m
a
r
1 i går70 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Det busiga arvet lever kvar

Garaget / Bilen

Ahh, Golf GTI. Bilen som 1976 inte själv visste vad den skulle göra för avtryck här i världen. Det här är bilen som startade något helt fantastiskt, helt plötsligt kunde körglädje köpas av gemene man och man behövde inte längre vara hästhandlare för att själv få ta del av bilar som fick smilbanden att masseras. Pigga och ettriga motorer som stoppades ner i små och smidiga chassien visade sig vara ett makalöst bra recept och är du en av de stora biltillverkarna idag måste du ha en sån här i ditt utbud. Men Golf GTI var alltså det som startade hela vågen, och den lever som tur är fortfarande idag. Mer än någonsin skulle jag vilja säga.

Inledning

Jag var långt ifrån ens påtänkt när den allra första Golfen introducerades 1974. Men jag minns den som igår, eftersom min mamma hade en illgrön MK1:a. För övrigt den första bilen jag någonsin körde, och givetvis fick motorstopp med. Men glad var jag ändå och även om det här inte var någon GTI kändes den rätt så pigg och kvick ändå. Jag kan bara föreställa mig hur det måste ha varit att kliva in i en riktigt GTI när den kom. En ny typ av bilar var alltså född och förutom Golf-klassen har Volkswagen alltså även introducerat GTI-klassen till folket. Inga små bedrifter direkt. Och det har hänt en hel del sedan dess. Idag är Golfen större än någonsin och nästintill en minibuss i jämförelse med originalet. Tillverkarna fortsätter att slänga ur sig modeller som alla vill ta upp kampen med urfadern och det kan inte vara det enklaste uppdraget här i världen att skapa en ersättare till GTI. Och den enda som lyckas med det är Volkswagen själva. Visst finns det konkurrenter som ligger alldeles bakom buskarna och lurar men det finns bara en GTI. Och nu har den blivit så gammal att den är inne på sin sjunde generation.

Motor

För att en bil ska få kalla sig för en GTI så måste det vara lite pulver under huven. Och det är det i denna. 230 hästar plockas ur den två liter stora fyran med turbo. Ett ganska så ordentligt lyft från originalets 110. Men tiderna förändras ju som vi vet och det lilla tunna plåtskalet man då skyddades av är ersatt med ett betydligt tyngre och robustare. Och då krävs det lite mer effekt för att sätta fart på grejerna, kanske inte 230 men ska det vara så ska det vara. Se bara till vridet, 350 Nm, det är lika mycket som i Golf R.

Ett ganska dovt brummande är det man möts av efter att ha vevat igång allt via startknappen. Ger man lite torrgas får man även höra lite turbovissel. I med drive-läget på DSG-lådan utan att göra några andra inställningar och iväg. Bilen känns som vilken annan Golf som helst, dock kanske lite stötigare över de första guppen jag stöter på. Men annars är det bekvämt, dämpat och sansat. Jag brummar vidare och märker snabbt hur välbyggd den känns. Inget gnissel eller knak någonstans och det känns nästan som att jag sitter i en premium-bil från någon av de andra tyskarna. Jag märker inte när växellådan byter kuggar och styrningen känns sådär lätt och lyxig.

Efter ett par rödljus står jag längst fram och bestämmer mig för att börja släppa på lite då motorn kommit upp sig i temperatur. Bilen svarar direkt och även om jag är rätt så bortskämd med betydligt effektstarkare och kvickare bilar sticker den iväg bra. Förvånansvärt bra faktiskt. Och när lådan växlar från ettan till tvåan får jag även en arg och snabb avgasknall som jag verkligen inte hade förväntat mig. Jag kommer på mig själv med att garva högt och bli positivt överraskad över att bilen lät så här bra innan jag ens börjat pilla på några inställningar. Med denna trevliga upplevelse i bagaget stannar jag till lite snabbt för att sätta mig in i hur jag gör för att få fram ännu mera sportighet i bilen.

Mittkonsolen bjuder på en riktigt bra skärm. Jag brukar överlag inte vara speciellt förtjust i pekskärmar i bilar men den här funkar faktiskt väldigt bra. Den känner av när fingrarna närmar sig och visar då större versioner av knapparna man bara såg lite grann av tidigare till exempel, vilket jag tycker är rätt så smart. Den är också snabb och det händer något direkt när man trycker, för är det något jag inte tål så är det lagg. Dessutom är det superenkelt att ansluta sin telefon via blåtand och få upp kontakter, spela musik och annat. Något som inte alls är lika självklart i betydligt dyrare bilar. Via skärmen styr man också bilens temperament. Vid växelväljaren finns det en knapp som heter Mode och när man trycker på den dyker det upp ett antal olika val på skärmen. Jag var i Comfort-läget så jag knappade snabbt över till Sport istället. Där finns även ett Eco-läge och ett som heter Individual där du själv ställer in vad som ska hända.

Med sportläget i bar det iväg igen och genast känner jag hur bilen ställer sig på tårna. Styrningen blir trögare, dämpningen hårdare och gasresponsen snabbare. Precis som det brukar när man är och fingrar på såna här knappar alltså. Växellådan vill även ligga på så låg växel som möjligt hela tiden och envisas med att inte växla upp till tvåan trots att jag kör i typ 40 km/h. Ganska bra varv på motorn alltså. Och det vill man ju ha, om man kör på bana eller på en kurvig landsväg någonstans, inte i stan. Lösningen är att kasta över växelspaken till manuellt läge och antingen växla upp och ner med den själv, eller med paddlarna bakom ratten. Eller paddlar och paddlar, små tryckknappar utan direkt känsla skulle jag vilja kalla dem. Men hur som helst, med denna konfiguration kan du ha sportläget i och växla när du själv vill, det gillar jag bäst. Det känns direkt som att det är så här bilen ska köras. Bäst av allt kanske en manuell låda skulle vara men nu får jag nöja mig med en kvick dubbelkopplingslåda (ja, i den här sitter det faktiskt det) istället. Och lådan gör verkligen ett bra jobb, långt mycket bättre än om jag skulle vispa runt med en manuell.

Nu har höfterna fått sitta alldeles för länge mellan sidostöden i stolarna utan att få känna om de gör någon nytta och det är dags att börja köra lite mera "aktivt" som det heter. Bägge händerna på ratten, ingen musik på stereon och stretching av höger vad är det som gäller nu. Iväg och det är nu GTI-känslan kommer på riktigt. Volkswagen har för första gången stoppat ner ett progressivt styrsystem i en av sina bilar och det sitter i den här. Systemet gör det förutom lätt att parkera även att den blir mer stabil i högre farter, och mer direktstyrd. Och det märks att man får lite hjälp alltså. Bilen är riktigt lättkörd och känns aldrig nervös trots att jag pressade på lite grann mellan varven. Den suger sig fast mot marken och styr precis åt det håll jag vill att den ska styra.

Här finns även en annan grej som hjälper mig att föra fram bilen i något vildare takt än gemene pensionär. Och det heter XDS+. Vad är nu detta då? Jo, en av sakerna som många andra effektstinna framhjulsdrivna bilar också begåvats med på senare tid, en elektronisk diffbroms. Den här rackaren ser till att du inte kasar rätt ut i salladen i en kurva på grund av understyrning utan att du faktiskt tar dig igenom utan att behöva skämmas över att din bil driver på "fel" hjulpar. Den ger helt enkelt pulver till det hjul som har bäst grepp, och hjälper bilen att driva sig ur exempelvis en kurva på allra bästa sätt. Innerhjulet får mindre grepp, ytterhjulet får mer. Det gör att du kan köra hårdare in i en kurva, och snabbare ut ur den. Skulle det behövas i en knivig situation kan så mycket som allt vridmoment skickas till det ena hjulet. Avancerad teknik som fungerar mycket bra i praktiken och som gör även framhjulsdrivna bilar riktigt roliga att köra. Och som inte skrämmer bort en från att ta ut bilen på riktigt kurviga vägar, eller bana för den delen.

Mellansnack

Jag vet inte om det är min ålder som spökar eller vad det är men oj vad praktiskt det är med en bil som går att använda till vardags. Golfen är perfekt att både frakta omkring människor och last i, och med den här motorn under locket kan man dessutom när man vill leka lite. En perfekt balans för den som bara kan eller vill ha en bil, och inte har plats för en sportigare bil och en vardagsbil. Och det är ju mycket därför Volkswagen lyckats så bra med sin GTI, och även konkurrenterna med sina upptickade versioner av olika modeller. RS, M och AMG-bilar är inte för Svenssons, och hur mycket effekt behöver man egentligen? Och hur kul är det att tanka? Eller att pröjsa försäkringen? En del saker som jag reflekterat över under tiden jag testat den här bilen. Det känns rätt smart att kunna erbjuda polarna skjuts, att kunna ta med sig ett par väskor och att inte behöva tanka var 20:e mil. Jag kanske bara börjar bli gammal. Eller så har jag nypt mig själv i armen och insett att det här är så det ser ut i verkligheten. Man drömmer om sportbilen men det slutar alltid med ett vettigt mellanting som faktiskt går att använda.

Exteriör

Till denna busiga karaktär måste man ju också självklart ha ett kaxigt yttre. Och det har den här enligt mig. Fronten är riktigt arg med sina led-kransar och 18-tummarna med sina rödmålade ok känns helrätt utan att bli för mycket 18-åring med bakåtvänd kepa. Det enda jag tycker släpar lite är baken. Visst, den har två avgaspipor i en helt okej dimensionen men i övrigt tycker jag att den ser lite platt ut. Där lyckades förra Golfen bättre i R-utförande, med sina mycket argare baklampor. De här lamporna är också snygga men som sagt lite platta, och för smala. Den lilla vingen vid taket är dock rätt cool, speciellt de svarta små plastbitarna på sidorna som fyller ut den lite. GTI-loggan på framskärmarna kunde de gärna fått skippa dock, de känns lite väl mycket Biltema.

Interiör

En GTI ska ha skotskrutig klädsel, så är det bara. Och givetvis har även den här det. Snyggt och kul tycker jag, för det här ser man ju inte direkt varje dag i en bil. Klädseln ackompanjeras av röda sömmar och det röda fortsätter även i dörrarnas lister som ger ett härligt sken när det blir mörkt. Ratten är liten och knubbig med en platt botten och väljer man manuell låda får man en knopp som påminner om en golfboll, precis som det var i ur-GTI:n. Stolarna fram kramar på bra runt lekamen och trots att jag nötte ett gäng med mil fick jag aldrig träsmak. Baksätet är också det helt okej att åka i, om man inte är mer än två personer vill säga.

Det bästa med insidan på den här bilen måste nog ändå vara sakerna som man kan styra på utsidan. Jag gillar att man nu för tiden även kan utrusta små, och relativt billiga, bilar med saker som tidigare endast gick att få i miljonbilsklassen. Den här parveln hade både lane assist, adaptiv farthållare och kan fickparkera själv. Och det tycker jag är riktigt grymt. Man behöver inte längre köra det allra fetaste för att ta del av det allra senaste, och den som redan har allt det här godiset i sin miljonbil kan nu också få det i sin lilla andrabil om det nu skulle vara så.

Avslutning

Jag blev uppriktigt glad i den här bilen efter bara några minuter bakom ratten. Det var ett tag sedan jag körde en Golf och jag hade nästan glömt av hur bra de är. Grym kvalitetskänsla, mycket bil och dessutom riktigt kul att köra. Volkswagen fortsätter att förfina segmentet de var med och satte till världen för alla dessa år sedan och det märks att de vet vad de gör. Dock vet de även hur de ska ta betalt för grejerna. Nästan 300 000 kronor för en Golf innan man har börjat kryssa i grejer i tillvalslistan är mycket pengar, och summan är farligt nära den förra Golf R kostade (333 000 kronor). Men ärligt talat tycker jag att den här är roligare, och det lär krävas mycket av nästa Golf R för att sno kunder från GTI-älskarna.

Nu ska jag scanna Blocket efter en MK1 GTI.

Fakta Volkswagen Golf GTI Performance

Motor: R4, 1.9 liter, turbo, 230 hästkrafter, 350 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad dubbelkopplingslåda.
Drivning: Framhjulsdrift med diffbroms.
Prestanda: 0-100 km/h på 6.5 sekunder, toppfart 250 km/h.
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionen 340 millimeter fram.
Däck: 225/40 R18 fram och bak.
Mått: Hjulbas 2.63 meter, längd 4.26 meter, bredd 1.79 meter, höjd 1.44 meter, vikt 1 402 kilo, bränsletank 50 liter, förbrukning 0.64 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 149 gram per kilometer.
Pris: 284 900 kronor (+ 14 500 kronor för DSG-lådan)

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Det busiga arvet lever kvar
Visa
Pressmeddelande
Nya Volkswagen Golf GTI – starkare och snålare

På bilsalongen i Genève presenterar Volkswagen den sjunde generationens Golf GTI. Den sportiga ikonen har fått fler hästkrafter men är ändå betydligt bränslesnålare än sin föregångare.

I över tre decennier har beteckningen ”GTI” stått för hög prestanda och körglädje – den första generationen kom redan 1976. Volkswagen fortsätter nu denna tradition genom att presentera nya Golf GTI – den sjunde i ordningen. Premiären sker på bilsalongen i Genève, 7-17 mars.

För första gången finns Golf GTI i två effektversioner: 220 hk respektive 230 hk. Nya Golf GTI släpps på den svenska marknaden vid påsk och de första bilarna väntas komma till sommaren. Det svenska försäljningsprogrammet och priserna är ännu inte fastställda.

En GTI – två effektnivåer

220 respektive 230 hk. Nya Golf GTI drivs av en tvåliters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med en effekt på 220 hk. Från start kommer denna sportbilsikon även att erbjudas med ytterligare en version där effekten har höjts till 230 hk. Båda GTI-versionerna är som standard utrustade med ett start-/stopp-system och uppfyller utsläppsnormen EU-6 som träder i kraft först 2014.

Med en 6-växlad manuell växellåda förbrukar den endast 6,0 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 139 g/km. Jämfört med föregångaren (211 hk), ligger bränsleförbrukningen för nya Golf GTI 1,3 liter lägre per 100 km vid blandad körning – en förbättring med 18 procent.

Båda effektversionerna av motorn kan som tillval kombineras med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. De två effektversionerna förbrukar då 6,4 respektive 6,5 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 148 respektive 150 g/km.

Vridmoment på 350 Nm: Grundversionen av nya Golf GTI har nu en effekt på 220 hk, en höjning med 9 hk jämfört med den förra modellen. Samtidigt har det maximala vridmomentet höjts med hela 70 Nm och ligger nu på 350 Nm, vilket är detsamma som för förra Golf R.

Nya GTI med 220 hk accelererar 0 till 100 km/h på 6,5 sekunder och topphastigheten ligger på 246 km/h.

De som väljer en Golf GTI med 230 hk får motsvarande vridmomentsförhållande men topphastigheten är 250 km/h och sprinten från 0 till 100 km/h är avklarad på 6,4 sekunder.

Ny differentialbroms fram och progressiv styrning

Golf GTI i 230 hk-version erbjuder inte bara mer kraft utan också ett plus för köregenskaperna: istället för 16"-bromsar är GTI här utrustad med 17"-skivor (med GTI-logo på bromsoken) och en speciell differentialbroms (VAQ) för framaxeln.

Världspremiär är det för det nya progressiva styrsystemet i Golf GTI. Detta är standard i båda effektversionerna.

Exteriör GTI-styling

Utvändigt hittar vi exempel på speciella GTI-detaljer som rödlackerade bromsok, karakteristiska GTI-luftintag, mörkröda bakljus och två kromade ändrör.

Volkswagen har vidareutvecklat GTI-fälgarna ”Denver”, ”Detroit” och ”Glendale” vars karakteristiska design från den förra modellen går igen i de nya 17 tum stora lättmetallfälgarna ”Brooklyn”. Fälgarna är skodda med däck av dimensionen 225/45. Det kommer också att finnas 18"-fälgar som tillval för GTI.

GTI-attribut i kupén

Den allra första GTI:n hade en skotskrutig sätesklädsel. Sätena i den sjätte generationen Golf GTI var klädda i ”Jacky”-tyg och i övergången till den nya GTI-generationen har denna arbetats om och fått namnet ”Clark”. Naturligtvis är den fortfarande skotskrutig.

Röda dekorsömmar på stolarna och växelspaken ger en sportig kontrast – innertaket i GTI är som vanligt svart vilket framhäver kupéns sportiga look ännu mer.

Typiska för en Golf GTI är också den speciella sportratten och växelspaksknoppen. Den sistnämnda påminner nu åter om en golfboll och leder på så sätt tankarna till ursprungs-GTI:n, precis som den nya designen på läderratten.

Den sportiga ratten har tre metallekrar och är tillplattad nedtill. Högblank svart dekor ger ett lätt intryck och ratten är lätthanterlig och greppvänlig. På de horisontella rattekrarna sitter standardmonterade multifunktionsknappar.

En annan särskiljande detalj är GTI-instrumentinsatsen med sin färgdisplay och speciella mätargrafik. Den speciella GTI-looken i kupén förstärks av röd orienteringsbelysning, speciella dekorlister och paneler (dekorlister i framdörrarna med orienteringsbelysning), pedaler och fotstöd (på vänster sida) i borstat rostfritt stål samt instegslister fram med orienteringsbelysning och inlägg i rostfritt stål.
233kg
0

Det busiga arvet lever kvar

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
90kg
+
Frode Wikesjö
0

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström
0

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
78kg
+
Hugo Engström
0

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
50kg
+
Hugo Engström
0

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg
0

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
79kg
+
Roger Åberg
0

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
84kg
+
Hugo Engström
0

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
26kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
7kg
+
Frode Wikesjö
0

David Harbour äter heta kycklingvingar
Klarar Red Guardian hettan?

Skådespelaren David Harbour gästade kycklingvingprogrammet Hot Ones i veckan för att prata lite om sitt liv och sin karriär samtidigt som han äter starka kycklingvingar. Tumnagel
98kg
+
Frode Wikesjö
0

Ny låt från Swedish House Mafia
"It Gets Better"

Swedish House Mafia släppte under torsdagskvällen en ny låt med titeln It Gets Better. Detta är deras första nya singel sedan 2012. Den svenska trion ska tillsammans med Ty Dolla $ign och 070 Shake medverka i The Tonight Show med Jimmy fallon den 19 juli. Tumnagel
-21kg
+
Hugo Engström
0

Casio släpper ny version av klassiskt digitalur
Stål, guld eller pac-man

Casios modell F-100 är kanske mest känd för att vara Ripleys klocka i Alien-filmen. Nu släpper man en ny version av klockan som denna gång är i stål med stålarmband. Det kommer även en gråare version, en guldversion och en Pac-Man-version. Stålversionen heter A100WE-1A och prislappen ligger på runt 700 kronor (jämför priser). Den gråare versionen heter A100WEGG-1A och guldversionen heter A100WEG-9A. Pac-Man-versionen heter A100WEPC-1B. Det är klurigare att hitta guld och Pac-Man-versionen på ett rimligt köpställe, om ni gör det så lägg gärna länken bland kommentarerna. Tumnagel
105kg
+
Roger Åberg
0

Nu öppnar Gröna Lund på natten
Festa och åk!

I vanliga fall stänger Gröna Lund 22.00 och då är det bara att gå hem. Men under sex kvällar i augusti och september kommer man att fortsätta ha öppet och då ha fest. Night rider kallar man konceptet som Gröna Lund kör tillsammans med Heineken. Är du över 23 år är du alltså välkommen in efter 22.00 för att åka och festa. Vill du förfesta går det bra från 19.30. Slut är det redan klockan 00.00 tyvärr. Åldersgränsen är 23 år och biljetterna börjar säljas i morgon. Tre olika biljetter finns. För 295 kronor får komma in och fritt åka och köra 5-kamp. För 395 kronor får man även komma in 19.30 och har en reserverad plats i en förfestbar. Man får även en mat- och dryckvoucher på 100 spänn. För 695 får man även middag. De attraktioner som är öppna är MonsterEclipse, Ikaros, Jetline, Katapulten, Lustiga Huset, Kättingflygaren, Pop-Expressen och Twister. Det hela kommer att hända under tre helger, 19-20 augusti, 26-27 august och 2-3 september. Tumnagel
109kg
+
Roger Åberg
0

Ikea öppnar planeringsstudio i Bromma
Fler citybutiker är på gång

Ikea har traditionellt alltid varit något som legat utanför stan, men nu börjar man flytta inåt. Nästa sommar öppnar man ett cityvaruhus på 8000 kvadratmeter och i dag slår man upp portarna en planeringsstudio i Bromma Blocks. De flesta saker på Ikea kan man ju enkelt plocka själv på tag-själv-lagren, men ska man planera ett kök krävs det kanske lite hjälp. Planeringshjälp har funnits på varuhusen ett tag nu och nu öppnar man alltså en planeringsstudio där man inte kan shoppa på traditionellt sätt utan istället få hjälp med att sätta ihop ett kök men också med sovrum, badrum och förvaring. Förutom Gallerian och Bromma-butikerna så kommer man att öppna två till i Stockholm innan 2025. I planeringsbutiken jobbar 25 anställda men totalt kommer Ikea att anställa 500 personer de närmsta åren. Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg
0

Nu kan du ta Tinderdejten på padel
Är det en för- eller nackdel?

Padel är ju årets sport verkar det som och ska man på dejt så ska man tydligen inte längre "ta en öl" utan göra något aktivt. Därför har Tinder satt upp en padelbana lite temporärt på Clarion hotel på Södermalm i Stockholm, faktiskt ett rätt coolt läge med vy mot Globen. Är man sugen att ta dit en dejt behöver man ett Tinder-konto, en dejt och så bokar man på länken nedan. Tips från coachen är väl att låta dejten vinna matchen. Tumnagel
26kg
+
Roger Åberg
0

Pang Pang släpper öl med whiskeyvibb
Rolig crossover, typ

Pang Pang har släppt en ny och rätt rolig suröl som de kallar för Tully. När jag först hörde om storyn och sedan smakade den fattade jag ingenting. En öl som lagrats på whiskeyfat som smakar ananas? Hur går det ihop? Men Tully försöker bli kompis med Tullamore D.E.W. XO Caribbean Rum Cask Finish, en whiskey som delvis har lagrats på romfat. Och då är ju en öl som smakar ananas som har lagrats på whiskeyfat rätt logiskt. Eller jag vet inte. Det är ganska så krystat men gott är det. Jag gillar suröl och den här är inte för sur men samtidigt inte för fjösig. Och ananas är en frukt som funkar fint i suröl tycker jag och Pang Pang lyckas hålla ihop det fruktiga med något som faktiskt känns öligt. Tully börjar säljas 19 juli på bolaget och är rackarns dyr, 45 spänn för 250 milliliter vilket motsvarar 60 spänn för en 33:a. Tumnagel
69kg
+
Roger Åberg
0

Theneedledrop ger sin sjätte fullpoängare
Till albumet The Turning Wheel

Musikkritikern Anthony Fantano med YouTube-kanalen theneedledrop gav förra veckan ut sin sjätte fullpoängare någonsin, något som är anmärkningsvärt då han recenserat album i elva år. Albumet i fråga är artisten Spelllings tredje studioalbum The Turning Wheel. Har ni lyssnat? Tumnagel
80kg
+
Hugo Engström
0

Lyssna på Foo Fighters discodänga You Should be Dancing
Eller Dee Gees som de kallar sig

Många som haft lite tråkigt under pandemin har livat upp stämningen genom att göra något annorlunda. Typ lära sig sticka, lägga pussel eller fågelskåda. Foo Fighters gick en annan väg och spelade in en discoplatta under namnet Dee Gees och låten You Should Be Dancing kan ni lyssna på ovan. Tumnagel
125kg
+
André Stray
0