m
a
r
2 i går67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Den roligaste Jaggan någonsin

Den roligaste Jaggan någonsin
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

I mina ögon är F-Type den absolut mest spännande modellen i år. Något helt nytt från Jaguar, som har siktet inställt på ingen mindre än Porsche 911. Det gäller att lägga ribban högt och våga satsa om man vill komma någon vart. Och det har verkligen Jaguar gjort. Från att på senaste egentligen bara erbjuda upphottade versioner av redan existerande flärdvagnar till att nu dundra ut en regelrätt sportbil. Om den knäcker 911? Nej. Men det vill jag inte att den ska göra heller.

Inledning

Och varför vill jag inte det då? Jo. 911 är 911. Och F-Type är F-Type. Två helt olika bilar även om de vill åt samma håll. Men varför kan de inte bara få vara två olika modeller? Jag köper ju inte en Jaguar för att jag vill att den ska vara som en Porsche, och tvärtom. Jag köper ju en viss typ av bil för att jag vill ha just den, och för att den bjuder på något som konkurrenten inte har. Det vore ju väldigt tråkigt om alla bilar helt plötsligt alla strävade mot samma mål och i slutändan blev samma sorts bil. Sen förstår jag ju givetvis att man som biltillverkare måste sträva mot att knocka konkurrenterna, men enligt mig behöver det inte ligga i att man knäcker den andres prestanda, varvtid eller bromssträcka. Det kan handla om att bjuda på en helt annan upplevelse. Och det lyckas Jaguar med.

Körkänsla

När man i bakhuvudet har snacket med om att F-Type ska utmana 911 stiger man ju inte direkt in i den här bilen och tror att det är vilken Jagga som helst. Och det är det inte heller. Det första man lägger märke till är hur tajt den känns, och är. Här sitter man lågt, kramas hårt av stolarna och det är inte en mil till passagerarstolen. För även om man också kryper in i Jaguars XK-modeller så är detta en helt annan upplevelse. Det märks att man sitter i en ny modell, som är byggd för att vara en sportbil.

Ratten är härligt tjock och precis lagom i storlek. Bakom skymtar de små paddlarna som klätts med orange gummi. Kanske lite väl vågat färgval men man ser de ju tydligt i alla fall. Och gummimaskeringen gör att man vill använda dem, till skillnad mot motsvarande i hinkplast. Växelväljaren på mittkonsolen har bytts ut från den snygga, men något långsamma, runda klossen som sakta steg upp från sin gömma när man startade bilen. Istället får man nu något som ser ut att vara hämtat direkt från BMW, men som känns så mycket bättre i handen. Utformningen för direkt tankarna till gamla TV-spel och eftersom knappen för att lägga i D-läget är vid pekfingret kan jag inte sluta leka att det är en styrspak med skjutknapp på. Under spaken bor en helt ny åttastegad Quickshift-låda från ZF, något manuellt alternativ finns inte för tillfället. Lådan tillsammans med start/stopp-systemet hjälper till att hålla nere förbrukningen, moderniteter som nu för tiden sitter i nästan varenda ny bil, oavsett hur sportig den än må vara.

Bilen startas med knapp och redan här förstår man vad denna bil vill markera, sport. Jag har testat många bilar som låter en hel del när de startas men jag har aldrig tidigare förut varit med om en bil som förutom att bröla till även släpper en ljudlig knall ur avgassystemet när man startar den. Foten på bromsen, in med start-knappen och pang! Något oväntat och nästan lite pinsamt om man ska iväg på kvällen i ett lugnt område. Härligt avgasljud i all ära, men den där smällen känns nästan lite överdriven.

ZF vet hur man bygger växellådor och det är inget undantag i F-Type. Växlarna halas i mjukt och fint och så länge man inte gasar hårt eller använder paddlarna märks de knappt. Snabb som tusan är den också. Likheterna med Volkswagens DSG-låda när man hastigt manuellt växlar upp är slående, som att stega över ett par tangenter på ett piano nästan. Bilen känns rapp på vägen och det känns faktiskt inte som att man sitter i en Jaguar. XK och XF är monsterstora i jämförelse och jag kommer på mig själv med att nästan tycka att bilen känns för liten. Jag får sänka ner stolen för att se ut ordentligt och om jag inte visste bättre skulle jag tro att bakdäcken nosade mig i häcken där jag sitter. Men det känns bra, bara för att det inte är likt Jaguar. Jag älskar deras R- och RS-versioner men de är helt enkelt inte tillräckligt sportiga. Här har man tagit fram ett litet badkar som nästan känns som en Mazda Miata och skopat ner en rolig motor, vilket enligt mig är ett bra recept.

Utan problem kastas bilen runt i kurvor och den känns oerhört välbalanserad. Enligt Jaguar är viktfördelningen nästintill 50/50, vilket givetvis är det mest optimala när man vill ha fram en rolig bil. F-Type känns väl ihopsatt och där de tidigare Jaggorna har varit tunga och något sega att flänga omkring svarar den här direkt. Inget tvek, inget jämmer och utan att kännas nervöst. Motorn som är hämtad från XJ och XF gör allt för att bidra och levererar även den hela tiden. 380 hästar i en bil av denna storlek räcker gott och väl. Det är ingen herrejösses-upplevelse när man trycker på men kraften kommer jämnt hela tiden och motorn känns aldrig orkeslös. Kompressorn som fått ett högre laddtryck än i vanliga F-Type med V6:a finns där under men gör sig inte påmind i form av något vinande ljud utan trycker bara på.

Vid växelväljaren sitter det diverse olika knappar som gör olika roliga saker. En är flagg-symbolen som vi tidigare har sett i Jaguars bilar. Den aktiverar det dynamiska läget och gör att bilen alltid levererar maximalt vridmoment vid växelbyten och att accelerationen från stillastående till 100 km/h optimeras. Dessutom blir ratten lite trögare att styra med. Detta läge kopplas in via ett något plastigt drag-reglage som liknar något som hör hemma i ett flygplan. Bilen blir genast aggressivare, speciellt vid växlingarna och drar mer än gärna ut på dem innan det är dags att smacka i nästa. I manuellt läge hindras även lådan att efter en stund växla upp automatiskt, du växlar alltså helt och hållet själv här. Inget för stadskörning kan jag berätta.

Vad som däremot lämpar sig för stadskörning, och all annan körning för den delen, är knappen märkt med en avgasrörs-symbol. Den öppnar ventilerna i avgassystemet och bjussar på ännu mera bröl. Vid lite lägre varv och myskörning gör den inte så stor skillnad, men när man trycker på är den enorm. Istället för ett väsande V6-ljud får man istället ett muller som nästan påminner om ett V8-ljud. Och oj vad det smäller till mellan växlingarna. Jag har en förmåga att alltid hålla min högra hand på växelspaken, oavsett om jag kör en manuell eller automatväxlad bil. Och då kan man ju lika gärna passa på att växla lite manuellt, trots att detta fungerar helt av sig själv på ett mer effektiv vis utan att jag är där och pillar. Men i den här så vill man faktiskt växla själv ibland, och en av anledningarna till det är att Jaguar är en av få tillverkare som har förstått åt vilket håll man ska föra spaken när man växlar. Flera andra stora tillverkare envisas med att göra precis tvärtom mot hur det bör vara, och jag blir inte klok på det. Plus och minus-växlingen kommer från rally-världen, och där är det fullt förståeligt att man växlar upp genom att dra spaken mot sig, och ner genom att putta den framåt. Detta kommer från att man vid gaspådrag av kraften trycks bak i stolen, och att det då blir onaturligt att föra en spak framåt. Något gick dock snett när tekniken började hitta in i bilar för gatan och någon fick för sig att vända på hela systemet genom att tvinga förarna att putta spaken framåt för att växla upp. Korkat värre. Men Jaguar vet vad som gäller och har gjort helt rätt. Därför blir man lite extra glad över att kasta över spaken till vänster och växla lite själv mellan varven. Första steget gör att lådan hoppar över i Sport-läge, och för att komma till det rent manuella drar man bara i spaken igen och får då upp vilken växel som är i på instrumentpanelen.

Ljud

Om vi ska gå tillbaka till ljudet skulle jag i princip kunna plita ner en hel novell men jag ska försöka hålla mig någorlunda kort. Jaguars ljud i deras senaste vassare modeller har enligt mig alltid varit trevligt att lyssna på, och jag blir knappast besviken i F-Type. Snarare imponerad över hur man kan få ut så mycket, och så härligt ljud ur en V6:a. Vad gör alla andra tillverkare av högpresterande V6-motorer egentligen?

De två något överdimensionerade trattarna i mitten bak både syns och hörs tydligt. Vid snabba växlingar, nästan oavsett vilken växel som går i, får man en tydlig knall. Tänk er att man piskar till en matta med en mattpiska riktigt snabbt, eller tar en stor spatel och daskar till en bit hängmörad fläsksida. Ungefär så låter det. Från tvåan till trean behöver man bara trycka på lite grann för att få till den här effekten, och mellan husväggar på trånga gator passar den allra bäst in. Är man lite försiktigare på gasen får man ett ljud som påminner väldigt mycket om Volkswagen Golf R, där varje uppväxling nästan blir till en symfoni, som jag nämnde tidigare i texten. Gör man en hastig nedväxling och låter bilen motorbromsa kan man även få till ett skönt blödder och även ett gäng med avgasknallar. Allt är svårt att förklara och bör självklart upplevas i verkligheten, men i videon här ovan får man ett litet smakprov på hur bilen låter när den susar fram.

Exteriör

En del har klagat på designen och sagt att den är för tam. Att grillen är för liten och att fronten inte alls passar ihop med baken. Jag gillar den dock, ju mer jag tittar på den. Jag gillar att nosen ser lite liten ut, medan baken med sina breda baklysen tar plats. Jag är dock inte överförtjust i de små gälarna på framskärmarna. Ur vissa vinklar ser även 19-tummarna lite små ut, 20 känns lagom på denna bil. En sak jag gillade lite extra var dock vingen som automatiskt fälls upp på bakluckan, när den gjorde det såg man nämligen märket Jaguar och den lilla katten spegla sig i backspegeln.

En del förbipasserande hade dock svårt att veta vad det var för bilmärke de tittade på och blev ofta förvånade när jag svarade Jaguar. Och visst är designen ett nytt drag från tillverkaren, även om baklysena är en flört med gamla E-Type.

Interiör

Här tycker jag att Jaguar har skärpt till sig enormt. Borta är gubb-känslan och allt känns nytt och fräscht. Eller ja, nästan allt i alla fall. Stolsjusteringen med hundra knappar och rattar är fortfarande placerad på dörrsidan och mittkonsolens skärm ser i princip likadan ut som i övriga Jaggor. Men just skärmen som mäter åtta tum är så mycket bättre. Jag upplever den tydligare med bättre känsla i touch-funktionen och att den är snabbare. Snabb är även blåtanden när man ska synka sin egna musik från telefonen. Jag har aldrig tidigare varit med om en bil som så snabbt hittar min telefon och börjar spela musiken från där den senast var. Knappt har jag hunnit hoppa in, tryckt på startknappen och tagit på mig säkerhetsbältet innan "Heut' ist mein Tag" med Blümchen dunkar igång.

I övrigt sitter jag ganska så bra, även om sportstolen (tillval) är tillbakadragen så långt det bara går. Knappar och annat sitter där det ska göra och instrumenten är rätt så snygga att titta på. Plus för USB och AUX-ingång i armstödet, som jag tycker alla bilar borde ha nu för tiden. Visst, det är inte Rolls-Royce-känsla och när man synar allt lite extra känns vissa saker lite billiga. Men jag bryr mig inte. För jag vet att det är såna här saker som krävs för att Jaguar under Tatas ledning ska få ut saker snabbt. Och då glädjs jag mer över att F-Type som gått från koncept till verklighet nästan utan att förändra utseende finns här idag, istället för att projektet blev för dyrt och lades ner när det bara fanns på papper.

Avslutning

Vad får man för de 100 000 kronor extra som S kostar jämfört med vanliga F-Type då? Jo, du får du mer utrustning, 19-tummare, adaptiv fjädring och framför allt en diffbroms. De extra 40 hästarna ska enligt folk jag har pratat med inte märkas av så mycket men de finns där också. Tycker du att dessa saker är onödiga så räcker ju såklart instegsversionen också gott och väl. 340 hästar i ett sånt här välbalanserat chassi med bakhjulsdrift blir aldrig tråkigt.

Att Jaguar redan sålt slut halva årets batch med F-Type förvånar mig inte. Det är en förbannat rolig och bra bil. Och jag tror att det är många nya kunder som nu hittar till Jaguar vilket hjälper märket att i framtiden fortsätta att utveckla roliga bilar som sticker ut lite grann. Härnäst är Coupé-versionen av F-Type på gång, och att även den kommer att sälja som smör kan jag nog säga utan att fara med osanning.

Fakta Jaguar F-Type S

Motor: V6, 3.0 liter, kompressor, 380 hästkrafter, 460 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automatlåda.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.9 sekunder, toppfart 275 km/h.
Bromsar: Ventilerade skivor i dimensionerna 380 millimeter fram.
Däck: 245/40R19 fram, 275/35R19 bak.
Mått: Hjulbas 2.62 meter, längd 4.47 meter, bredd 1.92 meter, höjd 1.3 meter, vikt 1 614 kilo, bränsletank 72 liter, förbrukning 0.91 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 213 gram per kilometer.
Pris: 829 900 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Den roligaste Jaggan någonsin
200kg
0

Den roligaste Jaggan någonsin

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
84kg
+
Frode Wikesjö
0

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
79kg
+
Roger Åberg
0

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
69kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö
0

Ferrari gör sko med Puma
Spänn fast fötterna!

Puma och Ferrari har gjort en sko tillsammans och det är en rätt snygg en, om man gillar Ferrari. Modellen kallas ION F och ska faktiskt vara framtagen av Puma tillsammans med Ferrari. Modellen saknar snören och har istället ett magnetiskt spänne. Självklart hittar vi Ferrari-loggor och vissa detaljer på skorna har faktiskt lite sportbilskänsla. Finns så klart i rött och svart. Prislappen ligger 410 euro på Ferraris hemsida. Tycker man att det är för dyrt finns det ett gäng andra Ferrari-modeller hos Puma för en mer normal peng. Tumnagel
43kg
+
Roger Åberg
0

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg
0

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
103kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg
0

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
118kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Lego släpper Adidas-lego
Adidas släpper Lego-sneakers

Det har varit mycket Lego-skor i år, en del snyggare än andra. Nu är det dags igen och den här gången är det lite annorlunda, för nu kommer det även ett bygge från Lego. Målet för både lego och sneaker är klassikern Superstar. Adidas har här gjort en rätt klassisk sko som har en del lego-detaljer både fram, bak och på sidan. Skon kommer att säljas här från 1 juli och prislappen ligger på 140 euro för vuxenstorlekar och mellan 55 och 75 euro för barnstorlekar. Lego har gjort ett rätt rejält bygge på 731 delar som så klart levereras i en sko-kartong. Det här bygget kommer att bli ett måste för sneakersnörden och det motiverar kanske prislappen på 1149 kronor. Tumnagel
61kg
+
Roger Åberg
0

Plantation Rum får fina askar av Sebastián Mateu
Tillverkade på Carl Malmsten Snickeri

Plantation Rum har dragit igång ett samarbete med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu för att ta fram kollektionen "The Plantation Craft Collection". Denna kollektion består av en serie boxar i olika storlekar och färger, tillverkade på Carl Malmsten Snickeri och skapta av genomfärgat fanér i ask. Kollektionen består av dryckesförvaring med tillhörande spelask innehållande domino och kortlek och är tillverkad i begränsad och signerad upplaga. De kan användas för förvaring men är framförallt skapta som inredningsdetaljer för hemmet. Alla askar i kollektionen är tillverkade av Sebastián Mateu själv i begränsad och signerad upplaga. I ett försök att stödja hantverk kommer Plantation Rum skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors. Försäljningen av dessa askar sker via länken nedan. Tumnagel
106kg
+
Frode Wikesjö
0

Iggy Pop kommer till Sverige
10 juni 2022

Den legendariska rockartisten Iggy Pop kommer uppträda på Filadelfia i Stockholm fredagen den 10 juni 2022. Iggy Pop har levererat hits sedan 1969 så konserten kommer sannolikt bjuda på massvis med godbitar från punkens gudfader. Biljetterna till konserten släpps nu på fredag den 18 juni klockan 10:00 via länken nedan. Tumnagel
96kg
+
Frode Wikesjö
0

Ryskt band ska göra Crocs punkigt

Crocs är väl allt annat än punkigt, men nu tar de hjälp av det ryska bandet Little Big för att bli lite creddigare. Oklart om det kommer att fungera, men ett rätt roligt försök ändå. Tumnagel
55kg
+
Roger Åberg
0

En rundtur i Gudfadern-huset
Kan bli ditt för endast 90 000 000 dollar

Här får vi följa med på en rundtur runt huset som bland annat användes för att spela in Gudfadern och Bodyguard. Huset är värderat till 89 750 000 dollar vilket ju är väldigt mycket pengar för ett hus. Men för det får du ett 2 694 kvadratmeter stort hus med nio sovrum, 15 badrum och en tomt på dryga 14 000 kvadratmeter. Om du är sugen kan du anmäla dig till en IRL-visning via länken nedan. Bonushus nedan. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö
0

Omnipollo har perfekta ölen till nubben
O.P. och alkoholfri öl i kombination

O.P. Anderson är riktigt gott på till exempel midsommar, men det är ju också gott att dricka en öl till. Sprit + starköl är ju dock sällan en lysande kombination kanske, men nu har O.P. och Omnipollo gjort ett intressant samarbete som löser det. Omnipollo har nämligen tagit fram en alkoholfri snapsöl. Antingen så tar man nubben i nubbeglaset och ölen i ölglaset eller så häller man i nubben i ölen, det är valfritt. Den beskrivs vara i "gränslandet mellan en pale ale och en IPA med blommiga och fruktiga karaktärer där tydliga inslag av citrus, grapefrukt och aprikos samsas med en blommig humlekaraktär". – Det blommiga från ölet och det kryddiga från O.P. Anderson blir en superspännande kombination där två omsorgsfulla drycker möts på ett fint sätt, säger Henok Fentie. Vi älskar att jobba med varumärken som har en lång historia och i det här samarbete har det varit jättekul att se våra energier smälta ihop rent bokstavligen. Ölen börjar säljas i morgon och eftersom den är alkoholfri (0,3 procent) så kommer den att säljas i dagligvaruhandeln men även på ett antal restauranger. Tumnagel
127kg
+
Roger Åberg
0

Ny bok om svensk gin
Vi är riktigt bra på den goda drycken

Vi är riktigt bra på gin här i Sverige och det bör ju uppmärksammas. I dag släpps boken Svensk gin, drinkar, destillerier och drömmare som verkar vara en perfekt bok för den som vill få kunskap om gin men framförallt upptäcka de svenska tillverkarna. Huvudförfattare är Jens Josefsson och boken fokuserar inte så mycket på historien utan snarare nutiden och framtiden eftersom detta händer just nu. Författarna villa tt boken ska vara som en reseguide för de som vill ta den av svensk och samtida sprithistoria, men den innehåller även drinkar och massor av fakta. Och den handlar inte bara om gin, för gin ses ju oftast med tonic och man besöker även svenska tonicproducenter. Boken släpps i dag. Tumnagel
118kg
+
Roger Åberg
0

Prince släpper nytt
Platta kommer i juli

Det är snart fem år sedan Prince gick bort och han är saknad av många. Ryktet säger att han hade väldigt, väldigt mycket inspelade låtar och sista juli kommer det faktiskt en ny platta. Den heter Welcome 2 America och från den kommer den här singeln som heter Born 2 die. Tumnagel
81kg
+
Roger Åberg
0