m
a
r
3 i går54 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Det busiga arvet lever kvar

Garaget / Bilen

Ahh, Golf GTI. Bilen som 1976 inte själv visste vad den skulle göra för avtryck här i världen. Det här är bilen som startade något helt fantastiskt, helt plötsligt kunde körglädje köpas av gemene man och man behövde inte längre vara hästhandlare för att själv få ta del av bilar som fick smilbanden att masseras. Pigga och ettriga motorer som stoppades ner i små och smidiga chassien visade sig vara ett makalöst bra recept och är du en av de stora biltillverkarna idag måste du ha en sån här i ditt utbud. Men Golf GTI var alltså det som startade hela vågen, och den lever som tur är fortfarande idag. Mer än någonsin skulle jag vilja säga.

Inledning

Jag var långt ifrån ens påtänkt när den allra första Golfen introducerades 1974. Men jag minns den som igår, eftersom min mamma hade en illgrön MK1:a. För övrigt den första bilen jag någonsin körde, och givetvis fick motorstopp med. Men glad var jag ändå och även om det här inte var någon GTI kändes den rätt så pigg och kvick ändå. Jag kan bara föreställa mig hur det måste ha varit att kliva in i en riktigt GTI när den kom. En ny typ av bilar var alltså född och förutom Golf-klassen har Volkswagen alltså även introducerat GTI-klassen till folket. Inga små bedrifter direkt. Och det har hänt en hel del sedan dess. Idag är Golfen större än någonsin och nästintill en minibuss i jämförelse med originalet. Tillverkarna fortsätter att slänga ur sig modeller som alla vill ta upp kampen med urfadern och det kan inte vara det enklaste uppdraget här i världen att skapa en ersättare till GTI. Och den enda som lyckas med det är Volkswagen själva. Visst finns det konkurrenter som ligger alldeles bakom buskarna och lurar men det finns bara en GTI. Och nu har den blivit så gammal att den är inne på sin sjunde generation.

Motor

För att en bil ska få kalla sig för en GTI så måste det vara lite pulver under huven. Och det är det i denna. 230 hästar plockas ur den två liter stora fyran med turbo. Ett ganska så ordentligt lyft från originalets 110. Men tiderna förändras ju som vi vet och det lilla tunna plåtskalet man då skyddades av är ersatt med ett betydligt tyngre och robustare. Och då krävs det lite mer effekt för att sätta fart på grejerna, kanske inte 230 men ska det vara så ska det vara. Se bara till vridet, 350 Nm, det är lika mycket som i Golf R.

Ett ganska dovt brummande är det man möts av efter att ha vevat igång allt via startknappen. Ger man lite torrgas får man även höra lite turbovissel. I med drive-läget på DSG-lådan utan att göra några andra inställningar och iväg. Bilen känns som vilken annan Golf som helst, dock kanske lite stötigare över de första guppen jag stöter på. Men annars är det bekvämt, dämpat och sansat. Jag brummar vidare och märker snabbt hur välbyggd den känns. Inget gnissel eller knak någonstans och det känns nästan som att jag sitter i en premium-bil från någon av de andra tyskarna. Jag märker inte när växellådan byter kuggar och styrningen känns sådär lätt och lyxig.

Efter ett par rödljus står jag längst fram och bestämmer mig för att börja släppa på lite då motorn kommit upp sig i temperatur. Bilen svarar direkt och även om jag är rätt så bortskämd med betydligt effektstarkare och kvickare bilar sticker den iväg bra. Förvånansvärt bra faktiskt. Och när lådan växlar från ettan till tvåan får jag även en arg och snabb avgasknall som jag verkligen inte hade förväntat mig. Jag kommer på mig själv med att garva högt och bli positivt överraskad över att bilen lät så här bra innan jag ens börjat pilla på några inställningar. Med denna trevliga upplevelse i bagaget stannar jag till lite snabbt för att sätta mig in i hur jag gör för att få fram ännu mera sportighet i bilen.

Mittkonsolen bjuder på en riktigt bra skärm. Jag brukar överlag inte vara speciellt förtjust i pekskärmar i bilar men den här funkar faktiskt väldigt bra. Den känner av när fingrarna närmar sig och visar då större versioner av knapparna man bara såg lite grann av tidigare till exempel, vilket jag tycker är rätt så smart. Den är också snabb och det händer något direkt när man trycker, för är det något jag inte tål så är det lagg. Dessutom är det superenkelt att ansluta sin telefon via blåtand och få upp kontakter, spela musik och annat. Något som inte alls är lika självklart i betydligt dyrare bilar. Via skärmen styr man också bilens temperament. Vid växelväljaren finns det en knapp som heter Mode och när man trycker på den dyker det upp ett antal olika val på skärmen. Jag var i Comfort-läget så jag knappade snabbt över till Sport istället. Där finns även ett Eco-läge och ett som heter Individual där du själv ställer in vad som ska hända.

Med sportläget i bar det iväg igen och genast känner jag hur bilen ställer sig på tårna. Styrningen blir trögare, dämpningen hårdare och gasresponsen snabbare. Precis som det brukar när man är och fingrar på såna här knappar alltså. Växellådan vill även ligga på så låg växel som möjligt hela tiden och envisas med att inte växla upp till tvåan trots att jag kör i typ 40 km/h. Ganska bra varv på motorn alltså. Och det vill man ju ha, om man kör på bana eller på en kurvig landsväg någonstans, inte i stan. Lösningen är att kasta över växelspaken till manuellt läge och antingen växla upp och ner med den själv, eller med paddlarna bakom ratten. Eller paddlar och paddlar, små tryckknappar utan direkt känsla skulle jag vilja kalla dem. Men hur som helst, med denna konfiguration kan du ha sportläget i och växla när du själv vill, det gillar jag bäst. Det känns direkt som att det är så här bilen ska köras. Bäst av allt kanske en manuell låda skulle vara men nu får jag nöja mig med en kvick dubbelkopplingslåda (ja, i den här sitter det faktiskt det) istället. Och lådan gör verkligen ett bra jobb, långt mycket bättre än om jag skulle vispa runt med en manuell.

Nu har höfterna fått sitta alldeles för länge mellan sidostöden i stolarna utan att få känna om de gör någon nytta och det är dags att börja köra lite mera "aktivt" som det heter. Bägge händerna på ratten, ingen musik på stereon och stretching av höger vad är det som gäller nu. Iväg och det är nu GTI-känslan kommer på riktigt. Volkswagen har för första gången stoppat ner ett progressivt styrsystem i en av sina bilar och det sitter i den här. Systemet gör det förutom lätt att parkera även att den blir mer stabil i högre farter, och mer direktstyrd. Och det märks att man får lite hjälp alltså. Bilen är riktigt lättkörd och känns aldrig nervös trots att jag pressade på lite grann mellan varven. Den suger sig fast mot marken och styr precis åt det håll jag vill att den ska styra.

Här finns även en annan grej som hjälper mig att föra fram bilen i något vildare takt än gemene pensionär. Och det heter XDS+. Vad är nu detta då? Jo, en av sakerna som många andra effektstinna framhjulsdrivna bilar också begåvats med på senare tid, en elektronisk diffbroms. Den här rackaren ser till att du inte kasar rätt ut i salladen i en kurva på grund av understyrning utan att du faktiskt tar dig igenom utan att behöva skämmas över att din bil driver på "fel" hjulpar. Den ger helt enkelt pulver till det hjul som har bäst grepp, och hjälper bilen att driva sig ur exempelvis en kurva på allra bästa sätt. Innerhjulet får mindre grepp, ytterhjulet får mer. Det gör att du kan köra hårdare in i en kurva, och snabbare ut ur den. Skulle det behövas i en knivig situation kan så mycket som allt vridmoment skickas till det ena hjulet. Avancerad teknik som fungerar mycket bra i praktiken och som gör även framhjulsdrivna bilar riktigt roliga att köra. Och som inte skrämmer bort en från att ta ut bilen på riktigt kurviga vägar, eller bana för den delen.

Mellansnack

Jag vet inte om det är min ålder som spökar eller vad det är men oj vad praktiskt det är med en bil som går att använda till vardags. Golfen är perfekt att både frakta omkring människor och last i, och med den här motorn under locket kan man dessutom när man vill leka lite. En perfekt balans för den som bara kan eller vill ha en bil, och inte har plats för en sportigare bil och en vardagsbil. Och det är ju mycket därför Volkswagen lyckats så bra med sin GTI, och även konkurrenterna med sina upptickade versioner av olika modeller. RS, M och AMG-bilar är inte för Svenssons, och hur mycket effekt behöver man egentligen? Och hur kul är det att tanka? Eller att pröjsa försäkringen? En del saker som jag reflekterat över under tiden jag testat den här bilen. Det känns rätt smart att kunna erbjuda polarna skjuts, att kunna ta med sig ett par väskor och att inte behöva tanka var 20:e mil. Jag kanske bara börjar bli gammal. Eller så har jag nypt mig själv i armen och insett att det här är så det ser ut i verkligheten. Man drömmer om sportbilen men det slutar alltid med ett vettigt mellanting som faktiskt går att använda.

Exteriör

Till denna busiga karaktär måste man ju också självklart ha ett kaxigt yttre. Och det har den här enligt mig. Fronten är riktigt arg med sina led-kransar och 18-tummarna med sina rödmålade ok känns helrätt utan att bli för mycket 18-åring med bakåtvänd kepa. Det enda jag tycker släpar lite är baken. Visst, den har två avgaspipor i en helt okej dimensionen men i övrigt tycker jag att den ser lite platt ut. Där lyckades förra Golfen bättre i R-utförande, med sina mycket argare baklampor. De här lamporna är också snygga men som sagt lite platta, och för smala. Den lilla vingen vid taket är dock rätt cool, speciellt de svarta små plastbitarna på sidorna som fyller ut den lite. GTI-loggan på framskärmarna kunde de gärna fått skippa dock, de känns lite väl mycket Biltema.

Interiör

En GTI ska ha skotskrutig klädsel, så är det bara. Och givetvis har även den här det. Snyggt och kul tycker jag, för det här ser man ju inte direkt varje dag i en bil. Klädseln ackompanjeras av röda sömmar och det röda fortsätter även i dörrarnas lister som ger ett härligt sken när det blir mörkt. Ratten är liten och knubbig med en platt botten och väljer man manuell låda får man en knopp som påminner om en golfboll, precis som det var i ur-GTI:n. Stolarna fram kramar på bra runt lekamen och trots att jag nötte ett gäng med mil fick jag aldrig träsmak. Baksätet är också det helt okej att åka i, om man inte är mer än två personer vill säga.

Det bästa med insidan på den här bilen måste nog ändå vara sakerna som man kan styra på utsidan. Jag gillar att man nu för tiden även kan utrusta små, och relativt billiga, bilar med saker som tidigare endast gick att få i miljonbilsklassen. Den här parveln hade både lane assist, adaptiv farthållare och kan fickparkera själv. Och det tycker jag är riktigt grymt. Man behöver inte längre köra det allra fetaste för att ta del av det allra senaste, och den som redan har allt det här godiset i sin miljonbil kan nu också få det i sin lilla andrabil om det nu skulle vara så.

Avslutning

Jag blev uppriktigt glad i den här bilen efter bara några minuter bakom ratten. Det var ett tag sedan jag körde en Golf och jag hade nästan glömt av hur bra de är. Grym kvalitetskänsla, mycket bil och dessutom riktigt kul att köra. Volkswagen fortsätter att förfina segmentet de var med och satte till världen för alla dessa år sedan och det märks att de vet vad de gör. Dock vet de även hur de ska ta betalt för grejerna. Nästan 300 000 kronor för en Golf innan man har börjat kryssa i grejer i tillvalslistan är mycket pengar, och summan är farligt nära den förra Golf R kostade (333 000 kronor). Men ärligt talat tycker jag att den här är roligare, och det lär krävas mycket av nästa Golf R för att sno kunder från GTI-älskarna.

Nu ska jag scanna Blocket efter en MK1 GTI.

Fakta Volkswagen Golf GTI Performance

Motor: R4, 1.9 liter, turbo, 230 hästkrafter, 350 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad dubbelkopplingslåda.
Drivning: Framhjulsdrift med diffbroms.
Prestanda: 0-100 km/h på 6.5 sekunder, toppfart 250 km/h.
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionen 340 millimeter fram.
Däck: 225/40 R18 fram och bak.
Mått: Hjulbas 2.63 meter, längd 4.26 meter, bredd 1.79 meter, höjd 1.44 meter, vikt 1 402 kilo, bränsletank 50 liter, förbrukning 0.64 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 149 gram per kilometer.
Pris: 284 900 kronor (+ 14 500 kronor för DSG-lådan)

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Det busiga arvet lever kvar
Visa
Pressmeddelande
Nya Volkswagen Golf GTI – starkare och snålare

På bilsalongen i Genève presenterar Volkswagen den sjunde generationens Golf GTI. Den sportiga ikonen har fått fler hästkrafter men är ändå betydligt bränslesnålare än sin föregångare.

I över tre decennier har beteckningen ”GTI” stått för hög prestanda och körglädje – den första generationen kom redan 1976. Volkswagen fortsätter nu denna tradition genom att presentera nya Golf GTI – den sjunde i ordningen. Premiären sker på bilsalongen i Genève, 7-17 mars.

För första gången finns Golf GTI i två effektversioner: 220 hk respektive 230 hk. Nya Golf GTI släpps på den svenska marknaden vid påsk och de första bilarna väntas komma till sommaren. Det svenska försäljningsprogrammet och priserna är ännu inte fastställda.

En GTI – två effektnivåer

220 respektive 230 hk. Nya Golf GTI drivs av en tvåliters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med en effekt på 220 hk. Från start kommer denna sportbilsikon även att erbjudas med ytterligare en version där effekten har höjts till 230 hk. Båda GTI-versionerna är som standard utrustade med ett start-/stopp-system och uppfyller utsläppsnormen EU-6 som träder i kraft först 2014.

Med en 6-växlad manuell växellåda förbrukar den endast 6,0 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 139 g/km. Jämfört med föregångaren (211 hk), ligger bränsleförbrukningen för nya Golf GTI 1,3 liter lägre per 100 km vid blandad körning – en förbättring med 18 procent.

Båda effektversionerna av motorn kan som tillval kombineras med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. De två effektversionerna förbrukar då 6,4 respektive 6,5 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 148 respektive 150 g/km.

Vridmoment på 350 Nm: Grundversionen av nya Golf GTI har nu en effekt på 220 hk, en höjning med 9 hk jämfört med den förra modellen. Samtidigt har det maximala vridmomentet höjts med hela 70 Nm och ligger nu på 350 Nm, vilket är detsamma som för förra Golf R.

Nya GTI med 220 hk accelererar 0 till 100 km/h på 6,5 sekunder och topphastigheten ligger på 246 km/h.

De som väljer en Golf GTI med 230 hk får motsvarande vridmomentsförhållande men topphastigheten är 250 km/h och sprinten från 0 till 100 km/h är avklarad på 6,4 sekunder.

Ny differentialbroms fram och progressiv styrning

Golf GTI i 230 hk-version erbjuder inte bara mer kraft utan också ett plus för köregenskaperna: istället för 16"-bromsar är GTI här utrustad med 17"-skivor (med GTI-logo på bromsoken) och en speciell differentialbroms (VAQ) för framaxeln.

Världspremiär är det för det nya progressiva styrsystemet i Golf GTI. Detta är standard i båda effektversionerna.

Exteriör GTI-styling

Utvändigt hittar vi exempel på speciella GTI-detaljer som rödlackerade bromsok, karakteristiska GTI-luftintag, mörkröda bakljus och två kromade ändrör.

Volkswagen har vidareutvecklat GTI-fälgarna ”Denver”, ”Detroit” och ”Glendale” vars karakteristiska design från den förra modellen går igen i de nya 17 tum stora lättmetallfälgarna ”Brooklyn”. Fälgarna är skodda med däck av dimensionen 225/45. Det kommer också att finnas 18"-fälgar som tillval för GTI.

GTI-attribut i kupén

Den allra första GTI:n hade en skotskrutig sätesklädsel. Sätena i den sjätte generationen Golf GTI var klädda i ”Jacky”-tyg och i övergången till den nya GTI-generationen har denna arbetats om och fått namnet ”Clark”. Naturligtvis är den fortfarande skotskrutig.

Röda dekorsömmar på stolarna och växelspaken ger en sportig kontrast – innertaket i GTI är som vanligt svart vilket framhäver kupéns sportiga look ännu mer.

Typiska för en Golf GTI är också den speciella sportratten och växelspaksknoppen. Den sistnämnda påminner nu åter om en golfboll och leder på så sätt tankarna till ursprungs-GTI:n, precis som den nya designen på läderratten.

Den sportiga ratten har tre metallekrar och är tillplattad nedtill. Högblank svart dekor ger ett lätt intryck och ratten är lätthanterlig och greppvänlig. På de horisontella rattekrarna sitter standardmonterade multifunktionsknappar.

En annan särskiljande detalj är GTI-instrumentinsatsen med sin färgdisplay och speciella mätargrafik. Den speciella GTI-looken i kupén förstärks av röd orienteringsbelysning, speciella dekorlister och paneler (dekorlister i framdörrarna med orienteringsbelysning), pedaler och fotstöd (på vänster sida) i borstat rostfritt stål samt instegslister fram med orienteringsbelysning och inlägg i rostfritt stål.
233kg
0

Det busiga arvet lever kvar

Ny kudde som leder bort värme
Ska göra att du somnar fortare

Emma - The Sleep Company är ett tyskt företag som säljer madrasser, sängar och andra sov-relaterade saker. Nu lanserar de en ny produkt i deras Diamond Degree-serie och det är en kudde som ska hjälpa till att sänka kroppstemperaturen och leda bort värme under natten - något som ska göra att du somnar fortare och förbättrar djupsömnen. Kudden är 70 centimeter lång, 40 hög och 12 centimeter tjock. Den har tre justerbara lager bestående av Diamond Degree-skum, stödjande HRX-skum och Memory-skum. Släpps den 22 oktober här och kostar 1799 kronor. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Saudiarabien bygger hotell på oljeplattform
Om man vill turista till havs

Saudiarabiens Public Investment Fund (PIF) kommer att investera i ett hotellbygge till havs där det är tänkt att turister ska bo på en ombyggd oljeplattform. Resorten kallas för "The Rig" och de tre hotellen på plattformen kommer att ha 800 rum för uthyrning tillsammans. Sammanlagt kommer resorten att uppta en yta på 150.000 kvadratmeter och även inkludera elva restauranger, berg-och-dalbana, pariserhjul, vattenrutschbana, go cart-bana, bungy jump-torn, flera pooler, scener och annat. När The Rig kommer att vara färdigbyggt och börja kunna ta emot turister finns det än så länga inga uppgifter om. Här nedan hittas en reklamfilm för det hela. Tumnagel
71kg
+
Wille Wilhelmsson
0

IWC och Hot Wheels släpper klocka
Kommer i en liten verktygslåda

I samband med den 78:e upplagan av Goodwood Members Meeting har klocktillverkaren IWC Schaffhausen tillsammans med leksakstillverkaren Hot Wheels tagit fram en klocka och en liten leksaksbil i form av en klassisk Mercedes 300 SL. Endast 50 stycken exemplar kommer att bli till och det första auktioneras iväg av Bonhams, pengarna kommer gå till välgörenhet. Allt kommer förpackat i en snygg verktygslåda. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Idag är det Internationella gin och tonic-dagen
Gin & tisdag

Tänk vad härligt ändå när man får reda på att denna regniga och kyliga tisdag också råkar vara internationella gin och tonic-dagen. En GT värmer ju alltid så varför inte liva upp veckan lite med denna traditionella och utomordentliga drink. Hur blandar du din? Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Foodboats kan komma till Stockholm
Säljer mat från vattnet

Efter foodtrucks kommer nu foodboats till Stockholm. Det är den grönblå majoriteten som i nästa års budget vill utreda frågan om båtserveringar. Idén kommer från Italien där det i flera italienska städer finns flytande restauranger som serverar mat. Tanken är att båtarna både ska ha fasta platser och kunna tuffa runt när det behövs. De ska kunna lägga till vid kajer och vid promenadstråk. Trafikkontoret, exploateringskontoret och Stockholm Hamnar har fram till nästa sommar på sig att utreda frågan. Vad tror ni om idén? Klippet visar en foodboat i Washington för några år sedan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Porsche Design ska börja designa lyxhotell
Kommer att ha minst 150 rum

Porsche Design och den tyska hotellkedjan Deutsche Hospitality har ingått ett partnerskap vilket gör att du inom kort kommer att kunna bo på ett hotell designat av just Porsche Design. Ett antal Steigenberger Porsche Design Hotels kommer att slå upp portarna runt om i världen och alla kommer att vara i lyx-segmentet. Marcus Bernhardt som är chief executive hos Deutsche Hospitality säger följande: "Our two companies unite the very best of both worlds. Porsche Design brings a unique design philosophy to the partnership. And there is scarcely any company in the hotel business other than Steigenberger which has brought so much quality, service and passion to bear over a period of more than 90 years. With these strengths, we create a new and exciting product that will encourage people to rediscover the hotel sector." När det första hotellet öppnar är dock oklart för tillfället. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green
0

Vinet Pasqua Hey French släpps
Har tidigare bara funnits på restaurang

Vinet Pasqua Hey French (You could have made this but you didnx27t) har man tidigare bara kunnat få på restaurang, men nu släpps det i en begränsad upplaga (120 stycken flaskor) i Systembolagets beställningssortiment. Hey French Edizione II heter det där och det är gjort på druvorna garganega, pinot bianco och sauvignon blanc från vingårdar i östra Soave - ett italienskt vinområde. Vinet är även en blend gällande årgång och innehåller fyra utvalda årgångar från 2010-talet: 2015, 2016, 2017, 2018. Alkoholhalten ligger på 13,5 procent och för en flaska på 750 milliliter får man betala 370 kronor. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Babish lagar poke bowls
Så du också kan göra det

I det här avsnittet av Basics with Babish får vi lära oss hur man lagar till några smarriga poke bowls på ett rätt så bra sätt. Bonus-poke bowls nedan. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö
0

Heinz släpper blodig variant till halloween
Ett lakan och du har din outfit till festen

Det enklaste fuskblodet att få tag på är så klart lite gammal hederlig ketchup. Det har Heinz slagit fasta på och släpper nu en tillfällig förpackning, men tyvärr inte i Sverige. Det finns många varianter på att göra sin produkt lite hetare inför olika högtider, om halloween nu räknas som en, och den här var riktigt snygg tycker jag. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg
0

Ny skatefilm från Vans Skateboarding
Nice To See You

Vans Skateboarding har släppt sin första globala skatefilmen någonsin. Den heter Nice To See You och det är en långfilm skapad från grunden för att lyfta fram Vans globala skate-team. Den berömde Los Angeles-baserade filmskaparen och fotografen Greg Hunt har stått bakom kameran medan åkarna Adelaide Norris, Alexey Krasniy, Breana Geering, Chima Ferguson, Daiki Hoshino, Diego Todd, Digby Luxton, Dustin Henry, Etienne Gagne, Nick Michel, Notis Aggelis, Pedro Delfino, Rio Morishige, Ronnie Sandoval, Shogo Zama, Simon Zuzic, Una Farrar, och Wang Guohua har varit framför den. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Ny singel från Vargas & Lagola
Ain't Leaving Now

Vincent Pontare och Salem Al Fakir, eller Vargas & Lagola som de kallar sig för när de gör musik tillsammans, släpper idag den nya singeln Ainx27t Leaving Now som du kan lyssna på här. Duon beskriver låten som ett släktskap med Julio Iglesias på Rivierans dekadenta 70-tal. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

De tävlar i På spåret 2021
Har premiär 26 november

Den 26 november har den 32:a upplagan av TV-programmet På spåret premiär i SVT, och nu får vi reda på vilka som kommer vara med och leka. Debut gör Carina Bergfeldt, Marcus Oscarsson, Ina Lundström och Hanna Hellquist men resterande är återvändande namn. Denna gång kommer ett nytt moment få ta plats och det är "Närmast vinner". Det går ut på att de tävlande ska försöka pricka ut en stad eller plats någonstans i världen på en blindkarta, och det laget som kommer närmast den rätta positionen vinner tre poäng. I pressmeddelandet nedan ser ni alla som kommer tävla och när, om ni nu inte har koll på dem via bilden här ovan. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

En av Indiens bästa gastropubar
Ligger i Mumbai

I det här klippet från Munchies får vi hänga med till Woodside Inn i Mumbai som ska vara en av landets bästa gastropubar. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Festival flyttar in i spårvagn
Way Out Västtrafik

Lördagen den 13 november kommer musikfestivalen Way Out West att göra ett unikt gästspel ombord på en av Västtrafiks spårvagnar. Då kommer de nämligen tillsammans att arrangera Way Out Västtrafik och några av artisterna som kommer att uppträda på vagnen är Miriam Bryant, Little Dragon, Jens Lekman och Stella Explorer. Men det är inte bara fritt fram att packa vagnen full med folk utan på varje konsert får det endast vara 40 stycken personer. Spelningarna kommer gå att följa utan kostnad via en livestream på Västtrafiks hemsida. Alla konserter startar och slutar på Marklandsgatan och de kostar som en enkelbiljett - 34 kronor. Biljetterna släpps den 22 oktober klockan 10.00 på Ticketmaster. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

Adele har släppt nytt!
Det här är singeln Easy on me

Det var ett tag sedan vi fick höra nytt från Adele, men nu är en ny singel släppt. Den heter Easy on me och är det första släppet från kommande plattan som kommer heta 30. Plattan, och första singeln, handlar mycket om skilsmässan som Adele gick igenom för två år sedan. Tumnagel
103kg
+
Roger Åberg
0

Snart dags för Plantations Single Cask-släpp
Första faten den 28 oktober

Den 28 oktober kommer Plantation att släppa de första fem rom-nyheterna och den 25 november är det dags för ytterligare fem stycken att göra entré. Man har fortsatt att utforska gränserna och erbjuder bland annat rom lagrad på ölfat från Duvel eller bourbonfat från Kentuckydestilleriet Bardstown. Läs om allt som släpps i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Musikvideon till Seinabo Seys nya låt
Gustaf Skarsgård är med

På Seinabo Seys senaste EP finns låten Ix27m Just Mad (Bitch) med, och nu har den fått en officiell musikvideo där Gustaf Skarsgård är motspelare till Seinabo. Videon är regisserad av den Grammisnominerade regissören Nim Kyoung Ran. Imorgon släpps även låten Sweet Life. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Idag är det räkmackans dag!
Äntligen

Tänk att en grå oktober-torsdag kan vända helt och bli i princip årets bästa dag när man får reda på att det idag är räkmackans dag! Så skippa ärtsoppan idag och veva istället i er en redigt matig macka överöst med räkor. Glöm inte äggen! Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0