Darklight - downhillfilm från Philips
Uppföljaren till skidfilmen Afterglow

Förra året gjorde Philips den coola skidfilmen Afterglow där åkare hade ljusdräkter på sig när de skidade fram. Nu är den färgsprakande uppföljaren Darklight här, men denna gång får vi se downhillcyklister dundra fram i en skog istället. Tyvärr får vi för tillfället bara trailern för filmen som släpps i sin helhet i mitten på oktober.
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Försök igen







Visa
Pressmeddelande
Ahlstrand & Wållgren bakom Philips TV:s globala kampanj 2015.
Filmen Afterglow för Philips TV vann ett Guldägg i kategorin hantverk tidigare i år.
Nu är det dags för uppföljaren, Darklight, återigen signerad reklambyrån
Ahlstrand & Wållgren. Filmen lanseras globalt för Philips TV och är företagets
globala huvudkampanj under hösten.
Skidfilmen Afterglow, som var inspirerad av Philips TV:s Ambilight-teknik, hade stora framgångar
för varumärket Philips och har spridits över hela världen. Den blev omtalad av bland annat The
Telegraph, Fast Company, Wired och Huffington Post. Nu kommer uppföljaren Darklight, och
den här gången är det downhill-cykling som står i fokus.
”För oss som liten svensk byrå är det fantastiskt att få ta sig an ett tredje projekt under ett
globalt koncept som vi ligger bakom. Men det är med stor ödmjukhet vi gör detta då Afterglow
var så väl mottagen över hela världen. Inte minst inom skidkretsar där den har tagit hem ett 30-
tal priser” säger Ulf Ahlstrand, VD på Ahlstrand & Wållgren.
Darklight utspelar sig i Utah och i de djupa skogarna i nordvästra USA. Den här gången har några
av världens bästa downhill-cyklister varit med i projektet, bland annat Graham Agassiz spelar en
avgörande roll. Filmen spelades in nattetid under en fyra veckor lång period. Bakom filmen finns
även denna gång produktionsbolaget Sweetgrass Productions som stod för regi och produktion
av Afterglow.
”Det är alltid läskigt att följa upp en succé. Men vi har ett långsiktigt koncept som vi tror på och
det handlar om att utveckla det, vilket jag tycker vi har lyckats med. Med nya miljöer, nya sätt
att hantera ljus och en ny fan-base inom cykling så tror jag otroligt mycket på den här filmen.
Downhill-scenen är heller inte lika bortskämd med bra produktioner som skidscenen, så det blir
verkligen något nytt för dem” säger Joakim Wållgren, CD på Ahlstrand & Wållgren.
I Ahlstrand & Wållgrens uppdrag ligger olika editioner av filmen, från e huvudfilm till tv-reklam
samt stillbilder och design för olika kanaler. Trailern premiärvisades i början av september på
den europeiska elektronikmässan IFA i Berlin inför stående ovationer, och huvudfilmen släpps
över hela världen i mitten av oktober.
Filmen Afterglow för Philips TV vann ett Guldägg i kategorin hantverk tidigare i år.
Nu är det dags för uppföljaren, Darklight, återigen signerad reklambyrån
Ahlstrand & Wållgren. Filmen lanseras globalt för Philips TV och är företagets
globala huvudkampanj under hösten.
Skidfilmen Afterglow, som var inspirerad av Philips TV:s Ambilight-teknik, hade stora framgångar
för varumärket Philips och har spridits över hela världen. Den blev omtalad av bland annat The
Telegraph, Fast Company, Wired och Huffington Post. Nu kommer uppföljaren Darklight, och
den här gången är det downhill-cykling som står i fokus.
”För oss som liten svensk byrå är det fantastiskt att få ta sig an ett tredje projekt under ett
globalt koncept som vi ligger bakom. Men det är med stor ödmjukhet vi gör detta då Afterglow
var så väl mottagen över hela världen. Inte minst inom skidkretsar där den har tagit hem ett 30-
tal priser” säger Ulf Ahlstrand, VD på Ahlstrand & Wållgren.
Darklight utspelar sig i Utah och i de djupa skogarna i nordvästra USA. Den här gången har några
av världens bästa downhill-cyklister varit med i projektet, bland annat Graham Agassiz spelar en
avgörande roll. Filmen spelades in nattetid under en fyra veckor lång period. Bakom filmen finns
även denna gång produktionsbolaget Sweetgrass Productions som stod för regi och produktion
av Afterglow.
”Det är alltid läskigt att följa upp en succé. Men vi har ett långsiktigt koncept som vi tror på och
det handlar om att utveckla det, vilket jag tycker vi har lyckats med. Med nya miljöer, nya sätt
att hantera ljus och en ny fan-base inom cykling så tror jag otroligt mycket på den här filmen.
Downhill-scenen är heller inte lika bortskämd med bra produktioner som skidscenen, så det blir
verkligen något nytt för dem” säger Joakim Wållgren, CD på Ahlstrand & Wållgren.
I Ahlstrand & Wållgrens uppdrag ligger olika editioner av filmen, från e huvudfilm till tv-reklam
samt stillbilder och design för olika kanaler. Trailern premiärvisades i början av september på
den europeiska elektronikmässan IFA i Berlin inför stående ovationer, och huvudfilmen släpps
över hela världen i mitten av oktober.
Skidåkare med ljusdräkter
Vackert
