröna Lund kör tillsammans med Heineken. Är du över 23 år är du alltså välkommen in efter 22.00 för att åka och festa. Vill du förfesta går det bra från 19.30. Slut är det redan klockan 00.00 tyvärr. Åldersgränsen är 23 år och biljetterna börjar säljas i morgon. Tre olika biljetter finns. För 295 kronor får komma in och fritt åka och köra 5-kamp. För 395 kronor får man även komma in 19.30 och har en reserverad plats i en förfestbar. Man får även en mat- och dryckvoucher på 100 spänn. För 695 får man även middag. De attraktioner som är öppna är MonsterEclipse, Ikaros, Jetline, Katapulten, Lustiga Huset, Kättingflygaren, Pop-Expressen och Twister. Det hela kommer att hända under tre helger, 19-20 augusti, 26-27 august och 2-3 september. Tumnagel
112kg
+
Roger Åberg
0

Ikea öppnar planeringsstudio i Bromma
Fler citybutiker är på gång

Ikea har traditionellt alltid varit något som legat utanför stan, men nu börjar man flytta inåt. Nästa sommar öppnar man ett cityvaruhus på 8000 kvadratmeter och i dag slår man upp portarna en planeringsstudio i Bromma Blocks. De flesta saker på Ikea kan man ju enkelt plocka själv på tag-själv-lagren, men ska man planera ett kök krävs det kanske lite hjälp. Planeringshjälp har funnits på varuhusen ett tag nu och nu öppnar man alltså en planeringsstudio där man inte kan shoppa på traditionellt sätt utan istället få hjälp med att sätta ihop ett kök men också med sovrum, badrum och förvaring. Förutom Gallerian och Bromma-butikerna så kommer man att öppna två till i Stockholm innan 2025. I planeringsbutiken jobbar 25 anställda men totalt kommer Ikea att anställa 500 personer de närmsta åren. Tumnagel
98kg
+
Roger Åberg
0