m
a
r
4 i dag67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Det vassaste Peugeot har att erbjuda

Det vassaste Peugeot har att erbjuda
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

När Peugeot rullar ut sin allra starkaste serieproducerade modell måste vi ju givetvis testa. RCZ som tidigare haft 200 hästar som max skruvas upp till 270 i R-versionen och bjuder upp andra effektstinna konkurrenter till match. Bilen som är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport är byggd för banan men fungerar lika bra på vanliga vägar, även om det som vanligt är på racerbanan bilen kan få visa upp sin fulla potential. Nu hade vi tyvärr inte tillgång till något sådant, men efter några mil på allmän väg kan man ändå bilda sig en uppfattning om hur kärran beter sig.

Inledning

Mitt förhållande till Peugeot är lite skadat av att jag en gång ägde en 309 som jag hade diverse strul med. Men det var nog inte bara bilens fel, utan även mitt och mitt nytagna körkort. Men detta var en herrans massa år sedan och mycket har hänt sedan dess. Peugeot fortsätter att spotta ur sig nya modeller och varianter och det känns nästan som att de har en bil i vardera kategori i dagens läge. GTi-modellerna har alltid varit de mest ärtiga men nu finns det en ny badboy i stan - bokstaven R. Och detta R har Peugeot klistrat på modellen RZC. Bokstaven innebär att racingavdelningen har lagt sig i och piffat till modellen ytterligare, både när det gäller effekt och prestanda.

Körkänsla

Att inte ens vara fyllda 30 och ha besvär med att ta sig i och ur en bil måste ju bero på bilens konstruktion, eller hur? Jag får vika ihop mig rätt så mycket för att komma in i denna, och vid smala parkeringar är det nästan jobbigt att ta sig ut samtidigt som man håller i den tunga och väldigt långa dörren. Väl på plats sitter jag dock riktigt gott i de rätt så välskålade stolarna. Framför mig har jag en ratt som känns alldeles för stor och plastig, men som inte är helt dum att hålla i faktiskt. Jag blickar ut över en ganska så sluttande instrumentpanel som inte bjuder på något extra och när jag slänger ett öga på mittkonsolen blir jag allt annat än upphetsad. Här finns verkligen inget som sticker ut och knappar och reglage känns rätt så meh. Men det finns det man behöver och jag är bortskämd. Sen kommer nästa grej - den abnormt stora växelspaksknoppen i aluminium som känns som ett bowlingklot att hålla i. Vad hände där? Fast så känner jag bara tills jag börjar använda den, och inser att den faktiskt är riktigt rolig och skön att växla med. Man känner att man har kontroll och eftersom både koppling och växellåda verkar vara ganska så överens är det en dröm att vispa i nästa växel. Det trodde jag inte vid en första anblick.

Motorn för alldeles för lite väsen av sig på utsidan men i kupén brummar det på en del, speciellt i lägre hastigheter på lägre växlar. Men det beror på att ljudet är förstärkt genom bilens högtalare. Blä. Peugeot har lyckats kräma ur 270 kusar ur snurran på 1.6 liter och den känns ganska så pigg, men man får varva en del. När man gör det skjuter det på bra men det är ingen herrejössesupplevelse som infaller. Som vanligt med framhjulsdrivna bilar som har lite för mycket effekt vill framvagnen dansa runt vid häftiga gaspådrag. Torsen-diffen gör dock sitt och ser till att så mycket kraft som möjligt levereras när man behöver den och att bilen håller sig på rätt sida om asfalten.

Bilen känns stor på vägen och även om man tror att den är låg är den förvånansvärt hög när man rullar upp bredvid häftigare sportbilar. Sikten är ganska så ordentligt skymd och takhöjden i kupén gör att det känns instängt. Baksätet är som väntat trångt som attan och inget man vill sitta i, i alla fall inte under en längre sträcka. Dock får baksätesåkarna ta del av det lite roliga bubbeltaket när de kikar uppåt, för det får man nämligen inte när man sitter där fram. Designen ger ett sken av att hela taket ska vara en enda stor öppen glaskupol men så är det alltså inte utan den främre delen är täckt med ett vanligt innertak.

Det som skiljer R:en från vanliga RCZ är lite fetare utseende, en liten spoilerläpp på bakluckan som ger mer downforce, lägre chassi och att man kapat 17 kilo i vikt med hjälp av bland annat lättare hjul och avgassystem. Självklart pryds även bilen med lite R-emblem. För godsakerna och den lägre vikten får man slanta upp 80 000 extra jämfört med en vanlig RCZ.

På vägen är bilen som väntat rätt så stötig och till en början känns den lite för stor för sig själv. Det man ser i de stora backspeglarna är de breda höfterna och det är lite svårt att få en känsla över vart man har bilen. Men detta är såklart en vanesak och något man lär sig efterhand. Efter ett tag bakom ratten känns bilen mindre och något enklare att kasta omkring bland bilköer, barnvagnar, joggare och turister. Vid lite mer inspirerad körning känns den ganska så satt på vägen och man glömmer snabbt att det är en framhjulsdriven bil man far fram i. Den greppar grymt, har skön styrning och fångar upp bra vid kraftigare inbromsningar.

Avslutning

När Motorjournalen testade bilen mot Boxster på Mantorp fick de båda bilarna nästan exakt samma varvtid. Peggan är mer än 100 000 kronor billigare än Porschen och i den behöver du knappt kryssa i några tillval. Men Porschen har sexa och driver på bakhjulen, så bilarna spelar i olika ligor. Men det är ändå intressant att se att de presterar så lika på bana. De som köper Porsche tittar nog inte ens åt Peugeots håll för de vet vad de vill ha, men det kan vara kul som RCZ R-ägare att veta att bilen man sitter i är lika snabb.

Jag ser nästan dagligen vanliga RCZ på vägarna och frågan är om kunderna är villiga att slanta upp 80 000 kronor till för att få en R? För att utnyttja det man får för de extra slantarna får man nog vara god vän med banan och inte vara rädd för att pressa bilen hårt. För det är nämligen det den är byggd för. För alla andra duger vanliga RCZ gott men då smälter man ju också ganska så snabbt in i mängden.

Fakta Peugeot RCZ R

Motor: Fyrcylindrig, 1.6 liter, turbo, 270 hästkrafter, 330 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad manuell.
Drivning: Framhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5.9 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionerna 380 millimeter fram.
Däck: 235/40R19.
Mått: Hjulbas 2.61 meter, längd 4.29 meter, bredd 1.84 meter, höjd 1.35 meter, vikt 1 280 kilo, bränsletank 55 liter, förbrukning 0.63 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 145 gram per kilometer.
Pris: 389 900 kronor.

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
Sverigepremiär för Peugeot RCZ R

Nu finns den här – Peugeots mest kraftfulla serieproducerade modell i märkets

historia. Peugeot RCZ R är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport och är

konstruerad för racingbanan samtidigt som bilen kan användas till vardags.

Ur 1,6 liter motorvolym nås toppeffekten 270 hk samtidigt som koldioxidutsläppet är

låga 145 g/km.

Peugeot RCZ R är toppversionen av den framgångsrika sportcoupén RCZ, som lanserades

i ansiktslyft version så sent som förra våren. Peugeot Sport har tagit sina erfarenheter från

racingvärlden och gjort en kraftig modifiering av standardversionen, påkostad med extrem utrustning.

Den nya 270 hästkrafter starka turbomotorn på relativt ringa 1,6 liter sätter prestandarekord i sin klass

med nästan 170 hk per liter.

Det maximala vridmomentet 330 Nm finns tillgängligt från 1 900 varv/min upp till 3 500 varv/min.

Bilen accelererar från 0-100 km på 5,9 sekunder och har samtidigt ett koldioxidutsläpp på låga 145 g/

km. Den blandade förbrukningen ligger på 6,3 liter per 100 km.

Jämfört med RCZ har downforce baktill ökat med 15 daN.m tack vare en ny spoiler som bidrar till

stabilitet vid höga hastigheter. Genom att optimera olika komponenter har vikten kunnat reduceras

med 17 kg jämfört med 200-hästarsversionen av RCZ. Med en vikt på 1280 kg får RCZ R ett vikt/

effekt-förhållande på 4,7 kg/hk.Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Exklusiv signatur

Mattsvarta takbågar, svartlackerade sidobackspeglar, en stor fixerad bakspoiler och diffusor med

två kromade slutrör ger den rätta racingkänslan. Bilen är sänkt med 10 millimeter och vilar på

specialdesignade 19-tumsfälgar där ett ”R” har snidats ut för hand i aluminiumet. De tvåfärgade

fälgarna är skodda med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2-däck i dimensionen 235/40 R19.

De högre och bredare (9 tum) fälgarna gör plats för större bromsar med kraftfulla prestanda. De

flytande fyrkolvsoken i aluminium har lackerats röda och är signerade Peugeot Sport. De ventilerade

främre bromsskivorna från Alcon är utvecklade för att tåla extrem belastning. De främre skivorna

mäter 380 millimeter i diameter och har en tjocklek på 32 mm. Från 130 km/h ner till stillastående är

bromssträckan 61 meter.

RCZ R finns i fyra olika färger: Moroccan Red, Nera Black, Mercury Grey och Opal White. I den

svartlackerade grillen, på bakpartiet och i interiören återfinns det bokstaven ”R”, som vittnar om det

mer extrema utförandet. Xenonstrålkastarna med kurvljusfunktion har titanfärgat lamphus som ger ett

distinkt, samtidigt sobert intryck.

Atmosfär tillägnad föraren

Invändigt förstärks det sportiga temat med djupt skålade sportstolar som ger stöd vid aktiv körning.

Stolarna, som designats av Peugeot Sport, är klädda i svart Alcantara-klädsel och Nappa-läder med

monogram ”R”. De röda sömmarna i sätena går igen i ratten, dörrarna och instrumentpanelen. Mellan

framstolarna sitter en plakett i borstad aluminium med Peugeot Sport R-inskription.

Peugeot Sport – drivlina och chassi

Siffrorna talar sitt tydliga språk, RCZ R har ett temperament som tilltalar den sportigt lagda föraren

med direkt gensvar i styrning, chassi och drivlina. Till grund för de förfinade egenskaperna ligger

fackkunskapen hos Peugeot Sports hängivna ingenjörer. Erfarenheterna från RCZ Cup och 24-

timmars på Nürburgring har varit en stor tillgång i utvecklingsarbetet.

– För att uppnå en prestanda på 270 hk och 330 Nm i en serieproducerad motor på 1,6 liter, som

samtidigt ska kunna hålla för racing på bana, har det varit nödvändigt att ta till nya lösningar från

motorsportens värld, berättar Thierry Chauvet, RCZ R Drive Train Development Manager.

Peugeot Sport har all kunskap för att genomföra sådant projekt tillsammans med Peugeots R&D-
avdelning, som har bidragit med sina värdefulla erfarenheter från den industriella sidan, som till

exempel hög driftsäkerhet.

Motorerna i R-modellen byggs för hand av ett särskilt team i fabriken i d’Hérimoncourt, Frankrike.

Varje motor genomgår en serie av tester före leverans och klarar redan avgaskraven i Euro 6-normen.

Grunden består av 1,6-litersmotorn (1 598 cm3

varv/min.

Åtskilliga delar i motorn har modifierats eller bytts ut. Bland annat har motorblocket fått

termobehandling och Twin Scroll-turbon har optimerats ytterligare.

Ett nytt grenrör i höghållfasthetsstål för att klara de högre temperaturerna har utvecklats med

erfarenheterna från motorsporten.

De särskilda kolvarna är utvecklade i samarbete med MAHLE Motorsport. Kompressionsförhållandet

är 9,2:1 jämfört med 11,0:1 i standardversionen. Kolvarna är smidda med en aluminiumlegering som

också används i Formel 1. Vevstakarna är konstruerade för att klara särskilt höga varvtal och lagren

på vevstakarna är utvecklade för att tåla extremt högt cylindertryck.

Lagren är täckta med ett skikt polymer, som klarar högt tryck och höga temperaturer. RCZ R är den

första serieproducerade modellen i världen som använder denna avancerade teknologi som MAHLE

patenterat.

) där toppeffekten höjts till 270 hästkrafter vid 6 000

Den sexväxlade manuella växellådan har en kortare växelspak och är förstärkt för att tåla högre

påfrestningar. Utväxlingen är något tätare jämfört med standardversionen av RCZ vilket ger en ännu

effektivare acceleration.

Med mekanisk differential av Torsen-typ utnyttjas det höga vridmomentet fullt ut och ger samtidigt

ökad stabilitet vid inbromsning. Antisladdsystemet har kalibrerats om och är urkopplingsbart.

Vikten har minskats 17 kg bland annat genom lättare bromsar, hjul, annat avgassystem och i den fasta

bakspoilern.

Lägre tyngdpunkt och förbättrad aerodynamik (luftmotstånd/downforce), ökad spårvidd bak

tillsammans med mer aggressiva chassiinställningar (toe in/camber) optimerar greppet i vägbanan och

garanterar enastående väghållning och stabilitet vid toppfart. Annorlunda stötdämparinställning och

uppstyvad kraftigare fjädring samt bakåtflyttad rollcenter bidrar till ännu vassare köregenskaper.

Komfort och körglädje i vardagen

Användandet av exklusiva material från premiumsegmentet i kombination med eleganta former ger

en trivsam atmosfär. Trots att RCZ R är utvecklad med hjälp av erfarenheterna från banracing går

den höga komforten i gatversionen inte förlorad. Tvärtom är RCZ R bekväm nog för vardagskörning

och måste inte köras hårt för att uppskattas. Det praktiska 2+2-utförandet och ett för klassen ovanligt

rymligt bagageutrymme (384/760 liter) som öppnas via en rejäl halvkombilucka höjer bruksvärdet

markant.

Peugeot RCZ R är i princip fullutrustad med bland annat navigation, 7-tumsskärm, USB och Bluetooth

som standard. Som tillval finns bland annat JBL Hifi-anläggning (5 900 kr) och olika exteriöra teman i

form av ”My RCZ”-dekaler för att sätta en mer personlig prägel på bilen.
104kg
0

Det vassaste Peugeot har att erbjuda

13 år gammal och proffs på skidor
Kai Jones är född i backen

13-årige Kai Jones är född och uppvuxen i bergen Tetons vid Jackson Hole, Wyoming, USA. Ända sedan han har varit ett spädbarn har det varit skidåkning som har gällt, och det visar sig nu när han blivit en riktig stjärna i sporten. Han är på väg att bli den yngsta professionella sponsrade friåkaren i världen och här får vi se ett inslag om honom. Bonusklipp nedan på den 9-åriga svenska killen Melvin som också är helgrym på att åka skidor. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Den psykedeliska looken på 60-talet
Var kom den från?

På 60-talet var det psykedeliska former som gällde för hela slanten. I det här klippet från Vox berättar man var detta kom från. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Billig gatumat i Japan
Detta får man för 2 dollar

Om man befinner sig i Japan och bara har två dollar på fickan är detta mat man ändå skulle ha råd med. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Dr. Dre pratar om hur 2001 blev till
Ett episkt album

1999 släppte Dr. Dre albumet 2001 och det innehåller superhitar som Still D.R.E. och Forgot About Dre. Tiden går fort och det är nu alltså hela 20 år sedan som plattan kom. I det här klippet snackar Dr. Dre och Jimmy Iovine om hur albumet blev till och hur dess arv har sett ut. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Idag öppnar jul på Liseberg
20 miljoner har investerats

För 20:e gången öppnar Liseberg idag klockan 16.00 sina portar till Jul på Liseberg. Totalt har man investerat 20 nya miljoner och bland annat har slantarna gått till den nya musikaliska isshowen En Julsaga, det nya området Midvinter, julkonserter varje dag på Lilla Scenen och en helt ny upplevelse vid huvudentrén. Förra året utsåg svenska folket Liseberg till Sveriges bästa julmarknad och i år satsar man på att höja nivån ytterligare ett snäpp. Lisebergstornets ljusslingor har tänts och man har ställt ut 1500 stycken ekologiska granar i parken. På taken ligger det tre ton konstgjord snö och totalt finns det över fem miljoner ljuskällor som ser till att skapa stämning. Julen på Liseberg är öppen 15-17, 22-24 och 28-30 november och 1, 4–8, 10–23 och 26–30 december. Entrén kostar 120 kronor, barn under 110 centimeter går in gratis. Det finns 30 stycken öppna attraktioner för den som inte bara vill gå runt och julmysa. Tumnagel
147kg
+
Bobby Green
0

David Hasselhoff - Looking for Freedom
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och det är ju som ni alla vet veckans allra bästa dag. Sån frihet! Precis den känslan som David Hasselhoffs låt Looking for Freedom ger. Här från en livespelning 1989 och självklart är KITT med på scenen och showar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Ost-rätter du måste testa i Frankrike
Det är ett krav

Inget Frankrike utan ost, så är det bara. Så har du planer att besöka landets norra delar bör du först kika på detta klipp som visar vilka ost-rätter du måste sätta i dig när du är där. Bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Klockor av återvunna sportbilar
Ferrari 348 TB och Aston Martin Rapide

Klockor och bilar har alltid hört ihop. Oftast handlar det om någon form av exklusiv sportbil parad med en dyr och detaljerad klocka. Företaget Fuoriserie kombinerar detta på ett lite annorlunda vis genom att återvinna delar från sportbilar i sina klockor. De två första som lanseras är gjorda av delar från en skrotad Ferrari 348 TB och en skrotad Aston Martin Rapide. I Ferrarins fall handlar det om en dörr och för Rapiden är det huven som nu har fått nytt liv. Endast 150 stycken exemplar av varje tillverkas och som väntat blir alla klockor unika och olika varandra. På insidan sitter ett japanskt Miyota 203A-urverk, glaset är ett reptåligt K1-glas och armbandet är av läder. Nästa batch med klockor som också kommer att vara 150 stycken är tillverkade av Alfa Romeo Montreal-delar. En klocka kostar 450 australiensiska dollar vilket i svenska pengar är strax under 3000 kronor. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Så gör Impossible Foods sin köttlösa burgare
Ett besök på fabriken

Impossible Foods är en av alla nya tillverkare som har dykt inom den köttlösa industrin. De har skapat Impossible Burger som är en burgare som ser ut som kött, smakar som kött och som blöder som kött. Men hur lyckas de med detta? Här får vi hänga med till fabriken för att se hur det går till. Tumnagel
171kg
+
Bobby Green
0

Infinity Run - Nya löparskor från NIke
Ska minska skador och smärta i knä och fötter

Nike presenterar nu de nya löparskorna Infinity Run. Dessa ska ha visat sig minska skador, och smärta i knä och fötter hos de som har testat jämfört med liknande Nike-skor som släppts tidigare. I Infinity Run har man slagit samman fördelarna med Nike Zoom Vaporfly 4% och Nike React och resultatet är något som ska vara perfekt anpassat för medeldistanslöp. Är du Nike-medlem får du tillgång till skorna den 3 januari, övriga den 16 januari. Prislappen ligger på 160 dollar paret. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Provsmakning av olika julöl
Hemma hos Edward Blom

Kring jul dricker många julöl och en som dricker många är Edward Blom. Johan åkte hem till honom för att tillsammans testa 14 stycken olika som passar bra till högtiden. Tumnagel
51kg
+
Bobby Green
0

Veganska Regnbågsbitar och Vattenmelonbitar
Nytt från Candy People

Candy People breddar sitt veganska sortiment genom att lansera Sura Regnbågsbitar och Sura Vattenmelonbitar i vegansk form. De ska smaka precis som de andra men alltså passa dig som vill äta på ett annat vis. Lanseras denna vecka på bland annat City Gross, Willys, Hemköp, Tempo, Pressbyrån och 7-Eleven. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Burgerdudes rankar världens 50 bästa burgare
Sverige har många bra

Borta är den tid när vi endast fick nöja oss med gatukök om vi ville ha en burgare. Över hela landet har det öppnat ställen med riktigt bra burgare och dessa hittar ständigt på nya saker för oss att mumsa på. Nu är det grym kvalitet på kött och övriga ingredienser som gäller och inte prefabbade frysta gråa biffar med noll smak. Burgerdudes som är Sveriges största burgarsajt fyllde precis fem år och under denna tid har de recenserat över 400 stycken burgarställen i 50 olika länder. För att fira milstolpen har de rankat vilka de tycker är de 50 bästa burgarna i hela världen och i Sverige är dessa följande: Hela Sverige: Bastard Burgers Höganäs: Garage Bar Göteborg: Burgersson Växjö/Kalmar: Grilleriet Västerås: RibHaus Stockholm: Franky’s, Bun Meat Bun, Barrels, Funky Chicken Food Truck och Flippinx27 Burgers. Resten av listan hittar ni på länken nedan. Saknar du något ställe får du gärna fylla på bland kommentarerna. Tumnagel
218kg
+
Bobby Green
0

Gör din egen Aladdin-ask
På pop up-butik i Stockholm

Karl-Bertil, glögg och Aladdin-ask. Saker som "måste" finnas på jul annars känns det inte rätt. I år är nyheten från Aladdin att man kan komponera ihop sin egen ask med de praliner man gillar allra bäst. Men, bara om du bor i eller har vägarna förbi Stockholm. På Norrmalmstorg mellan den 18:e och 23:e november kommer man att sätta upp en pop up-butik där man ska kunna komponera sin alldeles egna ask. Pralinerna säljs styckvis i små askar med sex stycken i varje och varje ask kostar fyra kronor. Så här fungerade det nämligen 1939 då Aladdin lanserades, för 80 år sedan i år alltså. Vad fyller du din ask med? Tumnagel
129kg
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Idag är det Smörgåstårtans dag!
En av novembers bästa dagar

Ni kanske åt det i somras men det är ju alltid härligt om man kan få in lite sommarkänsla även på hösten. Idag är det nämligen smörgåstårtans dag och smäller man då i sig lite sånt så kanske man minns de varma dagarna och får en lite ljusare tillvaro. Vad vill du att det ska vara i en smörgåstårta? Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Höst- och vinterkläder från Parajumpers
Var mer ute!

Italienska Parajumpers höst- och vinterkollektion finns nu i butik. Märket är kända för sina ytterplagg med detaljer från räddningstjänsten och de har tunna dunjackor, skaljackor, stora dunjackor, parkas och bomberjacka i sitt utbud. Den nya kollektionen fokuserar på att utveckla outtalade berättelser om utomhuskultur. Vad som erbjuds ser ni bland bilderna här. Kläderna säljs bland annat på Nordiska Kompaniet, Johnells och på webben. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green
0

Allt du behöver veta om gjutjärns-pannor
Bra tips!

I det här klippet berättar Stephen Muscarella från The Field Company allt man behöver veta om gjutjärns-pannor, bland annat att du visst kan diska dem med rengöringsmedel. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

En BMX-tur i Danmark
Kriss Kyle guidar oss till de bästa platserna

I Danmark cyklar varje person i genomsnitt mer än 50 mil om året. Att cykla är verkligen en del av livet här. Men var ska man trampa omkring om man inte bara vill hålla sig till cykelbanorna? Kriss Kyle visar. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0