m
a
r
1 i dag4 i går51 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Jaha, nu vill jag ha en TVR Grantura också
Vilken härlig bil!

Små och knubbiga klassiska sportbilar. Finns det något bättre? Petrolicious senaste film handlar om en TVR Grantura från 1963 och den är ju bara helt fantastisk. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0
2018

Eldrivna Arc Vector är presenterad
Komplett med smart klädsel och hjälm

Vi har tidigare skrivit om den nya motorcykeltillverkaren Arc och deras eldrivna projekt Vector. Nu är hojen uppvisad på EICMA-mässan och förutom denna finns det även ett tillhörande skinnställ med en inbyggd haptisk sensor och en hjälm med inbyggd Head Up Display. Den förstnämnda kallar man för Origin och den kan alltså "prata" med din kropp. Exempelvis vibrera till om en fara skulle dyka upp på vägen. Hjälmen kallar man för Zenith och den lilla displayen ska påminna om de som finns i stridsflygplan. Baktill sitter det en kamera som automatiskt hoppar igång om den upptäcker något i förarens döda vinkel och du ser då detta på skärmen. Hjälmen har har även wifi och röststyrning. Batteripacket ska räcka för 19,3 mil motorvägskörning och 27,4 mil om man bara susar omkring inne i stan. Motorn ska ge omkring 130 hästar och 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, toppfarten anges till 241 km/h. Precis som i moderna sportbilar bygger den här runt en kolfibermonocoque och det materialet har man även använt i svingen. Vector ska därför vara omkring 25 procent lättare än motsvarande vanlig sporthoj. Prislappen för ett exemplar ligger på styva 117.000 dollar. Endast 355 stycken exemplar kommer att tillverkas och det ska gå bra att beställa nu. När man får sin hoj levererad är dock oklart för tillfället. Det står även klart att Jaguar Land Rover investerat i företaget via sin investeringsfond InMotion Ventures. Arc är grundat av den förra Jaguar-chefen Mark Truman och de verkar alltså tro på hans produkt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Tissot släpper klocka som matchar nya Alpine
Självklarhet när man kör sportbil

Har man en sportbil ska man också ha en klocka på armen som matchar bra till den, sägs det i alla fall. Därför presenterar nu Tissot modellen vi ser här, och den ska gå extra bra ihop med nya Renault Alpine A110. Klockan kallas för Alpine On Board och den finns både som automatisk och med Quartzur. Oavsett så är aluminiumboetten på 45 millimeter och klockan är vattentät till 100 meters djup. Vill man inte ha den på armen kan man plocka loss den från armbandet och sätta den på mittkonsolen istället - perfekt när man ska ta tid när man kör. Vad klockan kostar och när den släpps är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Ford GT40 som är väldigt lik originalet
Fina replikor byggda av Superformance

Får man tag i originalet Ford GT40 får man vara beredd på att slanta upp rejält. Har man inte riktigt så stadig kassa men ändå vill ha en sån här bil kan man vända sig till Superformance som bygger väldigt bra replikor av dessa gamla klassiker. Det här exemplaret ägs av Ted Baird som även har installerat ett par originalgrejer från 1966 års upplaga av GT40. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

En av världens mest avancerade superbilar
Bruce visar upp sin Porsche 959

Mellan 1986 och 1993 tillverkade Porsche den mycket avancerade superbilen 959. En sådan äger Bruce Canepa och i den här filmen får vi reda på mer om den. Bilder från inspelningen finns på länken nedan. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Jasbir Dhillon visar upp sin häftiga Jaguar XJR-15
En av 27 stycken för gatan

Mellan 1990 och 1992 byggde Jaguar Sport den tvåsitsiga sportbilen XJR-15. Endast 53 stycken exemplar blev till och bara 27 av dessa gjordes för gatan. Mekaniskt baserades bilarna på Le Mans-vinnaren XJR-9. Designade karossen gjorde Peter Stevens som även ritat McLaren F1. När bilen rullade ut på vägarna var det den första gatlegala helt tillverkad i kolfiber. Jasbir Dhillon har en från 1991 och i den här filmen delar han med sig av den. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0
2017

Toyotan som försvann men hittade hem igen
Härlig historia

Det är svårt att som bilintresserad att inte vilja ha en gammal klassisk japansk sportbil. Jag har länge trånat efter en Datsun 240Z men det är tyvärr inget som står i garaget ännu. En annan modell från en annan tillverkare som jag också alltid drömmer om är Toyotas 2000GT. Den finns det bara 351 stycken exemplar av så jag får nog nöja mig med en modellbil av den att ställa på hyllan. Jean-Pierre Degenève har dock ägt två stycken, men vid ett tillfälle blev han tvungen att sälja dem båda. Hans son lyckades dock snoka upp den ena av bilarna och gav den till sin far på hans 70-årsdag. Magiskt. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

R8:an från 1967
Den från Renault alltså

Om någon säger att de har en R8:a i garaget behöver det nödvändigtvis inte handla om Audis sportbil. Det kan lika gärna vara en Renault R8 från 1967. En sådan i rally-utförande har Anthony Nicolo och den får vi se mer av här i Petrolicious senaste film. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Uppstickaren som gick och vann på Le Mans
Bizzarrini gjorde avtryck

Den numera 91-årige italienaren Giotto Bizzarrini började 1954 att jobba hos Alfa Romeo med modellen Giulietta. Tre år senare hamnade han hos Ferrari där han blev chefskonstruktör för Gran Turismo- och sportvagnarna. Han ansvarade bland annat för Ferrari 250 Testa Rossa och 250 GTO. 1961 lämnade han företaget för att tillsammans med kollegan Carlo Chiti starta ATS där man byggde sportbilar och Formel 1-vagnar. Detta höll dock bara i ett år, och 1962 drog Giotto själv igång konstruktionsbyrån Società Autostar. Via den utvecklade han Lamborghinis V12-motor och bilar åt tillverkaren Iso. 1964 ändrade man namn till Bizzarrini och tog fram den egna bilen Bizzarrini 5300 GT som baserades på Iso Grifo. 1965 presenterade man racerbilen A3/C, och med den lyckades man att vinna sin klass på Le Mans samma år. Just denna bil handlar Petrolicious senaste film om. 1969 gick företaget i konkurs, men Giotto gav inte upp för det och fortsatte att jobba åt flera olika tillverkare genom åren. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Geordan och hans far har en Venturi 260 APC
Häftig sportbil från Frankrike

En fransk sportbil jag skulle vilja ha är Alpine A310. Efter att ha sett Petrolicious senaste film har jag ytterligare en på listan - Venturi 260 APC. Den här är från 1991 och den ägs av 24-åriga Geordan Fusi och hans far. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Bill har en Piper P2
Det vill jag med ha

Ovanliga bilar är i mitt tycke de allra roligaste. Jag blir alltid så intresserad av historien kring hur den där bilen blev till, varför den försvann och om några finns kvar i livet. För några veckor sedan fick jag med egna ögon se en Volkswagen SP2 som hamnar i just kategorin ovanlig bil. Den tillverkades i Brasilien på 70-talet och endast 681 stycken exporterades därifrån. Därmed kan jag stryka den från listan över bilar jag vill se, äga kan jag nog bara drömma om. En annan bil som jag inte har sett hittills men som också finns med på min lista är Piper P2. Det är en brittisk sportbil med rätt så speciella men underbara former. En sådan från 1972 har Bill Atkinson och här delar han med sig av den. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Jay Leno visar upp sin nya Ford GT
Körde 160 mil första veckan

En av de första att få sin nya Ford GT var inte helt oväntat motortoken Jay Leno. Här visar han upp bilen och tar oss med på en liten åktur. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

911 Carrera RSR från 1993 med en mil på mätaren
En av 51 stycken tillverkade

Om en månad kommer RM Sothebyx27s att auktionera ut en riktigt unik bil. Det handlar om en Porsche 911 Carrera RSR 3.8 från 1993 och som om inte det var tillräckligt så har bilen endast en mil på mätaren. En mil! Den har alltså aldrig använts, även om det kan se ut så. Allt är original och bilen specialbeställdes när det begav sig i lacken Polar Silver med helröd interiör. Nu 24 år efter att ägaren ruvat tillräckligt länge på sin investering är det alltså dags för försäljning. Bilen som är en av endast 51 stycken tillverkade väntas gå för mellan 2-2,2 miljoner euro. Den nya ägaren kommer att få ett riktigt as till maskin som är byggd för att köras, så låt oss hoppas att denne kommer att göra det. 350 hästar, eller minst 375 hästar som det sägs, 0-100 km/h på 3,8 sekunder och en fempetad manuell låda att leka med. Det blir inte bättre än så här. Fler bilder på läckerbiten finns på länken nedan. Tumnagel
186kg
+
Bobby Green
0

Bjartur och hans MGB GT
Mer från Petrolicious Islandstripp

När Petrolicious var på Island hann de med att filma flera bilar och en av dessa var den här - Bjartur Gudmundssons MGB GT. En liten sportbil som låter såpass mycket att det bara finns en sak att koncentrera sig på bakom ratten - att köra. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Designern av Ford GT kör en Ford GT
Helt rätt

Mellan 1964 och 1968 tillverkade Ford sportbilen GT40. 2005 väckte man återigen liv i modellen när man lanserade GT. Nu finns det ytterligare en version men den som kom för mer än tio år sedan är ändå den som är mest lik originalet. Huvudansvarig för designen var Camilo Pardo och gissa vad han har i garaget? En Ford GT såklart. Det här är dessutom hans sjätte exemplar. Tumnagel
122kg
+
Bobby Green
0

Peter Fonda från Easy Rider i Mercedes-reklam
Regisserad av The Coen Brothers

Snart är det återigen dags för Superbowl i USA och ni vet vad det innebär - riktigt påkostade reklamfilmer som kommer att sändas mellan matcherna. Mercedes har inte snålat utan tagit in The Coen Brothers som fått regissera det vi se här. Skådespelaren Peter Fonda får reprisera lite av sin roll från kultrullen Easy Rider men istället för en Harley-Davidson har han uppgraderat sig till Mercedes senaste sportbil AMG GT Roadster. Bonusklipp nedan. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0
2016

Bo, äta och festa gratis med hjälp av Tinder
Yes Theory testar om det går

Ammar, Thomas, Matt och Derin är de fyra kompisarna som ligger bakom Yes Theory. Det är en YouTubekanal där gänget hela tiden söker nya äventyr genom att själva gå utanför komfortzonen och fråga människor runt om i världen olika saker. Det kan vara om de får bada i någons pool eller åka med i någons häftiga sportbil. I deras senaste klipp har de tagit hjälp av appen Tinder för att få tak över huvudet, mat i magen och härliga festminnen. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

En Alpine A110 kör man inte, man klär på sig den
Det här är Jürgens vardag

En Alpine A110 är inget man ser ute på vägarna varje dag direkt. För Jürgen Clauss är det dock vardag. Han driver företaget AlpineLab som specialiserat sig på just dessa små härliga franska sportbilar. Här får vi se lite hur det är att leva i Alpine-världen. Själv är jag mer svag för Alpine A310, men en A110 är inte dum den heller såklart. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Ducati 1299 Superleggera är här
215 hästar stark kolfiberdröm

Nu är den här. Ducatis nya värstingbåge 1299 Superleggera. Endast 500 stycken exemplar kommer att byggas och de lyckliga ägarna kommer att få en supermaskin fylld med kolfiber och 215 hästar. Läskig siffra med tanke på att torrvikten är strax över 150 kilo. Effekten gör även hojen till den mest kraftfulla twinen i produktionskläder som Ducati någonsin släppt. Precis som i moderna sportbilar har hojen konstruerats kring en monocoque i kolfiber. Materialet återfinns även i svingen och i hjulen. Detta ger en torrvikt på 156 kilo och en tjänstevikt på 167 kilo. Ramen sparar 1,6 kilo medan svingen lättar bygget med 900 gram jämfört med om det skulle vara tillverkat i stål. Hjulen sparar 1,4 kilo medan den uppdaterade Öhlinsfjädringen har bantat med 1,8 kilo. Motorn är en tvåcylindrig Superquadro på 1 285 kubik och den lämnar alltså 215 hästar, vridet anges till 147 Newtonmeter vid 9 000 varv. Växellådan har sex lägen och precis som i en bil finns det olika körlägen att välja mellan. När du köper ett exemplar ingår även ett kit för bankörning vilket består av ett helsystem i titan från Akrapovic, raceruta, prylar för att ta bort regplåten och sidostödet, blindlock för backspeglarna, ett överdrag och ett centralstöd som du fäster i hjulbulten bak. Allt om den nya hojen, förutom pris och när den går att köpa, finns på länkarna nedan. Tumnagel
156kg
+
Bobby Green
0

Scott har en Acura NSX i sin samling
En härlig klassiker

Honda NSX, eller Acura NSX som den benämns i staterna, är en riktigt klassisk sportbil som i dag inte är en helt vanlig syn. Scott King äger ett exemplar och i det här klippet från Petrolicious visar han upp den och lite mer av sin samling av bilar. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green
0

Bilen som hade allt TJ sökte
Alfa Romeo Montreal är en fantastisk skapelse

När TJ Grewal ska köpa en bil har han några krav. Bilen måste ha en unik design och det måste finnas en sportig karaktär över den. Bägge de sakerna stämmer mycket bra in på Alfa Romeo Montreal, en bil som TJ aldrig hade sett i verkligheten innan han köpte den han nu äger. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Historien om DeLorean
Mannen, bilen och folket

En av de mest ikoniska sportbilarna som finns är DeLorean DMC-12. Med sin kaross i rostfritt stål, sina måsvingedörrar och sin medverkan i Tillbaka till framtiden-filmerna blev den en utstickare som i dag är en trevlig syn på bilträffar runt om i världen. I den här dokumentären från Carfection får vi reda på mer om bilen, men också om dess skapare, hans visioner och folket runt omkring. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Mercedes har byggt världens snyggaste golfbil
Ganska lite konkurrens i denna kategori dock

Tillsammans med golfbilstillverkaren Garia har Mercedes tagit fram den här mycket snygga golfbilen som de kort och gott gett namnet Mercedes-Benz Style Edition Garia Golf Car. Den ser lyxigare ut än något annat som rullat på en golfplan och designen kommer faktiskt från en blandning av golfare och bilfans som fick komma med idéer kring hur de ville att en sån här typ av transport skulle se ut. Bilen går givetvis på el och räckvidden anges till omkring åtta mil, en laddning ska ta sex timmar. Toppfarten är begränsad till 30 km/h. Den väger in på 440 kilo och får lasta hela 460 kilo. Garia kommer att bygga två stycken prototyper för test och uppvisning, och om dessa tas väl emot kan det leda till serieproduktion. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Matt Farah testar en orörd Acura NSX
Klassisk sportbil som aldrig går ur tiden

För 25 år sedan rullade den här Acura NSX:en av produktionsbandet och sen dess har den tuffat runt 13 500 mil. Den är helt original vilket innebär 270 hästar ur den tre liter stora V6:an som sitter bakom sittbrunnen. En spännande bil som var futuristisk när den kom och som blivit en härlig klassiker i dag. Matt Farah har provkört och så här såg det ut. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Den coolaste transportbilen någonsin
Jay Leno visar sin udda Mercedes

När Mercedes tävlade runt Europa på 50-talet så ville man reparera sina tävlingsbilar hemma på fabriken. Så man byggde en riktigt snabb transportbil och istället för att reparera på plats körde man helt enkelt hem, reparerade på natten och körde tillbaka dit man tävlade. Den här udda transportbilen hade en motor från en 300 SL och gjorde runt 170 km/h med bil lastad. Tyvärr så förstörde Mercedes originalet en gång i tiden så den Jay Leno har är en replika som faktiskt är byggd av en svensk. Inte mindre cool för det. Tumnagel
117kg
+
Roger Åberg
0

En sista tur i en Dodge Viper
Muskelbilen finns snart inte mer

Nästa år kommer den allra sista Dodge Vipern att tillverkas och för att hylla den klassiska amerikanska muskelbilen har The Verge gjort detta inslag. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
0

David rattar en mycket vacker Dinalpin A110
"Det bästa med den här bilen är att jag äger den"

Visst hade det varit roligt att äga en bil som inte så många andra har? Det gör David Griffiths som har en Dinalpin A110. En bil som byggdes av den mexikanska tillverkaren Diesel Nacional (DINA) och som delade väldigt mycket med sin franska systermodell Alpine A110. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Porsche 959 - superbilen från 80-talet
Evo testar ytterligare en ikon

1986 började Porsche att bygga modellen 959 för att tävla med i Grupp B-rally och eftersom man var tvungen att även ha minst 200 stycken exemplar godkända för gatan blev det ett par sådana också, 340 stycken närmare bestämt. Bilen var när den presenterades den snabbaste gatlegala produktionsbilen i världen med sin toppfart på 317 km/h och den ansågs även vara en av de tekniskt mest avancerade sportbilarna för sin tid. Evo har provkört ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida