m
a
r
71 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Den roligaste Jaggan någonsin

Den roligaste Jaggan någonsin
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

I mina ögon är F-Type den absolut mest spännande modellen i år. Något helt nytt från Jaguar, som har siktet inställt på ingen mindre än Porsche 911. Det gäller att lägga ribban högt och våga satsa om man vill komma någon vart. Och det har verkligen Jaguar gjort. Från att på senaste egentligen bara erbjuda upphottade versioner av redan existerande flärdvagnar till att nu dundra ut en regelrätt sportbil. Om den knäcker 911? Nej. Men det vill jag inte att den ska göra heller.

Inledning

Och varför vill jag inte det då? Jo. 911 är 911. Och F-Type är F-Type. Två helt olika bilar även om de vill åt samma håll. Men varför kan de inte bara få vara två olika modeller? Jag köper ju inte en Jaguar för att jag vill att den ska vara som en Porsche, och tvärtom. Jag köper ju en viss typ av bil för att jag vill ha just den, och för att den bjuder på något som konkurrenten inte har. Det vore ju väldigt tråkigt om alla bilar helt plötsligt alla strävade mot samma mål och i slutändan blev samma sorts bil. Sen förstår jag ju givetvis att man som biltillverkare måste sträva mot att knocka konkurrenterna, men enligt mig behöver det inte ligga i att man knäcker den andres prestanda, varvtid eller bromssträcka. Det kan handla om att bjuda på en helt annan upplevelse. Och det lyckas Jaguar med.

Körkänsla

När man i bakhuvudet har snacket med om att F-Type ska utmana 911 stiger man ju inte direkt in i den här bilen och tror att det är vilken Jagga som helst. Och det är det inte heller. Det första man lägger märke till är hur tajt den känns, och är. Här sitter man lågt, kramas hårt av stolarna och det är inte en mil till passagerarstolen. För även om man också kryper in i Jaguars XK-modeller så är detta en helt annan upplevelse. Det märks att man sitter i en ny modell, som är byggd för att vara en sportbil.

Ratten är härligt tjock och precis lagom i storlek. Bakom skymtar de små paddlarna som klätts med orange gummi. Kanske lite väl vågat färgval men man ser de ju tydligt i alla fall. Och gummimaskeringen gör att man vill använda dem, till skillnad mot motsvarande i hinkplast. Växelväljaren på mittkonsolen har bytts ut från den snygga, men något långsamma, runda klossen som sakta steg upp från sin gömma när man startade bilen. Istället får man nu något som ser ut att vara hämtat direkt från BMW, men som känns så mycket bättre i handen. Utformningen för direkt tankarna till gamla TV-spel och eftersom knappen för att lägga i D-läget är vid pekfingret kan jag inte sluta leka att det är en styrspak med skjutknapp på. Under spaken bor en helt ny åttastegad Quickshift-låda från ZF, något manuellt alternativ finns inte för tillfället. Lådan tillsammans med start/stopp-systemet hjälper till att hålla nere förbrukningen, moderniteter som nu för tiden sitter i nästan varenda ny bil, oavsett hur sportig den än må vara.

Bilen startas med knapp och redan här förstår man vad denna bil vill markera, sport. Jag har testat många bilar som låter en hel del när de startas men jag har aldrig tidigare förut varit med om en bil som förutom att bröla till även släpper en ljudlig knall ur avgassystemet när man startar den. Foten på bromsen, in med start-knappen och pang! Något oväntat och nästan lite pinsamt om man ska iväg på kvällen i ett lugnt område. Härligt avgasljud i all ära, men den där smällen känns nästan lite överdriven.

ZF vet hur man bygger växellådor och det är inget undantag i F-Type. Växlarna halas i mjukt och fint och så länge man inte gasar hårt eller använder paddlarna märks de knappt. Snabb som tusan är den också. Likheterna med Volkswagens DSG-låda när man hastigt manuellt växlar upp är slående, som att stega över ett par tangenter på ett piano nästan. Bilen känns rapp på vägen och det känns faktiskt inte som att man sitter i en Jaguar. XK och XF är monsterstora i jämförelse och jag kommer på mig själv med att nästan tycka att bilen känns för liten. Jag får sänka ner stolen för att se ut ordentligt och om jag inte visste bättre skulle jag tro att bakdäcken nosade mig i häcken där jag sitter. Men det känns bra, bara för att det inte är likt Jaguar. Jag älskar deras R- och RS-versioner men de är helt enkelt inte tillräckligt sportiga. Här har man tagit fram ett litet badkar som nästan känns som en Mazda Miata och skopat ner en rolig motor, vilket enligt mig är ett bra recept.

Utan problem kastas bilen runt i kurvor och den känns oerhört välbalanserad. Enligt Jaguar är viktfördelningen nästintill 50/50, vilket givetvis är det mest optimala när man vill ha fram en rolig bil. F-Type känns väl ihopsatt och där de tidigare Jaggorna har varit tunga och något sega att flänga omkring svarar den här direkt. Inget tvek, inget jämmer och utan att kännas nervöst. Motorn som är hämtad från XJ och XF gör allt för att bidra och levererar även den hela tiden. 380 hästar i en bil av denna storlek räcker gott och väl. Det är ingen herrejösses-upplevelse när man trycker på men kraften kommer jämnt hela tiden och motorn känns aldrig orkeslös. Kompressorn som fått ett högre laddtryck än i vanliga F-Type med V6:a finns där under men gör sig inte påmind i form av något vinande ljud utan trycker bara på.

Vid växelväljaren sitter det diverse olika knappar som gör olika roliga saker. En är flagg-symbolen som vi tidigare har sett i Jaguars bilar. Den aktiverar det dynamiska läget och gör att bilen alltid levererar maximalt vridmoment vid växelbyten och att accelerationen från stillastående till 100 km/h optimeras. Dessutom blir ratten lite trögare att styra med. Detta läge kopplas in via ett något plastigt drag-reglage som liknar något som hör hemma i ett flygplan. Bilen blir genast aggressivare, speciellt vid växlingarna och drar mer än gärna ut på dem innan det är dags att smacka i nästa. I manuellt läge hindras även lådan att efter en stund växla upp automatiskt, du växlar alltså helt och hållet själv här. Inget för stadskörning kan jag berätta.

Vad som däremot lämpar sig för stadskörning, och all annan körning för den delen, är knappen märkt med en avgasrörs-symbol. Den öppnar ventilerna i avgassystemet och bjussar på ännu mera bröl. Vid lite lägre varv och myskörning gör den inte så stor skillnad, men när man trycker på är den enorm. Istället för ett väsande V6-ljud får man istället ett muller som nästan påminner om ett V8-ljud. Och oj vad det smäller till mellan växlingarna. Jag har en förmåga att alltid hålla min högra hand på växelspaken, oavsett om jag kör en manuell eller automatväxlad bil. Och då kan man ju lika gärna passa på att växla lite manuellt, trots att detta fungerar helt av sig själv på ett mer effektiv vis utan att jag är där och pillar. Men i den här så vill man faktiskt växla själv ibland, och en av anledningarna till det är att Jaguar är en av få tillverkare som har förstått åt vilket håll man ska föra spaken när man växlar. Flera andra stora tillverkare envisas med att göra precis tvärtom mot hur det bör vara, och jag blir inte klok på det. Plus och minus-växlingen kommer från rally-världen, och där är det fullt förståeligt att man växlar upp genom att dra spaken mot sig, och ner genom att putta den framåt. Detta kommer från att man vid gaspådrag av kraften trycks bak i stolen, och att det då blir onaturligt att föra en spak framåt. Något gick dock snett när tekniken började hitta in i bilar för gatan och någon fick för sig att vända på hela systemet genom att tvinga förarna att putta spaken framåt för att växla upp. Korkat värre. Men Jaguar vet vad som gäller och har gjort helt rätt. Därför blir man lite extra glad över att kasta över spaken till vänster och växla lite själv mellan varven. Första steget gör att lådan hoppar över i Sport-läge, och för att komma till det rent manuella drar man bara i spaken igen och får då upp vilken växel som är i på instrumentpanelen.

Ljud

Om vi ska gå tillbaka till ljudet skulle jag i princip kunna plita ner en hel novell men jag ska försöka hålla mig någorlunda kort. Jaguars ljud i deras senaste vassare modeller har enligt mig alltid varit trevligt att lyssna på, och jag blir knappast besviken i F-Type. Snarare imponerad över hur man kan få ut så mycket, och så härligt ljud ur en V6:a. Vad gör alla andra tillverkare av högpresterande V6-motorer egentligen?

De två något överdimensionerade trattarna i mitten bak både syns och hörs tydligt. Vid snabba växlingar, nästan oavsett vilken växel som går i, får man en tydlig knall. Tänk er att man piskar till en matta med en mattpiska riktigt snabbt, eller tar en stor spatel och daskar till en bit hängmörad fläsksida. Ungefär så låter det. Från tvåan till trean behöver man bara trycka på lite grann för att få till den här effekten, och mellan husväggar på trånga gator passar den allra bäst in. Är man lite försiktigare på gasen får man ett ljud som påminner väldigt mycket om Volkswagen Golf R, där varje uppväxling nästan blir till en symfoni, som jag nämnde tidigare i texten. Gör man en hastig nedväxling och låter bilen motorbromsa kan man även få till ett skönt blödder och även ett gäng med avgasknallar. Allt är svårt att förklara och bör självklart upplevas i verkligheten, men i videon här ovan får man ett litet smakprov på hur bilen låter när den susar fram.

Exteriör

En del har klagat på designen och sagt att den är för tam. Att grillen är för liten och att fronten inte alls passar ihop med baken. Jag gillar den dock, ju mer jag tittar på den. Jag gillar att nosen ser lite liten ut, medan baken med sina breda baklysen tar plats. Jag är dock inte överförtjust i de små gälarna på framskärmarna. Ur vissa vinklar ser även 19-tummarna lite små ut, 20 känns lagom på denna bil. En sak jag gillade lite extra var dock vingen som automatiskt fälls upp på bakluckan, när den gjorde det såg man nämligen märket Jaguar och den lilla katten spegla sig i backspegeln.

En del förbipasserande hade dock svårt att veta vad det var för bilmärke de tittade på och blev ofta förvånade när jag svarade Jaguar. Och visst är designen ett nytt drag från tillverkaren, även om baklysena är en flört med gamla E-Type.

Interiör

Här tycker jag att Jaguar har skärpt till sig enormt. Borta är gubb-känslan och allt känns nytt och fräscht. Eller ja, nästan allt i alla fall. Stolsjusteringen med hundra knappar och rattar är fortfarande placerad på dörrsidan och mittkonsolens skärm ser i princip likadan ut som i övriga Jaggor. Men just skärmen som mäter åtta tum är så mycket bättre. Jag upplever den tydligare med bättre känsla i touch-funktionen och att den är snabbare. Snabb är även blåtanden när man ska synka sin egna musik från telefonen. Jag har aldrig tidigare varit med om en bil som så snabbt hittar min telefon och börjar spela musiken från där den senast var. Knappt har jag hunnit hoppa in, tryckt på startknappen och tagit på mig säkerhetsbältet innan "Heut' ist mein Tag" med Blümchen dunkar igång.

I övrigt sitter jag ganska så bra, även om sportstolen (tillval) är tillbakadragen så långt det bara går. Knappar och annat sitter där det ska göra och instrumenten är rätt så snygga att titta på. Plus för USB och AUX-ingång i armstödet, som jag tycker alla bilar borde ha nu för tiden. Visst, det är inte Rolls-Royce-känsla och när man synar allt lite extra känns vissa saker lite billiga. Men jag bryr mig inte. För jag vet att det är såna här saker som krävs för att Jaguar under Tatas ledning ska få ut saker snabbt. Och då glädjs jag mer över att F-Type som gått från koncept till verklighet nästan utan att förändra utseende finns här idag, istället för att projektet blev för dyrt och lades ner när det bara fanns på papper.

Avslutning

Vad får man för de 100 000 kronor extra som S kostar jämfört med vanliga F-Type då? Jo, du får du mer utrustning, 19-tummare, adaptiv fjädring och framför allt en diffbroms. De extra 40 hästarna ska enligt folk jag har pratat med inte märkas av så mycket men de finns där också. Tycker du att dessa saker är onödiga så räcker ju såklart instegsversionen också gott och väl. 340 hästar i ett sånt här välbalanserat chassi med bakhjulsdrift blir aldrig tråkigt.

Att Jaguar redan sålt slut halva årets batch med F-Type förvånar mig inte. Det är en förbannat rolig och bra bil. Och jag tror att det är många nya kunder som nu hittar till Jaguar vilket hjälper märket att i framtiden fortsätta att utveckla roliga bilar som sticker ut lite grann. Härnäst är Coupé-versionen av F-Type på gång, och att även den kommer att sälja som smör kan jag nog säga utan att fara med osanning.

Fakta Jaguar F-Type S

Motor: V6, 3.0 liter, kompressor, 380 hästkrafter, 460 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automatlåda.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.9 sekunder, toppfart 275 km/h.
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionerna 380 millimeter fram.
Däck: 245/40R19 fram, 275/35R19 bak.
Mått: Hjulbas 2.62 meter, längd 4.47 meter, bredd 1.92 meter, höjd 1.3 meter, vikt 1 614 kilo, bränsletank 72 liter, förbrukning 0.91 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 213 gram per kilometer.
Pris: 829 900 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Den roligaste Jaggan någonsin
200kg
0

Den roligaste Jaggan någonsin

En rundtur i Gudfadern-huset
Kan bli ditt för endast 90 000 000 dollar

Här får vi följa med på en rundtur runt huset som bland annat användes för att spela in Gudfadern och Bodyguard. Huset är värderat till 89 750 000 dollar vilket ju är väldigt mycket pengar för ett hus. Men för det får du ett 2 694 kvadratmeter stort hus med nio sovrum, 15 badrum och en tomt på dryga 14 000 kvadratmeter. Om du är sugen kan du anmäla dig till en IRL-visning via länken nedan. Bonushus nedan. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö
0

Omnipollo har perfekta ölen till nubben
O.P. och alkoholfri öl i kombination

O.P. Anderson är riktigt gott på till exempel midsommar, men det är ju också gott att dricka en öl till. Sprit + starköl är ju dock sällan en lysande kombination kanske, men nu har O.P. och Omnipollo gjort ett intressant samarbete som löser det. Omnipollo har nämligen tagit fram en alkoholfri snapsöl. Antingen så tar man nubben i nubbeglaset och ölen i ölglaset eller så häller man i nubben i ölen, det är valfritt. Den beskrivs vara i "gränslandet mellan en pale ale och en IPA med blommiga och fruktiga karaktärer där tydliga inslag av citrus, grapefrukt och aprikos samsas med en blommig humlekaraktär". – Det blommiga från ölet och det kryddiga från O.P. Anderson blir en superspännande kombination där två omsorgsfulla drycker möts på ett fint sätt, säger Henok Fentie. Vi älskar att jobba med varumärken som har en lång historia och i det här samarbete har det varit jättekul att se våra energier smälta ihop rent bokstavligen. Ölen börjar säljas i morgon och eftersom den är alkoholfri (0,3 procent) så kommer den att säljas i dagligvaruhandeln men även på ett antal restauranger. Tumnagel
116kg
+
Roger Åberg
0

Ny bok om svensk gin
Vi är riktigt bra på den goda drycken

Vi är riktigt bra på gin här i Sverige och det bör ju uppmärksammas. I dag släpps boken Svensk gin, drinkar, destillerier och drömmare som verkar vara en perfekt bok för den som vill få kunskap om gin men framförallt upptäcka de svenska tillverkarna. Huvudförfattare är Jens Josefsson och boken fokuserar inte så mycket på historien utan snarare nutiden och framtiden eftersom detta händer just nu. Författarna villa tt boken ska vara som en reseguide för de som vill ta den av svensk och samtida sprithistoria, men den innehåller även drinkar och massor av fakta. Och den handlar inte bara om gin, för gin ses ju oftast med tonic och man besöker även svenska tonicproducenter. Boken släpps i dag. Tumnagel
110kg
+
Roger Åberg
0

Prince släpper nytt
Platta kommer i juli

Det är snart fem år sedan Prince gick bort och han är saknad av många. Ryktet säger att han hade väldigt, väldigt mycket inspelade låtar och sista juli kommer det faktiskt en ny platta. Den heter Welcome 2 America och från den kommer den här singeln som heter Born 2 die. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg
0

Neil Young klar med sin scifi-roman Canary
Verkar bli en rätt märklig historia

Den gamle rockern Neil Young uppger att han nu har skrivit klart scifi-romanen "Canary", en bok som han har arbetat i fyra år med att färdigställa. På sin webbplats skriver han att han precis lämnat in manuskriptet till boken till sin förläggare. 2018 beskrev Young handlingen i "Canary" för Rolling Stone: "It’s kind of a sci-fi thing about a guy who gets busted for a crime. He works for a power company and there’s corruption in the power company and he wants to expose it, so he figures out a way to expose it and shuts down the grid a couple of times. He gets busted for doing that, and the cops come and take him out of his office, put him in a van, drug him, and he goes to a hospital somewhere. Then he wakes up and he’s on a mission to pay his debt to society. That’s all he cares about. Then he puts on these glasses, and they broadcast everything that he sees and he goes into different places and interacts with the people there and he’s just a regular guy, but these people in this room downtown are watching everything he’s doing and listening to everything. He discovers the solar company he works for is a hoax. And they’re not really using solar. They’re using this shit – the guy who’s doing this has come up with a way to make bad fuel, the bad energy, this really ugly terrible stuff, and he’s figured out a way to genetically create these animals that shit that gives the energy to make the [fuel]. So he’s created this new species. But the species escapes. So it’s a fuckin’ mess." Det verkar med andra ord som om Neil Youngs scifi-bok kanske inte blir helt olik ett sammanfattning av tv-serien Rick and Morty. När eller om "Canary" kommer att dyka upp i bokhandeln framgår inte. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson
0

ASAP Rocky gör filmen Stockholm Syndrome
Dokumentär om när han greps i Sverige

Musikern ASAP Rocky kommer snart att släppa filmen Stockholm Syndrome vilken kommer att handla om när han kom i klammeri med den svenska rättvisan. Det var sommaren 2019 som ASAP Rocky greps i Stockholm efter att ha varit inblandad i ett bråk. Han dömes senare till villkorlig dom för misshandel. Förutom ASAP Rocky själv kommer bland andra Kim Kardashian, Nicki Minaj, Naomi Campbell och Tyler the Creator medverka i filmen skriver Dazed. Stockholm Syndrome kommer att ha premiär på amerikanska Tribeca Film Festival 13 juni. När vi eventuellt kan få se den här i Sverige finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
-505kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Burger King slutar med plastleksaker
Nu blir det svenska böcker istället

Att hamburgerrestauranger slutar med plastsugrör upprör, framförallt känns det otroligt töntigt när man använder plastlock, delar ut plastleksaker och så vidare. Nu tar Burger King i alla fall ett steg i rätt riktning och slutar med plastleksaker i sina barnmål. Istället blir det Svanenmärkta böcker som produceras i Lettland. Man lovar att alla böcker ska skrivas av svenska författare. Om det blir några klassiker återstår att se, men pressbilden säger nog att det inte blir så... Tumnagel
225kg
+
Roger Åberg
0

Seinabo Sey släpper ny EP
Sweet life

I dag släpper Seinabo Sey en ny EP med fyra låtar. Seinabo har hängt mycket på Gotland under karantänen, så stämningen sägs vara en mix av r&b, afrobeats och just lugnet från Gotland. Efter en snabb lysning kan jag i alla fall konstatera att det finns ett lugn där, ett stämningsfullt sådan. Men eftersom det är Seinabo finns det så klart också en nerv. Demosarna till låtarna skrevs av Isak Alverus vilket är lite annorlunda mot hur Seinabo brukar jobba eftersom hon brukar skriva allt själv. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg
0

Fyra nya, snygga, finska hotell
Tips till sommaren?

Finland mailade och tipsade om lite nyöppnade och kommande hotell och några av dem verkar riktigt läckra! Här ovanför hittar vi Majamaja som ligger i skärgården utanför Helsingfors. Här är det avkoppling som gäller, det finns bara ett hus att bo i och de kallar det snarare retreat än hotell. Du sover nästan i havet eftersom huset ligger på en klippa. Det tar tio minuter med båt (eller 40 minuter med cykel) från Helsingfors att ta sig hit och man kan beställa både frukost och middagspaket om man vill. från 190 euro natten och går att boka nu. Kolla in filmen nedan, visst verkar det coolt? Majamaja living: the intro from Majamaja on Vimeo. Nästa ställe är Barö skärgårdshotell som ligger i en av Finlands största ekskogar, men även här är det nära havet eftersom hotellet är placerat på klipporna. Ligger en timme från Helsingfors och man slog upp dörrarna i veckan så helt nytt. Här är man inte helt ensam, det finns 20 rum, men det går helt klart att få vara för sig själv. Vill du inte prata med personalen fixar du incheckning, matbokning och sånt i appen. Bokar du en svit får du bastu och bubbelpool på rummet. Från 260 euro natten. Spegelhusen i Haasi verkar riktigt coola. Här finns det varma källor, badtunnor, bastu och allt man vill ha om man inte hoppar i havet så klart. Ett ställe att hänga på, men det ska finnas fina ställen att vandra på i närheten! Sist ut är Kuru som är en privat resort med 16 villor som ligger i vildmarken. I husen finns bastu och det finns ett gemensamt spa. Om man tröttnar på att sitta på altanen och njuta kan man åka på fisketur eller sälsafari. För att vara säkra på att gästerna somnar gott har man tagit fram en sömnritual tillsammans med forskare. Öppnar i augusti. Tumnagel
152kg
+
Roger Åberg
0

Idag firar vi World Bicycle Day
Ut och cykla!

Idag, 3 juni, firas den så kallade "World Bicycle Day" på många platser runt om i världen. Det var FN som 2018 instiftade World Bicycle Day. Tanken bakom det hela är att allmänheten en dag om året ska uppmärksamma det miljövänliga och hälsosamma transportsättet. FN skriver på sin webbplats om World Bicycle Day: "World Bicycle Day draws attention to the benefits of using the bicycle — a simple, affordable, clean and environmentally fit sustainable means of transportation. The bicycle contributes to cleaner air and less congestion and makes education, health care and other social services more accessible to the most vulnerable populations." Kommer du att uppmärksamma World Bicycle Day idag? Svara gärna på vår enkät nedan och/eller skriv i kommentarerna hur du kommer att uppmärksamma dagen. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborgsoperan kör Håkan Hellström-musikal
Kärlek skonar ingen

I höst är de premiär för musikalen "Kärlek skonar ingen" vilket är en musikal som är baserad på en del av Håkan Hellströms låtar. Inte helt oväntat så är urpremiären av "Kärleken skonar ingen" på Göteborgsoperan. Musikalen är skriven av regissören Victoria Brattström, musikern Simon Ljungman, artisten Håkan Hellström och författaren Mirja Unge. Göteborgsoperan skriver om musikalen: "Ett poetiskt och skitigt drömspel som utspelar sig på platser som Håkan Hellström för alltid skrivit in i Göteborgs stadskarta." Den tre timmar långa musikalen "Kärlek skonar ingen" har premiär på Göteborgsoperan 9 oktober och biljetterna släpps 2 september. Dessa kommer att kosta 150 - 895 kronor. Tumnagel
-17kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Swatch släpper klockor i keramik
Snällare mot miljön

Klocktillverkaren Swatch har lanserat en ny serie klockor som är tillverkade i biokeramik, ett keramikbaserat material som inte är riktigt lika ömtåligt som vanlig keramik. Swatch är antagligen mest kända för sina plastklockor men verkar med satsningen på sin biokeramiska Big Bold-serie vilja profilera sig som lite mer miljövänliga. Swatch skriver att deras variant av biokeramik innehåller två tredjedelar keramik och en tredjedel bioplast. Swatch Big Bold-klockor går att få i fem olika färger och kostar cirka 200 dollar styck. Tumnagel
143kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Diskhandsken som är snäll mot händerna
Ny svensk uppfinning

Jag gillar att diska med diskmaskin, men en del gillar att diska manuellt med diskhandskar. Om man har känslig hy och/eller eksem är det en trist upplevelse, vilket Wilhelm Bäckström fått erfara. Så för att lösa detta hittade han på Hud, en diskhandske som håller bort väta men som andas. – Vanliga diskhandskar är till för att skydda händerna, men är samtidigt inte utformade med huden i åtanke - eller miljön heller för den delen. Jag tror starkt på att komma ur beroendet av billiga engångsprodukter, eller produkter som bara går att använda ett fåtal gånger, och istället skapa något mer påkostat och anpassat som kan användas under längre tid, avslutar Wilhelm Bäckström. Egentligen består handsken av två handskar. Den inre fångar upp svett och skyddar på så sätt handen, den övre håller vätan borta. Hud finns nu som Kickstarter och prislappen ligger på 420 kronor. Lite dyrt jämfört med vanliga diskhandskar kanske, men denna går och andra sidan att använda om och om igen. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg
0

Kolla in berg-och-dalbanan Velocicoaster
Med tillhörande dinosaurier

Snart kommer Universal Orlando I Florida öppna upp sin nya berg-och-dalbana Velocicoaster och här kan ni kolla in hur det är att åka den. Velocicoaster har hämtat sitt tema från Jurassic World-filmerna vilket innebär att åkaren kan få se lite dinosuari-statyer här och där under åkturens gång. Bortsett från det så verkar det handla om en förhållandevis ordinär men ganska häftig berg-och-dalbana. Velocicoaster kommer att köra sitt premiäråk på Universal Orlando 10 juni. Här nedan hittas ett åk med berg-och-dalbanan där man filmat det hela ur åkarens synvinkel. Tumnagel
123kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Portabel grill med stil
Istället för engångsgrillen

Att grilla är najs och ibland vill man grilla om man inte är hemma med sin vanliga grill. Engångsgrillar är en dum grej (RIP) så då får man hitta bättre alternativ. Som den här snygga och portabla grillen. Lite dyr, 129 euro, men verkar väldigt smidig både att bära med sig men också att rengöra när man kommer hem. Finns i ett gäng olika färger. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg
0

Video visar hur Simpsons sett ut genom åren
Rätt mycket har hänt på 30 år

Världen blev introducerade till familjen Simpsons 1987 i The Tracey Ullman Show och sedan dess har vi fått massvis med nya avsnitt av serien. Med tiden har seriens visuella stil ändrats en aning och i video från Insider får vi se hur utvecklingen sett ut de senaste 30 åren. Tumnagel
96kg
+
André Stray
0

Det här är den officiella pizzan för fotbolls-EM
Blir du sugen?

Snart är det dags för EM i fotboll och då kanske det ska ätas lite pizza. Det tycker i alla fall landslaget och deras sponsor Coca-Cola som har tagit fram den officiella EM-pizzan. Spelarna har rösta om ingredienserna och landslagskockarna Mats Broström och Gustaf Sandfridsson har satt ihop den. Ingredienserna är tomatsås, kebabkött, färska champinjoner, riven mozzarella, färska tomater, gul lök, inlagd chili eller feferoni och vitlökssås. En vegetarisk version finns där det istället är kebabkryddad ostronskivling istället för kött. Toppas gör den med rucola, koriander eller mynta. Pizzan ska finnas på 500 pizzerior men går så klart att göra själv Vad tycker du, blir du sugen? Tumnagel
-35kg
+
Roger Åberg
0

Kelloggs släpper flingautomat
Få den perfekta flingfrukosten

Flingtillverkaren Kelloggs har tillsammans med företaget Chowbotics tagit fram en robotiserad automat som man säger ska kunna leverera den perfekta flingfrukosten. Automaten kan förse sina kunder med en skål med flingor som mjölk eller yoghurt samt andra ingredienser som till exempel frukter och nötter. Kunderna beställer sin flingskål via automatens inbyggda pekskärm eller via en tillhörande app. Beroende på vad kunden vill ha i skålen förutom flingor så varierar priserna från 3 till 6,50 dollar. Chowbotics är ett automatföretag som numera är en del av DoorDash, den amerikanska onlinetjänsten för mathemkörning. Företaget har tidigare utvecklar en automat där det går att mixa ihop sin egen sallad. Kelloggs Bowl Bot finns i dagsläget bara i två exemplar och dessa står nu uppställda på University of Wisconsin-Madison samt Florida State University. Tumnagel
76kg
+
Wille Wilhelmsson
0