m
a
r
2 i går49 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

918 Spyder börjar byggas i september

918 Spyder börjar byggas i september
Garaget / Bilen

Kan man få nog av Porsches nya superbil 918 Spyder? Nej jag tror inte det. Bilen är fortfarande i prototyp-stadiet men det jag gillar här är att vi får följa med på resan. Journalister har fått åka med, köra själva och Porsche bjuder hela tiden på uppdateringar. Inget flamsigt hemlighetsmakeri in i det sista, där istället all information läcker ut några dagar innan det är tänkt. 918 Spyder är dessutom inte ens täckt med kamouflage och lär nog inte förändras så värst mycket när produktionsversionen väl dyker upp. Och nu vet vi även när bilen börjar byggas, den 18 september i år är planen att produktionen ska dra igång.

Under skalet ruvar en V8:a på 4.6 liter hämtad från tävlingsbilen LMP2 RS Spyder. Den har ingen konstgjord andning och ger 608 hästar och varvar upp till 9 150 varv. Förbränningsmotorn kopplas till två elmotor som i sin tur tillsammans ger 272 hästar. Totalt har bilen över 880 hästar. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad PDK-låda, elmotorn tar hand om det främre hjulparet medan förbränningsmotorn driver bakhjulen. Tomvikten ligger på 1 640 kilo och förbrukningen ska ligga på låga 0.3 liter per mil. Batteriet laddas upp på fyra timmar via ett vanligt eluttag, har man en snabbladdare ska det bara ta 25 minuter.

Mängder av mer information kring bilen hittar ni i det bifogade pressmeddelandet.

Visa
Pressmeddelande
Porsche 918 Spyder, prestanda och effektivitet

918 Spyder förkroppsligar själva idén om varumärket Porsche. Den kombinerar renodlad racingteknik med utmärkta vardagsegenskaper och maximala prestanda med minimal bränsleförbrukning. Utmaningen för utvecklingsteamet har varit att skapa en supersportbil för nästa årtionde med högeffektiv och kraftfull hybriddrift.

Genom att börja arbetet med ett vitt papper har teamet kunna ta fram ett helt kompromisslöst koncept. Hela bilen är utformad kring hybriddriften. 918 Spyder kan därför visa upp hybriddriftens potential i högre grad än någonsin tidigare. Ett exempel är att man kunnat förbättra både effektivitet och prestanda utan att det ena skett på bekostnad av det andra. Samma idé som gjort Porsche 911 till den mest framgångsrika sportbilen i världen under 50 år. I korthet, 918 Spyder ska fungera som genbank för Porsches sportbilar i framtiden.

Porsche 918 Spyder visar sin närhet till motorsporten på flera olika sätt. Den har ritats, utvecklats och tillverkats av ingenjörer från Porsche vana vid att bygga tävlingsbilar, i samarbete med specialister på serietillverkning. Utvecklingen av Porsches tävlingsbilar för Le Mans 24-timmars 2014 har gett betydande kunskaper som kunnat integreras i 918 Spyder - och vice versa. Konceptet med ett rullande chassi - som till och med kan köras utan kaross - är en tradition när Porsche utvecklar tävlingsbilar.

V8-motorn kommer ursprungligen från tävlingsbilen LMP2 RS Spyder. De delar som bär upp bilen, moncoque och hjälpram är gjorda av kolfiberförstärkt polymer. Porsche har många års erfarenhet av det här starka lättviktsmaterialet och har åter nått toppresultat i och med utvecklingen av den serietillverkade 918 Spyder. Många av delarna kommer från tillverkare med väl dokumenterade resultat som underleverantörer till tävlingsfordon.

Hybriddrift ger bättre köregenskaper

Avgörande för 918 Spyder är att visa att Porsches hybriddrift är ett plus vid kompromisslös hårdkörning, tack vare det unika fyrhjulsdriftssystemet med en kombination av förbränningsmotor och en elmotor som driver bakhjulen och ytterligare en elmotor som driver framhjulen. Systemet bygger vidare på Porsches erfarenheter från den framgångsrika 911 GT3 R Hybrid. Den individuellt kontrollerade drivningen av framhjulen har gjort det möjligt att implementera ny körteknik för hög och säker kurvhastighet. Dessutom är den avancerade "boost"-funktionen så intelligent att det räcker med att trampa på gasen för att den extra kraften från elmotorn ska kunna utnyttjas fullt ut vid maximal acceleration. Sammanfattningsvis, 918 Spyder tillåter även förare utan erfarenhet av tävlingskörning att utnyttja bilens potential både vid acceleration och i kurvor.

Porsche 918 Spyder är också kapabel att slå nya rekord. Den bästa varvtiden hittills på Nürburgrings nordslinga är 7:14 minuter. Den tiden sattes i närvaro av internationell press i samband med testkörningar i september 2012 - mer än ett år före produktionsstarten. Protoypen till 918 Spyder var därmed cirka 20 sekunder snabbare än Porsche Carrera GT. Fler testkörningar kommer att göras på Nürburgrings nordslinga.

Ännu viktigare är att 918 Spyder dessutom är betydligt effektivare än tidigare modeller och konkurrenter. Eftersom det är en plug-in hybrid kombinerar den en tävlingsbils prestanda med över 880 hk, med låg förbrukning vid blandad körning enligt NEDC. Tre liter per 100 km är bättre än många av dagens småbilar. Slutsats, maximal körglädje med minimal bränsleförbrukning.

Kolfibermonocoque ger låg tyngdpunkt

För att nå topprestanda använder 918 Spyder den senaste teknologin tagen direkt från tävlingsbanan. Hela grundstrukturen är gjord i kolfiberförstärkt polymer (CFRP) för att uppnå maximal vridstyvhet. Framtill och baktill finns extra krockskydd för att absorbera och minska krockkrafterna vid en olycka.

Bilens tomvikt på cirka 1 640 kg, mycket lågt för en hybridbil med sådana prestanda, beror till stor del på det konstruktionssättet. Drivlina och alla delar som väger mer än 50 kg är placerade så lågt och så nära mitten som möjligt. Det innebär en något tillbakaskjuten viktfördelning med 57 procent av vikten över bakhjulen och 43 procent över framhjulen. Kombinerat med en mycket låg tyngdpunkt, ungefär i höjd med hjulbultarna, ger det idealiska köregenskaper.

Det centralt och lågt placerade batteriet direkt bakom föraren hjälper inte bara till att koncentrera vikten i mitten och långt ned i bilen, utan det är också bästa placeringen ur värmesynpunkt för att nå högsta batterikapacitet.

Multilänkbakaxeln i Porsche 918 Spyder är inspirerad av tekniken som används i motorsport, men har kompletterats med extra system som PASM adaptiva stötdämpare och bakhjulsstyrning. I grunden innebär det en elektromekanisk styrning av varjdera bakhjul. Styrningen är hastighetsberoende och kan vrida bakhjulen upp till tre grader åt varje håll. Bakhjulen kan därför vridas åt samma håll som framhjulen eller åt motsatt håll. I låga farter vrids bakhjulen åt motsatt håll jämfört med framhjulen. Det ger snabbare och mer direkt styrning i tvära kurvor och minskar också vändcirkeln. I högre farter styrs bakhjulen åt samma håll som framhjulen. Det ger väsentligt bättre stabilitet vid snabba filbyten. Resultatet är mycket säkra och stabila vägegenskaper.

Porsche Active Aerodynamic (PAA), är ett system med justerbara aerodynamiska hjälpmedel. Det är utformat så att det automatiskt justeras mellan tre lägen, allt från optimal effektivitet till maximalt marktryck. Det är också anpassat till hybriddriftssystemet. I "Race"-läget ställs den bakre utfällbara vingen i en brant vinkel för att skapa högt marktryck över bakhjulen. Spoilern mellan fästena för vingen i slutet av luftströmmen sträcks också ut. Dessutom finns två justerbara lock på undersidan framför framaxeln. De öppnas och styr luften in i diffuserns kanaler på karossens undersida. Det ökar marktrycket på framhjulen.

I "Sport"-läget minskas vinkeln på bakre vingen något, vilket ger högre toppfart. Spoilern är fortfarande utsträckt. De aerodynamiska locken på undersidan stängs vilket minskar luftmotståndet och ökar toppfarten. I "E"-läget är alla hjälpmedel inställda för lågt luftmotstånd. Den bakre vingen och spoilern dras in och locken på karossens undersida är stängda.

Justerbara luftintag under huvudstrålkastarna är sista delen i det aerodynamiska systemet. När bilen står stilla eller är i "Race"- eller "Sport"-läge öppnas de för maximal kylning. I "E"- eller "Hybrid"-läge stängs de så snart bilen börjar rulla för att minska luftmotståndet så mycket som möjligt. De öppnas inte förrän bilen körs i cirka 130 km/tim då mer kylning behövs.

Fem inställningar för tre motorer

Hjärtat i 918 Spyders koncept är fördelningen av drivningen från de tre drivsystemen. Samarbetet mellan systemen kontrolleras av ett intelligent styrsystem. För att bäst utnyttja de olika möjligheterna har Porsches utvecklare definierat fem operativa lägen som kan aktiveras av en kontakt på ratten, precis som i tävlingsbilar. På basis av den här förinställningen väljer 918 Spyder det bästa sättet att arbeta utan att föraren behöver ingripa och istället kan koncentrera sig helt på vägen.

Stilla och lugnt - "E-Power"

När bilen startas är "E-Power" grundinställningen så länge som batteriet är tillräckligt laddat. Under idealiska förhållanden kan 918 Spyder köras mer än 30 km enbart med eldrift. Även i det läget kan den accelerera från 0 - 100 km/tim på mindre än sju sekunder och nå hastigheter på upp till 150 km/tim. I det här läget används förbränningsmotorn endast när den behövs.Om batteriets laddning understiger ett miniläge kopplas bilen automatiskt över i hybridläge.

Effektivt och bekvämt - "Hybrid"

I "Hybrid"-läge arbetar elmotorerna och förbränningsmotorn tillsammans eller alternativt med fokus på maximal effektivitet och minimal bränsleförbrukning. Beroende på situationen och körförhållandena väljs det mest lämpliga drivsystemet. Hybridläget används framförallt vid ekonomisk körning

Sport och dynamik - "Sport Hybrid"

Vid mer entusiastisk körning väljer 918 Spyder "Sport Hybrid"-läget. Förbränningsmotorn går nu kontinuerligt och är den huvudsakliga drivkällan. Elmotorerna ger stöd i form av elektrisk "boost" eller när förbränningsmotorn kan optimeras för bättre effektivitet. Fokus i det här läget är på prestanda och en sportig körstil i högre farter.

För snabba varv -"Race Hybrid"

"Race Hybrid" är inställningen för maximala prestanda och en särskilt sportig körstil. Förbränningsmotorn används huvudsakligen under höga belastningar och laddar batteriet när föraren inte använder maxeffekt. Elmotorerna ger extra stöd i form av "Boost". Dessutom är växelprogrammet i PDK-lådan inställt för ännu sportigare körning. Elmotorerna utnyttjas upp till maxeffekt för att ge bästa prestanda på tävlingsbanan. I det här läget hålls inte batteriladdningen konstant utan flukturerar. I motsats till läget Sport Hybrid ger elmotorerna i Race Hybrid maxeffekt korta perioder för att ge bättre boost. Det ökade uttaget balanseras av att förbränningsmotorn laddar batterierna intensivare. Elmotorerna kan därför ge extra kraft även efter flera mycket snabba varv.

För pole position -"Hot Lap"

"Hot Lap"-läget ger 918 Spyders sista reserver och kan bara aktiveras i "Race Hybrid"-läge. Nu körs batteriet till maxeffekt för några snabba varv. I det här läget uytnyttjas all energi i batteriet.

Åtta cylindrar från tävlingsbilen

Den huvudsakliga drivningen kommer från en 4,6 liters åttacylindrig motor som utvecklar 608 hk. Motorn är utvecklad direkt från kraftkällan i den framgångsrika RS Spyder, vilket förklarar att den kan varvas upp till 9 150 varv per minut. Liksom tävlingsmotorn i RS Spyder har 918 Spyder torrsumpssmörjning med separat oljetank. För att spara vikt är komponenter som oljetanken och luftfiltret integrerat i hjälpramen och luftinsuget är tillverkat i kolfiberförstärkt polymer. Andra viktbesparande åtgärder är vevstakar i titanium, en lätt vevaxel i höghållfasthetsstål med 180 graders offset och avgassystem i lättmetall och stål/nickel med extremt tunna väggar. Slående är också att V8:an inte längre driver några andra funktioner. Det finns inga yttre remmar och motorn är därför mycket kompakt. Vikt/effektförhållandet är cirka 132 hk per liter - det högsta effektuttaget av någon sugmotor från Porsche - betydligt högre än i Carrera GT (106 hk per liter).

Avgaserna uppåt

Det är inte bara motoreffekten som väcker känslor i 918 Spyder, utan även ljudet. Det beror framförallt på avgasystemet som mynnar i den övre delen av bakpartiet, ovanför motorn. Ingen annan serietillverkad bil använder den här lösningen. Den största fördelen är minskad värmeutveckling eftersom de heta avgaserna släpps ut efter kortast möjliga väg och mottrycket i avgaserna kan hållas nere.

Den här designen kräver en ny termodynamisk utformning. På den här motorn är den varma sidan inuti V:et, insugningskanalerna är på utsidan. En annan fördel är att motorrummet förblir svalare. Det är särskilt betydelsefullt för litiumjonbatteriet eftersom det ger bästa prestanda vid 20 - 40 grader Celsius. Som en konsekvens behövs mindre energi för att kyla batteriet.

Hybridmodulen

V8:a-motorn är kopplad till hybridmodulen eftersom 918 Spyder är utformad som en parallellhybrid på samma sätt som de nuvarande hybridmodellerna från Porsche. I huvudsak består hybridmodulen av en elmotor på 115 kW och en omkopplare som fungerar som förbindelse till förbränningsmotorn. Eftersom det är en parallellhybrid kan 918 Spyder driva bakhjulen, antingen av förbränningsmotorn eller elmotorn eller av båda samtidigt. Liksom på andra av Porsches supersportbilar är kraftpaketet placerat framför bakaxeln och har ingen mekanisk förbindelse med framaxeln.

Dubbelkoppling

En sjuväxlad dubbelkopplingslåda (PDK) skickar kraften till bakaxeln. Den här högprestandaversionen av den framgångsrika PDK-växellådan har genomgått en komplett omgörning för 918 Spyder och har ytterligare optimerats för höga prestanda. För att försäkra sig om låg tyngdpunkt har växellådsenheten vänts upp och ned genom att vrida den 180 grader i längsriktningen jämfört med andra Porschemodeller.

Om bakhjulen inte behöver någon effekt kan båda motorerna frikopplas. Det gör det möjligt med frirullning "coasting", med förbränningsmotorn avstängd, typiskt för Porsches hybridmodeller.

Oberoende fyrhjulsdrift

På framaxeln sitter ytterligare en elmotor med en effekt av cirka 95 kW. Den främre elmotorn driver framhjulen med en fast utväxling. En frikoppling kopplar ur elmotorn i höga farter att förhindra att den övervarvar. Effekten styrs oberoende för varje axel. Det ger en mycket följsam fyrhjulsdrift med bra väggrepp och bra köregenskaper.

Litiumjonbatteri med plug-in

Elenergin lagras i ett vätskekylt litiumjonbatteri som innehåller 312 individuella celler med ett energiinnehåll på cirka sju kilowattimmar. Batteriet i 918 Spyder är format för höga prestanda både vad gäller laddningskapacitet och effekt så att det kan uppfylla kraven från elmotorn. Effekten och kapaciteten beror på många faktorer, bland annat temperaturen. Därför är batteriet i 918 Spyder vätskekylt. Den totala garantitiden för batteriet är sju år.

För att förse det med kraft har Porsche utvecklat ett nytt system för plug-in och en förbättrad återvinningspotential. Laddningsluckan finns i B-stolpen på passagerarsidan och gör det möjligt att ladda batteriet hemma eller vid en laddstolpe. Kontakten har den standard som används i landet där bilen köps. Laddaren i bilen sitter nära batteriet. Den omvandlar växelströmmen från laddstolpen till likström med maximalt laddeffekt på 3,6 kW. Med Porsches Universal Charger (AC) kan batteriet laddas på fyra timmar med tio ampères säkring och 230 Volt. Porsche Speed Charging Station är ett tillval som gör det möjligt att ladda batteriet i 918 Spyder på bara 25 minuter.

Förarplatsen

Förarplatsen består av två huvudsakliga delar. Först kontrollerna som är viktiga för körningen, som är placerade kring multifunktionsratten tillsammans med förarinformationen som visas på tre stora runda instrument. Sedan infotainmentdelen som återfinns på den förhöjda mittkonsolen, först introducerad i Carrera GT. Kontroller som till den automatiska klimatanläggningen, justering av vingen, ljus och Porsche Communication Management (PCM) med Burmeister ljudanläggning, kan skötas intuitivt på touchscreen.

En ny supersportbil för ett nytt decennium.

Porsche 918 Spyder fortsätter en lång tradition av supersportbilar från Porsche som tjänat både som teknikplattform och som inspirationskälla för bilutveckling och som varit superbilarna för sina respektive decennium. Carrera GTS, första Porsche Turbo, 911 GT1 och carrera GT. Mer än någon av föregångarna tjänar 918 Spyder som en sporre för att utveckla teknologier för framtida bilkoncept.
150kg
0

918 Spyder börjar byggas i september

Ben & Jerry släpper efterrätter för hundar
Klart att de också ska få!

Glassmakarna Ben & Jerry verkar inte bara gilla människor utan även hundar. Därför har man skapat två olika smaker som båda passar för hundar. Även om alla hundar inte är laktosintoleranta så är det inte så bra för dem med mjölkprodukter, så hundglassarna är gjorda på andra saker men de verkar goda ändå. För hundar alltså. Tumnagel
-21kg
+
Roger Åberg
0

Ny singel från Markus Krunegård
Sentimental Attack

I maj släpper Markus Krunegård det nya albumet TUTTI FRUTTI – Från lokalen under sushin. Med på plattan finns bland annat låten Sentimental Attack som nu släpps som singel. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Första numret av Batman såld för 2,2 miljoner dollar
Fint exemplar

Ett väldigt fint nummer av första numret av serietidningen Batman har nu sålts. Prislappen blev rätt saftig och landade på 2,22 miljoner dollar vilket motsvarar cirka 18,5 miljoner svenska kronor. Inget man lägger på dasset med andra ord. Tidningen är inte bara det första numret av en serietidning utan första numret av en serietidning som inte bara introducerade Läderlappen och Robin utan också Jokern och Catwoman (som kallades för Cat i det här numret). Numret räknas som en av de fem viktigaste serietidningarna någonsin. Just det här exemplaret är i ypperligt skick, vilket tydligen är lite extra ovanligt av just det här numret eftersom både fram och baksida har stora gula ytor som inte åldras väl om man inte tar hand om tidningen. Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg
0

Hultsfredsfestivalen blir dokumentärfilm
Släpps kanske 2022

Filmaren Hans-Erik Therus ska göra en dokumentärfilm om Hultsfredsfestivalen som kommer att sändas på SVT. Den ska skildra festivalens historia och mycket av det som hände mellan åren 1986 och 2012. Dokumentären väntas bli runt 70 minuter lång och dyka upp någon gång 2022. Ovan har ni fyra timmar Hultsfredsfestivalen 1999. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

En traditionell kruka för kimchi blir till
Gediget hantverk

Jin-Gyu lärde sig konsten att skapa onggi-krukor av sina föräldrar. Idag är han en av runt 20 stycken människor i Sydkorea som är certifierad att återskapa dessa anrika kimchi-grytor vi ser i klippet här. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Waldo's People - U Drive Me Crazy
Fredagsklassikern

Fredag igen och denna vecka drar vi till med en klassiker från den finska gruppen Waldox27s People. Vi snackar om låten U Drive Me Crazy från 1998 som undertecknad lyssnat oerhört mycket på i mina dagar. Den enda låten från gruppen som är något att hänga i granen enligt mig. Är även med på soundtracket till filmen Fucking Åmål. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Skejta på dagen, kocka på natten
Så ser Sams liv ut

Sam Narvaez växte upp på den lilla ön Key Largo utanför Florida och där har hon skejtat sedan hon var liten. På dagarna kör hon bräda men på kvällarna och nätterna står hon i köket och kockar. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0

Ny singel från Foo Fighters
Lyssna på Waiting On A War

Den 5 februari släpper Foo Fighters det nya albumet Medicine At Midnight. Med på plattan finns bland annat singeln Waiting On A War som ni kan lyssna på här. x27Waiting On A Warx27 out now. ??Listen here: https://t.co/9uyPXIqYBd#MedicineAtMidnight pic.twitter.com/cVBn4H5oMW— Foo Fighters (@foofighters) January 14, 2021 Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Ny säsong av Arlas Matkanalen
Kändisar lagar mat

På YouTube kör Arla något som de kallar för Matkanalen som är ett program där olika kändisar bjuds in för att laga lite mat tillsammans med någon av de fyra stycken kockarna Klara Lind, Nisse Hallberg, Frida Lund och Filip Poon. Idag är det premiär för säsong fyra och i det första programmet gästar Philippe Cohen. Övriga som kommer att vara med i år är Siri Barje, Sebastian Pettersson, Tan By Klara, Jonas Fagerström, Ludwiq Tjörnemo, Klas Eriksson, Jacob Lamb, Clara Henry och Zeinas kitchen. Tumnagel
67kg
+
Bobby Green
0

Fler nyheter i Burtons Mine77-kollektion
Massa saker för dig som gillar snö

Burton Snowboards presenterar nu fler nyheter i kollektionen Mine77. Den innehåller nya brädor, jackor, överdragsbyxor och accessoarer. Det finns även ett par lädervantar och ett par boots i mocka. Materialet i grejerna är Gore-Tex och Topo som är ett material som är extremt stretchigt. Allt finns att köpa nu och du hittar kollektionen på länken nedan. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green
0

OLW öppnar snacksbutik
Och släpper årets första produkter

OLW har nu öppnat en butik helt dedikerad till snacks och givetvis heter den Snacksbutiken. Butiken ligger i Filipstad där OLW har tillverkat sina snacks sedan 1967. Här ska man förutom att kunna handla snacks även lära sig om produkternas historia. Man presenterar även årets nyheter som ska finnas ute i butik från och med nästa vecka och dessa är OLW super cheez jalapeño, OLW Linschips Ost & jalapeño, OLW Big Cuts Havssalt & Svartpeppar och OLW Linschips Sourcream & Onion (nu veganskt recept). Tumnagel
148kg
+
Bobby Green
0

Xyla byggde sig en RGB-kajak
Lysande!

Har man mycket tålamod och energi kan man som Xyla Foxlin bygga sig en egen kajak som lyser på ett häftigt sätt. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

McDonald's presenterar McPlant
100 procent växtbaserad burgare

McPlantTM är en helt ny plattform för växtbaserade burgare från McDonaldx27s och den första ut är den som heter just McPlant. Det är en burgare vars "biff" består av hundra procent växter. Just nu genomförs ett pilottest av McPlant på restauranger i Linköping och Helsingborg. Målet är att lansera burgaren på alla McDonaldx27s restauranger i Sverige framöver. Biffen ska ha välbalanserade toner av umami, bra tuggmotstånd och "samma" textur som kött. Den steks tillsammans med övriga burgare på stekhällarna. Ska bli spännande att testa, eller vad tycker ni? Tumnagel
147kg
+
Bobby Green
0

Vem levererar Bánh Mì snabbast?
Kock tävlar mot matbud

I serien Taking on Takeout ska någon göra samma mat som beställts via matbud för att se vem som levererar snabbast. Här får vi se kocken Chrissy Tracey vevar ihop Bánh Mì medan klockan tickar. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

Erik bygger timmerstuga enligt gamla metoder
Har lärt sig från sin farfar

19-årige Erik Grankvist har under ett års tid byggt en timmerstuga ute i den svenska skogen, helt enligt gamla anrika metoder. Allt sker med simpla handverktyg och så som man gjorde förr. Erik hade när han började ingen tidigare erfarenhet av att snickra men han har fått mycket tips av sin farfar Åke. I detta långa klipp får vi se hur det har gått för Erik hittills och på länken nedan hittas hans kanal med fler kortare klipp på bygget. Tumnagel
228kg
+
Bobby Green
0

Uniqlo U firar tio år
Presenterar ny kollektion

Den 28 januari släpps Uniqlo U SS21-kollektionen vilket markerar tioårsjubileet av Uniqlo U. Kollektionen är designad av Christophe Lemaire som är Artistic Director på Uniqlo U och hans team i Paris. Fokus i kollektionen ligger på praktisk mångsidighet vilket översätts till varma, jordnära toner med färg- och monokrom-matchning som fokus. Nytt är att Uniqlo U denna gång även kommer ha barnkläder med i utbudet. Dessa grejer släpps dock inte förrän den 25 februari. Tumnagel
39kg
+
Bobby Green
0

Ål i gelé
En klassiker i London

Tydligen är det inte fish and chips som är den mest traditionella fiskrätten att smälla i sig i London, utan Jellied eels. Ål i gelé alltså. Det låter ju jättesmarrigt, eller? Tumnagel
24kg
+
Bobby Green
0

Skön drönarvideo från Madeira
Vackert!

Skönt klipp från i höstas där någon flyger runt på den portugisiska ön Madeira med en drönare. Tumnagel
48.4°
+
Frode Wikesjö