m
a
r
3 i dag2 i går63 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Google hyllar Avicii
Tim Bergling skulle fyllt 32 år idag

Idag hyllar Google Tim Bergling, artisten som även var känd som Avicii och som idag skulle ha fyllt 32 år. På Googles sökmotor har man idag bytt ut sin logotyp med en så kallad "doodle" med en tecknad bild av Tim Bergling. Klickar man på Googles Avicii-doodle så kan man kolla in en animerad video till Aviciis låt "Wake me Up", samma video som ni kan kolla in här ovanför. Doodlen och videon har Google tagit fram i samarbete med Tims pappa Klas Bergling och Universal Music. På sin blogg har Google intervjuat Klas Bergling där han berättar lite mer om Tim och arbetet Tim Bergling Foundation, en stiftelse som startades av Klas och Anki Bergling till minne av deras son, som syftar till att arbeta förebyggande mot psykisk ohälsa och självmord bland barn och unga. Ni hittar den intervjun på länken nedan. Tumnagel
451kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Los Angeles har fått en ny logga
Som luktar 80-tal

Inte många städer har en perfekt identitet, en grafisk sådan. New York har fortfarande sin I LOVE NY men den börjar bli till åren. Nu har i alla fall Los Angeles Tourism & Convention Board fixat en logga till Los Angeles och den luktar verkligen 80-tal. Jag gillar den tror jag, vad tycker ni? Tumnagel
220kg
+
Roger Åberg
0

McDonalds första maskot gör comeback i Japan
Donken firar 50 i år i Japan

I år är det 50 år sedan McDonalds slog upp portarna till sin första restaurang i Japan. Detta firar man bland annat genom att återinföra McDonalds första maskot Speedee på en del av snabbmatskedjans förpackningar. Speedee användes som logotyp på en del McDonalds-restauranger fram tills det klassiska "Golden Arches"-M:et blev standardlogotyp för McDonalds-restauranger 1962. Speedee fungerade senare som en slags maskot för restaurangerna men ersattes 1967 av clownen Ronald McDonald. Idag har McDonalds runt 2900 restauranger i Japan och dessa kommer att servera mat i Speedee-förpackningar från i slutet av maj till augusti i olika perioder. Tumnagel
139kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Patagonia skippar företagsloggor på sina kläder
För att kläderna ska få längre livslängd

Klädmärket Patagonia har beslutat att framöver tacka nej till företag som vill köpa Patagonia-kläder försedda med företagens egna logotyper. Detta är något man gör av miljöhänsyn då man tror att livslängden på ett klädesplagg blir kortare om detta är försett med en företagslogotyp. I ett blogginlägg skriver Patagonia: "What we’ve learned is that adding an additional non-removable logo reduces the life span of a garment, often by a lot, for trivial reasons. People change jobs, and the extra logo makes for an awkward re-gift. People tend not to pass logoed gear down to their kids, and not everyone wants to be an advertisement on weekends, even if they’re proud to go into work on weekdays. The result? Perfectly good gear ends up forgotten in the closet—or worse, gets tossed in the trash." Enligt Patagonia så slängdes bara 2018 11,3 miljoner ton kläder på soptippen, något som man hoppas minska med initiativet att inte längre tillåta företagslogotyper på sina kläder. Tumnagel
216kg
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Skaparen av I love New York-loggan är död
Hej då Milton Glaser

Milton Glaser, skaparen av den ikoniska I love New York-loggan, är död. Han dog på sin födelsedag, som var i går, och blev 91 år gammal. Förutom att ha skapat New York-loggan känner vi även igen logotyper som Brooklyn Brewery och DC Comics och den psykedeliska postern med Bob Dylan. Glaser startade även New York Magazine tillsammans med Clay Felker. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg
0

Tripadvisor har fått ny logotyp
20 år efter starten

Resewebbplatsen Tripadvisor berättade för en dryg vecka sedan att man kommer att sparka 200 personer för att få fart på lönsamheten. Nu har man även presenterat en ny logotyp, en grafisk profil och ett nytt typsnitt som redan är live på hemsidan. Det är New York-byrån Mother som har gjort profilen som är lite tydligare och kraftigare än tidigare. Basen är, förutom ugglan, ett nytt typsnitt som man kallar för TripSans. Det används i logotypen, men även i andra vikter på andra ställen. Färgerna har tagits bort från ugglan men färgerna verkar finnas kvar och används i andra sammanhang. Tripadvisor grundades år 2000 och har 460 miljoner unika besökare per månad. Tumnagel
100kg
+
Roger Åberg
0
2019

Jordan Brand och Dior börjar samarbeta
Skor släpps i april nästa år

Jordan Brand och Dior presenterar nu ett nytt samarbete och den första frukten av detta är skorna Air Jordan 1 High OG Dior. De kommer att släppas i en begränsad upplaga i april i utvalda Dior-butiker nästa år men vad de kommer att kosta är oklart för tillfället. Skorna tillverkas i Italien i fint kalvläder och den ikoniska Jumpman Wings-logotypen är omgjord och där står nu "AIR DIOR". Swooshen präglas av Dior Oblique Jacquard. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green
0

Stentuffa solbrillor från McLaren
Kör snabb bil, se snabb ut

Det är många biltillverkare som släpper kläder och accessoarer men oftast brukar det handla om reklamprydda rätt fula saker mer än saker man faktiskt vill ha på sig. För ett tag sedan skrev vi om en kollektion McLaren släppt och där fanns det faktiskt en hel del snygga plagg som inte var överdraperade med företagets logotyp. Nu släpper man en kollektion med solglasögon och även dessa ser lite fräna ut. McLaren Vision Collection lanseras på Goodwood Festival of Speed och det billigaste paret får du för 254 pund medan de dyraste går loss på hela 1578 pund. Tumnagel
49kg
+
Bobby Green
0

Om logotyper var ärliga
Skulle de sälja bättre?

Logotyper är ett sätt att försöka bygga ett varumärke och en produkt. En del är 100 år gamla, en del är gjorda i förrgår. Viktor Hertz gjorde för några år sedan om ett gäng logotyper i lite mer ärlig förpackning och nu är det dags igen. Tre ser ni ovanför, fler finns på länken! Tumnagel
118kg
+
Roger Åberg
0

Kollektion från Levi's och Gorillaz
Släpps idag

Idag släpper Levix27s och gruppen Gorillaz ett samarbete som består av en kollektion med kläder och accessoarer. Grejerna kommer du att hitta på Levix27s Print Bar i Levix27s Studio som ligger på Slöjdgatan 9 i Stockholm. Väl där kommer man att kunna skapa sina egna kläder genom att välja mellan medgrundaren Jamie Hewletts olika illustrationer. Dessa är tolkningar av Levix27s ikoniska Batwing-logotyp tillsammans med bilder av bandmedlemmarna 2D, Murdoc Niccals, Noodle och Russel Hobbs. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Mastercard slopar loggan i namnet
Nu är det bara två cirklar

Vissa logotyper behöver ingen text för att fungera och nu tycker Mastercard att man är där. Man slopar i många sammanhang texten i logotypen och kommer bara att köra på de två cirklarna, i alla fall i de flesta sammanhang. Detta inkluderar kreditkorten, handlare, sponsorevent och liknande. Mastercard säger själva att 80 procent direkt vet att de två röd och gulfärgade cirklarna är Mastercard. Som ni ser har Mastercard haft de två cirklarna sedan 1968 och i princip är den delen oförändrad under 50 år. Tumnagel
134kg
+
Roger Åberg
0

Nya solglasögon från Kering
Första egna kollektionen

Holding-bolaget Kering som äger Balenciaga presenterar nu en egen kollektion med solglasögon. De kommer att säljas exklusivt på Dover Street Market med start den här månaden. Glasögonen designas, marknadsförs och distribueras av Kering Eyewear men kommer att ha Balenciaga-logotyper på sig. Det billigaste paret går loss på 230 pund. Visa det här inlägget på Instagram Balenciaga Spring 19 Eyewear collection launches Wednesday 2nd January at Dover Street Market and on the DSML E-SHOP @balenciaga Ett inlägg delat av DOVER STREET MARKET LONDON (@doverstreetmarketlondon) 1 Jan 2019 kl. 3:32 PST Tumnagel
-19kg
+
Bobby Green
0
2018

Så fick Beatles sin logo
Visste du detta?

I det här klippet berättar Vinyl Rewind hur det gick till när Beatles fick sin logotyp. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Lacoste bytte ut sin logga
Uppmärksammade utrotningshotade djur

För första gången sedan Lacoste drog igång 1933 har de bytt ut sin logotyp krokodilen. Istället ersattes den av utrotningshotade djur för att uppmärksamma arbetet organisationen International Union for Conservation of Naure (IUNC) gör. Kollektionen består av totalt 1.775 stycken pikétröjor och antalet tröjor som producerats i varje serie motsvarar hur många djur som finns kvar av just den arten. Priset var 1.500 kronor styck och alla är redan slutsålda. Tumnagel
320kg
+
Bobby Green
0
2017

60 år av logodesign med Chermayeff & Geismar
En hyllningsfilm

1957 gick Ivan Chermayeff och Tom Geismar samman och skapade vad som i dag är en av de mest legendariska av designduos - Chermayeff & Geismar. Under åren har de gjort ett par av de mest ikoniska logotyperna till företag som finns. På listan hittas bland annat Pan Am, Mobil Oil, PBS, Showtime och Xerox. I den här hyllningsfilmen får vi reda på lite mer om duon. Tumnagel
118kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida