m
a
r
5 i går52 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
2018

Bubbel i kolfiberflaska som matchar din Bugatti
Men drick inte när du kör

Bugatti har nu tillsammans med Champagne Carbon tagit fram champagnen EB.01. I flaskan finns en blandning av 90 procent chardonnay-druvor och 10 procent pinot noir och som ni kan se matchar flaskan bra till en svart Chiron. Har du inte bilen kanske du ändå vill pryda din vinkällare med flaskan. Alexandre Mea som är vd för skumpaföretaget säger följande: "We are thrilled to have the chance to begin an adventure with Bugatti. At the crossroad of tradition and modernity, excellence and technology, Bugatti never makes compromises. We feel the same about our Champagne. Our constant pursuit of perfection and relentless desire to innovate has naturally led us to a powerful brand like Bugatti: breaking the conventions and remaining one of the top luxury brands in the world." Bugattis vd Stephan Winkelmann säger så här: "Bugatti and Champagne Carbon are avant-gardists of their respective industry, translating their know-how achieved through a proud history into an innovative present and future. Striving for perfection is at the core of all our actions, leading us to constantly want to keep pushing our own boundaries." Tumnagel
60kg
+
Bobby Green
0

Stratosen bjuder på mest känslor bakom ratten
Racerföraren Érik har kört en del

Den franska racerföraren Érik Comas har kört många olika bilar i sina dagar. Allt från Skylines i Japan till 911:or på Le Mans. Det är dock den här Lancia Stratosen från 1974 som ger honom mest känslor när han sitter där bakom ratten. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Omegan som låg i en byrålåda i över 40 år
Auktioneras ut - för minst 400.000 kronor

Den 19 april anordnar Bukowskis den stora klockauktionen Important Timepieces och huvudattraktionen är klockan vi ser här ovanför. Det är en Omega Speedmaster 2915-3 som legat bortglömd i en byrålåda i över 40 år och som nu alltså ska auktioneras iväg. Utropspriset är 400.000 kronor. Sedan klockan köptes 1959 har den haft en och samma ägare, helt och hållet bevarad i originalskick och med tillhörande korrekt låda och certifikat. Säljaren är rally-entusiast och såg i den amerikanska tidningen Sports Cars Illustrated en annons för klockan och blev genast förälskad. Han försökte beställa klockan direkt från USA men utan framgång. Samma julafton fick han dock klockan av sin far som hade lyckats beställa klockan via Omegas representant i Skandinavien. Förra hösten auktionerades en Omega Speedmaster 2915-1 ut av Bukowskis och den gick till slut för 2.266.250 kronor vilket blev ett nytt världsrekord. Kommer den här kunna bräcka det tror ni? Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0
2017

R8:an från 1967
Den från Renault alltså

Om någon säger att de har en R8:a i garaget behöver det nödvändigtvis inte handla om Audis sportbil. Det kan lika gärna vara en Renault R8 från 1967. En sådan i rally-utförande har Anthony Nicolo och den får vi se mer av här i Petrolicious senaste film. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Corollan med nio liv
Klassiker från 1973

Mike Muniz har ägt sin Toyota Corolla från 1973 sedan 1988. Under den tiden har den fungerat som en vanlig gatbil och som en dragracingbil. Numera är den en hyllning till TE27-rallybilarna på 70-talet, och det verkar passa den alldeles utmärkt. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Skippa Bentaygan och köp denna istället!
Maffig version av Continental GT

Vill man köra Bentley och busa lite i leran är det en Bentayga man ska ha. Eller den här - en ombyggd Continental GT som höjts, fått skärmbreddare, feta hjul, maffig frontbåge och en ställning baktill för extraljus, soppadunkar och reservhjul. Ett galet bygge som togs fram av National Geographics TV-serie Supercar Megabuild. Bilen är helt laglig att köra på gatan och under huven sitter det en W12:a på 6,0 liter som driver alla fyra hjulen. Skulle du vara sugen är det bara att buda på bilen som för tillfället ligger ute till försäljning på eBay. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green
0

Skönt stukad Triumph Speed Triple
Byggd av Classified Moto

Custom-byggaren Classified Motos senaste skapelse är den här Triumph Speed Triplen från 2007. Uppdragsgivare var Rebel Yell Bourbon och man fick hyfsat fria händer att bygga det man kände för. Man plockade därför ihop en hel del grejer man redan hade på hyllan och skapade en hoj som både ser cool ut och är användbar. Bygget har fått namnet Frank och det första som sticker ut är inte helt oväntat de enorma däcken som ser ut att kunna klättra över vilket berg som helst. Bakdäcket kommer från en fyrhjuling. Svingen är ombyggd och förlängd samtidigt som man strippat bort massa onödigt som skärmar och annat krafs. Hojen kommer att stå utställd på årets upplaga av Sturgis Motorcycle Rally som drar igång den 3 augusti. Tumnagel
156kg
+
Bobby Green
0

Rally med en Mercedes-Benz CLK GTR Roadster
Ja, du läste rätt

Mercedes byggde sex stycken exemplar av Mercedes-Benz CLK GTR Roadster. En helt galen bil med en 6,9 liter stor V12:a som pumpar ur sig 612 hästar och som har ett vrid på 775 newtonmeter. Helt utan överladdning. Fullt laglig att framföra på allmän väg. För många en ovärderlig skapelse som endast plockas fram vid väldigt speciella tillfällen och som vårdas ömt. Ägaren till bilen vi ser här vill dock använda sin bil rejält och är exempelvis inte rädd för att ta ut den på en rallysträcka och bränna loss lite. Kul att se! Tumnagel
165kg
+
Bobby Green
0

Härlig samling rallybilar på auktion
Ge mig alla

Ibland, eller ofta, så drömmer jag att ha en gammal klassisk rallybil som man får köra på gatan med. Den ska vara rå, avskalad, hård, metallisk, pigg och helst vråla som bara den. Typ en Lancia Stratos HF Stradale, en Audi Sport Quattro S1 eller en Ford RS200 Evolution. Alla dessa tre plus ytterliga fyra extremt trevliga bilar i kategorin kommer den 18 augusti att auktioneras ut av Bonhams, och jag vill ha alla. Vilken av dessa godbitar skulle du vilja ha i ditt garage? Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

Ny posterbox med bilder på 16 Saabar
Släpps i sommar

I juni är det Saab Car Museum festival och då kommer även en samlarbox med posters och bilder på bilarna från Saab Car Museum att presenteras. 16 stycken posters finns i boxen som kommer att tryckas i 900 exemplar. Den kommer även att innehålla en bok med kortare texter, bland annat en intervju med förre chefsdesignern Einar Hareide. Bilderna är tryckta på 250 grams papper i storleken 48x37 centimeter. Bilderna är tagna av fotografen Johan Wedenström och retuschade av Jürgen van den Hoofdakker. Bilarna som är avbildade är Ursaaben från 1945, Saab 94 Sonett I, Saab 92, Saab 93 ”monstret”. Saab Sonett II, Saab 96 Sport, Saab 96 Carlssons rallybil från Monte Carlo, Saab 96 V4 Per Eklunds rallybil, Saab 99 turbo, Saab 99 turbo Stig Blomqvist rallyversion, Saab 900 Aero, Saab 900 Cabriolet, Saab 9000 från Talladega, Saab 9-3 cabriolet, Saab 9-5 kombi och till sist, Saab AeroX konceptbil. Boxen går att förbeställa nu för 1875 kronor. Tumnagel
149kg
+
Roger Åberg
0

Trevlig replika på Audi Sport Quattro S1 E2
Allt började med en modellbil

Volker Gehrt har byggt sig en replika av 80-talsikonen Audi Sport Quattro S1 E2 som man körde rally med. I Petrolicious senaste film visar han upp bilen och berättar om varför han tog sig an detta minst sagt ambitiösa projekt. Tumnagel
123kg
+
Bobby Green
0

Maximes Austin Mini utanför Normandie
Liten men naggande god

Maxime Delestre är barnbarn till en Peugeot-försäljare och son till en rally-kartläsare så att säga att han är uppväxt i en biltokig familj är helt korrekt. Vid 17 års ålder tog han sin egna racinglicens och ett år senare hade han körkortet i handen. Han körde lite olika bilar men insåg snabbt att moderna åk inte gav honom den körupplevelse han sökte, och det var det som ledde honom till att köpa bilen han har i dag - en Austin Mini från 1975. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

En hyllning till en avliden bilentusiast
Jordan älskade verkligen sin 911

Gillar man bilar, åker på bilträffar och hänger runt i dessa kretsar inser man snart att allt handlar om entusiasm. Man träffar trevliga människor som delar samma intresse, och vill man är det väldigt enkelt att knyta bra kontakter när det gäller allt som har med hobbyn att göra. I samma veva kan man även få många nya vänner. Jordan Hilsenbeck älskade bilar, framförallt sin Porsche 911. För 1 1/2 år sedan avled Jordan i ett rally med gamla bilar. Filmmakaren Daniel Soares träffade Jordan när han höll på med en dokumentär om bilentusiaster i norra Kalifornien och de båda klickade direkt. Bara dagen innan han gick bort åkte Daniel med Jordan i hans bil och bara njöt av livet. Nu är dokumentären som döpts till What a Ride klar och så här blev den. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Den diskreta Integralen
Härlig klassiker

För 30 år sedan startade Mr. Middleton Middleton Motor Services - en bilverkstad i Ullenhall, Storbritannien. Han har alltid haft ett stort intresse för bilar och racing och i det personliga garaget står det en Lancia Delta Integrale. Den har varken den stora bakvingen eller Martini-klistermärken på sig och den är i ett utsökt originalskick. Säkert en bil som passerar en del obemärkt, men de som vet de vet vad den här har betytt och än i dag betyder. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0
2016

Motorcyklister sätter upp Macbeth
Annorlunda tolkning av klassisk pjäs

Årets Sturgis Motorcycle Rally hade en något speciell föreställning att bjuda på i år - en uppsättning av William Shakespeares klassiska pjäs Macbeth. Komplett med inslag av ett gäng motorcyklar då, såklart. Bakom initiativet stod Bird Cage Theatrics Company som såg till att skinnknuttarna fick sig en dos historia och kultur med en twist. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Grusbus med en Porsche
Helt okej om man har en Safari 911

Sladda i gruset med en Porsche känns ju som något man endast gör om man har en Cayenne. En 911 håller man på asfalten om det ska lekas. Fast inte om det handlar om en 911 Safari, för då kan man nämligen göra som i videon här ovan utan problem. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Den brutala baletten
John Campion berättar om sin Lancia Delta S4

John Campion har inte bilar för att imponera på någon annan, utan för sin egen skull. I hans samling finns massa trevligt, bland annat en Lancia Delta S4 som vi får reda på mer om här. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Autocar kör en rallypreppad Ferrari 308 GTB
Rallyföraren Tony Worswicks bil

Tax The Rich har gjort det förut, kört rally med Ferrari-bilar alltså. Men visste ni att det faktiskt fanns en Ferrari utvecklad för riktig rally? Ferrari 308 GTB Group B byggdes i omkring sex exemplar av Michelotto i Italien. Rallyföraren Tony Worswick utvecklade dock en egen version och denna har Autocar fått provköra. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Snubbar kraschar i rally men behåller lugnet
En pinne tog nästan ut lemmen!

Sean Keating och Caleb Ash körde lite tävling med en gammal Subaru i det australienska rallyt Quit Forest Rally men de kom inte riktigt hela vägen i mål eftersom de dammade av vägen, rätt så rejält. Men en bur i bilen och fempunktsbälten gjorde jobbet och de båda kunde kliva ur vraket relativt oskadda. Kort efter kraschen drog de fram kameran och filmade hur de hade kraschat och hur säkerhetsutrustningen räddade dem, och så här såg det ut. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Porsche 959 - superbilen från 80-talet
Evo testar ytterligare en ikon

1986 började Porsche att bygga modellen 959 för att tävla med i Grupp B-rally och eftersom man var tvungen att även ha minst 200 stycken exemplar godkända för gatan blev det ett par sådana också, 340 stycken närmare bestämt. Bilen var när den presenterades den snabbaste gatlegala produktionsbilen i världen med sin toppfart på 317 km/h och den ansågs även vara en av de tekniskt mest avancerade sportbilarna för sin tid. Evo har provkört ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Rallycrossförarens snygga omkörning
Johan Kristoffersson driftar förbi motståndet

I helgen var det rallycross-tävling på Hockenheimring och där deltog bland annat Ken Block och svenskarna Mattias Ekström och Johan Kristoffersson. Mattias var den som kammade hem segern totalt, men Johan stod för den snyggaste omkörningen i starten, och det är den vi ser här ovan. Tumnagel
207kg
+
Bobby Green
0

Ari Vatanens legendariska Peugeot är till salu
Hans 205 T16 kan gå för över en miljon Euro

Den 14 maj anordnar Sothebys bilauktion i Monaco och ett av objekten som ska säljas är rallyföraren Ari Vatanens legendariska Peugeot 205 T16 - en bil som han bland annat vann Svenska rallyt med 1985. Under skalet ruvar en 345 hästar stark turbomatad fyra på 1,8 liter och bilen som säljs är helt original och orenoverad. Auktionsförrättaren Max Girardo berättar att den väntas gå för mellan 450 000 till 550 000 Euro men med tanke på hur speciell bilen är kan den lika gärna spräcka miljongränsen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
122kg
+
Bobby Green
0

Krossade rallyrekord med nya bilen
Kapade tio sekunder på sista sträckan

Rallyförarna Hayden Paddon och John Kennard hade ny bil med sig till Rally Otago och de lyckades faktiskt vinna hela rasket. Som om inte det var nog slog de även rekordet på den sista sträckan med hela tio sekunder, och hur det såg ut ser vi här ovan. Tumnagel
147kg
+
Bobby Green
0

En vild F1-bil på Manchesters gator
Så kan man också göra reklam för Gumball 3000

I år går Gumball 3000-rallyt mellan Dublin och Bukarest och för att peppa inför detta har man släpat ut en riktig F1-bil och kört med den på gatorna kring Manchester. Tumnagel
273kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida