m
a
r
3 i går66 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Kontrollerat vansinne på fyra hjul
Aston Martin V12 Vantage S

Kontrollerat vansinne på fyra hjul
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

Hur tänkte Aston Martin egentligen?! Det är ju helt från vettet att klämma ner den största motorn man har i den minsta modellen man erbjuder! Det leder ju bara till att man får ett helt galet recept som på pappret nästan säljer sig själv som en widowmaker. Hur ska all denna kraft kunna behärskas, och vem kommer att kunna klara av att köra bilen utan att vira den runt ett träd? Efter några timmar bakom ratten visar det sig dock att Aston Martin har lyckats producera något som inte alls är omöjligt, även om V12 Vantage S kan vara den läskigaste bilen jag har kört och knappast något för gemene man.

Inledning

När Aston Martin 2009 rullade ut V12 Vantage var det nog en del som skakade på huvudet och tänkte att nu kan det inte bli galnare. Tji fick dom. Ersättaren V12 Vantage S tar konceptet ytterligare ett steg till, och resultatet blir den snabbaste bilen tillverkaren någonsin (bortsett från One-77) byggt. Och troligtvis även den mest skrämmande. Det här är verkligen en bil du bör respektera och knappast inget du bara hoppar in i och blåser iväg fullt med. Här krävs till en början varsam behandling och lite inlärning innan du kan börja öppna upp spjällen.

Körkänsla

För det första är Aston Martin i mina ögon inte som alla andra bilar. Alla modeller har en egen personlighet och mer liv i sig än något annat jag någonsin har kört. Det kan vara vetskapen om att bilen är handbyggd som gör det. Ett levande väsen har monterat ihop ett levande väsen. Allt är inte perfekt utan det finns lite defekter här och där, precis som hos oss människor. Nu menar jag inte att dörren lossnar när du öppnar den eller att en cylinder kommer farandes genom motorhuven utan snarare att exempelvis en söm i inredningen inte är helt perfekt. Och det är för att den är handsydd på plats och inte ditmonterad av en stel robot. För mig är det här bara charmigt, och vetskapen om att en fysisk person har lagt ned x antal timmar på att exempelvis färdigställa interiören gör mig glad.

När du bekantat dig med interiören och begrundat hantverket är det dags för steg nummer två - att starta maskineriet. På vanligt Aston-vis sker detta genom att man stoppar in nyckeln i ett fack i mittkonsolen, och håller ner den tills motorn är igång. Det finns ingen chans att du missar när detta sker, för ut ur avgaspiporna kommer ett skall som får berg att dela sig, fågelungar att rymma ur sina ägg och pubertetspojkar med moppefjun att få helskägg. Rören och dämparen är hämtade från monstret One-77 så något annat än blixt och dunder hade man väl kanske inte väntat sig. Och när det sitter en kolossal V12:a i nosen finns det ju alltid ljudresurser att utnyttja. Detta har Aston självklart gjort på bästa möjliga vis, eftersom just motorljud är något av deras specialitet.

Om det på ett bra sätt hade kunnat gå att återge på film hur den här bilen faktiskt låter hade klippet ovan kanske varit tillräckligt. Men det gör det inte. Ljudet måste upplevas på plats, utanför bilen, inuti den och med händerna på ratten och högerfoten planterad på gaspedalen. Det rumlar och har sig mest hela tiden, och även under körning utan att röra gaspedalen morrar det till ibland. Nästan som att bilen vill att jag ska torrgasa då och då för att se om jag är med i matchen. Det är ett högt bröl blandat med yl som tillsammans skapar en melodi som inte går att jämföra med något annat. Folk vänder sig om, ler, förundras, imponeras och utbrister "Aston Martin!". Men inte en enda hytter med näven eller skriker glåpord - det här ljudet verkar uppskattas till skillnad från brötiga motorcyklar, stökiga amerikanare och bonntrimmade japsar. Ljudet är moget på något vis, och står för klass och elegans med en smutta galenskap.

Boven i dramat är förstås den fantastiska motorn. Samma spis sitter i nya Vanquish och det är alltså den välbeprövade V12:an på 6.0 liter som vi snackar om. Befriad från trams som turbo och kompressor. Effekten är 573 hästar och vridet 620 Nm. 0-100 km/h på 3.9 sekunder och en toppfart på över 330 km/h. Allt annat än vettiga siffror för en sån här liten bil. Lyfter man på huven blir man förvånad över hur långt bak motorn har kunnat placerats. Man undrar nästan om instrumentpanelen egentligen är blocket som bara klätts in med lite skinn och om jag skulle kunna byta tändstift via handskfacket. Den vackra maskinen är självklart som vanligt signerad av den person som monterat ihop den. Något manuellt alternativ erbjuds inte utan till motorn kopplas endast en automatiserad robotlåda med sju växlar. Den kallas för Speedshift 3 och på bara 70 millisekunder vispar den i nästa växel. Och det är snabbt, men tro inte att detta är någon värdig utmanare till Porsches PDK-låda för det. Lådan i V8 Vantage, Speedshift 1, var nästintill bedrövlig. Den här är betydligt bättre, men fortfarande inte alls i samma klass som sina konkurrenter. I låga farter är den nästintill jobbig att ha att göra med då den inte riktigt kan bestämma sig för vilken växel den vill ha i. Ena stunden växlade den upp och ibland helt oväntat kuggade lådan ner ett hack i automatläget. Växlingarna är väldigt framträdande också och det blir lite svajig körning i köer och liknande. Jag valde att för det mesta växla själv med paddlarna bakom ratten för att känna att jag hade kontroll. Men, det är på öppna vägar där man kan stå på lite som den här lådan visar att den har utvecklats. Här smackas nästa växel i brutalt men snabbt. Det blir en liten dipp men den är betydligt kortare än tidigare. Och på något vis kommer bilen ändå undan med det, för det ger den i mina ögon liv och själ. Man känner växlingarna tydligt och det är inte bara en siffra som ändras på displayen, utan en spark i baken som ger avtryck. Man kan om man vill även hjälpa lådan lite på traven genom att snabbt lyfta av gasen innan man växlar upp, då går det hela mycket smidigare och snabbare. Vid nedväxling är det bara att dra i paddeln så fort du bara kan, och är du snabb kan du kugga ned två växlar i ett svep. Det krävs alltså en stunds inlärning och att du blir kompis med lådan. Med S-knappen intryckt rappas allting upp, gasen svarar ännu snabbare och bilen ställer sig på tårna. Avgassystemet öppnar även upp sig och bjuder på det härliga ljudet redan vid lägre varv och hastigheter.

Förutom motorn har V12 Vantage S även hämtat en sak till från Vanquish - möjligheten att ställa in stötdämparna i tre olika lägen. Normal, Sport och Track finns att välja mellan och vi kan nog alla lista ut vad dessa tre innebär. I normalläget är bilen bekväm som vilken lyxbil som helst, den sväljer håligheter utan problem och gungar lite lagom fram över underlaget. Förvånansvärt bra med tanke på vad som lurar under skalet. I sportläget styvas bilen som väntat upp ytterligare och ryggraden får börja jobba. Men det är fortfarande inte särskilt obekvämt, utan bara fastare, hårdare och stabilare. Trackläget vågade jag inte ens bekanta mig med, eftersom jag misstänkte att bilen skulle bli lite för vild i baken för vanliga vägar då.

När jag blivit lite mer varm i kläderna var det dags att känna av lite hur bilen betedde sig. Med S-knappen intryckt och fingrarna på paddlarna upplevs den från sin allra bästa sida och det är imponerande hur mycket kraft man har att leka med här. Det enorma vridet sätter sig i ryggen och borrar sig längre och längre in ju mer man flexar den högra vadmuskeln. Man känner att motorn har så mycket mer att leverera än vad man kan ge den, och det känns nästan lite taskigt att max kunna köra en tredjedel av den här bilens toppfart. Det finns så mycket mer att hämta, och så mycket man inte kan utnyttja på vanliga svenska vägar. Upp till fartbegränsningen går det dock undan utan dess like och med ett rejält ljudtåg hack i hälarna hela tiden. Det är en upplevelse som är svår att beskriva, men som i det närmaste kanske går att jämföra med en åkattraktion där du har kontrollen. Bilen känns aldrig nervös på vägen utan med bra kontakt mot underlaget, men visst kan man utan problem låta bakhjulen snurra ett par extra varv om man är lite mer vårdslös än vad jag var med högerfoten. Vid kraftiga gaspådrag från stillastående ålar bilen sig fram en stund innan greppet hittas och på påfarter med lite för mycket gas blir det snabbt "halt".

Exteriör

Det första man lägger märke till och det som urskiljer V12 Vantage S från en vanlig Vantage är de fyra luftutsläppen i kolfiber på huven. Större motor kräver mer kylning. S:en sticker även ut med det svarta läppstiftet runt nosen, att panelen mellan bakljusen är svartlackerad och att stora kolfiberbromsar fyller ut fälgarna. Diverse emblem här och där avslöjar också att det är toppversionen man kör. Det hela rundas av med en ankstjärtliknande inbakad vinge på bakluckan.

Linjerna är klassiska och även om Vantage funnits i ett par år är det inget man ser ute på vägarna varje dag. Många pekar, tar kort och undrar vad det är för bil. Och det är idel glada miner man möter. Porschar ser man varje dag, en Aston inte så ofta. Bland killarna som vill titta men ogärna visar att de gör det finns uppskattande blickar av äldre par och framförallt barn som pekar då de trots att de kanske inte vet vad det är för något ser att bilen sticker ut i mängden.

Interiör

Fantastiskt skön kupé som känns tajt, ombonad, välbyggd och exklusiv. Jag älskar ratten och de fast monterade paddlarna bakom den. Mittkonsolen är väl kanske inte det roligaste här i världen, knapparna är ganska trista och naven är en Garmin i prydligare förpackning. Men det sistnämnda vägs upp av helhetsintrycket och de fantastiska dörrarna som på ett smart vis sticker uppåt när man öppnar för att undvika trottoarskrap.

Avslutning

Nej den här bilen har inte det senaste inom all teknik som finns, men det är också därför jag gillar den. Hade jag fått välja mellan en Porsche 911 Turbo S eller en Aston Martin V12 Vantage S hade jag utan att tveka en sekund valt den sistnämnda. För i slutändan handlar det, i alla fall för min del, om vad en bil lämnar för avtryck på dig. Och då spelar det ingen roll hur mycket den kostar, hur snabb den är eller vilken status den ger dig. Så länge den får dig att känna något.

Fakta Aston Martin V12 Vantage S:

Motor: V12, 6.0 liter, 573 hästkrafter, 620 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad automat.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3.9 sekunder, toppfart 330+ km/h.
Bromsar: Kolfiberkeramiska skivor i dimensionerna 398 millimeter fram med sexkolvsok - 360 millimeter med fyrkolvsok bak.
Däck: Pirelli P Zero Corsa 255/35 ZR19 fram, Pirelli P Zero Corsa 295/30 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.6 meter, längd 4.38 meter, bredd 2.02 meter, höjd 1.25 meter, vikt 1 665 kilo, bensintank 80 liter, förbrukning 1.11 liter per mil blandad körning.
Pris: strax över 2 miljoner kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
315kg
0

Kontrollerat vansinne på fyra hjul

Aston Martin V12 Vantage S

Höst- och vinterkläder från Parajumpers
Var mer ute!

Italienska Parajumpers höst- och vinterkollektion finns nu i butik. Märket är kända för sina ytterplagg med detaljer från räddningstjänsten och de har tunna dunjackor, skaljackor, stora dunjackor, parkas och bomberjacka i sitt utbud. Den nya kollektionen fokuserar på att utveckla outtalade berättelser om utomhuskultur. Vad som erbjuds ser ni bland bilderna här. Kläderna säljs bland annat på Nordiska Kompaniet, Johnells och på webben. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green
0

Allt du behöver veta om gjutjärns-pannor
Bra tips!

I det här klippet berättar Stephen Muscarella från The Field Company allt man behöver veta om gjutjärns-pannor, bland annat att du visst kan diska dem med rengöringsmedel. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

En BMX-tur i Danmark
Kriss Kyle guidar oss till de bästa platserna

I Danmark cyklar varje person i genomsnitt mer än 50 mil om året. Att cykla är verkligen en del av livet här. Men var ska man trampa omkring om man inte bara vill hålla sig till cykelbanorna? Kriss Kyle visar. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Nu kan du bo i stadspalatset i Jaipur
Kungliga familjen hyr ut sitt hem

Om du alltid har velat bo som en Maharadja har du nu chansen. Den kungliga familjen i Jaipur har nämligen lagt ut sitt palats på Airbnb. Stadspalatset är 300 år gammalt och i detta finns bland väldigt många rum Gudliya-sviten som från och med den 23 november kommer gå att boka för vem som helst. Sviten har tidigare endast varit reserverad för kungligheter och deras gäster. Den har en egen lounge, kök, ett lyxigt badrum och en privat inomhuspool. Värd under besöket är 21-årige Padmanabh Singh som efterträdde sin farfar år 2011 som Maharadja i Indien. En natt i rummet kostar 8000 dollar och intäkterna för varje bokning kommer gå till Prinsessan Diya Kumari Foundation, en stiftelse dedikerad till att stötta kvinnor på landsbygden och hantverkare i Rajasthan. Fram till året är slut kommer det dock att finnas utvalda nätter som "bara" kostar 1000 dollar per natt. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Snodde Metallica dessa låtarna?
Vissa är i alla fall väldigt lika

Alla artister lånar lite från varandra hela tiden känns det som. Vissa kallar det för att man inspireras medan vissa rent av plagierar. Men hur är fallet med Metallica som så många gånger anklagats för att ha influerats lite väl mycket av andra kända låtar? Bonusklipp nedan. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Nya Tesla Roadster som modellbil
Julklappstips

I början av året släppte Tesla lastbilen Semi som modellbil i skala 1:24 att ställa på hyllan. Nu gör man samma sak med nya Roadster fast denna är dock i skala 1:18. Bilen har tagits fram tillsammans med Teslas designteam och allt ska vara kopierat från originalets CAD-data. Resultatet består av fler än 180 stycken plast- och metalldelar. Den mäter 25,2 centimeter på längden, 10,9 på bredden och är 7 centimeter hög. Modellen blir din för 250 dollar, men tråkigt nog skeppar man bara till USA och Kanada. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Gatumat i Köpenhamn
Finns det något annat än Rød pølse?

Mark Wiens reser över hela världen och testar mat som man kan köpa på gatan. Nyligen var han i vårt grannland Danmark och spanade in vad som erbjuds om man befinner sig i Köpenhamn. Har du några favoriter därifrån? Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Handgjorda tallrikar för fin-restauranger
Inte bara maten spelar roll

På fina restauranger är det inte bara maten som är viktigt - även det du äter på ska vara exklusivt. Jono Pandolfi och hans team tillverkar tallrikar för hand och dessa används sedan på några Michelin-krogar. Här får vi se hur de blir till. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Puma uppdaterar SpeedCat Sparco
Inspirerade av F1-skor

1999 presenterade Puma skomodellen SpeedCat Sparco som var inspirerad av motorsport. Nu 20 år senare uppdaterar man denna och har låtit sig inspireras av racerboots som professionella F1-förare har på sig idag när de kör. Skorna är i mocka med PU-detaljer i svart, rött och vitt. Ska finnas i butik nu och för ett par får man betala från 100 dollar. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Fyra av Mackmyras klassiker i mindre format
För dig som vill provsmaka lite

I år fyller Mackmyra 20 år och detta firar man bland annat med att lansera Mackmyra Classic Collection. Det är fyra av whiskydestilleriets klassiker fast i ett mindre format (50 milliliter per flaska) för den som vill testa på lite olika men inte köpa fullstora flaskor för det. Kvartetten består av Mack by Mackmyra, Brukswhisky, Svensk ek och Svensk rök och du kan läsa mer om alla i pressmeddelandet nedan. Den lilla samlingen släpps via Systembolagets beställningssortiment den 12 november. Artikelnumret är 80150 och prislappen ligger på 249 kronor. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Macaulay Culkin släpper julstrumpor
Tillsammans med Happy Socks

Jul och Kevin McAllister går liksom hand i hand. Kevin känner vi ju alla igen från Ensam hemma-filmerna som alltid går på TV i juletider. Huvudpersonen spelas av Macaulay Culkin och nu har han och Happy Socks tagit fram julstrumpor tillsammans för att stämningen ska bli på topp när man tittar på filmerna. Strumporna finns i tre stycken olika modeller och går att köpa parvis (139 kronor) eller i trepack (399 kronor). Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

P.M. Dawn. - Set Adrift On Memory Bliss
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och dags för ännu en klassiker. Denna vecka blir det gruppen P.M. Dawn med singeln Set Adrift on Memory Bliss som släpptes 1991. Riktigt skönt gung och som ni säkert hör så har man samplat från Spandau Ballets låt True som ni kan höra här nedan. För övrigt också en mycket bra låt. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Hedda Spendrup öppnar eget bryggeri
Vill bredda synen på vad en öl kan vara

Hedda Spendrup är dotter till bryggerimagnaten Ulf Spendrup och nu ska hon ta nästa steg som bryggmästare genom att starta upp det egna bryggeriet Omaka. Det ligger på Uggelviksgatan i centrala Stockholm och målet är att flytta gränserna för vad ett bryggeri kan vara. Fokus ligger på utveckling av smak före stil. Öppningen sker i februari nästa år och målet är att lansera den första ölen i samband med detta. "Med Omaka vill jag utmana vad öl kan vara, utan att det blir för pretentiöst. Omaka är ett innovationsbryggeri som speglar nästa generation Spendrup. Mitt mål är att bredda synen på vad en öl kan vara, hur den kan smaka och när man ska dricka den. Vi vill nå både ölälskarna och de som inte tror att öl är något för dem. Jag tror att många människor har lättare att relatera till smaker än till ölstilar, och därför vill jag jobba utifrån smak istället för att kategorisera allt jag gör. Min ambition är att Omaka ska bli ett val för människor som gillar mat, dryck och spännande smaker överlag." Tumnagel
181kg
+
Bobby Green
0

Chokladdoppade mini-pepparkakor
Nytt från Candy People

Candy People släpper nytt och det här blir deras första säsongsprodukt. Namnet är Lelles och det handlar om små chokladdoppade mini-pepparkakor som ska passa bra att smälla i sig nu när det börjar lacka mot jul. Detta är tydligen väldigt poppis i Tyskland och Nederländerna. De små kakorna är doppade i mjölk-, vit- och mörk choklad och ska funka perfekt som de är eller tillsammans med någon julig brygd. Ska finnas hos bland annat Rusta och Ica från och med den här veckan. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Strömbrytare från Meljac nu i Sverige
Exklusivt från Frankrike

Meljac är ett franskt lyxmärke som säljer exklusiva handgjorda strömbrytarna. Nu lanseras varumärket på den svenska marknaden hos Aloud som har ett showroom på Birger Jarlsgatan 46 i Stockholm. Designinspirationen kommer från 30-talet och grejerna passar troligtvis bäst hos den som vill få till en industriell känsla i hemmet. Allt är tillverkat i mässing och det finns massvis med storlekar och 26 stycken olika ytbehandlingar i nickel, krom, koppar och brons. Om du skulle vilja ha något specialtillverkat ska det också gå att lösa. Förutom strömbrytare erbjuds även vägguttag, knappsatser, bords- och läslampor, dörrklockor, termostater, larm och rörelsesensorer. Tumnagel
135kg
+
Bobby Green
0

Hurtiga plagg från Uniqlo
Från Olympic Camp-kollektionen

Uniqlo har skapat Olympic Camp-kollektionen för Sveriges olympiska och paralympiska trupper. Den 11 november lanseras plagg ur denna i butiken i Kungsträdgården och på nätet. Det finns LifeWear-jackor, ytterkläder, byxor, tröjor, stickat och cut and sew-plagg att välja mellan och vad det handlar om ser ni bland bilderna. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
0

Iron Maiden lirar i Sverige nästa år
Biljetter släpps 14 november

Iron Maiden fortsätter sin Legacy of the beast tour och nu står det klart att de kommer till Ullevi i Göteborg nästa sommar. Spelningen äger rum lördagen den 27 juni och den 14 november klockan 09.00 släpps biljetterna via Live Nation. Alter Bridge och Airbourne kommer att gästa spelningen. More dates announced for the 2020 Legacy of the Beast Tour!June27 - Gothenburg, Sweden 30 - St Petersburg - Russia July2 - Moscow - Russia 11 - Paris - France 23 - Lisbon - Portugal 25 - Barcelona - Spain For ticketing & pre-sale info go to https://t.co/FKdfOA1BNx pic.twitter.com/KUFEDHxupg— Iron Maiden (@IronMaiden) 7 november 2019 Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Lasagne för två
Ser smarrigt ut!

Det äkta paret Angie Rito och Scott Tacinelli driver tillsammans restaurangen Don Angie som ligger på Manhattan och här visar de hur de gör sin mycket uppskattade lasagne. Receptet hittar ni på länken nedan. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0