m
a
r
1 i dag5 i går73 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

TV-serien Roseanne kommer tillbaka nästa år
Med originalskådespelarna

Komediserien Roseanne gick på TV från 1989 till 1997. Det som fick den att sticka ut lite var att den handlade om en arbetarklassfamilj, till skillnad från exempelvis Cosby och andra serier som främst handlade om välbärgade familjer. Jag kommer själv ihåg att jag brukade titta på serien efter skolan och har för mig att den var så där lagom rolig och bra att slökolla på. Nu meddelar ABC att man kommer att återuppliva serien med originalskådespelarna och att den ska ha premiär nästa år. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0
2016

Radiostyrda bilar kör runt under vattnet
Häng med ner i drickat

Om man monterar en liten kamera på sina radiostyrda bilar kan man hänga med på deras äventyr. Bonusklipp nedan. Tumnagel
121kg
+
Bobby Green
0

Utforskning av Vasco da Gamas skepp Esmeralda
Över 2 800 stycken föremål har bärgats

För 500 år sedan sjönk Esmeralda, ett skepp som ingick i Vasco da Gamas flotta och som förliste under hans andra resa till Indien. Vraket hittades redan 1998 men det var inte förrän 2013 som man började utforska det ordentligt. Dykare har samlat inte mindre än 2 800 stycken föremål från botten - däribland kanonkulor i sten, skeppsklockan och ett silvermynt. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Pappa bärgar son efter skidkrasch i träd
Läskigt

En pappa och hans son var ute och skidade när sonen helt plötsligt hamnade fel och dundrade in i en så kallad tree well, något som väl enklast kan beskrivas som en trädbrunn. Det är området kring ett träd där snön är väldigt lös och enkelt kan suga ner en om man åker för nära. Ingen jättefara i detta fall då pappan snabbt var på plats och kunde hjälpa sin son, men ändå rätt så läskigt. Speciellt om man hade varit ute och åkt själv. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Så gick bärgningen av MV Baltic Ace till
1 400 bilar och ett fartyg plockas upp från botten

2012 kolliderade fartyget MV Baltic Ace med ett containerfartyg när det var på väg från Belgien till Finland. På bara 15 minuter sjönk MV Baltic Ace och förutom elva stycken besättningsmän tog fartyget med sig 1 417 stycken splitternya Mitsubishi-bilar till botten. Bärgningsarbetet har tagit oerhörd tid och först i oktober förra året var hela räddningsaktionen färdig - till en kostnad av 73 miljoner dollar. Hur den gick till får vi se i det här informativa och intressanta klippet. Tumnagel
374kg
+
Bobby Green
0
2015

Bygg ett lysande fönster av datorskärmar
Lys upp ett rum på ett annorlunda sätt

Det är nog många som har gamla bärbara datorer med trötta skärmar liggandes på vinden eller i förrådet. Dessa kan man bärga och göra något vettigt av istället, som ett lysande fönster att ha på väggen. Hur du går tillväga får du reda på i den här videon. Tumnagel
121kg
+
Bobby Green
0

Dykare hittar 300 år gammal skatt på botten
Blir väldigt väldigt glad

1715 sjönk en flotta med spanska fartyg utanför Floridas kust. Skeppen var lastade med guld och hittades för 50 år sedan. Sedan dess har man bärgat grejer till ett värde av omkring 50 miljoner dollar, men det finns mer att hämta. Det här gänget med dykare hittade nyligen en hel del mynt och kedjor i guld och man förstår att det var svårt att hålla tillbaka upphetsningen. Guldet sägs vara värt 1 miljon dollar. Läs mer om skatten på länken nedan. Tumnagel
203kg
+
Bobby Green
0

Stark snubbe flyttar bil från cykelbana
Tog saken i egna händer

Någon hade parkerat sin lilla Fiat Uno på cykelbanan, en manöver som inte uppskattades av en cyklist som tog saken i egna händer. Men istället för att ringa polis eller bärgare tog han helt enkelt tag i bilen och flyttade den ur vägen. Tumnagel
239kg
+
Bobby Green
0

Uppdatering om den kraschade Vestas-båten
Hoppas vara med i Volvo Ocean Race igen

Innan jul så kraschade en av båtarna som är med i Volvo Ocean Race och det såg väldigt mörkt ut för Team Vestas. Nu har man lite positivare miner eftersom man har bärgat båten och planen är nu att fixa till den och återigen vara med i tävlingen i juni. Smått galen operation den där tävlingen... Tumnagel
116kg
+
Roger Åberg
0
2014

En liten hyllning till BOX destilleri
Svensk uppstickare att hålla ögonen på

I förrgår så var det ett webbsläpp på Systembolaget där det relativt nya svenska destilleriet BOX lät folk förboka deras nya whisky The Challenger. Whiskyn tog slut på under en timme och tyvärr hann jag inte få upp denna artikel innan släppet drog igång. Jag tänkte dock ändå skriva lite om BOX då jag haft lyxen att testa båda deras whiskys och jag är mäkta imponerad. Om vi pratar svensk whisky så tänker troligen de flesta på Mackmyra och det skulle även jag göra. Jag kommer ihåg när jag testade deras första produkter och jag var inte imponerad tråkigt nog. De har dock blivit betydligt bättre ska sägas. Här kommer dock ännu ett svenskt destilleri och släpper produkter hyfsat tidigt men till skillnad från Mackmyra så är de två första produkterna riktigt riktigt grymma. Det känns inte nödvändigt att skriva recensioner av The Pioneer samt The Challenger då de tyvärr ej går att få tag på men då destilleriet producerar hela 100 000 liter alkohol varje år så kommer det att komma flera roliga släpp från BOX i framtiden. Deras första whisky, The Pioneer var en ung men ack så balanserad och god lättdrucken whisky och the Challenger en mer intressant och kryddig produkt så de har dessutom visat på ett stort omfång så jag kan inte annat än se fram emot vad de ska släppa här näst. Dessa två whiskys är dessutom väldigt unga och det märks, jag kan knappt bärga mig tills att smaka deras whisky som fått ligga i 10 år eller mer. Det ska sägas att det var länge sedan jag var så energisk kring ett whiskydestilleri och vad jag kan komma på så är Benriach det enda andra destilleri som får mig exalterad när de släpper nya roliga whiskys. Tumnagel
158kg
+
Gordon Andersson
0

Översvämmad

I september förra året var det en stor översvämning i Colorado som begravde hus och vägar under enorma vattenmassor. Trots detta försökte ändå Michael Henao att ta sig genom vattnet med sin motorcykel, och det gick sådär. Två veckor efter detta klipp lyckades Michael bärga sin båge och börja renovera den. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0
2013

Diesel power!

Suvar drar bara massa soppa och skräpar ner. Tar plats gör de också. Förutfattade meningar som alla säkert någon gång har hört förut. Men det är nya tider nu. Suvar börjar komma i flera olika storlekar, har motorer som faktiskt är relativt snåla och ser inte längre ut som fyrkantiga lådor. Audi Q5 är en av dem. En suv i mellanklassen som är tillräckligt liten för att inte kännas jobbig att hantera men ändå tillräckligt stor för att svälja en barnfamilj. Med dieselmotor är det heller inte så törstig och genast blir valet inte helt ovettigt. När Audi sen klämmer ner den största dieseln från modellen A6 under locket får man även en bil som är oerhört rolig att köra. Och som skulle kunna bärga en strandad Finlandsfärja om det skulle behövas. Tumnagel
157kg
+
Bobby Green
0

Ta Twizy istället för bussen

En av årets roligaste bil, förlåt fordonsnyheter är Twizy från Renault. För det är ingen bil, heller inte en motorcykel utan ett fordon med fyra hjul, tak och dörrar - om man betalar 5300 kronor extra. Vill du ha fönster också får du lägga ytterligare 3200 kronor. Vad är då Twizy? Jag hatar att använda ordet hybrid, speciellt när det rör sig om en ren elbil, så bastard eller mashup kanske är ord man skulle kunna använda. Den är liksom allt utan att vara någonting. Två versioner kommer att säljas, vanliga Twizy som går i 80 kilometer i timmen klassas på sätt och vis som en motorcykel men får köras på B-körkort och eftersom den har bälte och fyra hjul slipper man hjälm. Man slipper tullar, får köra i bussfil om MC får köra där men man får inte parkera på MC-parkering. Twizy 45 är för den lätt bortskämda tonåringen, klassas som EU-moppe och är i princip en vanlig Twizy som är strypt (och med lite längre räckvidd). Renault tror att man totalt kommer att sälja 300 stycken i år, 40 är redan sålda och av dem var 5 EU-moppe-versionen. Grundversionen kallas för Urban och för den får man betala 69 000 kr för Twizy och 62 500 kronor för Twizy 45. Till det kommer en batterihyra som är olika hög beroende på hur mycket man kör och hur långt kontrakt man skriver. Håller man sig under 750 mil per år och skriver på 36 månader kostar det 559 kronor, kör man 1500 mil per år blir kostnaden 739 kronor. Vill man bara ha 12 månaders avtal kan månadsavgiften sticka upp till 939 kronor. Den stora fördelen med att hyra batterierna är så klart att man slipper risken, dör batteriet efter ett år ringer man bara Renault och skriker lite i luren. En rolig sak är att 24/7 assistans ingår i köpet, så får du soppatorsk lite oväntat kan du glatt ringa bärgare. Inget man bör använda varje dag dock... Med fulladdat batteri (det tar 3.5 timmar med vanligt 220V) kommer man max 10 mil, i Sverige bör man räkna med mellan 5-8 mil beroende på hur man kör. I standardutrustningen är det mest saker som man förväntar sig av ett fordon, som plåtfälgar och sommardäck (det finns vinterdäck, men det är bisarrt nog inget krav att använda dem på vintern). Beställer man den lite dyrare versionen Technic får man aluminiumfälgar och lite bättre färger för 6500 kronor. Som jag skrev ovan kommer Twizy utan dörrar som standard. Vill man ha halvdörrar, och det vill man, kostar det 5300. För 3200 till får man två plastlappar att ha som fönster - de hade nog jag skippat. Panoramaglastak kostar 2300 kr, man kan få parkeringsradar för 2500 kr (totalt onödigt) och bluetoothkit med högtalare för 3500 kr. Slutnotan hamnar alltså på runt 86 600 kronor. Tricket med Twizy är så klart att slutnotan per månad ska bli låg. Ungefär 40% av försäljningen beräknas gå till privatpersoner, resten till företag. Max 2000 kronor per månad lär leasingavgiften bli - förmånsvärdet max 1000 kronor. Sen kostar varje laddning 8 spänn, skatten per år är 180 kronor, den årliga servicen ligger på runt 500-1000 kronor (man kollar bromsar etc), försäkring som en fyrhjuling. Men hur är den att köra då? I dag var verkligen en bra dag att hårdtesta Twizy - det småregnade och var rätt kyligt. Idiot som jag är kom jag i t-shirt och kavaj. Men har man dörrarna (utan fönster) är det vindstilla på förarsätet och lika varmt/kallt som om man står still. I teorin bör man alltså kunna brumma mitt i vintern om man sätter på sig vantar, mössa och dunjacka. Om jag hade en hade jag haft mössa och vantar liggandes i handsfacket året om. Detta gäller dock i framsätet. Baksätet är trångt - Renault räknar med att 95% av den kvinnliga och 75% av den manliga befolkningen ska få plats där. Nödsäte med andra ord, men det räcker gott att skjutsa polaren eller partnern till jobbet. I baksätet drar det även mer och regnar det är man inte torr när man kommer fram. Framkomligheten är inte riktigt lika bra som med en vespa så klart, men bättre än med en bil. Man kommer in i de där luckorna, byter fil 100 gånger utan problem och är tack vare elmotorn rätt snabb i starten - i alla fall till 30 km/h. Att köra är tokenkelt, bara att vrida om nyckeln, lägga i D och gasa. Det är roligt som tusan att "brumma" runt, även om det är rätt skumpigt, och inredningen är verkligen gjord för att kunna bli tokblöt - allt är i hinkplast. Är det inte idioti att köpa en bil utan hela dörrar och värme i Sverige? Nä, jag skulle faktiskt vilja vända på det - det är väldigt smart att köpa en fyrhjuling med tak i Sverige där det inte är soligt varje dag direkt. Behöver du inte hyra parkeringsplats, har ett eluttag där man parkerar och har mindre än 3 mil till jobbet känns det här som ett solklart alternativ till bussen. Längre fram i sommar kommer vi att låna en Twizy under en längre tid, vi återkommer då med fler reflektioner. Om man känner sig lite för tyst kan man sätta på ett fint litet ljud så att gående hör en. Det här är alltså rutorna. Baksäte. Eluppvärmd ruta! Lyx! Det hade gått att komma mellan, men frågan är vad polisen hade sagt. Tumnagel
214kg
+
Roger Åberg
0

Porslin med extra tillbehör

Mary O’Malleys porslin ser nästan ut att vara bärgat från botten av havet. Kopparna har tentakler som öron och en del är utsmyckade med sjöstjärnor och liknande. Kannorna har tagits över av bläckfiskar och havsanemoner. Serien kallas för Bottom Feeders och du hittar den här. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Öl från 1840-talet återskapas

Året var 2010, några dykare lekte långt ned under ytan på 50 meters djup utanför Ålands kust och hittade där ett skepp. Strax därefter så bärgades den last man hittat, en last bestående av champagne-flaskor från 1840-talet. Detta kom att bli världens äldsta bevarade champagne efter att man testat och sett att den omgivning flaskorna befunnit sig på varit perfekt för att bevara drycken. Känner ni igen historien? Inte så konstigt då den skapade en hel del press världen runt. Något som det dock ej pratades lika mycket om var den andra upptäckten som gjordes. för samtidigt i samma vrak hittades det mindre flaskor som man också trodde innehöll champagne men när en flaska gick sönder insåg man att det rörde sig om öl, ett öl som även det får klassas som världens äldsta bevarade. Vi hoppar fram tre år i tiden och kommer till idag, för nu efter att flaskornas innehåll har analyserats av Teknologiska forskningscentralen VTT i Finland så ska man försöka att återskapa ölet. Ölet kommer att bryggas av Stallhagens bryggeri på Åland och man förväntar sig ha en färdig produkt sommaren 2014. Jag kan knappt bärga (pun intended) mig och vill smaka detta öl omgående. Tumnagel
148kg
+
Gordon Andersson
0