m
a
r
4 i går48 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Bilen för dig som älskade A1 Quattro

Bilen för dig som älskade A1 Quattro
Foto: Bobby Green
Garaget / Bilen

I början av veckan begav jag mig så långt norrut man kan komma från Stockholm - till Åre. Där hade Audi fixat snö och is och det var dags för den internationella presskörningen av den nya modellen S1. Men visst låter namnet väldigt bekant? Audi har använt det förut, men då på rallybilen Sport Quattro S1. Nya S1 är inte riktigt av samma kaliber då den har 309 hästar färre än originalet, men man kommer ändå rätt långt på fyrhjulsdrift och ettrig turbo. Och alla ni som inte hann eller hade råd med en A1 Quattro har äntligen fått en värdig ersättare.

Inledning

Nya S1 har vuxit fram ur det enorma intresset som A1 Quattro väckte. Av den modellen tillverkade man endast 333 exemplar och den skyhöga prislappen på en halv miljon verkade skrämma få och alla bilar sålde slut i ett nafs. Att kombinera en urstark och pigg turbosnurra med krafs på alla fyra i det här formatet verkade vara något som många letat efter och plötsligt stod Audi där utan mat till hungriga kunder. A1 Quattro var "bara" en hårdare variant på vanliga A1 och om det skulle bli fler bilar skulle det bli på riktigt. Sagt och gjort, ingenjörerna började planera och sakta men säkert växte S1 fram. Här började man om från början med utgångspunkten att man skulle bygga en sportig småbil, snarare än att göra en småbil sportig.

Körkänsla

Provkörningssträckan vi tilldelades var till en början på helt vanliga och ganska tråkiga vägar som inte utmanade bilen på något alls, så vi avvek från rutten ganska så snabbt. Dock hann man få känsla över bilens hårdhet och visst är den rätt så mycket styvare än en vanlig A1. Man sitter lågt och de skålade stolarna kramar sidfläsket så där lagom mycket. På de lite torrare partierna kunde man flippa över till det vassaste läget - "Dynamic", vilket på vanliga Audi-vis styvar till allt och ställer bilen på tårna. Det här valet öppnar även upp avgassystemet och ett något artificiellt, men ändå rätt så skönt morrande ljud, sprider sig i kupén när man trycker på. En del av ljudet hamnar faktiskt även på utsidan, och att bli omkörd av en S1 där föraren är tung på högerdojjan låter inte kattskit. Det är bra drag i S1:an men dess stabila gång och satta känsla mot vägen maskerar lite hur snabbt man faktiskt kör. Fartkänslan infinner sig mest vid hårda gaspådrag i lägre hastigheter, och det är då man märker att bilen är kvick.

Efter lite tuggande på asfaltsvägar var det dags att sätta bilen på prov - på isen. Vi blev lotsade ut av en följebil och fick efter ett testvarv i låg fart två varv per förare på den relativt långa banan. Svinkul! Men det hade varit ännu roligare om det trista vädret veckan innan inte hade förstört isen och gjort den lite som en gammal hederlig tvättbräda. Jag försökte så gott jag kunde att göra ojämnheterna jämna igen med bredställ, men det gick sådär. Efter två repor ute i snön insåg jag att jag nog skulle testa bilen även utan helt avstängd ESP. Man kan nämligen stänga av det helt, vilket många säkert uppskattar, men i mitt fall gick det lite för brett. Ett tryck på knappen gjorde det hela lättare såklart, men är man en novis så är man. Här kom bilen in vid rätt tillfällen och hjälpte mig att få till hyfsade sladdar och det är först nu man inser hur mycket de här systemen faktiskt jobbar. Då bilen även har en ordentlig krycka att rycka i istället för en handbromsknapp kunde man manuellt ställa upp bilen i ingången på kurvan och sedan gasa ut. Två varv tog snabbt slut men det kändes ändå som att man fick en bra känsla för hur den uppför sig på snorhalt underlag, och S1 imponerar. Den är enkelt att placera och svarar som man förväntar sig - inga överraskningar. Den lilla turbon gör sitt jobb och det här med lagg finns inte längre i moderna bilar. Bestämd gas är det som gäller, sen sköter motorn resten.

Effekten är fullt tillräcklig. Att den här har 25 hästar färre än A1 Quattro känns som väntat inte alls. Det finns gott om vrid och när det är torrt och fint tar man sig från 0 till 100 km/h på 5.9 sekunder. Det räcker gott det. Fyrhjulsdriften gör gaspådragen stabila och det är bara att hålla hjulen raka och gasa fullt. Till spisen kopplas endast en manuell sexpetad låda - precis som det ska vara. Härlig spak att hålla i och en väldigt lättskött kopplingspedal med rätt motstånd. Chassiet har moddats en hel del jämfört med vanliga A1 och ska nu jobba ännu bättre tillsammans med den elektromekaniska servostyrningen. Och jag tyckte att styrningen svarade bra, okej med motstånd och man tänker inte på att det saknas en konventionell rattstång.

Design

I och med introduktionen av S1 presenteras även faceliften för A1. Strålkastarna och bakljusen har fått sig en ny design, och i S1:ans fall röda inlägg i ljusen fram. En liten uppdatering som i mina ögon bara lyfter de redan snygga formerna ytterligare. S1:an sticker ut med fetare kjolpaket, en vinge på bakluckan, fyra avgaspipor och coolare fälgar som döljer biffigare bromsar. Ett litet kaxigt kraftpaket helt enkelt. Och för att utmärka sig ytterligare när man beställer bilen kan man ju alltid ta den i den ärtgröna kulören.

Avslutning

Även om A1 Quattro är exklusivare i sin utgåva känns ändå S1:an som ett bättre köp. Visst den har något mindre effekt, men den har även något annat mindre som är bra - prislappen (309 000 mot 495 000 kronor). Du får minst lika mycket körglädje i den här som i A1:an och fortfarande en bil som inte är helt dum. Den kommer endast att säljas i femdörrars i Sverige så du kan lätt ta med ett gäng polare och lite av deras bagage. Lanseringen sker i maj så skulle du vara sugen är det läge att börja kolla upp finansieringen. Och när du får bilen måste du komma ihåg att styra in den på en isbana någonstans någon gång, för det är den värd.

Fakta Audi S1:

Motor: Fyra cylindrar, 2.0 liter, bensin, turbo, 231 hästkrafter, 370 Newtonmeter.
Växellåda: Sexväxlad manuell.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5.9 sekunder, toppfart 250 km/h.
Hjul: 215/40 R17.
Mått: Längd 3.97 meter, bredd 1.74 meter, höjd 1.42 meter, hjulbas 2.46 meter, vikt 1 415 kilo, tankvolym 45 liter, förbrukning 0.71 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 166 gram per kilometer.
Pris: 309 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Bilen för dig som älskade A1 Quattro
Visa
Pressmeddelande
Audi S1 – välkänt namn i nytt format.

2.0 TFSI-motor på 231 hk och 370 Nm vridmoment
0 till 100 km/h på 5.9 sekunder
quattro permanent fyrhjulsdrift för bästa väggrepp

Ett välkänt namn gör comeback: Audi presenterar nya Audi S1 Sportback utrustad med en 2.0 TFSI-motor som utvecklar 231 hk och producerar 370 Nm vridmoment. Den permanenta fyrhjulsdriften quattro och det modifierade chassit ser till att kraften överförs direkt till vägen för bästa prestanda.

edan på 80-talet fick Audi S1 legendariskt rykte. Det var bilen som såg till att märket dominerade rally-VM på sin tid. Nu är namnet tillbaka – men denna gång i en bil för allmänna vägar. Audi S1 Sportback är den nya prestandamodellen i A1-familjen och samtidigt instegsmodell i S-programmet.

“Audi S1 erbjuder alla egenskaper som du hittar i en sportbil; bra prestanda, direktrespons och permanent quattrodrift som överför kraften till vägen på ett överlägset sätt” säger utvecklingschef Prof. Dr. Hackenberg och tillägger: “quattro har en stor skara fans som säkert kommer att bli ännu större tack vare insteget i det nya segmentet.”

En högpresterande fyrcylindrig motor skapar drivet: 2.0 TFSI-motorn med turboladdare utvecklar 231 hk och producerar upp till 370 Nm vridmoment. Audi S1 Sportback accelererar från 0 till 100 km/h på 5.9 sekunder med en topphastighet på 250 km/h och blandad förbrukning på 7.1 l/100 km, vilket innebär 166 gram CO2 per kilometer.

Liksom alla S modeller är Audi S1 standardutrustad med quattro permanent fyrhjulsdrift, i detta fallet med en hydraulisk lamellkoppling vid bakaxeln. Den unikt anpassade mjukvaran har en utpräglat dynamisk avstämning. Den elektroniska differentialspärren med den vidareutvecklade hjulselektiva momentregleringen är en funktion i den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC). Den kan deaktiveras i två steg och kompletterar ingreppet från lamellkopplingen med fint doserade bromsingrepp på de inre hjulen vid kurvtagning – samspelet mellan båda systemen ger ett extremt agilt, precis och stabilt uppträdande.

Chassit har blivit grundligt omarbetat tillsammans med den elektromekaniska servostyrningen. Modifierade hjullagerhus på framaxeln förbättrar responsen vid kurvtagning. En ny mer avancerad fyrlänkskonstruktion ersätter den befintliga bakaxeln av torsionstyp som används på Audi A1. Setupen är sportig och stram; kördynamiksystemet Audi drive select möjliggör med ett stort antal inställningar för att kunna variera responsen på motorn och de standardmonterade justerbara stötdämparna i flera olika nivåer.

En större huvudbromscylinder liksom stora bromsskivor – fram 310 millimeter i diameter – säkerställer utmärkt inbromsning. Som tillval kan röda bromsok med S1 logo beställas. Audi S1 är standardutrustad med 17-tums hjul med 215/40 R17 däck och som tillval finns 18-tumshjul med 225/35 R18 däck.

Audi S1 Sportback känns direkt igen på designen. Xenon plus strålkastarna är helt nya och LED bakljusen kommer med en ny horisontal grafik. Många detaljer – speciellt på de främre och bakre stötfångarna, trösklarna och avgassystemet – har fått en mer markant design. Fyra nya exteriöra lacker erbjuds utöver de redan tillgängliga. Optikpaketet quattro exteriör ger en ännu skarpare siluett, bland annat genom en stor takspoiler.

Interiören går i mörka toner med instrumenten i den mörkgrå skalan som är speciell för S-modellerna. Pedalerna är gjorda av borstat stål. Som alternativ till de standardmonterade sportstolarna erbjuds S sport stolar med integrerade nackstöd. Ett interiört stylingpaket kan väljas till för att addera färgaccenter.

Den omfattande standardutrustningen kan kompletteras med bl.a. MMI navigation plus eller Bose surround sound system. Audi connect-enheten som inkluderar biltelefon ger uppkoppling till internet och tillåter passagerare att ansluta sig och skicka e-mail på mobilen via en Wi-Fi hotspot, medan föraren uppskattar skräddarsydda tjänster från Audi connect med bland annat reseplaneraren.

Audi S1 Sportback kommer att lanseras under andra kvartalet 2014 till ett ca-pris på 309.000 kr.

* Audi S1 i 3-dörrarsversion kommer ej att erbjudas i det ordinarie modellprogrammet i Sverige.
173kg
0

Bilen för dig som älskade A1 Quattro

Gorillaz om instrumenten som spelas lät korrekt
Stökigt

När Gorillaz spelar på sina instrument kommer det olika ljud som bildar musik. Men om ljuden faktiskt överensstämde med hur bandet spelade i sina videos skulle det kanske låta så här. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Streetwear-kollektion från Jägermeister
Släpps den 31 januari

Jägermeister presenterar ny Best Nights som är en kollektion med streetwearkläder. Denna frontas av den svenska influencern, designern och entreprenören Lisa Anckarman och stylisten Bloody Osiris. Totalt finns det tolv stycken olika plagg och på varje finns koordinaterna till Jägermeisters huvudkontor i Wolfenbüttel i Tyskland. Tygerna är gjorda av 100 procent organisk bomull och varje plagg är tillverkat inom EU. Släpps den 31 januari och finns endast på länken nedan. Tumnagel
62kg
+
Bobby Green
0

Det här är årets matbluff 2020
Smördeg utan smör

Nu har vinnaren av Årets matbluff 2020 utsetts och "priset" gick till Pop! Bakery Smördeg som inte ens innehåller något smör utan istället solros- och palmolja. Företrädare från företaget säger att denna kommer att bytas ut mot smör från och med vecka 11 men bluffen är redan gjord och priset utdelat. Motiveringen lyder: "Produkten heter smördeg, men innehåller trots detta inte minsta gnutta smör. Det borde förstås inte vara tillåtet, men enligt ett undantag från EU:s regler som Sverige fått till, är det märkligt nog fullt legalt. Landets konsumenter verkar dock ha en helt annan uppfattning. Det visar 21 nomineringar av just olika varianter av smördeg, som vi fått in till Årets matbluff bara under förra året. Av dessa har vi valt ut denna från Pop! Bakery, som är en av de vanligast förekommande i svenska butiker och där smöret har bytts ut mot solros- och palmolja." De övriga finalisterna kan ni hitta här. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Ny singel från AC/DC
Det här är Realize

I slutet av förra året släppte den anrika rockgruppen AC/DC albumet PWR/UP och med på detta finns bland annat låten Realize som nu har släppts som singel. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Hank von Hell gör miniturné i Sverige
Kommer spela på fyra platser i år

Hank von Hell (sångare i Turbonegro, skådespelare och soloartist) kommer i höst att ge sig ut på en liten miniturné här i Sverige. Den 1 september kommer han att uppträda på Pustervik i Göteborg, sen blir det Katalin i Uppsala den 2 september. Den 3 september rockas det loss på Club Deströyer i Sundsvall och den 4 september är kalaset slut på Berns i Stockholm. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Idag är det Internationella popcorn-dagen!
Tut i luren!

Denna tisdag kryddas av att det idag är den internationella popcorn-dagen vilket alltså innebär att det är fritt fram att byta ut dagens middag mot en stor skål med smörpopcorn istället. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Tre Tarantino-filmer med tre helt olika budgetar
Behövs inte alltid svinmycket pengar

Hur mycket pengar behöver man egentligen för att göra en grym film? Inte alltid svinmycket, vilket regissören Quentin Tarantino är ett bra bevis på. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Spritz Mixer - nyhet från Schweppes
Drick som den är eller blanda i drink

Schweppes presenterar nu en Spritz Mixer som gör att du ännu enklare kan göra dig en Aperol Spritz eller liknande. Eller en alkoholfri version av den klassiska drinken om du nu skulle vilja det. Drycken har en bitter och sötsyrlig smak av apelsin. Släpps i dagligvaruhandeln och servicehandeln denna vecka. Kommer som 50 centiliter och 150 centiliter och kostar runt 12,50 respektive 23.95 kronor. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Machine Gun Kellys senaste album i en film
High School all over again

Machine Gun Kelly har släppt ett nytt album som heter Tickets to My Downfall och istället för att göra en video till varje låt på plattan har man slagit ihop alla till den här 49 minuter långa filmen Downfalls High. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green
0

Snubbe testar att göra toalettvin
Smakar inte helt oväntat skit

Hört talas om Pruno innan? Inte jag heller. Det är vin som görs i toaletten, och något som fängelsekunder verkar ägna sig åt. Här ser vi när Alex ger sig på att göra en sats och sen testar hur det smakar. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0

RY X släpper liveplatta från Royal Albert Hall
Fin livespelning

I oktober 2019 spelade RY X på Royal Albert Hall med London Contemporary Orchestra och nu har spelningen släppts som album. RY X är en otroligt finstämd musiker och han blir knappast sämre med en orkester bakom sig. Videon ovan är från en spelning i Bryssel och nedan hittar ni hela skivan från London. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg
0

Ben & Jerry släpper efterrätter för hundar
Klart att de också ska få!

Glassmakarna Ben & Jerry verkar inte bara gilla människor utan även hundar. Därför har man skapat två olika smaker som båda passar för hundar. Även om alla hundar inte är laktosintoleranta så är det inte så bra för dem med mjölkprodukter, så hundglassarna är gjorda på andra saker men de verkar goda ändå. För hundar alltså. Tumnagel
-72kg
+
Roger Åberg
0

Ny singel från Markus Krunegård
Sentimental Attack

I maj släpper Markus Krunegård det nya albumet TUTTI FRUTTI – Från lokalen under sushin. Med på plattan finns bland annat låten Sentimental Attack som nu släpps som singel. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Första numret av Batman såld för 2,2 miljoner dollar
Fint exemplar

Ett väldigt fint nummer av första numret av serietidningen Batman har nu sålts. Prislappen blev rätt saftig och landade på 2,22 miljoner dollar vilket motsvarar cirka 18,5 miljoner svenska kronor. Inget man lägger på dasset med andra ord. Tidningen är inte bara det första numret av en serietidning utan första numret av en serietidning som inte bara introducerade Läderlappen och Robin utan också Jokern och Catwoman (som kallades för Cat i det här numret). Numret räknas som en av de fem viktigaste serietidningarna någonsin. Just det här exemplaret är i ypperligt skick, vilket tydligen är lite extra ovanligt av just det här numret eftersom både fram och baksida har stora gula ytor som inte åldras väl om man inte tar hand om tidningen. Tumnagel
110kg
+
Roger Åberg
0

Hultsfredsfestivalen blir dokumentärfilm
Släpps kanske 2022

Filmaren Hans-Erik Therus ska göra en dokumentärfilm om Hultsfredsfestivalen som kommer att sändas på SVT. Den ska skildra festivalens historia och mycket av det som hände mellan åren 1986 och 2012. Dokumentären väntas bli runt 70 minuter lång och dyka upp någon gång 2022. Ovan har ni fyra timmar Hultsfredsfestivalen 1999. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

En traditionell kruka för kimchi blir till
Gediget hantverk

Jin-Gyu lärde sig konsten att skapa onggi-krukor av sina föräldrar. Idag är han en av runt 20 stycken människor i Sydkorea som är certifierad att återskapa dessa anrika kimchi-grytor vi ser i klippet här. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green
0

Waldo's People - U Drive Me Crazy
Fredagsklassikern

Fredag igen och denna vecka drar vi till med en klassiker från den finska gruppen Waldox27s People. Vi snackar om låten U Drive Me Crazy från 1998 som undertecknad lyssnat oerhört mycket på i mina dagar. Den enda låten från gruppen som är något att hänga i granen enligt mig. Är även med på soundtracket till filmen Fucking Åmål. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Skejta på dagen, kocka på natten
Så ser Sams liv ut

Sam Narvaez växte upp på den lilla ön Key Largo utanför Florida och där har hon skejtat sedan hon var liten. På dagarna kör hon bräda men på kvällarna och nätterna står hon i köket och kockar. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0