m
a
r
3 i dag5 i går63 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Pal-V börjar sälja Liberty
Äntligen i produktion

Det nederländska företaget Pal-V visar nu upp en ny version av den flygande bilen de jobbat på länge. Den heter Liberty och precis som tidigare handlar det om en trehjuling som du kan fälla ut ett par rotorblad på när du känner för att lämna marken och flyga iväg. Priserna börjar på 299 000 euro, och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år. Man börjar med att skeppa den dyrare versionen som kallas för PAL-V Liberty Pioneer Edition, och för den får man betala 499 000 euro. Endast 90 stycken exemplar kommer att säljas och hälften av dessa sägs hamna i Europa. För slanten får man en maskin som bland annat har dubbla motorer - en på 99 hästar för körning på marken, och en på 197 hästar för körning i luften. Hastigheten anges till omkring 160 km/h respektive 180 km/h. På marken är räckvidden 130 mil, i luften 50 mil. Maxhöjd man kan kliva upp till är 3 500 meter. Två personer får plats i kupén och precis som i en vanlig bil finns det en utrustningslista så att man kan få sitt bygge som man själv vill. Att gå från bil till helikopter tar mellan 5-10 minuter. Masten för rotorn fälls ut automatiskt men stjärtdelen och rotorbladen måste man fälla ut manuellt. Förutom körkort behöver du naturligtvis ett flygcert för att få köra denna i luften. Tumnagel
128kg
+
Bobby Green
0
2016

ATV och Snowbike leker i snön
Slår stjärtlapp alla dagar i veckan

En Polaris RZR och en snowbike av modellen Timbersled visar hur man kan ha kul på snön om man inte åker snowracer eller skidor. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0

Varför har vi hår i stjärten?
SciShow ger oss svar på den eviga frågan

SciShow fick frågan varför vi har hår i stjärten och eftersom de är så snälla kommer svaret här. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0
2015

Snogo - ny leksak för vintern
En mer avancerad kälke

Nu för tiden duger det inte bara med en svart sopsäck när man kommer till den snötäckta backen. Stjärtlappar och vanliga snowracers går också bort, nu är det saker som Snogo Ski Bike som gäller. Det är en tremedad kälke som ska vara lika enkel att framföra som en cykel, fast på snö då. Snogo väger 14.5 kilo och ska vara enkel att montera isär för när den ska transporteras. Snogo ligger just nu uppe på Kickstarter och man söker 32 000 dollar för att finansiera det hela. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Ge cykeln skridskor
Snowracer har ju alla

Vintern är på väg och med den kommer oftast slask, kyla, stukade fötter och förkylningar. Men ibland även lite snö och is, och det måste man ju utnyttja genom att åka skidor, skridskor, snowboard, snowracer och stjärtlapp. Cykeln brukar oftast förpassas till garaget eller förrådet, men nu har Hammacher Schlemmer en manick i sitt utbud som gör att den faktiskt kan få vara med även på vintern - The Buffalo Icecycle. Det är en ställning försedd med skridskoblad undertill som du monterar fast din cykel i, och vips är det bara att börja sladda runt på isen som en dåre. Icecyclen kostar rätt så saftiga 2 500 dollar och då ingår inte någon cykel. Så är du vass med svetsen kan du säkerligen få ihop något liknande, och ha minst lika kul när vattnet har frusit till is. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Man ser det man vill se
Carl's Jr. har släppt en ny reklamfilm

Snabbmatskedjan Carlx27s Jr. är kända för sina lite mer vågade reklamfilmer. Nu är de tillbaka med en som de kallar för Natural Beauties, men även om man kan tro det är det inte en svettig stjärt vi ser här utan något helt annat. Tumnagel
146kg
+
Bobby Green
0

Yamaha VMAX by Jens von Brauck
Custom med attityd

Tysken Jens von Brauck ligger bakom detta custombygge av en Yamaha VMAX. Hojen har fått sig ett råare stuk i form av massa handbyggda delar för att få till en egen stil. Tanken, strålkastarhuset, delar av ramen och kolfiberstjärten som även innehåller en extra soppatank har alla tillverkats in-house på Jens företag JvB Moto. Det som sticker ut mest måste vara de nydesignade luftintagen vid sidorna av tanken som ser ut att kunna svälja spädbarn när man drar fram. Intagen är moddade versioner hämtade från 80-talets VMAX. Motorn har lämnats orörd sånär som på ett specialbyggt avgassystem. Bygget har fått namnet Infrared och är en hyllning till att modellen VMAX i år fyller 30. Tumnagel
136kg
+
Bobby Green
0

Special-Porsche för klubbmedlemmar
Porsche Club of America fyller 60

I år fyller Porsche Club of America 60 år och det ska ju givetvis firas. Porsche gör det genom att presentera en specialversion av 911 GTS kallad Club Coupe. Bilen byggs endast i 60 stycken exemplar och det är bara medlemmar i klubben som får köpa. Det man får för pengarna (136 060 dollar) är en vanlig GTS som lackats i den unika kulören Club Blau. Bilen får även den lilla ankstjärten där bak som annars är tillval, och mörka strålkastare samt svartkromade avgaspipor. I hjulhusen sitter det Sport Classic-fälgar som mäter 20 tum. Insidan kläs med mocka, kolfiber och röda sömmar. Här finns även diverse emblem som skvallrar om att det här är en specialare. Tumnagel
127kg
+
Bobby Green
0
2014

En toalett och bidé i ett
Spruta av stjärten när du har bajsat klart

När man har gjort nummer två på toaletten så är man av förklarliga skäl inte så fräsch och tycker man inte att vanligt hederligt toalettpapper räcker (och inte gillar våtservetter) kanske den här kombinerade toaletten och bidén kan vara något? När man är klar så trycker man helt enkelt på en knapp på sidan och ut åker ett litet duschmunstycke som sprutar vatten i rumpan så att man blir ren och fin. När det är klart kommer nästa funktion: värmeluftblåsen som gör att du blir torr och fin. Som om inte det vore nog är sitsen uppvärmd, den har LED-belysning i skålen så att du kan se vart du ska sikta utan att tända lampan och du kan självklart ställa in temperatur både på vattnet från bidéfunktionen och på luftblåsen. Känns som ett givet köp! Pris är tyvärr inte fastställd ännu. Tumnagel
278kg
+
Roger Åberg
0

Porsche 2.7 Carrera RS - racern för gatan

Porsche 2.7 Carrera RS anno 1973 sticker verkligen ut med sin klassiska ankstjärtsspoiler, stora bromsar och breda bakskärmar. Bilen togs fram för Group 4 Special GT-serien där man var tvungen att ha en produktion på minst 500 bilar för gatan för att få vara med. Just denna version blev dock såpass populär även utanför banan så Porsche tillverkade till slut fler än 1 500 stycken. Idag är det en av de mest eftertraktade bilarna där ute. Mark Haddawy äger ett exemplar. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Kontrollerat vansinne på fyra hjul
Aston Martin V12 Vantage S

Hur tänkte Aston Martin egentligen?! Det är ju helt från vettet att klämma ner den största motorn man har i den minsta modellen man erbjuder! Det leder ju bara till att man får ett helt galet recept som på pappret nästan säljer sig själv som en widowmaker. Hur ska all denna kraft kunna behärskas, och vem kommer att kunna klara av att köra bilen utan att vira den runt ett träd? Efter några timmar bakom ratten visar det sig dock att Aston Martin har lyckats producera något som inte alls är omöjligt, även om V12 Vantage S kan vara den läskigaste bilen jag har kört och knappast något för gemene man. Tumnagel
315kg
+
Bobby Green
0
2013

S3 nu även för gubbe med kepsen bakåfram
Audi S3 har blivit sedan

Vi människor är följare, i Sverige fungerar sedan-konceptet inte alls medan till exempel VW Jetta säljer som smör i USA. När nu Audi S3 kommer som sedan kanske inte Sverige är huvudmarknaden men jag är faktiskt lite överraskad över hur mycket jag gillar den eftersom den har mer kupé-vibbar än sedan-vibbar. Jag är ju en vän av bilmärken som hittar en form och förfinar den oavsett om det är den minsta eller tjockaste modellen, något som Audi kör stenhårt på. Jag tror ju nämligen att man köper märke i första hand och i andra hand väljer modell efter sina behov och sin plånbok. Och jag vet en gubbe som valt bort sin A8:a och istället bytt till en S3:a - och det är nog den personen som är perfekt för Audi S3 sedan - eller limousine som tyskarna kallar den. 55+aren som vill köra något litet och roligt, som vill ha grym kvalitet men som inte riktigt vill bli förknippad med de yngre pojkarna med kepsen bakåfram. Det är inga skillnader mellan vanliga S3:an i motorrummet, samma mysiga 2-liters turbofyra som ger 300 hästar och 380 Nm. Mer siffror: 0-100 på 4.9 sekunder och 0.69 liter milen. Chassi och vägegenskaper är också fortfarande i toppklass - så bra att Bobby tycker att den nästan är lite tråkig. Förutsägbar, ja visst, men för mig finns det något fint med det också även om jag älskar min Mini som far som en vante när man trycker på. Det säljs ungefär 50 S3:or om året i Sverige och hur många av dem som kommer som sedan vågar nog ingen gissa. Ska man gå efter tidigare erfarenheter om Sverige och sedaner är svaret typ 1 såld, men Audi har på något sätt lyckats grymt bra med den här tycker jag och den liknar som sagt mer en kupé än en klassisk sedan med ankstjärt. Jag vet inte om det är gubben i mig som talar nu men jag gillar den här mer än sportbacken. Den känns bättre på något konstigt sätt. Inte som en udda gubbvariant av S3 utan som en värdig efterföljare av gamla S4 sedan. Tumnagel
375kg
+
Roger Åberg
0

Några timmar med Aston Martin Rapide S

Det finns bilar och så finns det bilar. En del tillverkas på löpande band i en rasande fart och har en prislapp som faktiskt inte avskräcker från nybilsköp. Man får vad man betalar för oftast och många nöjer sig med en bil som kan transportera dem från A till B. Det räcker att bilen har fyra hjul, ett par dörrar och en motor i princip. Funktion före form är helt okej, och man bryr sig helt enkelt inte om hur bilen man kör ser ut. Se Fiat Multipla. Sen finns det bilar som Aston Martin. Bilar som inte härstammar från 3D-skrivare och där mänskliga händer varit lika mycket delaktiga i processen som maskiner. Handsydda sömmar i skinnet, tanke bakom varenda designlinje och ett plakat på motorn som berättar vem som har gjort den sista touchen och översynen av maskinen. Bilar som dessa kostar inte helt oväntat också mer än andra, men de ska de göra också. Det kommer alltid att finnas de som mer än gärna betalar för gediget hantverk, och jag förstår om deras val av bil då hamnar på något från Aston Martin. Tumnagel
202kg
+
Bobby Green
0

Snöänglar i sanden

I New Mexico finns nationalparken White Sands. Ett ställe där man kan åka pulka, göra änglar och rulla omkring utan att frysa stjärten av sig, eftersom man gör allt i sand. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0

En ikon fyller 50 år i år
Porsche 911

I år fyller en ikon 50 år. Så länge har nämligen Porsches modell 911 levt. I Frankfurt 1963 presenterades typ 901, modellen som idag på något vis påverkar oss alla. En modell som också har satt en standard bland sportbilar, och som många andra biltillverkare har som mål att klå. 911 har tillverkats i över 820 000 exemplar, en imponerande siffra som gör den till världens mest framgångsrika sportbil. Porsche är nu inne på generation sju eller 991 som den kallas på internspråk. En förfinad bil som har mycket av sitt arv kvar, det ser man inte minst på bilderna här. Ferry Porsches ord om modellen stämmer faktiskt på pricken: "911 är den enda bil som man både kan köra på en afrikansk safari eller på Le Mans, till teatern eller genom den täta trafiken i New York." För att uppmärksamma 911:ans alla år så kommer Porsche att under hela 2013 anordna mängder av events. Först ut är bilshowen "Retro Classics" som kommer att hållas mellan den 7-10 mars i Stuttgart. Där kommer man bland annat att visa upp fyra specialmodeller; en 911 Turbo Coupé, en 911 Cabriolet från 1981, en gatversion av 911 GT1 från 1997 och en förseriemodell av Typ 754 T7. Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer". Tumnagel
65.0°
+
Bobby Green

Mer kraft och sportigare look till Aston Martin Rapide S

För att ytterligare flåsa Porsche Panamera i nacken uppdaterar nu Aston Martins sin sportigaste version av Rapide, Rapide S. Genom att ge den ett lite sportigare utseende och hela 81 hästar extra hoppas britterna att de ska lyckas med bedriften. V12:an på 6.0 liter har masserats upp från 477 till 558 hästar. Vridet har ökats från 600 till 620 Nm. Den nya effekten bidrar till att 0-100 km/h numera går på 4.9 sekunder mot tidigare 5.2 och toppfarten anges till 306 km/h. Det första man lägger märke till utseendemässigt är den nya ännu större grillen som gör att bilen ser hungrigare ut än någonsin. Denna har också konstruerats på ett vis så att den lossnar och flyttas bakåt om man skulle krocka, allt för att kollisioner med fotgängare ska bli lite lindrigare. En annan sak man lägger märke till är att den lilla stjärten på bakluckan har blivit tydligare. Utsidan kan även smyckas ytterligare i form av ett så kallat "Carbon Exterior Pack" som packar på bilen ytterligare med kolfiberdetaljer. På insidan ska det finnas lite nya alternativ att välja mellan, bland annat klädseln ni kan se på bilderna. Nya Rapide S ska kunna beställas från och med nästa månad till ett ännu okänt pris. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green