m
a
r
3 i går60 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Första gången RS känns overkill

Första gången RS känns overkill
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

Visst är det trevligt att trots att man åker cabriolet sitta i en bil med massa effekt, avancerad teknik anpassad för bankörning och ett uppkäftigt utseende som talar om för alla andra på vägen att den här bilen bråkar man inte med ostraffat? Det är just det Audi RS5 Cabriolet handlar om. Problemet är bara att det inte fungerar i verkligheten. Där RS5 Coupé är en riktigt stygg bansmiskare förmedlar cabriolet-versionen den direkta motsatsen. Man inbjuds inte till att klippa apex eller sätta varvtider, utan istället till att njuta av brännan man får av att köra med taket nere och cruisa längs trevliga kustvägar. Till tonerna av ett alldeles för dämpat V8:a-ljud. RS-cabriolet har aldrig känts mer overkill än i detta fall.

Inledning

Missförstå mig inte nu. Audis RS-bilar är fantastiska byggen. Men ibland lämpar de sig inte att pryda varenda modell i utbudet med beteckningen. Det finns alltid folk som vill ha det värsta, jag vet det, men i det här fallet finns det faktiskt ett alternativ som är så sjukt mycket smartare, Audi S5 Cabriolet. Visst, man får inte en fet sugmotor-V8:a på 450 hästar men det känns inte som att det behövs heller. Ägaren av en S5/RS5 Cabriolet kan nog räkna på ena handens fingrar de gånger denna har planerat att rasta bilen på banan, och det är det enda stället man kan utnyttja en RS-modells resurser till fullo. Därför duger S5:an i cab-utförande alldeles utmärkt för den som vill glida nedcabbat utan att göra avkall på prestandan, för den där V6:an på 333 hästar räcker gott till för att både pajja frisyren och göra snabba omkörningar.

Körkänsla

Det går inte att inte jämföra med RS5 Coupé. Och det ska man göra så klart eftersom det är samma bil i grunden. I dagsläget är det heller inte så stor skillnad på cabbar och coupéer, tillverkarna är duktiga på att kompensera cabbarna så att de får nästintill samma styvhet i chassiet. För att riktigt testa en sån här sak krävs det några varv med vardera bil på banan, något jag dock inte har gjort. Men man kan ändå få en uppfattning om hur bilen sitter ihop genom att dra på lite på kurviga vägar, och där känns det inte som att cabben släpar jämfört med coupén.

Men bara efter några meter får jag ändå flashbacks från när jag körde coupén. Jag minns dess råa morrande vid nedväxlingar och hur den bråkade i stadstrafik om man körde i Dynamic-mode. Precis så där arg som man ville att den skulle vara, och som folk förväntade sig att den skulle vara. Som en RS alltså. Det där har dock inte följt med till cabben. De brösthuggande nedväxlingarna finns där och visst är bilen rätt aggressiv i sportläget, men det känns ändå som den lägger band på sig själv. Allt är lite mer sansat på något vis.

Fördelen med en cab när man har plockat ner taket är att man enklare kan insupa omgivningen. Nybakat bröd från bageriet, vind i håret, sol i pannan. Tyvärr även en och annan släng av dyngspridning på åkern också, men det får man ta. Man tillåts även få en bättre uppfattning av hur bilen låter. Hur motorn morrar vid gaspådrag och hur avgaserna letar sig ut ur de feta piporna där bak. Visst morrar motorn på en del, men vad hände med avgasljudet? Lite V8:a-muller dyker upp när man kör på lite högre växlar och avgasventilerna öppnar sig ytterligare i Dynamic-läget, men varför låter det så lite för? Visst kan man definiera lite och jämför man med en vanlig Audi A5 så låter ju den här självklart hästlängder mycket mer. Men fortfarande för lite i mina öron. Men det där kan man ju fixa till med ett annat avgassystem...

Min haka föll dock i skrivbordet när jag i specen fick läsa att denna bil var extrautrustad med just ett sportavgassystem. 12 200 kronor extra kostar det till och med. Inte värt de lapparna enligt mig, lägg de på något annat eftermarknadssystem istället. För motorn har inga som helst problem med att låta riktigt trevligt, den behöver bara lite hjälp på traven. Sen är jag lite skadad också, och vill nästan alltid att det ska låta mer, eller vassare. Men här blev jag uppriktigt sagt förvånad över att det inte satt ett originalsystem på bilen.



Avslutning

Är Audi RS5 Cabriolet en dålig bil? Absolut inte. Inte på långa vägar. Men jag hade aldrig köpt en om jag hade den här summan pengar att lägga på en bil. Om jag skulle köpa en lite sportigare Audi-cab hade jag istället satsat på en S5 Cabriolet. Den kostar från 616 100 kronor. Svinmycket pengar det också såklart, men då sparar du 273 900 kronor jämfört med RS5 Cabriolet. Extra pengar som den enligt mig inte är värd. Och den är trots det höga priset långt ifrån fullsmetad. Pressbilen hade en hel del godis på sig och där slutade prislappen på 1 069 200 kronor. Redan där har vi gått förbi vad en ny Porsche 911 Cabriolet kostar. Sen finns det ju alltid köpare till alla bilar nästan, folk med massvis med pengar som mer än gärna köper den ena modellen efter den andra, så visst kommer det inte stå massa RS5-cabbar och damma i något hörn hos Audi. Men jag tror definitivt att det kommer rulla runt mer av coupé-versionen, för den ser jag i alla fall ett par gånger i månaden. RS-beteckningen lämpar sig bättre på bilar med hårt tak, de övriga känns helt enkelt för onödiga.

Fakta Audi RS5 Cabriolet

Motor: V8, 4.2 liter, 450 hästkrafter, 430 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad S-Tronic.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.5 sekunder, toppfart 250 km/h.
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionerna 365 millimeter fram med åttakolvsok.
Däck: 275/30 R20.
Mått: Hjulbas 2.75 meter, längd 4.64 meter, bredd 1.86 meter, höjd 1.38 meter, vikt 1 790 kilo, bensintank 61 liter, förbrukning 1.05 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 246 gram per kilometer.
Pris: 890 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Första gången RS känns overkill
Visa
Pressmeddelande
Gränslös prestanda – Audi RS 5 Cabriolet

• Ny toppcabriolet i Audis modellutbud
• 450 hk stark 4.2 FSI-motor, 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder
• Elegant och rymlig kaross med lätt tygsufflett

Nu lanserarAudi RS 5 Cabriolet – en fyrsitsig cabriolet med tygsufflett som lockar med
en unik kombination av elegans och kraft. Under huven finns en 4.2 FSI – en högvarvig
V8-sugmotor med en uteffekt på 450 hk.

Audis dynamik tar sig en alldeles speciellt vacker form i nya RS 5 Cabriolet. Den sexkantiga
single framgrillen omges av en ram i aluminiumoptik och den bikakeformade
kylarinsatsen glänser i antracit. De kilformade strålkastarna med sina vågformade
underkanter lyser upp vägen med xenon plus-lampor, och varselljuset består av ett band
av LED-lampor. Stora luftintag har integrerats i den distinkt utformade frontkjolen vars
ändar slutar i en splitter.

Tröskel- och skärmbreddarna dominerar bilens sidoprofil. Backspegelkåporna går i
aluminiumoptik medan ramen runt vindrutan och dekorlisterna vid rutorna och på
sufflettluckan är tillverkade i matteloxerad aluminium.

Det lätta tygtaket på RS 5 Cabriolet ger hög ljudkomfort genom ett speciellt skumlager i
taket. Suffletten kan öppnas (15 sek.) och stängas (17 sek.) helt automatiskt – även när
man kör, i hastigheter upp till 50 km/h.

En nerfälld sufflett inkräktar knappt alls på det rymliga bagageutrymmet – den kräver
endast 60 liter av den totala volymen på 380 liter. Baksätet är delat och kan fällas ned
separat, och en genomlastningslucka från bagageutrymmet till baksätet gör det ännu mer
praktiskt och flexibelt. Speciella förstärkningar bidrar till cabrioletens höga styvhet, och
aluminiumskärmar fram kompenserar för en del av den extra vikt dessa förstärkningar
medför.

Eleganta band av LED-lampor lyser upp i baklyktorna, som helt saknar glödlampor av
konventionell typ. Inte bara baklyktorna utan också stötfångaren bak har fått en ny
utformning – diffusorn sitter nu mycket högre, och en bikakeformad insats ramar in de
båda ovala ändrören. På bagageluckan sitter en spoilerläpp som levererar bättre
downforce. Standardutförandet är i matt kolfiber, men den kan som tillval även fås
lackerad i karossfärgen. Som tillval kan Audi installera ett stylingpaket i matt aluminium
liksom ett designpaket i kolfiber för motorrummet. Bilen har en luftmotståndskoefficient
(cW) på 0,34 – paneler på underredet bidrar starkt till den goda aerodynamiken.

Interiör

Reglagen i RS 5 Cabriolet är enkla att använda. Manöverenheten till MMI navigation plus
(tillval) innehåller t.ex. endast 6 permanenta knappar för sina huvdmenyer, och för Audi
drive select räcker det med en enda knapp. Vita siffror mot en svart bakgrund ger en stark
kontrast och är mycket lätta att läsa av. För de som gillar sportig körning bjuder
förarinformationssystemet på en varvtidtagare och en oljetemperaturmätare.
Sportstolarna är försedda med elektrisk inställning, höga sidosektioner för ett optimalt
stöd i sidled, integrerade nackskydd, svankstöd och ett utdragbart lårstöd. Alla
lädervarianterna är pigmenterade för att solens strålar inte ska värma upp dem lika
mycket. Som alternativ finns manuellt inställbara, skålade säten liksom klimatreglerade
komfortsäten med ventilation.

Interiören i Audi RS 5 Cabriolet går i svart, och invändigt kan tygsuffletten fås i stjärnsilver
(tillval). Stiliga kromdetaljer, högglanspolerad svart dekor och dekorinlägg i kolfiber
understryker bilens dynamiska framtoning ytterligare.

Motor

För drivkraften i RS 5 Cabriolet svarar en högvarvig, bensindriven V8-motor med FSIdirektinsprutning. Ur en cylindervolym på 4.163 cc utvecklar den en effekt på 450 hk vid
8.250 v/min och levererar ett maximalt vridmoment på 430 Nm i varvtalsområdet 4.000
till 6.000 v/min. 4.2 FSI, som pryds av rödlackerade ventilkåpor, sätts samman för hand
vid Audis anläggning i ungerska Györ och har en specifik uteffekt på 108,1 hk/liter
cylindervolym) – cylindrarna behöver alltså vardera endast flytta 4,267 kg av
fordonsvikten. Den långslagiga motorn, med sitt vevhus av aluminium, andas obehindrat –
klaffar i avgasrören varierar den maffiga ljudbilden. Som tillval kan Audi leverera ett
sportavgassystem med svart ändrörsdekor.

Accelerationen från 0 till 100 km/h går på 4,9 sekunder medan topphastigheten är
begränsad till 250 km/h. Om kunden så begär kan Audi höja den till 280 km/h. Den
kraftfulla V8:an drar vid blandad körning 10,9 l/100 km. Cylinderfodren och kamkedjan
har optimerats för att ha så låg friktion som möjligt, och oljepumpen arbetar endast när
den behövs.

Kraftöverföring

Växellådor med dubbla kopplingar, som t.ex. 7-stegade S tronic i RS 5 Cabriolet,
kännetecknas av hög effektivitet som i den här modellen förbättras ytterligare av det
långa utväxlingsförhållandet i den högsta växeln. Launch Control är en användbar funktion
som hjälper till med starten från stillastående när man kör på bana. Systemet optimerar
starten genom att släppa upp kopplingen vid det idealiska motorvarvtalet.

quattro permanent fyrhjulsdrift ger RS 5 Cabriolet verkliga fördelar, både när det gäller
grepp och stabilitet. Kronhjulsmittdifferentialen i dess hjärta är både lätt och kompakt.
Under normala körförhållanden fördelar den motorns drivkraft i förhållandet 40:60
mellan fram- och bakaxeln, men kan när så behövs ändra fördelningen till upp till 70 % på
framaxeln eller maximalt 85 % på bakaxeln. Vektorbaserad momentfördelning – som är
en intelligent mjukvarulösning – fulländar mellandifferentialens arbetsuppgifter.
Om det inre av hjulen börjar att tappa greppet vid kurvtagning i hög fart, bromsas det ner
lätt innan det börjar slira vilket gör att RS 5 Cabriolet uppträder neutralt exceptionellt
länge under extrema körförhållanden. Som tillval erbjuder Audi en sportdifferential som
aktivt fördelar motorkraften mellan bakhjulen via två överlagrade steg.

Chassi

Chassit på denna fyrsitsiga cabriolet är tekniskt mycket avancerat. Många komponenter i
den femlänkade framvagnsupphängningen och de självspårande trapetslänkarna bak är
tillverkade i aluminium. Den hastighetsberoende styrservot använder en elektromekanisk
drivenhet, levererar direkt och lyhörd feedback och är mycket effektivt. Karossen ligger 20
mm lägre än på Audi A5 Cabriolet, fästena är styvare och krängningshämmarna är större
och starkare. Som standard är bilen skodd med smidda aluminiumfälgar, storlek 9 J x 19, i
maskinpolerad 10-ekersdesign, med däck av dimensionen 265/35.

Bromsskivorna är ventilerade och perforerade och har en viktbesparande vågform. Fram
har de en diameter på 365 mm. Friktionsringarnas vågformade ytterkontur gör att den
ofjädrade massan sänks med totalt ca 3 kg. Stift används för att fästa skivorna i
aluminiumbromsnavet – en metod som hämtats direkt från motorsportens värld.
Bromsoken är lackerade i svart, fram används 8 kolvar per hjul. Den elektroniska
stabiliseringskontrollen (ESC) har ett speciellt sportläge och kan också kopplas ur helt.
Audi kan som tillval leverera bilen med kolfiberarmerade keramiska bromsskivor fram och
6-kolvs-bromsok.

Audi drive select är standard i RS 5 Cabriolet och ger föraren möjlighet att ändra
karakteristiken för styrsystemet, växellådan, gasspjällen och ljudklaffarna i avgassystemet.
Sportdifferentialen, den adaptiva farthållaren och den dynamiska styrningen (som ändrar 4/4
utväxlingsförhållande med nästan 100 % beroende på bilens hastighet) kan även de
integreras i Audi drive select.

Ytterligare ett tillval som kan styras med Audi drive select är ”sportchassi plus” med DRC
(Dynamic Ride Control ) – ett helmekaniskt system som fungerar helt utan någon
fördröjning. Paren av diagonalt placerade stötdämpare är sammankopplade via
hydrauloljeledningar och en central ventil. Vid kurvtagning i högre hastigheter ökar
systemet sitt stöd till det fjäderbelastade framhjulet i kurvans ytterspår. Stötdämparnas
karakteristik kan ställas in i 3 nivåer.
Utrustning

Audi RS 5 Cabriolet levereras med en generöst tilltagen standardutrustning. Här
ingår ”parkeringssystem plus”, sätesvärme på förar- och passagerarplats fram, automatisk
bältesmatare, turbulensskydd, belysningspaket, förarinformationssystem med
pauspåminnare liksom en omfattande säkerhetsutrustning. Om det finns risk för att bilen
ska slå runt, skjuts kraftiga aluminiumplåtar upp bakom de bakre nackskydden.
När det gäller multimediautrustning erbjuder Audi ett brett, moduluppbyggt
komponentsystem. Vassast här är ”MMI navigation plus” som bl.a. bjuder på en stor
hårddisk, en DVD-spelare och en 7 tum stor färgdisplay. Ett idealiskt komplement är Audi
connect med biltelefon, som kopplar upp RS 5 Cabriolet mot Internet. Via en integrerad
WLAN-hotspot låter Audi connect passagerarna surfa på nätet med sina mobila enheter.
View.

Svensk lansering sker under våren 2013, pris är ännu ej fastställt.
107kg
0

Första gången RS känns overkill

Red Hot Chili Peppers ger sig ut på turné
Kommer åka världen runt 2022

Rockbandet Red Hot Chili Peppers meddelar nu att de nästa år kommer att ge sig ut på en världsturné. Det här kommer att bli de första nya spelningarna med gitarristen John Frusciante som åter är med i bandet efter ett uppehåll på tio år. Turnén drar igång i juni nästa år men några exakta spelningsdatum och platser har inte avslöjats än. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Crème brûlée-munkar
Mums med gofika!

Fabian Von Hauske jobbar på Wildair och Contra i New York och nyligen var han i Munchies testkök för att vispa ihop något riktigt smarrigt - Crème brûlée-munkar. Receptet hittar ni på länken nedan. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Ozzy Osbourne släpper gin
På PET-flaska

Umida Group AB har ingått ett samarbetsavtal med Ozzy Osbourne och tillsammans kommer de att släppa en gin. Det är en klassisk London Dry Gin på 47 procent som fått namnet Ozzy Osbourne The Ultimate Gin. 1986 släppte Ozzy plattan The Ultimate Sin så det är det namnet man har lekt med. Ginen kommer i en PET-flaska på 700 milliliter och kommer att kosta 299 kronor. Lanseras på alla Systembolag den 1 december. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Jimmy Kimmel mumsar starka kycklingvingar
Klarar han hettan?

Det senaste avsnittet av Hot Ones gästades av pratshowvärden Jimmy Kimmel som fick svara på diverse intressanta frågor samtidigt som han mumsar i sig starka kycklingvingar. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö
0

Så blir Maker's Marks bourbon till
Buteljerar 24 miljoner flaskor om året

I det senaste avsnittet av Dan Does åker Daniel till Makerx27s Mark för att se hur deras bourbon blir till. I fabriken som har funnits i 60 år tillverkas 24 miljoner stycken flaskor varje år så det är lite ruljans på grejerna. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Lyssna på Guns N' Roses nya singel
Det här är Hard Skool

Efter singeln Absurd i början av augusti är det nu dags för Guns Nx27 Roses att släppa ytterligare en ny låt - Hard Skool. I mitt tycke började den lite segt men sen när Axl drar igång hör man att han i alla fall har kvar lite av det där gamla soundet som vi alla älskar. Just nu är bandet på turné och går allt vägen kommer gänget att uppträda på Sweden Rock nästa år. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Så görs produkter för att undvika tullavgifter
Är Converse tofflor?

I denna video från Cheddar kollar man lite på hur företag på ganska finurliga sätt designar sina produkter för att slippa extra tullavgifter som endast gäller för en viss produktkategori. Det ska vara okej att ändra produkter för att passa in under en viss produktkategori, men det är olagligt att på ett uppenbart sätt ljuga om vad en produkt är för något. Tumnagel
83kg
+
Hugo Engström
0

Nytt från Thåström
Tillsammans med Titiyo

Joakim Thåström har släppt en ny singel som heter Papperstunna väggar och på den medverkar Titiyo. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0

Världsstjärnor deltar i global klimatkonsert
Äger rum på lördag

Nu på lördag kommer Global citizen live att äga rum. Det är en global konsert som ska öka medvetenheten om klimathotet och vara för en jämlik vaccinering. Allt sänds live och det kommer att hållas konserter samtidigt i Lagos, Paris New York, Rio, Sydney och Bombay under ett dygn. Några av artisterna som kommer att uppträda är Jennifer Lopez, Billie Eilish, Coldplay, Ed Sheeran, Elton John, Black Eyed Peas, Duran Duran, Kylie Minogue med flera. Hur du följer spektaklet hittar du på länken nedan. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green
0

Virvelvinden försvinner från Liseberg
Har funnits i 92 år

1923 öppnades portarna till nöjesparken Liseberg i Göteborg. 1929 presenterade man åkattraktionen Virvelvinden för alla de som inte som mig har anlag för åksjuka och gärna snurrar runt. Nu, 92 år senare, kommer attraktionen att tacka för sig och plockas bort. I helgen körs den för sista gången och när den är borta kommer två nya än så länge hemliga attraktioner att stå på dess plats. Vad det handlar om kommer att presenteras nu under hösten. Den som vill ta en sista tur med Virvelvinden får göra det gratis. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av Liseberg AB (@lisebergab) Tumnagel
46kg
+
Bobby Green
0

En dag i The Mountains liv
Hafþór Júlíus Björnsson är nu boxare

Islänningen Hafþór Júlíus Björnsson är strongman, starkast i världen, skådespelare och före detta professionell basketspelare. Sedan förra året blev det känt att han ska ta sig an en annan gren - boxning. Målet är att knocka strongman-rivalen Eddie Hall och här får vi se lite hur han tränar inför matchen som troligtvis kommer utspela sig tidigt nästa år. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Svenska skor med sula av hampa
Icebug släpper nytt

Icebug är ett svenskt skoföretag som vill att skobranschen ska bli mer hållbar. Nu släpper man en ny skomodell som heter Larvik och den har en sula gjord av hampa. Hampan växer snabbt, binder koldioxid och behöver bara en tredjedel av den vattenmängd som krävs för att odla bomull. Marie Thomasson som är head of demand på Icebug säger följande: "Att hela tiden ifrågasätta standardmaterial för att se om de kan ersättas med nya, innovativa lösningar är vardag för oss. Vi använder sedan tidigare till exempel alger från övergödda sjöar i våra mellansulor, vilket är bra både för planeten och funktionen. Hampa är en slitstark fiber, vilket förstås är eftertraktat när man gör outdoorskor, men det jag personligen gillar mest är att det gör skorna så sköna för fötterna. Hampa andas riktigt bra och reglerar temperaturen så att det värmer när det är kallt och kyler när det är varmt." Ett par blir dina för 1799 kronor. Modellen finns även i 100 procent nubuckläder för 1999 kronor. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Lil Nas X kör Joline
Dolly Parton-klassiker i ny tappning

Lil Nas X besökte nyligen BBC Radio 1 Live Lounge för att där framföra Dolly Parton klassiska dänga Joline. Tumnagel
97kg
+
Frode Wikesjö
0

Vans och ryska Rassvet tar fram sko
Och lite kläder

För första gången har Vans och Rassvet (PACCBET) samarbetat och resultatet är en sko (Vans Skate Bold) i två stycken färgskalor och en premiumkollektion av plagg och accessoarer. Rassvet grundades 2016 av en grupp skateboardåkare och företaget leds av skaparen Gosha Rubchinskiy och proffs-åkaren Tolia Titaev. PACCBET betyder gryning eller soluppgång på ryska och varumärket vill vara "det ledande ljuset för den nya vågen av den ryska skate-scenen". Kollektionen släpps den 23 september. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

Gin inspirerad av Natthimlen
Har smak av jasmin och viol

Hendrickx27s presenterar nu den andra upplagan ur serien "Cabinet of Curiosities" och det är Lunar Gin. Den är inspirerad av natthimlen och har smak av jasmin och viol. Här finns även angelikarot, kummin och enbär. Ska dofta tallbarr och kaprifol. Flaskan rymmer 70 centiliter, ginen innehåller 43,4 procent alkohol och för en flaska får du betala 470 kronor. Artikelnumret är 41018. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Triwa presenterar samarbete med Sea Shepherd
Även denna är tillverkad av havsplast

Klocktillverkaren Triwa presenterar nu ett samarbete med Sea Shepherd som är en ideell miljöorganisation som vill skydda och bevara marina ekosystem och djurarter. Klockan är tillverkad av återvunnen plast från haven och är framtagen för att påvisa hur våra hav faktiskt mår. Förra året släppte Triwa klockan Time for Oceans som även den är tillverkad av havsplast. Klockan lanseras den 21 september och kostar 1395 kronor. 15 procent av varje såld klocka skänks till Sea Shepherd. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Ny färdig cocktail från Hernö Gin
Det här är Martinez!

Den andra produkten i serien Hernö Gin Cocktails är Martinez!. Här har man blandat Mancino Vermouth Rosso Amaranto, maraschinolikör och några stänk bitter. Det är twist på den klassiska cocktail som skapades som en variant på Manhattan i slutet på 1800-talet. Martinez! släpps i en upplaga om 1250 stycken flaskor den 27 september klockan 10.00. Flaskan är på 500 milliliter, alkoholhalten på 35 procent och på prislappen står det 482 kronor. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Beavis and Butt-Head-kläder från Études
Snart på en Wille nära dig

Det franska klädmärket Études presenterar nu en ny kollektion kläder med MTV-ikonerna Beavis and Butt-Head på. Det finns t-shirts, jeansjackor, hoodies, skjortor och kepsar att välja mellan. Priserna sträcker sig från 90 euro till 650 euro och allt som erbjuds hittar ni på länken nedan. Tumnagel
65kg
+
Bobby Green
0