Quantcast
m
a
r
4 i går46 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Det vassaste Peugeot har att erbjuda

Det vassaste Peugeot har att erbjuda
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

När Peugeot rullar ut sin allra starkaste serieproducerade modell måste vi ju givetvis testa. RCZ som tidigare haft 200 hästar som max skruvas upp till 270 i R-versionen och bjuder upp andra effektstinna konkurrenter till match. Bilen som är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport är byggd för banan men fungerar lika bra på vanliga vägar, även om det som vanligt är på racerbanan bilen kan få visa upp sin fulla potential. Nu hade vi tyvärr inte tillgång till något sådant, men efter några mil på allmän väg kan man ändå bilda sig en uppfattning om hur kärran beter sig.

Inledning

Mitt förhållande till Peugeot är lite skadat av att jag en gång ägde en 309 som jag hade diverse strul med. Men det var nog inte bara bilens fel, utan även mitt och mitt nytagna körkort. Men detta var en herrans massa år sedan och mycket har hänt sedan dess. Peugeot fortsätter att spotta ur sig nya modeller och varianter och det känns nästan som att de har en bil i vardera kategori i dagens läge. GTi-modellerna har alltid varit de mest ärtiga men nu finns det en ny badboy i stan - bokstaven R. Och detta R har Peugeot klistrat på modellen RZC. Bokstaven innebär att racingavdelningen har lagt sig i och piffat till modellen ytterligare, både när det gäller effekt och prestanda.

Körkänsla

Att inte ens vara fyllda 30 och ha besvär med att ta sig i och ur en bil måste ju bero på bilens konstruktion, eller hur? Jag får vika ihop mig rätt så mycket för att komma in i denna, och vid smala parkeringar är det nästan jobbigt att ta sig ut samtidigt som man håller i den tunga och väldigt långa dörren. Väl på plats sitter jag dock riktigt gott i de rätt så välskålade stolarna. Framför mig har jag en ratt som känns alldeles för stor och plastig, men som inte är helt dum att hålla i faktiskt. Jag blickar ut över en ganska så sluttande instrumentpanel som inte bjuder på något extra och när jag slänger ett öga på mittkonsolen blir jag allt annat än upphetsad. Här finns verkligen inget som sticker ut och knappar och reglage känns rätt så meh. Men det finns det man behöver och jag är bortskämd. Sen kommer nästa grej - den abnormt stora växelspaksknoppen i aluminium som känns som ett bowlingklot att hålla i. Vad hände där? Fast så känner jag bara tills jag börjar använda den, och inser att den faktiskt är riktigt rolig och skön att växla med. Man känner att man har kontroll och eftersom både koppling och växellåda verkar vara ganska så överens är det en dröm att vispa i nästa växel. Det trodde jag inte vid en första anblick.

Motorn för alldeles för lite väsen av sig på utsidan men i kupén brummar det på en del, speciellt i lägre hastigheter på lägre växlar. Men det beror på att ljudet är förstärkt genom bilens högtalare. Blä. Peugeot har lyckats kräma ur 270 kusar ur snurran på 1.6 liter och den känns ganska så pigg, men man får varva en del. När man gör det skjuter det på bra men det är ingen herrejössesupplevelse som infaller. Som vanligt med framhjulsdrivna bilar som har lite för mycket effekt vill framvagnen dansa runt vid häftiga gaspådrag. Torsen-diffen gör dock sitt och ser till att så mycket kraft som möjligt levereras när man behöver den och att bilen håller sig på rätt sida om asfalten.

Bilen känns stor på vägen och även om man tror att den är låg är den förvånansvärt hög när man rullar upp bredvid häftigare sportbilar. Sikten är ganska så ordentligt skymd och takhöjden i kupén gör att det känns instängt. Baksätet är som väntat trångt som attan och inget man vill sitta i, i alla fall inte under en längre sträcka. Dock får baksätesåkarna ta del av det lite roliga bubbeltaket när de kikar uppåt, för det får man nämligen inte när man sitter där fram. Designen ger ett sken av att hela taket ska vara en enda stor öppen glaskupol men så är det alltså inte utan den främre delen är täckt med ett vanligt innertak.

Det som skiljer R:en från vanliga RCZ är lite fetare utseende, en liten spoilerläpp på bakluckan som ger mer downforce, lägre chassi och att man kapat 17 kilo i vikt med hjälp av bland annat lättare hjul och avgassystem. Självklart pryds även bilen med lite R-emblem. För godsakerna och den lägre vikten får man slanta upp 80 000 extra jämfört med en vanlig RCZ.

På vägen är bilen som väntat rätt så stötig och till en början känns den lite för stor för sig själv. Det man ser i de stora backspeglarna är de breda höfterna och det är lite svårt att få en känsla över vart man har bilen. Men detta är såklart en vanesak och något man lär sig efterhand. Efter ett tag bakom ratten känns bilen mindre och något enklare att kasta omkring bland bilköer, barnvagnar, joggare och turister. Vid lite mer inspirerad körning känns den ganska så satt på vägen och man glömmer snabbt att det är en framhjulsdriven bil man far fram i. Den greppar grymt, har skön styrning och fångar upp bra vid kraftigare inbromsningar.

Avslutning

När Motorjournalen testade bilen mot Boxster på Mantorp fick de båda bilarna nästan exakt samma varvtid. Peggan är mer än 100 000 kronor billigare än Porschen och i den behöver du knappt kryssa i några tillval. Men Porschen har sexa och driver på bakhjulen, så bilarna spelar i olika ligor. Men det är ändå intressant att se att de presterar så lika på bana. De som köper Porsche tittar nog inte ens åt Peugeots håll för de vet vad de vill ha, men det kan vara kul som RCZ R-ägare att veta att bilen man sitter i är lika snabb.

Jag ser nästan dagligen vanliga RCZ på vägarna och frågan är om kunderna är villiga att slanta upp 80 000 kronor till för att få en R? För att utnyttja det man får för de extra slantarna får man nog vara god vän med banan och inte vara rädd för att pressa bilen hårt. För det är nämligen det den är byggd för. För alla andra duger vanliga RCZ gott men då smälter man ju också ganska så snabbt in i mängden.

Fakta Peugeot RCZ R

Motor: Fyrcylindrig, 1.6 liter, turbo, 270 hästkrafter, 330 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad manuell.
Drivning: Framhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5.9 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionerna 380 millimeter fram.
Däck: 235/40R19.
Mått: Hjulbas 2.61 meter, längd 4.29 meter, bredd 1.84 meter, höjd 1.35 meter, vikt 1 280 kilo, bränsletank 55 liter, förbrukning 0.63 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 145 gram per kilometer.
Pris: 389 900 kronor.

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
Sverigepremiär för Peugeot RCZ R

Nu finns den här – Peugeots mest kraftfulla serieproducerade modell i märkets

historia. Peugeot RCZ R är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport och är

konstruerad för racingbanan samtidigt som bilen kan användas till vardags.

Ur 1,6 liter motorvolym nås toppeffekten 270 hk samtidigt som koldioxidutsläppet är

låga 145 g/km.

Peugeot RCZ R är toppversionen av den framgångsrika sportcoupén RCZ, som lanserades

i ansiktslyft version så sent som förra våren. Peugeot Sport har tagit sina erfarenheter från

racingvärlden och gjort en kraftig modifiering av standardversionen, påkostad med extrem utrustning.

Den nya 270 hästkrafter starka turbomotorn på relativt ringa 1,6 liter sätter prestandarekord i sin klass

med nästan 170 hk per liter.

Det maximala vridmomentet 330 Nm finns tillgängligt från 1 900 varv/min upp till 3 500 varv/min.

Bilen accelererar från 0-100 km på 5,9 sekunder och har samtidigt ett koldioxidutsläpp på låga 145 g/

km. Den blandade förbrukningen ligger på 6,3 liter per 100 km.

Jämfört med RCZ har downforce baktill ökat med 15 daN.m tack vare en ny spoiler som bidrar till

stabilitet vid höga hastigheter. Genom att optimera olika komponenter har vikten kunnat reduceras

med 17 kg jämfört med 200-hästarsversionen av RCZ. Med en vikt på 1280 kg får RCZ R ett vikt/

effekt-förhållande på 4,7 kg/hk.Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Exklusiv signatur

Mattsvarta takbågar, svartlackerade sidobackspeglar, en stor fixerad bakspoiler och diffusor med

två kromade slutrör ger den rätta racingkänslan. Bilen är sänkt med 10 millimeter och vilar på

specialdesignade 19-tumsfälgar där ett ”R” har snidats ut för hand i aluminiumet. De tvåfärgade

fälgarna är skodda med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2-däck i dimensionen 235/40 R19.

De högre och bredare (9 tum) fälgarna gör plats för större bromsar med kraftfulla prestanda. De

flytande fyrkolvsoken i aluminium har lackerats röda och är signerade Peugeot Sport. De ventilerade

främre bromsskivorna från Alcon är utvecklade för att tåla extrem belastning. De främre skivorna

mäter 380 millimeter i diameter och har en tjocklek på 32 mm. Från 130 km/h ner till stillastående är

bromssträckan 61 meter.

RCZ R finns i fyra olika färger: Moroccan Red, Nera Black, Mercury Grey och Opal White. I den

svartlackerade grillen, på bakpartiet och i interiören återfinns det bokstaven ”R”, som vittnar om det

mer extrema utförandet. Xenonstrålkastarna med kurvljusfunktion har titanfärgat lamphus som ger ett

distinkt, samtidigt sobert intryck.

Atmosfär tillägnad föraren

Invändigt förstärks det sportiga temat med djupt skålade sportstolar som ger stöd vid aktiv körning.

Stolarna, som designats av Peugeot Sport, är klädda i svart Alcantara-klädsel och Nappa-läder med

monogram ”R”. De röda sömmarna i sätena går igen i ratten, dörrarna och instrumentpanelen. Mellan

framstolarna sitter en plakett i borstad aluminium med Peugeot Sport R-inskription.

Peugeot Sport – drivlina och chassi

Siffrorna talar sitt tydliga språk, RCZ R har ett temperament som tilltalar den sportigt lagda föraren

med direkt gensvar i styrning, chassi och drivlina. Till grund för de förfinade egenskaperna ligger

fackkunskapen hos Peugeot Sports hängivna ingenjörer. Erfarenheterna från RCZ Cup och 24-

timmars på Nürburgring har varit en stor tillgång i utvecklingsarbetet.

– För att uppnå en prestanda på 270 hk och 330 Nm i en serieproducerad motor på 1,6 liter, som

samtidigt ska kunna hålla för racing på bana, har det varit nödvändigt att ta till nya lösningar från

motorsportens värld, berättar Thierry Chauvet, RCZ R Drive Train Development Manager.

Peugeot Sport har all kunskap för att genomföra sådant projekt tillsammans med Peugeots R&D-
avdelning, som har bidragit med sina värdefulla erfarenheter från den industriella sidan, som till

exempel hög driftsäkerhet.

Motorerna i R-modellen byggs för hand av ett särskilt team i fabriken i d’Hérimoncourt, Frankrike.

Varje motor genomgår en serie av tester före leverans och klarar redan avgaskraven i Euro 6-normen.

Grunden består av 1,6-litersmotorn (1 598 cm3

varv/min.

Åtskilliga delar i motorn har modifierats eller bytts ut. Bland annat har motorblocket fått

termobehandling och Twin Scroll-turbon har optimerats ytterligare.

Ett nytt grenrör i höghållfasthetsstål för att klara de högre temperaturerna har utvecklats med

erfarenheterna från motorsporten.

De särskilda kolvarna är utvecklade i samarbete med MAHLE Motorsport. Kompressionsförhållandet

är 9,2:1 jämfört med 11,0:1 i standardversionen. Kolvarna är smidda med en aluminiumlegering som

också används i Formel 1. Vevstakarna är konstruerade för att klara särskilt höga varvtal och lagren

på vevstakarna är utvecklade för att tåla extremt högt cylindertryck.

Lagren är täckta med ett skikt polymer, som klarar högt tryck och höga temperaturer. RCZ R är den

första serieproducerade modellen i världen som använder denna avancerade teknologi som MAHLE

patenterat.

) där toppeffekten höjts till 270 hästkrafter vid 6 000

Den sexväxlade manuella växellådan har en kortare växelspak och är förstärkt för att tåla högre

påfrestningar. Utväxlingen är något tätare jämfört med standardversionen av RCZ vilket ger en ännu

effektivare acceleration.

Med mekanisk differential av Torsen-typ utnyttjas det höga vridmomentet fullt ut och ger samtidigt

ökad stabilitet vid inbromsning. Antisladdsystemet har kalibrerats om och är urkopplingsbart.

Vikten har minskats 17 kg bland annat genom lättare bromsar, hjul, annat avgassystem och i den fasta

bakspoilern.

Lägre tyngdpunkt och förbättrad aerodynamik (luftmotstånd/downforce), ökad spårvidd bak

tillsammans med mer aggressiva chassiinställningar (toe in/camber) optimerar greppet i vägbanan och

garanterar enastående väghållning och stabilitet vid toppfart. Annorlunda stötdämparinställning och

uppstyvad kraftigare fjädring samt bakåtflyttad rollcenter bidrar till ännu vassare köregenskaper.

Komfort och körglädje i vardagen

Användandet av exklusiva material från premiumsegmentet i kombination med eleganta former ger

en trivsam atmosfär. Trots att RCZ R är utvecklad med hjälp av erfarenheterna från banracing går

den höga komforten i gatversionen inte förlorad. Tvärtom är RCZ R bekväm nog för vardagskörning

och måste inte köras hårt för att uppskattas. Det praktiska 2+2-utförandet och ett för klassen ovanligt

rymligt bagageutrymme (384/760 liter) som öppnas via en rejäl halvkombilucka höjer bruksvärdet

markant.

Peugeot RCZ R är i princip fullutrustad med bland annat navigation, 7-tumsskärm, USB och Bluetooth

som standard. Som tillval finns bland annat JBL Hifi-anläggning (5 900 kr) och olika exteriöra teman i

form av ”My RCZ”-dekaler för att sätta en mer personlig prägel på bilen.
104kg
0

Det vassaste Peugeot har att erbjuda

James Corden och David Beckham tränar
Spinning och boxning står på schemat

James Corden hade några timmar över som han tänkte slå ihjäl med David Beckham. Men eftersom David är en hurtbulle och inte hade tänkt att bara dega på soffan blev det istället till James förtret en omgång spinning och boxning. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green
0

O-Zone - Dragostea Din Tei
Fredagsklassikern

Om vi spolar tillbaka bandet till 2003 var det O-Zones låt Dragostea Din Tei som spelades på radion dagarna i ända. Så om ni äntligen hade tvättat bort den från hjärnan kommer den här igen. Maja hi, maja ho, maja ha, maja ha-ha på er! Bonusklipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Konditorn Lisa gör svenska kardemummabullar
Mumma!

Tydligen är Sverige känt för sina kardemummabullar så det bestämde sig konditorn Lisa Paradise för att ge sig på att baka själv hemma. För att få till dem på bästa sätt tog hon hjälp av Oscar Erlandsson från bageriet Fabrique. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

2020: An Isolation Odyssey
Den klassiska filmen i karantän-version

2020 är inte över än men lär bli ett av de märkligaste åren på länge. En positiv sak är att ganska många har tagit till sin kreativa sida och hittat på roliga saker under sin isolering. Lydia Cambron fick för sig att göra en liten remake på 2001: A Space Odyssey som hon kallar 2020: An Isolation Odyssey. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Nya Vans som du färglägger själv
Fixa till Era som du vill ha den

Med den nya skokollektionen U-Color vill Vans uppmana till kreativitet. Man får helt enkelt ett par vita skor av modellen Era som man sedan färglägger och fixar till som man själv vill ha dem. Det finns en version med rutmönster och en med blommigt mönster. Nästan som ett blankt papper alltså, som bara väntar på att dina idéer och tankar ska komma fram. Finns att köpa nu och ett par kostar 749 kronor. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

FEstival-öl nu på Systembolaget
Eftersom alla årets festivaler ställts in

Som ni kanske redan vet så blev och blir det inga festivaler i år. På dessa brukar många dricka öl, och när allt blev inställt blev det en slatt över. Norrlands Guld hade inför årets festivaler tagit fram 25.000 liter förpackat i en ny smal burk som på grund av det rådande läget bara blivit stående. Nu kan du köpa den via Systembolagets beställningssortiment och leka lite festival hemma ändå om du vill. En burk kostar 11,90 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Omega presenterar ny Bond-klocka
Din för 552.000 kronor

Omega presenterar nu Seamaster Diver 300M James Bond Numbered Edition. Den är på 42 millimeter och tillverkad i platina-guld med en platina-guldplatta på sidan. Den är även graverad med varje nummerutgåva på sidan och samma material används för det borstade spännet på det svarta läderbandet. Urtavlan har en spiralformad pistoldesign i 18 karat vitguld på en svart emaljskiva. Köper man ett exemplar får man den i en Globe-Trotter-resväska. Det är också allt detta som förklarar lite varför klockan kostar som den gör. Priset för en klocka ligger nämligen på 552.000 kronor. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green
0

Dokumentär om Magic Johnson på gång
En av världens bästa basketspelare

Variety rapporterar att ett gäng produktionsbolag ska spela in en dokumentär om basket-legendaren Earvin "Magic"Johnson, en basketspelare som rönte stora framgångar på 1980-talet. Under sin karriär blev Johnson bland annat utsedd till MVP tre gånger, deltog i 12 stycken All Star Games och vann olympiskt guldmedalj i basket. Dokumentären om Johnson följer den superpopulära ESPN-dokumentären The Last Dance där tittarna fickta del av Michael Jordans liv, både på och utanför basketplanen. Här i Sverige är Magic Johnson kanske även ihågkommen för sitt basket-äventyr i Borås då han 1999 - 2000 blev både delägare och spelare i Borås-klubben M7 under en kort tid. När vi kan få se den än så länge namnlösa dokumentären om Earvin "Magic"Johnson finns det än så länge inga uppgifter om. Här ovanför kan ni kolla in ett en sammanställning av delar av Magic Johnsons karriär från NBA. Tumnagel
107kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny vodka-smak från Absolut
Grapefruit

Absolut presenterar nu den nya vodka-smaken Grapefruit. Smaken kommer att finnas i Systembolagets tillfälliga sortiment under tre månader och den ska ha smak av rosa grapefrukt. Den har inget tillsatt socker eller artificiella smakämnen utan smakerna är naturligt utvunna. Pia Hägglöf som är Senior Brand Manager Absolut säger följande: "Den senaste dryckestrenden har flyttat oss från relativt söta drycker till allt mer fräscha och bittra smaker. Hör du till den skara människor som gillar etablerade aperitivos och spritzar, är Absolut Grapefruit ett måste att prova." Lansering skedde igår och för en flaska som rymmer 700 milliliter får man betala 256 kronor. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Daði Freyr gör cover på Jaja Ding Dong
Det svänger ju

I den tokiga filmen Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga framför det påhittade bandet Fire Saga den knasiga låten Jaja Ding Dong som alla verkar älska. Nu har den isländska artisten Daði Freyr gjort en svängig cover på just denna. Den bästa låten från filmen i mitt tycke, som tyvärr inte har släppts i en längre version, har ni nedan. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0

Nya solglasögon från Oakley
Det här är Kokoro-kollektionen

Konstnären Meguru Yamaguchi har designat och skapat Oakleys senaste kollektion Kokoro. Ambitionen har varit att inspirera och förena idrottare genom deras gemensamma kärlek till sport. Som vi kan se finns det brillor för både vardag, fest och när man sportar. Alla är unika och mönstren har skapats genom en spinnteknik för att efterlikna Yamaguchis penseldragssil. Priserna för ett par börjar på 2000 kronor. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
0

Två nya single casks från The Glenlivet
Whisky som lagrats i 17 och 18 år

The Glenlivet presenterar nu två nya single casks - 171 stycken exemplar av 17YO och 176 stycken av 18YO. Whiskyn har lagrats på amerikanska bourbonfat i 17 respektive 18 år och Master Distiller Allan Winchester är den som valt ut faten. De lanseras den 13 augusti respektive den 3 september och kommer endast att finnas tillgängliga i Systembolagets beställningssortiment. The Glenlivet Single Cask 17YO kostar 1649 kronor och har artikelnummer 11306. The Glenlivet Single Cask 18YO har samma pris och artikelnummer 40807. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Michael Jacksons Bad i Bluegrass-version
Det svänger ju

There I Ruined It tar gamla klassiker och "förstör" dem genom att kasta in låtarna i helt fel genrer. Vi har tidigare hört Nirvanas Come As You Are i Swing-version och Lady Gaga och Bradley Coopers Shallow i Polka-version. Nu får vi Michael Jacksons dunderhit Bad i Bluegrass-version och Metallicas Enter Sandman om den istället vore en barnlåt. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Myrqvist lanserar ny retro-modern sneaker
Det här är Yxlö

Yxlö är en ny modell från Myrqvist och den beskrivs som en retro-modern sneaker. Inspiration kommer från tennispelande kungligheter, off-duty presidenter och universiteten på den amerikanska östkusten. Det här är en uppdatering av modellen Oaxen fast med en annan stil. Kommer i färgerna mörkgrön, burgundy och navy. Tillverkas för hand i Portugal och för ett par får man betala 2199 kronor. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Ny Bentley Continental GT som modellbil
Tar 300 timmar att bygga

Bentley rullar nu ut en ny modellbil och den är i den mer exklusiva skaran mot vad man har haft tidigare. Bilen är i skala 1:8, tar 300 timmar att bygga och går loss på 6995 pund. Den mäter 78 centimeter på längden, 40 på bredden och är 24,4 centimeter hög. Bygget består av fler än 1000 delar och tas endast fram på beställning. Precis som när man beställer en Bentley i full skala kan man här få den princip hur man vill med olika färger på olika detaljer, material och utföranden. Om man känner att prislappen för denna är lite väl i överkant erbjuds även en bil i skala 1:43 som istället kostar 85 pund. Är även detta för mycket pengar finns det en i skala 1:64 som går på rimliga 12 pund. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Så ser frukosten ut världen över
Börja dagen med lite ål-soppa

De flesta vet nog att flingor med mjölk inte är något alla äter till frukost runt om i världen, men vad äter de då? Ett gäng exempel har vi här. Hur ser din frukost ut? Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Whisky-flaska med kolv från Aston Martin DB5
Nytt samarbete med Bowmore

Aston Martin har gått ihop med det brittiska destilleriet Bowmore för att ta fram en whisky i begränsad upplaga. Den heter Black Bowmore DB5 1964 och flaskan innehåller Bowmores finaste single malt som först destillerades den 5 november 1964. Sedan dess har den endast buteljerats sex gånger. Endast 25 stycken flaskor kommer att säljas och varje har en underdel tillverkad av en riktig kolv från en Aston Martin DB5. Glaset är handtillverkat av Glasstorm och varje flaska tar en vecka att få till. Resultatet kommer i en handgjord låda med insida klädd i kalvskinn, lås i mässing och nickelpläterade gångjärn för att ytterligare hylla DB5:an. Varje flaska kommer att kosta 50.000 pund och släppet kommer att ske nu i höst. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Dokumentär om Creem
Amerikas enda Rock'n'roll-tidning

I mars 1969 kom det först numret av Rockx27nx27roll-tidningen Creem ut. Nu anses den vara en av de mest unika utgivningarna i amerikansk historia och och idag släpps dokumentären som berättar om dess uppgång och fall. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0