m
a
r
3 i går50 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Mer Porsche åt folket!
Vi har kört Macan

Mer Porsche åt folket!
Foto: Roger Åberg
Garaget / Bilen

Hur följer man upp en sådan solskenshistoria som Cayenne? Folket började få dille på lyxiga prestandasuvar och Porsche var inte sena med att leverera. Succén var ett faktum och idag kan man knappt befinna sig ute på vägen utan att stöta på ett exemplar. Men vad är nästa steg? Att följa trenden såklart och analysera köpbeteende hos konsumenterna. Många hade nog insett att de inte behövde en stor suv utan att det räckte med ett mellanting för att ta sig fram och tillbaks till jobbet och kanske några meter på grusvägen ut till landstället. Porsche ruvade på steken en stund men presenterade för inte så längesen sin medlem i kompakt-suv-genren - Macan. Vi fångade dieselversionen och försökte ta reda på om den här är så mycket mer än en Audi Q5 för det finare folket.

Inledning
Macan är alltså inte en modell som skapats från grunden utan den delar mycket med Audi Q5. Designen är såklart mycket Porsche och taklinjen har skruvats ner rejält jämfört med Q5, men under skalet delar de båda mycket. Med det sagt är det dock ingen Q5 med Porsche-märken på, Porsches ingenjörer har jobbat mycket för att få till en sportig kompaktsuv som ska ge rätt känsla, vara kul att köra och sticka ut i mängden. Och det har de lyckats med. Har nog aldrig sett så många Cayenne-ägare vrida på huvudet när man har passerat. Vid ett snabbt ögonkast kan man lätt förväxla lillebror med storebror men baktill går det inte att ta miste på att det här är en Macan och ingen Cayenne.

En Audi Q5 är knappast billig och en Macan är ännu dyrare - runt 100.000 kronor får man betala i "Porsche-skatt" - och den stora frågan är om det är värt det. Testbilen kostar 935.500 kronor och då sitter det tillbehör för 350.000 kronor på den, grundpriset är 595.000 kronor. Det är väldigt mycket pengar och på pappret känns det nästan larvigt att betala miljonen för en liten diesel-suv.

Körkänsla
Vi båda skakade lite på huvudet åt prislappen men efter några mil bakom ratten ändrade sig Roger snabbt och skickade ett SMS till Bobby med texten "säger du till Porsche att de inte får tillbaka den här?".

Man sitter ju lite högre i denna bil än i andra bilar (och Porschar) vilket gör att man kanske väntar sig att den ska kränga mer eller vara lite jobbigare att hantera i snabba farter - men icke. Bilen känns oerhört välbalanserad och tillsammans med den elektroniska servon glömmer man också snabbt av vad det är för storlek på bilen man kuskar omkring. Styrningen har hämtats från 911 och det här med kuggstång känns så stenålder. Den här är rapp, har rätt motstånd och svarar på minsta lilla vink. Och det går verkligen inte att känna någon skillnad mot riktig kuggstång. Då får man gå tillbaka till en bil utan servo för att verkligen känna skillnaden.

Motorn i den här är som sagt en diesel men det gör faktiskt inte så mycket. Inget alls faktiskt, motorn passar bilen oerhört bra. Utifrån hörs det tydligt att det är just en diesel men inne i kupén är det befriande tyst från motorljud. 258 hästar och ett vrid på 580 Nm räcker gott och väl till och tar en - tillsammans med automatlådan - till 100 km/h på 6.3 sekunder och resan dit är väldigt len och fin. Mycket vill alltid ha mer och vi ser fram emot att man stoppar ner den ännu vassare dieseln som sitter i Audi SQ5 även i Macan, men den behövs verkligen inte.

Exteriör
Det är bara i trånga utrymmen som bilens form blir ett problem, speciellt framåt. Motorhuven med lysena i hörnen är verkligen en box och vi hade faktiskt inte tackat nej till en kamera även i fronten som lite hjälp när det är dags att parkera. Just fronten är som sagt maffig med skön blingkänsla utan att bli för vräkig. Man ser tydligt att bilen tillhör den exklusivare skaran och att det är något speciellt med den. Baken är i våra ögon riktigt lyckad, om än osmart för innerutrymmena i bilen. De djupa baklysena som går in i karossen lyser mysigt på kvällen och ser rätt så konceptmässiga ut i sitt utförande. Att man sedan smart monterat knappen till bakluckan i den bakre vindrutetorkaren (lite hemligt och briljant) gör att man slipper ett fult handtag och annat som stör luckans annars släta yta.

Trots att det är en diesel får man fyra feta avgaspipor bak och inget som avslöjar att det är just denna versionen man kör omkring i. En del bilar har ett diesel-emblem på framskärmarna men skippar man det är det lätt att förväxla denna med bensinbrodern Macan S - som det även står på bakluckan på denna.

Frågan är varför den har fått namnet Macan S eftersom motorn inte är något extravagant - och väljer du en Audi SQ5 får du en betydligt fetare diesel. Vi tycker gott att den kunde fått heta Macan utan S, ska man göra en snålare version av den här hoppas vi att man blandar in el.

Interiör
Porsche-mysigt som vanligt. Många knappar men alla känns logiskt placerade och fyller sina funktioner. Bra känsla i alla reglage och allt är enkelt att förstå - navskärmen med touch fungerar faktiskt förvånansvärt bra och den är snabb. Ratten är fantastisk och får en att tro att man snarare sitter i en Cayman än i en suv. Denna bil var utrustad till tänderna men det var inget som riktigt stack ut. Läderklädd instrumentbräda är ju givetvis trevligt men frågan är om det är så nödvändigt?

I bagagerummet ska man få in 500 liter och fäller man baksätet utökas detta till 1 500. Helt okej siffror men när det ska in människor istället för bagage blir det lite värre. Den kraftigt sluttande taklinjen i kombination med panoramataket som stjäl fyra centimeters takhöjd gör sig väl påmind här. Är du över 180 centimeter lång kommer du garanterat att få problem med hur du ska hålla huvudet, för här är det trångt. Man vill inte åka tre vuxna i det här baksätet utan här passar det bäst med två normalstora vuxna - eller barn. Ha inga förhoppningar om att Macan är en laståsna eller att du kan frakta ett litet fotbollslag i den så blir du inte besviken.

Avslutning
Även Macan känns som en given succé för Porsche. Bilarna som finns är slutsålda och eftersom väntetiden på ett nytt exemplar nu dragit iväg till ett par månader erbjuder Porsche (i USA) de kunder som skrivit på papprena att låna sportmodellerna Cayman eller Boxster fram tills dess att deras bilar är klara. I Sverige sägs köparna av Macan vara personer som inte varit bekanta med Porsche tidigare - och som vill testa något nytt och spännande. Det finns även de som i dagsläget har en Cayenne och vill uppgradera vagnparken - men inte genom att byta ut den stora suven utan med att komplettera med en Macan. De kanske i dagsläget har en mellansuv av annat märke men vill att det ska vara enhetligt på uppfarten. Och det förstår man ju.

Men oj vad tusenlapparna flyger iväg när man börjar kryssa i prylar i extrautrustningslistan. Frånpriset på 595.000 kronor för Macan S Diesel kanske inte verkar så farligt när man börjar jämföra med andra tillverkare och tar i beaktning att det faktiskt är en Porsche det handlar om - men du ska vara riktig osugen på bekvämligheter om du ska lyckas köpa en bil för det priset. Porsche är duktiga på att ta betalt för grejerna, ta en titt på listan här under. Förhoppningsvis är Porsche-köparen med på att smakar det så kostar det, men de som är nya för märket bör nog förbereda sig mentalt för hur mycket det faktiskt kostar att köpa en sån här bil, och äga den.

Men som vi sagt så många gånger tidigare - det kommer alltid att finnas folk med gott om pengar. Och Macan kommer att fortsätta att gå åt som mjukglass i bastuvärme. Och modellen kommer göra att det kommer att rulla ännu fler Porschar på våra gator, för även om en Boxster eller Cayman ligger i samma prisklass så är det här ett vettigare alternativ och något du faktiskt kan använda i det långa loppet. Det här är Porschen för folket och att äga en Porsche är inte längre en ouppnåelig dröm.

Fakta Porsche Macan S Diesel:
Motor: V6, 3.0 liter, turbo, 258 hästkrafter, 580 Newtonmeter.
Växellåda: PDK dubbelkopplingslåda med sju växlar.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 6.3 sekunder, toppfart 230 km/h.
Bromsar: 350 millimeter fram och 330 millimeter bak.
Däck: 235/60 R 18 fram och 255/55 R 18 bak.
Mått: Hjulbas 2.8 meter, längd 4.68 meter, bredd 1.92 meter, höjd 1.62 meter, vikt 1 880 kilo, bensintank 60 liter, förbrukning 0.61 liter per mil blandad körning.
Pris: 595 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mer Porsche åt folket!
192kg
0

Mer Porsche åt folket!

Vi har kört Macan

Explorer presenterar flädergin
Snart är sommaren här!

Explorer presenterar nu en sommargin som fått smak av fläder. Den ska passa bra både som ingrediens i en cocktail eller som en helt vanlig gin och tonic. Smaken ska förutom fläder vara citronskal och enbär. Alkoholhalten ligger på 37,5 procent. För en flaska som rymmer 700 milliliter får man betala 224 kronor. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Entombeds sångare har dött
LG Petrov blev bara 49 år gammal

Lars-Göran Petrov, sångaren i det svenska death metal-bandet Entombed, har gått bort efter att ha drabbats av den ovanliga cancerformen gallgångscancer. LG Petrov anslöt sig till Entombed kort efter det att bandet bildats under namnet Nihilist 1987. Bandet räknas som ett av förgrundsbanden i den skandinaviska death metal-scenen och ett av de större banden i genren. Petrov blev 49 år gammal. Här nedanför kan ni lyssna på "Left Hand Path", en låt från 1990 som finns med på albumet med samma namn. ?We are devastated to announce that our beloved friend Lars-Göran Petrov has left us.?? ???? Our brother, leader,...Posted by Entombed A.D. on Monday, March 8, 2021 Tumnagel
-10kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Retrokulor tillbaka i lösvikten
Syrliga och salta kulor

Minns ni de här hårda kulorna som kom i en förpackning om sex stycken där alla låg på rad? Dessa kom från Karamellpojkarna och det fanns massa olika smaker att välja mellan. Nu återlanserar Candy People godiset bland lösvikten fast i tvåpack. Smakerna är syrligt eller salt och de ska finnas ute i butik nu. Tumnagel
154kg
+
Bobby Green
0

Tio saker Macklemore inte klarar sig utan
Bra hår och snorbroms!

GQ har satt sig ned med artisten Macklemore som fått berätta om tio saker han inte klarar sig utan när han är ute och far. Bonusklipp nedan. Tumnagel
48kg
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Idag är det ostbågens dag!
Grattis!

Ostbågens dag är alltid den 5 mars. Idag är det 5 mars och passande nog fredag så att man kan trycka mängder med snacks utan att få dåligt samvete, eller? Grattis alla ostbågsläskare, njut lite extra idag! Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Banksy tillbaka med konstverket create escape
Målat på en fängelsemur

Banksys senaste målning heter Create Escape och den har han gjort på en fängelsemur utanför Reading Prison i Storbritannien. Fängelset är sedan 2014 stängt och det var här författaren Oscar Wilde satt fängslad i två år för "onaturlig otukt" (homosexuella kontakter). Målningen föreställer en rymmande fånge som har gjort ett rep av skrivmaskinspapper för att ta sig ned från muren. Det är många som vill att fängelset ska omvandlas till en konsthall och ett beslut kring detta ska komma i mitten på mars. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0

Britny Fox - Standing In The Shadows
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och jag blev extra pepp på pudelrock efter dängan vi skrev om tidigare idag. Så vi kör ett gäng, för det blir man alltid glad av. Här ovan har vi gruppen Britny Fox med låten Standing In The Shadows som släpptes 1989. Bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Miguel Gonzalez är avocado-expert
Förser Michelin-restauranger med grönsaken

Skillnaden mellan en bra och en dålig avocado kan vara livsavgörande, typ. Miguel Gonzalez är experten på grönsaken och det är honom du ska gå till om du vill ha de bästa New York har att erbjuda. I dagsläget har över 120 stycken restauranger hans avocados som förstahandsval. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Nestor släpper singeln On The Run
Pudelrock från Sverige

Jag är en riktig sucker för så kallad pudelrock och gammal härlig metal, så därför föll verkligen den svenska gruppen Nestors låt On The Run mig i smaken. Här har man kokat ihop hederliga 80-talsinfluenser med feta beats och glimten i ögat. Och visst är det Sten Frisk från TV-serien Tre Kronor som spelar prästen i musikvideon. Ett album kommer att släppas senare i år. Tumnagel
122kg
+
Bobby Green
0

Fel sätt att laga middag på
Rekommenderas inte

Om du har planerat att laga middag någon gång i ditt liv - gör inte på det här viset då. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green
0

Idag är det Fössta tossdan i mass
Ät prinsesstårta!

Idag är det Smålands alldeles egna nationaldag eftersom det är "Fössta tossdan i mass". Det är den småländska dialekten firas och då får man äta prinsesstårta med massipan, oavsett var i landet man bor. Grattis till oss! Tumnagel
131kg
+
Bobby Green
0

Fira Rieslings födelsedag med Edward Blom
Håller föreläsning och vinprovning

Institutet Wines of Germany har förklarat den 13 mars 1435 som officiell födelsedag för den tyska druvan Riesling. Det innebär att på lördag nästa vecka så fyller druvan hela 586 år vilket givetvis måste firas. Gastronomen och Tysklandskännaren Edward Blom kommer då att hålla en föreläsning och vinprovning live på Facebook. Vinerna som provas kommer från de fem regionerna där mest Riesling odlas i Tyskland: Rheingau, Pfalz, Mosel, Rhein-hessen och Württemberg. Det hela kommer att äga rum mellan klockan 17.00 och 18.00 på länken nedan. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Toasty Digital remixar ihop Kanye och Kendrick
Eftersom de inte släppt sitt gemensamma material

Det sägs att artisterna Kanye West och Kendrick Lamar spelat in över 40 stycken låtar tillsammans, låtar som aldrig har släppts. För att få ordning på detta bestämde sig YouTube-kanalen Toasty Digital för att mixa ihop Kanyes album My Beautiful Dark Twisted Fantasy med Kendricks album good kid, m.A.A.d city och det här är resultatet. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Whisky för 465.000 kronor
På torsdag lanserar The Macallan en dyrgrip

Nu på torsdag den 4 mars lanserar The Macallan Red Collection och det är en unik serie med single malt-whisky som endast kommer att sälja i begränsad upplaga. Med i gänget finns en 50-åring som har prislappen 465.000 kronor. Detta är den äldsta och mest exklusiva serien hittills från varumärket och förutom 50 finns även 40- och 60-årig whisky i trion. Gästspelar gör även The Macallan 71 Years Old, The Macallan 74 Years Old och The Macallan 78 Years Old som är de äldsta någonsin i The Macallans historia. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green
0

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
45kg
+
Bobby Green
0