Välkommen!
Skaffa Feber+
Danny MacAskill och Martin Söderström cyklar
LederBROsen i Tyskland
I somras packade vännerna Danny MacAskill och Martin Söderström in sina cyklar i en gammal campingbil och styrde kosan mot Tyskland. Nu får vi se vad de gjorde där i en ny film som helt rätt är döpt till LederBROsen.
115kg
Historien om surfing
Författaren Scott Laderman berättar
Författaren Scott Laderman har haft ett Ted-Ed-snack om surfing och dess ganska så komplicerade historia.
85kg
58 stycken personer åker på 1 motorcykel
Nytt världsrekord
58 stycken medlemmar ur den indiska armén hoppade på en motorcykel och åkte tillsammans i över en kilometer vilket innebar ett nytt världsrekord. Imponerande!
77kg
Italiensk design med amerikanskt hjärta
Spana in vackra Iso Rivolta
Ni har alla säkert hört storyn om att Ferruccio Lamborghini var missnöjd med Ferraris bilar och att han då istället tog saken i egna händer. Detsamma gällde faktiskt även Renzo Rivolta som även han valde att gå sin egna väg, och det var så Iso Rivolta skapades. Iso har inte gått lika bra som Lamborghini men de fick ändå ihop ett par trevliga vagnar - som den här Rivoltan från 1968 designad av geniet Giorgetto Giugiaro. Italiensk design men amerikanskt under huven där det sitter en V8:a på 5,4 liter från Chevrolet.
104kg
Klassisk Formel 1-bil på Tremolastrasse
Härlig väg i Schweiziska alperna
På tidigt 1800-tal började man bygga Tremolastrasse - en slingrig kullerstensklädd vägslinga i de Schweiziska alperna. Vägen är välkänd för sina härliga böjar och det känns som att man borde köra här minst en gång i sitt liv. Det gjorde nyligen racerföraren Sebastien Buemi med en fem år gammal RB8 - ni vet en sån där Formel 1-bil med V8:a som låter rätt så trevligt.
133kg
Caferacer genom vackra Dolomiterna
Ser härligt ut
Joe och Stefan har byggt om varsin gammal motorcykel till caferacer och här ser vi när de tog en tur i italienska alperna med sina hojar.
123kg
Fräck prototyp från Indian
Och matchande klocka
Till hojmässan EICMA hade Indian med sig prototypen Scout FTR1200 och det verkar vara en riktigt busig liten sak. Enkel, avskalad, rapp motor och fokus på körglädje. Indian har tagit fram bågen som en hyllning till flat-track-tävlingar och deras eget racing-team inom kategorin - Wrecking Crew. I ramen sitter det en V-twin på 1 133 kubik som ger omkring 100 hästar. I övrigt är alla paneler i kolfiber, strålkastaren av LED-typ och det finns fullt justerbara dämpare från Öhlins, bromsar från Brembo och race-hjul skodda med Dunlops dirt-däck. I mässans monter visade även klocktillverkaren Baume & Mercier upp en klocka som matchar hojen. Den i sin tur är en hyllning till Burt Munros historiska körning på Bonneville Salt Flats 1967. Namnet är Clifton Club Munro Limited Edition och endast 1 967 stycken exemplar kommer att tillverkas. Det går att förbeställa den nu och leverans ska då ske i april nästa år. Prislappen är 3 750 dollar. Mer om klockan hittar du här.
126kg
Transportcykel med bränslecell
Har en räckvidd på 30 mil
Svenska Velove tillverkar olika sorters transportcyklar och deras senaste projekt är den här versionen av modellen Armadillo som fått sig en vätgasdriven bränslecell. Det gör det möjligt att driva en elmotor på 250 watt som hjälper till när det blir tungt att trampa. Cykeln är framtagen tillsammans med RI.SE och ska ha en räckvidd på 30 mil.
144kg
Cykelställ som gömmer sig i marken
Tar bara plats när de används
Industridesignern Milou Berg ligger bakom det här cykelstället som göms i marken när man inte använder det. Det kallas för Align och tanken är att det ska ge mer plats till allmänna ytor än vad dagens cykelställ gör. Detta "gömmer" man ju som sagt undan när det inte står cyklar parkerade där, och kan då använda ytan till något annat. När man parkerar cykeln i stället så dippar framhjulet ned av vikten och tiltar då upp bågen där bak som håller bakhjulet. "The public space in city centers is becoming cluttered. Filled with functional objects such as bicycle racks. While walking through city centers, Ix27ve noticed that at a certain time during the day therex27s a lot of bicycles stored, meanwhile at a different time, therex27s almost none. After seeing this rather empty "graveyard" of bicycle racks I started to think about how I could make this space visually and physically serene, while keeping the functionality of storage."
223kg
Retrodesign på Energicas senaste elhoj
Det måste inte se framtid ut
Den italienska tillverkaren Energica har nu presenterat sin senaste helt eldrivna motorcykel Eva EsseEsse9 och så här ser den ut. Den har lite retroinspiration och ser faktiskt ut som vilken hoj som helst, inte något framtidspåhitt som vissa verkar tro att det måste vara så fort något är eldrivet. Under kåporna finns en elmotor på 80 kW som ger 108 hästar. Den matas i sin tur av ett batteripack på 11,7 kWh som vid en full laddning som ska räcka för 15 mils körning. Hojens toppfart anges till 200 km/h. Vill man ska man även kunna få den med en starkare elmotor på 107 kW. För bromsandet står dubbla Bremboskivor på 330 millimeter fram. Vad hojen kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället.
124kg
R8:an från 1967
Den från Renault alltså
Om någon säger att de har en R8:a i garaget behöver det nödvändigtvis inte handla om Audis sportbil. Det kan lika gärna vara en Renault R8 från 1967. En sådan i rally-utförande har Anthony Nicolo och den får vi se mer av här i Petrolicious senaste film.
89kg
Husqvarna Vitpilen 701 i produktionsutförande
Och nya konceptet Svartpilen 701
2014 presenterade Husqvarna ett par nya fräcka koncepthojar som togs väl emot. Året efter dök ytterligare ett koncept upp, med lite kralligare motor. Förra året presenterades de två första i produktionsutförande och nu är det även dags för den större maskinen att visa upp sig så som den kommer att se ut på gatan. Vid sidan av hojen som heter Vitpilen 701 står även det nya konceptet Svartpilen 701 som har en stund kvar innan produktion. Som väntat får Vitpilen 701 ett snällare utseende än konceptet som visades upp, vilket är lite trist. Borta är den fräsiga strålkastaren, det synliga öppna luftfiltret och det rätt balla bakljuset. Den kantiga tanken med benämningen på sidan är dock kvar. Sen har det även tillkommit en oerhört ful skvättlapp bak där blinkers och regplåt ska sitta. Men vi vet ju alla var den kommer att hamna efter inköp. Motormässigt har hojen samma snurra som i KTM 690 Duke vilket innebär en cylinder och 693 kubik. Effekten anges till 74 hästar vid 8 500 varv och 72 newtonmeter vid 6 750 varv. Till motorn kopplas en sexväxlad låda med slirkoppling. Dämparen fram och bak kommer från WP Suspension, bromsarna är från Brembo och fram sitter en singelskiva på 320 millimeter som greppas av ett fyrkolvsok. ABS från Bosch är standard. Vikten på ekipaget utan soppa anges till 157 kilo. Hojen ska finnas hos handlare i slutet av året, men vad den kostar är oklart för tillfället. Konceptet Svartpilen 701 har i princip alla grejer som Vitpilen-konceptet hade 2015 men ett stuk som påminner om en Tracker. Här finns inget lull-lull utan bara det man absolut behöver för att busa runt lite. I slutet av den här månaden ska jag spana in nyheterna själv och hoppas då få lite mer information.
178kg
Mike Boyd lär sig cykla downhill snabbare
Tips: undvik att bromsa
Mike Boyd som hela tiden vill lära sig nya saker har gett sig på det här med downhill-cykling och hans mål är att bli snabbare på det. Oftast handlar det om att hålla blicken långt fram, bromsa så lite som möjligt, låta cykeln göra det mesta jobbet och planera sin körning.
118kg
Häng med till Keanu Reeves MC-firma
Här byggs det specialhojar
Skådespelaren Keanu Reeves älskar att köra motorcykel. Men för honom räcker inte det riktigt, så tillsammans med Gard Hollinger startade han Arch Motorcycle Company som även bygger hojar. De använder sig av stora V-Twin-maskiner som de sedan sätter i specialbyggda ramar. Varje hoj byggs helt enligt vad kunden vill ha och i det här klippet från Wired berättar Keanu lite mer om sin hobby vid sidan av filmmakeriet.
143kg
Nytt och gammalt i Hondas CB4 Interceptor
Har pekskärm som drivs av fläkt
Honda har ett skönt retro-stuk på de senaste konceptbilarna som de skickat ut och detsamma verkar gälla hojarna. Här ser vi CB4 Interceptor som de visade upp på MC-mässan EICMA och det är också en härlig sak som blandar nytt med gammalt. Här hittar man influenser från 60-talets racerhojar samtidigt som framtiden finns där i form av den något speciella strålkastaren. Det är egentligen ett hål som leder in luft till en fläkt som genererar ström som i sin tur matar pekskärmen som finns på tanken. På den kan man få vägbeskrivningar, ringa nödsamtal eller kommunicera med andra motorcyklister. Om något av detta kommer att bli verklighet återstår som vanligt att se, men i mina ögon får den här hojen gärna släppas nu med detsamma.
132kg
Ducati presenterar sitt nya flaggskepp
Det här är Panigale V4
Ducati har nyligen presenterat en hel hög med hojar och flaggskeppet är den här - Panigale V4. Den kommer även i ett S-utförande och är den första serieproducerade modellen från tillverkaren som får V4-motor. Den nya 1 100 kubik stora maskinen som du kan spana in närmare i artikeln nedan baseras på den som sitter i MotoGP-hojarna och som väntat har den duktigt med effekt. Vid 13 000 varv ger den hela 214 hästar. Maxvarvet är 14 000 varv. Rätt bra med kusar i en hoj som bara väger 195 kilo. Ramen i sin tur väger endast fyra kilo och den är bultad i motorn. För att få stopp på grejerna sitter det dubbla 330 millimeter stora skivor fram som greppas av Brembo-ok. Bak sitter det en singelskiva på 245 millimeter. Det finns ABS och systemet kommer från Bosch. Vanliga Panigale V4 får dämpare från Showa fram och bakdämpare från Sachs. Väljer man Panigale V4 S får man istället alla dämpare från Öhlins. Allt om hojen finns att läsa på länkarna nedan.
177kg
Superlätt cykel från Storck och Aston Martin
Ramen väger bara 770 gram
Aston Martin har gått samman med den tyska cykeltillverkaren Storck och tagit fram den här cykeln baserad på modellen Fascenario.3. Den är helt byggd i kolfiber och fokus har legat på att få den att väga så lite som möjligt, och de har lyckats. Vikten på ramen landar på endast 770 gram vilket är mindre än fyra stycken Marabou Frukt & Mandel. Hela cykeln väger 5,9 kilo så den här tar du enkelt under armen när du ska upp eller ned för en trappa. Förutom låg vikt har hojen även SRAMs vajerlösa växlingssystem. Endast 107 stycken exemplar kommer att tillverkas. Premiär blir det på Rouleur Classic som äger rum just nu i London. När cykeln kommer gå att köpa och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället.
106kg
Skidfilm med Kristofer Turdell
Här är Quiet To Be Loud
Kristofer Turdell från Gällivare rankas som en av världens bästa tävlande friåkare. I filmen Quiet To Be Loud får vi lära känna honom lite bättre.
129kg
Jaguar E-Type som begravningsbil
Kopia av den i filmen Harold and Maude
Harold and Maude är en amerikansk dramakomedifilm från 1971 och i den kör huvudrollsinnehavaren omkring i en Jaguar E-Type som byggts om till begravningsbil. Originalbilen skrotades i filmen men en entusiast i Arizona har byggt en replika av den som Petrolicious nu gjort en film om. Bonusklipp nedan.
87kg
Skidåkning med Tom Wallisch
Snyggt
Vi kickar igång en ny månad med lite härlig skidåkning av proffset Tom Wallisch.
123kg
Closca ska få dig att sluta köpa flaskvatten
Mindre plast är ju alltid bra
Closca är en vattenflaska som är tänkt att ersätta alla de där i plast som du går runt och bär på. Man menar att dess design ska göra att du vill ha med den överallt och inte kommer att hoppa in någonstans och köpa vatten. Designen är enkel och på sidan av flaskan finns en liten flärp som gör att du enkelt kan montera den på exempelvis ryggsäcken eller cykeln. Det finns även en tillhörande app som berättar för dig var närmaste ställe för att fylla på finns. Man har precis passerat målet på 30 000 dollar på Kickstarter. En flaska får du för 39 dollar och leverans ska då ske i februari nästa år.
69kg
Dubbel bakåtvolt i Red Bull Rampage
Grymt cyklat av Antoine Bizet
I helgen var det återigen dags för cykeltävlingen Red Bull Rampage i Utah-öknen. Antoine Bizet vann inte hela rasket, men han fick utmärkelsen Peoplex27s Choice. Varför ser du i det här snabba klippet. Vann gjorde Kurt Sorge och hans åk kan ni se här nedan.
108kg
BMX-film med Stranger Things-tema
Ride the hype
Om du har missat att säsong två av Stranger Things har dragit igång så har du inte varit inne på Feber den senaste veckan. Hajpen kring serien är svårslagen och givetvis vill alla rida på den. Här får vi se när Bruno Hoffmann som är rätt så hyfsad på att cykla BMX gör detta i en film inspirerad av ljuset och musiken som finns i serien.
83kg
Kawasaki presenterar Z900RS
Hojen som ger retrokänslor
Nya hojar med retrodesign är hett just nu, och det är därför Kawasaki har tagit fram modellen Z900RS. Inspirationen till bygget kommer från Z1 som kom 1972 och som ni ser till höger på bilden här ovan. Z900RS baseras på Z900 som Kawa släppte förra året vilket således betyder att den har en radfyra på 948 kubik. I det här fallet ger den 110 hästar och har ett vrid på 100 newtonmeter. RS får fullt justerbara dämpare och dubbla skivor fram med fyrkolvsok. Utseendemässigt dominerar den runda strålkastaren som på modernt vis har LED i sig. Det har även blinkersen och bakljuset. Analoga mätare har man dock hållit fast vid vilket alltid är trevligt. Nymodigheter som traction control med två lägen finns också. Vad den nya hojen kostar är oklart för tillfället. Till handlare ska den komma i slutet av året.
109kg
Dior och Kris Van Assche tar fram BMX
Blir nog dyr
Designern Kris Van Assche har tillsammans med Dior Homme tagit fram en BMX som vi får en första teaserbild på här. Cykeln är i grunden antagligen från tillverkaren Bogarde Bikes som gör BMX-cyklar för "vuxna människor". Kris har tidigare gjort skateboards tillsammans med Dior så den här kommer kanske ändå inte som en chock. När den släpps och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället.
68kg
Modern Caféracer från Honda
Den här såg ju rätt så trevlig ut
Med sig till mässan i Tokyo har Honda inte bara bilar utan även motorcyklar. Det här konceptet som man kallar för Neo Sports Café Concept är en av dem. Precis som Ducati och BMW flörtar den med former från förr och Caféracer-kulturen som för tillfälligt är väldigt populär. Fula saker som stor stänkskärm baktill saknas här och moderna saker som LED-strålkastare har hittat dit. Motormässigt borde det här sitta samma maskin som i CB1100.
205kg
Niken - ny hoj med stödhjul från Yamaha
Betydligt häftigare än konkurrenterna
Motorcyklarna med två hjul fram och ett bak blir allt mer populära. Här i Sverige behöver du exempelvis inte ha ett MC-kort för att kunna köra runt på en sån här vilket antagligen har fått en del att hoppa på tåget - läs Roger. Hans är dock inte lika fräsig som Yamahas nyhet Niken. Den baseras på den uppkäftiga street-fightern MT-09 och ser betydligt ballare ut än övriga i kategorin som alla ser ut som förvuxna scootrar. Yamaha är förtegna om specifikationer kring hojen men den borde ha en trecylindrig maskin på 850 kubik i ramen. Det låter på snacket som om att den ska gå i produktion och visst ser den klar ut.
72kg
Honda presenterar ny Guldvinge
Lyxkryssaren på två hjul
Hondas tvåhjuliga lyxkryssare Gold Wing är det fetaste du kan få från tillverkaren. Nu presenterar man en helt ny version som precis som väntat bjuder på ännu mer teknik än tidigare. Designen är även den helt uppdaterad och visst påminner baklysena om nya NSX? Fler saker som påminner om bilvärlden är att hojen har både airbag och Apple CarPlay. Motormässigt finns här precis som tidigare en boxersexa men den är helt ny och nu på 1 833 kubik. Bland annat är den strax över sex kilo lättare än föregångaren. Effekten anges till 125 hästar med ett vrid på 170 newtonmeter vid 4 500 varv. Till maskinen kan man via extrautrustningslistan få en sjustegad automatlåda som har både back och en funktion för att kunna krypköra. Standard sitter det en sexpetad manuell låda. Vikten på hojen anges till 379 kilo, så tappar du den får du nog ha en hjälpande hand för att få den på rätt köl igen. Både styrning och körupplevelse ska vara trevligare och mer komfortinriktad än tidigare. Framför sig har den som styr skeppet en skärm på sju tum där allt man kan tänkas behöva finns. Här väljer man mellan de fyra körlägena som är Tour, Sport, Econ och Rain och ställer även in hur ABS-bromsarna ska ta, hur fjädringen ska jobba och traction control-systemets ingripande. Priset för ett exemplar börjar på 23 500 dollar.
85kg
Uppstickaren som gick och vann på Le Mans
Bizzarrini gjorde avtryck
Den numera 91-årige italienaren Giotto Bizzarrini började 1954 att jobba hos Alfa Romeo med modellen Giulietta. Tre år senare hamnade han hos Ferrari där han blev chefskonstruktör för Gran Turismo- och sportvagnarna. Han ansvarade bland annat för Ferrari 250 Testa Rossa och 250 GTO. 1961 lämnade han företaget för att tillsammans med kollegan Carlo Chiti starta ATS där man byggde sportbilar och Formel 1-vagnar. Detta höll dock bara i ett år, och 1962 drog Giotto själv igång konstruktionsbyrån Società Autostar. Via den utvecklade han Lamborghinis V12-motor och bilar åt tillverkaren Iso. 1964 ändrade man namn till Bizzarrini och tog fram den egna bilen Bizzarrini 5300 GT som baserades på Iso Grifo. 1965 presenterade man racerbilen A3/C, och med den lyckades man att vinna sin klass på Le Mans samma år. Just denna bil handlar Petrolicious senaste film om. 1969 gick företaget i konkurs, men Giotto gav inte upp för det och fortsatte att jobba åt flera olika tillverkare genom åren.
95kg
Caféracer inspirerad av Ferrari
I alla fall när det kommer till färgen
En snubbe som har både en Ferrari Testarossa och en Le Mans-racer från 1965 av samma tillverkare ville även ha en tvåhjuling som hämtade inspiration från dessa två vrålåk. Han kontaktade då Art Henschell på One-Up Moto Garage och bad honom bygga en hoj - med kravet att den skulle ha motorn från Honda CB600F i ramen. Rosso Corsa heter resultatet och så här ser den ut. Motorn och ramen kommer från sagda modell medan sving, bakre stötdämpare och hjul kommer från Honda VFR800. Resten är i princip specialtillverkat för att få till det rätta stuket. Läs mer om bygget på länken nedan.
108kg
Kalashnikovs nyhet smattrar ingenting
En eldriven motorcykel för polis och militär
Ryska Kalashnikov som antagligen är mest kända för automatkarbinen AK-47 har nu presenterat en eldriven motorcykel som de tagit fram för militär och polis. Även om drivlinan kanske är modern är hojen i övrigt rätt så sparsmakad på prylar. Här finns inga digitala displayer eller smarta appar man kan koppla till telefonen, utan det är hederliga strömbrytare som gäller. Räckvidden för polishojen ska ligga på 15 mil medan den för militären bara klarar sig 10 mil innan det är dags för en laddning av batteriet. Tillverkningen står IZH för och 50 stycken av polisversionen kommer att användas vid nästa års upplaga av World Cup i Ryssland.
106kg
Bugatti Chirons motor i skala 1:4
Vore fint att ha på hyllan
Om du skulle ha omkring 10 000 dollar över och känner att det saknas något i hyllan hemma kanske den här kopian av Bugatti Chirons enorma W16-motor med tillhörande växellåda kan få ta plats där. Den är i skala 1:4 och som vi kan se väldigt detaljrik. Tillverkaren Amalgam säger att det tog 2 500 timmar att designa skapelsen och sedan att det tar 220 timmar att bygga varje av de 1 040 stycken exemplaren man tar fram.
105kg
Geordan och hans far har en Venturi 260 APC
Häftig sportbil från Frankrike
En fransk sportbil jag skulle vilja ha är Alpine A310. Efter att ha sett Petrolicious senaste film har jag ytterligare en på listan - Venturi 260 APC. Den här är från 1991 och den ägs av 24-åriga Geordan Fusi och hans far.
91kg
Liten igelkott ska väl också få campa
Skön kampanj
Igelkotten azuki är en riktig softare med ett rätt roligt instagram-konto. Nu har man gjort ett samarbet med Coleman som gör campingprylar, de har gjort "riktiga" saker i miniatyr för den lilla kotten.
171kg
Gungcampingstolen som låter dig se stjärnor
Eller bara råchilla
Stargaze är en stol för dig som vill hänga runt i naturen och kanske fokusera uppåt. Det kan vara på trädkronor eller stjärnor, men det ska göras avslappnat. Självklart finns en ficka för lite prylar och en mugghållare för ölen. Prislappen för detta geniala ligger på 180 dollar.
92kg
Den billigaste motorsågen på Amazon
Wranglerstar testar
YouTube-kanalen Wranglerstar bestämde sig för att testa hur den billigaste motorsågen man kunde få tag på via Amazon presterade och så här såg det ut.
144kg
Motorcykelkrasch i 360 grader
Snurrigt
En förare som körde hoj på racerbanan Thunderhill hade en kamera som filmade i 360 grader på sig. Oturligt nog vurpade han under körningen, men turligt nog klarade han sig bra. Efteråt la han upp följande video så att vi kan få ta del av hur kraschen såg ut - från alla vinklar.
86kg
Ny elcykel från BMW
Med motor och batteri i ramen
BMW presenterar nu den nya elcykeln Active Hybrid e-bike. Utvecklingen går hela tiden framåt och både elmotorer och batteripack blir mindre, så i denna har man kunnat bygga in allt i ramen utan att det blir särskilt bulkigt. Elmotorn är på 250 watt och har ett vridmoment på 90 Newtonmeter. Batteripacket ska räcka för upp till tio mils elassistans innan det behöver laddas igen. Det finns fyra stycken olika kraftlägen och toppfarten ska ligga på 25 km/h. Cykeln ska finnas hos utvalda BMW-återförsäljare nu och den blir din för 3 400 euro.
93kg
Sparrows från TV-spelet Destiny 2 - på riktigt
Lek och bus i vattnet
I TV-spelet Destiny 2 kan man köra omkring på något som kallas för Sparrows. Det är ett slags åkdon som i alla fall får mig att tänka på Star Wars. Med dessa kan man i alla fall ta sig fram snabbt i spelet. För att göra något kul kring detta tog man hjälp av Ryan "RWilly" Williams och Blake "Bilko" Williams från Nitro Circus och några till som fick hoppa på varsin replika av maskinen och sedan susa fram över vattnet. Bonusklipp nedan.
87kg
Analog Motorcycles tog sig an den söta valpen
Ducati Cucciolo i ny tappning
Efter andra världskriget var Ducati mest kända för sin Cucciolo - en liten moped på 49 kubik med ett charmigt utseende. I princip en cykel men den gjorde sitt jobb och 1952 hade man tillverkat hela 200 000 stycken. I dag är den verkligen inte en vanlig syn, men en av Analog Motorcycles kunder fick tag i ett exemplar som de sedan kunde byggde om. En tank i rostfritt stål tillverkades och ramen lackerades i Kingfisher Blue - en Ducatifärg från 60-talet. I övrigt lekte man loss med läder och mässing och fick till en i mina ögon skön mix. Cucciolo är det italienska ordet för valp, så givetvis är en gullig sådan med på bild.
139kg
Jag visste inte att jag ville ha en Brütsch Mopetta
Men nu vet jag det
Ju mindre fordon desto bättre i min värld. Mikro-bussar, mikro-pickisar och mikro-bilar överlag. Ge dem till mig är ni snälla så ska jag göra mitt bästa med att visa upp dem och köra med kromad armbåge. Ett fordon jag innan i dag inte visste att jag ville ha i min samling är mikro-bilen Brütsch Mopetta från 1957. Just en sådan har Petrolicious gjort en film om, och oj vad härlig den verkar.
111kg
Travis Pastrana gör bakåtvolt över Themsen
Showar inför kommande show
Travis Pastrana ska snart ut och turnera med sitt Nitro Circus-gäng igen och för att göra lite reklam för detta stannade man till i London för att bjuda på lite stunt. Travis hoppade på en cross ute på en pråm liggandes i Themsen och hoppade sedan över ett gap på ungefär 23 meter. Ett vanligt hopp är inte så spännande kanske så självklart slängde han även in en bakåtvolt i det hela. Det här sägs även vara första gången man har lyckats med en pråm-till-pråm-bakåtvolt så hatten av Travis!
92kg
Ett flytande tält
Dagens kombo!
Tälta är nog något som de flesta har en åsikt om. En del älskar det, en del hatar det, en del lider under festivaler. Men om man gillar vatten och faktiskt gillar att tälta kanske det här kan vara något. Shoal Tent kallas skapelsen som inte har några tältpinnar man måste bråka med. Men man måste hitta ett lugnt vatten... Och 1500 dollar.
142kg
Klart grabben ska ha en hot rod
Vill ha!
Den här trampbilen kallas “Godson of the Rodfather” och byggdes 2007 av Roy Brizio Street Rods för att fira 75-årsfirandet av Ford 32:an. Lampor fungerar och detaljerna är vidrigt fina! Nu går bilen på auktion och prislappen väntas ligga på mellan 100.000 och 150.000 kronor.
115kg
Infinitis designchef ritade en lyxyacht
Här pratar han om den
Alfonso Albaisa är senior vice president för global design hos Nissan, som också är Infiniti. Han ritar dock inte bara bilar och för 26 år sedan fick han i uppdrag att skissa fram en lyxyacht åt en person med mycket pengar. Resultatet blev 33 meter långa Motali Luxury Yacht som vi ser här. I klippet berättar Alfonso om vad kunden ville ha och hur designen växte fram.
64kg
189 km/h på skidor!
Graham Bell åkte efter en bil
Förra året ställde sig skidåkaren Graham Bell bakom en Jaguar och lät sig dras iväg av bilen för att sätta ett nytt hastighetsrekord på skidor. Då handlade det om modellen XE och nu har man gjort samma sak med modellen XF Sportbrake. Det hela skedde uppe i Arjeplog i minus 28 grader. Till slut lyckades man klocka en toppfart på hela 189 km/h vilket fullkomligt krossade det förra rekordet som löd 113 km/h.
89kg
Historien om Ferrari 250 LM
Den sista Ferrarin som vann Le Mans
För 50 år sedan rullade Ferrari ut racerbilen 250 LM. Det blev den sista Ferrarin att vinna på Le Mans. I Petrolicious senaste film har man kikat närmare på ett utsökt exemplar från 1964.
89kg
Snyggt custom-bygge med roliga detaljer
Thrive utgick från en Harley-motor
Customshoppen Thrive utgick från en Harley-Davidson XL1200-motor och efter två års byggande stod det vi ser här klart. Den nya skapelsen kallar man för Kuzuri (järv på japanska) och det mesta är specialgjort just för denna hoj. Tanken var att skapa något tidslöst med strömlinjeformad design och det får man väl säga att de har lyckats med. Drivremmen har fått ryka till förmån för en konventionell kedja och tittar man noga så ser man att kedjesträckaren egentligen är ett gammalt skateboard-hjul.
93kg
Livsstilsprofessor tycker inte om elcykeln
Gör att vi rör oss för lite
Var tionde cykel som säljs i Sverige i dag är försedd med en hjälpande elmotor. Bekvämt såklart, och något som kan hjälpa dig i de där riktigt jobbiga uppförsbackarna. Mai-Lis Hellenius som är professor, överläkare och livsstilsprofessor är dock skeptisk eftersom cyklarna tar bort vardagsrörelsen. "Vi hittar på allt fler lösningar där vi tar bort den dagliga rörelsen". Vi sitter redan still mycket och enligt Mai-Lis är bara cirka 5 procent av den vuxna befolkningen tillräckligt fysisk aktiv - 95 procent är det inte. Stillasittandet ökar risken för folkhälsoproblem som övervikt, typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Hur ställer ni er till elcyklarna?
121kg
Honda visar ny version av Riding Assist
Nu eldriven
Till årets upplaga av CES-mässan hade Honda med sig en självbalancerande motorcykel som de kallade för Riding Assist. Snart är det dags för nästa stora mässa, Tokyo Motor Show, och dit kommer Honda att ta med sig en eldriven version av påhittet som de kort och gott kallar för Riding Assist-e. Vad det handlar om för drivlina får vi dock inte reda på för tillfället, mer information lär dyka upp när mässan väl öppnar vilket är i slutet på månaden.
126kg
Intressant test av The Copenhagen Wheel
Hur står sig den röda klumpen?
The Copenhagen Wheel är en intressant uppfunnit som gör att vilken cykel som helst kan bli en elcykel. Man byter helt enkelt bara bakhjulet. Men det är dyrt, lite för dyrt, med sina 1500 dollar. Exklusive cykel då. The Verge har i alla fall testat hjulet och det finns många bra saker. Den största nackdelen, förutom priset, är att cykeln blir obalanserad med så mycket tyngd på bakhjulet. Synd att videoskaparen inte fattat att det heter Copenhagen och inte Copenhagan...
108kg
Aston Martins båt får mer effekt
Erbjuds nu med hela 1 055 hästar
Aston Martins bilar har alltid förknippats med kraft. Bilarna får visserligen mindre motorer nu för tiden, men effekten är alltid på topp ändå. Att kunna säga att man har många hästar under huven kommer troligtvis alltid att vara populärt, oavsett om man befinner sig på marken, i luften eller på vattnet. Aston Martin har som ni säkert redan vet doppat tårna i det sistnämnda och tillsammans med Quintessence Yachts lanserat den sportiga båten AM37. Nu presenteras den i ett S-utförande vilket innebär att den får dubbla motorer från Mercury Racing som tillsammans genererar hela 1 055 hästar. Båten finns sedan tidigare med dubbla 370-hästarsdieslar eller dubbla 430-hästarsbensinare men det här är såklart tuffare.
97kg
MV Agusta och Lewis Hamilton presenterar hoj
En specialversion av F4 RC
MV Agustas hoj F4 RC har fått vara utgångspunkt för F4 LH44 - en ny modell som tagits fram tillsammans med F1-föraren Lewis Hamilton. Det som skiljer är först och främst den röda lackeringen men sen hittar vi även nya delar i kolfiber, Alcantara-säte, svart motorblock och en tonad framruta. Hojen har även ny fjädring och ett grövre avgassystem i titan med endast en pipa under cutsen istället för fyra som det brukar vara. Effekten har även ökats med sju hästar och maskinen bjuder därför nu på hela 215 hästar. Priset väntas ligga på runt 50 000 euro.
109kg
Martin Söderström trixar runt på bilmässa
Två hjul möter fyra hjul
Mountainbike-proffset Martin Söderström fick härja loss fritt i BMW:s monter på årets bilmässa i Frankfurt och så här såg det ut.
89kg
Aston Martin har ritat en ubåt
En sån skulle man ha bak på yachten
Aston Martin fortsätter att bredda sin katalog med fordon. Det senaste är ett samarbete med Triton och det handlar om en futuristisk ubåt. Skapelsen kallar man för Project Neptune och inte ser den ut som en traditionell ubåt inte. Designen står Aston Martin Consulting för medan det är Triton som byggt ubåtar tidigare som konstruerat själva båten. Tanken är att bygga ett begränsat antal exemplar som rika människor sedan ska kunna hänga baktill på sina lyxyachter. Tre stycken personer får plats i den och det finns lyxigheter som aircondition ombord. Hur djupt man kan dyka, hur snabbt den går, vad den kommer att kosta och när den släpps har man inte berättat för tillfället.
126kg
Klassisk Porsche 911 målad av Gerriet Postma
Din för 77 500 euro
Den nederländske konstnären Gerriet Postma var känd för sina målningar med klara färger och stora tavlor. Året innan han gick bort, 2008, målade han en Porsche 911 från 1966 och nu är just denna bil till salu. Bilen är i övrigt helt original och har förvarats inomhus de senaste 25 åren. Den står för tillfället i Nederländerna och skulle du vilja bli ägare till den är det bara att hala fram 77 500 euro. Nedan finns ett gammalt klipp på när Gerriet målade bilen.
58kg
Corollan med nio liv
Klassiker från 1973
Mike Muniz har ägt sin Toyota Corolla från 1973 sedan 1988. Under den tiden har den fungerat som en vanlig gatbil och som en dragracingbil. Numera är den en hyllning till TE27-rallybilarna på 70-talet, och det verkar passa den alldeles utmärkt.
96kg
Porsche-yachten visas på Monaco Yacht Show
Din för 16 miljoner dollar
Studio F.A. Porsche och båtbyggaren Dynamiq har tillsammans tagit fram den här lyxyachten som man kallar för GTT 115. Precis som namnet avslöjar är båten 115 fot (35 meter) lång och i våras presenterade man planerna för den. Nu är den snart klar att visas upp och premiär blir det på Monaco Yacht Show som öppnar i morgon. Tidigare snackades det om att båten skulle få en prislapp på 13,2 miljoner dollar men denna har nu stigit till 16,7 miljoner dollar istället, dock säkert inget som kommer att påverka tänkta köpare nämnvärt. För slanten får man en skuta med pool, möbler i kolfiber, fyra lyxiga hytter, fönster som går från golv till tak och en interiör skapad av det italienska modehuset Minotti. Endast sju stycken exemplar kommer att tillverkas.
88kg
Crescent visar framtidens elcykel
Har ett batteri som fungerar som powerbank
Crescent Urban Commuter Concept är en elcykelprototyp framtagen av de två chalmeristerna Niklas Ödlund och Filip Svalander tillsammans med Crescent. Den är uppkopplad och har ett batteri som även fungerar som en powerbank så att du exempelvis kan ladda din dator när du inte är ute och cyklar. Den har även en design som sägs kunna få den som ännu inte varit intresserad av en elcykel att bli lockad till att kanske testa något nytt. På styret sitter en liten skärm som visar all funktionalitet - bland annat hur stor del av effekten som kommer från att du trampar och vad som genereras av cykelns inbyggda motor. Cykeln har ett digitalt lås som inte kräver någon nyckel utan som styrs av en app, med den kan du se var cykeln befinner sig och även fjärrlåsa den. Batteriet som man tydligt ser i ramen har faktiskt en lägre räckvidd än Crescents övriga elcyklar som tar sig 7-8 mil och det är bara för att man ville ha ett lättare batteripack som tog mindre plats. Cykeln kommer att visas upp på Crescents Dealer Convention och därefter kommer man att ta beslut om man kommer att göra verklighet av den.
181kg
Guide till cykling på bakhjulet
Det är aldrig för sent att lära sig
Det finns fortfarande några veckor kvar med cykeln innan vägarna börjar bli riktigt tråkiga, så varför inte lära sig något nytt som att köra på bakhjulet? Det är aldrig för sent och sen ser det också väldigt coolt ut när man swishar förbi på bakslangen. Ryan Leech är en legend inom cykling och han håller bland annat i kurser där man får lära sig att just cykla på bakhjulet. På länken nedan finns en liten guide till hur du börjar.
96kg
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration