m
a
r
2 i går49 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Det vassaste Peugeot har att erbjuda

Det vassaste Peugeot har att erbjuda
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

När Peugeot rullar ut sin allra starkaste serieproducerade modell måste vi ju givetvis testa. RCZ som tidigare haft 200 hästar som max skruvas upp till 270 i R-versionen och bjuder upp andra effektstinna konkurrenter till match. Bilen som är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport är byggd för banan men fungerar lika bra på vanliga vägar, även om det som vanligt är på racerbanan bilen kan få visa upp sin fulla potential. Nu hade vi tyvärr inte tillgång till något sådant, men efter några mil på allmän väg kan man ändå bilda sig en uppfattning om hur kärran beter sig.

Inledning

Mitt förhållande till Peugeot är lite skadat av att jag en gång ägde en 309 som jag hade diverse strul med. Men det var nog inte bara bilens fel, utan även mitt och mitt nytagna körkort. Men detta var en herrans massa år sedan och mycket har hänt sedan dess. Peugeot fortsätter att spotta ur sig nya modeller och varianter och det känns nästan som att de har en bil i vardera kategori i dagens läge. GTi-modellerna har alltid varit de mest ärtiga men nu finns det en ny badboy i stan - bokstaven R. Och detta R har Peugeot klistrat på modellen RZC. Bokstaven innebär att racingavdelningen har lagt sig i och piffat till modellen ytterligare, både när det gäller effekt och prestanda.

Körkänsla

Att inte ens vara fyllda 30 och ha besvär med att ta sig i och ur en bil måste ju bero på bilens konstruktion, eller hur? Jag får vika ihop mig rätt så mycket för att komma in i denna, och vid smala parkeringar är det nästan jobbigt att ta sig ut samtidigt som man håller i den tunga och väldigt långa dörren. Väl på plats sitter jag dock riktigt gott i de rätt så välskålade stolarna. Framför mig har jag en ratt som känns alldeles för stor och plastig, men som inte är helt dum att hålla i faktiskt. Jag blickar ut över en ganska så sluttande instrumentpanel som inte bjuder på något extra och när jag slänger ett öga på mittkonsolen blir jag allt annat än upphetsad. Här finns verkligen inget som sticker ut och knappar och reglage känns rätt så meh. Men det finns det man behöver och jag är bortskämd. Sen kommer nästa grej - den abnormt stora växelspaksknoppen i aluminium som känns som ett bowlingklot att hålla i. Vad hände där? Fast så känner jag bara tills jag börjar använda den, och inser att den faktiskt är riktigt rolig och skön att växla med. Man känner att man har kontroll och eftersom både koppling och växellåda verkar vara ganska så överens är det en dröm att vispa i nästa växel. Det trodde jag inte vid en första anblick.

Motorn för alldeles för lite väsen av sig på utsidan men i kupén brummar det på en del, speciellt i lägre hastigheter på lägre växlar. Men det beror på att ljudet är förstärkt genom bilens högtalare. Blä. Peugeot har lyckats kräma ur 270 kusar ur snurran på 1.6 liter och den känns ganska så pigg, men man får varva en del. När man gör det skjuter det på bra men det är ingen herrejössesupplevelse som infaller. Som vanligt med framhjulsdrivna bilar som har lite för mycket effekt vill framvagnen dansa runt vid häftiga gaspådrag. Torsen-diffen gör dock sitt och ser till att så mycket kraft som möjligt levereras när man behöver den och att bilen håller sig på rätt sida om asfalten.

Bilen känns stor på vägen och även om man tror att den är låg är den förvånansvärt hög när man rullar upp bredvid häftigare sportbilar. Sikten är ganska så ordentligt skymd och takhöjden i kupén gör att det känns instängt. Baksätet är som väntat trångt som attan och inget man vill sitta i, i alla fall inte under en längre sträcka. Dock får baksätesåkarna ta del av det lite roliga bubbeltaket när de kikar uppåt, för det får man nämligen inte när man sitter där fram. Designen ger ett sken av att hela taket ska vara en enda stor öppen glaskupol men så är det alltså inte utan den främre delen är täckt med ett vanligt innertak.

Det som skiljer R:en från vanliga RCZ är lite fetare utseende, en liten spoilerläpp på bakluckan som ger mer downforce, lägre chassi och att man kapat 17 kilo i vikt med hjälp av bland annat lättare hjul och avgassystem. Självklart pryds även bilen med lite R-emblem. För godsakerna och den lägre vikten får man slanta upp 80 000 extra jämfört med en vanlig RCZ.

På vägen är bilen som väntat rätt så stötig och till en början känns den lite för stor för sig själv. Det man ser i de stora backspeglarna är de breda höfterna och det är lite svårt att få en känsla över vart man har bilen. Men detta är såklart en vanesak och något man lär sig efterhand. Efter ett tag bakom ratten känns bilen mindre och något enklare att kasta omkring bland bilköer, barnvagnar, joggare och turister. Vid lite mer inspirerad körning känns den ganska så satt på vägen och man glömmer snabbt att det är en framhjulsdriven bil man far fram i. Den greppar grymt, har skön styrning och fångar upp bra vid kraftigare inbromsningar.

Avslutning

När Motorjournalen testade bilen mot Boxster på Mantorp fick de båda bilarna nästan exakt samma varvtid. Peggan är mer än 100 000 kronor billigare än Porschen och i den behöver du knappt kryssa i några tillval. Men Porschen har sexa och driver på bakhjulen, så bilarna spelar i olika ligor. Men det är ändå intressant att se att de presterar så lika på bana. De som köper Porsche tittar nog inte ens åt Peugeots håll för de vet vad de vill ha, men det kan vara kul som RCZ R-ägare att veta att bilen man sitter i är lika snabb.

Jag ser nästan dagligen vanliga RCZ på vägarna och frågan är om kunderna är villiga att slanta upp 80 000 kronor till för att få en R? För att utnyttja det man får för de extra slantarna får man nog vara god vän med banan och inte vara rädd för att pressa bilen hårt. För det är nämligen det den är byggd för. För alla andra duger vanliga RCZ gott men då smälter man ju också ganska så snabbt in i mängden.

Fakta Peugeot RCZ R

Motor: Fyrcylindrig, 1.6 liter, turbo, 270 hästkrafter, 330 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad manuell.
Drivning: Framhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5.9 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionerna 380 millimeter fram.
Däck: 235/40R19.
Mått: Hjulbas 2.61 meter, längd 4.29 meter, bredd 1.84 meter, höjd 1.35 meter, vikt 1 280 kilo, bränsletank 55 liter, förbrukning 0.63 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 145 gram per kilometer.
Pris: 389 900 kronor.

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
Sverigepremiär för Peugeot RCZ R

Nu finns den här – Peugeots mest kraftfulla serieproducerade modell i märkets

historia. Peugeot RCZ R är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport och är

konstruerad för racingbanan samtidigt som bilen kan användas till vardags.

Ur 1,6 liter motorvolym nås toppeffekten 270 hk samtidigt som koldioxidutsläppet är

låga 145 g/km.

Peugeot RCZ R är toppversionen av den framgångsrika sportcoupén RCZ, som lanserades

i ansiktslyft version så sent som förra våren. Peugeot Sport har tagit sina erfarenheter från

racingvärlden och gjort en kraftig modifiering av standardversionen, påkostad med extrem utrustning.

Den nya 270 hästkrafter starka turbomotorn på relativt ringa 1,6 liter sätter prestandarekord i sin klass

med nästan 170 hk per liter.

Det maximala vridmomentet 330 Nm finns tillgängligt från 1 900 varv/min upp till 3 500 varv/min.

Bilen accelererar från 0-100 km på 5,9 sekunder och har samtidigt ett koldioxidutsläpp på låga 145 g/

km. Den blandade förbrukningen ligger på 6,3 liter per 100 km.

Jämfört med RCZ har downforce baktill ökat med 15 daN.m tack vare en ny spoiler som bidrar till

stabilitet vid höga hastigheter. Genom att optimera olika komponenter har vikten kunnat reduceras

med 17 kg jämfört med 200-hästarsversionen av RCZ. Med en vikt på 1280 kg får RCZ R ett vikt/

effekt-förhållande på 4,7 kg/hk.Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Exklusiv signatur

Mattsvarta takbågar, svartlackerade sidobackspeglar, en stor fixerad bakspoiler och diffusor med

två kromade slutrör ger den rätta racingkänslan. Bilen är sänkt med 10 millimeter och vilar på

specialdesignade 19-tumsfälgar där ett ”R” har snidats ut för hand i aluminiumet. De tvåfärgade

fälgarna är skodda med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2-däck i dimensionen 235/40 R19.

De högre och bredare (9 tum) fälgarna gör plats för större bromsar med kraftfulla prestanda. De

flytande fyrkolvsoken i aluminium har lackerats röda och är signerade Peugeot Sport. De ventilerade

främre bromsskivorna från Alcon är utvecklade för att tåla extrem belastning. De främre skivorna

mäter 380 millimeter i diameter och har en tjocklek på 32 mm. Från 130 km/h ner till stillastående är

bromssträckan 61 meter.

RCZ R finns i fyra olika färger: Moroccan Red, Nera Black, Mercury Grey och Opal White. I den

svartlackerade grillen, på bakpartiet och i interiören återfinns det bokstaven ”R”, som vittnar om det

mer extrema utförandet. Xenonstrålkastarna med kurvljusfunktion har titanfärgat lamphus som ger ett

distinkt, samtidigt sobert intryck.

Atmosfär tillägnad föraren

Invändigt förstärks det sportiga temat med djupt skålade sportstolar som ger stöd vid aktiv körning.

Stolarna, som designats av Peugeot Sport, är klädda i svart Alcantara-klädsel och Nappa-läder med

monogram ”R”. De röda sömmarna i sätena går igen i ratten, dörrarna och instrumentpanelen. Mellan

framstolarna sitter en plakett i borstad aluminium med Peugeot Sport R-inskription.

Peugeot Sport – drivlina och chassi

Siffrorna talar sitt tydliga språk, RCZ R har ett temperament som tilltalar den sportigt lagda föraren

med direkt gensvar i styrning, chassi och drivlina. Till grund för de förfinade egenskaperna ligger

fackkunskapen hos Peugeot Sports hängivna ingenjörer. Erfarenheterna från RCZ Cup och 24-

timmars på Nürburgring har varit en stor tillgång i utvecklingsarbetet.

– För att uppnå en prestanda på 270 hk och 330 Nm i en serieproducerad motor på 1,6 liter, som

samtidigt ska kunna hålla för racing på bana, har det varit nödvändigt att ta till nya lösningar från

motorsportens värld, berättar Thierry Chauvet, RCZ R Drive Train Development Manager.

Peugeot Sport har all kunskap för att genomföra sådant projekt tillsammans med Peugeots R&D-
avdelning, som har bidragit med sina värdefulla erfarenheter från den industriella sidan, som till

exempel hög driftsäkerhet.

Motorerna i R-modellen byggs för hand av ett särskilt team i fabriken i d’Hérimoncourt, Frankrike.

Varje motor genomgår en serie av tester före leverans och klarar redan avgaskraven i Euro 6-normen.

Grunden består av 1,6-litersmotorn (1 598 cm3

varv/min.

Åtskilliga delar i motorn har modifierats eller bytts ut. Bland annat har motorblocket fått

termobehandling och Twin Scroll-turbon har optimerats ytterligare.

Ett nytt grenrör i höghållfasthetsstål för att klara de högre temperaturerna har utvecklats med

erfarenheterna från motorsporten.

De särskilda kolvarna är utvecklade i samarbete med MAHLE Motorsport. Kompressionsförhållandet

är 9,2:1 jämfört med 11,0:1 i standardversionen. Kolvarna är smidda med en aluminiumlegering som

också används i Formel 1. Vevstakarna är konstruerade för att klara särskilt höga varvtal och lagren

på vevstakarna är utvecklade för att tåla extremt högt cylindertryck.

Lagren är täckta med ett skikt polymer, som klarar högt tryck och höga temperaturer. RCZ R är den

första serieproducerade modellen i världen som använder denna avancerade teknologi som MAHLE

patenterat.

) där toppeffekten höjts till 270 hästkrafter vid 6 000

Den sexväxlade manuella växellådan har en kortare växelspak och är förstärkt för att tåla högre

påfrestningar. Utväxlingen är något tätare jämfört med standardversionen av RCZ vilket ger en ännu

effektivare acceleration.

Med mekanisk differential av Torsen-typ utnyttjas det höga vridmomentet fullt ut och ger samtidigt

ökad stabilitet vid inbromsning. Antisladdsystemet har kalibrerats om och är urkopplingsbart.

Vikten har minskats 17 kg bland annat genom lättare bromsar, hjul, annat avgassystem och i den fasta

bakspoilern.

Lägre tyngdpunkt och förbättrad aerodynamik (luftmotstånd/downforce), ökad spårvidd bak

tillsammans med mer aggressiva chassiinställningar (toe in/camber) optimerar greppet i vägbanan och

garanterar enastående väghållning och stabilitet vid toppfart. Annorlunda stötdämparinställning och

uppstyvad kraftigare fjädring samt bakåtflyttad rollcenter bidrar till ännu vassare köregenskaper.

Komfort och körglädje i vardagen

Användandet av exklusiva material från premiumsegmentet i kombination med eleganta former ger

en trivsam atmosfär. Trots att RCZ R är utvecklad med hjälp av erfarenheterna från banracing går

den höga komforten i gatversionen inte förlorad. Tvärtom är RCZ R bekväm nog för vardagskörning

och måste inte köras hårt för att uppskattas. Det praktiska 2+2-utförandet och ett för klassen ovanligt

rymligt bagageutrymme (384/760 liter) som öppnas via en rejäl halvkombilucka höjer bruksvärdet

markant.

Peugeot RCZ R är i princip fullutrustad med bland annat navigation, 7-tumsskärm, USB och Bluetooth

som standard. Som tillval finns bland annat JBL Hifi-anläggning (5 900 kr) och olika exteriöra teman i

form av ”My RCZ”-dekaler för att sätta en mer personlig prägel på bilen.
104kg
0

Det vassaste Peugeot har att erbjuda

Ben & Jerry släpper efterrätter för hundar
Klart att de också ska få!

Glassmakarna Ben & Jerry verkar inte bara gilla människor utan även hundar. Därför har man skapat två olika smaker som båda passar för hundar. Även om alla hundar inte är laktosintoleranta så är det inte så bra för dem med mjölkprodukter, så hundglassarna är gjorda på andra saker men de verkar goda ändå. För hundar alltså. Tumnagel
-22kg
+
Roger Åberg
0

Ny singel från Markus Krunegård
Sentimental Attack

I maj släpper Markus Krunegård det nya albumet TUTTI FRUTTI – Från lokalen under sushin. Med på plattan finns bland annat låten Sentimental Attack som nu släpps som singel. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Första numret av Batman såld för 2,2 miljoner dollar
Fint exemplar

Ett väldigt fint nummer av första numret av serietidningen Batman har nu sålts. Prislappen blev rätt saftig och landade på 2,22 miljoner dollar vilket motsvarar cirka 18,5 miljoner svenska kronor. Inget man lägger på dasset med andra ord. Tidningen är inte bara det första numret av en serietidning utan första numret av en serietidning som inte bara introducerade Läderlappen och Robin utan också Jokern och Catwoman (som kallades för Cat i det här numret). Numret räknas som en av de fem viktigaste serietidningarna någonsin. Just det här exemplaret är i ypperligt skick, vilket tydligen är lite extra ovanligt av just det här numret eftersom både fram och baksida har stora gula ytor som inte åldras väl om man inte tar hand om tidningen. Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg
0

Hultsfredsfestivalen blir dokumentärfilm
Släpps kanske 2022

Filmaren Hans-Erik Therus ska göra en dokumentärfilm om Hultsfredsfestivalen som kommer att sändas på SVT. Den ska skildra festivalens historia och mycket av det som hände mellan åren 1986 och 2012. Dokumentären väntas bli runt 70 minuter lång och dyka upp någon gång 2022. Ovan har ni fyra timmar Hultsfredsfestivalen 1999. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

En traditionell kruka för kimchi blir till
Gediget hantverk

Jin-Gyu lärde sig konsten att skapa onggi-krukor av sina föräldrar. Idag är han en av runt 20 stycken människor i Sydkorea som är certifierad att återskapa dessa anrika kimchi-grytor vi ser i klippet här. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Waldo's People - U Drive Me Crazy
Fredagsklassikern

Fredag igen och denna vecka drar vi till med en klassiker från den finska gruppen Waldox27s People. Vi snackar om låten U Drive Me Crazy från 1998 som undertecknad lyssnat oerhört mycket på i mina dagar. Den enda låten från gruppen som är något att hänga i granen enligt mig. Är även med på soundtracket till filmen Fucking Åmål. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Skejta på dagen, kocka på natten
Så ser Sams liv ut

Sam Narvaez växte upp på den lilla ön Key Largo utanför Florida och där har hon skejtat sedan hon var liten. På dagarna kör hon bräda men på kvällarna och nätterna står hon i köket och kockar. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0

Ny singel från Foo Fighters
Lyssna på Waiting On A War

Den 5 februari släpper Foo Fighters det nya albumet Medicine At Midnight. Med på plattan finns bland annat singeln Waiting On A War som ni kan lyssna på här. x27Waiting On A Warx27 out now. ??Listen here: https://t.co/9uyPXIqYBd#MedicineAtMidnight pic.twitter.com/cVBn4H5oMW— Foo Fighters (@foofighters) January 14, 2021 Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Ny säsong av Arlas Matkanalen
Kändisar lagar mat

På YouTube kör Arla något som de kallar för Matkanalen som är ett program där olika kändisar bjuds in för att laga lite mat tillsammans med någon av de fyra stycken kockarna Klara Lind, Nisse Hallberg, Frida Lund och Filip Poon. Idag är det premiär för säsong fyra och i det första programmet gästar Philippe Cohen. Övriga som kommer att vara med i år är Siri Barje, Sebastian Pettersson, Tan By Klara, Jonas Fagerström, Ludwiq Tjörnemo, Klas Eriksson, Jacob Lamb, Clara Henry och Zeinas kitchen. Tumnagel
67kg
+
Bobby Green
0

Fler nyheter i Burtons Mine77-kollektion
Massa saker för dig som gillar snö

Burton Snowboards presenterar nu fler nyheter i kollektionen Mine77. Den innehåller nya brädor, jackor, överdragsbyxor och accessoarer. Det finns även ett par lädervantar och ett par boots i mocka. Materialet i grejerna är Gore-Tex och Topo som är ett material som är extremt stretchigt. Allt finns att köpa nu och du hittar kollektionen på länken nedan. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green
0

OLW öppnar snacksbutik
Och släpper årets första produkter

OLW har nu öppnat en butik helt dedikerad till snacks och givetvis heter den Snacksbutiken. Butiken ligger i Filipstad där OLW har tillverkat sina snacks sedan 1967. Här ska man förutom att kunna handla snacks även lära sig om produkternas historia. Man presenterar även årets nyheter som ska finnas ute i butik från och med nästa vecka och dessa är OLW super cheez jalapeño, OLW Linschips Ost & jalapeño, OLW Big Cuts Havssalt & Svartpeppar och OLW Linschips Sourcream & Onion (nu veganskt recept). Tumnagel
148kg
+
Bobby Green
0

Xyla byggde sig en RGB-kajak
Lysande!

Har man mycket tålamod och energi kan man som Xyla Foxlin bygga sig en egen kajak som lyser på ett häftigt sätt. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

McDonald's presenterar McPlant
100 procent växtbaserad burgare

McPlantTM är en helt ny plattform för växtbaserade burgare från McDonaldx27s och den första ut är den som heter just McPlant. Det är en burgare vars "biff" består av hundra procent växter. Just nu genomförs ett pilottest av McPlant på restauranger i Linköping och Helsingborg. Målet är att lansera burgaren på alla McDonaldx27s restauranger i Sverige framöver. Biffen ska ha välbalanserade toner av umami, bra tuggmotstånd och "samma" textur som kött. Den steks tillsammans med övriga burgare på stekhällarna. Ska bli spännande att testa, eller vad tycker ni? Tumnagel
147kg
+
Bobby Green
0

Vem levererar Bánh Mì snabbast?
Kock tävlar mot matbud

I serien Taking on Takeout ska någon göra samma mat som beställts via matbud för att se vem som levererar snabbast. Här får vi se kocken Chrissy Tracey vevar ihop Bánh Mì medan klockan tickar. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

Erik bygger timmerstuga enligt gamla metoder
Har lärt sig från sin farfar

19-årige Erik Grankvist har under ett års tid byggt en timmerstuga ute i den svenska skogen, helt enligt gamla anrika metoder. Allt sker med simpla handverktyg och så som man gjorde förr. Erik hade när han började ingen tidigare erfarenhet av att snickra men han har fått mycket tips av sin farfar Åke. I detta långa klipp får vi se hur det har gått för Erik hittills och på länken nedan hittas hans kanal med fler kortare klipp på bygget. Tumnagel
228kg
+
Bobby Green
0

Uniqlo U firar tio år
Presenterar ny kollektion

Den 28 januari släpps Uniqlo U SS21-kollektionen vilket markerar tioårsjubileet av Uniqlo U. Kollektionen är designad av Christophe Lemaire som är Artistic Director på Uniqlo U och hans team i Paris. Fokus i kollektionen ligger på praktisk mångsidighet vilket översätts till varma, jordnära toner med färg- och monokrom-matchning som fokus. Nytt är att Uniqlo U denna gång även kommer ha barnkläder med i utbudet. Dessa grejer släpps dock inte förrän den 25 februari. Tumnagel
38kg
+
Bobby Green
0

Ål i gelé
En klassiker i London

Tydligen är det inte fish and chips som är den mest traditionella fiskrätten att smälla i sig i London, utan Jellied eels. Ål i gelé alltså. Det låter ju jättesmarrigt, eller? Tumnagel
24kg
+
Bobby Green
0

Skön drönarvideo från Madeira
Vackert!

Skönt klipp från i höstas där någon flyger runt på den portugisiska ön Madeira med en drönare. Tumnagel
48.4°
+
Frode Wikesjö