m
a
r
1 i dag4 i går52 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

918 Spyder börjar byggas i september

918 Spyder börjar byggas i september
Garaget / Bilen

Kan man få nog av Porsches nya superbil 918 Spyder? Nej jag tror inte det. Bilen är fortfarande i prototyp-stadiet men det jag gillar här är att vi får följa med på resan. Journalister har fått åka med, köra själva och Porsche bjuder hela tiden på uppdateringar. Inget flamsigt hemlighetsmakeri in i det sista, där istället all information läcker ut några dagar innan det är tänkt. 918 Spyder är dessutom inte ens täckt med kamouflage och lär nog inte förändras så värst mycket när produktionsversionen väl dyker upp. Och nu vet vi även när bilen börjar byggas, den 18 september i år är planen att produktionen ska dra igång.

Under skalet ruvar en V8:a på 4.6 liter hämtad från tävlingsbilen LMP2 RS Spyder. Den har ingen konstgjord andning och ger 608 hästar och varvar upp till 9 150 varv. Förbränningsmotorn kopplas till två elmotor som i sin tur tillsammans ger 272 hästar. Totalt har bilen över 880 hästar. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad PDK-låda, elmotorn tar hand om det främre hjulparet medan förbränningsmotorn driver bakhjulen. Tomvikten ligger på 1 640 kilo och förbrukningen ska ligga på låga 0.3 liter per mil. Batteriet laddas upp på fyra timmar via ett vanligt eluttag, har man en snabbladdare ska det bara ta 25 minuter.

Mängder av mer information kring bilen hittar ni i det bifogade pressmeddelandet.

Visa
Pressmeddelande
Porsche 918 Spyder, prestanda och effektivitet

918 Spyder förkroppsligar själva idén om varumärket Porsche. Den kombinerar renodlad racingteknik med utmärkta vardagsegenskaper och maximala prestanda med minimal bränsleförbrukning. Utmaningen för utvecklingsteamet har varit att skapa en supersportbil för nästa årtionde med högeffektiv och kraftfull hybriddrift.

Genom att börja arbetet med ett vitt papper har teamet kunna ta fram ett helt kompromisslöst koncept. Hela bilen är utformad kring hybriddriften. 918 Spyder kan därför visa upp hybriddriftens potential i högre grad än någonsin tidigare. Ett exempel är att man kunnat förbättra både effektivitet och prestanda utan att det ena skett på bekostnad av det andra. Samma idé som gjort Porsche 911 till den mest framgångsrika sportbilen i världen under 50 år. I korthet, 918 Spyder ska fungera som genbank för Porsches sportbilar i framtiden.

Porsche 918 Spyder visar sin närhet till motorsporten på flera olika sätt. Den har ritats, utvecklats och tillverkats av ingenjörer från Porsche vana vid att bygga tävlingsbilar, i samarbete med specialister på serietillverkning. Utvecklingen av Porsches tävlingsbilar för Le Mans 24-timmars 2014 har gett betydande kunskaper som kunnat integreras i 918 Spyder - och vice versa. Konceptet med ett rullande chassi - som till och med kan köras utan kaross - är en tradition när Porsche utvecklar tävlingsbilar.

V8-motorn kommer ursprungligen från tävlingsbilen LMP2 RS Spyder. De delar som bär upp bilen, moncoque och hjälpram är gjorda av kolfiberförstärkt polymer. Porsche har många års erfarenhet av det här starka lättviktsmaterialet och har åter nått toppresultat i och med utvecklingen av den serietillverkade 918 Spyder. Många av delarna kommer från tillverkare med väl dokumenterade resultat som underleverantörer till tävlingsfordon.

Hybriddrift ger bättre köregenskaper

Avgörande för 918 Spyder är att visa att Porsches hybriddrift är ett plus vid kompromisslös hårdkörning, tack vare det unika fyrhjulsdriftssystemet med en kombination av förbränningsmotor och en elmotor som driver bakhjulen och ytterligare en elmotor som driver framhjulen. Systemet bygger vidare på Porsches erfarenheter från den framgångsrika 911 GT3 R Hybrid. Den individuellt kontrollerade drivningen av framhjulen har gjort det möjligt att implementera ny körteknik för hög och säker kurvhastighet. Dessutom är den avancerade "boost"-funktionen så intelligent att det räcker med att trampa på gasen för att den extra kraften från elmotorn ska kunna utnyttjas fullt ut vid maximal acceleration. Sammanfattningsvis, 918 Spyder tillåter även förare utan erfarenhet av tävlingskörning att utnyttja bilens potential både vid acceleration och i kurvor.

Porsche 918 Spyder är också kapabel att slå nya rekord. Den bästa varvtiden hittills på Nürburgrings nordslinga är 7:14 minuter. Den tiden sattes i närvaro av internationell press i samband med testkörningar i september 2012 - mer än ett år före produktionsstarten. Protoypen till 918 Spyder var därmed cirka 20 sekunder snabbare än Porsche Carrera GT. Fler testkörningar kommer att göras på Nürburgrings nordslinga.

Ännu viktigare är att 918 Spyder dessutom är betydligt effektivare än tidigare modeller och konkurrenter. Eftersom det är en plug-in hybrid kombinerar den en tävlingsbils prestanda med över 880 hk, med låg förbrukning vid blandad körning enligt NEDC. Tre liter per 100 km är bättre än många av dagens småbilar. Slutsats, maximal körglädje med minimal bränsleförbrukning.

Kolfibermonocoque ger låg tyngdpunkt

För att nå topprestanda använder 918 Spyder den senaste teknologin tagen direkt från tävlingsbanan. Hela grundstrukturen är gjord i kolfiberförstärkt polymer (CFRP) för att uppnå maximal vridstyvhet. Framtill och baktill finns extra krockskydd för att absorbera och minska krockkrafterna vid en olycka.

Bilens tomvikt på cirka 1 640 kg, mycket lågt för en hybridbil med sådana prestanda, beror till stor del på det konstruktionssättet. Drivlina och alla delar som väger mer än 50 kg är placerade så lågt och så nära mitten som möjligt. Det innebär en något tillbakaskjuten viktfördelning med 57 procent av vikten över bakhjulen och 43 procent över framhjulen. Kombinerat med en mycket låg tyngdpunkt, ungefär i höjd med hjulbultarna, ger det idealiska köregenskaper.

Det centralt och lågt placerade batteriet direkt bakom föraren hjälper inte bara till att koncentrera vikten i mitten och långt ned i bilen, utan det är också bästa placeringen ur värmesynpunkt för att nå högsta batterikapacitet.

Multilänkbakaxeln i Porsche 918 Spyder är inspirerad av tekniken som används i motorsport, men har kompletterats med extra system som PASM adaptiva stötdämpare och bakhjulsstyrning. I grunden innebär det en elektromekanisk styrning av varjdera bakhjul. Styrningen är hastighetsberoende och kan vrida bakhjulen upp till tre grader åt varje håll. Bakhjulen kan därför vridas åt samma håll som framhjulen eller åt motsatt håll. I låga farter vrids bakhjulen åt motsatt håll jämfört med framhjulen. Det ger snabbare och mer direkt styrning i tvära kurvor och minskar också vändcirkeln. I högre farter styrs bakhjulen åt samma håll som framhjulen. Det ger väsentligt bättre stabilitet vid snabba filbyten. Resultatet är mycket säkra och stabila vägegenskaper.

Porsche Active Aerodynamic (PAA), är ett system med justerbara aerodynamiska hjälpmedel. Det är utformat så att det automatiskt justeras mellan tre lägen, allt från optimal effektivitet till maximalt marktryck. Det är också anpassat till hybriddriftssystemet. I "Race"-läget ställs den bakre utfällbara vingen i en brant vinkel för att skapa högt marktryck över bakhjulen. Spoilern mellan fästena för vingen i slutet av luftströmmen sträcks också ut. Dessutom finns två justerbara lock på undersidan framför framaxeln. De öppnas och styr luften in i diffuserns kanaler på karossens undersida. Det ökar marktrycket på framhjulen.

I "Sport"-läget minskas vinkeln på bakre vingen något, vilket ger högre toppfart. Spoilern är fortfarande utsträckt. De aerodynamiska locken på undersidan stängs vilket minskar luftmotståndet och ökar toppfarten. I "E"-läget är alla hjälpmedel inställda för lågt luftmotstånd. Den bakre vingen och spoilern dras in och locken på karossens undersida är stängda.

Justerbara luftintag under huvudstrålkastarna är sista delen i det aerodynamiska systemet. När bilen står stilla eller är i "Race"- eller "Sport"-läge öppnas de för maximal kylning. I "E"- eller "Hybrid"-läge stängs de så snart bilen börjar rulla för att minska luftmotståndet så mycket som möjligt. De öppnas inte förrän bilen körs i cirka 130 km/tim då mer kylning behövs.

Fem inställningar för tre motorer

Hjärtat i 918 Spyders koncept är fördelningen av drivningen från de tre drivsystemen. Samarbetet mellan systemen kontrolleras av ett intelligent styrsystem. För att bäst utnyttja de olika möjligheterna har Porsches utvecklare definierat fem operativa lägen som kan aktiveras av en kontakt på ratten, precis som i tävlingsbilar. På basis av den här förinställningen väljer 918 Spyder det bästa sättet att arbeta utan att föraren behöver ingripa och istället kan koncentrera sig helt på vägen.

Stilla och lugnt - "E-Power"

När bilen startas är "E-Power" grundinställningen så länge som batteriet är tillräckligt laddat. Under idealiska förhållanden kan 918 Spyder köras mer än 30 km enbart med eldrift. Även i det läget kan den accelerera från 0 - 100 km/tim på mindre än sju sekunder och nå hastigheter på upp till 150 km/tim. I det här läget används förbränningsmotorn endast när den behövs.Om batteriets laddning understiger ett miniläge kopplas bilen automatiskt över i hybridläge.

Effektivt och bekvämt - "Hybrid"

I "Hybrid"-läge arbetar elmotorerna och förbränningsmotorn tillsammans eller alternativt med fokus på maximal effektivitet och minimal bränsleförbrukning. Beroende på situationen och körförhållandena väljs det mest lämpliga drivsystemet. Hybridläget används framförallt vid ekonomisk körning

Sport och dynamik - "Sport Hybrid"

Vid mer entusiastisk körning väljer 918 Spyder "Sport Hybrid"-läget. Förbränningsmotorn går nu kontinuerligt och är den huvudsakliga drivkällan. Elmotorerna ger stöd i form av elektrisk "boost" eller när förbränningsmotorn kan optimeras för bättre effektivitet. Fokus i det här läget är på prestanda och en sportig körstil i högre farter.

För snabba varv -"Race Hybrid"

"Race Hybrid" är inställningen för maximala prestanda och en särskilt sportig körstil. Förbränningsmotorn används huvudsakligen under höga belastningar och laddar batteriet när föraren inte använder maxeffekt. Elmotorerna ger extra stöd i form av "Boost". Dessutom är växelprogrammet i PDK-lådan inställt för ännu sportigare körning. Elmotorerna utnyttjas upp till maxeffekt för att ge bästa prestanda på tävlingsbanan. I det här läget hålls inte batteriladdningen konstant utan flukturerar. I motsats till läget Sport Hybrid ger elmotorerna i Race Hybrid maxeffekt korta perioder för att ge bättre boost. Det ökade uttaget balanseras av att förbränningsmotorn laddar batterierna intensivare. Elmotorerna kan därför ge extra kraft även efter flera mycket snabba varv.

För pole position -"Hot Lap"

"Hot Lap"-läget ger 918 Spyders sista reserver och kan bara aktiveras i "Race Hybrid"-läge. Nu körs batteriet till maxeffekt för några snabba varv. I det här läget uytnyttjas all energi i batteriet.

Åtta cylindrar från tävlingsbilen

Den huvudsakliga drivningen kommer från en 4,6 liters åttacylindrig motor som utvecklar 608 hk. Motorn är utvecklad direkt från kraftkällan i den framgångsrika RS Spyder, vilket förklarar att den kan varvas upp till 9 150 varv per minut. Liksom tävlingsmotorn i RS Spyder har 918 Spyder torrsumpssmörjning med separat oljetank. För att spara vikt är komponenter som oljetanken och luftfiltret integrerat i hjälpramen och luftinsuget är tillverkat i kolfiberförstärkt polymer. Andra viktbesparande åtgärder är vevstakar i titanium, en lätt vevaxel i höghållfasthetsstål med 180 graders offset och avgassystem i lättmetall och stål/nickel med extremt tunna väggar. Slående är också att V8:an inte längre driver några andra funktioner. Det finns inga yttre remmar och motorn är därför mycket kompakt. Vikt/effektförhållandet är cirka 132 hk per liter - det högsta effektuttaget av någon sugmotor från Porsche - betydligt högre än i Carrera GT (106 hk per liter).

Avgaserna uppåt

Det är inte bara motoreffekten som väcker känslor i 918 Spyder, utan även ljudet. Det beror framförallt på avgasystemet som mynnar i den övre delen av bakpartiet, ovanför motorn. Ingen annan serietillverkad bil använder den här lösningen. Den största fördelen är minskad värmeutveckling eftersom de heta avgaserna släpps ut efter kortast möjliga väg och mottrycket i avgaserna kan hållas nere.

Den här designen kräver en ny termodynamisk utformning. På den här motorn är den varma sidan inuti V:et, insugningskanalerna är på utsidan. En annan fördel är att motorrummet förblir svalare. Det är särskilt betydelsefullt för litiumjonbatteriet eftersom det ger bästa prestanda vid 20 - 40 grader Celsius. Som en konsekvens behövs mindre energi för att kyla batteriet.

Hybridmodulen

V8:a-motorn är kopplad till hybridmodulen eftersom 918 Spyder är utformad som en parallellhybrid på samma sätt som de nuvarande hybridmodellerna från Porsche. I huvudsak består hybridmodulen av en elmotor på 115 kW och en omkopplare som fungerar som förbindelse till förbränningsmotorn. Eftersom det är en parallellhybrid kan 918 Spyder driva bakhjulen, antingen av förbränningsmotorn eller elmotorn eller av båda samtidigt. Liksom på andra av Porsches supersportbilar är kraftpaketet placerat framför bakaxeln och har ingen mekanisk förbindelse med framaxeln.

Dubbelkoppling

En sjuväxlad dubbelkopplingslåda (PDK) skickar kraften till bakaxeln. Den här högprestandaversionen av den framgångsrika PDK-växellådan har genomgått en komplett omgörning för 918 Spyder och har ytterligare optimerats för höga prestanda. För att försäkra sig om låg tyngdpunkt har växellådsenheten vänts upp och ned genom att vrida den 180 grader i längsriktningen jämfört med andra Porschemodeller.

Om bakhjulen inte behöver någon effekt kan båda motorerna frikopplas. Det gör det möjligt med frirullning "coasting", med förbränningsmotorn avstängd, typiskt för Porsches hybridmodeller.

Oberoende fyrhjulsdrift

På framaxeln sitter ytterligare en elmotor med en effekt av cirka 95 kW. Den främre elmotorn driver framhjulen med en fast utväxling. En frikoppling kopplar ur elmotorn i höga farter att förhindra att den övervarvar. Effekten styrs oberoende för varje axel. Det ger en mycket följsam fyrhjulsdrift med bra väggrepp och bra köregenskaper.

Litiumjonbatteri med plug-in

Elenergin lagras i ett vätskekylt litiumjonbatteri som innehåller 312 individuella celler med ett energiinnehåll på cirka sju kilowattimmar. Batteriet i 918 Spyder är format för höga prestanda både vad gäller laddningskapacitet och effekt så att det kan uppfylla kraven från elmotorn. Effekten och kapaciteten beror på många faktorer, bland annat temperaturen. Därför är batteriet i 918 Spyder vätskekylt. Den totala garantitiden för batteriet är sju år.

För att förse det med kraft har Porsche utvecklat ett nytt system för plug-in och en förbättrad återvinningspotential. Laddningsluckan finns i B-stolpen på passagerarsidan och gör det möjligt att ladda batteriet hemma eller vid en laddstolpe. Kontakten har den standard som används i landet där bilen köps. Laddaren i bilen sitter nära batteriet. Den omvandlar växelströmmen från laddstolpen till likström med maximalt laddeffekt på 3,6 kW. Med Porsches Universal Charger (AC) kan batteriet laddas på fyra timmar med tio ampères säkring och 230 Volt. Porsche Speed Charging Station är ett tillval som gör det möjligt att ladda batteriet i 918 Spyder på bara 25 minuter.

Förarplatsen

Förarplatsen består av två huvudsakliga delar. Först kontrollerna som är viktiga för körningen, som är placerade kring multifunktionsratten tillsammans med förarinformationen som visas på tre stora runda instrument. Sedan infotainmentdelen som återfinns på den förhöjda mittkonsolen, först introducerad i Carrera GT. Kontroller som till den automatiska klimatanläggningen, justering av vingen, ljus och Porsche Communication Management (PCM) med Burmeister ljudanläggning, kan skötas intuitivt på touchscreen.

En ny supersportbil för ett nytt decennium.

Porsche 918 Spyder fortsätter en lång tradition av supersportbilar från Porsche som tjänat både som teknikplattform och som inspirationskälla för bilutveckling och som varit superbilarna för sina respektive decennium. Carrera GTS, första Porsche Turbo, 911 GT1 och carrera GT. Mer än någon av föregångarna tjänar 918 Spyder som en sporre för att utveckla teknologier för framtida bilkoncept.
150kg
0

918 Spyder börjar byggas i september

Candide Thovex - A bit of skiing
Nytt klipp från skidmästaren

Vi har flera gånger skrivit om Candide Thovex som är riktigt vass på skidor. Här är hans senaste klipp som döpts till A Bit of Skiing och det är lika imponerande som alltid att se honom åka. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Ny kollektion med träningsplagg för herrar
Från Arket

Arket har nu lanserat en ny kollektion med träningsplagg för herrar som de kallar för Arket Sportswear. Kampanjen frontas av friidrottaren Michel Torneus och i kollektionen finns funktionella plagg för vardaglig träning och löpning. Den man kallar Windbreaker kostar 890 kronor, Long-Sleeved t-shirt kostar 390 kronor, Short-Sleeved t-shirt 290 kronor och för Pile vest får man betala 790 kronor. Spana in allt som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Mauri träffar personer som saknar viktiga sinnen
Lukt, smak, hörsel och syn

I sitt senaste klipp har Mauri träffat Kenneth som saknar lukt och smak, Florian som är döv och Lovisa som är blind för att få reda på hur deras liv påverkas av att de saknar dessa sinnen. Speciellt när det kommer till matlagning. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Pripps Blå nu som alkoholfri
Och med ny design

Det har snart gått 60 år sedan Pripps Blå lanserades och nu har det blivit dags att även erbjuda den som helt alkoholfri. I samma veva har man uppdaterat designen och detta säger man är för att förtydliga kärnan i Pripps Blås stolta historia. Johan Kikas som är Marknadschef för avdelningen alkoholfritt säger följande: "Vår bryggmästare har tagit fram ett välbalanserat och uppfriskande lageröl. Frisk smak med lätt bitterhet i avslutningen. Inte för beskt och inte för sött. Precis som en Pripps Blå ska vara. Att vi kan lansera 0,0:an med ny design är som en perfekt bris en sommardag. Bara att hissa spinnakern och njuta." Pripps Blå 0,0% kommer till butiker nu i slutet av månaden och kommer att säljas som sexpack med 33-centilitersburkar. Flera bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Därför är Stockholm så kreativt
Intervju med tre internationella talanger

Det sägs att Stockholm är en av de mest kreativa och innovativa platserna i världen. Staden producerar flest "unicorns" per capita efter Silicon Valley och rankas av generation Z som en av de mest intressanta bland drömdestinationer. Varför är det på detta viset? I den korta filmen The Secret Formula of Stockholm söker man efter hemligheten bakom stadens kreativitet genom att intervjua tre internationella talanger som bor i staden. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green
0

I Systembolagets nya butik kan du köpa kyld öl
Alkoholfri på tapp

I köpcentret Nordstan som ligger i Göteborg har Systembolaget nu öppnat en specialbutik som man döpt till Ölstudion by Systembolaget. Här ska man erbjuda runt 500 stycken nya ölsorter ur det tillfälliga sortimentet och en hel del lokala öl. Kronan på verket är dock att du kan få kyld öl på tapp. Men inte i ett glas som du kan mingla runt med, och inte med alkohol i. Istället handlar det om att personal i butiken tappar upp alkoholfri öl på glasflaska som du sedan kan ta med dig hem, eller dricka på stan om du skulle känna för det. Butiken är ett test som kommer att pågå under tre års tid. Om det hela faller väl ut kan denna typ av butik dyka upp på fler ställen. Tumnagel
147kg
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Idag är det National Irish Coffee Day!
Passar bra i kylan

Förutom slantar på kontot är det idag även National Irish Coffee Day. Irish Coffee är en alkoholhaltig kaffedrink som består av irländsk whiskey, socker, varmt kaffe och vispgrädde. Känns ju perfekt att sörpla på i vinterkylan som ligger över landet just nu. Gillar man inte kaffe kan man ju alltid byta ut detta mot ännu mer whiskey. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Hemglass lanserar Sandwich Semla
Börjar säljas idag

En del menar att man bara får äta semlor på Fettisdagen som i år inträffar på tisdag den 16 februari. Men så är det ju inte såklart och semlor brukar dyka upp ungefär på nyårsdagen eller i närheten i alla fall. Varje år är det många som försöker vara lite kreativa kring semlan och presentera den i nya versioner, även om originalet alltid är bäst. Nu presenterar Hemglass en version och det är Sandwich Semla. Här har vi två stycken kex med kardemummasmak och mellan dessa ligger det gräddglass med smak av semla och rippel som ska ha smak av mandelmassa. Låter ju inte alls så dumt faktiskt. Ska finnas i Hemglassbilarna från och med idag så ni vet vad ni ska göra när ni hör den klassiska signalen plinga utanför er bostad. Tumnagel
145kg
+
Bobby Green
0

Ny galen klocka från MB&F
Skulle du vilja ha den här på handleden?

MB&F har gjort sig kända för sina knasiga klockor och den nya modellen HM9-SV är sannerligen inget undantag. Den här är en vidareutveckling av modellen Horological Machine N°9 som släpptes 2018 och inspirationen till den kommer från bil och flygdesign från 40- och 50-talet. Det här är första gången som man kan se alla de interna delarna från alla sidor och varje klocka ska ta 350 timmar att få ihop. Endast 20 stycken exemplar kommer att tillverkas och för att bli ägare till en får du snällt hosta upp 440.000 dollar. Läs mer om klockan på länken nedan. Tumnagel
34kg
+
Bobby Green
0

unemployedwineguy testar Aviation gin
Ryan Reynolds-ginen

Skådespelaren Ryan Reynolds har många strängar på sin lyra. En av dem är hans ginmärke Aviation Gin som unemployedwineguy recenserar i följande video. Jag har själv avverkat en flaska och mitt betyg är att det är bra bas-gin att ha hemma i skåpet. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Vice träffar mannen bakom All Gas No Brakes
Andrew intervjuar "intressanta" amerikaner

Om ni har hängt på internet de senaste åren finns det chans att ni någon gång har sett något från Andrew Callaghans YouTubekanal All Gas No Brakes. På denna kanal åker han omkring i USA och intervjuar folk och spanar in olika kulturer. Den gemensamma nämnaren är att folket han träffar väldigt ofta har väldigt starka åsikter om olika saker som alla i hela världen kanske inte håller med om. Det är mycket MURICA och liknande. Nu den senaste tiden har det även, inte helt oväntat, handlat mycket om pandemin. Vice har träffat Andrew i South Dakota där han spanade in en årlig motorcykelträff som innehöll en hel del intressanta personer. Bonusklipp och kanalens första klipp nedan. Tumnagel
116kg
+
Bobby Green
0

Med Balldo kan du ha sex med pungen
Aj?

I och med att man följer massvis med olika medier för att hitta saker att skriva om så hittar man ibland lite underliga produkter. Som Balldo, till exempel. Det är en sexleksak användaren trär över sin pung och som gör att du kan penetrera din partner med pungen. Balldo är gjord i mjuk silikon med en inre kärna som håller hela paketet stabilt även när man stöter på rejält. Håligheten för pungen ska vara stor nog att passa majoriteten av testiklarna, vilket är bra antar jag. Balldo är för tillfället i prototypfas, men räds icke äventyrliga sexentusiaster! En crowdfundingkampanj kommer dra igång inom kort och årets sextjofräs kommer ni möjligtvis kunna lägga vantarna på någon gång i framtiden. Eller inte alls. Det beror väl helt på hur bra det går för gänget att samla ihop kosing. I videon nedan, som ni troligtvis inte kan ses här på på grund av Youtubes nya åldersrestriktioner, kan ni se hur det hela fungerar. Tumnagel
39.3°
+
André Stray

Snart kan du hyra barnkläder från Arket
Kommer kosta 19,50 euro i månaden

På torsdag den 28 januari drar Arket igång en ny grej och det är att man kommer börja hyra ut barnkläder. Det hela sker i samarbete med e-handelsbolaget Circos som sedan tidigare riktat in sig på prenumeration och uthyrning av kläder. Tjänsten kommer att kosta 19,50 euro per månad och kunden kan därefter antingen välja ett färdigt klädpaket eller plocka fritt bland utbudet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Marc et Claude - I Need Your Lovin'
Fredagsklassikern

Fredag igen och dags att veva igång helgen med lite härlig musik. Denna vecka dyker vi in i en riktigt mysig tranceklassiker skapad av den tyska duon Marc et Claude - I Need Your Lovinx27. Låten släpptes år 2000 och samplar The Korgis låt Everybodyx27s Got To Learn Sometime. Bonusklipp nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Nat gör lite kyckling i ugn
Och svär en hel del

I sitt senaste klipp gör Nat en kyckling i ugn samtidigt som han svär som bara den, som vanligt. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green
0

Ny singel från Billie Eilish
Tillsammans med Rosalía

Här har vi låten Lo Vas A Olvidar som är ett samarbete mellan Billie Eilish och Rosalía. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
0

Levi's och BAPE presenterar kollektion
Släpps den 23 januari

Levix27s har slagit sina påsar ihop med det japanska varumärket A Bathing Ape (BAPE) och presenterar nu en gemensamt framtagen kollektion med kläder. Man har tagit flera av Levix27s klassiker och gett dessa en touch av BAPE. Allt släpps den 23 januari och grejerna kommer att finnas i Levix27s butik på NK i Stockholm och på nätet. Tumnagel
70kg
+
Bobby Green
0

Dokumentär om Serj Tankian
Sångaren i System Of A Down

I dokumentären Truth to Power får vi följa Serj Tankian som är sångare i metalbandet System Of A Down. Allt från exklusiva intervjuer till backstage-material ska finnas med. Släpps den 19 februari. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0