m
a
r
71 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Första gången RS känns overkill

Första gången RS känns overkill
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

Visst är det trevligt att trots att man åker cabriolet sitta i en bil med massa effekt, avancerad teknik anpassad för bankörning och ett uppkäftigt utseende som talar om för alla andra på vägen att den här bilen bråkar man inte med ostraffat? Det är just det Audi RS5 Cabriolet handlar om. Problemet är bara att det inte fungerar i verkligheten. Där RS5 Coupé är en riktigt stygg bansmiskare förmedlar cabriolet-versionen den direkta motsatsen. Man inbjuds inte till att klippa apex eller sätta varvtider, utan istället till att njuta av brännan man får av att köra med taket nere och cruisa längs trevliga kustvägar. Till tonerna av ett alldeles för dämpat V8:a-ljud. RS-cabriolet har aldrig känts mer overkill än i detta fall.

Inledning

Missförstå mig inte nu. Audis RS-bilar är fantastiska byggen. Men ibland lämpar de sig inte att pryda varenda modell i utbudet med beteckningen. Det finns alltid folk som vill ha det värsta, jag vet det, men i det här fallet finns det faktiskt ett alternativ som är så sjukt mycket smartare, Audi S5 Cabriolet. Visst, man får inte en fet sugmotor-V8:a på 450 hästar men det känns inte som att det behövs heller. Ägaren av en S5/RS5 Cabriolet kan nog räkna på ena handens fingrar de gånger denna har planerat att rasta bilen på banan, och det är det enda stället man kan utnyttja en RS-modells resurser till fullo. Därför duger S5:an i cab-utförande alldeles utmärkt för den som vill glida nedcabbat utan att göra avkall på prestandan, för den där V6:an på 333 hästar räcker gott till för att både pajja frisyren och göra snabba omkörningar.

Körkänsla

Det går inte att inte jämföra med RS5 Coupé. Och det ska man göra så klart eftersom det är samma bil i grunden. I dagsläget är det heller inte så stor skillnad på cabbar och coupéer, tillverkarna är duktiga på att kompensera cabbarna så att de får nästintill samma styvhet i chassiet. För att riktigt testa en sån här sak krävs det några varv med vardera bil på banan, något jag dock inte har gjort. Men man kan ändå få en uppfattning om hur bilen sitter ihop genom att dra på lite på kurviga vägar, och där känns det inte som att cabben släpar jämfört med coupén.

Men bara efter några meter får jag ändå flashbacks från när jag körde coupén. Jag minns dess råa morrande vid nedväxlingar och hur den bråkade i stadstrafik om man körde i Dynamic-mode. Precis så där arg som man ville att den skulle vara, och som folk förväntade sig att den skulle vara. Som en RS alltså. Det där har dock inte följt med till cabben. De brösthuggande nedväxlingarna finns där och visst är bilen rätt aggressiv i sportläget, men det känns ändå som den lägger band på sig själv. Allt är lite mer sansat på något vis.

Fördelen med en cab när man har plockat ner taket är att man enklare kan insupa omgivningen. Nybakat bröd från bageriet, vind i håret, sol i pannan. Tyvärr även en och annan släng av dyngspridning på åkern också, men det får man ta. Man tillåts även få en bättre uppfattning av hur bilen låter. Hur motorn morrar vid gaspådrag och hur avgaserna letar sig ut ur de feta piporna där bak. Visst morrar motorn på en del, men vad hände med avgasljudet? Lite V8:a-muller dyker upp när man kör på lite högre växlar och avgasventilerna öppnar sig ytterligare i Dynamic-läget, men varför låter det så lite för? Visst kan man definiera lite och jämför man med en vanlig Audi A5 så låter ju den här självklart hästlängder mycket mer. Men fortfarande för lite i mina öron. Men det där kan man ju fixa till med ett annat avgassystem...

Min haka föll dock i skrivbordet när jag i specen fick läsa att denna bil var extrautrustad med just ett sportavgassystem. 12 200 kronor extra kostar det till och med. Inte värt de lapparna enligt mig, lägg de på något annat eftermarknadssystem istället. För motorn har inga som helst problem med att låta riktigt trevligt, den behöver bara lite hjälp på traven. Sen är jag lite skadad också, och vill nästan alltid att det ska låta mer, eller vassare. Men här blev jag uppriktigt sagt förvånad över att det inte satt ett originalsystem på bilen.



Avslutning

Är Audi RS5 Cabriolet en dålig bil? Absolut inte. Inte på långa vägar. Men jag hade aldrig köpt en om jag hade den här summan pengar att lägga på en bil. Om jag skulle köpa en lite sportigare Audi-cab hade jag istället satsat på en S5 Cabriolet. Den kostar från 616 100 kronor. Svinmycket pengar det också såklart, men då sparar du 273 900 kronor jämfört med RS5 Cabriolet. Extra pengar som den enligt mig inte är värd. Och den är trots det höga priset långt ifrån fullsmetad. Pressbilen hade en hel del godis på sig och där slutade prislappen på 1 069 200 kronor. Redan där har vi gått förbi vad en ny Porsche 911 Cabriolet kostar. Sen finns det ju alltid köpare till alla bilar nästan, folk med massvis med pengar som mer än gärna köper den ena modellen efter den andra, så visst kommer det inte stå massa RS5-cabbar och damma i något hörn hos Audi. Men jag tror definitivt att det kommer rulla runt mer av coupé-versionen, för den ser jag i alla fall ett par gånger i månaden. RS-beteckningen lämpar sig bättre på bilar med hårt tak, de övriga känns helt enkelt för onödiga.

Fakta Audi RS5 Cabriolet

Motor: V8, 4.2 liter, 450 hästkrafter, 430 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad S-Tronic.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.5 sekunder, toppfart 250 km/h.
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionerna 365 millimeter fram med åttakolvsok.
Däck: 275/30 R20.
Mått: Hjulbas 2.75 meter, längd 4.64 meter, bredd 1.86 meter, höjd 1.38 meter, vikt 1 790 kilo, bensintank 61 liter, förbrukning 1.05 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 246 gram per kilometer.
Pris: 890 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Första gången RS känns overkill
Visa
Pressmeddelande
Gränslös prestanda – Audi RS 5 Cabriolet

• Ny toppcabriolet i Audis modellutbud
• 450 hk stark 4.2 FSI-motor, 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder
• Elegant och rymlig kaross med lätt tygsufflett

Nu lanserarAudi RS 5 Cabriolet – en fyrsitsig cabriolet med tygsufflett som lockar med
en unik kombination av elegans och kraft. Under huven finns en 4.2 FSI – en högvarvig
V8-sugmotor med en uteffekt på 450 hk.

Audis dynamik tar sig en alldeles speciellt vacker form i nya RS 5 Cabriolet. Den sexkantiga
single framgrillen omges av en ram i aluminiumoptik och den bikakeformade
kylarinsatsen glänser i antracit. De kilformade strålkastarna med sina vågformade
underkanter lyser upp vägen med xenon plus-lampor, och varselljuset består av ett band
av LED-lampor. Stora luftintag har integrerats i den distinkt utformade frontkjolen vars
ändar slutar i en splitter.

Tröskel- och skärmbreddarna dominerar bilens sidoprofil. Backspegelkåporna går i
aluminiumoptik medan ramen runt vindrutan och dekorlisterna vid rutorna och på
sufflettluckan är tillverkade i matteloxerad aluminium.

Det lätta tygtaket på RS 5 Cabriolet ger hög ljudkomfort genom ett speciellt skumlager i
taket. Suffletten kan öppnas (15 sek.) och stängas (17 sek.) helt automatiskt – även när
man kör, i hastigheter upp till 50 km/h.

En nerfälld sufflett inkräktar knappt alls på det rymliga bagageutrymmet – den kräver
endast 60 liter av den totala volymen på 380 liter. Baksätet är delat och kan fällas ned
separat, och en genomlastningslucka från bagageutrymmet till baksätet gör det ännu mer
praktiskt och flexibelt. Speciella förstärkningar bidrar till cabrioletens höga styvhet, och
aluminiumskärmar fram kompenserar för en del av den extra vikt dessa förstärkningar
medför.

Eleganta band av LED-lampor lyser upp i baklyktorna, som helt saknar glödlampor av
konventionell typ. Inte bara baklyktorna utan också stötfångaren bak har fått en ny
utformning – diffusorn sitter nu mycket högre, och en bikakeformad insats ramar in de
båda ovala ändrören. På bagageluckan sitter en spoilerläpp som levererar bättre
downforce. Standardutförandet är i matt kolfiber, men den kan som tillval även fås
lackerad i karossfärgen. Som tillval kan Audi installera ett stylingpaket i matt aluminium
liksom ett designpaket i kolfiber för motorrummet. Bilen har en luftmotståndskoefficient
(cW) på 0,34 – paneler på underredet bidrar starkt till den goda aerodynamiken.

Interiör

Reglagen i RS 5 Cabriolet är enkla att använda. Manöverenheten till MMI navigation plus
(tillval) innehåller t.ex. endast 6 permanenta knappar för sina huvdmenyer, och för Audi
drive select räcker det med en enda knapp. Vita siffror mot en svart bakgrund ger en stark
kontrast och är mycket lätta att läsa av. För de som gillar sportig körning bjuder
förarinformationssystemet på en varvtidtagare och en oljetemperaturmätare.
Sportstolarna är försedda med elektrisk inställning, höga sidosektioner för ett optimalt
stöd i sidled, integrerade nackskydd, svankstöd och ett utdragbart lårstöd. Alla
lädervarianterna är pigmenterade för att solens strålar inte ska värma upp dem lika
mycket. Som alternativ finns manuellt inställbara, skålade säten liksom klimatreglerade
komfortsäten med ventilation.

Interiören i Audi RS 5 Cabriolet går i svart, och invändigt kan tygsuffletten fås i stjärnsilver
(tillval). Stiliga kromdetaljer, högglanspolerad svart dekor och dekorinlägg i kolfiber
understryker bilens dynamiska framtoning ytterligare.

Motor

För drivkraften i RS 5 Cabriolet svarar en högvarvig, bensindriven V8-motor med FSIdirektinsprutning. Ur en cylindervolym på 4.163 cc utvecklar den en effekt på 450 hk vid
8.250 v/min och levererar ett maximalt vridmoment på 430 Nm i varvtalsområdet 4.000
till 6.000 v/min. 4.2 FSI, som pryds av rödlackerade ventilkåpor, sätts samman för hand
vid Audis anläggning i ungerska Györ och har en specifik uteffekt på 108,1 hk/liter
cylindervolym) – cylindrarna behöver alltså vardera endast flytta 4,267 kg av
fordonsvikten. Den långslagiga motorn, med sitt vevhus av aluminium, andas obehindrat –
klaffar i avgasrören varierar den maffiga ljudbilden. Som tillval kan Audi leverera ett
sportavgassystem med svart ändrörsdekor.

Accelerationen från 0 till 100 km/h går på 4,9 sekunder medan topphastigheten är
begränsad till 250 km/h. Om kunden så begär kan Audi höja den till 280 km/h. Den
kraftfulla V8:an drar vid blandad körning 10,9 l/100 km. Cylinderfodren och kamkedjan
har optimerats för att ha så låg friktion som möjligt, och oljepumpen arbetar endast när
den behövs.

Kraftöverföring

Växellådor med dubbla kopplingar, som t.ex. 7-stegade S tronic i RS 5 Cabriolet,
kännetecknas av hög effektivitet som i den här modellen förbättras ytterligare av det
långa utväxlingsförhållandet i den högsta växeln. Launch Control är en användbar funktion
som hjälper till med starten från stillastående när man kör på bana. Systemet optimerar
starten genom att släppa upp kopplingen vid det idealiska motorvarvtalet.

quattro permanent fyrhjulsdrift ger RS 5 Cabriolet verkliga fördelar, både när det gäller
grepp och stabilitet. Kronhjulsmittdifferentialen i dess hjärta är både lätt och kompakt.
Under normala körförhållanden fördelar den motorns drivkraft i förhållandet 40:60
mellan fram- och bakaxeln, men kan när så behövs ändra fördelningen till upp till 70 % på
framaxeln eller maximalt 85 % på bakaxeln. Vektorbaserad momentfördelning – som är
en intelligent mjukvarulösning – fulländar mellandifferentialens arbetsuppgifter.
Om det inre av hjulen börjar att tappa greppet vid kurvtagning i hög fart, bromsas det ner
lätt innan det börjar slira vilket gör att RS 5 Cabriolet uppträder neutralt exceptionellt
länge under extrema körförhållanden. Som tillval erbjuder Audi en sportdifferential som
aktivt fördelar motorkraften mellan bakhjulen via två överlagrade steg.

Chassi

Chassit på denna fyrsitsiga cabriolet är tekniskt mycket avancerat. Många komponenter i
den femlänkade framvagnsupphängningen och de självspårande trapetslänkarna bak är
tillverkade i aluminium. Den hastighetsberoende styrservot använder en elektromekanisk
drivenhet, levererar direkt och lyhörd feedback och är mycket effektivt. Karossen ligger 20
mm lägre än på Audi A5 Cabriolet, fästena är styvare och krängningshämmarna är större
och starkare. Som standard är bilen skodd med smidda aluminiumfälgar, storlek 9 J x 19, i
maskinpolerad 10-ekersdesign, med däck av dimensionen 265/35.

Bromsskivorna är ventilerade och perforerade och har en viktbesparande vågform. Fram
har de en diameter på 365 mm. Friktionsringarnas vågformade ytterkontur gör att den
ofjädrade massan sänks med totalt ca 3 kg. Stift används för att fästa skivorna i
aluminiumbromsnavet – en metod som hämtats direkt från motorsportens värld.
Bromsoken är lackerade i svart, fram används 8 kolvar per hjul. Den elektroniska
stabiliseringskontrollen (ESC) har ett speciellt sportläge och kan också kopplas ur helt.
Audi kan som tillval leverera bilen med kolfiberarmerade keramiska bromsskivor fram och
6-kolvs-bromsok.

Audi drive select är standard i RS 5 Cabriolet och ger föraren möjlighet att ändra
karakteristiken för styrsystemet, växellådan, gasspjällen och ljudklaffarna i avgassystemet.
Sportdifferentialen, den adaptiva farthållaren och den dynamiska styrningen (som ändrar 4/4
utväxlingsförhållande med nästan 100 % beroende på bilens hastighet) kan även de
integreras i Audi drive select.

Ytterligare ett tillval som kan styras med Audi drive select är ”sportchassi plus” med DRC
(Dynamic Ride Control ) – ett helmekaniskt system som fungerar helt utan någon
fördröjning. Paren av diagonalt placerade stötdämpare är sammankopplade via
hydrauloljeledningar och en central ventil. Vid kurvtagning i högre hastigheter ökar
systemet sitt stöd till det fjäderbelastade framhjulet i kurvans ytterspår. Stötdämparnas
karakteristik kan ställas in i 3 nivåer.
Utrustning

Audi RS 5 Cabriolet levereras med en generöst tilltagen standardutrustning. Här
ingår ”parkeringssystem plus”, sätesvärme på förar- och passagerarplats fram, automatisk
bältesmatare, turbulensskydd, belysningspaket, förarinformationssystem med
pauspåminnare liksom en omfattande säkerhetsutrustning. Om det finns risk för att bilen
ska slå runt, skjuts kraftiga aluminiumplåtar upp bakom de bakre nackskydden.
När det gäller multimediautrustning erbjuder Audi ett brett, moduluppbyggt
komponentsystem. Vassast här är ”MMI navigation plus” som bl.a. bjuder på en stor
hårddisk, en DVD-spelare och en 7 tum stor färgdisplay. Ett idealiskt komplement är Audi
connect med biltelefon, som kopplar upp RS 5 Cabriolet mot Internet. Via en integrerad
WLAN-hotspot låter Audi connect passagerarna surfa på nätet med sina mobila enheter.
View.

Svensk lansering sker under våren 2013, pris är ännu ej fastställt.
107kg
0

Första gången RS känns overkill

En rundtur i Gudfadern-huset
Kan bli ditt för endast 90 000 000 dollar

Här får vi följa med på en rundtur runt huset som bland annat användes för att spela in Gudfadern och Bodyguard. Huset är värderat till 89 750 000 dollar vilket ju är väldigt mycket pengar för ett hus. Men för det får du ett 2 694 kvadratmeter stort hus med nio sovrum, 15 badrum och en tomt på dryga 14 000 kvadratmeter. Om du är sugen kan du anmäla dig till en IRL-visning via länken nedan. Bonushus nedan. Tumnagel
80kg
+
Frode Wikesjö
0

Omnipollo har perfekta ölen till nubben
O.P. och alkoholfri öl i kombination

O.P. Anderson är riktigt gott på till exempel midsommar, men det är ju också gott att dricka en öl till. Sprit + starköl är ju dock sällan en lysande kombination kanske, men nu har O.P. och Omnipollo gjort ett intressant samarbete som löser det. Omnipollo har nämligen tagit fram en alkoholfri snapsöl. Antingen så tar man nubben i nubbeglaset och ölen i ölglaset eller så häller man i nubben i ölen, det är valfritt. Den beskrivs vara i "gränslandet mellan en pale ale och en IPA med blommiga och fruktiga karaktärer där tydliga inslag av citrus, grapefrukt och aprikos samsas med en blommig humlekaraktär". – Det blommiga från ölet och det kryddiga från O.P. Anderson blir en superspännande kombination där två omsorgsfulla drycker möts på ett fint sätt, säger Henok Fentie. Vi älskar att jobba med varumärken som har en lång historia och i det här samarbete har det varit jättekul att se våra energier smälta ihop rent bokstavligen. Ölen börjar säljas i morgon och eftersom den är alkoholfri (0,3 procent) så kommer den att säljas i dagligvaruhandeln men även på ett antal restauranger. Tumnagel
116kg
+
Roger Åberg
0

Ny bok om svensk gin
Vi är riktigt bra på den goda drycken

Vi är riktigt bra på gin här i Sverige och det bör ju uppmärksammas. I dag släpps boken Svensk gin, drinkar, destillerier och drömmare som verkar vara en perfekt bok för den som vill få kunskap om gin men framförallt upptäcka de svenska tillverkarna. Huvudförfattare är Jens Josefsson och boken fokuserar inte så mycket på historien utan snarare nutiden och framtiden eftersom detta händer just nu. Författarna villa tt boken ska vara som en reseguide för de som vill ta den av svensk och samtida sprithistoria, men den innehåller även drinkar och massor av fakta. Och den handlar inte bara om gin, för gin ses ju oftast med tonic och man besöker även svenska tonicproducenter. Boken släpps i dag. Tumnagel
111kg
+
Roger Åberg
0

Prince släpper nytt
Platta kommer i juli

Det är snart fem år sedan Prince gick bort och han är saknad av många. Ryktet säger att han hade väldigt, väldigt mycket inspelade låtar och sista juli kommer det faktiskt en ny platta. Den heter Welcome 2 America och från den kommer den här singeln som heter Born 2 die. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg
0

Neil Young klar med sin scifi-roman Canary
Verkar bli en rätt märklig historia

Den gamle rockern Neil Young uppger att han nu har skrivit klart scifi-romanen "Canary", en bok som han har arbetat i fyra år med att färdigställa. På sin webbplats skriver han att han precis lämnat in manuskriptet till boken till sin förläggare. 2018 beskrev Young handlingen i "Canary" för Rolling Stone: "It’s kind of a sci-fi thing about a guy who gets busted for a crime. He works for a power company and there’s corruption in the power company and he wants to expose it, so he figures out a way to expose it and shuts down the grid a couple of times. He gets busted for doing that, and the cops come and take him out of his office, put him in a van, drug him, and he goes to a hospital somewhere. Then he wakes up and he’s on a mission to pay his debt to society. That’s all he cares about. Then he puts on these glasses, and they broadcast everything that he sees and he goes into different places and interacts with the people there and he’s just a regular guy, but these people in this room downtown are watching everything he’s doing and listening to everything. He discovers the solar company he works for is a hoax. And they’re not really using solar. They’re using this shit – the guy who’s doing this has come up with a way to make bad fuel, the bad energy, this really ugly terrible stuff, and he’s figured out a way to genetically create these animals that shit that gives the energy to make the [fuel]. So he’s created this new species. But the species escapes. So it’s a fuckin’ mess." Det verkar med andra ord som om Neil Youngs scifi-bok kanske inte blir helt olik ett sammanfattning av tv-serien Rick and Morty. När eller om "Canary" kommer att dyka upp i bokhandeln framgår inte. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson
0

ASAP Rocky gör filmen Stockholm Syndrome
Dokumentär om när han greps i Sverige

Musikern ASAP Rocky kommer snart att släppa filmen Stockholm Syndrome vilken kommer att handla om när han kom i klammeri med den svenska rättvisan. Det var sommaren 2019 som ASAP Rocky greps i Stockholm efter att ha varit inblandad i ett bråk. Han dömes senare till villkorlig dom för misshandel. Förutom ASAP Rocky själv kommer bland andra Kim Kardashian, Nicki Minaj, Naomi Campbell och Tyler the Creator medverka i filmen skriver Dazed. Stockholm Syndrome kommer att ha premiär på amerikanska Tribeca Film Festival 13 juni. När vi eventuellt kan få se den här i Sverige finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
-505kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Burger King slutar med plastleksaker
Nu blir det svenska böcker istället

Att hamburgerrestauranger slutar med plastsugrör upprör, framförallt känns det otroligt töntigt när man använder plastlock, delar ut plastleksaker och så vidare. Nu tar Burger King i alla fall ett steg i rätt riktning och slutar med plastleksaker i sina barnmål. Istället blir det Svanenmärkta böcker som produceras i Lettland. Man lovar att alla böcker ska skrivas av svenska författare. Om det blir några klassiker återstår att se, men pressbilden säger nog att det inte blir så... Tumnagel
225kg
+
Roger Åberg
0

Seinabo Sey släpper ny EP
Sweet life

I dag släpper Seinabo Sey en ny EP med fyra låtar. Seinabo har hängt mycket på Gotland under karantänen, så stämningen sägs vara en mix av r&b, afrobeats och just lugnet från Gotland. Efter en snabb lysning kan jag i alla fall konstatera att det finns ett lugn där, ett stämningsfullt sådan. Men eftersom det är Seinabo finns det så klart också en nerv. Demosarna till låtarna skrevs av Isak Alverus vilket är lite annorlunda mot hur Seinabo brukar jobba eftersom hon brukar skriva allt själv. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg
0

Fyra nya, snygga, finska hotell
Tips till sommaren?

Finland mailade och tipsade om lite nyöppnade och kommande hotell och några av dem verkar riktigt läckra! Här ovanför hittar vi Majamaja som ligger i skärgården utanför Helsingfors. Här är det avkoppling som gäller, det finns bara ett hus att bo i och de kallar det snarare retreat än hotell. Du sover nästan i havet eftersom huset ligger på en klippa. Det tar tio minuter med båt (eller 40 minuter med cykel) från Helsingfors att ta sig hit och man kan beställa både frukost och middagspaket om man vill. från 190 euro natten och går att boka nu. Kolla in filmen nedan, visst verkar det coolt? Majamaja living: the intro from Majamaja on Vimeo. Nästa ställe är Barö skärgårdshotell som ligger i en av Finlands största ekskogar, men även här är det nära havet eftersom hotellet är placerat på klipporna. Ligger en timme från Helsingfors och man slog upp dörrarna i veckan så helt nytt. Här är man inte helt ensam, det finns 20 rum, men det går helt klart att få vara för sig själv. Vill du inte prata med personalen fixar du incheckning, matbokning och sånt i appen. Bokar du en svit får du bastu och bubbelpool på rummet. Från 260 euro natten. Spegelhusen i Haasi verkar riktigt coola. Här finns det varma källor, badtunnor, bastu och allt man vill ha om man inte hoppar i havet så klart. Ett ställe att hänga på, men det ska finnas fina ställen att vandra på i närheten! Sist ut är Kuru som är en privat resort med 16 villor som ligger i vildmarken. I husen finns bastu och det finns ett gemensamt spa. Om man tröttnar på att sitta på altanen och njuta kan man åka på fisketur eller sälsafari. För att vara säkra på att gästerna somnar gott har man tagit fram en sömnritual tillsammans med forskare. Öppnar i augusti. Tumnagel
152kg
+
Roger Åberg
0

Idag firar vi World Bicycle Day
Ut och cykla!

Idag, 3 juni, firas den så kallade "World Bicycle Day" på många platser runt om i världen. Det var FN som 2018 instiftade World Bicycle Day. Tanken bakom det hela är att allmänheten en dag om året ska uppmärksamma det miljövänliga och hälsosamma transportsättet. FN skriver på sin webbplats om World Bicycle Day: "World Bicycle Day draws attention to the benefits of using the bicycle — a simple, affordable, clean and environmentally fit sustainable means of transportation. The bicycle contributes to cleaner air and less congestion and makes education, health care and other social services more accessible to the most vulnerable populations." Kommer du att uppmärksamma World Bicycle Day idag? Svara gärna på vår enkät nedan och/eller skriv i kommentarerna hur du kommer att uppmärksamma dagen. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborgsoperan kör Håkan Hellström-musikal
Kärlek skonar ingen

I höst är de premiär för musikalen "Kärlek skonar ingen" vilket är en musikal som är baserad på en del av Håkan Hellströms låtar. Inte helt oväntat så är urpremiären av "Kärleken skonar ingen" på Göteborgsoperan. Musikalen är skriven av regissören Victoria Brattström, musikern Simon Ljungman, artisten Håkan Hellström och författaren Mirja Unge. Göteborgsoperan skriver om musikalen: "Ett poetiskt och skitigt drömspel som utspelar sig på platser som Håkan Hellström för alltid skrivit in i Göteborgs stadskarta." Den tre timmar långa musikalen "Kärlek skonar ingen" har premiär på Göteborgsoperan 9 oktober och biljetterna släpps 2 september. Dessa kommer att kosta 150 - 895 kronor. Tumnagel
-17kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Swatch släpper klockor i keramik
Snällare mot miljön

Klocktillverkaren Swatch har lanserat en ny serie klockor som är tillverkade i biokeramik, ett keramikbaserat material som inte är riktigt lika ömtåligt som vanlig keramik. Swatch är antagligen mest kända för sina plastklockor men verkar med satsningen på sin biokeramiska Big Bold-serie vilja profilera sig som lite mer miljövänliga. Swatch skriver att deras variant av biokeramik innehåller två tredjedelar keramik och en tredjedel bioplast. Swatch Big Bold-klockor går att få i fem olika färger och kostar cirka 200 dollar styck. Tumnagel
143kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Diskhandsken som är snäll mot händerna
Ny svensk uppfinning

Jag gillar att diska med diskmaskin, men en del gillar att diska manuellt med diskhandskar. Om man har känslig hy och/eller eksem är det en trist upplevelse, vilket Wilhelm Bäckström fått erfara. Så för att lösa detta hittade han på Hud, en diskhandske som håller bort väta men som andas. – Vanliga diskhandskar är till för att skydda händerna, men är samtidigt inte utformade med huden i åtanke - eller miljön heller för den delen. Jag tror starkt på att komma ur beroendet av billiga engångsprodukter, eller produkter som bara går att använda ett fåtal gånger, och istället skapa något mer påkostat och anpassat som kan användas under längre tid, avslutar Wilhelm Bäckström. Egentligen består handsken av två handskar. Den inre fångar upp svett och skyddar på så sätt handen, den övre håller vätan borta. Hud finns nu som Kickstarter och prislappen ligger på 420 kronor. Lite dyrt jämfört med vanliga diskhandskar kanske, men denna går och andra sidan att använda om och om igen. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg
0

Kolla in berg-och-dalbanan Velocicoaster
Med tillhörande dinosaurier

Snart kommer Universal Orlando I Florida öppna upp sin nya berg-och-dalbana Velocicoaster och här kan ni kolla in hur det är att åka den. Velocicoaster har hämtat sitt tema från Jurassic World-filmerna vilket innebär att åkaren kan få se lite dinosuari-statyer här och där under åkturens gång. Bortsett från det så verkar det handla om en förhållandevis ordinär men ganska häftig berg-och-dalbana. Velocicoaster kommer att köra sitt premiäråk på Universal Orlando 10 juni. Här nedan hittas ett åk med berg-och-dalbanan där man filmat det hela ur åkarens synvinkel. Tumnagel
123kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Portabel grill med stil
Istället för engångsgrillen

Att grilla är najs och ibland vill man grilla om man inte är hemma med sin vanliga grill. Engångsgrillar är en dum grej (RIP) så då får man hitta bättre alternativ. Som den här snygga och portabla grillen. Lite dyr, 129 euro, men verkar väldigt smidig både att bära med sig men också att rengöra när man kommer hem. Finns i ett gäng olika färger. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg
0

Video visar hur Simpsons sett ut genom åren
Rätt mycket har hänt på 30 år

Världen blev introducerade till familjen Simpsons 1987 i The Tracey Ullman Show och sedan dess har vi fått massvis med nya avsnitt av serien. Med tiden har seriens visuella stil ändrats en aning och i video från Insider får vi se hur utvecklingen sett ut de senaste 30 åren. Tumnagel
96kg
+
André Stray
0

Det här är den officiella pizzan för fotbolls-EM
Blir du sugen?

Snart är det dags för EM i fotboll och då kanske det ska ätas lite pizza. Det tycker i alla fall landslaget och deras sponsor Coca-Cola som har tagit fram den officiella EM-pizzan. Spelarna har rösta om ingredienserna och landslagskockarna Mats Broström och Gustaf Sandfridsson har satt ihop den. Ingredienserna är tomatsås, kebabkött, färska champinjoner, riven mozzarella, färska tomater, gul lök, inlagd chili eller feferoni och vitlökssås. En vegetarisk version finns där det istället är kebabkryddad ostronskivling istället för kött. Toppas gör den med rucola, koriander eller mynta. Pizzan ska finnas på 500 pizzerior men går så klart att göra själv Vad tycker du, blir du sugen? Tumnagel
-35kg
+
Roger Åberg
0

Kelloggs släpper flingautomat
Få den perfekta flingfrukosten

Flingtillverkaren Kelloggs har tillsammans med företaget Chowbotics tagit fram en robotiserad automat som man säger ska kunna leverera den perfekta flingfrukosten. Automaten kan förse sina kunder med en skål med flingor som mjölk eller yoghurt samt andra ingredienser som till exempel frukter och nötter. Kunderna beställer sin flingskål via automatens inbyggda pekskärm eller via en tillhörande app. Beroende på vad kunden vill ha i skålen förutom flingor så varierar priserna från 3 till 6,50 dollar. Chowbotics är ett automatföretag som numera är en del av DoorDash, den amerikanska onlinetjänsten för mathemkörning. Företaget har tidigare utvecklar en automat där det går att mixa ihop sin egen sallad. Kelloggs Bowl Bot finns i dagsläget bara i två exemplar och dessa står nu uppställda på University of Wisconsin-Madison samt Florida State University. Tumnagel
76kg
+
Wille Wilhelmsson
0