m
a
r
15 i går92 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

KFC kommer till Sverige

Strupen / Mat

Snabbmatskedjan Kentucky Fried Chicken, eller KFC som namnet ofta förkortas, kommer till Sverige. Nordic Service Partners har ingått ett avtal med Yum Brands och den första restaurangen kommer att öppnas någonstans i Stockholmsområdet. När är fortfarande oklart.

Hiss eller diss?

  tack Daniel Talebi www.di.se +
KFC (Kentucky Fried Chicken) lanseras i Sverige av
Nordic Service Partners Holding AB

Nordic Service Partners Holding AB (NSP) har ingått avtal med världens största
restaurangföretag Yum! Brands om att lansera KFC i Sverige. Affären innebär att
NSP blir franchisetagare för varumärket KFC. Den innebär även att NSP går från att
vara ett en-produktbolag till ett bolag som nu representerar två av världens största
varumärken inom snabbmatssegmentet. Breddningen av verksamheten öppnar för
ökad tillväxt, lönsamhet och ökad attraktionskraft som bolag.
”I takt med att konkurrensen i hamburgerbranschen hårdnar vill vi bredda
verksamheten och utnyttja vår operativa styrka även på andra områden.
Partnerskapet med Yum! Brands och KFC ger oss ett utmärkt komplement till vår
befintliga verksamhet inom snabbmatssegmentet (quick service). Med KFC står vi
stadigare på en bredare grund”, säger Morgan Jallinder, VD på NSP.
”Jag är överväldigad över att Yum! och NSP kommer samarbeta för att utveckla
KFC:s varumärke på den svenska marknaden. Sverige är en av de mest dynamiska
restaurangmarknaderna i Europa och tillsammans ska vi bygga varumärket KFC
enligt vår för Europa så framgångsrika etableringsstrategi som bygger på: attraktiva
restauranger, läckra butikstillagade kycklingrätter och hög servicenivå byggd utifrån
en kultur med på starka mänskliga värden. NSP har djup kunskap om alla aspekter
av marknaden, vilket i kombination med deras starka operativa och finansiella styrka,
gemensamma värderingar, gör att de framstår som en perfekt partner”, säger Ivan
Schofield, VD KFC EMEA.

KFC är världens största restaurangkedja inom kycklingsegmentet med över 19 000
restauranger världen över fördelade i 112 länder. Utöver den berömda friterade
”original recipe”-kycklingen serveras även grillad kyckling, kycklingburgare, wraps
och sallader på KFC:s restauranger. Yum! Brands är världens största
restaurangföretag med fler än 40 000 restauranger representerade av varumärkena
KFC, Pizza Hut och Taco Bell

Kycklingkonsumtionen har under de senaste decennierna ökat världen över. Enligt
USDA (amerikanska jordbruksdepartementet) passerade den amerikanska
konsumtionen av kyckling mängden nötkött för flera år sedan. Idag är den ca 40
procent högre.

”Kyckling ökar stadigt även i Sverige och har mer än fördubblats under de senaste 20
åren. Genom avtalet med Yum! Brands får vi möjlighet att expandera inom quick
service med en kycklingorienterad restaurangkedja. KFC är ett koncept som kräver
standardiserade processer och högvolymrestauranger, vilket påminner starkt om vår
operativa plattform. Affären är ett helt logiskt steg i vår utveckling, med KFC kan vi
fortsätta göra det vi gör bäst”, fortsätter Morgan Jallinder.
”KFC ger oss möjlighet att utveckla och anpassa produktutbudet för den svenska
marknaden. Alla år inom snabbmatssegmentet – QSR - har gjort att vi har
erfarenheten, infrastrukturen och humankapitalet som krävs för effektivt lansera och
utveckla KFC. Vi ska i första hand fokusera på Sverige, men en vidare expansion i
Skandinavien är inte utesluten”, avslutar Morgan Jallinder.
Avtalet innehåller sedvanliga bestämmelser till skydd för Yum´s
varumärkesrättigheter. Till dessa bestämmelser finns kopplat separata avtal med
några av NSP:s huvudägare att de skall bibehålla ett visst minsta aktieägande i
bolaget under samarbetets tre första år.

Furious Pete äter 20 stycken avocados

Strupen / Mat

Att hitta en fin avocado i affären är verkligen inte det lättaste och ibland när man öppnar dem är de "falska" - antingen övermogna eller stenhårda. Tävlingsätaren Furious Pete har dock hittat hela 20 stycken, och givetvis ska han trycka i sig alla på en gång.

  tack Robert

En hyllning till de som omkommit på Isle of Man

Garaget / Bågen

Över 200 stycken personer har mist livet sedan man började köra motorcykeltävlingen Isle of Man TT 1907. Och ändå hoppar det varje år på nya människor på skrevraketer som gör 300 km/h mellan husväggarna. Varför? Det försöker man ta reda på i dokumentärfilmen In Loving Memory vars trailer vi kan se här.

Filmen som är 15 minuter lång släpps endast på Vimeo och den kostar 4.99 dollar att titta på.

indefinitelywild.gizmodo.com +

Upplev Sri Lanka

Passet / Resmål

I slutet på förra året sa den tyske filmmakaren Sebastian Linda upp sig från sitt jobb, gifte sig med sin flickvän och drog till Sri Lanka. Med sig hade han även en kamera, och med den fångade han allt det vackra vi ser här.

gearpatrol.com +

Stephen Colbert intervjuar Eminem

Sinnet / TV

Stephen Colbert tog nyligen över som programledare för programmet Only in Monroe som går på en lokal tv-kanal i Monroe, Michigan. Programmet är över 40 minuter långt och det händer lite olika saker men det är efter 22 minuter det börjar bli riktigt konstigt. Då kommer nämligen Eminem in som gäst. Se för er själva.

www.cinemablend.com +

Flaskan som berättar om den blivit öppnad

Strupen / Sprit

Hela världen är uppkopplad och snart alla prylar vi rör vid. Cognacstillverkaren Rémy Martin presenterar nu flaskan CLUB Connected Bottle som berättar om den blivit öppnad eller återförsluten. I korken sitter nämligen ett litet NFC-chip som direkt känner av när någon varit på den och då meddelar detta via en app.

Flaskan kommer till en början att säljas på nattklubbar i Kina.

www.just-drinks.com +
Kontakt Annonsera RSS
Stäng! Vill du nå redaktionen med tips, åsikter, hurrarop eller kritik, maila red@tjock.se.
Vill du prata business, maila Roger Åberg på roger@tjock.se eller ring honom på 0735 317010.
Vill du skicka post till oss är adressen Tjock, 105 44 Stockholm.
Vill du skicka bud till oss är adressen Rådmansgatan 49, Stockholm.

Stäng! Vi erbjuder ett bannerformat på Tjock: panorama XL. Formatet är 980x300 pixlar.
Listpris för dessa är 225 CPM.

Man kan köpa sponsrade artiklar, dessa är tydligt annonsmärkta och produceras av annonsören.
Sponsrade artiklar visas överst i flödet, en gång per unik webbläsare.
Kostnaden för dessa är 1000 CPM, minsta köp 10 000 kontakter.

Kontakta annonsera@tjock.se eller ring Roger Åberg på 0735 317010.