m
a
r
2 i dag4 i går53 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Det vassaste Peugeot har att erbjuda

Det vassaste Peugeot har att erbjuda
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

När Peugeot rullar ut sin allra starkaste serieproducerade modell måste vi ju givetvis testa. RCZ som tidigare haft 200 hästar som max skruvas upp till 270 i R-versionen och bjuder upp andra effektstinna konkurrenter till match. Bilen som är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport är byggd för banan men fungerar lika bra på vanliga vägar, även om det som vanligt är på racerbanan bilen kan få visa upp sin fulla potential. Nu hade vi tyvärr inte tillgång till något sådant, men efter några mil på allmän väg kan man ändå bilda sig en uppfattning om hur kärran beter sig.

Inledning

Mitt förhållande till Peugeot är lite skadat av att jag en gång ägde en 309 som jag hade diverse strul med. Men det var nog inte bara bilens fel, utan även mitt och mitt nytagna körkort. Men detta var en herrans massa år sedan och mycket har hänt sedan dess. Peugeot fortsätter att spotta ur sig nya modeller och varianter och det känns nästan som att de har en bil i vardera kategori i dagens läge. GTi-modellerna har alltid varit de mest ärtiga men nu finns det en ny badboy i stan - bokstaven R. Och detta R har Peugeot klistrat på modellen RZC. Bokstaven innebär att racingavdelningen har lagt sig i och piffat till modellen ytterligare, både när det gäller effekt och prestanda.

Körkänsla

Att inte ens vara fyllda 30 och ha besvär med att ta sig i och ur en bil måste ju bero på bilens konstruktion, eller hur? Jag får vika ihop mig rätt så mycket för att komma in i denna, och vid smala parkeringar är det nästan jobbigt att ta sig ut samtidigt som man håller i den tunga och väldigt långa dörren. Väl på plats sitter jag dock riktigt gott i de rätt så välskålade stolarna. Framför mig har jag en ratt som känns alldeles för stor och plastig, men som inte är helt dum att hålla i faktiskt. Jag blickar ut över en ganska så sluttande instrumentpanel som inte bjuder på något extra och när jag slänger ett öga på mittkonsolen blir jag allt annat än upphetsad. Här finns verkligen inget som sticker ut och knappar och reglage känns rätt så meh. Men det finns det man behöver och jag är bortskämd. Sen kommer nästa grej - den abnormt stora växelspaksknoppen i aluminium som känns som ett bowlingklot att hålla i. Vad hände där? Fast så känner jag bara tills jag börjar använda den, och inser att den faktiskt är riktigt rolig och skön att växla med. Man känner att man har kontroll och eftersom både koppling och växellåda verkar vara ganska så överens är det en dröm att vispa i nästa växel. Det trodde jag inte vid en första anblick.

Motorn för alldeles för lite väsen av sig på utsidan men i kupén brummar det på en del, speciellt i lägre hastigheter på lägre växlar. Men det beror på att ljudet är förstärkt genom bilens högtalare. Blä. Peugeot har lyckats kräma ur 270 kusar ur snurran på 1.6 liter och den känns ganska så pigg, men man får varva en del. När man gör det skjuter det på bra men det är ingen herrejössesupplevelse som infaller. Som vanligt med framhjulsdrivna bilar som har lite för mycket effekt vill framvagnen dansa runt vid häftiga gaspådrag. Torsen-diffen gör dock sitt och ser till att så mycket kraft som möjligt levereras när man behöver den och att bilen håller sig på rätt sida om asfalten.

Bilen känns stor på vägen och även om man tror att den är låg är den förvånansvärt hög när man rullar upp bredvid häftigare sportbilar. Sikten är ganska så ordentligt skymd och takhöjden i kupén gör att det känns instängt. Baksätet är som väntat trångt som attan och inget man vill sitta i, i alla fall inte under en längre sträcka. Dock får baksätesåkarna ta del av det lite roliga bubbeltaket när de kikar uppåt, för det får man nämligen inte när man sitter där fram. Designen ger ett sken av att hela taket ska vara en enda stor öppen glaskupol men så är det alltså inte utan den främre delen är täckt med ett vanligt innertak.

Det som skiljer R:en från vanliga RCZ är lite fetare utseende, en liten spoilerläpp på bakluckan som ger mer downforce, lägre chassi och att man kapat 17 kilo i vikt med hjälp av bland annat lättare hjul och avgassystem. Självklart pryds även bilen med lite R-emblem. För godsakerna och den lägre vikten får man slanta upp 80 000 extra jämfört med en vanlig RCZ.

På vägen är bilen som väntat rätt så stötig och till en början känns den lite för stor för sig själv. Det man ser i de stora backspeglarna är de breda höfterna och det är lite svårt att få en känsla över vart man har bilen. Men detta är såklart en vanesak och något man lär sig efterhand. Efter ett tag bakom ratten känns bilen mindre och något enklare att kasta omkring bland bilköer, barnvagnar, joggare och turister. Vid lite mer inspirerad körning känns den ganska så satt på vägen och man glömmer snabbt att det är en framhjulsdriven bil man far fram i. Den greppar grymt, har skön styrning och fångar upp bra vid kraftigare inbromsningar.

Avslutning

När Motorjournalen testade bilen mot Boxster på Mantorp fick de båda bilarna nästan exakt samma varvtid. Peggan är mer än 100 000 kronor billigare än Porschen och i den behöver du knappt kryssa i några tillval. Men Porschen har sexa och driver på bakhjulen, så bilarna spelar i olika ligor. Men det är ändå intressant att se att de presterar så lika på bana. De som köper Porsche tittar nog inte ens åt Peugeots håll för de vet vad de vill ha, men det kan vara kul som RCZ R-ägare att veta att bilen man sitter i är lika snabb.

Jag ser nästan dagligen vanliga RCZ på vägarna och frågan är om kunderna är villiga att slanta upp 80 000 kronor till för att få en R? För att utnyttja det man får för de extra slantarna får man nog vara god vän med banan och inte vara rädd för att pressa bilen hårt. För det är nämligen det den är byggd för. För alla andra duger vanliga RCZ gott men då smälter man ju också ganska så snabbt in i mängden.

Fakta Peugeot RCZ R

Motor: Fyrcylindrig, 1.6 liter, turbo, 270 hästkrafter, 330 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad manuell.
Drivning: Framhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5.9 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionerna 380 millimeter fram.
Däck: 235/40R19.
Mått: Hjulbas 2.61 meter, längd 4.29 meter, bredd 1.84 meter, höjd 1.35 meter, vikt 1 280 kilo, bränsletank 55 liter, förbrukning 0.63 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 145 gram per kilometer.
Pris: 389 900 kronor.

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
Sverigepremiär för Peugeot RCZ R

Nu finns den här – Peugeots mest kraftfulla serieproducerade modell i märkets

historia. Peugeot RCZ R är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport och är

konstruerad för racingbanan samtidigt som bilen kan användas till vardags.

Ur 1,6 liter motorvolym nås toppeffekten 270 hk samtidigt som koldioxidutsläppet är

låga 145 g/km.

Peugeot RCZ R är toppversionen av den framgångsrika sportcoupén RCZ, som lanserades

i ansiktslyft version så sent som förra våren. Peugeot Sport har tagit sina erfarenheter från

racingvärlden och gjort en kraftig modifiering av standardversionen, påkostad med extrem utrustning.

Den nya 270 hästkrafter starka turbomotorn på relativt ringa 1,6 liter sätter prestandarekord i sin klass

med nästan 170 hk per liter.

Det maximala vridmomentet 330 Nm finns tillgängligt från 1 900 varv/min upp till 3 500 varv/min.

Bilen accelererar från 0-100 km på 5,9 sekunder och har samtidigt ett koldioxidutsläpp på låga 145 g/

km. Den blandade förbrukningen ligger på 6,3 liter per 100 km.

Jämfört med RCZ har downforce baktill ökat med 15 daN.m tack vare en ny spoiler som bidrar till

stabilitet vid höga hastigheter. Genom att optimera olika komponenter har vikten kunnat reduceras

med 17 kg jämfört med 200-hästarsversionen av RCZ. Med en vikt på 1280 kg får RCZ R ett vikt/

effekt-förhållande på 4,7 kg/hk.Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Exklusiv signatur

Mattsvarta takbågar, svartlackerade sidobackspeglar, en stor fixerad bakspoiler och diffusor med

två kromade slutrör ger den rätta racingkänslan. Bilen är sänkt med 10 millimeter och vilar på

specialdesignade 19-tumsfälgar där ett ”R” har snidats ut för hand i aluminiumet. De tvåfärgade

fälgarna är skodda med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2-däck i dimensionen 235/40 R19.

De högre och bredare (9 tum) fälgarna gör plats för större bromsar med kraftfulla prestanda. De

flytande fyrkolvsoken i aluminium har lackerats röda och är signerade Peugeot Sport. De ventilerade

främre bromsskivorna från Alcon är utvecklade för att tåla extrem belastning. De främre skivorna

mäter 380 millimeter i diameter och har en tjocklek på 32 mm. Från 130 km/h ner till stillastående är

bromssträckan 61 meter.

RCZ R finns i fyra olika färger: Moroccan Red, Nera Black, Mercury Grey och Opal White. I den

svartlackerade grillen, på bakpartiet och i interiören återfinns det bokstaven ”R”, som vittnar om det

mer extrema utförandet. Xenonstrålkastarna med kurvljusfunktion har titanfärgat lamphus som ger ett

distinkt, samtidigt sobert intryck.

Atmosfär tillägnad föraren

Invändigt förstärks det sportiga temat med djupt skålade sportstolar som ger stöd vid aktiv körning.

Stolarna, som designats av Peugeot Sport, är klädda i svart Alcantara-klädsel och Nappa-läder med

monogram ”R”. De röda sömmarna i sätena går igen i ratten, dörrarna och instrumentpanelen. Mellan

framstolarna sitter en plakett i borstad aluminium med Peugeot Sport R-inskription.

Peugeot Sport – drivlina och chassi

Siffrorna talar sitt tydliga språk, RCZ R har ett temperament som tilltalar den sportigt lagda föraren

med direkt gensvar i styrning, chassi och drivlina. Till grund för de förfinade egenskaperna ligger

fackkunskapen hos Peugeot Sports hängivna ingenjörer. Erfarenheterna från RCZ Cup och 24-

timmars på Nürburgring har varit en stor tillgång i utvecklingsarbetet.

– För att uppnå en prestanda på 270 hk och 330 Nm i en serieproducerad motor på 1,6 liter, som

samtidigt ska kunna hålla för racing på bana, har det varit nödvändigt att ta till nya lösningar från

motorsportens värld, berättar Thierry Chauvet, RCZ R Drive Train Development Manager.

Peugeot Sport har all kunskap för att genomföra sådant projekt tillsammans med Peugeots R&D-
avdelning, som har bidragit med sina värdefulla erfarenheter från den industriella sidan, som till

exempel hög driftsäkerhet.

Motorerna i R-modellen byggs för hand av ett särskilt team i fabriken i d’Hérimoncourt, Frankrike.

Varje motor genomgår en serie av tester före leverans och klarar redan avgaskraven i Euro 6-normen.

Grunden består av 1,6-litersmotorn (1 598 cm3

varv/min.

Åtskilliga delar i motorn har modifierats eller bytts ut. Bland annat har motorblocket fått

termobehandling och Twin Scroll-turbon har optimerats ytterligare.

Ett nytt grenrör i höghållfasthetsstål för att klara de högre temperaturerna har utvecklats med

erfarenheterna från motorsporten.

De särskilda kolvarna är utvecklade i samarbete med MAHLE Motorsport. Kompressionsförhållandet

är 9,2:1 jämfört med 11,0:1 i standardversionen. Kolvarna är smidda med en aluminiumlegering som

också används i Formel 1. Vevstakarna är konstruerade för att klara särskilt höga varvtal och lagren

på vevstakarna är utvecklade för att tåla extremt högt cylindertryck.

Lagren är täckta med ett skikt polymer, som klarar högt tryck och höga temperaturer. RCZ R är den

första serieproducerade modellen i världen som använder denna avancerade teknologi som MAHLE

patenterat.

) där toppeffekten höjts till 270 hästkrafter vid 6 000

Den sexväxlade manuella växellådan har en kortare växelspak och är förstärkt för att tåla högre

påfrestningar. Utväxlingen är något tätare jämfört med standardversionen av RCZ vilket ger en ännu

effektivare acceleration.

Med mekanisk differential av Torsen-typ utnyttjas det höga vridmomentet fullt ut och ger samtidigt

ökad stabilitet vid inbromsning. Antisladdsystemet har kalibrerats om och är urkopplingsbart.

Vikten har minskats 17 kg bland annat genom lättare bromsar, hjul, annat avgassystem och i den fasta

bakspoilern.

Lägre tyngdpunkt och förbättrad aerodynamik (luftmotstånd/downforce), ökad spårvidd bak

tillsammans med mer aggressiva chassiinställningar (toe in/camber) optimerar greppet i vägbanan och

garanterar enastående väghållning och stabilitet vid toppfart. Annorlunda stötdämparinställning och

uppstyvad kraftigare fjädring samt bakåtflyttad rollcenter bidrar till ännu vassare köregenskaper.

Komfort och körglädje i vardagen

Användandet av exklusiva material från premiumsegmentet i kombination med eleganta former ger

en trivsam atmosfär. Trots att RCZ R är utvecklad med hjälp av erfarenheterna från banracing går

den höga komforten i gatversionen inte förlorad. Tvärtom är RCZ R bekväm nog för vardagskörning

och måste inte köras hårt för att uppskattas. Det praktiska 2+2-utförandet och ett för klassen ovanligt

rymligt bagageutrymme (384/760 liter) som öppnas via en rejäl halvkombilucka höjer bruksvärdet

markant.

Peugeot RCZ R är i princip fullutrustad med bland annat navigation, 7-tumsskärm, USB och Bluetooth

som standard. Som tillval finns bland annat JBL Hifi-anläggning (5 900 kr) och olika exteriöra teman i

form av ”My RCZ”-dekaler för att sätta en mer personlig prägel på bilen.
104kg
0

Det vassaste Peugeot har att erbjuda

Amerikanska Antikrundan hittar värdefull Rolex
Väldigt, väldigt värdefull

En Rolex är värd mycket pengar men vissa modeller och utgåvor är värda sinnessjukt mycket pengar. Den här veteranen köpte en klocka på 70-talet men använde den inte, helt enkelt för att han tyckte att den var för fin för honom. Det var ett bra drag, för den ovanliga klockan är i dag värd mellan 500.000 och 700.000 dollar. Bonusvideo nedan när samma programledare hittar en annan klocka som också är värd en hel del. Tumnagel
104kg
+
Roger Åberg
0

Uppfinning tar av dig strumporna
Genialiskt eller onödigt?

En kille som kallar sig för rightcoastguy har skapat den här uppfinningen som hjälper till att ta av dig strumporna. Han kallar den själv för en av hans onödiga uppfinningar, men jag gillar den. I design Unnecessary Inventions for fun, and Imgurian challenged me to make this - meet the SockNoMore. Tumnagel
81kg
+
Roger Åberg
0

Mumsig kyckling-kebab att göra hemma
Ge mig nu

Den här YouTube-användaren har i flera veckor studerat dönerkebab-recept att göra hemma och har nu äntligen kommit fram till den bästa Gemüse-kebaben att göra själv. Ser gott ut! Var äter man den bästa döner-kebaben i Sverige? Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Kontroversen kring Nikes löparskor Vaporfly
Kanske bannas snart

Kan man anses vara dopad om man har skor som ger en fördel när man tävlar? Det anser World Athletics som tycker att Nikes löparskor Vaporfly ger användaren orättvisa fördelar. Wall Street Journal tar upp kontroversen kring detta i följande klipp. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Höjdpunkter från årets Grammy Awards
Billie Eilish kammade hem många priser

I helgen var det återigen dags för Grammy Awards och missade du tillställningen kommer här en sammanfattning med höjdpunkterna. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Finns det något bättre än svenska köttbullar?
Svaret är nej

YouTubern Alex som har en stor kanal med matfokus åkte till Sverige för att lära sig att göra just svenska köttbullar - bland det bästa vi har i det här landet. Till sin hjälp har han kocken Niklas Ekstedt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
127kg
+
Bobby Green
0

Ett besök på Hammond's Candies godisfabrik
Här gör man snasket för hand

I 100 år har nu Hammondx27s Candies tillverkat godis för hand i Denver. I det här klippet får vi hänga med till fabriken och se hur några av gottigheterna blir till. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Yes - Owner Of A Lonely Heart
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och då ska man dansa och lyssna på bra musik. Här har vi något som gör det möjligt att kombinera dessa två saker. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Kygo och Sandro Cavazza hyllar Avicii med ny låt
Det här är Forever Yours

För några år sedan på en festival spelade Avicii upp en demolåt gjord av Sandro Cavazza. Nu har han och Kygo tillsammans färdigställt låten som heter Forever Yours (Avicii Tribute). Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Fixa kartbild av din stad eller ditt område
Hemort ftw!

Om du har en plats som du gillar kan du enkelt fixa en bild av den med den här tjänsten. Sök bara efter ett område eller en stad och så får du upp den som karta. Saker runtomkring tas bort på ett snyggt sätt och du kan välja färger på bakgrund och linjer. Sedan kan du spara ner bilden eller trycka det på en mugg. Tumnagel
259kg
+
Roger Åberg
0

Keith äter allt på Shake Shack
Lyckost!

Varför nöja sig med att bara äta en grej på Shake Shack när man kan äta allt som finns på menyn? Keith från The Try Guys ger sig på just detta och han verkar sjukt nöjd. Tumnagel
66kg
+
Bobby Green
0

Seth Meyers kör en dagsfylla med Jonas Brothers
Alla är ganska törstiga

Dricka alkohol mitt på dagen?! Kan man göra det? Givetvis. Här gör Seth Meyers det tillsammans med Jonas Brothers, Jack McBrayer och Seths bror Josh. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green
0

TAG Heuer firar 160 år
Med specialversion av Carrera

1860 grundades klocktillverkaren TAG Heuer vilket gör att man i år firar hela 160 år. Detta gör man bland annat genom att lansera en specialversion av märkets mest ikoniska modell - TAG Hauer Carrera. Den släpptes för första gången 1964 och inspirationen kom från en av världens farligaste biltävlingar - Carrera Panamericana i Mexiko. Specialversionen heter TAG Heuer Carrera 160 Years Silver Limited Edition och den får en något större boett än originalet, 39 millimeter istället för 36. På insidan är det också nytt och här sitter urverket Caliber Hauer 02. Originalet har ett Valjoux 72. Istället för plexiglas täcks även urtavlan av safirglas. Baksidan är också öppen så att man kan se hur klockan jobbar. Endast 1860 stycken exemplar kommer att tillverkas och prislappen ligger på 6450 dollar. Lanseras i juni och ska gå att förhandsbeställa nu. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Häng med på en flygtur över Hawaii
Finns mycket vackert att se

I det här klippet får vi hänga med på en drönartur över vackra Hawaii. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Hantverksbryggeriet Omaka öppnar restaurang
Med bar och ölträdgård

I november skrev vi om det nya hantverksbryggeri Omaka som startats upp av Hedda Spendrup. Nu har man bryggt det första ölet som döpts till Mother och i april slår man upp portarna till en restaurang och bar i anslutning till bryggeriet. Man ska även ha en uteservering och en ölträdgård. Maten på restaurangen kommer givetvis att passa Omakas öl men man ska också brygga nya öl som matchar enskilda rätter. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Idag är det internationella vindagen
Win!

Idag är det inte bara en vanlig onsdag utan faktiskt internationella vindagen. Vad innebär det då? Att vi ska fira en av de allra äldsta dryckerna vi känner till såklart! Kanske med ett glas rött till middagen ikväll? Eller något bubbligt framför favoritprogrammet på TV? Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Breitling lanserar ny Navitimer Rattrapante
Flådig

Breitling presenterar nu en ny Navitimer Rattrapante som man har valt att döpa till Navitimer B03 Chronograph Rattrapante 45. Klockan har en boett i 18 karat rött guld och på insidan sitter urverket Manufacture Caliber B03. Klockan blir din för 273.050 kronor. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green
0

Så här ser SAS nya plan ut på insidan
Airbus A350 visar upp sig

SAS är på gång att addera nya Airbus A350 till sin flotta och förutom att ha 33 procent lägre bränsleförbrukning än A340 (rätt imponerande sänkning...) så har planet en ny och uppdaterad insida med ny inredning. Nu har SAS släppt en film och en webbplats om denna för de som är nyfikna på om det är någon skillnad. Tumnagel
332kg
+
Roger Åberg
0