m
a
r
1 i dag4 i går61 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Jasbir Dhillon visar upp sin häftiga Jaguar XJR-15
En av 27 stycken för gatan

Mellan 1990 och 1992 byggde Jaguar Sport den tvåsitsiga sportbilen XJR-15. Endast 53 stycken exemplar blev till och bara 27 av dessa gjordes för gatan. Mekaniskt baserades bilarna på Le Mans-vinnaren XJR-9. Designade karossen gjorde Peter Stevens som även ritat McLaren F1. När bilen rullade ut på vägarna var det den första gatlegala helt tillverkad i kolfiber. Jasbir Dhillon har en från 1991 och i den här filmen delar han med sig av den. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0
2017

Den här Ferrarin gjordes bara i ett exemplar
Tur var väl det kanske...

Ferrari 328 Conciso byggde på den vanliga 328:an men hade en helt egen, unik och handknackad kaross. Bernd Michalak stod för designen som i dag både känns helt galen och fantastisk. Bilen var ett koncept som visades upp på både Frankfurt- och Genéve-mässorna och Bernd hoppades att Ferrari skulle sätta bilen i produktion men så blev det aldrig. Nu är bilen till försäljning på auktion. Den är helt gatlegal och har bara gått 970 mil. Tumnagel
106kg
+
Roger Åberg
0
2016

Porsche 959 - superbilen från 80-talet
Evo testar ytterligare en ikon

1986 började Porsche att bygga modellen 959 för att tävla med i Grupp B-rally och eftersom man var tvungen att även ha minst 200 stycken exemplar godkända för gatan blev det ett par sådana också, 340 stycken närmare bestämt. Bilen var när den presenterades den snabbaste gatlegala produktionsbilen i världen med sin toppfart på 317 km/h och den ansågs även vara en av de tekniskt mest avancerade sportbilarna för sin tid. Evo har provkört ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Gatlegal Ferrari FXX sprider välljud
Häng med på en åktur

I det här härliga klippet får vi hänga med i och se en gatlegal Ferrari FXX som kör och sprider välljud omkring sig. Tejpen den är draperad med är till för att skydda lack och fälgar, och alltså ingen ny folieringstrend. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Världens enda gatlegala Porsche 911 GT1 Evo
Nu till salu

På 90-talet byggde och utvecklade Porsche racerbilen 911 GT1 Evo och trots att det kanske kan vara svårt att ta in är den även helt laglig att köra på gatan. Det här tros vara den enda som finns registrerad och nu är den till salu. Den har chassinummer GT1 993-117 och när auktionen är den 14 maj väntas den klubbas iväg för mellan 2,7 till 3 miljoner Euro. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0
2015

Panoz har renoverat en Esperante GTR-1
Står nu utställd i Dubai

För att få vara med och tävla i Le Mans-rallyt var Panoz tvungna att bygga en gatlegal version av Esperante GTR-1 och det är den vi ser här. Bilen har genomgått en sex månader lång renoveringen och är nu klar att visas upp för allmänheten. Just nu står den utställd på Dubai International Motor Show. Bilen har en frontmonterad V8:a på 6.0 liter från Ford, och den ger 600 hästar och har ett vrid på 677 Nm. Till den kopplas en sexpetad manuell växellåda från ZF som i sin tur driver bakhjulen. Vikten är på låga 898 kilo. Om någon skulle vara intresserad kommer Panoz att bygga en replika på just den här bilen, men då får man vara beredd på att slanta upp 890 000 dollar. Tumnagel
121kg
+
Bobby Green
0

Guy Martin testar Ferrari FXX
I'm bloody shaking!

En av de mest galna bilarna som producerats är Ferrari FXX. Snabb, stark och helt sinnessjukt högljudd. Bilen är byggd för bankörning men exemplaret vi ser här är faktiskt helt gatlegal. Motortoken Guy Martin fick för ett tag sedan testa bilen och han blev minst sagt imponerad. Tyvärr var Guy med om en läskig olycka förra veckan men trots en del del brutna grejer säger han att han snart är på benen igen. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0

Världsunika Lotec C1000 till salu
Blir din för 650 000 dollar

Har man mycket pengar kan man köpa sig till i princip vad som helst. En rik Arab ville för ett gäng år sedan ha den snabbaste gatlegala bilen som tillverkats och den skulle vara fylld med tekniska lösningar som ingen skulle kunna matcha på många år. Han nöjde sig inte heller med att bara trimma upp och bygga om en befintlig bil utan han ville att den skulle vara unik även till utseendet. Uppdraget gick till Lotec som är ett tyskt företag som tillverkade Grupp 6 och Grupp C-bilar för racing. 1995 avtäcktes resultatet som döptes till Lotec C1000 - en mycket speciell bil i endast ett exemplar med en 1 000 hästar stark dubbelturbomatad V8:a på 5.6 liter byggd av Mercedes. Nu är superbilen till salu och den blir din för 650 000 dollar vilket får anses som ett kap eftersom den sägs ha kostat 3.4 miljoner dollar att ta fram när det begav sig. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Splitterny Mercedes-Benz CLK GTR Roadster till salu
Superbilen auktioneras ut på Goodwood

Det är något magiskt med gamla bilar som gått få mil, och det är något ännu mer fantastiskt med äldre bilar som inte har rullat en enda meter och fortfarande är nya. När detta dessutom gäller en Mercedes-Benz CLK GTR Roadster rycker det till lite extra i tinningen. Just en sådan från 1999 ska auktioneras ut på Goodwood och det är en av endast sex stycken tillverkade. Ett gatlegalt monster med en V12:a på 6.9 liter, 604 hästar och 775 Nm under huven. 0-100 km/h ska för den 1 440 kilo tunga bilen ta 3.8 sekunder. Den 26 juni går auktionen av stapeln och bilen väntas gå för mellan 18 till 23 miljoner kronor. Tumnagel
182kg
+
Bobby Green
0

Det här är nya Porsche 911 GT3 R
Lättare, snabbare och bättre

Porsche presenterar nu en nyhet som kommer att tävla i GT3-serien och det är nya 911 GT3 R. Bilen bygger på gatlegala 911 GT3 RS men har optimerats ännu mer för racing. Lägre vikt, bättre aerodynamik och bättre köregenskaper är några av sakerna Porsches ingenjörer lagt extra mycket fokus på. Vikten har hållits nere med hjälp av kolfiberkomposit och taket, fronten, skärmar, dörrar och bakluckan är bland annat i detta material. Alla rutor är i polykarbonat, även framrutan som ej varit det förut. Motorn är i stort sett identisk med den i 911 GT3 RS. En boxersexa på 4.0 liter utan överladdning som ger 500 hästar. Kraften från den skickas via en sexstegad sekventiell växellåda till bakhjulen. För bromskraften står slitsade skivor på 380 millimeter med sexkolvsok fram, bak sitter det 372 millimeter stora skivor med fyrkolvsok. Bilen går att beställa redan nu, levereras i december och kostar 429 000 Euro exklusive skatt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

En gammal Corvette med jetmotor
Får köras på gatan

Vince Granatelli fick en rolig och galen idé - varför inte stoppa ner samma typ av jetmotor som hans pappas racerbil hade i en vanlig bil som man kunde köra med på gatan? Sagt och gjort. Vince köpte sig en helt ny Chevrolet Corvette 1978 och rev ut allt som fanns i den - och stoppade ner en jetmotor med 880 hästar under huven. Bilen som idag visslar sig fram gör 0-100 km/h på 3.2 sekunder och är fullt laglig att framföra på gatan. Mer om bygget på länken nedan. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green
0

En Maserati MC12 Corsa är ute och kör på vägarna
Inget man ser varje dag direkt

Den 625 hästar starka Maserati MC12 baseras på Ferrari Enzo och superbilen delar både motor och växellåda med Enzon. Versionen MC12 Corsa baseras på vanliga MC12 men togs fram som en banracer. Här hade effekten stigit till 745 hästar och bilen var råare på alla sätt och vis - bland annat mycket mer högljudd. Trots detta har just ett sådant exemplar nyligen skådats på vägarna i Kalifornien, gatlegal och med registreringsskyltar och allt. Ingen man ser varje dag direkt. Tumnagel
138kg
+
Bobby Green
0
2014

Kawasaki Ninja H2 är här
Har 210 kompressormatade hästar

För ett tag sedan visade Kawasaki upp den nya superhojen H2R. Den var endast avsedd för banracing och en gatlegal version skulle presenteras senare. Nu är det senare, och idag får vi ta del av H2 - en riktig värsting med 210 kompressormatade hästar. Cykeln har en radfyra på 998 kubik som alltså försetts med en kompressorfläkt. Fläkten ska se till att det alltid finns vrid genom hela registret. Effekten anges till 210 hästar vid 11 000 varv med ram-air (trycksatt luftbox). Vridet ligger på 133 Nm vid 10 500 varv. H2 delar det mesta med H2R förutom effekten och all avancerad elektronik och teknik återfinns även på gathojen. Här finns traction control, launch control, engine brake control, ABS, quick shifter och elektronisk styrdämpare från Öhlins för att nämna några saker. Stoppar gör bromsar från Brembo som mäter 330 millimeter fram, 250 millimeter bak. Körklar vikt anges till 238 kilo. H2 kommer endast att säljas i en begränsad upplaga och prislappen ska ligga på 25 000 dollar. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0