m
a
r
3 i går50 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Så här ser SAS nya plan ut på insidan
Airbus A350 visar upp sig

SAS är på gång att addera nya Airbus A350 till sin flotta och förutom att ha 33 procent lägre bränsleförbrukning än A340 (rätt imponerande sänkning...) så har planet en ny och uppdaterad insida med ny inredning. Nu har SAS släppt en film och en webbplats om denna för de som är nyfikna på om det är någon skillnad. Tumnagel
336kg
+
Roger Åberg
0
2019

Hyr båt med fast månadsavgift
Ha båt utan att äga

Skipperi är en tjänst där privatpersoner kan hyra ut och hyra båt av varandra. Men nu börjar man också med egen uthyrning som man kallar för Cityboat och den som fungerar som en tjänst. Man betalar en månadsavgift och så får man helt enkelt hyra båt i princip hur mycket man vill, eller snarare så mycket man kan och det finns båtar lediga. Passen är på 7,5 timmar och tanken är att man kör från morgon till eftermiddag eller från eftermiddag till morgon. Man får ha två aktiva bokningar samtidigt. Det finns två olika typer av abonnemang, ett som kostar 1399 kronor per månad och ett som kostar 2499 kronor per månad. Det billigare gäller bara på vardagar. Man måste vara medlem under hela säsongen som är mellan maj och oktober, totalkostnaden blir alltså 8394 kronor respektive 14.994 kronor. Då ingår allt utom bränsle. Man ska ha löst bränslemätning digitalt så använder man bara lite behöver man inte tanka, kostnaden debiteras på det registrerade kortet. Använder man mycket ska man så klart fylla på så att nästa användare har bränsle i båten. Tjänsten har funnits i Finland under året och nu har man köpt in ett stort antal båtar och flyttar även tjänsten till Oslo och Stockholm. I Stockholm kommer det finnas båtar i tre hamnar. Det går säkert att komma undan billigare om man köper en begagnad skorv, men spontant känns detta som något som är perfekt för den som vill ha en ny och fräsch båt utan att hålla på och köpa, underhålla och vinterförvara. Tumnagel
213kg
+
Roger Åberg
0

SAS slutar med taxfree under flygningarna
Sparar soppa

Om man tar bort extra flaskor, choklad, parfymer och elektronik som personalen säljer under flygresor minskar vikten och därmed även bränsleåtgången. Därför väljer SAS i höst att sluta med taxfree under sina flygningar. Minskad totalvikt kommer sparar bränsle och i samma veva blir det även mindre utsläpp. Det här kanske inte kommer att göra jättemånga ledsna dock, för det är betydligt färre som handlar taxfree ombord idag jämfört med hur det var tidigare. Tumnagel
345kg
+
Bobby Green
0
2018

Mer vegetariskt hos OKQ8
Burgare och korv

Nu för tiden handlar man inte tändstift och olja på macken, utan korv. Visst hälls det lite drivmedel i bilar utanför, men butikerna är fyllda med folk som hellre vill hälla saker genom munhålet. Nu presenterar OKQ8 fler vegetariska alternativ på sina ställen, och det rör sig om en korv och en burgare. Vegoburgaren har en puck som bland annat består av paprika och kikärtor och till denna får man salladsblad, rödlök, tomat, dressing, ost, senap och ketchup. Korven består av morot, ärtor, majs och paprika och är smaksatt med cayennepeppar. Till den går det att få bröd, senap, ketchup, räksallad, bostongurka och rostad lök. Tumnagel
140kg
+
Bobby Green
0

Honda uppdaterar Super Cub
Lanseras i Sverige

Honda började tillverka och sälja modellen Super Cub redan 1958. Och man verkar inte ha några planer på att sluta. 2008 passerade man 60 miljoner exemplar, 2014 var siffran 87 miljoner och förra året nådde man den magiska siffran 100 miljoner. Det gör den till det mest producerade fordonet i världshistorien. Nu uppdaterar Honda modellen ytterligare och lanserar den i Sverige. Den har fortfarande samma tidslösa och klassiska utseende som den alltid har haft, men mer modern teknik under skalet. Motorn är en encylindrig luftkyld sak på 125 kubik som ger 9,5 hästar. Modellen är utrustad med ABS-bromsar och den har både elektronisk bränsleinsprutning och elstart. Växellådan har fyra pinnar och kopplingen är en automatisk centrifugalkoppling. Tanken rymmer blygsamma 3,7 liter. Strålkastare och baklampa är av LED-typ. Det svenska priset får vi inte reda på för tillfället, men i USA kostar i alla fall modellen från 3.599 dollar. Tumnagel
158kg
+
Bobby Green
0
2017

Transportcykel med bränslecell
Har en räckvidd på 30 mil

Svenska Velove tillverkar olika sorters transportcyklar och deras senaste projekt är den här versionen av modellen Armadillo som fått sig en vätgasdriven bränslecell. Det gör det möjligt att driva en elmotor på 250 watt som hjälper till när det blir tungt att trampa. Cykeln är framtagen tillsammans med RI.SE och ska ha en räckvidd på 30 mil. Tumnagel
144kg
+
Bobby Green
0

Folk verkar inte sugna på autonoma flygplan
Är du?

Allt fler saker går mot den autonoma tekniken. Bilar som kan köra sig själva är starkt på gång, och när de väl är här på riktigt kommer fler saker att följa samma spår. Bussar, tunnelbanor och annat som kan transportera oss kommer att köras automatiskt. Även flygplan, men just detta verkar folk inte vara så sugna på. Swiss Bank och UBS gjorde en undersökning om just detta och frågade då folk om de skulle kunna tänka sig att hoppa in i ett självkörande flygplan om flygbiljetten var billigare. Av de 8 000 stycken som svarade ville mer än hälften att det skulle sitta en riktig pilot längst fram och spaka istället för bara en dator. Av de som var mellan 25-34 år var dock 31 procent positiva till den nya tekniken. Svaren skiljde sig även mellan olika länder och de som var mest pepp var USA. Förarlösa flygplan skulle kunna göra att flygbolagen sparar över 30 miljarder dollar i kostnader per år. Flygplanen skulle alltid flyga den mest optimala och bränslesnålaste vägen och det skulle inte behövas utbildningar och träning för några piloter. Det kommer som ni säkert förstår att dröja ett tag innan kommersiella flygningar utan piloter kommer att dra igång, men det är ganska spännande att vi troligtvis kommer att få vara med om det under vår livstid. Bonusklipp nedan. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Ryanair visar nya stolar
Fler platser på planet, men mer utrymme

Flygbolaget Ryanair har nu presenterat hur stolarna i deras nya flotta med Boeing 737 MAX 200 kommer att se ut. Man beskriver dessa som en "game changer" och även om flygplanet har fler stolar (197 istället för 189 stycken) ska man ändå få mer utrymme för benen. Stolsryggarna är nämligen tunnare och detta gör att man sparar in ett par centimeter. Vad det kommer att göra för komforten kan ni nog dock räkna ut själva. En sak som saknas är dock en stolsficka att lägga sina prylar i. Anledningen sägs vara för att då måste kabinpersonalen gå igenom alla dessa och städa dem, vilket tar för mycket tid. Ficka på stolen är dock något som Ryanair slutade med redan 2004. De första exemplaren av Boeing 737 MAX 200 kommer Ryanair att börja flyga med 2019. Förutom att vara tystare, renare och mer bränsleeffektiva bjuder även maskinerna på större förvaringsutrymmen för väskorna ovanför huvudet. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Airbus A380 blir ännu mer effektiv
Kommer i en plus-version

Airbus har vidareutvecklat flygplansmodellen A380 och presenterar nu A380plus. Den ska vara ännu mer aerodynamisk för bättre bränsleekonomi, ha en uppdaterad kabin och ett mer optimerat serviceschema. De större flärparna på vingändarna gör att man sparar upp till fyra procent bränsle, och den nya layouten i kabinen har gjort att man fått in 80 extra sittplatser utan att det för den delen ska kännas trångt. Man har även designat om trappor och platsen där personalen sover. Tumnagel
135kg
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste färja
Går på naturgas

HSC Francisco sägs vara världens snabbaste färja. Den använder naturgas som sitt primära bränsle och toppfarten ska ligga på 58 knop. Två stycken gasturbiner skickar i sin tur kraften vidare till vattenjet som sätter fart på ekipaget. 1 000 passagerare och 150 stycken bilar får plats ombord. Tumnagel
129kg
+
Bobby Green
0
2016

Varför betalar vi för att checka in bagaget?
Mycket pengar i detta

2008 ökade priset på flygbränsle enormt och flygbolagen kände sig tvingade att göra något drastiskt. Men istället för att höja biljettpriserna och skrämma iväg resenärerna införde man avgifter för att checka in sitt bagage. Nu har priset för bränslet gått ner, men avgifterna för bagaget finns fortfarande kvar. Vox har tittat på varför. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

MV Agusta och Zagatos samarbete är här
Byggd åt japansk entreprenör

MV Augusta hintade för ett tag sedan om att de hade ett samarbete med Zagato på gång, och nu är härligheten presenterad. Skapelsen är baserad på MV Agustas modell F4 och kallas kort och gott för F4Z. Den finns endast i ett exemplar och är speciellt framtagen åt en ung entreprenör från Japan som samlar på Zagato-bilar och italienska motorcyklar. Kåporna har Zagato tillverkat av aluminium och kolfiber och som vi kan se är formerna helt olik ursprungsmodellen. Insug, bränsletank, batteriet och avgassystemet har byggts om helt för att passa. De fyra karaktäristiska små avgaspiporna som brukar mynna ut under den bakre kutsen har fått stryka på foten och istället ersatts av ett lågt placerat rejälare rör. Vad tycker ni om resultatet? Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Wankel-liknande motor i en Gokart
Väldigt kompakt och smidig

LiquidPiston har under åtta års tid utvecklat en Wankel-liknande motor och nu har man för första gången testat motorn utanför labbet och det i en liten gokart. Motorn är på 70 kubik och effekten ska ligga på tre hästar vid 10 000 varv och 5,5 hästar vid 15 000 varv. Enligt företaget ska motorn vara 20 procent mer bränsleeffektiv än en konventionell förbränningsmotor. Den ska även föra mindre oväsen och vibrera mindre samtidigt som den är mer kompakt och lättare. Initialt är tanken att man ska producera motorer till gräsklippare och liknande, men större planer på att även fungera som räckviddsförlängare till eldrivna fordon finns. Läs mer om hur den fungerar på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Därför kan vissa flygbolag sälja så billiga biljetter

För ett tag sedan visade vi ett klipp som gick igenom alla de kostnader som ett flygbolag har. I det här klippet fortsätter samma kille förklara och den här gången är det budgetbolag som förklaras. Hur kan det vara så billiga? Självklart snålar de på saker som billigare inredning i flygplanen men de har ofta nyare flygplan än andra bolag eftersom de drar mindre bränsle. Man flyger till andra, billigare (och sämre) flygplatser, håller planen i luften hela tiden och har bara en flygplansmodell. Bland annat. Tumnagel
128kg
+
Roger Åberg
0

Snart premiär för eldrivet flygplan med bränslecell
HY4 ska flyga i sommar

Det tyska flygforskningsorganet DLR har tillsammans med universitet, flygplansbyggare och bränslecellsutvecklare tagit fram flygplanet HY4. Det har en elmotor som får sin energi från batterier matade av en bränslecell och nu i sommar sker premiärturen. Just nu visas det upp på en industrimässa i Hannover. Mellan vingspetsarna mäter planet 21,36 meter och längden anges till 7,4 meter. Maxvikten ska ligga på 1 500 kilo. Motorn är på 80 kW, toppfarten är 145 km/h och räckvidden anges till mellan 75 och 150 mil. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
2015

Spitfire nödlandar snyggt utan landningshjul
Som väl är bara en replika

Att landa ett flygplan kan vara lite pirrigt, att göra det utan hjul måste vara oerhört läskigt. Den här piloten gör dock ett snyggt jobb med att sätta ner sin Spitfire-replika på backen. Han flög runt i 20 minuter för att göra slut på så mycket bränsle som möjligt och det enda som verkade ta riktigt med stryk i landningen var propellern. Tumnagel
169kg
+
Roger Åberg
0

Jaguar F-Type R AWD ska hjälpa Bloodhound SSC
Har utnämnts till Rapid Response Vehicle

I slutet på förra året annonserade Jaguar att de ingått partnerskap med gänget hos Bloodhound som har planer på att slå nytt världsrekord med deras supersnabba raketdrivna bil SSC. Jaguar har ju som bekant också väldigt snabba bilar, och nu visar de upp en av deras Rapid Response Vehicle som kommer att hjälpa till under rekordförsöket. Bilen i fråga är en F-Type R AWD dekorerad i samma utstyrsel som raketbilen SSC. SSC och F-Type R har även något annan gemensamt, motorn. V8:an på 5.0 liter och 550 hästar driver nämligen bränslepumpen till raketen på SSC. Om sex till tolv månader räknar man med att kunna göra verklighet av alla år av planering, och målet är då att komma upp i hela 1 000 mph. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Snubbe visar upp luftdriven cykel
Söker pengar för att vidareutveckla

Det här med luft är ju ganska så kul och intressant. Speciellt om man med enbart luft kan driva saker, och därmed slippa tanka konventionellt bränsle. Cory Little har byggt en cykel som går på komprimerad luft, och via Gofundme söker han pengar för att vidareutveckla sitt koncept. Tumnagel
176kg
+
Bobby Green
0

Ny helikopter från Airbus
Snålare tack vare kompositmaterial

Airbus visade nyligen upp den här nya helikoptern på Heli-Expo i Florida. Tack vare kompositmaterial ska bygget som kallas för H160 vara upp till 20 % mer bränsleeffektiv än tidigare. Dessutom är den utrustad med så kallade Blue Edge-rotorblad som tack vare sina vinklade ändar får ner både ljudnivån och vibrationerna avsevärt. Helikoptern väger omkring sex ton och har plats för upp till tolv stycken passagerare. För kraften står två stycken Turbomeca Arrano 1A-motorer som tillsammans ger 1 300 hästar. Toppfarten anges till 300 km/h och räckvidden ska ligga på 120 nautiska mil. Intressenter får dock vänta till 2018 innan helikoptern kan levereras. Tumnagel
195kg
+
Bobby Green
0

Världens första lyxyacht med dieselhybriddrift
Feadship Savannah är sjösatt

Hybridbilar blir allt vanligare men i båtvärlden är det inte lika vanligt med denna typ av drivlina. Holländska Feadship presenterar dock nu vad de hävdar är världens första lyxyacht med dieselhybridlina. Båten heter Savannah och det tog ungefär 1 000 personer fyra år att bygga henne. Yachten som är över 83 meter lång har bland annat ett litet undervattensrum så att du kan spana på fiskar. Du har också ett gäng pooler att plaska i, ett garage för vattenskotrar, fyra stycken gästrum, en VIP-svit med balkong och en biosalong. Dock är det alltså vad som finns under skalet som är unikt. Där nere i maskinrummet sitter en Wartsila 9L20-diesel som lämnar hela 2 413 hästar. Till den sitter det tre elgeneratorer, en Caterpillar C32 och två stycken Caterpillar C18. Det gör att man får tre olika körlägen - el, diesel eller hybrid där allt samarbetar. Det här ska i slutändan göra att båten får en bränsleekonomi som är 30 % bättre än sina konkurrenter i samma storleksklass. Vad man får betala för en Savannah framgår tyvärr inte, men räkna med att det handlar om en ganska så salt peng. Tumnagel
137kg
+
Bobby Green
0

Det ultrakompakta frilufsköket
Drivs av bränsletabletter

Alla som har använt ett Trangiakök vet att de tar plats och om man har riktigt snålt med utrymme och vill bära lätt ska man ta sig en titt på detta. Det består av platta metallplattor som sätts ihop till ett litet kök och som man använder bränsletabletter i. Verkar på pappret vara oerhört smidigt. Det väger endast 50 gram (ett Trangia väger 845 gram) och om man inte vill använda tabletter går det utmärkt att köpa till en spritbrännare från Trangia och sätta i den. Kostar 30 dollar. Tumnagel
96kg
+
Roger Åberg
0
2014

Jag tävlade mot Bobby och Bobby vann
Så var det att åka med i Audis självkörande RS7

Det bästa med att köra bil är att just köra bil. Man har kontrollen över en maskin och bestämmer vart man vill åka och hur fort eller långsamt det ska gå. Det är väldigt enkelt att känna sig fri när man kör bil. En trevlig vägsträcka, vackert väder, nedvevad ruta och ingen tid att passa - då mår man. Sedan lång tid tillbaka har vi människor förutspått att vi i framtiden inte skulle köra bil - utan bara åka bil. En dator skulle alltså ta över körningen och vi skulle förpassas till passagerare som bara åkte med på turen. Framtiden har varit här en stund och vi har sett allt från självbromsande bilar till de som håller dig i rätt körfält. Audi tog nyligen ett steg till när de presenterade RS7 Concept - en helt självkörande bil kapabel till att blåsa på i full fart på en racerbana. Det låter ju helt galet men det här är bara början. Jag begav mig till varmare nejder för att åka med i konceptbilen som det visade sig att jag hade mer gemensamt med än jag trodde - den heter nämligen Bobby. Tumnagel
178kg
+
Bobby Green
0

Lite smartare cyklar från Portal Bikes
Plats för folk och last

Portal Bikes tillverkar cyklar anpassade för utvecklingsländer för att hjälpa folk i vardagen och i jobbet. Cyklarna är stryktåliga och modellen Cargo Bike klarar mycket last och har plats för flera personer medan modellen Bicycle Power Take Off kan driva enkla maskiner utan behov av el eller bränsle. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Cykel med vätgasdriven bränslecell
Framtiden?

Eldrivna cyklar dyker upp mer och mer nu och att kunna susa fram med endast lite tramphjälp är fantastiskt. Men det finns fortfarande en sak som drar ner betyget och det är att man måste ladda batterierna, och det tar ju en stund. Nya alternativ för att förbättra detta och korta ned laddtiden forskas på hela tiden och här har vi ett alternativ - en cykel med en vätgasdriven bränslecell. Hy-Cycle som den kallas är framtagen vid University of New South Wales och på en tank vätgas ska man komma 12.5 mil och toppfarten anges till 35 km/h. Du behöver aldrig ladda batteriet men du måste istället fylla på vätgas - något som tar omkring 30 minuter. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Den här hojen går på bacon
Fett!

Bacon kan man ha till allt tydligen. Motorcykeln vi ser på bilden här använder det exempelvis som bränsle. Mattillverkaren Hormel har byggt den tillsammans med CSE Engineering och i tanken häller man baconfett, sen kör man, doftar på avgaserna och ser glad ut. Målet med bygget är att ta sig från Austin i Texas till San Diego i Kalifornien för att delta i International Bacon Film Festival. Såklart. Tumnagel
161kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida