m
a
r
5 i går56 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Gert Wingårdh designar klocka
Tillsammans med sin son

Den välkända arkitekten Gert Wingårdh har tillsammans med sin son Rasmus Wingårdh designat en klocka för det svenska klockvarumärket Bravur. Man har utgått från modellen Scandinavia och sedan satt sin prägel på den. Inspirationen ska komma från den svenska västkusten och resultatet är vad skandinavisk design är för Wingårdhs. Wingårdh Limited Edition lanseras idag och du hittar den på länken nedan. Endast 50 stycken exemplar tillverkas och på prislappen står det 1088 euro. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Timberland släpper färgglada kängor
Tillsammans med Billionaire Boys Club

Timberland x BBC Bee Line är namnet på ett nytt samarbete mellan Timberland och Billionaire Boys Clubs dottermärke Bee Line. Temat är som vi kan se färg och här har man pimpat upp den klassiska kängan 6-inch Boot med färgglada sulor. Sulan finns i fem olika färger så det är bara välja vilken som passar din stil bäst. Joseph Au som är Creative Director och Designer hos Billionaire Boys Club säger följande: "The 2020 Bee Line x Timberland 6-inch Boot är inspirerad av tåliga material, och av de personer som dagligen bär Timberlands ikoniska kängor. Gummisulan är en hyllning till funktionella arbetskläder, och färgerna är inspirerade av naturen. Skon är hållbart producerad, och framtagen för att utstråla personligt uttryck och kreativitet hos den som bär dem." För tillfället finns skorna endast i Billionaire Boys Club Icecream-butiker i New York, London och Tokyo. Imorgon släpps de globalt och för ett par får man betala 2000 kronor. Tumnagel
44kg
+
Bobby Green
0

Skidglasögon för dig som vill se ut som en fluga
Nytt märke från Sverige

Fluga Sports är namnet på ett nytt svenskt glasögonmärke som erbjuder glasögon för alla äventyrare där ute. Inspirationen till designen kommer inte helt oväntat från insekterna och den första modellen som heter Rovfluga får dig nästan att se ut som en fluga när du bär dem. De har linser som går att byta ut om ljuset och förhållandena ändrar sig. Det ska även vara enkelt att över tid uppdatera dem med en ny rem, nya linser och ny ram istället för att köpa ett par helt nya. Glasögonen tillverkas i Italien och de utbytbara linserna kommer från Zeiss. Modellen ligger just nu uppe som ett projekt på Kickstarter där man söker strax över två miljoner kronor för att göra verklighet av den. Ett par ska bli dina för 99 euro. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
-6kg
+
Bobby Green
0

Snabba sneakers från Porsche och Puma
Du har 2,7 sekunder på dig att köpa dem

Porsche Design och Puma har tillsammans kokat ihop åtta stycken par sneakers inspirerade av alla åtta generationer av 911 Turbo. Om fyra dagar kommer skorna att släppas men de kommer bara att vara till salu under 2,7 sekunder. Det är nämligen den tiden det tar för den senaste generationen att köra 0-96 km/h (60 mph). Fyra par av skorna är baserade på Puma Future Rider och dessa är inspirerade av den luftkylda generationen - 930 Turbo 3.0, 3.3, 964 911 Turbo och 993 911 Turbo. Resterande fyra är baserade på Speedcat och då inspirerade av den vattenkylda generationen - 996, 997, 991 och 992 911 Turbo. Det här snabba släppet är bara för de som är extremt sugna på förköp. Skorna kommer även att säljas på vanligt vis vid ett senare tillfället. Priset för ett par ska ligga på 150 dollar. Tumnagel
69kg
+
Bobby Green
0

Nytt samarbete mellan Levi's och New Balance
Släpps imorgon

Levix27s och New Balance har tillsammans tagit fram en omgång med skor. Först ut är den klassiska New Balance 327 som fått sig en retro-design. Skorna är en blandning av 70-talsstil med en modern och asymmetrisk design. Förutom dessa släpper man även tre stycken vändbara och vadderade Levix27s-jackor och en t-shirt. Några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green
0

Så tillverkar Borough Furnace gjutjärnspannor
Inga robotar här inte

John Truex och Liz Seru driver Borough Furnace som tillverkar stekpannor i gjutjärn. I det här klippet får vi se hur dessa blir till - från designen till själva gjutningsprocessen och efterarbetet. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Tre nya sillar från Abba
Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar

Abba presenterar nu tre stycken nya sillsmaker och dessa är Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar. Dessa beskriver man som "en twist på klassiska smaker med ett modernt uttryck som flirtar med den yngre generationens sillätare". Malou Yeung Kadir som är Marketing Manager Abba säger följande: "Med nyheterna vill vi attrahera alla men hoppas specifikt på att guida en ny målgrupp in i sillens värld, för att göra den till en självklarhet för alla på julbordet – nya som gamla sillfans. Till skillnad från tidigare tillfälliga lanseringar till vintern så är årets nyheter här för att stanna." Hela sill-sortimentet har även fått en uppdaterad design och så har man uppdaterat receptet för Senap, Skärgård och Ramslök & Citron. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green
0

Återvinningsbara och nedbrytbara jeans
Nytt från Weekday

Weekday presenterar nu Klean Jeans och Milton Denim Jacket som är en kapsel-kollektion med återvinningsbara och nedbrytbara jeans-plagg. Det här är en del av Ellen MacArthur Foundation’s Jeans ReDesign Project och plaggen är tillverkade av en blandning av återanvänd och organisk bomull. "För oss är inte detta en engångsföreteelse, vi undersöker nu hur vi kan bli effektivare och mer ansvarstagande i all vår design, säger Per Axen, ansvarig för denimdesigner på Weekday. Vi måste tänka på varje detalj som tillskärning, tyg, passform och till och med förpackningen, och nu när vi gjort det kommer vi att undersöka hur vi kan med oss dessa lärdomar och föra in dem i framtida design. Vi är till exempel väldigt glada över det faktum att vi nu har börjat återanvända konsument- och industriavfall i alla våra denimprodukter för SS21." Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Gamla bildelar blir till mode
Ny omgång av Hyundai Re:Style

Re:Style är ett påhitt från Hyundai där gamla återvunna bildelar blir till mode-detaljer. Här visar man upp det man har skapat i år tillsammans med sex stycken olika designers. Grejerna släpps hos den brittiska kedjan Selfridges och på nätet imorgon. All vinst går till organisationen British Fashion Council som verkar för en med hållbar modeindustri. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Ray-Bans nu med klara linser
Behåll stilen även när solen är borta

Du kanske älskar Ray-Bans solglasögon men nu när det är höst kanske det känns lite märkligt att fortsätta bära dem. Det är därför man har tagit fram Everglasses. Här har man tagit de mest ikoniska bågarna och gjort så att man kan få dessa med oslipade klara linser, fotokromatiska linser eller linser med blåljusfilter. På så vis kan du fortsätta bära bågarna även när solen inte lyser. Den fotokromatiska linsen anpassas automatiskt under dagen och de med blåljusfilter är framtagna för att minska visuellt obehag orsakat av blått ljus. Modellerna som erbjuds hittar ni på länken nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

Batman-klocka som hyllar The Dark Knight
Från Undone Watches

Den här klockan är det senaste påhittet från Undone Watches och som vi kan se är det Batman-tema som gäller. Här har man låtit sig inspireras av filmen The Dark Knight och försökt få till samma designspråk som den har. Klockan kostar 775 euro och endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
64kg
+
Bobby Green
0

Taylors & Jones ändrar utseende
Och lanseras svensk wienerkorv

Nu får alla Taylors & Jones korvförpackningar en ny design. I samma veva lanserar man även en wienerkorv med svenskt fläsk- och nötkött. Kötthalten ligger på 73 procent och för en förpackning på 300 gram får man betala runt 40 kronor. Mikaela Kroon som är produktchef för Taylors & Jones på Evanoff Group säger följande: "Taylors & Jones nya identitet är något helt nytt inom korvkategorin samtidigt som namnet sedan lång tid tillbaka är välkänt bland Sveriges korvälskare. När andra pratar om traditioner och gammelfarfars familjerecept så fokuserar vi på att sätta smaken i fokus. I slutändan är det ju smaken som avgör." Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Äppelcider med smak av björnbär
Det här Kopparberg Dark Halloween

Lördag den 31 oktober firas Halloween och inför detta har Kopparberg tagit fram en ny alkolholfri cider. Den kallar man kort och gott för Dark Halloween och det är en äppelcider som har smak av björnbär. Designen på burken som rymmer 440 milliliter knyter an till myten om den hemsökta Stora Gården i Kopparberg. Du ska hitta den nya smaken i matbutikerna nu. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Imorgon släpper Uniqlo ny höst-kollektion
Här är en första titt

Den 17 september, alltså imorgon, släpps Uniqlo U AW20 i butik. Kollektionen är designad av Christophe Lemaire som är Artistic Director på Uniqlo U tillsammans med hans team i Paris. Fokus har legat på plagg med neutrala toner och hudtoner. Målet är att framkalla en känsla av värme och mysighet - något som troligtvis alla vill ha när hösten och vintern kryper sig på. Det finns 38 stycken produkter för dam, 39 för herr och fyra stycken nya accessoarer. Tumnagel
58kg
+
Bobby Green
0

Årets Blossa-glögg smakar mynta och grönt te
Inspireras av Marrakech

I år tar Blossa-glöggen med oss till staden Marrakech och smaken vi bjuds på är mynta och grönt te. I staden finns torget Jemaa el-Fnaa och runt detta flera caféer som alla serverar ett sött marockanskt mynta-te. Detta har man alltså försökt att efterlikna samtidigt som man inte har plockat bort de traditionella glöggkryddorna. Designen på flaskan har inspirerats av det klassiska marockanska kaklet. Den grönblåa färgen ska föra tankarna till havet. Finns i Systembolagets beställningssortiment nu. Alkoholhalten ligger på 15 procent och för en flaska på 75 centiliter får man betala 124 kronor. Ett tips är att blanda glöggen med Champagne, Cava, Cremant eller Prosecco om man vill festa till det lite. Tumnagel
-4kg
+
Bobby Green
0

Här är Adidas Lego-skor
Festliga?

För några dagar sedan bubblade det upp att Adidas och Lego hade snickrat ihop ett par skor tillsammans. Nu får vi se hur dessa ser ut. Det man har gjort är att ta modellen Adidas ZX-8000 och sedan smyckat ut dessa i grälla färger och med Lego-loggan på plösen. På sidorna finns vad som ser ut som Lego-plattor men inga bitar lär fästa på ytan då plupparna ser för grunda ut. Där skosnörena möts kanske man dock kan sätta fast sin favorit-gubbe eller gumma. Släpps den 25 september och för ett par får man betala 130 dollar. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
0

Hiss eller diss med Marc Jacobs
Vad gillar och ogillar modedesignern?

Highsnobiety kör en grej som de kallar för Cop or Drop där de bjuder in olika kändisar som får hissa eller dissa olika produkter. Den senaste att gästa är modedesignern Marc Jacobs. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce fräschar upp sin identitet
Emblemet bara för bilarna

Rolls-Royce är ju ett lyxigt märke och då måste man ju ha en bra identitet även på andra ställen än bilarna. Bolaget, som ju ägs av BMW, har nu fått en ny och uppfräschad sådan och en sak som förändras är att det emblem som sitter på bilarna från och med nu bara ska synas på just bilarna. Istället kommer man att använda RR som det ser ut nedan i tryck, på internet och i sociala medier. Även The Spirit of Ecstasy får sig en uppfräschning och kommer inte att vara lika detaljerad. Det klassiska kännetecknet kommer även att användas i olika bakgrunder. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg
0

Brabham och Kyron tar fram högtalare
Ge garaget lite bättre ljud

Brabham Automotive bygger bilar men nu gör de en liten avstickare tillsammans med Kyron Audio. Så här säger Lee Gray som är co-founder och lead designer hos Kyron: "Just as the BT62 changes your perception of what a supercar can do, enjoying music via the Kyron Audio system is a mind-changing, immersive experience. We are proud to share Brabham Automotive’s passion for performance and dynamics, and look forward to creating outstanding experiences for our shared clientele." Dan Marks som är vd för Brabham säger följande: "Brabham Automotive partners with brands which have the same focus on quality, customer engagement and which strive for excellence in their field. Kyron Audio, a fellow Adelaide-based company, fits that mould, making a premier product for the world stage. Kyron’s dedication to design, engineering and performance matches our own, offering customers an outstanding lifestyle choice." Man har tagit modellen Phoenix och sen gett den en twist och Brabham-loggor på sig. Exakt vad dessa kostar eller har för specifikationer är dock oklart. I sitt dyraste utförande utan Brabham-grejer kostar ett par 350.000 australiensiska dollar. Tumnagel
60kg
+
Bobby Green
0

Omega presenterar ny Bond-klocka
Din för 552.000 kronor

Omega presenterar nu Seamaster Diver 300M James Bond Numbered Edition. Den är på 42 millimeter och tillverkad i platina-guld med en platina-guldplatta på sidan. Den är även graverad med varje nummerutgåva på sidan och samma material används för det borstade spännet på det svarta läderbandet. Urtavlan har en spiralformad pistoldesign i 18 karat vitguld på en svart emaljskiva. Köper man ett exemplar får man den i en Globe-Trotter-resväska. Det är också allt detta som förklarar lite varför klockan kostar som den gör. Priset för en klocka ligger nämligen på 552.000 kronor. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green
0

Nya solglasögon från Oakley
Det här är Kokoro-kollektionen

Konstnären Meguru Yamaguchi har designat och skapat Oakleys senaste kollektion Kokoro. Ambitionen har varit att inspirera och förena idrottare genom deras gemensamma kärlek till sport. Som vi kan se finns det brillor för både vardag, fest och när man sportar. Alla är unika och mönstren har skapats genom en spinnteknik för att efterlikna Yamaguchis penseldragssil. Priserna för ett par börjar på 2000 kronor. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green
0

K.G. Nilson och Arket presenterar samarbete
Släpps den 13 augusti

Den svenske bildkonstnären K.G. Nilson och Arket har gått samman och släpper den 13 augusti ett samarbete man döpt till The Colours of KG Nilson. Här har sju av konstnärens abstrakta originalverk tolkats i inredning och på plagg för herr och barn. Priserna sträcker sig från 150 kronor till 990 kronor. K.G. säger följande: "För mig är det viktigt att få skapa konst som är tillgänglig för så många som möjligt. Genom offentlig konst för allmänheten att betrakta, eller som i detta samarbete, genom att kombinera hantverk med vardagsdesign. Det är fantastiskt att se hur min konst har tolkats på ett helt nytt sätt genom samarbetet med ARKET i form av textil, eller tryckt på ett plagg." Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Häng en bil på väggen
I dess renaste form

Designstudion INK pysslar med CGI, animering och retusch och har bland annat gjort saker åt Polestar. De har även gjort lite modeller av klassiska bilar som de nu säljer tryck av. Några Porschar (911, 959, 917), Jaguar D-type, Ford F40 och Ferrari 330 kan man nu få hänga på väggen i sin renaste form. Varje tryck kostar 50 pund utan ram. Tumnagel
95kg
+
Roger Åberg
0

Så designade jag Maserati MC12
Frank Stephenson berättar själv

Bildesignern Frank Stephenson började sin karriär på Ford där han bland annat ritade delar av klassikern Ford Escort RS Cosworth, sedan drog han vidare till BMW och ritade bland annat första generationen av nya Mini och första generationen av BMW X5. Sedan blev det Ferrari-Maseratis koncept-avdelning där han ritade klassikern Maserati MC12 men även Ferrari FXX och Ferrari F430. I den här videon får vi se när han skissar fram MC12 och samtidigt berättar om varför den ser ut som den gör. Efter sitt jobb på Ferrari-Maserati fick han ta tag i Fiat där han skapade produktionsversionen av Fiat 500. Sedan tog han tag i McLaren och skapade deras nya stil och först ut var MP4-12C men han har även ritat P1 och 720S. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg
0

Tre klassiska Vans-skor med lappverk
Ny design på Sk8-Hi, Era och Classic Slip-On

Vans presenterar nu modellerna Sk8-Hi, Era och Classic Slip-On med traditionellt lappverk. Här har man skapat en variation av färg, mönster och olika typer av material som ska få skorna att sticka ut lite extra. Ska finnas i butik nu. Tumnagel
-2kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida