m
a
r
2 i dag4 i går71 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Harley-Davidson LiveWire i produktionskläder
Första Harleyn som låter som en symaskin

Harley-Davidson. Motorcykeltillverkaren som har patent på det smattrande ljudet deras motorer ger ifrån sig. Världen ser lite annorlunda ut idag, och det innebär att även såna här gamla anrika namn måste anpassa sig. Och det är det man har gjort med modellen LiveWire - Harleys första helt eldrivna hoj. Den visades för första gången upp som koncept sommaren 2014 och nu är den äntligen här i produktionsutförande. Vad mina ögon kan se har dock inget förändrats från den versionen man visade upp i början av september. Och vad vill man veta när en produkt är officiell? I detta fall givetvis saker som räckvidd, laddtid, kraft och vad priset är. Inget av detta får vi dock än, vilket är synd. En sak bjuder Harley på i alla fall, och det är en video där vi får höra hur hojen låter. Det är något märkligt med att se en Harley som låter som en symaskin. Produktionen ska dra igång nästa år. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

Lexus presenterar yachten LY 650
Första med designspråket L-finesse

Lexus vill synas mer på vattnet och presenterar därför nu den rätt så maffiga yachten LY 650. Den är på 65 fot (19,96 meter) och den första marina produkten med Lexus designspråk L-finesse. Att bygga båten, sälja den och fixa med service står företaget Marquis-Larson Boat Group för. De är också de som ligger bakom Lexus tidigare båt som visades tidigare i år. På insidan ska det finnas tre stycken stora hytter och tre stycken badrum. För att driva fram skutan finns Volvo-motorer som går på diesel. Den första Lexus LY 650 ska vara färdigtillverkad under andra halvan av nästa år. Exakt när den ska lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Curtiss visar elhojen Zeus
Första bygget under nytt namn

Vi har tidigare skrivit om Confederate Motorcycles som bygger motorcyklar som inte liknar några andra. I samband med att de bytte namn till Curtiss meddelade de också att de enbart skulle bygga eldrivna motorcyklar i framtiden. Nu är den första här och den heter Zeus. Hojen är än så länge endast en prototyp. Batteripacket är på 14 kWh och i ramen finns två stycken elmotorer och den sammanlagda effekten ska vara 170 hästar och 393 newtonmeter. Fälgarna ska vara i kolfiber, bromsarna kommer från Beringer och både fram och bak ska det sitta dämpare från Race Tech. Planen är att börja sälja Zeus år 2020. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Kör en Brabus på vattnet
Samarbete med finska Axopar

Brabus som är mest kända för att trimma Mercedes-bilar presenterar nu en båt som de tagit fram i samarbete med det finska företaget Axopar. Båten kallar man för Brabus Shadow 800 och precis som namnet avslöjar har den 800 hästar. Bygget mäter 37 fot och det är klätt i kolfiber och läder, och taket över sittdelen är till och med draperat i alcantara. Det må inte se så ut vid en första anblick men det finns även ett litet sovutrymme för två personer så det går att övernatta i den. Här finns även allt det senaste inom navigationsteknik och övrig utrustning man kan tänkas behöva på sjön. Motorerna är kompressormatade Mercury Verado 400R som tillverkats i USA. Dessa ska vara tillräckligt för att ge båten en toppfart på över 50 knop. Endast 20 stycken exemplar kommer att tillverkas och alla byggs för hand. Vad man får betala för att bli ägare till en framgår dock inte. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0
2017

Det här är världens största amfibieflygplan
Premiärtur för Avic AG600

Aviation Industry Corporation of China har i sju år utvecklat Avic AG600 som är världens största amfibieflygplan i produktion just nu. Nu har bjässen gjort sin första flygning och hur det såg ut får vi se i det här klippet. Man börjar dock lite försiktigt genom att starta och landa på fast mark. Först nästa år ska man börja testerna på vatten. Flygplanet är 36,9 meter långt och har ett vingspann på 38,8 meter. Det har plats för 50 stycken passagerare och är utrustat med fyra stycken WJ-6-turboprop-motorer på 5 103 hästar vardera. Toppfarten anges till 507 km/h och räckvidden till 550 mil. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Ny elcykel från BMW
Med motor och batteri i ramen

BMW presenterar nu den nya elcykeln Active Hybrid e-bike. Utvecklingen går hela tiden framåt och både elmotorer och batteripack blir mindre, så i denna har man kunnat bygga in allt i ramen utan att det blir särskilt bulkigt. Elmotorn är på 250 watt och har ett vridmoment på 90 Newtonmeter. Batteripacket ska räcka för upp till tio mils elassistans innan det behöver laddas igen. Det finns fyra stycken olika kraftlägen och toppfarten ska ligga på 25 km/h. Cykeln ska finnas hos utvalda BMW-återförsäljare nu och den blir din för 3 400 euro. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Aston Martins båt får mer effekt
Erbjuds nu med hela 1 055 hästar

Aston Martins bilar har alltid förknippats med kraft. Bilarna får visserligen mindre motorer nu för tiden, men effekten är alltid på topp ändå. Att kunna säga att man har många hästar under huven kommer troligtvis alltid att vara populärt, oavsett om man befinner sig på marken, i luften eller på vattnet. Aston Martin har som ni säkert redan vet doppat tårna i det sistnämnda och tillsammans med Quintessence Yachts lanserat den sportiga båten AM37. Nu presenteras den i ett S-utförande vilket innebär att den får dubbla motorer från Mercury Racing som tillsammans genererar hela 1 055 hästar. Båten finns sedan tidigare med dubbla 370-hästarsdieslar eller dubbla 430-hästarsbensinare men det här är såklart tuffare. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Bygg en radiostyrd båt av PVC-rör
Kul pyssel

Det är jätteenkelt att gå till affären och köpa en färdig radiostyrd båt, men visst är det roligare att bygga en själv? Om man heller inte är så noga med hur den ser ut utan bara vill kunna köra med den på vatten kan man ju ge sig på följande projekt. Det du behöver, förutom lite tid över, är ett par PVC-rör, en handkontroll, två elmotorer, två propellrar och ett par batterier. Tumnagel
112kg
+
Bobby Green
0

Confederate Motorcycles byter namn
Ska fokusera på elmotorcyklar

Vi har tidigare skrivit om Confederate Motorcycles som bygger rätt så knasiga motorcyklar med helt egen design. Nyligen visade de upp modellen FA-13 Combat Bomber på Pebble Beach och det ser ut att bli företagets sista på detta spår. De är nämligen på väg att byta namn och gå över till att bygga helt eldrivna motorcyklar. Det nya namnet kommer att bli Curtiss Motorcycles och de nya cyklarna kommer att utvecklas tillsammans med Zero Motorcycles. Den första modellen kommer att heta Hercules och den kommer att ha två elmotorer som tillsammans levererar 175 hästar och 392 newtonmeter i vrid. När den kommer att presenteras är än så länge oklart. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

NSU Ro 80 - en annorlunda Wankel
Man kan ha annat än Mazda

När man pratar Wankelmotorer brukar oftast Mazda komma på tal, men givetvis var det inte bara de som använde den något speciella tekniken. Martin Buckley äger en NSU Ro 80 och det är verkligen en bil man inte ser på vägarna varje dag. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Motorblocket som underhåller dina klockor
Annorlunda watch winder

En watch winder, eller klockuppdragare, underhåller dina automatiska klockor när du inte har de på handleden. Klockorna får då flänga runt och när det är dags att bära dem har de inte stannat och du slipper att "väcka" dem igen. För dig som vill ha något som sticker ut och som gillar motorer kanske Vulcan Innova VI52 kan passa. Det är en klockuppdragare byggd av BMW:s motorblock till den raka sexan M52. Där kolvarna brukar sitta sitter nu istället sex stycken uppdragare för dina klockor. Det finns åtta stycken olika lägen att ställa in så att varje klocka får rätt typ av behandling när den vilar. Endast 52 stycken exemplar tillverkas och på varje sitter en prislapp som säger 25 000 dollar. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

En lite lättare elskateboard
Kolfiberfest

Arc Boards, som gör elskateboards, har slagit sina påsar ihop med 121C och gjort en bräda som är lite lättare än andra. Anledningen är att själva bräda är gjord av kolfiber. Med sina knappa fyra kilo är man lättast i klassen. För "lätt" är ju relativt, batterier och motorer väger ju fortfarande. Billigaste versionen kostar 1299 singaporedollars, vilket är dryga 8000 kronor. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg
0

Ny båt som matchar din Mercedes-AMG GT R
Klart du även ska ha en sån!

Om du precis köpt dig en Mercedes-AMG GT R och gillar båtliv måste du ju såklart även ha en båt som matchar. Precis som tidigare, tioårsjubileum i år faktiskt, har Mercedes-AMG tillsammans med Cigarette Racing tagit fram just en sådan. För två år sedan gjorde man en som matchade bra med AMG GT, och nu är det alltså dags för en som passar bra ihop med AMG GT R. För att få ned vikten på den 50 fot långa båten har man använt sig av massa kolfiber vilket resulterat i en bantning på rätt rejäla 589 kilo. Kraften kommer från dubbal Mercury Racing-motorer som tillsammans levererar 3 100 hästar. Färgen och designdetaljerna har Gorden Wagener stått för, han som är chefsdesigner på Daimler. Interiören har skapats av AMG Performance Studio. Vad kalaset kostar får man bara reda på om man kontaktar båttillverkaren. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Pal-V börjar sälja Liberty
Äntligen i produktion

Det nederländska företaget Pal-V visar nu upp en ny version av den flygande bilen de jobbat på länge. Den heter Liberty och precis som tidigare handlar det om en trehjuling som du kan fälla ut ett par rotorblad på när du känner för att lämna marken och flyga iväg. Priserna börjar på 299 000 euro, och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år. Man börjar med att skeppa den dyrare versionen som kallas för PAL-V Liberty Pioneer Edition, och för den får man betala 499 000 euro. Endast 90 stycken exemplar kommer att säljas och hälften av dessa sägs hamna i Europa. För slanten får man en maskin som bland annat har dubbla motorer - en på 99 hästar för körning på marken, och en på 197 hästar för körning i luften. Hastigheten anges till omkring 160 km/h respektive 180 km/h. På marken är räckvidden 130 mil, i luften 50 mil. Maxhöjd man kan kliva upp till är 3 500 meter. Två personer får plats i kupén och precis som i en vanlig bil finns det en utrustningslista så att man kan få sitt bygge som man själv vill. Att gå från bil till helikopter tar mellan 5-10 minuter. Masten för rotorn fälls ut automatiskt men stjärtdelen och rotorbladen måste man fälla ut manuellt. Förutom körkort behöver du naturligtvis ett flygcert för att få köra denna i luften. Tumnagel
128kg
+
Bobby Green
0
2016

Ortega visar ny eldriven ubåt med plats för tre
Utforska livet under vattenytan med Mk.1C

Ortega Submersible bygger eldrivna mini-ubåtar och deras senaste modell Mk.1C har plats för tre. Men du måste vara bekväm med dykarutrustning om du vill använda en, eftersom du sitter ute i det fria. Ombord finns fyra stycken egenutvecklade batterier som man kallar för Hancell 378i. Dessa matar i sin tur två stycken elmotorer som gör att ubåten klarar en ythastighet på 9 knop medan den under vattnet kan susa fram i upp till 11 knop. Räckvidden anges till 80 nautiska mil. Lufttuber och regulatorer finns i båten så det behöver man inte plocka med sig. Ombord finns även utrymme att förvara 250 liter packning. Läs mer om ubåten på länken nedan. Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0

Vahana - självflygande taxi från Airbus
Prototyp kommer i slutet av nästa år

Airbus har ett bolag vid sidan som heter A³ och där skissar man fram olika avancerade koncept och projekt. Deras senaste är Vahana som beskrivs som en slags självflygande taxi. Planen är att en prototyp i fullgod skala ska vara klar i slutet på nästa år och att man 2020 ska ha en fullt fungerande demoversion av skapelsen. Flygmaskinen har inte mindre än åtta stycken motorer men bara plats för en enda person, eller passagerare i det här fallet eftersom man alltså blir körd och inte kör själv. Planet ska precis som en Harrier kunna lyfta vertikalt och dyker det upp andra flyg eller föremål i luften ska det själv kunna undvika dessa. Vahana ska följa förutbestämda rutter i luften och du som åker ska alltså endast luta dig tillbaka och njuta av färden. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green

Torfi har en fetish för V8-motorer
Kör en Porsche 928 och en Mercedes E500

Det är något med V8-motorer alltså. De är vackra att se på, härliga att köra och underbara att lyssna på. En som verkligen älskar dessa konstruktioner är piloten Torfi Sigurjonsson. Men det är inte jänkejärn som gäller för honom, utan tyskt. Och det ska inte heller vara nya prylar, därför har han istället satsat på två riktiga klassiker - Porsche 928 och Mercedes E500. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Espressobryggare i form av en motor
Välj mellan V8, V10 och V12

Är du galen i motorer och kaffe? Då är det här den ultimata prylen. Bryggaren använder ett kapselsystem för att brygga espressen (oklart vilket system) och en hållare för grappa. Tre storlekar finns, V8, V10 och V12. Tumnagel
153kg
+
Roger Åberg
0

Guy Martin är nu den snabbaste Triumph-föraren
Körde över 440 km/h i Bonnevilles saltöken

Guy Martin har nu blivit den snabbaste Triumph-föraren någonsin då han i Bonnevilles saltöken nyligen kom upp i hela 441,2 km/h med den strömlinjeformade "motorcykeln" Triumph Infor Rocket Streamliner. Därmed slog han ett 46 år gammalt rekord för tillverkaren, men det är fortfarande långt från målet med projektet. Går allt enligt plan ska man komma upp i hela 606,12 km/h. Under skalet som är en monocoque i kolfiber förstärkt med kevlar sitter två turbomatade Rocket III-motorer som tillsammans genererar 1 000 hästar. Bygget mäter in på 7,7 meter i längd, 60 centimeter i bredd och 90 centimeter i höjd. Mer om projektet finns på länken nedan. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Mercedes visar eldriven lastbil
Koncept för tillfället men på väg

I Elon Musks framtidsplan som han delade med sig av nyligen berättade han att eldrivna lastbilar fanns med. Mercedes orkar dock inte vänta på framtiden och presenterar nu därför konceptet Urban eTruck - en helt eldriven lastbil med en räckvidd på 20 mil. Batteripacket på 212 kilowattimmar är placerat i ramen baktill och elmotorerna sitter i bakhjulens nav. Effekten på varje motor anges till 167 hästar och 500 Newtonmeter. Med en snabbladdare ska det ta två till tre timmar att ladda fullt. Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0

Flathead-V8:a från Ford renoveras
Vacker timelapse visar alla moment

En Flathead-V8:a från Ford är en av de mest ikoniska motorerna som finns och den första tillverkades redan 1932. Här får vi se när ett exemplar genomgår en full renovering. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green
0

Wankel-liknande motor i en Gokart
Väldigt kompakt och smidig

LiquidPiston har under åtta års tid utvecklat en Wankel-liknande motor och nu har man för första gången testat motorn utanför labbet och det i en liten gokart. Motorn är på 70 kubik och effekten ska ligga på tre hästar vid 10 000 varv och 5,5 hästar vid 15 000 varv. Enligt företaget ska motorn vara 20 procent mer bränsleeffektiv än en konventionell förbränningsmotor. Den ska även föra mindre oväsen och vibrera mindre samtidigt som den är mer kompakt och lättare. Initialt är tanken att man ska producera motorer till gräsklippare och liknande, men större planer på att även fungera som räckviddsförlängare till eldrivna fordon finns. Läs mer om hur den fungerar på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Movpak gör ett nytt försök
Ryggsäcken som även är en skateboard

För två år sedan skrev jag om Movpak - en ryggsäck som även var en skateboard. En bra kombo så att man både slapp att bära skolböckerna i nävarna och att använda benen för att förflytta sig. Då sökte man 100 000 dollar via Kickstarter men nådde aldrig upp till detta mål, och det blev ingen produkt. Nu är man dock tillbaka igen - via Indiegogo där man söker 50 000 dollar. Produkten ska vara förbättrad på alla punkter och bland annat får man nu dubbla elmotorer istället för bara en. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green
0

Unge får testa att torrgasa motorcykel
Så här enkelt kan man göra någon glad

En liten gest kan göra så mycket, som här när en snubbe ser att pojken i bilen bredvid imponeras av hans motorcykel. Tumnagel
475kg
+
Bobby Green
0

Ett tak fullt med levande Hoberman-leksaker
Intressant installation i Berlin

Nils Völkers senaste installation är det vi ser här som nyligen fanns på galleriet NOME i Berlin. Han har tagit 108 stycken små klotformade Hoberman-leksaker och hängt upp dessa i taket. Dessa har sedan fått motorer och synkroniseras till olika rytmer och mönster som förutbestämts. Resultatet blir levande och nästan pulserande. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Cykelfuskarna kommer inte undan värmekameran
Sju stycken proffscyklister har använt elmotorer

En liten elmotor på cykeln är ett smart sätt att göra cyklingen lite enklare, men dessa små uppfinningar ska som väntat inte användas om man tävlingscyklar. Trots detta är det ett par fuskare som gjort just det, och några har åkt dit. Det nya tricket för att avslöja vilka som fuskar sägs vara att använda sig av en värmekamera, vilket den italienska tidningen Corriere della Sera och franska tv-stationen Televisions Stade 2 har gjort genom att maskera en värmekamera som en vanlig videokamera. Hittills säger de sig med hjälp av tekniken fått fram att inte mindre än sju stycken proffscyklister haft dolda elmotorer i sina cyklar. Läs mer om avslöjandet på länken nedan. Tumnagel
162kg
+
Bobby Green
0

Liten elmotor gör din cykel eldriven
Slipp köpa en elcykel

Om du redan har en cykel du gillar kan det kännas lite overkill att köpa ytterligare en bara för att du vill ha lite hjälp av en elmotor. Det har ett par tillverkare fattat och därför presenterat elmotorer i olika utföranden som du hänger på din vanliga cykel, och den vi ser här är ytterligare en sådan. Produkten är utvecklad av Semcon som just nu letar investerare för att göra den till en kommersiell produkt. Prototypen som finns i dag kostar omkring 100 euro att tillverka, men tanken är att den färdiga produkten ska bli billigare än så. Tumnagel
188kg
+
Bobby Green
0

Fungerande motor som soffbord
En mer avancerad version

Gamla motorer som blivit soffbord har ni säkert sett flera gånger förut, men det vi ser här skiljer sig något då det har ett tändningslås som man kan vrida om och då starta motorn. Dock drivs det hela av en liten elmotor så man behöver inte oroa sig för att leda ut avgaserna ur rummet eller att den nyinköpta mattan ska bli marinerad i oljespill då det saknas ventilkåpor. Frågan är hur länge man orkar lyssna på ljudet den för? Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Så låter Porsches nya turbo-bilar
Har 911 och 718 fortfarande gott ljud?

I höstas blev det klart att Porsche fasar ut sugmotorerna och istället satsar på turbokraft. Vissa specialmodeller behåller fortfarande konfigurationen men alla vanliga 911:or turbomatas. För ungefär en månad sedan presenterades nya Boxster som numera benämns 718 Boxster och även här är det turbo som gäller. Så hur låter dessa maskiner? Har stressfläktarna dödat det karaktäristiska morret och istället ersatt detta med vissel? Avgör själva i det här klippet. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida