m
a
r
67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Det busiga arvet lever kvar

Garaget / Bilen

Ahh, Golf GTI. Bilen som 1976 inte själv visste vad den skulle göra för avtryck här i världen. Det här är bilen som startade något helt fantastiskt, helt plötsligt kunde körglädje köpas av gemene man och man behövde inte längre vara hästhandlare för att själv få ta del av bilar som fick smilbanden att masseras. Pigga och ettriga motorer som stoppades ner i små och smidiga chassien visade sig vara ett makalöst bra recept och är du en av de stora biltillverkarna idag måste du ha en sån här i ditt utbud. Men Golf GTI var alltså det som startade hela vågen, och den lever som tur är fortfarande idag. Mer än någonsin skulle jag vilja säga.

Inledning

Jag var långt ifrån ens påtänkt när den allra första Golfen introducerades 1974. Men jag minns den som igår, eftersom min mamma hade en illgrön MK1:a. För övrigt den första bilen jag någonsin körde, och givetvis fick motorstopp med. Men glad var jag ändå och även om det här inte var någon GTI kändes den rätt så pigg och kvick ändå. Jag kan bara föreställa mig hur det måste ha varit att kliva in i en riktigt GTI när den kom. En ny typ av bilar var alltså född och förutom Golf-klassen har Volkswagen alltså även introducerat GTI-klassen till folket. Inga små bedrifter direkt. Och det har hänt en hel del sedan dess. Idag är Golfen större än någonsin och nästintill en minibuss i jämförelse med originalet. Tillverkarna fortsätter att slänga ur sig modeller som alla vill ta upp kampen med urfadern och det kan inte vara det enklaste uppdraget här i världen att skapa en ersättare till GTI. Och den enda som lyckas med det är Volkswagen själva. Visst finns det konkurrenter som ligger alldeles bakom buskarna och lurar men det finns bara en GTI. Och nu har den blivit så gammal att den är inne på sin sjunde generation.

Motor

För att en bil ska få kalla sig för en GTI så måste det vara lite pulver under huven. Och det är det i denna. 230 hästar plockas ur den två liter stora fyran med turbo. Ett ganska så ordentligt lyft från originalets 110. Men tiderna förändras ju som vi vet och det lilla tunna plåtskalet man då skyddades av är ersatt med ett betydligt tyngre och robustare. Och då krävs det lite mer effekt för att sätta fart på grejerna, kanske inte 230 men ska det vara så ska det vara. Se bara till vridet, 350 Nm, det är lika mycket som i Golf R.

Ett ganska dovt brummande är det man möts av efter att ha vevat igång allt via startknappen. Ger man lite torrgas får man även höra lite turbovissel. I med drive-läget på DSG-lådan utan att göra några andra inställningar och iväg. Bilen känns som vilken annan Golf som helst, dock kanske lite stötigare över de första guppen jag stöter på. Men annars är det bekvämt, dämpat och sansat. Jag brummar vidare och märker snabbt hur välbyggd den känns. Inget gnissel eller knak någonstans och det känns nästan som att jag sitter i en premium-bil från någon av de andra tyskarna. Jag märker inte när växellådan byter kuggar och styrningen känns sådär lätt och lyxig.

Efter ett par rödljus står jag längst fram och bestämmer mig för att börja släppa på lite då motorn kommit upp sig i temperatur. Bilen svarar direkt och även om jag är rätt så bortskämd med betydligt effektstarkare och kvickare bilar sticker den iväg bra. Förvånansvärt bra faktiskt. Och när lådan växlar från ettan till tvåan får jag även en arg och snabb avgasknall som jag verkligen inte hade förväntat mig. Jag kommer på mig själv med att garva högt och bli positivt överraskad över att bilen lät så här bra innan jag ens börjat pilla på några inställningar. Med denna trevliga upplevelse i bagaget stannar jag till lite snabbt för att sätta mig in i hur jag gör för att få fram ännu mera sportighet i bilen.

Mittkonsolen bjuder på en riktigt bra skärm. Jag brukar överlag inte vara speciellt förtjust i pekskärmar i bilar men den här funkar faktiskt väldigt bra. Den känner av när fingrarna närmar sig och visar då större versioner av knapparna man bara såg lite grann av tidigare till exempel, vilket jag tycker är rätt så smart. Den är också snabb och det händer något direkt när man trycker, för är det något jag inte tål så är det lagg. Dessutom är det superenkelt att ansluta sin telefon via blåtand och få upp kontakter, spela musik och annat. Något som inte alls är lika självklart i betydligt dyrare bilar. Via skärmen styr man också bilens temperament. Vid växelväljaren finns det en knapp som heter Mode och när man trycker på den dyker det upp ett antal olika val på skärmen. Jag var i Comfort-läget så jag knappade snabbt över till Sport istället. Där finns även ett Eco-läge och ett som heter Individual där du själv ställer in vad som ska hända.

Med sportläget i bar det iväg igen och genast känner jag hur bilen ställer sig på tårna. Styrningen blir trögare, dämpningen hårdare och gasresponsen snabbare. Precis som det brukar när man är och fingrar på såna här knappar alltså. Växellådan vill även ligga på så låg växel som möjligt hela tiden och envisas med att inte växla upp till tvåan trots att jag kör i typ 40 km/h. Ganska bra varv på motorn alltså. Och det vill man ju ha, om man kör på bana eller på en kurvig landsväg någonstans, inte i stan. Lösningen är att kasta över växelspaken till manuellt läge och antingen växla upp och ner med den själv, eller med paddlarna bakom ratten. Eller paddlar och paddlar, små tryckknappar utan direkt känsla skulle jag vilja kalla dem. Men hur som helst, med denna konfiguration kan du ha sportläget i och växla när du själv vill, det gillar jag bäst. Det känns direkt som att det är så här bilen ska köras. Bäst av allt kanske en manuell låda skulle vara men nu får jag nöja mig med en kvick dubbelkopplingslåda (ja, i den här sitter det faktiskt det) istället. Och lådan gör verkligen ett bra jobb, långt mycket bättre än om jag skulle vispa runt med en manuell.

Nu har höfterna fått sitta alldeles för länge mellan sidostöden i stolarna utan att få känna om de gör någon nytta och det är dags att börja köra lite mera "aktivt" som det heter. Bägge händerna på ratten, ingen musik på stereon och stretching av höger vad är det som gäller nu. Iväg och det är nu GTI-känslan kommer på riktigt. Volkswagen har för första gången stoppat ner ett progressivt styrsystem i en av sina bilar och det sitter i den här. Systemet gör det förutom lätt att parkera även att den blir mer stabil i högre farter, och mer direktstyrd. Och det märks att man får lite hjälp alltså. Bilen är riktigt lättkörd och känns aldrig nervös trots att jag pressade på lite grann mellan varven. Den suger sig fast mot marken och styr precis åt det håll jag vill att den ska styra.

Här finns även en annan grej som hjälper mig att föra fram bilen i något vildare takt än gemene pensionär. Och det heter XDS+. Vad är nu detta då? Jo, en av sakerna som många andra effektstinna framhjulsdrivna bilar också begåvats med på senare tid, en elektronisk diffbroms. Den här rackaren ser till att du inte kasar rätt ut i salladen i en kurva på grund av understyrning utan att du faktiskt tar dig igenom utan att behöva skämmas över att din bil driver på "fel" hjulpar. Den ger helt enkelt pulver till det hjul som har bäst grepp, och hjälper bilen att driva sig ur exempelvis en kurva på allra bästa sätt. Innerhjulet får mindre grepp, ytterhjulet får mer. Det gör att du kan köra hårdare in i en kurva, och snabbare ut ur den. Skulle det behövas i en knivig situation kan så mycket som allt vridmoment skickas till det ena hjulet. Avancerad teknik som fungerar mycket bra i praktiken och som gör även framhjulsdrivna bilar riktigt roliga att köra. Och som inte skrämmer bort en från att ta ut bilen på riktigt kurviga vägar, eller bana för den delen.

Mellansnack

Jag vet inte om det är min ålder som spökar eller vad det är men oj vad praktiskt det är med en bil som går att använda till vardags. Golfen är perfekt att både frakta omkring människor och last i, och med den här motorn under locket kan man dessutom när man vill leka lite. En perfekt balans för den som bara kan eller vill ha en bil, och inte har plats för en sportigare bil och en vardagsbil. Och det är ju mycket därför Volkswagen lyckats så bra med sin GTI, och även konkurrenterna med sina upptickade versioner av olika modeller. RS, M och AMG-bilar är inte för Svenssons, och hur mycket effekt behöver man egentligen? Och hur kul är det att tanka? Eller att pröjsa försäkringen? En del saker som jag reflekterat över under tiden jag testat den här bilen. Det känns rätt smart att kunna erbjuda polarna skjuts, att kunna ta med sig ett par väskor och att inte behöva tanka var 20:e mil. Jag kanske bara börjar bli gammal. Eller så har jag nypt mig själv i armen och insett att det här är så det ser ut i verkligheten. Man drömmer om sportbilen men det slutar alltid med ett vettigt mellanting som faktiskt går att använda.

Exteriör

Till denna busiga karaktär måste man ju också självklart ha ett kaxigt yttre. Och det har den här enligt mig. Fronten är riktigt arg med sina led-kransar och 18-tummarna med sina rödmålade ok känns helrätt utan att bli för mycket 18-åring med bakåtvänd kepa. Det enda jag tycker släpar lite är baken. Visst, den har två avgaspipor i en helt okej dimensionen men i övrigt tycker jag att den ser lite platt ut. Där lyckades förra Golfen bättre i R-utförande, med sina mycket argare baklampor. De här lamporna är också snygga men som sagt lite platta, och för smala. Den lilla vingen vid taket är dock rätt cool, speciellt de svarta små plastbitarna på sidorna som fyller ut den lite. GTI-loggan på framskärmarna kunde de gärna fått skippa dock, de känns lite väl mycket Biltema.

Interiör

En GTI ska ha skotskrutig klädsel, så är det bara. Och givetvis har även den här det. Snyggt och kul tycker jag, för det här ser man ju inte direkt varje dag i en bil. Klädseln ackompanjeras av röda sömmar och det röda fortsätter även i dörrarnas lister som ger ett härligt sken när det blir mörkt. Ratten är liten och knubbig med en platt botten och väljer man manuell låda får man en knopp som påminner om en golfboll, precis som det var i ur-GTI:n. Stolarna fram kramar på bra runt lekamen och trots att jag nötte ett gäng med mil fick jag aldrig träsmak. Baksätet är också det helt okej att åka i, om man inte är mer än två personer vill säga.

Det bästa med insidan på den här bilen måste nog ändå vara sakerna som man kan styra på utsidan. Jag gillar att man nu för tiden även kan utrusta små, och relativt billiga, bilar med saker som tidigare endast gick att få i miljonbilsklassen. Den här parveln hade både lane assist, adaptiv farthållare och kan fickparkera själv. Och det tycker jag är riktigt grymt. Man behöver inte längre köra det allra fetaste för att ta del av det allra senaste, och den som redan har allt det här godiset i sin miljonbil kan nu också få det i sin lilla andrabil om det nu skulle vara så.

Avslutning

Jag blev uppriktigt glad i den här bilen efter bara några minuter bakom ratten. Det var ett tag sedan jag körde en Golf och jag hade nästan glömt av hur bra de är. Grym kvalitetskänsla, mycket bil och dessutom riktigt kul att köra. Volkswagen fortsätter att förfina segmentet de var med och satte till världen för alla dessa år sedan och det märks att de vet vad de gör. Dock vet de även hur de ska ta betalt för grejerna. Nästan 300 000 kronor för en Golf innan man har börjat kryssa i grejer i tillvalslistan är mycket pengar, och summan är farligt nära den förra Golf R kostade (333 000 kronor). Men ärligt talat tycker jag att den här är roligare, och det lär krävas mycket av nästa Golf R för att sno kunder från GTI-älskarna.

Nu ska jag scanna Blocket efter en MK1 GTI.

Fakta Volkswagen Golf GTI Performance

Motor: R4, 1.9 liter, turbo, 230 hästkrafter, 350 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad dubbelkopplingslåda.
Drivning: Framhjulsdrift med diffbroms.
Prestanda: 0-100 km/h på 6.5 sekunder, toppfart 250 km/h.
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionen 340 millimeter fram.
Däck: 225/40 R18 fram och bak.
Mått: Hjulbas 2.63 meter, längd 4.26 meter, bredd 1.79 meter, höjd 1.44 meter, vikt 1 402 kilo, bränsletank 50 liter, förbrukning 0.64 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 149 gram per kilometer.
Pris: 284 900 kronor (+ 14 500 kronor för DSG-lådan)

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Visa
Pressmeddelande
Nya Volkswagen Golf GTI – starkare och snålare

På bilsalongen i Genève presenterar Volkswagen den sjunde generationens Golf GTI. Den sportiga ikonen har fått fler hästkrafter men är ändå betydligt bränslesnålare än sin föregångare.

I över tre decennier har beteckningen ”GTI” stått för hög prestanda och körglädje – den första generationen kom redan 1976. Volkswagen fortsätter nu denna tradition genom att presentera nya Golf GTI – den sjunde i ordningen. Premiären sker på bilsalongen i Genève, 7-17 mars.

För första gången finns Golf GTI i två effektversioner: 220 hk respektive 230 hk. Nya Golf GTI släpps på den svenska marknaden vid påsk och de första bilarna väntas komma till sommaren. Det svenska försäljningsprogrammet och priserna är ännu inte fastställda.

En GTI – två effektnivåer

220 respektive 230 hk. Nya Golf GTI drivs av en tvåliters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med en effekt på 220 hk. Från start kommer denna sportbilsikon även att erbjudas med ytterligare en version där effekten har höjts till 230 hk. Båda GTI-versionerna är som standard utrustade med ett start-/stopp-system och uppfyller utsläppsnormen EU-6 som träder i kraft först 2014.

Med en 6-växlad manuell växellåda förbrukar den endast 6,0 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 139 g/km. Jämfört med föregångaren (211 hk), ligger bränsleförbrukningen för nya Golf GTI 1,3 liter lägre per 100 km vid blandad körning – en förbättring med 18 procent.

Båda effektversionerna av motorn kan som tillval kombineras med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. De två effektversionerna förbrukar då 6,4 respektive 6,5 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 148 respektive 150 g/km.

Vridmoment på 350 Nm: Grundversionen av nya Golf GTI har nu en effekt på 220 hk, en höjning med 9 hk jämfört med den förra modellen. Samtidigt har det maximala vridmomentet höjts med hela 70 Nm och ligger nu på 350 Nm, vilket är detsamma som för förra Golf R.

Nya GTI med 220 hk accelererar 0 till 100 km/h på 6,5 sekunder och topphastigheten ligger på 246 km/h.

De som väljer en Golf GTI med 230 hk får motsvarande vridmomentsförhållande men topphastigheten är 250 km/h och sprinten från 0 till 100 km/h är avklarad på 6,4 sekunder.

Ny differentialbroms fram och progressiv styrning

Golf GTI i 230 hk-version erbjuder inte bara mer kraft utan också ett plus för köregenskaperna: istället för 16"-bromsar är GTI här utrustad med 17"-skivor (med GTI-logo på bromsoken) och en speciell differentialbroms (VAQ) för framaxeln.

Världspremiär är det för det nya progressiva styrsystemet i Golf GTI. Detta är standard i båda effektversionerna.

Exteriör GTI-styling

Utvändigt hittar vi exempel på speciella GTI-detaljer som rödlackerade bromsok, karakteristiska GTI-luftintag, mörkröda bakljus och två kromade ändrör.

Volkswagen har vidareutvecklat GTI-fälgarna ”Denver”, ”Detroit” och ”Glendale” vars karakteristiska design från den förra modellen går igen i de nya 17 tum stora lättmetallfälgarna ”Brooklyn”. Fälgarna är skodda med däck av dimensionen 225/45. Det kommer också att finnas 18"-fälgar som tillval för GTI.

GTI-attribut i kupén

Den allra första GTI:n hade en skotskrutig sätesklädsel. Sätena i den sjätte generationen Golf GTI var klädda i ”Jacky”-tyg och i övergången till den nya GTI-generationen har denna arbetats om och fått namnet ”Clark”. Naturligtvis är den fortfarande skotskrutig.

Röda dekorsömmar på stolarna och växelspaken ger en sportig kontrast – innertaket i GTI är som vanligt svart vilket framhäver kupéns sportiga look ännu mer.

Typiska för en Golf GTI är också den speciella sportratten och växelspaksknoppen. Den sistnämnda påminner nu åter om en golfboll och leder på så sätt tankarna till ursprungs-GTI:n, precis som den nya designen på läderratten.

Den sportiga ratten har tre metallekrar och är tillplattad nedtill. Högblank svart dekor ger ett lätt intryck och ratten är lätthanterlig och greppvänlig. På de horisontella rattekrarna sitter standardmonterade multifunktionsknappar.

En annan särskiljande detalj är GTI-instrumentinsatsen med sin färgdisplay och speciella mätargrafik. Den speciella GTI-looken i kupén förstärks av röd orienteringsbelysning, speciella dekorlister och paneler (dekorlister i framdörrarna med orienteringsbelysning), pedaler och fotstöd (på vänster sida) i borstat rostfritt stål samt instegslister fram med orienteringsbelysning och inlägg i rostfritt stål.
233kg
0

Det busiga arvet lever kvar

Guns N' Roses kommer till Sweden Rock
Spelade där senast 2010

Mellan 3-6 juni nästa år anordnas återigen rockfestivalen Sweden Rock. Nu meddelas att ett väldigt stort band återvänder och det är Guns Nx27 Roses. Gänget spelade på festivalen 2010 men buades då ut av publiken eftersom de var 50 minuter sena. Nästa års spelning blir den enda i Norden. Förutom Guns kommer bland annat In Flames, Within Temptation, Volbeat, Nightwish, Opeth och Clawfinger att uppträda. Det hade varit kul att se Guns Nx27 Roses live någon gång men det kommer ju aldrig att bli lika episkt som videon nedan visar, så det kanske är bäst att låta bli. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Roxette - Fading Like A Flower
Fredagsklassikern

Nu i veckan nåddes vi av det tråkiga beskedet att Marie Fredriksson lämnat oss. Med anledning av detta blir denna veckans klassiker en av Roxettes största hits - Fading Like A Flower. Bonusklipp nedan. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Ben-buljong från The Mandalorian
Baby Yoda approves

I Star Wars-serien The Mandalorian sörplar Baby Yoda i sig en skvätt ben-buljong och just detta vevar Binging with Babish ihop här. Inte med ben från samma djur dock. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Så jobbar Emma Bengtsson på Aquavit
Tvåstjärnig restaurang i New York

I det här klippet får vi reda på hur Emma Bengtsson gick från att vara konditor till huvudkock på den "svenska" restaurangen Aquavit i New York. Vi får även se när hon gör hennes världsberömda fågelbo-dessert. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Weezer har irrat bort sig i skogen
Låt från Frozen 2

Förra Frost-filmen var det låten Let It Go som spelades på repeat. Kan Weezers bidrag till Frozen 2, Lost In The Woods, skapa samma effekt månntro? Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
0

Häng med Valentino Rossi på cross
Hej vad det går!

Roadracing-föraren Valentino Rossi kör inte bara tvåhjulingar på fina asfaltsvägar och här får vi hänga med honom på cross när han körde en tävling i Tavullia i Italien nyligen. Vann gjorde Valentino tillsammans med en kille till som delade på körningen. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Årets nominerade till Grammis 2020
Vilka som vinner får vi reda på i februari

Den 6:e februari nästa år arrangeras musikpriset Grammis i Annexet i Stockholm och totalt handlar det om 21 stycken olika kategorier som ska få pris. Nu får vi reda på vilka de nominerade är och ett axplock är Einár i kategorin Årets artist, Avicii - SOS (feat. Aloe Blacc) i Årets låt och Victor Leksell i Årets nykomling. Alla nominerade hittar ni under "Läs mer". Tumnagel
68kg
+
Bobby Green
0

Pringles släpper Rick And Morty-chips
Gott!

I den knasiga animerade serien Rick And Morty förvandlar Rick sig till en pickle i ett avsnitt för att slippa gå på en session familjeterapi. Det här är en grej som blivit ganska stor i Internet-kretsar och nu hakar Pringles på tåget och presenterar chips på temat. Dock dröjer det till 2 februari nästa år innan de lanseras och om de kommer till Sverige återstår bara att se. Tumnagel
137kg
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Nikes nya Dior-skor
Inget för skogen

Förra veckan presenterade Dior ett sko-samarbete med Jordan Brand och det handlade om ett par exklusiva Nike Air Jordan 1. Här får vi en genomgång av skorna av Thibo som är huvuddesigner för skor hos Dior. Tumnagel
-33kg
+
Bobby Green
0

Årets julkort från Banksy
Hemlösa i Birmingham

I årets julkort från Banksy har han valt att fokusera på hemlösa i Birmingham genom att måla ett par renar som drar bänken en man sover på. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Tyska J. Meyer nu på Systembolaget
Ett prisvärt Pinot Noir

Nu har J. Meyer Pinot Noir 2015 lanserats på Systembolaget i beställningssortimentet. Det är enligt uppgift ett prisvärt vin från Pfalz i Tyskland som ska passa utmärkt till pasta eller som sällskapsdryck. Vinet har jäst på temperaturkontrollerade ståltankar och därefter delvis lagrats på ståltank och icke-rostade ekfat. Det här är en typisk tysk metod som ger ett vin med mjuka tanniner, smak av svarta körsbär, svarta vinbär och ett avslut som dröjer sig kvar länge. Artikelnumret är 72606. Alkoholhalten ligger på 13,5 procent och för en flaska får man betala 90 kronor. Tumnagel
28kg
+
Bobby Green
0

Motoriserad mountain bike för 200 dollar
Bygg en själv!

Om man är trött på att trampa men inte vill lägga massa pengar på en elcykel och kan leva med en liten förbränningsmotor istället kan man ju alltid bygga sig något eget, som den här snubben gjorde. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Carlings lanserar Augmented Reality-t-shirt
Byt design i den digitala världen

Förra året lanserade modekedjan Carlings den digitala klädkollektionen NEO-EX och nu är man tillbaka med nästa påhitt i typ samma kategori. Här handlar det istället om en augmented reality-t-shirt som man kallar för The Last Statement T-shirt. Man använder sig av samma teknik som ligger bakom Instagrams filters och stickers och man kan då med hjälp av telefonen digitalt placera nya designalternativ och budskap på t-shirten. Du kan alltså ändra designen utan att köpa en ny t-shirt. The Last Statement T-shirt kostar 399 kronor och för varje sålt exemplar doneras 100 kronor till organisationen WaterAid. Tumnagel
66kg
+
Bobby Green
0

Dubbel cheeseburgare vs dubbel cheeseburgare
Billgaste kostar 7 dollar, dyraste 25

BuzzFeedVideo har släppt en ny video i serien Worth it där man jämför samma saker som har olika pris. Denna gång står det dubbel cheeseburgare på menyn. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Sneaker-shopping med Jeff Goldblum
Det blev några par

Den senaste kändisen Complex har tagit med och shoppat sneakers med är skådespelaren Jeff Goldblum. Tumnagel
15kg
+
Bobby Green
0

Vans Destruct SF i nya färger
Grönt och svart

Vans skomodell Destruct SF presenteras nu med två nya färger - grönt och svart. Att man valde just dessa färger kommer efter att Vans atleter önskade just dessa. Proffs-surfaren Kyuss King som är med i Vans atletteam tycker att de surf-inspirerade skorna funkar perfekt på stranden, i en studiosession eller var som helst däremellan. Skorna finns att köpa nu och för ett par får man betala 70 dollar. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

Tony Hawk ger Jack Black skateboard-tips
Två legendarer möts

I det här klippet får vi se när tokfransen Jack Black får lite tips och råd av skateboard-legendaren Tony Hawk - både i rampen och i TV-spelet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Saffran-fest i Iran
Inga lussebullar här inte

Jul är lika med saffran för många. Allehanda bakelser skapas och givetvis har lussebullarna en stor roll. Men saffran användas också väldigt mycket i matlagning, som i Iran som The Food Ranger nyligen besökte. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0