Mer Porsche åt folket!
Vi har kört Macan

Hur följer man upp en sådan solskenshistoria som Cayenne? Folket började få dille på lyxiga prestandasuvar och Porsche var inte sena med att leverera. Succén var ett faktum och idag kan man knappt befinna sig ute på vägen utan att stöta på ett exemplar. Men vad är nästa steg? Att följa trenden såklart och analysera köpbeteende hos konsumenterna. Många hade nog insett att de inte behövde en stor suv utan att det räckte med ett mellanting för att ta sig fram och tillbaks till jobbet och kanske några meter på grusvägen ut till landstället. Porsche ruvade på steken en stund men presenterade för inte så längesen sin medlem i kompakt-suv-genren - Macan. Vi fångade dieselversionen och försökte ta reda på om den här är så mycket mer än en Audi Q5 för det finare folket.
Inledning
Macan är alltså inte en modell som skapats från grunden utan den delar mycket med Audi Q5. Designen är såklart mycket Porsche och taklinjen har skruvats ner rejält jämfört med Q5, men under skalet delar de båda mycket. Med det sagt är det dock ingen Q5 med Porsche-märken på, Porsches ingenjörer har jobbat mycket för att få till en sportig kompaktsuv som ska ge rätt känsla, vara kul att köra och sticka ut i mängden. Och det har de lyckats med. Har nog aldrig sett så många Cayenne-ägare vrida på huvudet när man har passerat. Vid ett snabbt ögonkast kan man lätt förväxla lillebror med storebror men baktill går det inte att ta miste på att det här är en Macan och ingen Cayenne.
En Audi Q5 är knappast billig och en Macan är ännu dyrare - runt 100.000 kronor får man betala i "Porsche-skatt" - och den stora frågan är om det är värt det. Testbilen kostar 935.500 kronor och då sitter det tillbehör för 350.000 kronor på den, grundpriset är 595.000 kronor. Det är väldigt mycket pengar och på pappret känns det nästan larvigt att betala miljonen för en liten diesel-suv.
Körkänsla
Vi båda skakade lite på huvudet åt prislappen men efter några mil bakom ratten ändrade sig Roger snabbt och skickade ett SMS till Bobby med texten "säger du till Porsche att de inte får tillbaka den här?".
Man sitter ju lite högre i denna bil än i andra bilar (och Porschar) vilket gör att man kanske väntar sig att den ska kränga mer eller vara lite jobbigare att hantera i snabba farter - men icke. Bilen känns oerhört välbalanserad och tillsammans med den elektroniska servon glömmer man också snabbt av vad det är för storlek på bilen man kuskar omkring. Styrningen har hämtats från 911 och det här med kuggstång känns så stenålder. Den här är rapp, har rätt motstånd och svarar på minsta lilla vink. Och det går verkligen inte att känna någon skillnad mot riktig kuggstång. Då får man gå tillbaka till en bil utan servo för att verkligen känna skillnaden.
Motorn i den här är som sagt en diesel men det gör faktiskt inte så mycket. Inget alls faktiskt, motorn passar bilen oerhört bra. Utifrån hörs det tydligt att det är just en diesel men inne i kupén är det befriande tyst från motorljud. 258 hästar och ett vrid på 580 Nm räcker gott och väl till och tar en - tillsammans med automatlådan - till 100 km/h på 6.3 sekunder och resan dit är väldigt len och fin. Mycket vill alltid ha mer och vi ser fram emot att man stoppar ner den ännu vassare dieseln som sitter i Audi SQ5 även i Macan, men den behövs verkligen inte.
Exteriör
Det är bara i trånga utrymmen som bilens form blir ett problem, speciellt framåt. Motorhuven med lysena i hörnen är verkligen en box och vi hade faktiskt inte tackat nej till en kamera även i fronten som lite hjälp när det är dags att parkera. Just fronten är som sagt maffig med skön blingkänsla utan att bli för vräkig. Man ser tydligt att bilen tillhör den exklusivare skaran och att det är något speciellt med den. Baken är i våra ögon riktigt lyckad, om än osmart för innerutrymmena i bilen. De djupa baklysena som går in i karossen lyser mysigt på kvällen och ser rätt så konceptmässiga ut i sitt utförande. Att man sedan smart monterat knappen till bakluckan i den bakre vindrutetorkaren (lite hemligt och briljant) gör att man slipper ett fult handtag och annat som stör luckans annars släta yta.
Trots att det är en diesel får man fyra feta avgaspipor bak och inget som avslöjar att det är just denna versionen man kör omkring i. En del bilar har ett diesel-emblem på framskärmarna men skippar man det är det lätt att förväxla denna med bensinbrodern Macan S - som det även står på bakluckan på denna.
Frågan är varför den har fått namnet Macan S eftersom motorn inte är något extravagant - och väljer du en Audi SQ5 får du en betydligt fetare diesel. Vi tycker gott att den kunde fått heta Macan utan S, ska man göra en snålare version av den här hoppas vi att man blandar in el.
Interiör
Porsche-mysigt som vanligt. Många knappar men alla känns logiskt placerade och fyller sina funktioner. Bra känsla i alla reglage och allt är enkelt att förstå - navskärmen med touch fungerar faktiskt förvånansvärt bra och den är snabb. Ratten är fantastisk och får en att tro att man snarare sitter i en Cayman än i en suv. Denna bil var utrustad till tänderna men det var inget som riktigt stack ut. Läderklädd instrumentbräda är ju givetvis trevligt men frågan är om det är så nödvändigt?
I bagagerummet ska man få in 500 liter och fäller man baksätet utökas detta till 1 500. Helt okej siffror men när det ska in människor istället för bagage blir det lite värre. Den kraftigt sluttande taklinjen i kombination med panoramataket som stjäl fyra centimeters takhöjd gör sig väl påmind här. Är du över 180 centimeter lång kommer du garanterat att få problem med hur du ska hålla huvudet, för här är det trångt. Man vill inte åka tre vuxna i det här baksätet utan här passar det bäst med två normalstora vuxna - eller barn. Ha inga förhoppningar om att Macan är en laståsna eller att du kan frakta ett litet fotbollslag i den så blir du inte besviken.
Avslutning
Även Macan känns som en given succé för Porsche. Bilarna som finns är slutsålda och eftersom väntetiden på ett nytt exemplar nu dragit iväg till ett par månader erbjuder Porsche (i USA) de kunder som skrivit på papprena att låna sportmodellerna Cayman eller Boxster fram tills dess att deras bilar är klara. I Sverige sägs köparna av Macan vara personer som inte varit bekanta med Porsche tidigare - och som vill testa något nytt och spännande. Det finns även de som i dagsläget har en Cayenne och vill uppgradera vagnparken - men inte genom att byta ut den stora suven utan med att komplettera med en Macan. De kanske i dagsläget har en mellansuv av annat märke men vill att det ska vara enhetligt på uppfarten. Och det förstår man ju.
Men oj vad tusenlapparna flyger iväg när man börjar kryssa i prylar i extrautrustningslistan. Frånpriset på 595.000 kronor för Macan S Diesel kanske inte verkar så farligt när man börjar jämföra med andra tillverkare och tar i beaktning att det faktiskt är en Porsche det handlar om - men du ska vara riktig osugen på bekvämligheter om du ska lyckas köpa en bil för det priset. Porsche är duktiga på att ta betalt för grejerna, ta en titt på listan här under. Förhoppningsvis är Porsche-köparen med på att smakar det så kostar det, men de som är nya för märket bör nog förbereda sig mentalt för hur mycket det faktiskt kostar att köpa en sån här bil, och äga den.
Men som vi sagt så många gånger tidigare - det kommer alltid att finnas folk med gott om pengar. Och Macan kommer att fortsätta att gå åt som mjukglass i bastuvärme. Och modellen kommer göra att det kommer att rulla ännu fler Porschar på våra gator, för även om en Boxster eller Cayman ligger i samma prisklass så är det här ett vettigare alternativ och något du faktiskt kan använda i det långa loppet. Det här är Porschen för folket och att äga en Porsche är inte längre en ouppnåelig dröm.
Fakta Porsche Macan S Diesel:
Motor: V6, 3.0 liter, turbo, 258 hästkrafter, 580 Newtonmeter.
Växellåda: PDK dubbelkopplingslåda med sju växlar.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 6.3 sekunder, toppfart 230 km/h.
Bromsar: 350 millimeter fram och 330 millimeter bak.
Däck: 235/60 R 18 fram och 255/55 R 18 bak.
Mått: Hjulbas 2.8 meter, längd 4.68 meter, bredd 1.92 meter, höjd 1.62 meter, vikt 1 880 kilo, bensintank 60 liter, förbrukning 0.61 liter per mil blandad körning.
Pris: 595 000 kronor.
Försök igen

















































































