m
a
r
3 i dag2 i går53 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Det busiga arvet lever kvar

Garaget / Bilen

Ahh, Golf GTI. Bilen som 1976 inte själv visste vad den skulle göra för avtryck här i världen. Det här är bilen som startade något helt fantastiskt, helt plötsligt kunde körglädje köpas av gemene man och man behövde inte längre vara hästhandlare för att själv få ta del av bilar som fick smilbanden att masseras. Pigga och ettriga motorer som stoppades ner i små och smidiga chassien visade sig vara ett makalöst bra recept och är du en av de stora biltillverkarna idag måste du ha en sån här i ditt utbud. Men Golf GTI var alltså det som startade hela vågen, och den lever som tur är fortfarande idag. Mer än någonsin skulle jag vilja säga.

Inledning

Jag var långt ifrån ens påtänkt när den allra första Golfen introducerades 1974. Men jag minns den som igår, eftersom min mamma hade en illgrön MK1:a. För övrigt den första bilen jag någonsin körde, och givetvis fick motorstopp med. Men glad var jag ändå och även om det här inte var någon GTI kändes den rätt så pigg och kvick ändå. Jag kan bara föreställa mig hur det måste ha varit att kliva in i en riktigt GTI när den kom. En ny typ av bilar var alltså född och förutom Golf-klassen har Volkswagen alltså även introducerat GTI-klassen till folket. Inga små bedrifter direkt. Och det har hänt en hel del sedan dess. Idag är Golfen större än någonsin och nästintill en minibuss i jämförelse med originalet. Tillverkarna fortsätter att slänga ur sig modeller som alla vill ta upp kampen med urfadern och det kan inte vara det enklaste uppdraget här i världen att skapa en ersättare till GTI. Och den enda som lyckas med det är Volkswagen själva. Visst finns det konkurrenter som ligger alldeles bakom buskarna och lurar men det finns bara en GTI. Och nu har den blivit så gammal att den är inne på sin sjunde generation.

Motor

För att en bil ska få kalla sig för en GTI så måste det vara lite pulver under huven. Och det är det i denna. 230 hästar plockas ur den två liter stora fyran med turbo. Ett ganska så ordentligt lyft från originalets 110. Men tiderna förändras ju som vi vet och det lilla tunna plåtskalet man då skyddades av är ersatt med ett betydligt tyngre och robustare. Och då krävs det lite mer effekt för att sätta fart på grejerna, kanske inte 230 men ska det vara så ska det vara. Se bara till vridet, 350 Nm, det är lika mycket som i Golf R.

Ett ganska dovt brummande är det man möts av efter att ha vevat igång allt via startknappen. Ger man lite torrgas får man även höra lite turbovissel. I med drive-läget på DSG-lådan utan att göra några andra inställningar och iväg. Bilen känns som vilken annan Golf som helst, dock kanske lite stötigare över de första guppen jag stöter på. Men annars är det bekvämt, dämpat och sansat. Jag brummar vidare och märker snabbt hur välbyggd den känns. Inget gnissel eller knak någonstans och det känns nästan som att jag sitter i en premium-bil från någon av de andra tyskarna. Jag märker inte när växellådan byter kuggar och styrningen känns sådär lätt och lyxig.

Efter ett par rödljus står jag längst fram och bestämmer mig för att börja släppa på lite då motorn kommit upp sig i temperatur. Bilen svarar direkt och även om jag är rätt så bortskämd med betydligt effektstarkare och kvickare bilar sticker den iväg bra. Förvånansvärt bra faktiskt. Och när lådan växlar från ettan till tvåan får jag även en arg och snabb avgasknall som jag verkligen inte hade förväntat mig. Jag kommer på mig själv med att garva högt och bli positivt överraskad över att bilen lät så här bra innan jag ens börjat pilla på några inställningar. Med denna trevliga upplevelse i bagaget stannar jag till lite snabbt för att sätta mig in i hur jag gör för att få fram ännu mera sportighet i bilen.

Mittkonsolen bjuder på en riktigt bra skärm. Jag brukar överlag inte vara speciellt förtjust i pekskärmar i bilar men den här funkar faktiskt väldigt bra. Den känner av när fingrarna närmar sig och visar då större versioner av knapparna man bara såg lite grann av tidigare till exempel, vilket jag tycker är rätt så smart. Den är också snabb och det händer något direkt när man trycker, för är det något jag inte tål så är det lagg. Dessutom är det superenkelt att ansluta sin telefon via blåtand och få upp kontakter, spela musik och annat. Något som inte alls är lika självklart i betydligt dyrare bilar. Via skärmen styr man också bilens temperament. Vid växelväljaren finns det en knapp som heter Mode och när man trycker på den dyker det upp ett antal olika val på skärmen. Jag var i Comfort-läget så jag knappade snabbt över till Sport istället. Där finns även ett Eco-läge och ett som heter Individual där du själv ställer in vad som ska hända.

Med sportläget i bar det iväg igen och genast känner jag hur bilen ställer sig på tårna. Styrningen blir trögare, dämpningen hårdare och gasresponsen snabbare. Precis som det brukar när man är och fingrar på såna här knappar alltså. Växellådan vill även ligga på så låg växel som möjligt hela tiden och envisas med att inte växla upp till tvåan trots att jag kör i typ 40 km/h. Ganska bra varv på motorn alltså. Och det vill man ju ha, om man kör på bana eller på en kurvig landsväg någonstans, inte i stan. Lösningen är att kasta över växelspaken till manuellt läge och antingen växla upp och ner med den själv, eller med paddlarna bakom ratten. Eller paddlar och paddlar, små tryckknappar utan direkt känsla skulle jag vilja kalla dem. Men hur som helst, med denna konfiguration kan du ha sportläget i och växla när du själv vill, det gillar jag bäst. Det känns direkt som att det är så här bilen ska köras. Bäst av allt kanske en manuell låda skulle vara men nu får jag nöja mig med en kvick dubbelkopplingslåda (ja, i den här sitter det faktiskt det) istället. Och lådan gör verkligen ett bra jobb, långt mycket bättre än om jag skulle vispa runt med en manuell.

Nu har höfterna fått sitta alldeles för länge mellan sidostöden i stolarna utan att få känna om de gör någon nytta och det är dags att börja köra lite mera "aktivt" som det heter. Bägge händerna på ratten, ingen musik på stereon och stretching av höger vad är det som gäller nu. Iväg och det är nu GTI-känslan kommer på riktigt. Volkswagen har för första gången stoppat ner ett progressivt styrsystem i en av sina bilar och det sitter i den här. Systemet gör det förutom lätt att parkera även att den blir mer stabil i högre farter, och mer direktstyrd. Och det märks att man får lite hjälp alltså. Bilen är riktigt lättkörd och känns aldrig nervös trots att jag pressade på lite grann mellan varven. Den suger sig fast mot marken och styr precis åt det håll jag vill att den ska styra.

Här finns även en annan grej som hjälper mig att föra fram bilen i något vildare takt än gemene pensionär. Och det heter XDS+. Vad är nu detta då? Jo, en av sakerna som många andra effektstinna framhjulsdrivna bilar också begåvats med på senare tid, en elektronisk diffbroms. Den här rackaren ser till att du inte kasar rätt ut i salladen i en kurva på grund av understyrning utan att du faktiskt tar dig igenom utan att behöva skämmas över att din bil driver på "fel" hjulpar. Den ger helt enkelt pulver till det hjul som har bäst grepp, och hjälper bilen att driva sig ur exempelvis en kurva på allra bästa sätt. Innerhjulet får mindre grepp, ytterhjulet får mer. Det gör att du kan köra hårdare in i en kurva, och snabbare ut ur den. Skulle det behövas i en knivig situation kan så mycket som allt vridmoment skickas till det ena hjulet. Avancerad teknik som fungerar mycket bra i praktiken och som gör även framhjulsdrivna bilar riktigt roliga att köra. Och som inte skrämmer bort en från att ta ut bilen på riktigt kurviga vägar, eller bana för den delen.

Mellansnack

Jag vet inte om det är min ålder som spökar eller vad det är men oj vad praktiskt det är med en bil som går att använda till vardags. Golfen är perfekt att både frakta omkring människor och last i, och med den här motorn under locket kan man dessutom när man vill leka lite. En perfekt balans för den som bara kan eller vill ha en bil, och inte har plats för en sportigare bil och en vardagsbil. Och det är ju mycket därför Volkswagen lyckats så bra med sin GTI, och även konkurrenterna med sina upptickade versioner av olika modeller. RS, M och AMG-bilar är inte för Svenssons, och hur mycket effekt behöver man egentligen? Och hur kul är det att tanka? Eller att pröjsa försäkringen? En del saker som jag reflekterat över under tiden jag testat den här bilen. Det känns rätt smart att kunna erbjuda polarna skjuts, att kunna ta med sig ett par väskor och att inte behöva tanka var 20:e mil. Jag kanske bara börjar bli gammal. Eller så har jag nypt mig själv i armen och insett att det här är så det ser ut i verkligheten. Man drömmer om sportbilen men det slutar alltid med ett vettigt mellanting som faktiskt går att använda.

Exteriör

Till denna busiga karaktär måste man ju också självklart ha ett kaxigt yttre. Och det har den här enligt mig. Fronten är riktigt arg med sina led-kransar och 18-tummarna med sina rödmålade ok känns helrätt utan att bli för mycket 18-åring med bakåtvänd kepa. Det enda jag tycker släpar lite är baken. Visst, den har två avgaspipor i en helt okej dimensionen men i övrigt tycker jag att den ser lite platt ut. Där lyckades förra Golfen bättre i R-utförande, med sina mycket argare baklampor. De här lamporna är också snygga men som sagt lite platta, och för smala. Den lilla vingen vid taket är dock rätt cool, speciellt de svarta små plastbitarna på sidorna som fyller ut den lite. GTI-loggan på framskärmarna kunde de gärna fått skippa dock, de känns lite väl mycket Biltema.

Interiör

En GTI ska ha skotskrutig klädsel, så är det bara. Och givetvis har även den här det. Snyggt och kul tycker jag, för det här ser man ju inte direkt varje dag i en bil. Klädseln ackompanjeras av röda sömmar och det röda fortsätter även i dörrarnas lister som ger ett härligt sken när det blir mörkt. Ratten är liten och knubbig med en platt botten och väljer man manuell låda får man en knopp som påminner om en golfboll, precis som det var i ur-GTI:n. Stolarna fram kramar på bra runt lekamen och trots att jag nötte ett gäng med mil fick jag aldrig träsmak. Baksätet är också det helt okej att åka i, om man inte är mer än två personer vill säga.

Det bästa med insidan på den här bilen måste nog ändå vara sakerna som man kan styra på utsidan. Jag gillar att man nu för tiden även kan utrusta små, och relativt billiga, bilar med saker som tidigare endast gick att få i miljonbilsklassen. Den här parveln hade både lane assist, adaptiv farthållare och kan fickparkera själv. Och det tycker jag är riktigt grymt. Man behöver inte längre köra det allra fetaste för att ta del av det allra senaste, och den som redan har allt det här godiset i sin miljonbil kan nu också få det i sin lilla andrabil om det nu skulle vara så.

Avslutning

Jag blev uppriktigt glad i den här bilen efter bara några minuter bakom ratten. Det var ett tag sedan jag körde en Golf och jag hade nästan glömt av hur bra de är. Grym kvalitetskänsla, mycket bil och dessutom riktigt kul att köra. Volkswagen fortsätter att förfina segmentet de var med och satte till världen för alla dessa år sedan och det märks att de vet vad de gör. Dock vet de även hur de ska ta betalt för grejerna. Nästan 300 000 kronor för en Golf innan man har börjat kryssa i grejer i tillvalslistan är mycket pengar, och summan är farligt nära den förra Golf R kostade (333 000 kronor). Men ärligt talat tycker jag att den här är roligare, och det lär krävas mycket av nästa Golf R för att sno kunder från GTI-älskarna.

Nu ska jag scanna Blocket efter en MK1 GTI.

Fakta Volkswagen Golf GTI Performance

Motor: R4, 1.9 liter, turbo, 230 hästkrafter, 350 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad dubbelkopplingslåda.
Drivning: Framhjulsdrift med diffbroms.
Prestanda: 0-100 km/h på 6.5 sekunder, toppfart 250 km/h.
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionen 340 millimeter fram.
Däck: 225/40 R18 fram och bak.
Mått: Hjulbas 2.63 meter, längd 4.26 meter, bredd 1.79 meter, höjd 1.44 meter, vikt 1 402 kilo, bränsletank 50 liter, förbrukning 0.64 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 149 gram per kilometer.
Pris: 284 900 kronor (+ 14 500 kronor för DSG-lådan)

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Det busiga arvet lever kvar
Visa
Pressmeddelande
Nya Volkswagen Golf GTI – starkare och snålare

På bilsalongen i Genève presenterar Volkswagen den sjunde generationens Golf GTI. Den sportiga ikonen har fått fler hästkrafter men är ändå betydligt bränslesnålare än sin föregångare.

I över tre decennier har beteckningen ”GTI” stått för hög prestanda och körglädje – den första generationen kom redan 1976. Volkswagen fortsätter nu denna tradition genom att presentera nya Golf GTI – den sjunde i ordningen. Premiären sker på bilsalongen i Genève, 7-17 mars.

För första gången finns Golf GTI i två effektversioner: 220 hk respektive 230 hk. Nya Golf GTI släpps på den svenska marknaden vid påsk och de första bilarna väntas komma till sommaren. Det svenska försäljningsprogrammet och priserna är ännu inte fastställda.

En GTI – två effektnivåer

220 respektive 230 hk. Nya Golf GTI drivs av en tvåliters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med en effekt på 220 hk. Från start kommer denna sportbilsikon även att erbjudas med ytterligare en version där effekten har höjts till 230 hk. Båda GTI-versionerna är som standard utrustade med ett start-/stopp-system och uppfyller utsläppsnormen EU-6 som träder i kraft först 2014.

Med en 6-växlad manuell växellåda förbrukar den endast 6,0 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 139 g/km. Jämfört med föregångaren (211 hk), ligger bränsleförbrukningen för nya Golf GTI 1,3 liter lägre per 100 km vid blandad körning – en förbättring med 18 procent.

Båda effektversionerna av motorn kan som tillval kombineras med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. De två effektversionerna förbrukar då 6,4 respektive 6,5 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 148 respektive 150 g/km.

Vridmoment på 350 Nm: Grundversionen av nya Golf GTI har nu en effekt på 220 hk, en höjning med 9 hk jämfört med den förra modellen. Samtidigt har det maximala vridmomentet höjts med hela 70 Nm och ligger nu på 350 Nm, vilket är detsamma som för förra Golf R.

Nya GTI med 220 hk accelererar 0 till 100 km/h på 6,5 sekunder och topphastigheten ligger på 246 km/h.

De som väljer en Golf GTI med 230 hk får motsvarande vridmomentsförhållande men topphastigheten är 250 km/h och sprinten från 0 till 100 km/h är avklarad på 6,4 sekunder.

Ny differentialbroms fram och progressiv styrning

Golf GTI i 230 hk-version erbjuder inte bara mer kraft utan också ett plus för köregenskaperna: istället för 16"-bromsar är GTI här utrustad med 17"-skivor (med GTI-logo på bromsoken) och en speciell differentialbroms (VAQ) för framaxeln.

Världspremiär är det för det nya progressiva styrsystemet i Golf GTI. Detta är standard i båda effektversionerna.

Exteriör GTI-styling

Utvändigt hittar vi exempel på speciella GTI-detaljer som rödlackerade bromsok, karakteristiska GTI-luftintag, mörkröda bakljus och två kromade ändrör.

Volkswagen har vidareutvecklat GTI-fälgarna ”Denver”, ”Detroit” och ”Glendale” vars karakteristiska design från den förra modellen går igen i de nya 17 tum stora lättmetallfälgarna ”Brooklyn”. Fälgarna är skodda med däck av dimensionen 225/45. Det kommer också att finnas 18"-fälgar som tillval för GTI.

GTI-attribut i kupén

Den allra första GTI:n hade en skotskrutig sätesklädsel. Sätena i den sjätte generationen Golf GTI var klädda i ”Jacky”-tyg och i övergången till den nya GTI-generationen har denna arbetats om och fått namnet ”Clark”. Naturligtvis är den fortfarande skotskrutig.

Röda dekorsömmar på stolarna och växelspaken ger en sportig kontrast – innertaket i GTI är som vanligt svart vilket framhäver kupéns sportiga look ännu mer.

Typiska för en Golf GTI är också den speciella sportratten och växelspaksknoppen. Den sistnämnda påminner nu åter om en golfboll och leder på så sätt tankarna till ursprungs-GTI:n, precis som den nya designen på läderratten.

Den sportiga ratten har tre metallekrar och är tillplattad nedtill. Högblank svart dekor ger ett lätt intryck och ratten är lätthanterlig och greppvänlig. På de horisontella rattekrarna sitter standardmonterade multifunktionsknappar.

En annan särskiljande detalj är GTI-instrumentinsatsen med sin färgdisplay och speciella mätargrafik. Den speciella GTI-looken i kupén förstärks av röd orienteringsbelysning, speciella dekorlister och paneler (dekorlister i framdörrarna med orienteringsbelysning), pedaler och fotstöd (på vänster sida) i borstat rostfritt stål samt instegslister fram med orienteringsbelysning och inlägg i rostfritt stål.
233kg
0

Det busiga arvet lever kvar

Tutti Frutti fyller 100 år som godis
Firar det med lite nya smaker

I år firar Tutti Frutti 100 som godis och det uppmärksammar Fazer genom att släppa två nya smaker på Tutti Frutti som påsgodis och tre nya smaker för de som föredrar lösgodis. De nya Tutti Frutti-påsarna kommer i en Dumlekola-version och en variant som kallas för "Sunny Fruits". De nya lösgodisvarianterna blir "Tutti Frutti Combos Jordgubb/Banan", "Tutti Frutti Combos Sour" samt "Tutti Frutti Combos Päron/Melon". De nya Tutti Frutti-smakerna kommer att dyka upp i butik under vecka 19. En påse "Dumle Seasonal Tutti Frutti" kommer att kosta cirka 25 kronor medan en påse "Tutti Frutti Sunny Fruits" kommer att kosta cirka 21 kronor. Tumnagel
95kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Gör din egen gyros
Kör den i kebabsnurra

YouTube-kocken Joshua Weissman släppte i går ett nytt klipp där han visar hur man kan få till en smaskig gyros i hemmet. Nu är det ju så att han kör gyrosen i sån där kebansnurra vilket de flesta sannolikt inte har i köksskåpet men det går ju att köra i ugnen eller grillen också och fortfarande smaka ganska bra. Tumnagel
87kg
+
Frode Wikesjö
0

IKEA släpper insex-lampor
En bordslampa och en ficklampa

IKEA släpper snart två stycken lampor vilka formgivits som de insexnycklar som används för att montera ihop många av IKEA:s andra möbler. Det handlar om en ficklampa och en bordslampa, som även går att använda som golvlampa, vilka kommer att släppas i samband med något som IKEA kallar för IKEA Art Event 2021. Ficklampan är cirka 20 centimeter lång medan den lite större bordlampan har en längd på 58 centimeter. Båda lamporna kommer att börja säljas 7 maj i en begränsad upplaga. Ficklampan kommer då att kosta 249 kronor medan bordlampan kommer att kosta 399 kronor. Tumnagel
128kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Färsodlarna lanserar vegetarisk färs
Tillverkad av svenska råvaror

Färsodlarna och Axfoundation släpper nu baljväxtfärsen "Svenskodlad Färs" vilket är en vegetarisk färs framställd av råvaror som odlats i Sverige. Färsen består av bara fyra ingredienser - svensk sötlupin, åkerböna, gråärt och raps från svenska åkrar. Den enda tillsatsen förutom de fyra råvarorna är salt. Färsen är vegansk och ska enligt Färsodlarna gå att använda som vanligt köttfärs i recept där sådant används. Svenskodlad Färs kommer att säljas till konsumenter i butik och en variant av färsen kommer att säljas under namnet "Svensk Baljväxtfärs" till restauranger och offentliga kök. Tumnagel
143kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Lär dig göra egna tortillas
Levla upp fredagstacosen

I morgon är det fredag och enligt svensk lagstiftning måste tacos serveras. Om du är less på Santa Marias tortillas och är sugen på att testa något nytt så kan du kika på ChefSteps nya video där vi får lära oss att göra en variant av vetetortillas hemma. Tumnagel
77kg
+
André Stray
0

Mange Makers släpper Ballar Ur
Ny dag, ny dänga

De senaste veckorna har vi fått följa Mange Makers i en dokumentärserie och i serien får vi reda på att gruppen återförenats och spelat in en ny platta. Och nu har första låten Ballar Ur släppts. Tumnagel
37kg
+
André Stray
0

Foo Fighthers släpper video till Chasing Birds
Rätt trippad

Här kan ni kolla in Foo Fighters nya video som man gjort till låten "Chasing Birds". Det handlar om en animerad historia som väl kan beskrivas som något psykadelisk. "Chasing Birds" är en av låtarna på Foo Fighters tionde studioalbum "Medicine At Midnight" som efter lite pandemifördröjning släpptes tidigare i år. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson
0

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
135kg
+
Wille Wilhelmsson
0

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
116kg
+
Roger Åberg
0

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
131kg
+
Roger Åberg
0

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
102kg
+
Frode Wikesjö
0

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
90kg
+
André Stray
0

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
76kg
+
Frode Wikesjö
0

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg
0

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
3kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg
0

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
107kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
81kg
+
André Stray
0