En bubbla för solen
Är Beetle roligare utan tak?

Jag drog till södra Sverige och Österlen för att få några grader varmare, sol och åka bil utan tak. Antalet cabar i Sverige verkar öka år för år, även om alla som säljs och köps inte är äkta cabar. En sådan är nykomlingen Citroen DS3 Cabrio som likt Fiat 500 snarare har ett jättestort soltak istället för en cabriolet.
Beetle cab är däremot äkta, en riktig cab med anor från fyrtiotalet som nu får nypremiär.
Första generationen bubbla utan tak hade premiär 1949 och sålde en bit över 300 000 exemplar totalt. Den togs fram och byggdes av Karmann till en början men när det var dags för New Beetle gjorde VW jobbet själva. Även den versionen sålde en bit över 300 000 exemplar, ungefär 20% av alla nya bubblor som såldes faktiskt.
När det är dags för tredje generationen är det i de trakterna man tror sig sälja vilket betyder att VW ungefär kommer att sälja 100 sådana här om året i Sverige. Om man väljer cab istället för vanligt tak får man förutom rufs i håret och ett sämre bagageutrymme även 40 000 spänn mindre i plånboken, så stor är skillnaden i pris. I övrigt är det samma lika som för vanliga Beetle när det gäller motoralternativ och tillbehörspaket.
Det betyder en diesel på 105 hästar (244 900 kr) och tre bensinare på 105 hk (219 900 kr), 160 hk (244 900 kr) och 200 hk (289 900 kr). Den senare kallar man för GT och den har lite godsaker som sportstolar som standard. Alla modeller förutom minsta bensinaren går att få med DSG för 14500 kr extra.
Lika mycket kostar premiumpaketet som innehåller 17-tummare, A/C, mittarmstöd fram, avbländande backspegel, farthållare, regnsensor, multifunktionsratt i läder, färddator plus och tre rätt roliga men totalt onödiga extrainstrument. De tre klockorna håller koll på oljetemperaturen, laddtrycket i turbon och om du skulle få för dig att köra så att tidtagning skulle behövas gör man det på stoppuret.
Vill man ens anspråka på att ha användning för dessa ska man helt klart välja GT-versionen. Premiumpaketet till denna är lite dyrare (16 500 kr) men innehåller större fälgar (19 tum), 2-zons climatronic och ett mycket välbehövligt sportchassi.
Och sportchassit, som jag iofs bara har testat med Beetle med tak, är nästan ett krav om du har en aktiv körstil. Är du mer av en glidare räcker dock 160 hästaren utan sportchassi gott och väl för att ta sig fram. Så kul är det dock inte - men lugnt och tryggt.
I övrigt behöver du Fender-stereon för 7600 kronor och vindskyddet för nästan 5000 kronor. I framsätet blir det trots vindskydd inte helt stilla.
Taket fälls på 9.5 sekunder i upp till 50 km/h och när det är nedfällt ligger det helt synligt som på en gammal klassisk bubbla. Om det är charmigt eller fult är upp till var och en, vill man dölja det kan man göra det med ett skinnfodral som är ett litet projekt att sätta på - och som nog kommer att sättas på ytterst sällan i detta land med usla somrar.
Med Beetle har VW hela tre stycken cabar i ungefär samma storlek - Eos, Golf och Beetle. Frågan är varför man ska välja Beetle över någon av de andra. Ett av svaren är så klart att den är roligare att se på än en Golf men den är faktiskt också billigare - hela 35 000 spänn billigare.
Om valet står mellan en Beetle med hårt eller mjukt tak är valet ganska lätt. Har man valt en Beetle har man redan gjort ett val att gå åt det roliga men opraktiska hållet och då kan man lika gärna ta steget fullt ut.







































































