Välkommen!
Skaffa Feber+
Godismärket Bubs släpper klädkollektion
Wille jublar
Godisvarumärket Bubs släpper nu en egen klädkollektion vilket verkar vara en populär grej för att sprida sitt brand. I samma veva uppdateras även designen på godispåsarna. Man samlar nu även alla produkter under Bubs-namnet vilket innebär att undervarumärket Goody försvinner. Kläderna är unisex och det finns hoodies, collegetröjor, bucket hats, T-shirts och kepsar att välja mellan. "Att Bubs nu lanserar sin allra första klädkollektion känns som ett naturligt nästa steg. Vårt godis har länge varit en snackis, nu vill vi ge chansen att bära sin kärlek till Bubs på utsidan också. Genom att samla alla produkter under varumärket Bubs skapar vi en tydligare koppling mellan vårt lösgodis och våra godispåsar och stärker samtidigt Bubs som huvudvarumärke. Vårt mål är att göra det enklare för konsumenterna att känna igen sina favoriter och förknippa dem direkt med Bubs. Och precis som vårt godis vill vi att varumärket ska kännas färgstarkt, bubbligt och omöjligt att motstå." Kollektionen släpps bara på nätet och den finns tillgänglig från den 25 september.
78kg
Fin steamer för resväskan
Från Steamery
Svenska bolaget Steamery har nu släppt en lite mindre och vikbar steamer som passar i resväskan. Den heter Cirrus Lite och har ett snurrbart huvud, vilket gör den lite lättare att packa. Den väger 480 gram, är redo på 18 sekunder och finns i tre olika färger. Prislappen ligger på 900 kronor.
78kg
Jakten på den perfekta skinnjackan
Kleder av leder
I programmet Saker och ting pratar man om att investera i popkultur. I detta avsnittet är det skinnjackan som står i centrum. Därför åker Fredrik Strage hem till saxofonisten, motorcyklisten och skinnjacke-samlaren Gustav Bendt för att kolla vad han har. Sen åker de vidare till butiken 118 Second Läder och där möter Pär Wiksten (från The Wannadies) och Titiyo och visar sina fränaste skinnjackor.
83kg
Ikea lanserar streetware-kollektion
Hyllar personlig stil
Ikea vill hylla kraften i äkthet och självuttryck och uppmuntrar alla att vara sig själva, och möbelföretaget gör det genom att lansera en kollektion med streetware-kläder. Den har man döpt till Aurtiende som är småländska för årtionde och med det som erbjuds ska man kunna visa vem man är - både hemma och ute. Bland grejerna finns hoodies, t-shirts, fiskarhattar, tygpåsar, vattenflaskor och paraply. Alla med Ikea-logga såklart. Släpps i begränsad upplaga på nätet, och på Ikea Gallerian och Ikea Mall of Scandinavia den 5 september.
-58kg
Jack Mason gör två läskklockor
Dr Pepper och A&W Root Beer
Alla som har koll på klockor vet vad en Pepsi är, och nyligen gjorde Seiko ett samarbete med just Pepsi för att skapa en officiell Pepsi-klocka. Jack Mason är ett litet klockmärke från Texas som har gjort samma sak med Dr Pepper, ett märke som också kommer från Texas. Man har tidigare släppt två samarbeten och nu släpper man version nummer tre. Basen är deras Strat-o-timer GMT och jag tycker att resultatet är riktigt fint. Man kommer att släppa 230 exemplar av denna. Dr Peppers ägare har också A&W Root Beer i sin portfölj, så man passade på att även göra en klocka som matchar den klassiska drycken som man mest verkar förstå i Texas. Också riktigt lyckad imho. Man kommer att göra 200 exemplar av denna.
49kg
Timex släpper guldversion av Q Enigma
Flådigt!
Timex Q Enigma släpptes 1975 och är ikonisk för sin design där toppen på visarna ser ut att flyta. Man har tidigare gjort återsläpp av den vanliga stålversionen och nu släpper man även en guldversion. Din webbläsare stödjer inte video-taggen. Den nya versionen av klockan är på 37 millimeter, originalet var på 33 millimeter. Både boett och armband ska vara av stål, men trots det och trots guld så är prislappen ytterst rimlig på 229 euro.
138kg
Ikoniska Oakley-brillor återvänder
Overthetop
För 25 år sedan ställde sig sprintern Ato Boldo på startlinjen vid OS i Sydney med ett par väldigt speciella solglasögon på huvudet. Det var Oakleys Overthetop, ett par solbrillor som sedan dess nog inte har överträffats. Att Overthetop gjorde entré på löparbanan är lite udda eftersom de oftast används i sci-fi-sammanhang. Nu kommer en, väldigt liten, nyutgåva att göras. Det är tillsammans med P_Andrade som släppet görs, de visade upp dem på modeveckan i Paris för några veckor sedan. 20 stycken kommer att säljas, och de lär inte bli billiga.
79kg
Seiko släpper Pepsiklockor
På riktigt
När man pratar om Pepsi i klockvärlden pratar man om de dykarklockor som har den blå och röda ringen runt boetten, ni vet den man kan vrida. Den första klockan som hade detta var Rolex GMT-Master, men en massa andra märken har gjort sina varianter. Bland annat Seiko. Nu släpper Seiko ett riktigt samarbete med Pepsi, och självklart är det två dykarklockor. Båda är i stål men SRPL99 är stålfärgad och har stålarmband medan SSK047 är svart med gummiarmband. Båda levereras i Pepsiburkar. Prislappen ligger på 330 dollar, så kanske ett pris på 4200 kronor när de släpps i september.
