m
a
r
5 i dag5 i går51 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Det vassaste Peugeot har att erbjuda

Det vassaste Peugeot har att erbjuda
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

När Peugeot rullar ut sin allra starkaste serieproducerade modell måste vi ju givetvis testa. RCZ som tidigare haft 200 hästar som max skruvas upp till 270 i R-versionen och bjuder upp andra effektstinna konkurrenter till match. Bilen som är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport är byggd för banan men fungerar lika bra på vanliga vägar, även om det som vanligt är på racerbanan bilen kan få visa upp sin fulla potential. Nu hade vi tyvärr inte tillgång till något sådant, men efter några mil på allmän väg kan man ändå bilda sig en uppfattning om hur kärran beter sig.

Inledning

Mitt förhållande till Peugeot är lite skadat av att jag en gång ägde en 309 som jag hade diverse strul med. Men det var nog inte bara bilens fel, utan även mitt och mitt nytagna körkort. Men detta var en herrans massa år sedan och mycket har hänt sedan dess. Peugeot fortsätter att spotta ur sig nya modeller och varianter och det känns nästan som att de har en bil i vardera kategori i dagens läge. GTi-modellerna har alltid varit de mest ärtiga men nu finns det en ny badboy i stan - bokstaven R. Och detta R har Peugeot klistrat på modellen RZC. Bokstaven innebär att racingavdelningen har lagt sig i och piffat till modellen ytterligare, både när det gäller effekt och prestanda.

Körkänsla

Att inte ens vara fyllda 30 och ha besvär med att ta sig i och ur en bil måste ju bero på bilens konstruktion, eller hur? Jag får vika ihop mig rätt så mycket för att komma in i denna, och vid smala parkeringar är det nästan jobbigt att ta sig ut samtidigt som man håller i den tunga och väldigt långa dörren. Väl på plats sitter jag dock riktigt gott i de rätt så välskålade stolarna. Framför mig har jag en ratt som känns alldeles för stor och plastig, men som inte är helt dum att hålla i faktiskt. Jag blickar ut över en ganska så sluttande instrumentpanel som inte bjuder på något extra och när jag slänger ett öga på mittkonsolen blir jag allt annat än upphetsad. Här finns verkligen inget som sticker ut och knappar och reglage känns rätt så meh. Men det finns det man behöver och jag är bortskämd. Sen kommer nästa grej - den abnormt stora växelspaksknoppen i aluminium som känns som ett bowlingklot att hålla i. Vad hände där? Fast så känner jag bara tills jag börjar använda den, och inser att den faktiskt är riktigt rolig och skön att växla med. Man känner att man har kontroll och eftersom både koppling och växellåda verkar vara ganska så överens är det en dröm att vispa i nästa växel. Det trodde jag inte vid en första anblick.

Motorn för alldeles för lite väsen av sig på utsidan men i kupén brummar det på en del, speciellt i lägre hastigheter på lägre växlar. Men det beror på att ljudet är förstärkt genom bilens högtalare. Blä. Peugeot har lyckats kräma ur 270 kusar ur snurran på 1.6 liter och den känns ganska så pigg, men man får varva en del. När man gör det skjuter det på bra men det är ingen herrejössesupplevelse som infaller. Som vanligt med framhjulsdrivna bilar som har lite för mycket effekt vill framvagnen dansa runt vid häftiga gaspådrag. Torsen-diffen gör dock sitt och ser till att så mycket kraft som möjligt levereras när man behöver den och att bilen håller sig på rätt sida om asfalten.

Bilen känns stor på vägen och även om man tror att den är låg är den förvånansvärt hög när man rullar upp bredvid häftigare sportbilar. Sikten är ganska så ordentligt skymd och takhöjden i kupén gör att det känns instängt. Baksätet är som väntat trångt som attan och inget man vill sitta i, i alla fall inte under en längre sträcka. Dock får baksätesåkarna ta del av det lite roliga bubbeltaket när de kikar uppåt, för det får man nämligen inte när man sitter där fram. Designen ger ett sken av att hela taket ska vara en enda stor öppen glaskupol men så är det alltså inte utan den främre delen är täckt med ett vanligt innertak.

Det som skiljer R:en från vanliga RCZ är lite fetare utseende, en liten spoilerläpp på bakluckan som ger mer downforce, lägre chassi och att man kapat 17 kilo i vikt med hjälp av bland annat lättare hjul och avgassystem. Självklart pryds även bilen med lite R-emblem. För godsakerna och den lägre vikten får man slanta upp 80 000 extra jämfört med en vanlig RCZ.

På vägen är bilen som väntat rätt så stötig och till en början känns den lite för stor för sig själv. Det man ser i de stora backspeglarna är de breda höfterna och det är lite svårt att få en känsla över vart man har bilen. Men detta är såklart en vanesak och något man lär sig efterhand. Efter ett tag bakom ratten känns bilen mindre och något enklare att kasta omkring bland bilköer, barnvagnar, joggare och turister. Vid lite mer inspirerad körning känns den ganska så satt på vägen och man glömmer snabbt att det är en framhjulsdriven bil man far fram i. Den greppar grymt, har skön styrning och fångar upp bra vid kraftigare inbromsningar.

Avslutning

När Motorjournalen testade bilen mot Boxster på Mantorp fick de båda bilarna nästan exakt samma varvtid. Peggan är mer än 100 000 kronor billigare än Porschen och i den behöver du knappt kryssa i några tillval. Men Porschen har sexa och driver på bakhjulen, så bilarna spelar i olika ligor. Men det är ändå intressant att se att de presterar så lika på bana. De som köper Porsche tittar nog inte ens åt Peugeots håll för de vet vad de vill ha, men det kan vara kul som RCZ R-ägare att veta att bilen man sitter i är lika snabb.

Jag ser nästan dagligen vanliga RCZ på vägarna och frågan är om kunderna är villiga att slanta upp 80 000 kronor till för att få en R? För att utnyttja det man får för de extra slantarna får man nog vara god vän med banan och inte vara rädd för att pressa bilen hårt. För det är nämligen det den är byggd för. För alla andra duger vanliga RCZ gott men då smälter man ju också ganska så snabbt in i mängden.

Fakta Peugeot RCZ R

Motor: Fyrcylindrig, 1.6 liter, turbo, 270 hästkrafter, 330 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad manuell.
Drivning: Framhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5.9 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionerna 380 millimeter fram.
Däck: 235/40R19.
Mått: Hjulbas 2.61 meter, längd 4.29 meter, bredd 1.84 meter, höjd 1.35 meter, vikt 1 280 kilo, bränsletank 55 liter, förbrukning 0.63 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 145 gram per kilometer.
Pris: 389 900 kronor.

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
Sverigepremiär för Peugeot RCZ R

Nu finns den här – Peugeots mest kraftfulla serieproducerade modell i märkets

historia. Peugeot RCZ R är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport och är

konstruerad för racingbanan samtidigt som bilen kan användas till vardags.

Ur 1,6 liter motorvolym nås toppeffekten 270 hk samtidigt som koldioxidutsläppet är

låga 145 g/km.

Peugeot RCZ R är toppversionen av den framgångsrika sportcoupén RCZ, som lanserades

i ansiktslyft version så sent som förra våren. Peugeot Sport har tagit sina erfarenheter från

racingvärlden och gjort en kraftig modifiering av standardversionen, påkostad med extrem utrustning.

Den nya 270 hästkrafter starka turbomotorn på relativt ringa 1,6 liter sätter prestandarekord i sin klass

med nästan 170 hk per liter.

Det maximala vridmomentet 330 Nm finns tillgängligt från 1 900 varv/min upp till 3 500 varv/min.

Bilen accelererar från 0-100 km på 5,9 sekunder och har samtidigt ett koldioxidutsläpp på låga 145 g/

km. Den blandade förbrukningen ligger på 6,3 liter per 100 km.

Jämfört med RCZ har downforce baktill ökat med 15 daN.m tack vare en ny spoiler som bidrar till

stabilitet vid höga hastigheter. Genom att optimera olika komponenter har vikten kunnat reduceras

med 17 kg jämfört med 200-hästarsversionen av RCZ. Med en vikt på 1280 kg får RCZ R ett vikt/

effekt-förhållande på 4,7 kg/hk.Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Exklusiv signatur

Mattsvarta takbågar, svartlackerade sidobackspeglar, en stor fixerad bakspoiler och diffusor med

två kromade slutrör ger den rätta racingkänslan. Bilen är sänkt med 10 millimeter och vilar på

specialdesignade 19-tumsfälgar där ett ”R” har snidats ut för hand i aluminiumet. De tvåfärgade

fälgarna är skodda med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2-däck i dimensionen 235/40 R19.

De högre och bredare (9 tum) fälgarna gör plats för större bromsar med kraftfulla prestanda. De

flytande fyrkolvsoken i aluminium har lackerats röda och är signerade Peugeot Sport. De ventilerade

främre bromsskivorna från Alcon är utvecklade för att tåla extrem belastning. De främre skivorna

mäter 380 millimeter i diameter och har en tjocklek på 32 mm. Från 130 km/h ner till stillastående är

bromssträckan 61 meter.

RCZ R finns i fyra olika färger: Moroccan Red, Nera Black, Mercury Grey och Opal White. I den

svartlackerade grillen, på bakpartiet och i interiören återfinns det bokstaven ”R”, som vittnar om det

mer extrema utförandet. Xenonstrålkastarna med kurvljusfunktion har titanfärgat lamphus som ger ett

distinkt, samtidigt sobert intryck.

Atmosfär tillägnad föraren

Invändigt förstärks det sportiga temat med djupt skålade sportstolar som ger stöd vid aktiv körning.

Stolarna, som designats av Peugeot Sport, är klädda i svart Alcantara-klädsel och Nappa-läder med

monogram ”R”. De röda sömmarna i sätena går igen i ratten, dörrarna och instrumentpanelen. Mellan

framstolarna sitter en plakett i borstad aluminium med Peugeot Sport R-inskription.

Peugeot Sport – drivlina och chassi

Siffrorna talar sitt tydliga språk, RCZ R har ett temperament som tilltalar den sportigt lagda föraren

med direkt gensvar i styrning, chassi och drivlina. Till grund för de förfinade egenskaperna ligger

fackkunskapen hos Peugeot Sports hängivna ingenjörer. Erfarenheterna från RCZ Cup och 24-

timmars på Nürburgring har varit en stor tillgång i utvecklingsarbetet.

– För att uppnå en prestanda på 270 hk och 330 Nm i en serieproducerad motor på 1,6 liter, som

samtidigt ska kunna hålla för racing på bana, har det varit nödvändigt att ta till nya lösningar från

motorsportens värld, berättar Thierry Chauvet, RCZ R Drive Train Development Manager.

Peugeot Sport har all kunskap för att genomföra sådant projekt tillsammans med Peugeots R&D-
avdelning, som har bidragit med sina värdefulla erfarenheter från den industriella sidan, som till

exempel hög driftsäkerhet.

Motorerna i R-modellen byggs för hand av ett särskilt team i fabriken i d’Hérimoncourt, Frankrike.

Varje motor genomgår en serie av tester före leverans och klarar redan avgaskraven i Euro 6-normen.

Grunden består av 1,6-litersmotorn (1 598 cm3

varv/min.

Åtskilliga delar i motorn har modifierats eller bytts ut. Bland annat har motorblocket fått

termobehandling och Twin Scroll-turbon har optimerats ytterligare.

Ett nytt grenrör i höghållfasthetsstål för att klara de högre temperaturerna har utvecklats med

erfarenheterna från motorsporten.

De särskilda kolvarna är utvecklade i samarbete med MAHLE Motorsport. Kompressionsförhållandet

är 9,2:1 jämfört med 11,0:1 i standardversionen. Kolvarna är smidda med en aluminiumlegering som

också används i Formel 1. Vevstakarna är konstruerade för att klara särskilt höga varvtal och lagren

på vevstakarna är utvecklade för att tåla extremt högt cylindertryck.

Lagren är täckta med ett skikt polymer, som klarar högt tryck och höga temperaturer. RCZ R är den

första serieproducerade modellen i världen som använder denna avancerade teknologi som MAHLE

patenterat.

) där toppeffekten höjts till 270 hästkrafter vid 6 000

Den sexväxlade manuella växellådan har en kortare växelspak och är förstärkt för att tåla högre

påfrestningar. Utväxlingen är något tätare jämfört med standardversionen av RCZ vilket ger en ännu

effektivare acceleration.

Med mekanisk differential av Torsen-typ utnyttjas det höga vridmomentet fullt ut och ger samtidigt

ökad stabilitet vid inbromsning. Antisladdsystemet har kalibrerats om och är urkopplingsbart.

Vikten har minskats 17 kg bland annat genom lättare bromsar, hjul, annat avgassystem och i den fasta

bakspoilern.

Lägre tyngdpunkt och förbättrad aerodynamik (luftmotstånd/downforce), ökad spårvidd bak

tillsammans med mer aggressiva chassiinställningar (toe in/camber) optimerar greppet i vägbanan och

garanterar enastående väghållning och stabilitet vid toppfart. Annorlunda stötdämparinställning och

uppstyvad kraftigare fjädring samt bakåtflyttad rollcenter bidrar till ännu vassare köregenskaper.

Komfort och körglädje i vardagen

Användandet av exklusiva material från premiumsegmentet i kombination med eleganta former ger

en trivsam atmosfär. Trots att RCZ R är utvecklad med hjälp av erfarenheterna från banracing går

den höga komforten i gatversionen inte förlorad. Tvärtom är RCZ R bekväm nog för vardagskörning

och måste inte köras hårt för att uppskattas. Det praktiska 2+2-utförandet och ett för klassen ovanligt

rymligt bagageutrymme (384/760 liter) som öppnas via en rejäl halvkombilucka höjer bruksvärdet

markant.

Peugeot RCZ R är i princip fullutrustad med bland annat navigation, 7-tumsskärm, USB och Bluetooth

som standard. Som tillval finns bland annat JBL Hifi-anläggning (5 900 kr) och olika exteriöra teman i

form av ”My RCZ”-dekaler för att sätta en mer personlig prägel på bilen.
104kg
0

Det vassaste Peugeot har att erbjuda

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö
0

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg
0

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
61kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg
0

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
95kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
84kg
+
André Stray
0

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
190kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Le Creuset släpper ny serie med ugnstillbehör
Med nonstick

Le Creuset är kända för sina färgglada köksprylar men nu släpper man en serie med ugnstillbehör som inte är så färgglada. Tillverkade av hårdanodiserat aluminium och med PRFE-beläggning och man lovar att de ska tåla hårda dag så de går att diska i maskin och köras i ugn upp till 260 grader. De olika plåtarna och formarna kostar mellan 409 och 789 kronor och köper man flera så går de att förvaras i varandra. De finns i butik från 1 maj. Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg
0

Patagonia skippar företagsloggor på sina kläder
För att kläderna ska få längre livslängd

Klädmärket Patagonia har beslutat att framöver tacka nej till företag som vill köpa Patagonia-kläder försedda med företagens egna logotyper. Detta är något man gör av miljöhänsyn då man tror att livslängden på ett klädesplagg blir kortare om detta är försett med en företagslogotyp. I ett blogginlägg skriver Patagonia: "What we’ve learned is that adding an additional non-removable logo reduces the life span of a garment, often by a lot, for trivial reasons. People change jobs, and the extra logo makes for an awkward re-gift. People tend not to pass logoed gear down to their kids, and not everyone wants to be an advertisement on weekends, even if they’re proud to go into work on weekdays. The result? Perfectly good gear ends up forgotten in the closet—or worse, gets tossed in the trash." Enligt Patagonia så slängdes bara 2018 11,3 miljoner ton kläder på soptippen, något som man hoppas minska med initiativet att inte längre tillåta företagslogotyper på sina kläder. Tumnagel
173kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Fredrika har fixat Marabous nya smak
Brownie, kokos och kaffe

Förra året höll Marabou en tävling där folket fick ge förslag på nya smaker. I januari släppte man smaken popcorn och nu är det dags för smak nummer två. Det är Fredrika som har kommit på smaken brownie, kokos och kaffe eller as we call it in Sweden - fika! Den nya smaken är på 185 grams-förpackning och kommer i butik 10 maj. Tumnagel
130kg
+
Roger Åberg
0

Kopparbergs börjar göra vodka
Smaksatt så klart

Kopparberg är kända för sin cider men förra året gav man sig på att smaksätta gin. Nu är det vodka som står på tur och självklart är det smaksatt. Premiärsmaken är jordgubb och lime. Är man lat funkar det att blanda den med soda och garnera med jordgubbar och lime (så klart) men annars föreslår Kopparberg att man gör en vodka mojito på den. I med mynta, jordgubbar, limejuice och sockerlag i ett highballglas och se till att det blandas. Sedan på med is, vodka och sodavatten. Finns från och med i dag på beställningssortimentet för 249 spänn. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg
0

Arc'teryx lanserar ryggsäcken Aerios
För vandraren

Arcx27teryx lanserar nu ryggsäckarna Aerios vilka primärt är utvecklade för de som är intresserade av att ge sig ut på en- eller flerdagsvandringar. Ryggsäckarna kommer i tre olika storlekar på 15, 30 och 45 liter styck. De är försedda med justerbart midjebälte, två sidofickor samt hållare för vandringsstavar. Bärremmarna innehåller två fickor med dragkedjor medan det finns sidorfickor, en toppficka och en intern ficka i själva ryggsäcken. Arcx27teryx Aerios dyker upp i butik i ma. Priserna kommer att landa på 1600 kronor för 15L-modellen, 2200 kronor för 30L-modellen och 2800 kronor för 45L-modellen. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Dag två av Grammisnomineringar
Årets album, hiphop, elektro

Dag två av Grammis-nomineringar är här och i dag handlar det om årets album, kompositör, elektro/dans, jazz, klassiska, hiphop och soul/rnb. Bland årets album hittar vi Ana Diaz, Ane Brun, Hov1, Victor Leksell och kontroversiella Yasin. Ana och Ane är också nominerade till årets kompositör och det är också Ludwig Göransson! Tumnagel
65kg
+
Roger Åberg
0

Taco Truck släpper fler produkter i butik
Ja tack!

Taco Truck är den foodtruck som startade foodtruck-trenden, i Stockholm i alla fall, och sedan en tid har man lite produkter i vanliga matvarubutiker. Älskar verkligen deras Chipotle Mayo och Chipotle Salsa, rekommenderas varmt. Kommer dessutom i bra förpackning som går att återanvända till dressing och egna såsblandningar. Hur som helst så släpper man nu lite nya produkter. Två olika sorters chips (salted white corn och beet root corn), två sorters kryddmixar (classic space och smokey spice) samt majstortillas finns nu i butik. Priserna är 15 spänn för kryddmixarna, 28 respektive 33 spänn för chipsen och 35 spänn för tortillas. Allt finns att köpa på MatHem och majstorillas finns även att köpa på ICA och Hemköp. Tumnagel
105kg
+
Roger Åberg
0

Iron Maiden ställer in årets turné
Kommer till Ullevi 2022 istället

Det brittiska bandet Iron Maiden meddelade igår att deras planerade sommarturné nu ställs in. Det innebär med andra ord att konserten på Ullevi som skulle gått av stapeln 3 juli inte heller den blir av. Tanken var att Iron Maiden skulle spelat på Ullevi redan 2020 men detta fick ställas in på grund av pandemin. När nu även årets sommarturné ställs in så får Iron Maiden-fansen vänta tills nästa år för att kolla in bandet live i Europa. En ny sommarturne är planerad med start 4 juni 2022 i Finland och avslut i Portugal 31 juli. Till Ullevi kommer Iron Maiden 22 juli 2022 enligt den nya turnéplanen. Danska D-A-D och australiensiska Airbourne kommer då att lira förband. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
173kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Veva ihop en hollandaisesås på en minut
Mikael Göransson visar hur

Förra vecka körde vi ett klipp där Mikael Göransson visade hur man redde ihop "världens snabbaste" bearnaisesås. Den här veckan är han tillbaka med ett klipp där han visar hur man kan göra en äkta Hollandaisesås på en minut. Göransson använder sig vare sig av vattenbad eller tekniken med sous vide för hollandaise. Istället har han tagit en stavmixer till hjälp och varför han gör det kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
89kg
+
Wille Wilhelmsson
0