m
a
r
6 i dag53 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Behöver man verkligen de här myggstrumporna?
Geni eller idioti?

Myggor är otrevliga och om man vill ha short och sandaler i myggland blir man biten. Men är det här verkligen en bra lösning på problemet? Är det inte bättre att bara klä på sig? Tumnagel
-45kg
+
Roger Åberg
0

Skumpagevär gör det roligare att vaska
Kommer nog tyvärr att bli populärt

För endast 459 dollar kan du nu köpa The Champagne Gun - ett gevär som du stoppar i en flaska champagne i och sedan använder drycken som ammunition. Som ett vattengevär alltså, fast med dyr dricka istället. Kommer säkert att bli en succé till sommarens alla fester, eller vad tror ni? Tumnagel
-40kg
+
Bobby Green
0
2015

Finlands första rymdraket
The Dudesons har varit i farten igen

De finska tokstollarna The Dudesons fortsätter att hitta på tokigheter och det senaste är att de byggt Finlands allra första rymdraket. Som vanligt är det totalt oseriöst och idiotiskt. Det första försöket att få iväg raketen misslyckas givetvis så man tar hjälp av lite större doningar för att få fart på grejerna. Tumnagel
32kg
+
Bobby Green
0

En hjälm som faktiskt är snygg
Och som enkelt kan låsas fast

I städer som Stockholm är det idioti att cykla utan hjälm och det börjar faktiskt finnas en del som är riktigt snygga. Nu kommer en till och den har dessutom några trevliga funktioner, förutom att vara snygg då. Bland annat kan man ploppa ur loggan på sidan och då får man ett hål så att man enkelt kan låsa fast sin hjälm på cykeln. Man har också lagt lite tid på spännet som är magnetiskt och så är bandet av läder. Billigaste prislappen på Kickstarter just nu är 75 dollar. Tumnagel
171kg
+
Roger Åberg
0
2014

Om asiatiska tjejer raggade på vita män
dagens omvända

Idiotiskt beteende blir alltid tydligare om man vänder på det. Som här, när en asiatisk tjej raggar på en vit man, endast för att han är just en vit man. Tumnagel
110kg
+
Roger Åberg
0

Bälte som blir sparkcykel
Bra eller anus?

Jag vet inte om detta är en helt fantastisk uppfinning eller bara helt idiotisk, jag lutar dock åt alternativ nummer två. Detta är alltså ett bälte som du kan ta av dig och vips så blir det en sparkcykel istället. Designern heter Adam Torok och detta är hans slutprojekt på Univeristy of West Hungary. Frågan är dock om man vill ha ett bälte som väger 1,7 kilogram? Tumnagel
-85kg
+
Gordon Andersson
0

Ny ryggsäck löser i-landsproblem
Några snören fixar biffen

Jag vet inte om jag tycker denna väska är genial eller helt idiotisk. Jag gillar idén med en ryggsäck som man ej behöver ta av för att komma åt vad som finns i den men jag vet inte om detta är en så bra lösning. Denna ryggsäck hänger i tre stycken snören vilket gör att man kan hissa ned den från sin plats på ryggen och dra fram den på framsidan om man behöver komma åt något. Frågan jag ställer mig är dock hur bra vikten fördelas när den sitter på? Hur som helst så har vi här Wolffe Pack, en ryggsäck som du kan förbeställa för 85 pund på Kickstarter och om det hela blir av så får du ryggsäcken hemskickad runt maj nästa år. Skaparen har just nu dragit in 7 000 pund och han har 38 dagar till på sig att dra in resterande 23 000 för att det hela ska bli verklighet. Tumnagel
117kg
+
Gordon Andersson
0

Systembolaget svarar på kritiken

Jag skrev här om veckan en lång rant om Systembolaget och vad de håller på med. Den ranten tog bara upp ett par småsaker och jag skulle kunna skriva bra mycket mer om en hel del idioti i svensk alkoholpolitik. Med det sagt så kan jag även skriva en hel del bra bara för att ha det sagt. Det som är mest aktuellt just nu är de nya reglerna som från och med den 1 september kommer att göra livet surt för vissa bryggare. Jag förstår att Systembolaget måste förändra systemet då det skett en enorm förändring i landet vad gäller öldrickande och producerande. Fler och fler vill ha valmöjligheter och inte bara eurolager samt att det startar flera bryggerier i månaden. Problemet är att deras förändringar inte är helt genomtänkta och att verkligheten enkelt uttryckt sprungit ifrån regelverket. Hur som helst så kommer här nedan ett mail som Systembolaget idag skickade ut till alla dryckesskribenter och som jag tycker kan vara intressant för alla som är intresserade av frågan att läsa. Man måste trots allt höra allas olika syn på saken för att på bästa sätt bestämma vad man själv tycker. "Hallo ölskribenter/bloggare Som ni vet så lanserar vi ett nytt sortiment 1 september, lokala och småskaliga drycker. Detta för att vi på ett ännu bättre sätt skall kunna möta den ökade efterfrågan från våra kunder när det gäller småskalig tillverkning av alkoholdrycker, dvs öl, vin och sprit. Vi vill erbjuda våra kunder bästa tänkbara sortiment utifrån kundefterfrågan. Liksom efterfrågan har antalet producenter ökat stadigt och vi ser att artiklar från lokala och småskaliga tillverkare kommer att fortsätta öka på våra hyllor i butikerna. I dagsläget har vi cirka 150 leverantörer som erbjuder uppemot 500 lokala och småskaliga artiklar. Det har diskuterats flitigt, främst i social medier, beträffande den försämring som främst ölleverantörerna, dock inte alla, upplever att detta innebär. Dessa drycker, precis som vårt övriga sortiment, kommer framöver både att testas och godkännas kemiskt såväl som sensoriskt. De kommer att ha hyllkantsetiketter med produktbeskrivning och även vara sökbara på webben. Och inte minst så kommer de att inkluderas på skribentprovningarna. Kundernas efterfrågan i kombination med det alltmer ökande antalet leverantörer har lett till att vi har växt ur den nuvarande modellen. Leverantörerna kan, som nu, välja att bara leverera till de närmaste butikerna, där artikeln står på hyllan, och på fler hyllor än idag. Men om man vill vara beställningsbar i hela landet, vilket gäller cirka 80 procent av artiklarna, sker leveransen framöver via Systembolagets depå i Örebro. Det är dessutom mer hållbart att leverantörerna skickar hela kartonger till depån i stället för att enstaka flaskor som nu skickas kors och tvärs mellan olika butiker." Sist men inte minst så meddelar de att alla vi skribenter kommer att ha möjlighet att ställa frågor om det hela på en provning den 26 augusti. Har ni några frågor angående det hela till Systembolaget så skriv i kommentarerna så ska jag framföra dessa till Systembolagets representanter i hopp om vettiga svar. Tumnagel
275kg
+
Gordon Andersson
0

Vad håller Systembolaget på med?
En rant om ett föråldrat system

På senare tid har jag blivit allt mer arg på Systembolaget och idag kom ännu en sak som fick mig att bli rejält irriterad trots att jag läst om exakt samma sak förr. Men först och främst en bakgrund till varför jag redan är rejält upprörd. Systembolaget har ett monopol i Sverige, något som man annars bekämpar med allt man kan för det anses viktigt att ett företag inte hamnar i monopolposition, eller ja, alltså alla företag utom Systembolaget. Dock så har jag inte klagat alltför mycket på det tidigare då de varit duktiga på att ta in mycket god dricka som även går att få tag på var man än är i landet. Något som skulle vara svårt om man öppnade upp marknaden då det i småstäder troligen ej finns tillräckligt stor målgrupp för att sälja exempelvis riktigt fin och dyr öl utan det med störst marginal och som sålde mest skulle nog bli vad som gick att få tag på. Det är fördelen med Systembolaget men den fördelen försvinner alltmer och därför är det nog dags att fundera över om Systembolaget är något för 2014 och framtiden. I september så sker nämligen en stor förändring i Systembolagets arbetssätt som kommer göra det svårt för bland annat vissa microbryggerier att kunna sälja sitt öl. Bland annat så måste ett bryggeri i Skellefteå som vill sälja sitt öl till en kund i Luleå först frakta sin öl till Systembolagets centrallager i Örebro för att de sedan ska skeppa ölet till Luleå, även om det gäller ett fåtal flaskor. Förr så fick de automatiskt sälja sitt öl på de tre närmaste Systembolagen och om någon i resten av landet ville ha ölet så skickades det från en av de butikerna till personens närmaste butik. Detta är inte bara hemskt för småföretagarna det drabbar utan även en enorm idioti vad gäller miljötänk. Just nu finns det även regler som gör att Systembolaget måste sälja lokalt producerade produkter då de är den enda försäljningskanalen bryggerier har att tillgå om de vill sälja till slutkund. Detta kommer att ändras och vissa bryggerier kommer kort och gott inte att få sälja sina produkter. En annan sak som sker är att Systembolaget får mer makt över vad som ska säljas så om du vill producera fel sorts öl så kanske du helt enkelt inte får sälja den då Systembolaget anser att det ej finns stor nog målgrupp. Detta trots att du kanske säljer varenda flaska du producerar. Ett exempel på detta är Malmö Brygghus vars Cacao Porter är ett av Sveriges bästa mörka öl, de fick höra följande från Systembolaget som från och med september ej kommer att saluföra produkten: ”För låg efterfrågan, har varit slut sedan 10 maj.” De har alltså sålt allt de kunnat producera men tydligen är det ej nog. Detta är bara en extremt kortfattad text om vad som sker i Sverige just nu men vad som egentligen fick mig att skriva denna text är på grund av att detta inte är det enda dumma Systembolaget håller på med och det är något som Svenska Dagbladets Per Gudmundson tar upp i dagens ledare. Där tar han upp hur en liten vinimportör försöker få in en dryck på Systembolaget, systembolaget gillar idén och gör en extremt specifik upphandlingsförfrågan. En som är så specifik att den lilla importören och dess produkt inte passar. Istället så går kontraktet till en av de största i branschen som väljer att ta fram en specialanpassad produkt efter Systembolagets önskemål. Detta är inte heller helt ovanligt och i just detta fall innebar det att en produkt med naturliga råvaror skippades och istället fick vi en random fylledryck då den troligen säljer mer. Låt mig avsluta detta med ett urdrag från Systembolagets sajt där de skriver om sitt uppdrag från staten: ”Genom att Systembolaget har ensamrätt på försäljning av starköl, vin och sprit säkerställs att försäljningen sker utan vinstmaximering eller merförsäljning. De alkoholrelaterade problemen i samhället blir mindre om alkohol säljs utan vinstintresse.” Detta är dessutom bara att skrapa på ytan av vad som sker just nu och då har vi inte ens gått in på internetförsäljning, gårdförsäljning och annat som Systembolaget systematiskt försöker stoppa. Det är utan tvekan dags för förändring av detta föråldrade system. Läs mer om det hela på följande länkar: http://mittkok.expressen.se/grunden-for-kritiken-mot-systembolaget/ http://www.svt.se/nyheter/sverige/kritik-mot-systembolagets-nya-regler http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/nya-regler-oroar-bryggerier Tumnagel
1237kg
+
Gordon Andersson
0

King of the hill

Vad har bilar som Porsche Cayenne, BMW X5, Audi Q7 och Volkswagen Touareg gemensamt? Jo de har alla inspirerats av ett original - suven Land Rover. Denna britt i robust kostym som levt sedan 1948. Den perfekta bilen på safarituren eller i lerhålan i skogen. Enkel konstruktion, raka linjer och motorer som aldrig vill dö hur mycket man än pinar dem. Under årens lopp har modellerna förfinats men grundprincipen har alltid funnits där - en rejäl bil med goda terrängegenskaper. 1970 föddes Range Rover. Det var en bil som hade samma DNA som Land Rovern men som passade lite bättre in i finare omgivningar - som i stan och på uppfarten till herrgården. Nu fick de som hade gott om pengar en lyxvagn som även kunde ta sig över stockar och sten. Under årens lopp har modellen utvecklats och förfinats, om än i en hyfsat långsam takt, men 2012 när den fjärde generationen introducerades skedde stora förändringar. Land Rover hade då precis landat i att de köpts upp av indiska Tata Motors och det var dags att markera detta. En helt ny Range Rover som inte var baserad på modellen Discovery presenterades och det var återigen dags för Land Rover att ta plats som herre på täppan. För några dagar sedan fick jag chansen att testa den nya bilen i sportkostym, och så här var det. Tumnagel
55.4°
+
Bobby Green
2013

KFC's nya passar i kopphållaren
Don't eat and drive

Att äta när man kör är kanske inte det smartaste man kan göra, men om man nu måste (eller om ens passagerare måste) är det väl bättre att det håller sig på plats att än det ligger i knät? KFC har utvecklat en ny "tallrik" som passar perfekt i bilens kopphållare. Vad du fyller den med är upp till dig. Briljant eller idiotiskt? Tumnagel
173kg
+
Roger Åberg
0

Ta Twizy istället för bussen

En av årets roligaste bil, förlåt fordonsnyheter är Twizy från Renault. För det är ingen bil, heller inte en motorcykel utan ett fordon med fyra hjul, tak och dörrar - om man betalar 5300 kronor extra. Vill du ha fönster också får du lägga ytterligare 3200 kronor. Vad är då Twizy? Jag hatar att använda ordet hybrid, speciellt när det rör sig om en ren elbil, så bastard eller mashup kanske är ord man skulle kunna använda. Den är liksom allt utan att vara någonting. Två versioner kommer att säljas, vanliga Twizy som går i 80 kilometer i timmen klassas på sätt och vis som en motorcykel men får köras på B-körkort och eftersom den har bälte och fyra hjul slipper man hjälm. Man slipper tullar, får köra i bussfil om MC får köra där men man får inte parkera på MC-parkering. Twizy 45 är för den lätt bortskämda tonåringen, klassas som EU-moppe och är i princip en vanlig Twizy som är strypt (och med lite längre räckvidd). Renault tror att man totalt kommer att sälja 300 stycken i år, 40 är redan sålda och av dem var 5 EU-moppe-versionen. Grundversionen kallas för Urban och för den får man betala 69 000 kr för Twizy och 62 500 kronor för Twizy 45. Till det kommer en batterihyra som är olika hög beroende på hur mycket man kör och hur långt kontrakt man skriver. Håller man sig under 750 mil per år och skriver på 36 månader kostar det 559 kronor, kör man 1500 mil per år blir kostnaden 739 kronor. Vill man bara ha 12 månaders avtal kan månadsavgiften sticka upp till 939 kronor. Den stora fördelen med att hyra batterierna är så klart att man slipper risken, dör batteriet efter ett år ringer man bara Renault och skriker lite i luren. En rolig sak är att 24/7 assistans ingår i köpet, så får du soppatorsk lite oväntat kan du glatt ringa bärgare. Inget man bör använda varje dag dock... Med fulladdat batteri (det tar 3.5 timmar med vanligt 220V) kommer man max 10 mil, i Sverige bör man räkna med mellan 5-8 mil beroende på hur man kör. I standardutrustningen är det mest saker som man förväntar sig av ett fordon, som plåtfälgar och sommardäck (det finns vinterdäck, men det är bisarrt nog inget krav att använda dem på vintern). Beställer man den lite dyrare versionen Technic får man aluminiumfälgar och lite bättre färger för 6500 kronor. Som jag skrev ovan kommer Twizy utan dörrar som standard. Vill man ha halvdörrar, och det vill man, kostar det 5300. För 3200 till får man två plastlappar att ha som fönster - de hade nog jag skippat. Panoramaglastak kostar 2300 kr, man kan få parkeringsradar för 2500 kr (totalt onödigt) och bluetoothkit med högtalare för 3500 kr. Slutnotan hamnar alltså på runt 86 600 kronor. Tricket med Twizy är så klart att slutnotan per månad ska bli låg. Ungefär 40% av försäljningen beräknas gå till privatpersoner, resten till företag. Max 2000 kronor per månad lär leasingavgiften bli - förmånsvärdet max 1000 kronor. Sen kostar varje laddning 8 spänn, skatten per år är 180 kronor, den årliga servicen ligger på runt 500-1000 kronor (man kollar bromsar etc), försäkring som en fyrhjuling. Men hur är den att köra då? I dag var verkligen en bra dag att hårdtesta Twizy - det småregnade och var rätt kyligt. Idiot som jag är kom jag i t-shirt och kavaj. Men har man dörrarna (utan fönster) är det vindstilla på förarsätet och lika varmt/kallt som om man står still. I teorin bör man alltså kunna brumma mitt i vintern om man sätter på sig vantar, mössa och dunjacka. Om jag hade en hade jag haft mössa och vantar liggandes i handsfacket året om. Detta gäller dock i framsätet. Baksätet är trångt - Renault räknar med att 95% av den kvinnliga och 75% av den manliga befolkningen ska få plats där. Nödsäte med andra ord, men det räcker gott att skjutsa polaren eller partnern till jobbet. I baksätet drar det även mer och regnar det är man inte torr när man kommer fram. Framkomligheten är inte riktigt lika bra som med en vespa så klart, men bättre än med en bil. Man kommer in i de där luckorna, byter fil 100 gånger utan problem och är tack vare elmotorn rätt snabb i starten - i alla fall till 30 km/h. Att köra är tokenkelt, bara att vrida om nyckeln, lägga i D och gasa. Det är roligt som tusan att "brumma" runt, även om det är rätt skumpigt, och inredningen är verkligen gjord för att kunna bli tokblöt - allt är i hinkplast. Är det inte idioti att köpa en bil utan hela dörrar och värme i Sverige? Nä, jag skulle faktiskt vilja vända på det - det är väldigt smart att köpa en fyrhjuling med tak i Sverige där det inte är soligt varje dag direkt. Behöver du inte hyra parkeringsplats, har ett eluttag där man parkerar och har mindre än 3 mil till jobbet känns det här som ett solklart alternativ till bussen. Längre fram i sommar kommer vi att låna en Twizy under en längre tid, vi återkommer då med fler reflektioner. Om man känner sig lite för tyst kan man sätta på ett fint litet ljud så att gående hör en. Det här är alltså rutorna. Baksäte. Eluppvärmd ruta! Lyx! Det hade gått att komma mellan, men frågan är vad polisen hade sagt. Tumnagel
213kg
+
Roger Åberg
0