m
a
r
3 i går67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Plantation Rum får fina askar av Sebastián Mateu
Tillverkade på Carl Malmsten Snickeri

Plantation Rum har dragit igång ett samarbete med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu för att ta fram kollektionen "The Plantation Craft Collection". Denna kollektion består av en serie boxar i olika storlekar och färger, tillverkade på Carl Malmsten Snickeri och skapta av genomfärgat fanér i ask. Kollektionen består av dryckesförvaring med tillhörande spelask innehållande domino och kortlek och är tillverkad i begränsad och signerad upplaga. De kan användas för förvaring men är framförallt skapta som inredningsdetaljer för hemmet. Alla askar i kollektionen är tillverkade av Sebastián Mateu själv i begränsad och signerad upplaga. I ett försök att stödja hantverk kommer Plantation Rum skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors. Försäljningen av dessa askar sker via länken nedan. Tumnagel
108kg
+
Frode Wikesjö
0

Klassisk öl-kepa börjar säljas igen
Det är fint med varg

För typ hundra år sedan gjorde Norrlands Guld en väldigt lyckad nylansering där man tog den klassiska burken och gjorde den hipp igen med lite filmer om Ingemar som tog det rätt lugnt i livet. Nu släpper man kepsen till försäljning, så här en massa år senare. Den finns så klart i begränsat upplaga i deras webbshop och kostar 289 kronor. Tumnagel
156kg
+
Roger Åberg
0

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
88kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi dricker påskmust som aldrig förr
Dubblering på 15 år

Musten introducerades i början av 1900-talet som ett alkoholfritt alternativ till öl och nu älskar vi musten. Vi trycker i oss 40 miljoner liter must om året nu för tiden och majoriteten av det är runt jul. Men påsken har också tagit plats i statistiken och de senaste åren har drickandet ökat från 4,5 till 10 miljoner liter. Med tanke på att säsongen för påskmust är två veckor och för julmust två månader så är det rätt imponerande siffror. Apotekarnes Påskmust är den som säljer mest och Carlsberg, som gör den musten, säger att det är det sockerfria alternativet som ökar mest. 2019 ökade den sockerfria med 57 procent, förra året 41 procent och i år med 48 procent. Försäljningen har tredubblats på fem år. Carlsberg säger att de har tomt på lagret i Falkenberg så det lär bli rekord i år också. Men det finns miljontals liter hos handlarna så det finns ingen anledning till panik. Tumnagel
147kg
+
Roger Åberg
0

Därför försvinner Dumle-klubban!
Kan komma tillbaka i framtiden

I torsdags kom chockbeskedet - den klassiska Dumleklubban läggs ner. En klassiker som många har minnen till, men kanske inte köpt så frekvent. Men dålig försäljning är inte anledningen till nerläggningen enligt Fazer, utan produktionslinjen som har gjort klassikern har helt enkelt nått sitt slut. – Vi har under lång tid försökt hitta en lösning för att på ett effektivt och hållbart sätt fortsätta produktionen av Dumleklubban, men behöver nu konstatera att detta inte längre är möjligt. Det har varit en utmaning att med dagens moderna teknik hitta en produktionslösning till den klassiska Dumleklubban, då hantverket såväl som recepturen är lika unika som klubban själv, säger Malin Lindqvist, Brand Manager, Fazer Konfektyr. Den sista Dumleklubban kommer att lämna fabriken under mars månad, men att den försvinner för evigt är faktiskt inte bestämt utan den kan komma tillbaks i framtiden. – Vi vet att klubban är en älskad produkt av många konsumenter och vi arbetar ständigt med vårt urval av Dumleprodukter. Vi kommer att fortsätta våra ansträngningar för att utveckla och hitta ett sätt att producera en Dumleklubba igen i framtiden, fortsätter Malin Lindqvist. Om det bara är fina ord eller om Fazer verkligen kommer att leverera Dumleklubban i framtiden återstår att se! Tumnagel
68kg
+
Roger Åberg
0
2020

Eldorado har skickat upp en tofu i rymden
Rimligt!

Nära den svensk-norska gränsen skickade Eldorado den 7 november upp sin nya ekologiska tofu i rymden. Det hela gjordes tillsammans med raketföreningen ASEIR på Kungliga Tekniska Högskolan och det var med hjälp av en väderballong som tofun seglade 3,3 mil upp i stratosfären. Det gör den till världens första ekologiska tofu i rymden, vilket säkerligen kommer öka produktens försäljning med cirka 1000 procent. Tofuns färd mot skyarna kommenterades av Lisa Fuglesang som är fru till Christer Fuglesang. Tumnagel
18kg
+
Bobby Green
0

Mackmyra presenterar whiskyn Moment 22
Släpps imorgon

Sedan 2011 har Mackmyra lanserat utgåvor i serien Moment och nu lanseras Moment 22. Det är en reinkarnation av destilleriets allra första exklusiva serie Preludium. Whiskyn som är en single malt ska vara smakrik, kryddig och lätt rökig och ha toner av örter, ingefära, anis, arrak, choklad, päronkola och mandelmassa. Släpps i Systembolagets beställningssortiment imorgon klockan 10.00. Flaskan som är på 700 milliliter kostar 1198 kronor. Magnus Dandanell som är affärsutvecklare och försäljningschef hos Mackmyra säger följande: "Namnet Moment 22 kommer från att Preludiumwhiskyn har gjort en ”omöjlig” resa. Först buteljerades den, sedan tappades whiskyn återigen på fat för att ytterligare mogna, och slutligen åter buteljerad efter vår master blenders touch. Hela upplägget är unikt och pedagogiskt, där vi vill demonstrera för alla, både de som älskade och de som var skeptiska till Preludium, hur whisky kan utvecklas. Moment 22 är en svensk maltwhisky fylld av historia. Den internationella lanseringen den 14 maj i år var en succé, flaskorna tog slut på några få minuter, precis som när Preludiumserien lanserades." Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Sällsynt Rolex Daytona såld för rekordpris
Gick för 1.215.000 pund

En Rolex Daytona Paul Newman ref. 6264 "John Player Special" har sålts för 1.215.000 pund av Sothebyx27s vilket är nytt rekord för en klockförsäljning online. Klockan anses av kännare vara en de mest sällsynta och eftertraktade i Daytona-serien och namnet kommer som väntat från dekoren Lotus hade på sina F1-bilar under 70-talet. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Flygbolag tar bort spriten i luften
Logiskt

Flygbolagen börjar så sakteliga återgå till att flyga, även om det fortfarande är långt, långt, långt kvar tills det är normalt läge. En sak som är annorlunda är att många bolag har krav på mask på flygplanen och att interaktionen mellan passagerare och personalen i luften ska vara så liten som möjligt. Det gör att mat och dryck dras ner till ett minimum. Flera bolag skrotar nu helt försäljningen av alkohol. Anledningen är så klart att folk blir sämre på allt med alkohol, allt från att pilla sig i ansiktet till att träffa toalettstolen blir människor med alkohol i kroppen uslare på. Det är också knepigt att dricka grogg med mask. Några av de bolag som tagit bort alkohol är Easyjet, KLM, Delta, American och Virgin. Tumnagel
308kg
+
Roger Åberg
0

Levi's presenterar årets Pride-kollektion
Use Your Voice

Snart är det Pride-fest över hela världen igen, även om den i år för det mesta kommer att ske digitalt istället för fysiskt. Levix27s är som vanligt med och firar och nu presenteras årets kollektion som hyllar och uppmärksammar hbtq-personer. 100 procent av nettovinsten från kollektionen kommer att gå till OutRight Action International. I Sverige samarbetar Levix27s med Egalia som är en organisation som stöttar ungdomar inom hbtq och som är en del av RFSL. Allt ska finnas ute till försäljning den 25 juni. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
0

Cupra har tagit fram en lampa
Tillsammans med Marset

I början av 2018 stod det klart att Seat gjorde Cupra till ett eget märke. Men de ska inte bara tillverka bilar under namnet utan även andra saker, som exempelvis lampor för hemmet. Tillsammans med belysningsföretaget Marset har man nu tagit fram den första som man kallar för Chispa by Marset for Cupra. Det är en bärbar batteridriven lampa vars design inspirerats av en sån man har i garaget när man meckar. Det går att hänga upp lampan där man vill och eftersom den är IP44-klassad kan du ha den utomhus om du vill. Vad lampan kostar vet vi tyvärr inte än, försäljningen drar igång i oktober. Tumnagel
65kg
+
Bobby Green
0

Köp Silvio Berlusconis gamla båt
Din för elva miljoner dollar

Den italienska finansmannen och politikern Silvio Berlusconi har tidigare ägt båten vi ser här. Den är döpt till Morning Glory och just nu ligger den ute till försäljning, för elva miljoner dollar. För pengarna får man en lyxig segelyacht som byggdes åt mediamogulen Rupert Murdoch 1993 och sedan såldes till Silvio 1999 för 7,2 miljoner dollar. Sedan dess har den uppgraderats på flera fronter och 2010 gjorde man en helrenovering. Båten mäter 48,2 meter och vill man inte köra med segel finns 850 hästar starka MAN-dieslar som gör jobbet. Annonsen hittar ni på länken nedan. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Västkustborna köper mest påskmust
Dé é ju så gött!

Nu till helgen är det ju som ni säkert alla vet påsk och då är det dags att duka fram julbordet igen. Några saker har bytts ut och julmusten heter påskmust istället, men annars är det mesta sig likt. Just påskmust bäljas det mycket av nu och sedan 2005 har konsumtionen ökat från fyra till över tio miljoner liter per år. Bara i fjol ökade även försäljningen av sockerfri påskmust med nästan 60 procent. Apotekarnes must är marknadsledande (står för 68,4 procent av den totala försäljningen) och deras förförsäljning visar att det är västkustborna som köper mest påskmust i Sverige. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0
2019

Lågprismärket Eldorado fyller 50 år
Firar med att öppna konceptbutik

Ni känner nog alla till Axfoods lågprismärke Eldorado. I år fyller de hela 50 år och detta firas bland annat genom att man smäller upp en konceptbutik med kläder och prylar. Butiken finns på A House i Stockholm och den är öppen den 10 december mellan klockan 10.00 och 19.00. Här kommer man förutom kläder att hitta Eldorado-konst och adventsljus. All försäljning går oavkortat till Musikhjälpen. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Lantmännen lanserar ekologisk vetevodka
Första gången

När det står 4 december i almanackan lanserar Lantmännen en ekologisk vetevodka på Systembolaget och på utvalda restauranger. Basen är vete från Västergötland och vodkan ska ha en mjuk, ren och diskret karaktär med toner av tropisk frukt och ljust bröd. Mackmyra står för buteljering, försäljning och distribution av vodkan. Magnus Kagevik som är chef Division Energi på Lantmännen säger följande: "Detta är en mycket spännande lansering. Spannmål är grunden till allt som Lantmännen gör, men det här är första gången som Lantmännen tillverkar vodka under eget varumärke. Tack vare Lantmännen Reppes kompetens inom hållbar förädling av vete och tillverkning av dryckessprit, i kombination med lokalproducerade råvaror från våra svenska lantbrukare i regionen, kan vi erbjuda en helt unik produkt på marknaden." Lantmännen Vetevodka har artikelnummer 82207. Alkoholhalten är på 40 procent och för en flaska som rymmer 500 milliliter får man betala 249 kronor. Tumnagel
144kg
+
Bobby Green
0

Ny Victoria's Secret-butik öppnar i Stockholm
Ska börja sälja underkläder i Gallerian

Den välkända amerikanska underklädeskedjan Victoriax27s Secret kommer nu att öppna en flaggskeppsbutik i Stockholm rapporterar Dagens Industri. Victoriax27s Secret har redan en butik i Westfield Mall of Scandinavia utanför Stockholm men där säljer man än så länge bara accessoarer och skönhetsprodukter. Den nya Victoriax27s Secrets-butiken kommer att öppna upp i klädbutiken Monkis gamla lokaler i Gallerian på Hamngatan i Stockholm. Där kommer man, precis som i USA och på andra platser där Victoriax27s Secret finns, att även börja sälja underkläder till kvinnor. Victoriax27s Secret drog igång sin verksamhet i USA 1977 men på senare tid ska försäljningssiffrorna ha dalat, något som sägs bero på att många har börjat tycka att deras koncept känns aningen förlegat. Tumnagel
64kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Sean Evans visar starka såser
De som kommer användas i nästa säsong av Hot Ones

Nästa vecka återvänder pratprogrammet Hot Ones till YouTube-kanalen First We Feast. Programmet går ut på att diverse kändisar ska svara på frågor medan de äter ett gäng heta kycklingvingar. Som vanligt med nya säsonger av Hot Ones så är det också ett nytt gäng såser som gästerna kommer få smaka. I klippet ovan går programmets värd, Sean Evans, genom vilka såser som kommer bränna munnar i säsong 10 av Hot Ones. Såserna som är med i detta program brukar alltid få ett rejält uppsving i försäljningen och brukar också medföra att svenska återförsäljare börjar ha dem i lager så man kan leka Hot Ones hemma. Tumnagel
89kg
+
Frode Wikesjö
0

Tretorn och Makia presenterar kollektion
Peace Islands

Peace Islands är namnet på ett samarbete mellan det svenska regn- och sneakersvarumärket Tretorn och det finska streetwear-märket Makia. Kollektionen fokuserar på på fred och hållbarhet och det handlar om seglarkläder med inspiration från Åland. Det finns regnplagg, stövlar, stickade tröjor och accessoarer och en del av försäljning kommer att gå till arbetet med att rädda Östersjön. Allt som erbjuds finns på länken nedan. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0

Atomik Vodka är gjord på vete från Tjernobyl
Är dock inte radioaktiv

Forskare från Ukraina och Storbritannien har tagit fram en vodkasort som man framställt av vete som växt runt kärnkraftverket Tjernobyl, ett kärnkraftverk som drabbades av en allvarlig härdsmälta 1986 vilken ledde till att hela området fick evakueras. Man kallar vodkan för Atomik och man försäkrar att den inte innehåller några farliga doser av radioaktivitet. Det enda radioaktiva ämne man kunde uppmäta efter vodkan destillerats var små mängder av kol-14 men dessa halter var inte högre än vad de skulle varit i någon annan typ av drink enligt forskarna. Man siktar nu på att eventuellt börja sälja Atomik och planerar att 75 procent av överskottet från försäljningen ska gå tillbaka till Tjernobyl för att bidra till arbetet med miljön där. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Intressant om priserna på konsertbiljetter
Live Nation har sålt mängder på andrahandsmarknaden

Billboard går i en artikel igenom problemet med biljettpriser och andrahandsmarknaden. Det har genom lite läckta telefonsamtal kommit fram att Live Nation, som arrangerar konserter både i USA och Sverige, helt enkelt har sålt massor av biljetter på andrahandsmarknaden åt artister. Detta istället för att sälja dem direkt till besökarna. Det kan ses som elakt och ont, vilket det på sätt och vis är. Men det är vissa artister, enligt Live Nation ett mindre antal, som har velat detta för att kunna kontrollera priserna. Om de flödar ut biljetter på andrahandsmarknaden till ett rätt rimligt pris gör det att andra säljare på andrahandsmarknaden också måste hålla ett rimligt pris för att få sina biljetter sålda och på så sätt sticker priserna inte iväg. Enligt Live Nation vill artisterna inte ha för höga priser i den vanliga försäljningen för att inte verka giriga. Samtidigt vill man inte att andrahandsmarknaden håller för låga priser, för då går försäljningen av de vanliga biljetterna dåligt. Det verkar dock som att man är på väg bort från detta, inte helt etiskt korrekta tilltaget. Istället justerar man tillgång och efterfrågan med lite mer dynamisk prissättning, VIP-biljetter och liknande. Det finns inte samma risk att priser sticker till höga höjder på andrahandsmarknaden om det samtidigt finns biljetter till samma peng där man får specialbehandling. Samtidigt så är artister i dag duktiga på att börja sälja biljetter till sina riktiga fans lite tidigare, exempelvis till de som följer en artist på Spotify. Det är oklart om Live Nation i Sverige har gjort samma sak. Tumnagel
30kg
+
Roger Åberg
0
Nästa sida