140kg
Microsoft firar 50 år
Med Windows XP-cross
I samband med att Microsoft fyller 50 år ser det ut som att vi kommer få specialdesignade Crocs med inspirerade av Windows XP, skriver The Verge. Skorna är designade för att efterlikna den ikoniska bakgrundsbilden Bliss, med en blå himmel med moln på ovansidan och en grön sula som då ska representera det gröna gräset på bilden. Med skorna följer också en uppsättning av sex Microsoft-pins med den ökända assistenten Clippy, Internet Explorer-loggan och det ursprungliga MSN-märket. En matchande gympapåse med samma "Bliss"-motiv ingår också. Skorna, som kostar 80 dollar, är just nu tillgängliga för förhandsbokning för Microsoft-anställda men en global lansering väntas inom kort.
135kg
Skechers släpper barnskor med AirTag-ficka
Så att föräldrar kan hålla koll på sina barn
Skoföretaget Skechers släpper nu en skomodell för barn som har ett litet fack där det går att lägga in en AirTag, något som gör att föräldrar kan hålla koll på var skorna, och antagligen även barnen, befinner sig med Apples Find My-tjänst. Skechers modell "Find my Skechers" finns i olika utföranden och färger och i storlekar som ska passa barn mellan 1 och 10 år. AirTag-brickan läggs in i ett fack som sitter i skornas hälparti och är försett med ett litet lock så att den sitter på plats. Skorna finns både med och utan "Find my Skechers"-varumärket på skorna. Skorna som saknar markeringar antar jag främst är avsedda för föräldrar som inte vill upplysa eventuella kidnappare om att det finns en spårbricka i barnets skor. Find my Skechers-modellerna går att köpa i USA nu och kostar cirka 50-60 dollar. En AirTag inkluderas inte i priset utan är något som får köpas till separat.
145kg
Tusenö lanserar cocktailinspirerad klocka
I tre smaker
Efter tre års utveckling lanserar Tusenö sin nya dressklocka Supervintage. Klockan har en välvd boett och ett matchande safirglas för att fånga den där klassiska estetik, fast med modern kvalitet. Klockan släpps i tre "cocktail-smaker": Negroni: Röd med orangea accenter. Mojito: Grön med frostad urtavla. Espresso Martini: Brun med en textur inspirerad av krämigt skum. Klockan har en diameter på 34.5mm , är 8.7mm tunn och drivs av ett manuellt Top Grade ETA 7001-urverk. Priset vid förhandsbokning, som öppnar idag vid 16.00, ligger på 10.995 kronor. För det priset ingår två läderband. Ordinarie pris blir 11.995 kronor. Leverans beräknas ske i slutet av året.
78kg
Haaland får sin egen Breitling
Med delar av meteorit
Breitling har sponsrat Erling Haaland ett tag nu och nu är det dags för hans egna klocka. Vilket blev tre klockor. En av dessa är superexklusiv och kommer bara att tillverkas i fem exemplar. Den kommer Haaland och hans närmare att få. Sen finns det två publika modeller för oss vanliga döda. Eller snarare oss vanliga döda med stor plånbok. Din webbläsare stödjer inte video-taggen. Den ena är Chronomat Automatic GMT 40 och den kommer i rostfritt stål och platina. Denna kommer att byggas i 500 exemplar. Den andra är Chronomat B01 42 och denna kommer att göras i 18k rödguld. 250 exemplar av denna kommer att byggas. Alla klockor har en urtavla av Muonionalusta-meteorit. Den hittades 1906 i Kitkiöjärvi i Norrbotten. Man uppskattar att den är 4,565 miljarder år gammal och att den landade på jorden för ungefär en miljon år sedan.
-89kg
Crocs ska släppa Demon Slayer-skor
Ge mig!
Den omåttligt populära animen/mangan Demon Slayer ska få ett par Crocs senare i år. Dessa skor kommer att lanseras i samband med den kommande filmen Infinity Castle, dock är det oklart om vi i Sverige får se dem. De nya modellerna inkluderar flera olika varianter, med design inspirerad av huvudkaraktärerna Tanjiro, Nezuko, Inosuke och Zenitsu. Alla skor är unisex och finns i olika storlekar. Skorna är dekorerade med Jibbitz-figurer som matchar karaktärernas utseende och vapen. Det är dock inte första gången Crocs släpper Demon Slayer-skor, då de redan släppte en serie 2023. Älskar heldumma saker som dessa, så på något sätt måste jag försöka få tag i ett par.
63kg
Oasis och Adidas släpper saker
Firar 30 år
Oasis och Adidas har alltid hört ihop och nu blir de kompisar igen. Oasis ska ju turnera och den officiella kollektionen gör man tillsammans med Adidas. Den kallas Original Forever och här får vi se Firebird-tracksuits, t-shirts och en Coach-jacka. En del saker är redan slutsålda, men mycket finns kvar. Kika förresten på filmen nedan, riktigt trevlig om man gillar Oasis.
35kg
Nike och Levi's släpper saker tillsammans
Air Max 95 + jeans och jacka
Två klassiska märken gör nu gemensam sak. Det är Levix27s som har gjort Nike-versioner av deras type II truckerjacka och ett par baggy jeans. Byxorna har fått en rätt skön Nike-logga och jackan har fått en liten på framsidan och en stor på ryggen. Lite vulgo men ok. Skorna är Nikes Air Max 95 som kommer i tre varianter, alla med denimtyg. Den vita är snygg tycker jag, de andra två lite mer tvek. Prylarna börjar säljas 10 juli på levi.com och 11 juli på Nikes SNKRS.
79kg
Ahlgrens bilar blir skor
Älskad bil för fötterna
Nu är det Stockholms modevecka och en lite oväntad entré görs av Ahlgrens bilar som har blivit till skor. Det hela är ett samarbete mellan Cloetta och konstnären Bucktron. Resultatet är sneakerstofflor som ser fluffiga ut. – Dynamiken mellan ett godis och en sko kunde knappast vara mer oväntad. Jag har haft ett leende på läpparna genom hela processen, från materialexperiment till digitala modeller och den första prototypen. Att få förvandla en sådan ikon till ett lekfullt samlarobjekt har varit en fantastisk ära, säger Bucktron. Tjocka och härliga tofflor har blivit populärt de senaste åren. De här kanske är lite i det fluffigaste laget för att vara användbara på riktigt, men de ser goda ut... Men man ska inte stoppa dem i munnen utan på fötterna. Prislappen ligger på 2000 kronor, vilket gör dem till samlarobjekt istället för vardagsobjekt. Lite synd faktiskt, om de hade gjort riktiga tofflor av dessa som inte kostade två lax hade man kanske fått en sommarfavorit på riktigt runt om i Sverige.
240kg
Första Lego-skon från Nike
Air Max Dn
Förra året berättade Nike och Lego att de skulle göra saker tillsammans och nu är den första produkten klar. Det handlar om en specialare av Nike Air Max Dn i skrikande Lego-gul. Färgen heter officiellt Tour Yellow och skon är täckt av små Lego-pluppar. I luftbubblorna i sulan hittar vi en Lego-logga och ett litet Lego-huvud. Logga finns såklart på plösen. Skon är bara för kids och kommer att börja säljas i augusti 2025.
123kg
Den modulära väskan
Snyggt, men praktiskt?
Den här väskan från Wotancraft kan vara en riktig alltiallo. Och du gör den lite som du själv vill. Man börjar med en Canteener EDC som rymmer sex liter. Sen kan man sätta på ett gäng olika mindre väskor, tillbehör och avskiljare att stoppa in i väskan. Grundväskan kostar 119 dollar och tillbehören mellan 20 och 50 dollar. Det kan alltså bli lite dyrt, men man kan ju lägga på nya saker i efterhand och det borde i teorin bli precis som man vill ha det. Kul koncept, och vad det verkar ett roligt väskmärke!
71kg
Blåkläder gör kläder för Sweden Rock
Hantverkskilt
Jag är inte mycket av en rocker och Sweden Rock är väl inte min go-to-festival, men mina fördomar säger mig att Blåkläder + Sweden Rock kan vara en väldigt rimlig grej. Det klassiska hantverkarmärket levererar en hög med saker till festivalen, som man kommer att sälja på plats. Hantverkarkilten ovan kostar 1999 kronor, luvtröjan kostar 999 kronor, skjortan kostar 1199 kronor, hantverkarshortsen kostar 2199 kronor och en t-shirt kostar 399 kronor.
131kg
Det här är årets Eldorado-kollektion
Kul för kidsen
Eldorado släpper varje år en kollektion med kläder och prylar där deras produkter står i fokus. Man har faktiskt gjort detta sedan 2018, så det börjar bli tradition. I år har man två olika kollektioner, en för oss vuxna och en för kidsen. För oss lite större är det väldigt avskalat och enkelt. Jag gillar de med burkarna eftersom de är så konstiga. De illustrerade är också fina, men på ett annat sätt. Lite roligare är det med den nya barnkollektionen som har ett gäng favoritprodukter hos de unga på magen. Hela kollektionen finns att köpa nu. Sweatshirt för de små kostar 250 spänn och en sweatshirt för de stora kostar 500 kronor.
38kg
Mest efterfrågade varumärkena på Tradera
Fjällräven i topp
Nu släpper Tradera för fjärde året i rad "Tradera Circular Brands" som är en sammanställning av de mode- och skönhetsvarumärkena som är mest eftertraktade på plattformen. Syftet med detta är att uppmärksamma varumärken som skapar produkter som blir eftertraktade på andrahandsmarknaden och som därmed bidrar till en mer cirkulär konsumtion. Det är en spegling av vad som efterfrågas, säljs och cirkulerar i praktiken. För första gången får även parfymer vara med då denna kategori har ökat kraftigt. Topp 25 ser ut som följande (förra årets placering inom parentes): Fjällräven (1) Ralph Lauren (10) Polarn O. Pyret (2) Arket (6) Peak Performance (8) Rodebjer (4) Totême (3) Gant (24) Our Legacy (20) Patagonia (25) Carhartt (–) H&M (11) Haglöfs (21) Acne Studios (5) Houdini (22) Marimekko (16) Barbour (–) Levi’s (17) Lindex (7) Stone Island (14) Didriksons (19) Adoore (15) Odd Molly (13) Gudrun Sjödén (18) Mini Rodini (9) Läs mer på länken nedan.
85kg
Elton Johns glasögon börjar säljas i Sverige
Inspirerade av artistens liv
Nu lanserar Specsavers Elton Johns kollektion med glasögon här i Sverige. Alla exemplar som Elton John Eyewear erbjuder är uppkallade efter ikoniska låtar och personliga milstolpar och inspirerade av viktiga ögonblick i artistens liv och karriär. Det finns 15 bågar att välja mellan och av dessa är två solbågar som kommer att säljas i en begränsad upplaga. Så här säger Elton själv: "Glasögon har alltid varit en stor del av vem jag är. För mig handlar stil om självförtroende och att uttrycka vem man verkligen är. Det är precis vad den här kollektionen vill åstadkomma – att hjälpa människor att känna sig fantastiska i sina bågar som hyllar deras individualitet. Specsavers och jag delar uppfattningen om att alla ska ha tillgång till glasögon som får dem att känna sig som den bästa versionen av sig själva." Kollektionen släpps idag och priset inklusive enkelslipade glas är 1795 kronor.
82kg
Nudient börjar med resväskor
Med fina hjul
Svenska Nudient känner vi främst från deras olika mobilskal, men nu börjar de även med resväskor. Stilen känner vi igen från deras bold-skal och de ser rätt fina ut tycker jag. Materialen är tysk polykarbonat och återvunnen plast vilket blir lätt och hållbart. Hjulen kommer från japanska Hinomoto och är av en lite större modell. Två storlekar finns, ett handbagage och ett incheckat. Båda storlekarna har fyra hjul och går att öppna på mitten vilket jag tycker är det absolut bästa sättet. Båda modellerna har samma stil och finns i fyra färger (vit, svart, beige och grå). Prislapparna ligger på 3000 respektive 4000 kronor.
85kg
Kläder med inbyggt myggskydd
Ja tack!
Royal Robbins är ett märke som säljer friluftskläder och nu presenterar de en ny kollektion som har inbyggt skydd mot det värsta som finns - myggor. Inga kemiska tillsatser har använts utan istället har man skapat ett effektivt skydd genom tät vävteknik - myggorna kan helt enkelt inte nå huden genom detta. Trots tätheten ska kläderna vara svala och luftiga. Tekniken som kallas för Mosquito Protection Technology är framtagen tillsammans med forskare på företaget Vector Textiles. Tester har visat att tyget minskar antalet myggbett med upp till 92 procent. Plaggen finns för både dam och herr och en herrskjorta med tekniken kostar 95 dollar. Ni hittar alla kläderna på länken nedan.
223kg
Adidas släpper Climacool
Helt utskriven i 3D-skrivare
Adidas kommer snart att börja sälja skomodellen Climacool som är helt utskriven med 3D-skrivare. Skon saknar snörning och är tänkt att trädas på foten. Adidas har experimenterat med 3D-utskrivna skor i över ett årtionde och tidigare släppt flera modeller där till exempel sulorna skrivits ut med 3D-skrivare. Climacool-modellen ska dock vara deras första modell som är helt utskriven med 3D-skrivare. Adidas presenterade den 3D-utskrivna Climacool-modellen redan förra året, men då såldes den bara i begränsad upplaga. Från den 2 maj ska den gå att köpa globalt. I USA kommer skon att kosta 140 dollar, men vad det svenska priset landar på finns det än så länge inga uppgifter om.
93kg
Nike lanserar Hyperboot
som både värmer och masserar
Nike och Hyperice, ett företag som specialiserat sig på att utveckla produkter för professionella idrottare, släpper snart ett par kängor som man kallar för Hyperboot. Hyperboot är framför allt avsedda för idrottare innan matcher eller lopp. De är försedda med element som kan värma upp fot och vader samt massagekuddar som ska kunna stimulera och värma upp musklerna. Det finns en liten kontrollpanel på kängorna där de olika funktionerna går att aktivera och ställa in. Nike släpper Hyperboot på den amerikanska marknaden den 17 maj och priset landar då på cirka 900 dollar, motsvarande cirka 8500 kronor. Om uppvärmningskängorna kommer att släppas här i Sverige är oklart.
25kg
Svensk kepstillverkare sluter avtal med FIFA
Får göra de officiella VM-kepsarna
Den svenska kepsproducenten John Hatter & Co meddelade via Instagram att de fått licens av FIFA att tillverka de officiella kepsarna för de 48 nationerna som deltar i fotbolls-VM i Nordamerika 2026. Grundaren John Carlström säger till DI att han siktar på att sälja en miljon kepsar och beskriver avtalet som en dröm som gått i uppfyllelse.
94kg
Levis hyllar Blur
Bra för parkliv?
Det är kanske inte någon otrolig kreativ resa att ta ett bands logga och trycka det på t-shirts, men jag gillar det ändå på något sätt. Nu är det Levix27s som har gett sig på bandet Blur och levererar lite tröjor. Bandet Blur bestod av medlemmarna Damon Albarn, Graham Coxon, Alex James och Dave Rowntree. De släppte sin första platta Leisure och andra plattan Modern Life Is Rubbish kom 1993. – Levi’s has always been rooted in music. We wanted to bring back the vibe of your favorite blur band tee— authentic, timeless, and made with quality that lasts for years to come, säger Leo Gamboa från Levix27s. Blur-tröjorna är en liten del av en större kollektion med saker som man kommer att släppa under året, man har tidigare släppt lite tröjor med Sonic Youth-motiv. Tröjorna kostar relativt rimliga 379 kronor.
68kg
Rimowa sätter färg på sina väskor
Poppig weekendväska
Den klassiska väskfirman Rimowa har en helt klart egen stil, men så skoj är den inte. Nu tar man tag i den saken när man återsläpper en weekendväska i tre olika färger. Den färgglada modellen släpptes första gången på det glada 80-talet, närmare bestämt 1988. Då kallades dessa för the suitcase for young people. Den finns i tre färger, röd, blå och gul, och kostar 11.400 kronor.
83kg
Nike vill hjälpa dig skapa skor med AI
Släpper verktyget Air Imagination
Nike har lanserat "Air Imagination", som är ett AI-verktyg där du med text-till-bild kan designa egna koncept för Air Max-skor. Det går bland annat att välja material och färger via en chatt, där AI:n sedan skapar en bild av skon baserad på Nikes arkiv. De digitala designerna kan sparas och delas, men skorna kan inte beställas fysiskt i nuläget. Kanske är det dock något vi får se i framtiden. Nike har länge erbjudit Nike ID, där användare kan skräddarsy sina egna skor, men detta skulle kunna ta det ett steg längre. Tjänsten kräver ett Nike-konto och är för närvarande endast tillgänglig i USA.
34kg
Acne och Kappa gör saker tillsammans
Tricky frontar
Acne Studios gör nu gemensam sak med italienska Kappa och skapar en liten kollektion. 22 prylar finns att välja mellan och i sann Kappa-anda är det väldigt sportigt. I sann Acne-anda är det, tyvärr, snordyrt. En tröja kostar 4000-5000 kronor. Ett par strumpor 1300 kronor. Vilket är synd, det här är grejer som är lite roliga och som jag skulle kunna ha delar av, men inte till de här prislapparna. Frontman för kampanjen är Tricky. Mannen som först var med i Massive Attack och som sedan definierade en helt egen stil.
-16kg
Ha en vinylspelare på armen
Fin klocka!
Gillar du klockor och vinylspelare? Kanske en extra förkärlek till Technics 1210? Då ska du ta en titt på den här från Andoandoando. Visaren är såklart tonarmen och sekunderna kan man "se" genom att etiketten på skivan rör sig i mitten. Hela rasket andas faktiskt trevlig vinylspelare. Klockan kostar runt 4500 kronor och finns i svart, silver och guld.
146kg
Sneakersnstuff får nya ägare
Tar över redan på fredag
Det konkursade sneakerföretaget Sneakersnstuff har fått nya ägare efter en budgivning. Konkursförvaltaren Mikael Kubu bekräftar att ett avtal har tecknats. Det var i slutet av januari som den klassiska sneakerkedjan gick i konkurs, och för några veckor sedan rapporterades det om en pågående budgivning om konkursboet. Den nya ägaren, som inte namnges, tar över verksamheten redan på fredag. Överlåtelsen inkluderar hela rörelsen, inklusive immateriella rättigheter, varulager och dotterbolag. Den omfattar även e-handel och butiksförsäljning i Stockholm, Berlin och Paris.
123kg
Väskor för Hajen-fantasten
Du kommer att behöva en större båt...
Klassiska väskmärket Eastpak har kanske haft sin storhetstid redan, så att man tittar bakåt i tiden är kanske inte så konstigt. Hur som helst så har man nu släppt en hög med väskor med Jaws-motiv. Det handlar om två ryggsäckar, tre väskor för flyget och så min favorit, en vattentät väska med texten Youx27re gonna need a bigger boat.
71kg
Hur du får den bästa kostymen
Skräddarmästaren Ian Meiers delar sina bästa tips
Att hitta den perfekta kostymen är inte alltid helt lätt eller billigt. Det kan vara en utmaning helt enkelt, men skräddarmästaren Ian Meiers har lösningarna. I klippet ovan ger Meiers en djupgående genomgång till hur man får till den ultimata kostymen. Han visar allt från att välja rätt tyg och ursprung till att bestämma antalet knappar på kavajen.
100kg
Ferrari visar officiella teamkläder
Med Puma
Om du är ett Ferrari-fan så är det snart möjligt att shoppa lite teamkläder, så att du känner att du är med när du kollar på tävlingarna där hemma i soffan. Just nu är det bara en t-shirt och en keps som man har visat upp och när de kommer att gå att köpa är oklart.
83kg
Det här är SAS nya uniformer
Nu är det ok med sneakers
SAS uppdaterar nu sin personals kläder och det är en lite ledigare stil man presenterar. Nya regler säger att personalen numera får visa tatueringar och att det är ok med sneakers. Det senare finns också med i kollektionen, men de känns rätt taffliga med sin enorma logotyp på hälen. Man säger också att man försökt göra uniformens delar könsneutrala så att varje person kan göra sin grej. En nyhet är också att det numera är Db som levererar väskorna. Både ryggsäck och kabinväskan kommer från Hugger-serien.
214kg
Skokedjan Sneakersnstuff går i konkurs
Sneakers verkar inte lika hett längre
1999 öppnade Erik Manzano Fagerlind och Peter Jansson en skobutik på Åsögatan på Södermalm i Stockholm. Sneakersnstuff var namnet och butiken blev en succé direkt. Sneakers var hetare än aldrig förr och bolaget fortsatte att växa. Man öppnade fler butiker - bland annat i Berlin och Paris. Handeln på nätet ökade och 2018 stod den för nästan 80 procent av den totala omsättningen som låg på runt 500 miljoner kronor. Det var också samma år som hela rasket såldes till den norska riskkapitalfirman FSN Capital för runt samma summa. De senaste åren har dock förlusterna staplats på varandra och nu tvingas man ansöka om konkurs. Denna drabbar bland annat 68 anställda i Sverige. Under 2023 minskade företagets omsättning med runt 150 miljoner till 918 miljoner kronor. Rörelseförlusten landade på 380 miljoner kronor.
62kg
Nike släpper väska för dina Jordans
Rimligt
I serien produkter för en smal målgrupp har vi nu kommit till den här väskan från Nike. Den är till för alla er som har ett gäng Jordans med er när ni reser och som alltid har drömt om att ha en speciell väska för dem. Duffelväskan har plats för fyra par skor men även lite accessoarer till dem så att du alltid kan ha dojorna i bra skick oavsett vart du är. Väskan är gjord av Cordura-tyg och finns i färgerna svart och brunt. Prislappen ligger på 160 dollar.
5kg
Snart kan du ha en måndator på armen
DSKY är en replika av Apollo-datorn
Det brittiska företaget Apollo Instruments har designat en klocka som ser ut som den dator som åkte med ombord på farkosterna i NASA:s Apollo-program, programmet som landade människor på månen mellan 1969 (Apollo 11) och 1972 (Apollo 17). Datorn hette Apollo Guidance Computer (AGC) och dess tangentbord tillsammans med skärmen kallades för DSKY ("display and keyboard"), ett namn som även klockan från Apollo Instruments fått. AGC-datorn ombord på Apollo-farkosterna hjälpte astronauterna med navigation och för att kontrollera farkosten. DSKY-klockan har inte riktigt samma funktioner som AGC, men den har inbyggd GPS, något som gör att den åtminstone kan hjälpa till med navigation här på jorden. Den är även försedd med funktioner som vanligtvis återfinns på en klocka, det vill säga tidsvisning, larm och liknande, samt mjukvara som ska efterlikna den som användes vid månlandningstest. Klockan är planerad att släppas någon gång under våren 2025 och kommer då att kosta 659 euro, motsvarande cirka 7600 kronor.
116kg
LVMH köper in sig i Db
Lyx investerar i Skandinavien
LVMH är nog världens största företagsgrupp inom lyxvaror, ett företag som bildades när Louis Vuitton och Moët Hennessy gick samman 1987. De har i dag 75 olika varumärken och omsätter mer än 900 miljarder kronor. Nu har deras investeringsdel LVMH Luxury Ventures Fund köpt in sig i det skandinaviska väskmärket Db. Db startades som Douchebags 2011 av entreprenören Truls Brataas och skidåkaren Jon Olsson. Idag heter man som sagt Db och gör främst väskor, jag rullar själv runt på en resväska som är larvigt bra faktiskt. Hur stor investeringen är säger man inte, men det handlar om en minoritetspost. Pengarna ska användas till att växa internationellt.
110kg
Ikea öppnar lyxbutik för Frakta-kassen
På Oxford Street i London
Ikeas klassiska blå FRAKTA-kasse hyllas nu med en egen pop up-butik, "Hus of FRAKTA", på Oxford Street i London. Besökare kan i butiken designa sin egen FRAKTA-kasse, utforska andra blå produkter från Ikea och få blå sockervadd. Butiken har även en utgång designad som en gigantisk FRAKTA-kasse med speglar, 3D-ljuseffekter och ASMR-ljud. Pop up-butiken fungerar också som en försmak inför öppningen av IKEAs nya butik på Oxford Street våren 2025.
233kg
G-shock släpper originalet på nytt
41 år gammal klocka tillbaka
G-shock har släppt många modeller genom åren, helt galet många. Kolla den här sidan och scrolla så får ni se. Det tar aldrig slut. 1983 släppte man originalet, som hette DW-5000C. I det svarta skalet fanns en "normal" Casio-klocka som såg ut så här! Runt det där innanmätet satte man svart plast och det hela blev en ikonisk klocka. Nu har man släppt den igen, i ny tappning men med väldigt stora likheter med originalet. Det är alltså inte en ren replika, måtten är lite annorlunda och placeringen av saker på skärmen är också lite annorlunda. Den nya versionen heter DW-5000R-1A och finns ännu inte i Sverige. Den släpps i Japan i december och kommer att kosta 33.000 yen, ungefär 2350 kronor.
184kg
Eton öppnar ny flaggskeppsbutik
I Stockholm
Det svenska skjortmärket Eton fyller snart 100 år. Det grundades 1928 av Annie och David Petterson i Gånghester, nära Borås. När det startades hette det Skjortfabriken Special men döptes om till Eton efter en tur till England där man var för att köpa tyg. Det finns ju som bekant en skola där som heter Eton, så det är inte svårt att tro att Eton är ett brittisk skjortmärke, men det är alltså svenskare än svenskt. Nyligen öppnade man upp sin egen butik i New York och nu är det dags för Stockholm att få sig en ny butik. Man har tidigare funnits på Sturegatan 8 men öppnar nu på Birger Jarlsgatan 16 på Östermalm. Man kan nog säga att det är svårt att vara närmare sina kunder än på den här adressen. Den nya butiken har lite samma stil som den på Madison Avenue i New York. Det är välkomnande och härligt, man möts av fåtöljer och en kaffemaskin snarare än hyllor av ihopvikta skjortor. Just att skjortorna faktiskt går att känna på uppskattar jag. Eton har på senare tid breddat sitt utbud och erbjuder nu även overshirts och stickade saker.
84kg
Årets modejulklapp är tydligen denimplagget
Tidlöst och mångsidigt
Nu presenterar Svensk Handel Stil vad de har utsett till årets modejulklapp och valet föll på denimplagget - eller jeanskläder som i alla fall jag brukar säga. Detta beskriver de som "ett tidlöst och mångsidigt plagg som förenar hållbarhet och stil". Man trycker även på att denim är en förebild för cirkulärt mode då det kan återbrukas genom second hand, återvinnas till ny bomull och omvandlas till nya produkter som väskor, kjolar eller inredning. Denim som används mycket blir även bara snyggare med tiden. "Med enhällighet och glädje har styrelsen för Svensk Handel Stil valt denimplagget som den självklara modejulklappen 2024. Denim är både praktiskt och elegant, slitstarkt, bekvämt och garderobens egen kameleont. Lika självklara när du ska måla om huset som när du vill ha ett kaxigt komplement till smokingen över nyår. En ständigt ungdomlig veteran som passar alla i familjen. Denimplaggen har varit älskade i flera decennier men 2024 är trenden riktigt stark. I år är det helt rätt att bära denimplagget vid alla tillfällen."
77kg
Mekanisk klocka med digital känsla
Nyutgåva av klassiker
AMIDA Digitrend är en nyutgåva av en klocka som först släpptes 1976. Som ni ser på bilden nedan är det en mekanisk klocka som visar tiden "på snedden", vilket gör att man kan titta på klockan utan att vrida den. Coolt då för 48 år sedan och faktiskt lika coolt idag. Klockan tillverkas alltså nu igen och finns i tre versioner, stål, svart och guld. Prislapparna ligger på mellan 2900 och 3500 CHF, alltså runt 35.000-43.000 kronor.
119kg
Omega släpper ny version av dykarklocka
Seamaster Diver 300M
Omega släpper en ny serie av sin serie med dykarklockor som man kallar för Seamaster Diver 300M. Klockan dök upp första gången 1993 och får nu lite ny stil. Den här gången plockar man en hel del saker från specialversionen som man gjorde till Bond-filmen No Time to Die. Två versioner finns, en ljusare som jag inte tycker är så rolig och en med svart urtavla som är otroligt fin. Otroligt fint är också det nya mesh-armbandet som man har istället för länken. Dykarkänsla! Även gummiarmbandet är stiligt. Safirglaset är inte längre platt utan lite kupolat, också snyggt. Prislapparna ligger på 78.300 kronor med gummiarmbandet och 85.900 kronormed mesharmbandet.
87kg
Pensionärer från Åbro Bryggeri visar kläder
Tack för lång och trogen tjänst
Åbros ölmärke Eyx27Bro fortsätter att släppa kläder och här har vi den senaste vinterkollektionen. Men istället för att anställa hippa influencers till att fronta denna är det ett gäng pensionärer - som tidigare jobbat på Åbro Bryggeri. I täten ser vi Lennarth Anemyr som tidigare jobbat som huvudbryggmästare. Sen har vi Jan-Erik Franzén och Bibbi Krantz som jobbade i över 30 år tillsammans på bryggeriet som säljare och innesäljare. Sist har vi Anna-Lena Lång som arbetat längst på bryggeriet med hennes 47 år på ekonomiavdelningen. Kollektionen släpptes idag och du hittar allt som erbjuds här.
215kg
Casio släpper också en klockring
För att fira 50 år i branschen
Förra månaden skrev vi att Timex släppt en ring med en inbyggd digitalklocka. Nu släpper även Casio en sådan, något företaget gör för att uppmärksamma att det i år är 50 år sedan Casio gav sig in i klockindustrin. Den lilla klockan "CRW-001-1JR" visar tiden på en LCD-skärm som även kan visa datum, dubbeltid, stoppur och lite annat som hanteras via klockans tre knappar. Klockan saknar högtalare men kan pulsera med ljus när inställda larm går igång, något som ni kan kolla in närmare i videoklippet nedan. Klockan levereras med en justerbar ring för olika fingerstorlekar. Casio CRW-001-1JR släpps på den japanska marknaden i december och kommer där att kosta 19.800 yen, motsvarande cirka 1410 kronor.
149kg
Nike visar upp 3D-utskrivna sneakers
Nike Air Max 1000
Nike presenterade i helgen Air Max 1000, en sneakermodell som till större delen skrivits ut i med hjälp av 3D-skrivare. Modellen är en uppdaterad version av Nike Air Max 1 och framtagen i samarbete med Zellerfeld, ett tyskt företag som specialiserat sig på att ta fram 3D-utskrivna skomodeller. Bortsett från den luftkudde som finns i skornas hälparti ska hela skon vara utskriven av 3D-skrivare. När modellen presenterades under festivalen ComplexCon i Las Vegas visades den upp i färgen rött, men skon ska även ha skrivits ut i andra färger. Initialt planerar Nike att skriva ut 1000 exemplar av Air Max 1000, vilka ska gå att vinna i olika tävlingar. Huruvida Nike planerar att släppa skon i större upplagor finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedanför hittas ett videoklipp där Nike berättar lite mer om sin senaste 3D-utskrivna modell.
56kg
Perfekta jackan för reportern?
Aethen gör jacka för Leica
När man som reporter är ute på uppdrag är det viktigt att vara rätt klädd. Nu sitter jag mest i bakluckor och då spelar det inte så stor roll, men om man är en riktig reporter på fältet så kan det spela roll. Aethen har därför tagit fram vad de tycker är den perfekta reporterjackan. Självklart är den gjord för att du ska ha med dig din Leica-kamera och är framtagen i samarbete med fyra fotografer. Själva designen känns rätt äventyrlig. Materialet är en blandning av bomull och nylon som är vaxad, vilket ska fungera i olika temperaturer. Aethen säger att materialet blir mjukt och andas när det är varmt och blir hårt och skyddar mot vind när det är kallt. Dragkedjor och knappar är gjorda för hårt väder. Det viktigaste på fältet är att ha plats för saker och ting. Högerfickan är en stor en så där får man plats med kameran, eller ett extra objektiv om du vill ha kameran på axeln. I ryggfickan kan man ha block och annat större. I kragen kan man placera SD-kortet. Just nu finns den inte i lager och prislappen är okänd, men räkna med att betala några tusen för denna.
127kg
Väskor som ser ut som mat
Årets grej?
Tycker du att det är för tråkigt med väskor som bara är svarta och helt normala? Då kan du shoppa loss på en selleri- eller baguettväska! De här två är läskigt bra gjorda faktiskt, men kanske inte är något för träningskläderna eller jobbdatorn. Prisvärda är de inte riktigt heller. Selleriväskan kostar 5000 dollar och baguettväskan kostar bara 1500 dollar.
82kg
ÜNOS är smarta skor som kan växa
Slipp köpa nya skor när fötterna blir större
"ÜNOS by Sz" är ett nytt amerikanskt skomärke vars skor är designade för att kunna expandera i takt med att bärarens fötter blir större. ÜNOS, som står för "U Need One Size", finns i både barn- och vuxenstorlekar. Barnmodellen kan expandera cirka 5 mm medan vuxenmodellen, som framför allt verkar avsedd för människor vars fötter är olika stora, kan expandera cirka 10 mm. Skorna kan expandera i både längd och bredd. ÜNOS by Sz kommer att börja säljas exklusivt av den amerikanska stormarknadskedjan Target. Barnmodellerna kommer att kosta 35 dollar, motsvarande cirka 360 kronor, medan vuxenmodellerna kommer att kosta 50 dollar, motsvarande cirka 515 kronor. Om vi kommer att få se skorna på den svenska marknaden någon gång framöver återstår att se.
145kg
Jony Ives Moncler-jackor blir rätt dyra
Går att förbeställa nu
Nu går det att förbeställa de kläder som Moncler tagit fram tillsammans med Apples före detta chefsdesigner Jony Ive och hans designföretag LoveFrom. Det handlar om fem olika typer av jackor och parkas som ska gå att använda var och en för sig eller som skaljackor där jackorna adderas i lager på varandra. Jackorna har fått en hel del uppmärksamhet för att Ive varit med och designat dem. Kollektionen har även fått uppmärksamhet för att de knäpps med den magnetiska knappen "Duo Button", en knapp som av en del har kallats för "MagSafe-knapp" då funktionaliteten påminner om den i Apples magnetiska MagSafe-kontakter. Dessutom ska Ive ha haft som krav att varje jacka ska tillverkas i ett och samma stycke material. Jackorna finns tillgängliga i lite olika färger och släpps den 10 oktober. Priserna ligger på mellan 2440 dollar (ca 24.650 kronor) och 3115 dollar (ca 31.500 kronor). Här nedanför hittas en bild på fram- och baksidan av den magnetiska knappen Duo Button.
-94kg
Kizik är skor som är enkla att ta på sig
"Hands-free-skor"
Här är ett kort inslag om det amerikanska skoföretaget Kizik som har specialiserat sig på att utveckla vad man kallar för "hands-free-skor", skor som inte behöver knytas och som går att ta på sig utan att använda skohorn. Skorna lämpar sig givetvis för de som på grund av någon funktionsnedsättning inte kan använda skor med snörning, men passar givetvis lika bra för dem som vill spara lite tid när de vill sätta på sig skorna. Mike Pratt, grundaren av Kizik, tror att "hands-free-skor" framöver skulle kunna ta tio procent av den globala skomarknaden.
96kg
Ray-Bans nya bågar ändrar färg
När de kommer i solen
Det har ju länge funnits glasögonlinser som blir mörkare när de kommer ut i solen, men nu lägger Ray-Ban till ett trick i sin bok. Man har nämligen kommit på en ny typ av material till sina bågar som kan ändra, eller snarare förstärka ett mönster. Som ni ser på bågarna ovan är de ljusblå överst och det är så de ser ut när de är inne. När man sedan kommer ut och bågen utsätts för UV-ljus så träder de mörkare delarna fram och de ändrar karaktär. I videon nedan kan ni se hur det fungerar live. Ray-Ban kallar kollektionen för Change och det finns ett antal olika färger att välja mellan. Just nu finns endast modellerna Wayfarer och Wayfarer Oval. Prislappen är rätt hög, från 2460 till 3820 kronor.
104kg
Cadillac släpper skor inspirerade av sina elbilar
Kostar 5000 dollar paret
Dominic Ciambrone, även känd som The Surgeon, är en herre som modifierar sneakers och som har blivit ett stort namn i den världen. Nu presenteras ett samarbete mellan honom och Cadillac där han har tagit fram skor som ska vara inspirerade av biltillverkarens elbilar. Skorna kostar saftiga 5000 dollar paret och ska passa bra ihop med bilmodellerna Celestiq, Lyriq, Optiq och Escalade IQ. Endast 20 par kommer att släppas totalt och detta sker den 8 september via länken nedan.
38kg
Muji gör sneakers utan logo
Med Reebok
Muji har som policy att inte klistra sin logotyp på sina saker, och det kan man ju uppskatta. Nu har de gjort ett samarbete med Reebok där de har tagit fram en variant av deras klassiska Club C 85. Muji-varianten finns i antingen helt svart eller helt vitt, och de har inte klistrat på någon Muji-logga. Istället har de tagit bort Reebok-loggan. Nu är skon och placeringen av Reebok-loggan så ikonisk att många nog förstår ändå. Skorna släpps i Japan nästa vecka, närmare bestämt den 26 augusti. Om de kommer hit är ännu oklart.
159kg
Dr. Martens öppnar första egna butiken i Sverige
Ligger i Stockholm
Igår slog den brittiska skotillverkaren Dr. Martens upp portarna till sin allra första egna butik i Sverige. Butiken som är på över 100 kvadratmeter ligger på Drottninggatan 61 i Stockholm. Dr. Martens senaste sko heter Anistone Biker Boot och den släpps globalt den 22 augusti.
85kg
Ny träningskollektion från The North Face
Snart dags att ta tag i kroppen igen
Imorgon är det augusti igen och snart börjar det bli dags att börja tänka på hur man ska ta tag i det här med träning efter sommarens synder. Kanske genom att förnya sin träningsgarderob? Det vill i alla fall The North Face som nu presenterar den nya kollektionen Mountain Athletics - ett namn de använt flera gånger tidigare. Kläderna ska kombinera hög komfort med lätta tyger som andas. Det finns grejer för både dam och herr och allt släpps på nätet och i utvalda butiker den 6 augusti.
70kg
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration