m
a
r
6 i dag6 i går53 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Det busiga arvet lever kvar

Garaget / Bilen

Ahh, Golf GTI. Bilen som 1976 inte själv visste vad den skulle göra för avtryck här i världen. Det här är bilen som startade något helt fantastiskt, helt plötsligt kunde körglädje köpas av gemene man och man behövde inte längre vara hästhandlare för att själv få ta del av bilar som fick smilbanden att masseras. Pigga och ettriga motorer som stoppades ner i små och smidiga chassien visade sig vara ett makalöst bra recept och är du en av de stora biltillverkarna idag måste du ha en sån här i ditt utbud. Men Golf GTI var alltså det som startade hela vågen, och den lever som tur är fortfarande idag. Mer än någonsin skulle jag vilja säga.

Inledning

Jag var långt ifrån ens påtänkt när den allra första Golfen introducerades 1974. Men jag minns den som igår, eftersom min mamma hade en illgrön MK1:a. För övrigt den första bilen jag någonsin körde, och givetvis fick motorstopp med. Men glad var jag ändå och även om det här inte var någon GTI kändes den rätt så pigg och kvick ändå. Jag kan bara föreställa mig hur det måste ha varit att kliva in i en riktigt GTI när den kom. En ny typ av bilar var alltså född och förutom Golf-klassen har Volkswagen alltså även introducerat GTI-klassen till folket. Inga små bedrifter direkt. Och det har hänt en hel del sedan dess. Idag är Golfen större än någonsin och nästintill en minibuss i jämförelse med originalet. Tillverkarna fortsätter att slänga ur sig modeller som alla vill ta upp kampen med urfadern och det kan inte vara det enklaste uppdraget här i världen att skapa en ersättare till GTI. Och den enda som lyckas med det är Volkswagen själva. Visst finns det konkurrenter som ligger alldeles bakom buskarna och lurar men det finns bara en GTI. Och nu har den blivit så gammal att den är inne på sin sjunde generation.

Motor

För att en bil ska få kalla sig för en GTI så måste det vara lite pulver under huven. Och det är det i denna. 230 hästar plockas ur den två liter stora fyran med turbo. Ett ganska så ordentligt lyft från originalets 110. Men tiderna förändras ju som vi vet och det lilla tunna plåtskalet man då skyddades av är ersatt med ett betydligt tyngre och robustare. Och då krävs det lite mer effekt för att sätta fart på grejerna, kanske inte 230 men ska det vara så ska det vara. Se bara till vridet, 350 Nm, det är lika mycket som i Golf R.

Ett ganska dovt brummande är det man möts av efter att ha vevat igång allt via startknappen. Ger man lite torrgas får man även höra lite turbovissel. I med drive-läget på DSG-lådan utan att göra några andra inställningar och iväg. Bilen känns som vilken annan Golf som helst, dock kanske lite stötigare över de första guppen jag stöter på. Men annars är det bekvämt, dämpat och sansat. Jag brummar vidare och märker snabbt hur välbyggd den känns. Inget gnissel eller knak någonstans och det känns nästan som att jag sitter i en premium-bil från någon av de andra tyskarna. Jag märker inte när växellådan byter kuggar och styrningen känns sådär lätt och lyxig.

Efter ett par rödljus står jag längst fram och bestämmer mig för att börja släppa på lite då motorn kommit upp sig i temperatur. Bilen svarar direkt och även om jag är rätt så bortskämd med betydligt effektstarkare och kvickare bilar sticker den iväg bra. Förvånansvärt bra faktiskt. Och när lådan växlar från ettan till tvåan får jag även en arg och snabb avgasknall som jag verkligen inte hade förväntat mig. Jag kommer på mig själv med att garva högt och bli positivt överraskad över att bilen lät så här bra innan jag ens börjat pilla på några inställningar. Med denna trevliga upplevelse i bagaget stannar jag till lite snabbt för att sätta mig in i hur jag gör för att få fram ännu mera sportighet i bilen.

Mittkonsolen bjuder på en riktigt bra skärm. Jag brukar överlag inte vara speciellt förtjust i pekskärmar i bilar men den här funkar faktiskt väldigt bra. Den känner av när fingrarna närmar sig och visar då större versioner av knapparna man bara såg lite grann av tidigare till exempel, vilket jag tycker är rätt så smart. Den är också snabb och det händer något direkt när man trycker, för är det något jag inte tål så är det lagg. Dessutom är det superenkelt att ansluta sin telefon via blåtand och få upp kontakter, spela musik och annat. Något som inte alls är lika självklart i betydligt dyrare bilar. Via skärmen styr man också bilens temperament. Vid växelväljaren finns det en knapp som heter Mode och när man trycker på den dyker det upp ett antal olika val på skärmen. Jag var i Comfort-läget så jag knappade snabbt över till Sport istället. Där finns även ett Eco-läge och ett som heter Individual där du själv ställer in vad som ska hända.

Med sportläget i bar det iväg igen och genast känner jag hur bilen ställer sig på tårna. Styrningen blir trögare, dämpningen hårdare och gasresponsen snabbare. Precis som det brukar när man är och fingrar på såna här knappar alltså. Växellådan vill även ligga på så låg växel som möjligt hela tiden och envisas med att inte växla upp till tvåan trots att jag kör i typ 40 km/h. Ganska bra varv på motorn alltså. Och det vill man ju ha, om man kör på bana eller på en kurvig landsväg någonstans, inte i stan. Lösningen är att kasta över växelspaken till manuellt läge och antingen växla upp och ner med den själv, eller med paddlarna bakom ratten. Eller paddlar och paddlar, små tryckknappar utan direkt känsla skulle jag vilja kalla dem. Men hur som helst, med denna konfiguration kan du ha sportläget i och växla när du själv vill, det gillar jag bäst. Det känns direkt som att det är så här bilen ska köras. Bäst av allt kanske en manuell låda skulle vara men nu får jag nöja mig med en kvick dubbelkopplingslåda (ja, i den här sitter det faktiskt det) istället. Och lådan gör verkligen ett bra jobb, långt mycket bättre än om jag skulle vispa runt med en manuell.

Nu har höfterna fått sitta alldeles för länge mellan sidostöden i stolarna utan att få känna om de gör någon nytta och det är dags att börja köra lite mera "aktivt" som det heter. Bägge händerna på ratten, ingen musik på stereon och stretching av höger vad är det som gäller nu. Iväg och det är nu GTI-känslan kommer på riktigt. Volkswagen har för första gången stoppat ner ett progressivt styrsystem i en av sina bilar och det sitter i den här. Systemet gör det förutom lätt att parkera även att den blir mer stabil i högre farter, och mer direktstyrd. Och det märks att man får lite hjälp alltså. Bilen är riktigt lättkörd och känns aldrig nervös trots att jag pressade på lite grann mellan varven. Den suger sig fast mot marken och styr precis åt det håll jag vill att den ska styra.

Här finns även en annan grej som hjälper mig att föra fram bilen i något vildare takt än gemene pensionär. Och det heter XDS+. Vad är nu detta då? Jo, en av sakerna som många andra effektstinna framhjulsdrivna bilar också begåvats med på senare tid, en elektronisk diffbroms. Den här rackaren ser till att du inte kasar rätt ut i salladen i en kurva på grund av understyrning utan att du faktiskt tar dig igenom utan att behöva skämmas över att din bil driver på "fel" hjulpar. Den ger helt enkelt pulver till det hjul som har bäst grepp, och hjälper bilen att driva sig ur exempelvis en kurva på allra bästa sätt. Innerhjulet får mindre grepp, ytterhjulet får mer. Det gör att du kan köra hårdare in i en kurva, och snabbare ut ur den. Skulle det behövas i en knivig situation kan så mycket som allt vridmoment skickas till det ena hjulet. Avancerad teknik som fungerar mycket bra i praktiken och som gör även framhjulsdrivna bilar riktigt roliga att köra. Och som inte skrämmer bort en från att ta ut bilen på riktigt kurviga vägar, eller bana för den delen.

Mellansnack

Jag vet inte om det är min ålder som spökar eller vad det är men oj vad praktiskt det är med en bil som går att använda till vardags. Golfen är perfekt att både frakta omkring människor och last i, och med den här motorn under locket kan man dessutom när man vill leka lite. En perfekt balans för den som bara kan eller vill ha en bil, och inte har plats för en sportigare bil och en vardagsbil. Och det är ju mycket därför Volkswagen lyckats så bra med sin GTI, och även konkurrenterna med sina upptickade versioner av olika modeller. RS, M och AMG-bilar är inte för Svenssons, och hur mycket effekt behöver man egentligen? Och hur kul är det att tanka? Eller att pröjsa försäkringen? En del saker som jag reflekterat över under tiden jag testat den här bilen. Det känns rätt smart att kunna erbjuda polarna skjuts, att kunna ta med sig ett par väskor och att inte behöva tanka var 20:e mil. Jag kanske bara börjar bli gammal. Eller så har jag nypt mig själv i armen och insett att det här är så det ser ut i verkligheten. Man drömmer om sportbilen men det slutar alltid med ett vettigt mellanting som faktiskt går att använda.

Exteriör

Till denna busiga karaktär måste man ju också självklart ha ett kaxigt yttre. Och det har den här enligt mig. Fronten är riktigt arg med sina led-kransar och 18-tummarna med sina rödmålade ok känns helrätt utan att bli för mycket 18-åring med bakåtvänd kepa. Det enda jag tycker släpar lite är baken. Visst, den har två avgaspipor i en helt okej dimensionen men i övrigt tycker jag att den ser lite platt ut. Där lyckades förra Golfen bättre i R-utförande, med sina mycket argare baklampor. De här lamporna är också snygga men som sagt lite platta, och för smala. Den lilla vingen vid taket är dock rätt cool, speciellt de svarta små plastbitarna på sidorna som fyller ut den lite. GTI-loggan på framskärmarna kunde de gärna fått skippa dock, de känns lite väl mycket Biltema.

Interiör

En GTI ska ha skotskrutig klädsel, så är det bara. Och givetvis har även den här det. Snyggt och kul tycker jag, för det här ser man ju inte direkt varje dag i en bil. Klädseln ackompanjeras av röda sömmar och det röda fortsätter även i dörrarnas lister som ger ett härligt sken när det blir mörkt. Ratten är liten och knubbig med en platt botten och väljer man manuell låda får man en knopp som påminner om en golfboll, precis som det var i ur-GTI:n. Stolarna fram kramar på bra runt lekamen och trots att jag nötte ett gäng med mil fick jag aldrig träsmak. Baksätet är också det helt okej att åka i, om man inte är mer än två personer vill säga.

Det bästa med insidan på den här bilen måste nog ändå vara sakerna som man kan styra på utsidan. Jag gillar att man nu för tiden även kan utrusta små, och relativt billiga, bilar med saker som tidigare endast gick att få i miljonbilsklassen. Den här parveln hade både lane assist, adaptiv farthållare och kan fickparkera själv. Och det tycker jag är riktigt grymt. Man behöver inte längre köra det allra fetaste för att ta del av det allra senaste, och den som redan har allt det här godiset i sin miljonbil kan nu också få det i sin lilla andrabil om det nu skulle vara så.

Avslutning

Jag blev uppriktigt glad i den här bilen efter bara några minuter bakom ratten. Det var ett tag sedan jag körde en Golf och jag hade nästan glömt av hur bra de är. Grym kvalitetskänsla, mycket bil och dessutom riktigt kul att köra. Volkswagen fortsätter att förfina segmentet de var med och satte till världen för alla dessa år sedan och det märks att de vet vad de gör. Dock vet de även hur de ska ta betalt för grejerna. Nästan 300 000 kronor för en Golf innan man har börjat kryssa i grejer i tillvalslistan är mycket pengar, och summan är farligt nära den förra Golf R kostade (333 000 kronor). Men ärligt talat tycker jag att den här är roligare, och det lär krävas mycket av nästa Golf R för att sno kunder från GTI-älskarna.

Nu ska jag scanna Blocket efter en MK1 GTI.

Fakta Volkswagen Golf GTI Performance

Motor: R4, 1.9 liter, turbo, 230 hästkrafter, 350 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad dubbelkopplingslåda.
Drivning: Framhjulsdrift med diffbroms.
Prestanda: 0-100 km/h på 6.5 sekunder, toppfart 250 km/h.
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionen 340 millimeter fram.
Däck: 225/40 R18 fram och bak.
Mått: Hjulbas 2.63 meter, längd 4.26 meter, bredd 1.79 meter, höjd 1.44 meter, vikt 1 402 kilo, bränsletank 50 liter, förbrukning 0.64 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 149 gram per kilometer.
Pris: 284 900 kronor (+ 14 500 kronor för DSG-lådan)

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Det busiga arvet lever kvar
Visa
Pressmeddelande
Nya Volkswagen Golf GTI – starkare och snålare

På bilsalongen i Genève presenterar Volkswagen den sjunde generationens Golf GTI. Den sportiga ikonen har fått fler hästkrafter men är ändå betydligt bränslesnålare än sin föregångare.

I över tre decennier har beteckningen ”GTI” stått för hög prestanda och körglädje – den första generationen kom redan 1976. Volkswagen fortsätter nu denna tradition genom att presentera nya Golf GTI – den sjunde i ordningen. Premiären sker på bilsalongen i Genève, 7-17 mars.

För första gången finns Golf GTI i två effektversioner: 220 hk respektive 230 hk. Nya Golf GTI släpps på den svenska marknaden vid påsk och de första bilarna väntas komma till sommaren. Det svenska försäljningsprogrammet och priserna är ännu inte fastställda.

En GTI – två effektnivåer

220 respektive 230 hk. Nya Golf GTI drivs av en tvåliters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med en effekt på 220 hk. Från start kommer denna sportbilsikon även att erbjudas med ytterligare en version där effekten har höjts till 230 hk. Båda GTI-versionerna är som standard utrustade med ett start-/stopp-system och uppfyller utsläppsnormen EU-6 som träder i kraft först 2014.

Med en 6-växlad manuell växellåda förbrukar den endast 6,0 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 139 g/km. Jämfört med föregångaren (211 hk), ligger bränsleförbrukningen för nya Golf GTI 1,3 liter lägre per 100 km vid blandad körning – en förbättring med 18 procent.

Båda effektversionerna av motorn kan som tillval kombineras med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. De två effektversionerna förbrukar då 6,4 respektive 6,5 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 148 respektive 150 g/km.

Vridmoment på 350 Nm: Grundversionen av nya Golf GTI har nu en effekt på 220 hk, en höjning med 9 hk jämfört med den förra modellen. Samtidigt har det maximala vridmomentet höjts med hela 70 Nm och ligger nu på 350 Nm, vilket är detsamma som för förra Golf R.

Nya GTI med 220 hk accelererar 0 till 100 km/h på 6,5 sekunder och topphastigheten ligger på 246 km/h.

De som väljer en Golf GTI med 230 hk får motsvarande vridmomentsförhållande men topphastigheten är 250 km/h och sprinten från 0 till 100 km/h är avklarad på 6,4 sekunder.

Ny differentialbroms fram och progressiv styrning

Golf GTI i 230 hk-version erbjuder inte bara mer kraft utan också ett plus för köregenskaperna: istället för 16"-bromsar är GTI här utrustad med 17"-skivor (med GTI-logo på bromsoken) och en speciell differentialbroms (VAQ) för framaxeln.

Världspremiär är det för det nya progressiva styrsystemet i Golf GTI. Detta är standard i båda effektversionerna.

Exteriör GTI-styling

Utvändigt hittar vi exempel på speciella GTI-detaljer som rödlackerade bromsok, karakteristiska GTI-luftintag, mörkröda bakljus och två kromade ändrör.

Volkswagen har vidareutvecklat GTI-fälgarna ”Denver”, ”Detroit” och ”Glendale” vars karakteristiska design från den förra modellen går igen i de nya 17 tum stora lättmetallfälgarna ”Brooklyn”. Fälgarna är skodda med däck av dimensionen 225/45. Det kommer också att finnas 18"-fälgar som tillval för GTI.

GTI-attribut i kupén

Den allra första GTI:n hade en skotskrutig sätesklädsel. Sätena i den sjätte generationen Golf GTI var klädda i ”Jacky”-tyg och i övergången till den nya GTI-generationen har denna arbetats om och fått namnet ”Clark”. Naturligtvis är den fortfarande skotskrutig.

Röda dekorsömmar på stolarna och växelspaken ger en sportig kontrast – innertaket i GTI är som vanligt svart vilket framhäver kupéns sportiga look ännu mer.

Typiska för en Golf GTI är också den speciella sportratten och växelspaksknoppen. Den sistnämnda påminner nu åter om en golfboll och leder på så sätt tankarna till ursprungs-GTI:n, precis som den nya designen på läderratten.

Den sportiga ratten har tre metallekrar och är tillplattad nedtill. Högblank svart dekor ger ett lätt intryck och ratten är lätthanterlig och greppvänlig. På de horisontella rattekrarna sitter standardmonterade multifunktionsknappar.

En annan särskiljande detalj är GTI-instrumentinsatsen med sin färgdisplay och speciella mätargrafik. Den speciella GTI-looken i kupén förstärks av röd orienteringsbelysning, speciella dekorlister och paneler (dekorlister i framdörrarna med orienteringsbelysning), pedaler och fotstöd (på vänster sida) i borstat rostfritt stål samt instegslister fram med orienteringsbelysning och inlägg i rostfritt stål.
233kg
0

Det busiga arvet lever kvar

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
124kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Veva ihop en hollandaisesås på en minut
Mikael Göransson visar hur

Förra vecka körde vi ett klipp där Mikael Göransson visade hur man redde ihop "världens snabbaste" bearnaisesås. Den här veckan är han tillbaka med ett klipp där han visar hur man kan göra en äkta Hollandaisesås på en minut. Göransson använder sig vare sig av vattenbad eller tekniken med sous vide för hollandaise. Istället har han tagit en stavmixer till hjälp och varför han gör det kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson
0

H&M gör reklam med Maisie Williams
För återvinningskonceptet Looop

H&M har lanserat en ny reklamkampanj tillsammans med Maisie Williams, skådespelerskan som kanske främst är känd för sin roll som Arya Stark i HBO:s fantasyepos Game of Thrones. Williams själv och en avatarversion av henne används i reklamfilmen för att uppmärksamma H&M:s återvinningskoncept "Looop" och hon kommer även att representera H&M i rollen som "Global Sustainability Ambassador". Williams säger själv om samarbetet med H&M: "I am excited to finally share the news of my partnership with H&M as Global Sustainability Ambassador and cannot wait for you all to see what we have been working on. In this role, I will be working closely with experts within H&M to drive sustainability initiatives and shape the path towards an accessible and circular fashion future. The longterm goal is to use 100 percent recycled or other sustainably sourced materials for textiles across the full H&M Group brands by 2030. It’s time to take action and create more viable production circuits in fashion to protect our planet for the next generation." Förutom i reklamfilmen kommer den digitala versionen av Maisie Williams även att dyka upp på något som kallas för "H&M Looop Island" vilket är en ö som hittas i Nintendos populära spel Animal Crossing från och med idag. Tumnagel
81kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Första omgången av Grammis-nomineringar
Årets pop, årets video, årets hårdrock etc

Årets Grammis-nomineringar kommer att presenteras under tre dagar och i dag kom det första gånget. I dag nominerades årets pop, årets alternativa pop, årets dansband, årets musikvideo (ni ser alla dessa här nedan), årets textförfattare, årets hårdrock/metal och årets barnmusik. Tumnagel
75kg
+
Roger Åberg
0

Dome är en ny pizzaugn från Gozney
Kan den slå Zio Ciro?

Dome är en ny vedeldad utomhusugn från Gozney. Det första man tänker på när man ser den är kanske antalet goda pizzor man kan göra i den men den funkar självklart även för andra maträtter som kräver lite värme. Ugnens dimensioner är 660mm x 630mm x 732mm och väger ungefär 58 kilo. Dome kommer släppas i två varianter, en som endast är vedeldad och en som man även kan värma upp med gas. Den vedeldade ugnen kostar 1 099 euro medan den som även kan använda gas kommer kosta 1 269 euro. Ugnen lanserades i ett fåtal regioner förra månaden och kommer börja säljas i Europa inom kort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
96kg
+
Frode Wikesjö
0

Idrotter förklaras
Dags att prova något nytt?

Det finns många konstiga idrotter och olympiska spelen brukar vara ett ypperligt tillfälle att upptäcka dessa. I brist på OS får vi ta hjälp av Ninhs fantastiska kanal där han helt enkelt förklarar hur sporter går till, som den underliga sporten cricket eller det senaste årets toksuccé padel. Fler finns på länken nedan. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg
0

Folk gillade inte ölen Kitty Butthole
Folk är så känsliga

En kompis till mig beställde en öl med det fina namnet Kitty Butthole, producerad av Skellefteå Bryggeri. Han fick den till butik och hämtade ut den men i kassan blev han stoppat. Han fick helt enkelt inte köpa den eftersom den var säljstoppat på grund av namnet. Vi var så klart tvungna att kolla om det stämde, och det gjorde det. Enligt Systembolaget har det kommit in incidenter till Systembolaget sedan den lanserades förra veckan. Namnet anses väcka anstöt och är nu säljstoppat tills dess namnet är korrigerat. Inget kul ska man få ha. Vad tycker ni, tramsigt eller korrekt? Tumnagel
-204kg
+
Roger Åberg
0

Ung Cancer kampanjar på Sveriges golfbanor
Så att vi ska kolla våra bollar

Ung Cancers "Kolla Bollarna"-kampanj fortsätter och i år kommer man att promota den på Sveriges golfbanor skriver man i ett pressmeddelande. I kampanjen "Slå ett slag för testikelcancer" uppmanas män att kontrollera sina testiklar för att upptäcka om det kan eventuellt kan finnas några otäckheter där. Kampanjen innehåller information om hur självexaminering av pungen går till för att upptäcka symptom, samt var man kan söka hjälp och vilka steg en eventuell behandling omfattar. Emma Tonnes, Generalsekreterare Ung Cancer, säger om deras senaste kampanj: "Via golfbanorna når vi ut med ett viktigt budskap som annars riskerar att hamna i skymundan. Dessutom på ett sätt som når nya grupper av människor och avdramatiserar ett ämne som kan vara känsligt." Ung Cancer samarbetar med MoreGolf Mastercard Tour i "Slå ett slag för testikelcancer"-kampanjen och kampanjen är framtagen av reklambyrån Volt. Tumnagel
110kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Festis presenterar sommarens smaker
Peach Mango och Kiwi Pineapple

Man kan väl säga att sommaren är någorlunda runt hörnet och inför den så har Festis presenterat två nya smaker som vi kommer att kunna börja avnjuta redan den här veckan. Det handlar om Peach Mango som kommer att ha smak av persika och mango samt den sockerfria Kiwi Pineapple där man kombinerat smaken av kiwi-frukt och ananas. Tumnagel
91kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Prince släpper nytt album i sommar
Här kan ni lyssna på Welcome 2 America

I sommar kommer det ett nytt album med Prince, artisten som lämnade oss för snart fem år sedan. Det nya albumet "Welcome 2 America" kommer att innehålla musik som Prince spelade in 2010 men som sedan aldrig släpptes. Enligt Prince keyboardist och musikaliske ledare Morris Hayes så ville Prince spara den inspelade musiken till sina framtida barn. När Prince dog 2016 efterlämnade han dock varken barn eller något testament och därför släpps musiken nu. Här ovanför kan ni lyssna på ett smakprov från "Welcome 2 America" och här nedanför tar sig 60 Minutes Overtime ett snack med Morris Hayes och sångerskan Shelby J. om albumet, ett album som släpps i sin helhet 30 juli. Tumnagel
81kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Avicii får minnesplats i Humlegården
Ska ha varit artistens favoritpark

Tidigare i år meddelade Östermalms stadsdelsnämnd att någon form av av minnesplats för artisten Tim "Avicii" Bergling skulle placeras i stadsdelen och nu är det klart att denna hamnar i Humlegården, en park i Stockholms centrala delar. Minnesplatsen kommer att placeras i närheten av den staty av Carl von Linne som finns i parkens mitt men exakt hur minnesplatsen till Avicii kommer att utformas är än så länge inte klart. Enligt Tim Berglings pappa Klas Bergling så var Humlegården Tims favoritpark. Han säger vidare om vad minnesplatsen kommer att betyda för familjen till DN: "Det är ju så att när man har förlorat en familjemedlem i självmord så behöver man nästan lura sig själv att den personen lever för att orka bära sorgen och saknaden. Det här kommer att öka Tims närvaro för oss, öka den känslan att han finns här med oss och är närvarande." Minnesplatsen för Tim "Avicii" Bergling är planerad att invigas i april 2022. Tumnagel
137kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Flådig cykel i kolfiber och guld
Oväntat snygg kombo

Extans har tagit fram den här tokiga cykeln, helt byggd i kolfiber och med detaljer i äkta guld. Resultatet skulle kunna bli rejält smaklöst, men kombinationen fungerar faktiskt tycker jag. Självklart har den växlar och sånt av högsta kvalitet och totalt så väger den in på 9,5 kilo. Pris okänt, 19 stycken kommer att göras. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg
0

DMX är död
Legendarisk rappare blev 50 år

Tidigare i veckan lades Earl Simmons, aka DMX, in på sjukhus efter en hjärtattack orsakad av en överdos. Nu nås vi av nyheten att inte klarade sig ur detta utan nu bekräftats avliden. DMX hade en unik stil och var kanske mest känd för låten X Gonx27 Give It to Ya från soundtracket till filme Cradle 2 the Grave, men störst var han nog på 90-talt. Earl Simmons blev 50 år gammal. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av snoopdogg (@snoopdogg) Tumnagel
41kg
+
Roger Åberg
0

Dave Grohl släpper boken The Storyteller
Lyssna på ett utdrag från den här

Musikern Dave Grohl, som spelat i både Nirvana och Queens of the Stone Age såväl som grundat det egna bandet Foo Fighters, släpper i höst boken "The Storyteller". I boken kommer Grohl att dela med sig av sin historia och saker han upplevt under sin uppväxt och karriär i några av världens mest kända rockband. Han skriver själv om "The Storyteller". "A collection of memories of a life lived loud. From my early days growing up in the suburbs of Washington, DC, to hitting the road at the age of 18, and all the music that followed, I can now share these adventures with the world, as seen and heard from behind the microphone. Turn it up!" Dave Grohls "The Storyteller" släpps i både textbok- och ljudboksformat 5 oktober. Ni kan lyssna på ett utdrag där Grohl läser lite ur boken själv här ovanför. Tumnagel
117kg
+
Wille Wilhelmsson
0

MSCHF återkallar Lil Nas X djävulsskor
Efter uppgörelse med Nike

Företaget MSCHF som i slutet av förra månaden släppte skomodellen "Satan Shoes" tillsammans med Lil Nas X återkallar nu dessa. Det är något man gör efter det att Nike stämt MSCHF då Satans Shoes var baserade på Nike Air Max 97 och försedda med Nikes klassiska Swosh-logga. Då samtliga av de 666 paren av Satan Shoes sålde slut på rekordtid innebär återkallningen av skorna att MSCHF erbjuder sig att köpa tillbaka skorna från köparna till butikspriset 1018 dollar efter uppgörelsen med Nike. Nike säger i ett uttalande om uppgörelsen med MSCHF: "If any purchasers were confused, or if they otherwise want to return their shoes, they may do so for a full refund. Purchasers who choose not to return their shoes and later encounter a product issue, defect or health concern should contact MSCHF, not Nike." En advokat för MSCHF uppger att man gått med på uppgörelsen med Nike då företaget anser att man redan uppnått sitt syfte med skorna, ett syfte som advokaten säger var: "With these Satan Shoes — which sold out in less than a minute — MSCHF intended to comment on the absurdity of the collaboration culture practiced by some brands, and about the perniciousness of intolerance." De köpare som lyckades få tag på ett par Satan Shoes lär sannolikt inte heller sälja tillbaka dem till MSCHF för inköpspriset. Skorna har redan börjat säljas på eBay och där gick ett par nyligen för 5000 dollar medan en auktion som fortfarande pågår är uppe i närmare 7800 dollar för ett par. Tumnagel
88kg
+
Wille Wilhelmsson
0

I dag är det gin och tonic-dagen
Hur blandar du din?

Gin och tonic är ju rackarns gott och en drink som är väldigt enkel att få helt ok. Sen kan man nörda ihjäl sig hur mycket som helst men frågan är om det lönar sig. Lite bra gin, lite bra tonic och lite gurka brukar räcka för mig. Min bästa gin och tonic har jag druckit på en hotelbar i Amsterdam. När drack du en riktigt bra GT och hur gör du för att få den så där riktigt bra. Nedan får ni se en annorlunda version på GT. Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg
0

Massive Attacks Blue Lines fyller 30 år
En till klassiker

Dagens andra klassiker blir Massive Attack och deras platta Blue Lines som numera är 30 år gammal. Plattan måste väl räknas som en av de moderna klassikerna. Hängde man i skivaffärer kring 1991 var det här ett självklart köp och det var nog också uppföljarna Protection och Mezzanine. Bandets bas har väl varit 3D (Robert Del Naja), Daddy G (Grant Marshall) och Tricky (Adrian Thaws) men har hela tiden använt massor av gästartister, som Shara Nelson här ovanför i Unfinished Sympathy. Tumnagel
96kg
+
Roger Åberg
0

The Avalanches-platta firar 20 år
Klassiker remixas

The Avalanches platta Since I left you är en riktig klassiker och nu firar den 20 år. För att fira det så kommer gruppen att släppa en ny version av plattan i juni som innehåller remixar av Stereolab, MF DOOM, Leon Vynehall, Black Dice, Carl Craig, och Sinkane. Just nu har man släppt en remix som ni kan höra nedan, resten kommer alltså senare. Man släppte även förköp på en vinylversion med fyra skivor igår, men den tog slut direkt. Tumnagel
95kg
+
Roger Åberg
0