m
a
r
4 i dag4 i går69 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Eldrivna Arc Vector är presenterad
Komplett med smart klädsel och hjälm

Vi har tidigare skrivit om den nya motorcykeltillverkaren Arc och deras eldrivna projekt Vector. Nu är hojen uppvisad på EICMA-mässan och förutom denna finns det även ett tillhörande skinnställ med en inbyggd haptisk sensor och en hjälm med inbyggd Head Up Display. Den förstnämnda kallar man för Origin och den kan alltså "prata" med din kropp. Exempelvis vibrera till om en fara skulle dyka upp på vägen. Hjälmen kallar man för Zenith och den lilla displayen ska påminna om de som finns i stridsflygplan. Baktill sitter det en kamera som automatiskt hoppar igång om den upptäcker något i förarens döda vinkel och du ser då detta på skärmen. Hjälmen har har även wifi och röststyrning. Batteripacket ska räcka för 19,3 mil motorvägskörning och 27,4 mil om man bara susar omkring inne i stan. Motorn ska ge omkring 130 hästar och 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, toppfarten anges till 241 km/h. Precis som i moderna sportbilar bygger den här runt en kolfibermonocoque och det materialet har man även använt i svingen. Vector ska därför vara omkring 25 procent lättare än motsvarande vanlig sporthoj. Prislappen för ett exemplar ligger på styva 117.000 dollar. Endast 355 stycken exemplar kommer att tillverkas och det ska gå bra att beställa nu. När man får sin hoj levererad är dock oklart för tillfället. Det står även klart att Jaguar Land Rover investerat i företaget via sin investeringsfond InMotion Ventures. Arc är grundat av den förra Jaguar-chefen Mark Truman och de verkar alltså tro på hans produkt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Secret Service - Flash In The Night
Fredagsklassikern

Inatt for jag fram som en blixt på motorvägen och därför passar det ju alldeles utmärkt att köra klassikern Flash In The Night av den svenska gruppen Secret Service som fredagsklassiker idag. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Om Norges kustvägsprojekt
Intressant

Om du vill ta dig från Kristiansand till Trondheim i Norge är det motorvägen E39 som gäller. Den snirklar sig längs med kusten och på hela sju ställen måste du åka färja. Resan tar inte mindre än 21 timmar. Denna tiden kommer dock att halveras när det nya vägnätet med både tunnlar och broar står klart. Projektet beräknas kosta omkring 40 miljarder dollar att färdigställa. En stor det i bygget blir Rogfast - världens djupaste och längsta undervattensvägtunnel. Den ska stå klar 2024 och blir 27 kilometer lång och på det djupaste stället är den 392 meter under vattnet. Tumnagel
166kg
+
Bobby Green
0
2015

Autobahn för cyklister på förslag i Tyskland
10 mil lång

Tyskland vill bygga en tio mil lång Autobahn för cyklister så att de kan ta sig längre på sina tvåhjulingar. De första fem kilometrarna är redan färdiga och igång, men detta vill man alltså utöka avsevärt. Målet är att sammanlänka tio stycken städer i Västtyskland vilket i sin tur bidrar till att över två miljoner tyskar får en vettig cykelväg att trampa på, något som i det långa loppet skulle kunna minska antalet bilar på vägarna varje dag med hela 50 000 stycken. Cykelvägen skulle vara fri från hinder och ha olika körfält ämnade för olika hastigheter. Om det nya projektet blir verklighet återstår att se, och som vanligt handlar det om pengar. Den totala kostnaden för att ro allt i hamn uppges till omkring 180 miljoner euro vilket inte är en direkt liten slant att vaska fram. Tumnagel
212kg
+
Bobby Green
0

Motorvägsbro byttes på under två dygn
Snabba puckar i Kina

En motorvägsbro i Peking började se lite ledsen ut så det var dags att byta ut den, något man hann med på bara 43 timmar. Först revs den gamla biten, och sedan puttade man helt enkelt in en helt ny sektion på samma plats. Snabbt jobbat! Tumnagel
267kg
+
Bobby Green
0

Vacker fyrklöverkorsning i Brasilien
Även motorvägar kan vara fina

I den här korta videon får vi en överblick över en så kallad fyrklöverkorsning - ett vägsnitt som ibland påträffas i anslutning till motorvägar och som faktiskt är ganska så vackert att titta på. I alla fall från ovan. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
0

Helikopteröverraskning på motorvägen
Mäktigt

Tänk dig att du lugnt och fridfullt är ute och kör med din bil på motorvägen när du plötsligt hör ett dånande ljud som bara blir högre och högre. Du vrider ner volymen på stereon men ljudet kommer inte därifrån. Du tittar åt vänster, rakt fram och åt höger men ser ändå ingenting. Innan du har hunnit slänga ett getöga i backspegeln så smäller det till ovanför huvudet och bara några meter ovanför bilen dyker en stridshelikopter upp och vill rejsa med dig. Inget man ser varje dag direkt, om man nu inte bor i Ryssland eller Ukraina vill säga. Tumnagel
172kg
+
Bobby Green
0

Hybridcykeln som kommer upp i motorvägsfart
Lätta tramptag får dig att känna dig superstark

Komikern och cykelentusiasten Rich Kronfeld är hjärnan bakom Raht Racer - en liten trehjulig cykel som har både vanliga trampor och modern elmotorsteknik under skalet. Den aerodynamiska karossen skyddar dig från väder och vind samtidigt som hybridtekniken hjälper dig att komma upp i hastigheter som du aldrig hade klarat genom att bara trampa. En elmotor på 20kW ser till att trehjulingen som väger 260 kilo rullar framåt. Prototypen gör omkring 110 km/h men produktionsversionen ska kunna toppa hela 160 km/h. Men vem skulle våga åka omkring i en sån här i den hastigheten? Och framförallt, hur skulle det någonsin kunna bli lagligt? Hursomhelst så är Raht Racer en dröm som Rich vill förverkliga med hjälp av Kickstarter, och i skrivande stund har man fått in 25 000 av de 75 000 dollar man söker. Blir den verklighet hoppas man på en räckvidd omkring åtta mil. Det förväntade priset sägs bli runt 35-45 000 dollar. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

En motorväg med måsar
Så här ser deras flygrutin ut

Vi har sett liknande videoklipp förut och här är ännu ett. Denna gång får vi se hur måsar flyger omkring i luften. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0
2014

Bilen för dig som vill vara självisk och nostalgisk
Vi har kört Porsche 911 Targa 4S

Vad ska man köpa för bil om man vill att det ska kunna rufsa till i håret ibland men tycker att en cabriolet är för mycket? Panoramatak fixar inte biffen utan det måste vara något mellanting. En targa är rätt svar såklart. Och det finns många bilar med den taklösningen att välja på, men ska du vara nostalgisk är det Porsche som gäller. Är du inte sugen på att köpa en gamling har det ganska så nyligen släppts en färsk version som går tillbaka till sina rötter med den silverfärgade bågen, men som givetvis är hypermodern på alla andra punkter. Perfekt när du vill flörta med dåtiden och få en cabkänsla endast avsedd för dig och din passagerare. Tumnagel
183kg
+
Bobby Green
0

Det här är framtidens lastbil enligt Mercedes
Komplett med autopilot

Framtiden är autonom, i alla fall om man får tro de flesta biltillverkarna. Då ska vi istället för att koncentrera oss på själva körningen kunna göra andra saker under tiden vi transporteras fram. Det gäller personbilar, men även lastbilar där förarna kör väldigt långa sträckor varje dag. Då kan det vara bekvämt att på motorvägen koppla på autopiloten och koppla av en stund. Mercedes-Benz Future Truck 2025 är en förhandsvisning av vad som komma skall. I somras var en prototyp ute på motorvägen A14 för att testa autopiloten i realistiska förhållanden och man körde i upp till 80 km/h utan några problem. Lastbilen anpassar sig till trafikflödet framför precis som bilar med adaptiva farthållare gör och även här används ett antal radarsensorer för att hålla koll på allt. Det dröjer som väntat ett par år innan all teknik är finslipad och redo att släppas lös på riktigt, men det hela är definitivt på väg. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
164kg
+
Bobby Green
0

King of the hill

Vad har bilar som Porsche Cayenne, BMW X5, Audi Q7 och Volkswagen Touareg gemensamt? Jo de har alla inspirerats av ett original - suven Land Rover. Denna britt i robust kostym som levt sedan 1948. Den perfekta bilen på safarituren eller i lerhålan i skogen. Enkel konstruktion, raka linjer och motorer som aldrig vill dö hur mycket man än pinar dem. Under årens lopp har modellerna förfinats men grundprincipen har alltid funnits där - en rejäl bil med goda terrängegenskaper. 1970 föddes Range Rover. Det var en bil som hade samma DNA som Land Rovern men som passade lite bättre in i finare omgivningar - som i stan och på uppfarten till herrgården. Nu fick de som hade gott om pengar en lyxvagn som även kunde ta sig över stockar och sten. Under årens lopp har modellen utvecklats och förfinats, om än i en hyfsat långsam takt, men 2012 när den fjärde generationen introducerades skedde stora förändringar. Land Rover hade då precis landat i att de köpts upp av indiska Tata Motors och det var dags att markera detta. En helt ny Range Rover som inte var baserad på modellen Discovery presenterades och det var återigen dags för Land Rover att ta plats som herre på täppan. För några dagar sedan fick jag chansen att testa den nya bilen i sportkostym, och så här var det. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green

Ducati 899 Panigale på vägen

Ducatis nya lilla superbåge, 899 Panigale, har filmats på Autobahn i Tyskland vilket gör att vi kan få ta del av lite rullande bilder på när maskinen rör på sig. Kyligt väder och kall asfalt gör dock att det inte blir några topphastighetstester, men det är ändå trevligt att se bågen rulla. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

BMW i3 är ett steg i rätt riktning

BMW har tillverkat elbilsprototyper i ett helt gäng med år men det är först nu de har en modell som är här på allvar - i3. En smidig liten bil för stadskörning som enligt papprena ska komma de mil en vanlig person kör varje dag. Som alltid är ju räckvidden det man pratar om när det kommer till en elbil, och så även här. För vad händer om man får för sig att ta en längre tur? Hur mycket måste man planera och hur omständigt är det att ha en bil som rätt så ofta måste matas med el? En sak är säker - om du tänker köpa en i3, köp den med Range Extender. Tumnagel
239kg
+
Bobby Green
0
2013

Färgkoordinerat i trafiken

Ni kanske minns den där videon där någon hade gjort en time-lapse över hur många flygplan som landade i San Diego varje dag? Om inte så finns den länkad här nedan. Samma snubbe som gjorde den, Cy Kuckenbaker, har nu gjort en ny time-lapse men med ett lite annorlunda mål. Här har han istället filmat en motorväg i San Diego, och sedan färgkoordinerat all trafik. Alla vita bilar kommer samtidigt, alla röda bilar kommer samtidigt. Troligtvis en hel del jobb bakom, men värt det då resultatet ser fantastiskt ut. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Zero släpper vassare version - SR

Motorcykeltillverkaren Zero bygger enbart eldrivna hojar och de har nu hunnit lansera ett par olika modeller. På EICMA visades SR upp, en kraftfullare version av modellen S. Effekten i SR ligger på 67 hästar och 143 Nm. Det räcker för att klara 0-100 km/h på 3.3 sekunder. Toppfarten anges till något blygsamma 165 km/h, men allt för att spara på strömmen. Med tillvalet "Power Pack" (2 500 dollar extra) anges räckvidden till 27.5 mil om man kör i stan och 14.1 mil om man kör på motorväg. För att ladda batteripacket fullt tar det tio timmar. Zero har även uppdaterat alla sina andra modeller och de första kommer levereras till kunder i början på nästa år. Priset för SR är satt till 16 995 dollar. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Diesel power!

Suvar drar bara massa soppa och skräpar ner. Tar plats gör de också. Förutfattade meningar som alla säkert någon gång har hört förut. Men det är nya tider nu. Suvar börjar komma i flera olika storlekar, har motorer som faktiskt är relativt snåla och ser inte längre ut som fyrkantiga lådor. Audi Q5 är en av dem. En suv i mellanklassen som är tillräckligt liten för att inte kännas jobbig att hantera men ändå tillräckligt stor för att svälja en barnfamilj. Med dieselmotor är det heller inte så törstig och genast blir valet inte helt ovettigt. När Audi sen klämmer ner den största dieseln från modellen A6 under locket får man även en bil som är oerhört rolig att köra. Och som skulle kunna bärga en strandad Finlandsfärja om det skulle behövas. Tumnagel
157kg
+
Bobby Green
0

Några timmar med Aston Martin Rapide S

Det finns bilar och så finns det bilar. En del tillverkas på löpande band i en rasande fart och har en prislapp som faktiskt inte avskräcker från nybilsköp. Man får vad man betalar för oftast och många nöjer sig med en bil som kan transportera dem från A till B. Det räcker att bilen har fyra hjul, ett par dörrar och en motor i princip. Funktion före form är helt okej, och man bryr sig helt enkelt inte om hur bilen man kör ser ut. Se Fiat Multipla. Sen finns det bilar som Aston Martin. Bilar som inte härstammar från 3D-skrivare och där mänskliga händer varit lika mycket delaktiga i processen som maskiner. Handsydda sömmar i skinnet, tanke bakom varenda designlinje och ett plakat på motorn som berättar vem som har gjort den sista touchen och översynen av maskinen. Bilar som dessa kostar inte helt oväntat också mer än andra, men de ska de göra också. Det kommer alltid att finnas de som mer än gärna betalar för gediget hantverk, och jag förstår om deras val av bil då hamnar på något från Aston Martin. Tumnagel
202kg
+
Bobby Green
0

Nya Audi S3 är för snäll

I samma veva som jag testade nya Audi RS6 Avant förra veckan testades även nya Audi S3. 300 hästar inpackade i ett litet krutpaket som faktiskt inte är ljusår bort pengamässigt för den som är sugen. En bil som är både praktisk och snabb. Finns med fem dörrar, har plats för fyra vuxna utan problem och lite packning. Den har drivning på alla fyra och kan fås med massa bekvämligheter som tidigare endast var för de lite dyrare och lyxigare vagnarna. Låter ju perfekt eller hur? Det finns bara en nackdel. Audi har gjort nya S3 för snäll. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Nya Audi RS6 går som en skållad R8

Nu i veckan stack jag till München en sväng för att provköra helt nya Audi RS6 och S3 (mer om den bilen i en annan artikel). Det jag visste att jag hade att vänta mig var en fläskig toksnabb kombi, eftersom RS6 nu endast finns i Avant-utförande, och att det i Tyskland finns en väg som heter Autobahn. En kombination som är svårslagen och en plats där man alltså för en gångs skull kan testa en bils toppfart. Om det inte vore för att det regnade förstås... Tumnagel
347kg
+
Bobby Green
0