m
a
r
67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Kymco överraskar med eldrivna SuperNEX
Har manuell låda och ljudförstärkare

När jag tänker på tillverkaren Kymco så är det genast billiga scootrar som dyker upp i tankarna. Men på årets EICMA visade de upp något helt annat - en eldriven sporthoj döpt till SuperNEX. Den gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,5 och toppfarten som ligger på 250 km/h ska ta 10,9 sekunder att nå. För att även den som är nybörjare ska kunna hantera kraften finns det något man kallar för Full Engagement Performance (FEP) ombord och så här beskriver man det: "With FEP, riders can always perform a perfect launch. During hard acceleration, FEP ensures there is no wheelie or wheel slippage. During hard braking, FEP prevents rear wheel lifting. When riding through uneven or wet surfaces, FEP provides maximum traction." Trots att hojen är eldriven har den en växellåda med sex stycken växlar. Man valde bland annat att ha detta för att bibehålla känslan av att man kör en sporthoj och för att just växlandet är en del av hela upplevelsen. Det finns dock inget kopplingshandtag utan du petar bara i växlarna med foten direkt. För att ytterligare krydda upplevelsen finns något man kallar för Active Acoustic Motor. Detta ser till att förstärka elmotorns vinande ytterligare så att du fortfarande kan torrgasa vid rödljusen. Tyvärr berättar man inte vad det sitter för elmotorn i ramen och inte heller vad hojen har för räckvidd. Bromsarna ska komma från Brembo och stötdämparna från Öhlins. När man kommer att kunna köpa SuperNEX och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

BMW presenterar ny S 1000 RR
Går nu att få med M Performance-delar

En helt ny version av BMW:s värstinghoj S 1000 RR är här. Den har blivit lättare, snabbare och mer avancerad än någonsin tidigare. Det här blir den tredje generationen och maskinen bjuder nu på hela 207 hästar vid 13.500 varv. Vridet anges till 113 newtonmeter vid 11.000 varv. Nytt är också att man nu kan utrusta hojen med M Performance-delar. Motorcykeln väger in på 197 kilo men med M-grejer som kolfiberfälgar och lättare batteri sänks vikten till 193,5. Hjälpmedel som motverkar både hjulspinn och överstegring finns, precis som ABS-bromsar och hjälp när man ska starta i backe. På tillvalslistan finns prylar som de elektroniska stötdämparna Dynamic Damping Control DDC och justerbar DTC Wheelie-funktion som hjälper dig att slanga snyggt. Motorbroms som du kan justera och ABS Pro-bromsar är standard. Lansering blir nästa vår/sommar och prislappen börjar på 196.400 kronor. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0
2017

Masaru körde 50 mil på bakhjulet
Tog 13 timmar

Förra året körde Dougie Lampkin hela Isle of Man-sträckan med sin trialhoj på bakhjulet. Riktigt imponerande såklart, precis som det Masaru Abe nyligen lyckades med. På den ovalformade banan Kawaguchi Auto Race i Japan körde han nämligen hela 50 mil på bakhjulet på en 125-kubiks scooter. Det hela tog omkring 13 timmar och medelhastigheten var 40 km/h. Efter två timmar började Masaru få ont i ryggen så då fick han ett par smärtstillande tabletter levererade till sig samtidigt som han satt kvar i sadeln. Det förra rekordet låg på 33 mil och målet var att klara av hela 60 mil, men smärtan gjorde att Masaru till slut fick avbryta tio mil tidigare. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0
2016

Norton visar upp kolfiberracers
Läckra byggen

Motorcykeltillverkaren Norton har visat upp den nya sporthojen V4 och det är en riktig läckerbit dränkt i kolfiber som kommer i smakerna V4 SS och V4 RR. I helgen är det premiär i Birmingham. Ramen är handbyggd i aluminium och i den sitter en V4-motor på 1 200 kubik som ska leverera över 200 hästar. Utanpå det finns en kaross som är helt i kolfiber och denna kan fås som på bilden ovan eller i ett chrome-utförande. SS är den vassare av de två och den har även hjul i kolfiber. Här sitter det även Brembo-bromsar med skivor som mäter 330 millimeter fram, 245 millimeter bak. Torrvikten anges till 179 kilo men har man valt till avgassystemet i titan droppas ytterligare åtta kilo samtidigt som man får tio hästar till att leka med. I övrigt sitter det Öhlins-dämpare runt om och hojarna får moderniteter som launch control, anti-wheelie system, farthållare och olika körlägen. Endast 200 stycken exemplar av SS-versionen tillverkas och alla är redan slutsålda - trots att de kostar 44 000 pund styck. Av RR-versionen bygger man 250 stycken exemplar och de har alla en prislapp på 28 000 pund. Tumnagel
138kg
+
Bobby Green
0

Specialversion av Ducati Panigale S
Firar företagets 90-åriga historia

Ducati har på World Ducati Week i Misano presenterat en ny specialversion av modellen 1299 Panigale S. Den får tilläggsnamnet Anniversario och hyllar företagets 90-åriga historia av att bygga motorcyklar. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och modellen kläs bland annat i färger inspirerade av MotoGP-prototyper och Superleggera. Genom att använda sig av ett litiumbatteri och kolfiberdelar har vikten på hojen sänkts med 2,5 kilo. Den utrustas med tekniska nyheter som Ducati Traction Control (DTC) och Ducati Wheelie Control (DWC) och får Boschs kurv-ABS. Annat godis är Ducati Electronic Suspension, Engine Brake Control och Öhlins Smart EC - ett kontrollsystem som processar information från bågen och hela tiden justerar fjädringen för optimala köregenskaper. Det finns tre olika körlägen och dessa är Race, Sport och Wet. Fälgarna är smidda Marchesini och avgassystem från Akrapovic är specialtillverkat. Vad paketet kommer att kosta framgår inte, inte heller vilka länder som kommer att få ta del av den. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Bakhjulsrekord på is
Jason Farrell körde 215 km/h

Förra året satte svensken Robert Gull världsrekord i bakhjulskörning med motorcykel på is då han lyckades komma upp i hela 206 km/h. Detta rekordet sägs nu en snubbe vid namn Jason Farrell ha sabbat, han ska nämligen ha kommit upp i 134 mph vilket i km/h blir 215,6. Körningen gjordes i helgen på Lake Koshkonong i Wisconsin och som vapen använde Jason en Kawasaki ZX-10R. Mätningen av hastigheten är inte helt bekräftad än så det är fortfarande för tidigt att säga om Jason kommer att skrivas in i rekordböckerna. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0
2015

Wheelie-handstand
Coolt trick av Benjamin Baldini

Benjamin "Ben10" Baldini är medlem i stuntteamet Switch Riders och här visar han ett av sina wheelietricks. Tumnagel
127kg
+
Bobby Green
0

MC-polis drar förbi på bakhjulet
Bråttom till utryckningen

En MC-polis i Polen hade väldigt bråttom till en utryckning och eftersom han drog allt vad han kunde i rullen efter att ha passerat en korsning gick hojen upp på bakhjulet. Inget man ser varje dag direkt. Tumnagel
173kg
+
Bobby Green
0

Willys-Jeep med lite för mycket effekt
Det här händer om man har 1 000 hästar under huven

Om man stoppar ner en 4.8 liter stor LSX-V8:a med kompressor under huven på en Willys-Jeep och sedan trimmar motorn till 1 000 hästar är det här vad man får - en nästintill okörbar liten bil som mer än gärna leker motorcykel och kör på bakändan. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Nytt världsrekord i bakhjulskörning på is
Ryan Suchanek är återigen snabbast

I helgen återtog Ryan Suchanek världsrekordet för bakhjulskörning på is. Det hela skedde på Lake Koshkonong och Ryan lyckades att komma upp i hela 189 km/h (117.5 mp/h), vilket var tillräckligt för att slå svensken Robert Gull och hans 183.3 km/h som sattes förra året. Ryan säger nu att han är nöjd med denna typ av rekord och för sin familjs skull kommer han i framtiden bara att utföra stunts som inte går såpass här snabbt. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Ökenleksak för dig med mycket pengar
Gör wheelies i sanden!

Sand Cars Unlimited specialbygger bilar anpassade för den stora sandlådan - öknen. Deras sandloppor är utrustade med feta däck, kraftig fjädring och trimmade turbomotorer som gör att du kan köra på bakhjulen över dynerna. Toppmodellen har en dubbelturbomatad V8:a på 700 hästar, mer än tillräckligt alltså. För ett exemplar får man hosta upp omkring 300 000 dollar. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Fantastisk reklamfilm för udda cykeltillbehör
Cykla på bakhjulet hela dagen lång!

Här kommer en smått fantastisk reklamfilm från 1966 för Wham-O wheelie, typ en halv skateboard som man satte bak på sin cykel-med-limpa för att kunna cykla runt på bakhjulet hela dagen utan problem. Tumnagel
123kg
+
Roger Åberg
0
2014

Snubbe kör åtta kilometer på bakhjulet
Skickligt men inte så smart

Jeremy "Twitch" Stenberg är en snubbe som är ganska så vass på att köra på bakhjulet. Här visar han en repa han gjorde nyligen med sin Kawasaki 450 och när bägge hjulen var i marken igen hade han kört strax över åtta kilometer. Notera att videon är uppsnabbad och att man aldrig ska köra på bakhjulet i trafiken. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Yamaha presenterar nya R1
Värstingen i två nya tappningar

Äntligen presenterar Yamaha nu den mycket efterlängtade uppföljaren till superhojen R1. Cykeln kommer nu i två versioner, där den ena som är värre ska vara så nära hojen Valentino Rossi kör som det bara går - och ändå vara laglig för gatan. Chassiet är nytt och hjulbasen har kortats med 10 millimeter jämfört med föregångaren. Hojen får en ny crossplane-motor som levererar 200 hästar vid 13 500 varv. Vridet ligger på 122 Nm vid 11 500 varv. Till motorn kopplas en sexpetad låda med slirkoppling. Massvis med lättviksmaterial har använts för att hålla nere vikten och bland annat är svingen och tanken i aluminium och den bakre ramen och fälgarna är i magnesium. Avgassystemet är i titan. Torrvikten anges till 179 kilo medan den körklara vikten landar på 199 kilo. Hojen har bland annat teknik som ride-by-wire, traction control, slide control, ABS, quickshift, launch control och wheelie control som ser till att framhjulet inte sticker iväg upp i luften utan att du har koll på det. Vid sidan om vanliga R1 kommer även R1M som är ännu värre. Den har bland annat kåpor i kolfiber och elektronisk fjädring från Öhlins. Denna blir givetvis dyrare och för att få köpa något av de begränsade exemplaren måste du ansöka om det. Nya R1 börjar säljas i mars nästa år till ett ännu okänt pris. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki presenterar superhojen H2R
Kompressor, vingar och 300 hästar

Kawasaki har nästintill teasat sönder den nya superhojen H2 men nu är den äntligen här - eller i alla fall banversionen H2R. Det här tekniska vidundret sparar inte på krutet någonstans och förutom att se ut som en stealthbombare har den en kompressormatad fyra på 998 kubik och omkring 300 hästar under skalet. Wheelie på sexan någon? Det mest uppseendeväckande är vingarna i kolfiber som sitter på kåpan framtill. Dessa ska hjälpa till att minska lyftkraften och försöka hålla bägge hjulen i backen så långt det går. Den här får alltså inte köras på någon annanstans än bana och endast utav erfarna förare säger Kawasaki. När den kommer och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Gatversionen presenteras på EICMA om några veckor. Tumnagel
182kg
+
Bobby Green
0
2013

KTM 1190 Adventure får avancerad ABS

KTM och Bosch har utvecklat ett avancerat stabiliseringssystem som kommer att bli standard på 1190 Adventure och Adventure R av årsmodell 2014. Det kallas för MSC (Motorcycle Stability Control) och är det senaste när det kommer till ABS-teknik. Systemet kan se till att hjulen inte tappar fästet när du bromsar i en kurva. Det ser också till att du inte gör en stoppie bara för att du har panikbromsat, samtidigt som det omvänt hindrar dig från att dra iväg på en wheelie. Det ska också förhindra att du får en lowside, det vill säga att bakdäcket tappar fäste när du är på väg ut ur en kurva. De som redan har köpt en 1190 av 2013 års modell kan eftermontera MSC mot en kostnad motsvarande 3 500 kronor. Förmodligen kommer andra tillverkare snart att ha samma system på sina hojar. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Några tricks med en hyrcykel

I vissa städer kan man mot en peng låna en cykel. Briljant! Dessa cyklar brukar dock för det mesta vara så praktiska som möjligt, och verkligen inte ämnade för att göra tricks med. Men allt går om man vill, och som BMX-kungen Tyrone Williams visar är det inga som helst problem att poppa en wheelie om man skulle vilja det. Tumnagel
168kg
+
Bobby Green
0

Kul design på Honda Grom

Visst, Hondas nyaste tillskott Grom är en lätt motorcykel, snudd på moped, men jag fastnade ändå för dess rätt roliga design. I mina ögon påminner den lite om en Monkeybike och de 16-åringarna som får fara omkring på en sån här ska nog skatta sig lyckliga. Bågen är byggd för att ha kul med, som vi lätt kan se i videon. Stoppies, wheelies och diverse sladdar visas upp. En liten luftkyld encylindrig fyrtakts-motor på 125 kubik kopplad till en fyrpetad låda står för framfarten och effekten är på 9.5 hästar. Ingen toksiffra alltså men det ser ju onekligen ut som att den går att ha kul med ändå. 32 900 kronor och den blir din. Wheelie-lektioner ingår inte i det priset. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Luft byts mot vatten i nya Hypermotard

Ducati tar ytterligare ett grepp om den hype:ade modellen Hypermotard och byter inför årsmodell 2013 ut den gamla luftkylda motorn mot en helt ny vattenkyld. L-twinen på 821 kubik kallas för Testastretta 11 och huserar 110 hästar. Mer än tillräckligt för att enkelt kunna trycka upp den här besten på bakslangen alltså. Cykeln, som i mina ögon ser helt fantastisk ut, kommer att visas upp i Ronda, Spanien nu i veckan och börja troligtvis att säljas redan nästa månad. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0