m
a
r
1 i dag4 i går50 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Skippa Bentaygan och köp denna istället!
Maffig version av Continental GT

Vill man köra Bentley och busa lite i leran är det en Bentayga man ska ha. Eller den här - en ombyggd Continental GT som höjts, fått skärmbreddare, feta hjul, maffig frontbåge och en ställning baktill för extraljus, soppadunkar och reservhjul. Ett galet bygge som togs fram av National Geographics TV-serie Supercar Megabuild. Bilen är helt laglig att köra på gatan och under huven sitter det en W12:a på 6,0 liter som driver alla fyra hjulen. Skulle du vara sugen är det bara att buda på bilen som för tillfället ligger ute till försäljning på eBay. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green
0
2016

Grusbus med en Porsche
Helt okej om man har en Safari 911

Sladda i gruset med en Porsche känns ju som något man endast gör om man har en Cayenne. En 911 håller man på asfalten om det ska lekas. Fast inte om det handlar om en 911 Safari, för då kan man nämligen göra som i videon här ovan utan problem. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Offroadkörning i Baja
Bland stenar och kaktusar

Att köra offroad med motorcykel i Baja California i Mexiko är en upplevelse både nybörjare och erfarna åkare kan njuta av, och efter att ha sett den här filmen vill jag själv någon gång ta del av äventyret. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0

Ariel Nomad möter sina motståndare
Massa grusbus

Ariel Nomad har egentligen inga direkta konkurrenter då det är en såpass speciell typ av bil, men Evo raggade ändå tag i ett gäng med andra bilar som skulle kunna bjuda upp till en dans i gruset. En WRC-Ford, en Polaris-buggy, en rallyspecad safari-Porsche och en Bowler fick följa med och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0
2015

Kolgruva blev till lekplats
Häftig miljö

Tidigare i år anordnades Red Bull 111 Megawatt Hard Enduro Challenge vid kolgruvan Belchatow i Polen. Nu har två stycken enduro-åkare åkt tillbaka till den mäktiga platsen för att spela in det vi ser här - en grusbusrulle i riktigt spännande miljö. Tumnagel
116kg
+
Bobby Green
0

Klipp från Dust Hustle 2015
Galen grusbustävling med motorcyklar

Dust Hustle är ett årligt evenemang för alla som gillar att åka motorcykel och skita ner sig lite. Det hålls i Australien och det är hojshopen Ellaspede som håller i taktpinnen. Eventet beskrivs som en chans för nybörjare att testa på att köra skiten ur sin hoj på en riktig grusbana och verkligen leka loss. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Lek och bus med Honda Grom
Gromkhana

Honda Grom är den lätta motorcykeln som väcker habegär utan dess like. Det blev inte mindre direkt efter att ha sett Gromkhana - en video där två personer leker loss med dessa roliga små skapelser. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Dirt Alliance Revival
Grusbus extra allt

De finns de som älskar att smiska kokande asfalt men de finns även de som älskar att sprätta loss i stekande sand. Filmen Dirt Alliance Revival handlar om det sistnämnda och den innehåller mängder av specialbyggda sandloppar som inte är ett dugg rädda för stenskott och som är mer i luften än på marken. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Ariel Nomad och Suzuki RMZ-450 leker
Inget för den som är rädd för stenskott

I början av året presenterade Ariel sin nya offroad-leksak som de döpt till Nomad. I princip är det en Atom fast med högre markfrigång och längre fjädringsväg, en maskin som älskar att leka loss i gruset alltså. En sådan har Drive nu testat och med som lekkamrat hade man en Suzuki RMZ-450. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Grusbus med nya Honda Africa Twin
Marc Marquez och Joan Barreda håller i styret

Roadracingföraren Marc Marquez och Dakar-vinnaren Joan Barreda så de båda vet sannerligen hur man hanterar en hoj. Honda gav dem varsin ny Africa Twin och bad dem busa runt i gruset lite, och i dessa tre klipp får vi se hur det såg ut. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Trailer för grusbus-filmen The Kingdom
Handlar om sporten King Of The Hammers

King Of The Hammers är en sport där man ägnar sig åt att bränna omkring i gruset och över stora stenblock med specialbyggda bilar som inte stoppar för något. The Kingdom är en ny film om spektaklet och här har vi trailern för den. Filmen släpps nästa månad. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Yamaha teasar ny sportig UTV
Har premiär den 1 september

Yamaha har en ny UTV (Utility Terrain Vehicle) på gång och det här är en teaser för den. Premiären äger rum den 1 september och det som kommer att presenteras då är en sportig grusbus-leksak med en trecylindrig motor på 115 hästar - kanske samma som sitter i motorcyklarna MT-09 och FZ-09. Ryktena säger dock att den även kan komma att utrustas med samma snurra som sitter i snöskotern Viper M-TX, och då snackar vi istället om mer 180 hästar. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Grusbus på golfbana
Ronnie Renner leker med en cross

De där bunkrarna som finns på golfbanor kan användas till mer än att bara samla upp bollar, vilket crossföraren Ronnie Renner glatt visar. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Grusbus med en KTM 1190 Adventure R
Med Chris Birch bakom styret

Red Bull-atleten Chris Birch är den som håller i styret och gasar i den här filmen som visar vad en KTM 1190 Adventure R klarar av och vart den trivs bäst. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Sandloppa gör 1080 på bakhjulen
Grusbus i Qatar

Har man bra med effekt i motorn och drivning på bakhjulen kan man få ekipaget att resa på sig, det har vi bland annat sett flertalet gånger i dragracing. Den här dubbelturbomatade sandloppan tar dock det hela ett steg till och passar på att göra en 1080-snurr när framhjulen väl är i luften. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0

Grusbus med gokart
Vem behöver asfalt?

Vem har sagt att man bara måste hålla sig till asfalt för att man kör gokart? Att sladda på gruset ser ju så mycket roligare ut! Tumnagel
118kg
+
Bobby Green
0
2014

KTM 450 SX-F till minne av Kurt Caselli
Byggd av Roland Sands Design

Motorcykelföraren Kurt Caselli omkom i november förra året under SCORE International Baja 1000 och han blev inte mer än 30 år gammal. Roland Sands Designs har nu byggt om en KTM 450 SX-F till hans minne och till Kurt Caselli Foundation. Cykeln strippades på allt onödigt och kvar är endast det nödvändigaste man behöver för att dra ut och grusbusa lite. Utseendet är klassiskt och stänkskärmarna är exempelvis baserade på Husqvarnas design från 1974. Bygget kommer att auktioneras ut och pengarna som dras in kommer gå till fonden som verkar för säkerhet inom off-roadsporten. Tumnagel
123kg
+
Bobby Green
0

Can-Am presenterar Maverick med turbo
121 hästar stark grusbusmaskin

Can-Ams senaste tillskott till Maverick-familjen är modellen X ds som kommer med beteckningen 1000R eller 1000R Turbo, och det är det sistnämnda som gör det hela intressant. Det här är den första modellen i genren som får en motor som tvångsmatas med en stressfläkt. Effekten landar på 121 hästar och med tanke på fordonets storlek borde det räcka rätt så långt. Priset för en 1000R i tvåsitsutförande börjar på strax över 15 000 euro. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

KTM Tracker

Så här går det om man stoppar en KTM 690 i händerna på Roland Sands Design. Resultatet som ser ut att vara en oerhört rolig grusbusare kallas för Tracker och behåller endast det mest väsentliga från ursprungshojen. Cykeln har bland annat fått en ny sving och tank och kåpor är specialtillverkade för hand i aluminium. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0
2013

Kul i leran med en gammal Land Rover

Någon har tagit en gammal Land Rover Discovery och byggt om den till en pickis, och så här såg det ut när den släpptes lös i leran. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Grusbus i öknen - Dakar 2014

Den 5 januari är det dags - Dakar 2014. Från Argentina ska förarna ta sig till Bolivia för att sedan gå i mål i Chile den 18 januari. Här är en film för att peppa inför tävlingen. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Jag vill ha en Rage Comet R

Idag när jag vaknade visste jag inte att jag ville ha en Rage Comet R. Men nu vet jag det. Allt jag behöver är pengar, ett ledigt grustag och tandskydd. Den ilskna lilla saken är i grund och botten en dune buggy-kaross som man stoppat ner en 200 hästar stark Kawasaki-motor i. Det bästa är att den är reggad för att få köra på gatan, så man kan först brumma runt där för att sedan ge sig ut i skogen. XCAR har fått provköra och hur det såg ut kan ni se i videon nedan. Tumnagel
131kg
+
Bobby Green
0

Valentino Rossi på grus

Vanligtvis brukar vi se Valentino Rossi gränsla en plastraket och köra roadracing med knäskrap i 300 knyck. Fast i den här videon hoppar han och ett par kompisar istället upp på ett gäng crossar och dammar loss på grusunderlag. Stället som är Valentinos egna heter Motor Ranch och det ligger i närheten av Tavullia, Italien. Tumnagel
116kg
+
Bobby Green
0

Triumph-träff med grusbus

Tridays är ett event på tre dagar som äger rum i en liten stad i närheten av Salzburg. Träffen är i år inne på sin åttonde omgång och nästa års event är redan planerat. Här hyllar man allt som har med Triumph-cyklar att göra. På eventet snackas det förgasare, trim, lite skit och likasinnade får en chans att umgås. Den här lilla filmen summerar årets träff och det ser ju faktiskt himla trevligt ut. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Rally i HD

Här får vi se den indonesiska rally-föraren Rifat Sungkar och Fastron World Rally Team när de tävlar i det tre dagar långa Oregon Trail Rally. Allt serverat i HD och då blir ju saker så mycket trevligare att titta på. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Två nya elhojar från Zero

Den amerikanska motorcykeltillverkaren Zero rullar nu ut två stycken nya eldrivna hojar, S som är av mer streetfighter-typ och DS som är till för lite mer grusbus. Gemensamt för bägge hojarna är motorn som ger 54 hästar och ett vrid på 92 Nm. Båda toppar 153 km/h och 0-100 km/h ska gå på 5.7 sekunder. Inga jätteimponerande siffror kanske men som alltid med ett eldrivet fordon vill man ju inte kräma ut all kraft ur batteriet med en gång, och i det här fallet har räckvidden fått bestämma prestandan. På en full laddning ska man komma omkring 15 mil men om man väljer versionen med det lite kraftigare batteriet (Zero S/DS ZF11.4) ska man kunna ta sig runt 20 mil. Laddningstiderna varierar och ligger på mellan 6-8 timmar med vanlig laddare och 3-4 timmar med snabbladdare. Via en app i mobilen kan man trådlöst koppla ihop telefonen med bågen och på så vis få reda på exakt hur lång sträcka man har kvar innan juicen tar slut. Cykelns dator ombord ser också till att du inte behöver få torsk, då effekten automatiskt sänks när batteriet börjar ta slut så att du kan ta dig till närmaste laddstation utan att bli stående vid vägkanten. Priserna börjar på 144 900 kronor för versionen med det lilla batteriet och 164.900 kronor för den med det stora batteriet. Tumnagel
114kg
+
Bobby Green
0