m
a
r
1 i dag3 i går51 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Kaffemaskin som ser ut som en boxersexa
Ska föra tankarna till Porsche 993

Om du älskar klassiska Porsche-modeller, specifikt 993, och espresso kanske den här kaffemaskinen kan vara något för dig? Den är framtagen för att efterlikna boxersexan man hittar i 993 - den sista luftkylda Porschen. Pjäsen som du kanske kan placera i garaget väger in på 21,5 kilo, är 38 centimeter lång, 42 bred och 34 hög. Maskinen som heter Espresso Veloce RS Black Edition blir din för 10.200 euro. Endast 993 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green
0
2017

Honda presenterar ny Guldvinge
Lyxkryssaren på två hjul

Hondas tvåhjuliga lyxkryssare Gold Wing är det fetaste du kan få från tillverkaren. Nu presenterar man en helt ny version som precis som väntat bjuder på ännu mer teknik än tidigare. Designen är även den helt uppdaterad och visst påminner baklysena om nya NSX? Fler saker som påminner om bilvärlden är att hojen har både airbag och Apple CarPlay. Motormässigt finns här precis som tidigare en boxersexa men den är helt ny och nu på 1 833 kubik. Bland annat är den strax över sex kilo lättare än föregångaren. Effekten anges till 125 hästar med ett vrid på 170 newtonmeter vid 4 500 varv. Till maskinen kan man via extrautrustningslistan få en sjustegad automatlåda som har både back och en funktion för att kunna krypköra. Standard sitter det en sexpetad manuell låda. Vikten på hojen anges till 379 kilo, så tappar du den får du nog ha en hjälpande hand för att få den på rätt köl igen. Både styrning och körupplevelse ska vara trevligare och mer komfortinriktad än tidigare. Framför sig har den som styr skeppet en skärm på sju tum där allt man kan tänkas behöva finns. Här väljer man mellan de fyra körlägena som är Tour, Sport, Econ och Rain och ställer även in hur ABS-bromsarna ska ta, hur fjädringen ska jobba och traction control-systemets ingripande. Priset för ett exemplar börjar på 23 500 dollar. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Kör Porsche på vattnet
Designstudion har ritat en yacht

Nej, det här är ingen sportbåt med boxersexa från 911, utan en båt designad av Studio F.A. Porsche. Den heter Dynamiq GTT 115 och det är en superyacht på 115 meter som påminner väldigt lite om Porsche men det kanske inte spelar så stor roll. Precis som för bilar finns det olika paket man kan välja till och ett av dem är Sport Package. Det kostar 278 000 dollar och för den slanten får man en unik färgsättning, kolfiberdetaljer, mahognyträ på utvalda ställen och en träningscykel att trampa på. Endast sju stycken kommer att byggas och alla har ett frånpris på 13,2 miljoner dollar. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0
2016

Kaege ger Porsche 993 retrolook
Den tyska versionen av Singer

Om du äger en Porsche 911 av 993-generationen men gillar den äldre looken bättre kanske det är tyska Kaege du ska vända dig till. De tar nämligen bilen bakåt i tiden utseendemässigt, samtidigt som prestandan behålls. Slutresultatet blir en bil med luftkyld boxersexa på 3,6 liter med omkring 300 hästar, sexpetad manuell växellåda, uppdaterad fjädring, airbags, AC och OBD-uttag. Allt i ett smäckert paket som väger 1 195 kilo. Mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
140kg
+
Bobby Green
0

Porsche 911 GT3 på Targa Tasmania-rallyt
Klipp med fullt ös, helt befriat från musik

Förra veckan var det återigen dags för Targa Tasmania-rallyt och där deltog bland annat den här Porsche 911 GT3:an av senaste generation. Klippet bjuder på trevliga stunder från denna upplevelse, och som tur är har uppladdaren skippat att lägga på någon jobbig musik så allt som hörs är den ylande boxersexan, och ett par däckskrik. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0
2015

Porsche presenterar Cayman GT4 Clubsport
Endast för bana

Porsche Cayman GT4 är en riktigt hårig bil som smiskar det mesta på banan, och samtidigt är den fullt laglig och vettig att även köra på gatan. Nu presenteras en riktig Clubsport-version av bilen, men denna får du bara köra på bana. Motorn har lämnats orörd vilket innebär samma boxersexa på 3.8 liter och 385 hästar som i gatversionen. Dock är denna kopplad till en sexstegad dubbelkopplingslåda med paddlar bakom ratten istället för den manuella lådan man får annars. Man har även monterat en mekanisk diff på bakaxeln och den är speciellt utvecklad för racing. Framaxeln och upphängningen bak är hämtad från 911 GT3 Cup och i varje hjul sitter det 380 millimeter stora bromsskivor i stål - fram får dessa sexkolvsok, bak fyrkolvsok. Insidan bjuder på en fast monterad bur, rejäla racingstolar och sexpunktsbälten. Vikten på ekipaget anges till 1 300 kilo. Bilen går att beställa nu och den kostar från 111 000 euro innan lokala skatter. Tumnagel
116kg
+
Bobby Green
0

Black Edition nu även till Porsche cayman
Svart, svart och mera svart

Tidigare har Porsche Boxster och 911 funnits i Black Edition men nu kommer behandling även till Cayman. Temat är svart som natten och detta går igen på lack och inredning men konstigt nog inte fälgar. Bilen standardutrustas bland annat med Porsche Communication Management (PCM) med navigation, automatiskt avbländbara backspeglar, regnsensor, farthållare, parkeringsassistans fram och bak och ratt i Sport Design. Black Edition baseras på instegs-versionen av Cayman vilket innebär att den har en boxersexa på 2.7 liter och 275 hästar placerad bakom sittbrunnen. Försäljningen drar igång nu i oktober och på prislappen står det 595 000 kronor. Tumnagel
141kg
+
Bobby Green
0

Singer visar upp en ny Porsche 911
Och den är lika grön som den är skön

Tro det eller ej men min favoritfärg är mörkblå. Men jag gillar ju såklart grönt också, typ nästan alla olika varianter. Oavsett vilken färg Singer lackar sina ombyggda Porschar i blir de i mina ögon perfekta, och deras senaste i detta gröna utförande är inget undantag. Bilen är döpt till Manchester och det är en 911 Coupé från 1990. Där bak sitter en boxersexa på 4.0 liter som kryddats upp till 390 hästar och som parats ihop med en sexpetad manuell låda. Hela karossen är i kolfiber och bilen har ställbara dämpare från Öhlins. Behöver jag säga mer? Nej, så titta på bilderna nu istället och nut. Tumnagel
303kg
+
Bobby Green
0

Lyssna på den här Porsche 956:an
Och njut

Porsche 956 var en racerbil man tävlade med i Grupp C när det begav sig och bilen dominerade sin klass. Aerodynamisk som få, lätt med sina 800 kilo och stark med sin turbomatade boxersexa på 2.65 liter som gav 635 hästar. I den här videon får vi se en av årsmodell 1982 och den har chassinummer 003. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0

Singer har renoverat deras första Porsche 911 Targa
Och resultatet är makalöst vackert

Uttrycket "Itx27s all in the details" har du säkert förut och det stämmer in till 100 procent på det som Singer gör när de bygger om och förädlar gamla Porschar. Här finns en tanke bakom allt, en finish som inte går att klaga på och ett värnande om att varje bil ska ta fram det allra bästa ur originalet. Prislappen är också därefter så tyvärr lär det aldrig stå en sådan här på min uppfart, men man kan ju alltid drömma. Nu har företaget för första gången gett sig på att renovera och bygga om en 911 Targa, och resultatet talar nog för sig själv. Förutom de små men ändå vackra kosmetiska detaljerna är bilen även ombyggd undertill. Här finns massa moderna trevligheter och i baken sitter en modifierad boxersexa på 4.0 liter som ger ifrån sig trevliga 390 hästar och 427 Nm. Premiär för bygget är på årets Goodwood Festival of Speed och en intervju med byggherren finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
211kg
+
Bobby Green
0

Det här är nya Porsche 911 GT3 R
Lättare, snabbare och bättre

Porsche presenterar nu en nyhet som kommer att tävla i GT3-serien och det är nya 911 GT3 R. Bilen bygger på gatlegala 911 GT3 RS men har optimerats ännu mer för racing. Lägre vikt, bättre aerodynamik och bättre köregenskaper är några av sakerna Porsches ingenjörer lagt extra mycket fokus på. Vikten har hållits nere med hjälp av kolfiberkomposit och taket, fronten, skärmar, dörrar och bakluckan är bland annat i detta material. Alla rutor är i polykarbonat, även framrutan som ej varit det förut. Motorn är i stort sett identisk med den i 911 GT3 RS. En boxersexa på 4.0 liter utan överladdning som ger 500 hästar. Kraften från den skickas via en sexstegad sekventiell växellåda till bakhjulen. För bromskraften står slitsade skivor på 380 millimeter med sexkolvsok fram, bak sitter det 372 millimeter stora skivor med fyrkolvsok. Bilen går att beställa redan nu, levereras i december och kostar 429 000 Euro exklusive skatt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Fullt fungerande Porschemotor i skala 1:3.2
Fascinerande bygge

För ett tag sedan la jag upp en video som visade en W32-motor i miniatyrformat. Den var riktigt häftig men en del av er klagade på att den bara gick på luft och således inte var en kopia på en riktig motor. Nu kommer kontringen i form av en video på en boxersexa i skala 1:3.2 som en Porsche-fantast tillverkat. Skaparen är tydligen tillverkare av precisionsinstrument till vardags och byggde denna motor för hand för 40 år sedan efter originalritningar från Porsche. Tumnagel
173kg
+
Bobby Green
0
2014

Tightare, skarpare och mer fokuserad
Vi har kört Porsche Cayman GTS

I början på året blev så även minstingen i Porsche-familjen begåvad med Gran Turismo Sport-behandling. Beteckningen har sedan tidigare funnits till de övriga modellerna i utbudet så draget var inte helt oväntat och givetvis välkommet. Porsche lovar en lite hårdare, vassare, ruffare och mer fokuserad Cayman och det är precis det man får också. Men det kostar såklart. Är den då värd den högre prislappen jämfört med en Boxster eller Cayman S? Kanske inte, men köper du en GTS får du också det där lilla extra som få andra har, och för många är det precis det man eftersöker. Plus att du slipper klottra ner hela tillvalslistan - eftersom den här har allt du behöver. Tumnagel
155kg
+
Bobby Green
0

Bilen för dig som vill vara självisk och nostalgisk
Vi har kört Porsche 911 Targa 4S

Vad ska man köpa för bil om man vill att det ska kunna rufsa till i håret ibland men tycker att en cabriolet är för mycket? Panoramatak fixar inte biffen utan det måste vara något mellanting. En targa är rätt svar såklart. Och det finns många bilar med den taklösningen att välja på, men ska du vara nostalgisk är det Porsche som gäller. Är du inte sugen på att köpa en gamling har det ganska så nyligen släppts en färsk version som går tillbaka till sina rötter med den silverfärgade bågen, men som givetvis är hypermodern på alla andra punkter. Perfekt när du vill flörta med dåtiden och få en cabkänsla endast avsedd för dig och din passagerare. Tumnagel
183kg
+
Bobby Green
0

Den oälskade Porschen

Porsche 914 är väl kanske inte den allra hetaste modellen tysken har spottat ur sig, men nu så här ett helt gäng med år efter lanseringen tycker åtminstone jag att bilen är ganska så charmig. Det gör även Jack Griffin som har den lite hetare versionen 914-6 som istället för en trött fyra hade en boxersexa från 911. Bilen var Jacks första Porsche och också den han har behållit längst. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0
2013

Boxster vinner över Cayman

Porsche börjar få ett par modeller att välja mellan nu. Och vill man köpa en ny Porsche behöver man faktiskt inte heller bli ruinerad. Både Boxster och Cayman kostar omkring 500 000 kronor och för de pengarna får man en förbaskat rolig bil som dessutom inte är helt opraktisk. Men vilken ska man välja då? Personligen skulle jag i alla lägen satsa på den vassare S-versionen och nu efter att även ha testat Cayman lätt välja en Boxster. Tumnagel
168kg
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo är här

Denna strålande maj-dag valde Porsche att dela med sig av en mycket trevlig, och säkerligen efterlängtad nyhet. Nya 911 Turbo är här. Som väntat har bilen förbättras på samtliga punkter och är nu starkare och bättre än någonsin. 520 hästar och 660 Nm (upp till 710 Nm med Sport Chrono-paketet) hämtas ur boxersexan som är på 3.8 liter och försedd med dubbla turboaggregat. För den ännu starkare och kvickare Turbo S är det 560 hästar och 700 Nm som gäller. I denna är dock Sport Chrono-paketet standard så här kan man för en kort stund få ut hela 750 Nm. Turbo gör 0-100 km/h på 3.4 sekunder och toppar 315 km/h, Turbo S gör 0-100 km/h på 3.1 sekunder och har en toppfart på 318 km/h. Som tidigare rykten har sagt kommer bilen endast att erbjudas med Porsche sjuväxlade dubbelkopplingslåda PDK, inget manuellt alternativ erbjuds. Nytt är ännu vassare fyrhjulsdrift med bilen får även en aktiv bakhjulsstyrning för att kunna styra in snabbare i kurvor. Även chassiet är nytt och för första gången i en 911 Turbo erbjuds det aktiva antikrängningssystem PDCC. Detta plus keramiska bromsar är dock standard i Turbo S. Bilen avslöjas direkt av sina enorma luftintag på bakskärmarna och rejält mycket bredare höfter, 28 millimeter bredare än Carrera 4. Utseendemässigt har det skett lite förändringar i fronten, bland annat har DRL-ljusen nu en annan form. Baktill mynnar det ut fyra pipor som liknar de som Panamera GTS har och på bakluckan sitter det en liten vinge. För första gången i en Porsche används nu även aktiv aerodynamik i form av en liten läpp som fälls ned i fronten och att vingen där bak automatiskt ställer in sig beroende på hur man kör. Modellerna börjar säljas i Sverige från och med september och priserna börjar på 1 535 000 kronor för Turbo och 1 846 000 kronor för Turbo S. Allt om nya Porsche 911 Turbo finns att läsa i pressmeddelandet och på länken. Tumnagel
234kg
+
Bobby Green
0

Porsches nya bansmiskare är här!

Det här är Porsches nya stekheta GT3. Som väntat är det här en mycket potent bil att smiska runt på banan med men den har fått en stor nyhet - precis som ryktena har sagt tidigare går den enbart att få med automatlådan PDK. Nya GT3:an väger 1 430 kilo vilket är något mer än bilen den ersätter. Detta kompenseras dock med ännu högre effekt. Motorn som är en boxersexa på 3.8 liter får hela 475 hästar och ett vrid på 440 Nm. Den varvar 9 000 r/min och till motorn sitter alltså den sjustegade PDK-lådan, om än i något modifierat tillstånd, som skickar kraften till bakhjulen, . 0-100 km/h ska avverkas på 3.5 sekunder och toppfarten anges till 315 km/h. Porsches system för dämparna, PASM, är standard. Standard är även PTV Plus, ett system som känner av vilket av bakhjulen som behöver mest fäste, och som sedan skickar moset just dit. Nytt för modellen är dock att den får fyrhjulsstyrning. I farter upp till 50 km/h så styr bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen. Bilen kommer till Sverige i augusti 2013 och priset blir 1 350 000 kronor. Hela pressmeddelandet finns under "Läs mer". Tumnagel
52.8°
+
Bobby Green

Snyggaste sättet att ta sig fram på vintern
Och kanske även det roligaste

Det här med att en Porsche ska stå och vila under ett täcke vintertid har för mig alltid varit en självklarhet. Man kör helt enkelt inte med dessa delikata bilar när det är dåligt väglag, då ska de istället konserveras och vänta på att plockas fram till våren. De som har Cayenne kan dock vara ute och leka året om. För den har ju fyrhjulsdrift. Men vänta nu, det har ju alla 911:or med en 4:a i beteckningen också? Då borde de ju också fungera bra att köra med på snön. Och visst gick det alldeles utmärkt, för så länge du inte ska ut på en åker och köra behöver du inte gömma dig i vinterbilen om du har en sån här. På köpet får du också en av de snyggaste bilarna att glida omkring med bland alla suvar. Och du har garanterat roligt samtidigt. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green