Välkommen!
Skaffa Feber+
Två muttrar blir till en diamantring
Imponerande!
Vad kan man göra med två stycken små muttrar som ligger i en låda och skräpar? Enligt Pablo Cimadevila en diamantring.
231kg
Snygg skidåkning med Nico Vuignier
På natten
Skidåkaren Nico Vuignier presenterar nu sitt senaste projekt Heatseeker som han menar är det mest komplicerade han någonsin har gjort.
97kg
Jaha, nu vill jag ha en TVR Grantura också
Vilken härlig bil!
Små och knubbiga klassiska sportbilar. Finns det något bättre? Petrolicious senaste film handlar om en TVR Grantura från 1963 och den är ju bara helt fantastisk.
96kg
Liten husvagn från The North Face och BMW
Klädd med Futurelight-material
BMW Designworks har gått samman med The North Face och tagit fram det här rätt så gulliga husvagnskonceptet. Själva "huset" är tillverkat av North Faces Futurelight-material som ska tåla väder och vind bra. Ventilationen ska vara mycket god samtidigt som man ska vara skyddad från elementen när man hänger på insidan. "We combined both physical and digital worlds to showcase this material, ensuring the holistic vision of the brand was clearly communicated, while giving people a real ‘hands-on’ experience,” stated Designworks LA Studio exec, Laura Robin. “Thinking about extreme performance in new and unexpected ways from our experience of working across multiple industries, helped us to provide consumers with a unique and never before seen insight into the very heart of the material and its key attributes." Konceptet visas upp för inbjudna nu under CES-mässan i Las Vegas.
111kg
Helge bjuder på äventyrstips
För dig som ska ge dig iväg med sidovagn
Att ge sig ut på äventyr med motorcykel låter ju alltid lockande. Norrmannen Helge Pedersen gör det med en sidovagnshoj och här bjuder han på några tips om du funderar på att göra samma sak.
92kg
Axell Hodges busar med cross i öknen
Hopp och lek
Cross-föraren Axell Hodges och ett gäng vänner tog med sig några rappa tvåhjulingar och brummade loss bland sanddynerna i Ocotillo Wells.
92kg
Så jobbar smeden Frank Sausto
Tillverkar knivar och svärd
Frank Sausto var med i TV-programmet Forged in Fire där han tävlade mot andra smeder i att tillverka olika saker. Hans specialitet är knivar och svärd och i det här klippet får vi lära oss lite mer om hur han jobbar.
80kg
Första turen på motorcykel
Något man aldrig glömmer
Att hoppa på något tvåhjuligt med motor är alltid en upplevelse. Minns du första gången du gjorde det? Eller har du kanske aldrig fått uppleva detta? Den här lilla kortfilmen handlar om det där första mötet som man aldrig kommer att glömma.
98kg
Skidåkning på hustak i Frankrike
Inga konstigheter för Richard Permin
Vanligtvis brukar man ju hålla sig till skidåkning i backar men för Richard Permin fungerar hustak minst lika bra.
106kg
Girl gör skateboard för Kodak-älskaren
Stiligt!
Girl har gjort en serie med brädor för Kodak-älskaren. En hel hög med olika klassiska filmer har fått sin motsvarighet som plankor. Prislappen ligger på 60 dollar.
105kg
Så här gör man en skate-video
Många värdefulla tips
Alla vet ju att de tricks som utförs i skate-videos inte är på riktigt utan framställda i en dator. Här får vi se bakom kulisserna på hur det egentligen går till när man skapar en sån här video.
142kg
Snowboard med Christian Haller och vänner
Friåkning i färskt puder
Här får vi se när snowboardåkaren Christian Haller och ett gäng kompisar åker lite bräda.
89kg
Suzuki lägger ner produktionen av Hayabusa
Har varit en av världens snabbaste i 20 år
1999 dundrade GSX1300R Hayabusa in på marknaden. Namnet är det japanska ordet för pilgrimsfalk och med den här blev Suzuki tillverkaren med den snabbaste serietillverkade motorcykeln på marknaden. Toppfarten var hela 307 km/h och allt med hojen var optimerat för att uppnå så hög hastighet som möjligt. Nu står det klart att modellen kommer att sluta tillverkas och att nyårsafton i år markerar slutet på en era. Det blev två generationer av hojen och även om den i sin nuvarande form kommer att försvinna kan det faktiskt bli en tredje generation. Suzuki har nämligen förnyat rättigheterna till varumärket vilket inger lite hopp åt de som drömmer om att kunna flyga fram som en falk även i framtiden.
91kg
En gammal moped får nytt liv
Som caféracer
I det här klippet som består av inte mindre än 5.000 stycken bilder får vi se när en gammal trött moped får ett nytt liv.
159kg
Ett gammalt skruvstäd får nytt liv
Härligt att se
Varje garage behöver ett rejält skruvstäd men man måste inte alltid köpa ett nytt. Här får vi se när ett gammalt Gressel renoveras och resultatet blir kanon.
294kg
Härligt modifierad Mini från 1973
Har haft många olika liv
I denna veckas film från Petrolicious får vi hänga med till racerbanan Circuito del Jarama där Antonio Albacete visar upp Minin hans pappa byggde på 70-talet.
95kg
Nytt Bobber-koncept från Royal Enfield
Med inspiration från 1938
Den indiska motorcykeltillverkaren Royal Enfield hade bland annat med sig konceptet KX till EICMA-mässan och så här ser den ut. Hojen är en Bobber som blandar detaljer från 1938-års version av KX med modern teknik. För tillfället är det här endast ett koncept och inget som kommer att gå i produktion, i alla fall inte som det ser ut nu. Några specar får vi tyvärr inte men det sitter helt klart en V-twin i ramen och markeringen på sidan skvallrar om att den är på 838 kubik. Ryktena säger att maskinen är ett samarbete med Polaris.
180kg
Kylig tur med klassisk vattenskoter
Fungerar som isbrytare
I mitt huvud vill man bara köra vattenskoter när det är sommar och varmt ute, men så tänker inte alla. Här får vi se en påpälsad herre ta sig en tur med en gammal klassisk Sea-doo där det på vissa ställen ligger is på vattnet.
98kg
Ural visar eldriven sidovagnsmotorcykel
Ingen kommer undan elen
Nu visar även den anrika ryska motorcykeltillverkaren Ural upp en eldriven version av deras klassiska sidovagnsmotorcykel. Än så länge är bygget endast en prototyp och det är mycket möjligt att det här är den första i sitt slag. Bakom designen står det amerikanska företaget ICG och den elektriska drivlinan med batteripack har man hämtat från Zero Motorcycles. I slutet av veckan kommer hojen att ställas ut på mässan Progressive Motorcycle Show i Long Beach. Om den kommer att gå i produktion återstår att se.
111kg
Harley-Davidson LiveWire i produktionskläder
Första Harleyn som låter som en symaskin
Harley-Davidson. Motorcykeltillverkaren som har patent på det smattrande ljudet deras motorer ger ifrån sig. Världen ser lite annorlunda ut idag, och det innebär att även såna här gamla anrika namn måste anpassa sig. Och det är det man har gjort med modellen LiveWire - Harleys första helt eldrivna hoj. Den visades för första gången upp som koncept sommaren 2014 och nu är den äntligen här i produktionsutförande. Vad mina ögon kan se har dock inget förändrats från den versionen man visade upp i början av september. Och vad vill man veta när en produkt är officiell? I detta fall givetvis saker som räckvidd, laddtid, kraft och vad priset är. Inget av detta får vi dock än, vilket är synd. En sak bjuder Harley på i alla fall, och det är en video där vi får höra hur hojen låter. Det är något märkligt med att se en Harley som låter som en symaskin. Produktionen ska dra igång nästa år.
42.1°
Husqvarna Vitpilen 701 med kåpa
Det här är Aero Concept
Den senaste tiden har jag fått dille på kåphojar. Inte nya direkt utan gamla klassiska racers. Husqvarnas senast koncept har visserligen inte helkåpa men i alla fall något litet man kan smyga ner bakom när det ska köras fort. Det är modellen Vitpilen 701 som fått kåpan och man kallar den i detta fall för Vitpilen 701 Aero Concept. Det hela ger hojen en skön caféracer-känsla och personligen diggar jag den hårt. I kåpan sitter också en TFT-skärm där allt viktigt visas. I övrigt är konceptet väldigt mycket som en vanlig Vitpilen 701 men enligt Husqvarna ska den bjuda på en sportigare körställning. För två år sedan visades även Vitpilen 401 Aero Concept upp, men om någon av dessa Aero-hojar kommer att gå i produktion är oklart för tillfället. Inte mig emot. Förutom detta koncept visade man även upp produktionsversionen av Svartpilen 701.
128kg
Den första bilen att bära Alpine-loggan
A106 är en härlig liten kärra
Alpine A110 och A310 har ni säkert hört talas om innan, men Alpine A106? Den kände i alla fall inte jag till men faktum är att det är den första som bar Alpine-loggan. Det här exemplaret från 1957 ägs av Mark Geessink.
88kg
Kymco överraskar med eldrivna SuperNEX
Har manuell låda och ljudförstärkare
När jag tänker på tillverkaren Kymco så är det genast billiga scootrar som dyker upp i tankarna. Men på årets EICMA visade de upp något helt annat - en eldriven sporthoj döpt till SuperNEX. Den gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,5 och toppfarten som ligger på 250 km/h ska ta 10,9 sekunder att nå. För att även den som är nybörjare ska kunna hantera kraften finns det något man kallar för Full Engagement Performance (FEP) ombord och så här beskriver man det: "With FEP, riders can always perform a perfect launch. During hard acceleration, FEP ensures there is no wheelie or wheel slippage. During hard braking, FEP prevents rear wheel lifting. When riding through uneven or wet surfaces, FEP provides maximum traction." Trots att hojen är eldriven har den en växellåda med sex stycken växlar. Man valde bland annat att ha detta för att bibehålla känslan av att man kör en sporthoj och för att just växlandet är en del av hela upplevelsen. Det finns dock inget kopplingshandtag utan du petar bara i växlarna med foten direkt. För att ytterligare krydda upplevelsen finns något man kallar för Active Acoustic Motor. Detta ser till att förstärka elmotorns vinande ytterligare så att du fortfarande kan torrgasa vid rödljusen. Tyvärr berättar man inte vad det sitter för elmotorn i ramen och inte heller vad hojen har för räckvidd. Bromsarna ska komma från Brembo och stötdämparna från Öhlins. När man kommer att kunna köpa SuperNEX och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället.
133kg
BMW presenterar ny S 1000 RR
Går nu att få med M Performance-delar
En helt ny version av BMW:s värstinghoj S 1000 RR är här. Den har blivit lättare, snabbare och mer avancerad än någonsin tidigare. Det här blir den tredje generationen och maskinen bjuder nu på hela 207 hästar vid 13.500 varv. Vridet anges till 113 newtonmeter vid 11.000 varv. Nytt är också att man nu kan utrusta hojen med M Performance-delar. Motorcykeln väger in på 197 kilo men med M-grejer som kolfiberfälgar och lättare batteri sänks vikten till 193,5. Hjälpmedel som motverkar både hjulspinn och överstegring finns, precis som ABS-bromsar och hjälp när man ska starta i backe. På tillvalslistan finns prylar som de elektroniska stötdämparna Dynamic Damping Control DDC och justerbar DTC Wheelie-funktion som hjälper dig att slanga snyggt. Motorbroms som du kan justera och ABS Pro-bromsar är standard. Lansering blir nästa vår/sommar och prislappen börjar på 196.400 kronor.
113kg
Eldrivna Arc Vector är presenterad
Komplett med smart klädsel och hjälm
Vi har tidigare skrivit om den nya motorcykeltillverkaren Arc och deras eldrivna projekt Vector. Nu är hojen uppvisad på EICMA-mässan och förutom denna finns det även ett tillhörande skinnställ med en inbyggd haptisk sensor och en hjälm med inbyggd Head Up Display. Den förstnämnda kallar man för Origin och den kan alltså "prata" med din kropp. Exempelvis vibrera till om en fara skulle dyka upp på vägen. Hjälmen kallar man för Zenith och den lilla displayen ska påminna om de som finns i stridsflygplan. Baktill sitter det en kamera som automatiskt hoppar igång om den upptäcker något i förarens döda vinkel och du ser då detta på skärmen. Hjälmen har har även wifi och röststyrning. Batteripacket ska räcka för 19,3 mil motorvägskörning och 27,4 mil om man bara susar omkring inne i stan. Motorn ska ge omkring 130 hästar och 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, toppfarten anges till 241 km/h. Precis som i moderna sportbilar bygger den här runt en kolfibermonocoque och det materialet har man även använt i svingen. Vector ska därför vara omkring 25 procent lättare än motsvarande vanlig sporthoj. Prislappen för ett exemplar ligger på styva 117.000 dollar. Endast 355 stycken exemplar kommer att tillverkas och det ska gå bra att beställa nu. När man får sin hoj levererad är dock oklart för tillfället. Det står även klart att Jaguar Land Rover investerat i företaget via sin investeringsfond InMotion Ventures. Arc är grundat av den förra Jaguar-chefen Mark Truman och de verkar alltså tro på hans produkt.
120kg
Eldriven retro-motorcykel från Sverige
Ska kosta under 10.000 dollar
Innovationsstudion Annevo från Göteborg presenterar nu en motorcykel från det nystartade företaget Regent Motorcycles. Den heter Regent No.1, har ett klassiskt retro-utseende och går helt och hållet på el. Inspirationen kommer från 60- och 70-talet och detta blandas alltså upp med modern teknik. Räckvidden på en laddning ska ligga på mellan 15 till 20 mil och att ladda fullt ska ta tre timmar. Elmotorn sitter i navet bak och den är på 8.000 watt. Effekten anges till mellan 12 och 18 hästar och vridet till 210 newtonmeter. Batteripacket är på 30Ah och det är det som sitter under "tanken". Fjädringen kommer från Öhlins medan skivbromsarna är från ISR. Torrvikten ska ligga på 110 kilo. Framför sig kommer föraren att ha en liten "infotainment"-skärm som bland annat kommer kunna köra Apple CarPlay och Spotify. Premiär blir det på MC-mässan i januari nästa år. Några priset eller tänkt lansering vet vi tyvärr inte för tillfället. Målet är att prislappen ska hamna under 10.000 dollar.
217kg
25 år med skateboardaren Keith Hufnagel
Firas med ny kollektion
Den professionella skateboardaren Keith Hufnagel grundade år 2002 varumärket HUF som säljer skatekläder, streetwear och sneakers. Sedan 1993 är Keith medlem i REALs proffslag för brädåkning vilket innebär att han i år firar hela 25 år med gänget. Detta firas med den gemensamma kollektionen 25 Years of Falling Down som ni kan spana in på länken nedan. I klippet ovan har man samlat det bästa från skatefilmerna Keith medverkat i.
82kg
Har du sett en Sinthesis 2000 Berlinetta tidigare?
Inte jag heller
Många bilintresserade drömmer nog någon gång om att skapa sin alldeles egna bil. Vilken känsla det skulle vara. Peter Giacobbi drömde, och sen gjorde han slag i saken. Tillsammans med sin kompis Tom Tjaarda, som var designer på Ghia, skapade han Sinthesis 2000 Berlinetta. En fantastisk blandning av delar i ett eget skal. Precis så som Peter ville ha det. Italiensk design möter amerikanskt ingenjörsskap i harmoni. Bilen bjuder fortfarande 40 år senare på samma härliga gokart-känsla och den vinner fortfarande både priser och uppskattning när den ställs ut.
85kg
Skejta med en Tesla-dörr?
Klart man kan, om man vill
Braille Skateboarding fortsätter att testa orimliga skateboards. Det senaste är att de fått tag i en bakdörr till Tesla Model S som de sätter hjul på och skejtar med.
53kg
Motorcykel i Bob-bana
Små marginaler för felsteg
Här ser vi när den professionella stuntföraren Denis Rybalko tar ut sin stuntpreppade Kawasaki Ninja ZX6R i en Bob-bana. Som mest kom han upp i 90 km/h men han säger att med mer träning skulle han kunna köra mycket snabbare.
82kg
Skate med Andy Anderson
Kort men gott
I den här lilla kortfilmen får vi hänga med Andy Anderson när han skejtar lite.
135kg
Mark visar upp sin moddade BMW M3 E30
Vågat med extraljusen
I Petrolicious senaste film får vi bekanta oss lite med Mark Browns BMW M3 E30 som han har moddat så som han vill ha den.
78kg
Tarform är ytterligare en eldriven Café racer
Har 3D-printade delar
Tarform är en nystartad motorcykeltillverkare som håller på med en eldriven café racer. Den är designad av entreprenören Taras Kravtchouk och den ska delvis vara byggd med 3D-printade delar. Man beskriver bygget med följande meningar: "A classic form for the future. We looked to revive the classic form, and unite it with modern day technology to create a new riding experience. An electric vehicle that embodies the spirit of craftsmanship, advanced manufacturing, and clean technology." Enligt uppgifter ska batteripacket ska vara tillräckligt för att ge hojen en räckvidd på 14,5 mil. Att ladda fullt ska ta omkring fyra timmar. Vad hojen har för prestanda i övrigt är oklart för tillfället. Företaget ska ta emot förhandsbeställningar nu och det snackas om en prislapp kring 18.000 dollar. Tillverkningen ska dra igång i slutet av 2019.
126kg
Konsten att smida japanska yxknivar
Inget man lär sig på en dag
När Yu Kikuchi var 30 år gammal tröttnade han på sitt jobb. Han arbetade med att montera ihop turbiner och längtade efter att göra något annat här i livet. Han fick då nys om den 80-åriga smeden Kosaku Matsumura som tillverkade "Nata" - något som troligtvis enklast kan beskrivas som en yxkniv. Han sa då upp sig från sitt jobb, flyttade ut på landet och frågade om han kunde få bli Kosakus lärling. Så blev det och en dag hoppas Yu att han kan bli lika duktig på hantverket som Kosaku.
143kg
Arc har eldriven café racer på gång
Visas på EICMA
Arc Vehicle är ett litet brittiskt företag som startades för 1 1/2 år sedan. På årets EICMA-mässa i November kommer de att ställa ut sin motorcykel Vector. Det är en café racer som enbart går på el, och företaget beskriver den med följande meningar: "The Vector is more than just the worldx27s most premium electric motorcycle; it’s the world’s first motorcycle with integrated multi-sensory HMI (Human Machine Interface), it’s an innovative heads-up display helmet, and it’s a tactile riding suit – all making up the most involving motorcycle experience on the market today." Det här verkar alltså bli något som man bara sett i filmer tidigare, om Arc kan leverera återstår dock som vanligt att se. Tills dess har vi bara den här dunkla teaserbilden på vad som komma skall.
95kg
Dokumentär om Sven Thorgren
Snowboardåkarens väg tillbaka
Den svenske snowboardåkaren Sven Thorgren tog som första svenska snowboardåkare medalj i X Games 2015 när han fick brons i slopestyle. Förra året tog han guld i X Games Snowboard Slopestyle Final. I år såg det inte lika ljust ut dock. Envisa skador gjorde att han missade OS, X Games och alla andra stora tävlingar som ägde rum under året. I den här minidokumentären får vi följa hans väg tillbaka.
98kg
Tony äger nu bilen han drömde om
En Austin Healey 100S
Vi är nog många som hade fräsiga bilar upptejpade på väggarna i pojkrummet. Bilar som var det sista man tittade på innan man somnade, och sedan drömde om. Tänk vad häftigt att få äga och köra någon av dem en vacker dag. Precis så var det även för Tony Parkinson. Hans absoluta drömbil var en Austin Healey 100S, och nu äger han en från 1955. Så, följ dina drömmar!
90kg
Suzuki Katana gör comeback
Den klassiska motorcykeln från 80-talet
Gillar man gamla klassiska motorcyklar har man troligtvis koll på Suzukis modell Katana som släpptes 1981. Precis som många andra tillverkare kör Suzuki på retro-spåret och nästa år kommer man att återintroducera klassikern igen, om än i ett uppdaterat utförande. Den nya versionen baseras på modellen GSX-S1000 och får samma motor på 150 hästar. Den får även bromsar från Brembo, dubbla LED-strålkastare, ABS, slirkoppling och traction control. Vikten på ekipaget anges till 215 kilo. Lansering sker under våren 2019 men vad priset kommer att ligga på är tyvärr oklart för tillfället.
96kg
Indian presenterar FTR 1200 Street Tracker
Men vad hände?
I november förra året visade Indian upp koncepthojen Scout FTR1200. Nu har den blivit verklighet i form av det vi ser här - FTR 1200 Street Tracker. Men vad hände? Från att ha varit en busig och cool båge som stack ut till en Ducati Diavel-kopia med avgaskanoner inte ens en mor kan älska. Synd, för konceptet var verkligen häftigt i mina ögon. Den nya hojen kommer som FTR 1200 och FTR 1200 S. Oavsett val får man en ny V-twin på 1.203 kubik som ger omkring 120 hästar. S-versionen bjuder på mer godis i form av körlägena Sport, Standard, Rain och fullt justerbara dämpare fram och bak. Båda får LED-strålkastare, USB-laddport, ABS-bromsar och farthållare. Priset för FTR 1200 börjar på 12.999 dollar och den går endast att få i färgen Thunder Black. FTR 1200 S kostar från 14.999 dollar och den erbjuds i färgerna Indian Motorcycle Red over Steel Gray och Titanium Metallic over Thunder Black Pearl. Hojen börjar säljas nästa vår.
86kg
Cykelhjälmen som ser ut som en keps
Skapad av SpaceX-ingenjörer
När du färdas på en cykel, skateboard, rullskridskor eller liknande bör du ha hjälm. Egentligen borde det vara ett krav, för i huvudet finns det ju faktiskt ett gäng med viktiga saker som man inte vill skada om man skulle ramla eller så. Trots detta är det många som skippar hjälm och anledningen brukar oftast vara för att de är fula, eller sabbar frisyren. Det sistnämnda löser tyvärr inte den här, men du kanske gillar utseendet bättre än hur övriga hjälmar brukar se ut. Den här ska både se ut och kännas som en keps, och det brukar ju de flesta vara trygga med. Den ska vara utvecklad av före detta SpaceX-ingenjörer så det kan man ju alltid säga till de som frågar om vad det är för kruka du har på skallen. Hjälmen går även att vika ihop om du skulle behöva förvara den i exempelvis en liten väska. Om du förhandsbeställer nu får du den för 79 dollar.
143kg
Stratosen bjuder på mest känslor bakom ratten
Racerföraren Érik har kört en del
Den franska racerföraren Érik Comas har kört många olika bilar i sina dagar. Allt från Skylines i Japan till 911:or på Le Mans. Det är dock den här Lancia Stratosen från 1974 som ger honom mest känslor när han sitter där bakom ratten.
109kg
McLaren 600LT för alla plånböcker
I skala 1:43 eller 1:18
Att köpa en ny McLaren 600LT kostar 240.000 dollar. Det är väldigt mycket pengar. Om man ändå vill ha en sån bil i garaget och kan tänka sig att ha den i en mycket mindre skala än original kan man komma betydligt billigare undan. De här nya från McLaren finns i skalorna 1:43 eller 1:18 och de kostar 85 respektive 263 dollar.
76kg
Två sjukt snabba cyklister
Det nya världsrekordet är 296 km/h
Cyklisterna Denise Mueller-Korenek och Neil Campbell har båda nyligen cyklat extremt snabbt på cyklar. Denise slog världsrekord då hon kom upp i hela 296 km/h på Bonneville Salt Flats i Utah på ett specialbygge. Hon bogserades upp till 80 km/h av en dragster innan hon började trampa själv och farten drogs upp till rekordhastigheten. Neil Campbell satte europeiskt rekord då han gjorde en liknande grej fast han trampade bakom en Porsche Cayenne Turbo istället. Han nådde till slut 239 km/h vilket också är sjukt imponerande, dock är han inte nöjd och siktar nu på att slå det rekordet Denise satte.
76kg
MGA från 1958 och Austin Mini Cooper från 1962
Perfekt till och från skolan
Att ha något annat än en billig och vettig bil när man fortfarande går i skolan tillhör nog ovanligheterna. För kompisarna Daniel Harrison och Daniel Hornstrand är det dock precis så det ser ut. Den första Daniel äger en MGA från 1958 och den andra äger en Austin Mini Cooper från 1962. Två bilar som behöver regelmässigt underhåll och vård för att hållas igång, något som de båda ägarna bara tycker är kul. För varför köra något tråkigt, när man kan köra något kul?
93kg
Magnus berättar om sin kärlek till Porsche
Härliga klassiker
Alla som diggar Porsche vet nog vem Magnus Walker är. Han har en riktigt gedigen samling med gamla modeller från tillverkaren och han är inte rädd för att använda bilarna. Några fler som gillar bilar är de som utvecklat spelet CSR Racing och de har gjort denna film där Magnus får berätta om sin kärlek till Porsche.
85kg
En liten tur med en Porsche 964 Carrera RS
Odödlig klassiker
I Petrolicious senaste film får vi träffa en oerhört fin Porsche 964 Carrera RS från 1992. Foton från inspelningen finns på länken nedan.
114kg
Handbyggd surfbräda av trä från whiskyfat
Doftar nog gott
Glenmorangie har ett projekt man kallar för Beyond the Cask 2018 och det senaste samarbetet där är detta man gjort med amerikanska Grain Surfboards. Tillsammans har man tagit fram världens första handbyggda surfbrädor tillverkade av trä från whiskyfat. Faten har tidigare lagrat Glenmorangie Original så brädorna doftar nog mustigt också. Dr. Bill Lumsden som är destillerichef hos Glenmorangie säger följande: "i får ofta frågan om vad som händer med faten efter den sista whiskylagringen. Projektet Beyond the Cask är vårt sätt att ta hand om faten samt få arbeta med människor som delar vår kreativa vision, passion och tålamod att ge träet nytt liv. Våra fat är mycket speciella, då destilleringen sker i Skottlands högst belägna destillationsapparat där whiskyn mognar under tio år. Faten används endast två gånger och förtjänar nya kapitel i sin historia." Från och med idag går brädorna att köpa via länken nedan och ett exemplar blir ditt för omkring 55.000 kronor.
94kg
Cykling på Nordpolen
Med Darren Berrecloth
Darren Berrecloth strävar alltid efter att hitta de mest extrema platserna att cykla på. Hans senaste favoritställe är det vi får se i det här klippet - Axel Heibergön som ligger strax söder om Nordpolen.
88kg
Lexus presenterar yachten LY 650
Första med designspråket L-finesse
Lexus vill synas mer på vattnet och presenterar därför nu den rätt så maffiga yachten LY 650. Den är på 65 fot (19,96 meter) och den första marina produkten med Lexus designspråk L-finesse. Att bygga båten, sälja den och fixa med service står företaget Marquis-Larson Boat Group för. De är också de som ligger bakom Lexus tidigare båt som visades tidigare i år. På insidan ska det finnas tre stycken stora hytter och tre stycken badrum. För att driva fram skutan finns Volvo-motorer som går på diesel. Den första Lexus LY 650 ska vara färdigtillverkad under andra halvan av nästa år. Exakt när den ska lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället.
90kg
Är den här Evo-versionen den ultimata Dinon?
Underbar
Man ser direkt att den här bilen inte är en standard Ferrari Dino. Den har bredare skärmar, biffigare hjul och kikar man under den genomskinliga motorkåpan märker man att det sitter åtta stycken förgasartrumpeter istället för sex. David Lees bygge liknar inget annat och den finns bara i ett exemplar, och troligtvis är det här den mest ultimata versionen av Dinon som finns.
134kg
Endurotävling med 500 stycken hojar
Matar upp för en gammal gruva
Erzberg Rodeo är en endurotävling där inte mindre än 500 stycken hojar deltar. Man börjar på botten av en gruva och sen ska man ta sig uppåt vilket inte ser helt enkelt ut.
141kg
Skateboard-parkour på Bryssels gator
Hopp och skutt
Här får vi hänga med Jose Angeles när han medels rullbräda tar sig fram på gatorna i Bryssel.
87kg
Nya bilder på Harleys eldrivna motorcykel
Livewire ser nu produktionsklar ut
Nästa år kommer Harley-Davidson att hoppa på ett tåg de aldrig åkt med förut - eldriften. Modellen som blir den första heter Livewire och konceptet visades för första gången upp 2014. Nu får vi ett par färska bilder och en video som visar hur den uppdaterade versionen ser ut. Hojen är än så länge endast en prototyp men ett steg närmare produktion och designmässigt ser den ju faktiskt ut att vara färdig för gatan. Fjädringen kommer från Showa och bromsarna från Brembo.
186kg
Ryobi släpper batteridriven geringsåg
Klipp sladden!
Ryobi släpper nu vad man säger ska vara den första batteridrivna geringsågen för konsumentmarknaden och man kallar denna för 18V KAP-/GERSÅG 18MS216-0. Sågen klarar av att såga prylar med maxmåtten 70x270 mm och det finns även inbyggd laser som ska säkerställa att man följer rätt linje när man sågar. Hastigheten ligger på 3200 rpm och sågen är kompatibel med Ryobis batteripaket på 18W som även används i andra av deras runt 70 stycken ONE+-produkter. Vad en Ryobi 18V KAP-/GERSÅG 18MS216-0 kommer att kosta finns det just nu inga uppgifter om.
115kg
Vakna med en Alfa Romeo GTV
Perfekt till morgonkaffet
Ny dag, nya tag. Men först - kaffe och en klassisk Alfa Romeo.
104kg
Hård caféracer baserad på Ducati Monster 1200 S
Byggd av Rough Crafts
Custombyggarna Rough Crafts senaste skapelse grundar sig i en Ducati Monster 1200 S från 2016. Resultatet kallar man för Indigo Flyer och utseendet passar i alla fall mig väl i smaken. Inspirationen kommer från modellen SportClassic men i ett uppdaterat och modernare utförande. Kåpan där fram, tanken och avslutet på sadeln är handknackat i aluminium. Vindrutan är hämtad från BMW R nineT Racer. Ett härligt bygge du både kan se och läsa mer om på länken nedan.
115kg
Nu kan du köpa Elvis villavagn
Campa som Kungen!
Går du i tankarna att köpa en husvagn modell större så auktioneras nu Elvis Presleys mobila hem ut av auktionsföretaget GWS Auctions rapporterar CNN. Den närmare 20 meter långa villavagnen var en av åtta mobila hem som Elvis hade stående på sina ägor i närheten av Graceland där han bodde. Köparen kommer förutom villavagnen även få registreringsbeviset för denna vilket Elvis själv har undertecknat. Auktionen drar igång 25 augusti och startbudet ligger på 2600 dollar men jag tror att slutpriset kommer att landa bra mycket högre än så.
88kg
Göteborgs spårvagnar firar EuroPride
Regnbågsvagnar från Västtrafik
Nu är det dags för Göteborg att fira EuroPride och för att uppmärksamma det har Västtrafik målat om några av sina spårvagnar i regnbågens färger. Man kallar för satsningen för "Stolta spårvagnar" och de regnbågsfärgade spårvagnarna börjar rulla runt i Göteborg idag och kommer så att göra fram till den 19 augusti. De regnbågsfärgade spårvagnarna har fått sin färg och motiv av konstnärerna Ebba Chambert, Linnéa Teljas Puranen, Oscar Andersson, Nathalie Ruejas Jonson, Gustav Gigi Sandin, Linden Carter samt Mira Cederwall Victorin.
-11kg
Dokumentär om Isle of Man TT
Det vackra och farliga med tävlingen
För den som älskar motorcykelracing är Isle of Man TT något alldeles speciellt. På Snaefell Mountain Course dundrar hojarna fram i sjuka hastigheter mellan byggnader, väldigt hårda murar och människor som står uppradade för att få se tävlingen på extremt nära håll. Varje år skadades flera stycken och tyvärr är det även ett par som stryker med. I den här dokumentären från Studiokippenberger får vi en bättre inblick i varför tävlingen fortfarande finns kvar.
120kg
Callum bor i en Volkswagen T4
Ett rullande hem
Istället för att trycka in sig själva i en liten lägenhet bor Callum och hans flickvän i en Volkswagen T4 Transporter från 1996. Med den har de rest runt i hela Europa på jakt efter nya äventyr.
115kg
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration